Jäähdytysnesteen lisääminen

Hanna

Huomasin tänään, että jäähdytysnesteen pinta on hieman alle minimimerkin. Voiko jäähdytysnestettä lisätä vanhan sekaan ihan huoletta (ja vaikka eri pakkaskestävyyttä, kun en tiedä mitä se vanha on ollut) vai pitääkö ensin tyhjentää vanhat kokonaan pois ja sitten vasta uutta? Jäähdytysnestepullon kyljessä vaan sanottiin, että ensin vanhat pois ja sit suhteessa 50/50 vettä ja jäähdytysnestettä...

Onko normaalia, jos jäähdytysnesteen pinta hieman laskee? Siis ei mitenkään radikaalisti, mutta jonkun verran.

48

102320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vasta lisäsin itsekin

      astiaan seos jossa on puolet pakkasnestettä ja puolet vettä. Lisää sitä. Minulla ainakin on viimeisen 13 vuoden aikana pikkuhiljaa vajautunut, mutta ei siitä ole huolta, lisään seosta kun sopii.

    • Syylari

      Pakkasella on normaalia, että jäähdytinnesteen pinta hieman laskee. Kylmä tiivistää aineen pienempään tilaan.

      Jos et tiedä mitä pakkasnestettä autossasi on, älä sotke joukkoon mitä tahansa muuta pakkasnestettä. Voit laittaa sekaan pelkkää vettäkin n. 1 - 2 dl olettaen, että jäljellä olevan nesteen pakkaskestävyys on riittävä. Lisää neste moottorin ollessa kylmä ja aja sen jälkeen hieman, että vesi sekoittuu kunnolla pakkasnesteeseen. Näin ei lisätty vesi mahdollisesti jäädy.

      • Anonyymi

        Tämä on se haaste, jos ei tiedä mitä pakkasnestettä on käytetty eikä tiedä onko pakkaskestävyys riittävä. Jos itse vaihtaa, niin sitten tietää, mutta monesti huollossa tehdään.


    • Näin!

      Jos on vanha auto niin lisäät samanväristä glykoolia sekaan, vaikka raakana, jos ei ole suuri hävikki. uudemmissa autoissa on alumiinilohko/kansi niissä on punaista nestettä, niihin ei saa sekoittaa muun väristä.

      Lohkolämmittimen käyttö talvella vaikuttaa nesteen määrään.

      • Hanna

        Joo, siis mulla on 20 vuotta vanha auto. Kiitos neuvoista!


      • väri

        Mitä väliä jäähdytinnesteen värillä on, siis onko sinistä vai punaista? Itselläni on sellasta punertavaa nestettä ja se laski hieman alle minimin ja laitoin sekaan tilkan sinistä vettä. Vielä ainakin toiminut... Mites muuten nesteen häviäminen, ennen ei ole hävinnyt yhtään, mutta nyt viimeisen 3 kk ajan pikkaisen laskenut. Ennen auto ei ollut tolpassa, nykyään on tolppapaikka. Onkohan siinä yhteyttä?


      • Tehty
        väri kirjoitti:

        Mitä väliä jäähdytinnesteen värillä on, siis onko sinistä vai punaista? Itselläni on sellasta punertavaa nestettä ja se laski hieman alle minimin ja laitoin sekaan tilkan sinistä vettä. Vielä ainakin toiminut... Mites muuten nesteen häviäminen, ennen ei ole hävinnyt yhtään, mutta nyt viimeisen 3 kk ajan pikkaisen laskenut. Ennen auto ei ollut tolpassa, nykyään on tolppapaikka. Onkohan siinä yhteyttä?

        Jos sinulla on alumiinikone, niin punainen silikaattivapaa aine on ainoa mitä saa käyttää.

        Jos olet lisännyt siihen eri väristä, niin aineet voivat "hyytelöityä" ja pahimillaan syövyttää alumiinia.

        Lohkolämmittimen käyttö vaikuttaa nesteen häviämiseen, ainakin vanhassa Sierrassani, syytä tähän en tiedä.


      • shit happens...
        Tehty kirjoitti:

        Jos sinulla on alumiinikone, niin punainen silikaattivapaa aine on ainoa mitä saa käyttää.

        Jos olet lisännyt siihen eri väristä, niin aineet voivat "hyytelöityä" ja pahimillaan syövyttää alumiinia.

        Lohkolämmittimen käyttö vaikuttaa nesteen häviämiseen, ainakin vanhassa Sierrassani, syytä tähän en tiedä.

        Auto on karvan alle 3 v vanha, mutta en tosiaan tiedä onko alumiininen moottori vai ei. No ei se ainakaan vielä ole hyytelöiynyt :)
        Mistä sitä punasta litkua saa ostettua? Itse nappasin ton vaan marketin hyllyltä kun luki että jäähdytysneste. En tiennyt että niissäkin eroja, auton manuskassa ei puhuttu siitä mitään. Sen sentään tarkistin ennen täyttöä. Onneksi en paljoa lisännyt, ehkä 0,5 dl litkua ja saman verran vettä.


      • samaan
        shit happens... kirjoitti:

        Auto on karvan alle 3 v vanha, mutta en tosiaan tiedä onko alumiininen moottori vai ei. No ei se ainakaan vielä ole hyytelöiynyt :)
        Mistä sitä punasta litkua saa ostettua? Itse nappasin ton vaan marketin hyllyltä kun luki että jäähdytysneste. En tiennyt että niissäkin eroja, auton manuskassa ei puhuttu siitä mitään. Sen sentään tarkistin ennen täyttöä. Onneksi en paljoa lisännyt, ehkä 0,5 dl litkua ja saman verran vettä.

        Se vielä että purkin päällä lukee että "sopii kaikkiin moottorityyppeihin". Kusetusta vai että sopii kaikkiin muihin paitsi niihin mitkä käyttää sitä punasta litkua?


      • löytyy
        shit happens... kirjoitti:

        Auto on karvan alle 3 v vanha, mutta en tosiaan tiedä onko alumiininen moottori vai ei. No ei se ainakaan vielä ole hyytelöiynyt :)
        Mistä sitä punasta litkua saa ostettua? Itse nappasin ton vaan marketin hyllyltä kun luki että jäähdytysneste. En tiennyt että niissäkin eroja, auton manuskassa ei puhuttu siitä mitään. Sen sentään tarkistin ennen täyttöä. Onneksi en paljoa lisännyt, ehkä 0,5 dl litkua ja saman verran vettä.

        Kaupan hyllyltä tai varaosaliikkeistä esim punainen Zero. Minulla on nyt volkkarissa G12 merkkistä, koska siihen ei saa laittaa muuta, kyseessä on siis Al kone.

        Sinistä ja vihreätä saa sekoittaa keskenään, mutta punaiseen ei saa sekoittaa mitää muuta.

        Jos sinä nyt desin laitoit, niin en usko, että se nyt paljoa vaikuta, mutta tiedätpähän tulevaisuudessa.


      • näin teen
        löytyy kirjoitti:

        Kaupan hyllyltä tai varaosaliikkeistä esim punainen Zero. Minulla on nyt volkkarissa G12 merkkistä, koska siihen ei saa laittaa muuta, kyseessä on siis Al kone.

        Sinistä ja vihreätä saa sekoittaa keskenään, mutta punaiseen ei saa sekoittaa mitää muuta.

        Jos sinä nyt desin laitoit, niin en usko, että se nyt paljoa vaikuta, mutta tiedätpähän tulevaisuudessa.

        Kiitokset vastauksesta, pitää hommata vaikka sitä punasta zeroa. Ei tällänen niinkuin pätkääkään tullut mieleen että noissakin jotain radikaaleja eroja.


      • minun autoni
        näin teen kirjoitti:

        Kiitokset vastauksesta, pitää hommata vaikka sitä punasta zeroa. Ei tällänen niinkuin pätkääkään tullut mieleen että noissakin jotain radikaaleja eroja.

        jäähdytysneste hyytelöityy, kun se on ollut jotain 7 - 8 vuotta koneessa? On sellaista kusen väristä ja viimeksi lisäsin kirkasta glykoliliuosta puolitoista litraa, kun vesiletku sippasi. Moottori on 17 v vanha alumiinimoottori.
        Voisiko joku ystävällisesti kertoa faktatietoa (linkki sivulle!) tuosta hyytelöitymisestä, minä kun en näihin hevosmiesten tietotoimiston väitteisiin usko?


      • Nesteen Väri
        näin teen kirjoitti:

        Kiitokset vastauksesta, pitää hommata vaikka sitä punasta zeroa. Ei tällänen niinkuin pätkääkään tullut mieleen että noissakin jotain radikaaleja eroja.

        Se radikaalein ero on punaisissa nesteissä ja muunvärisissä nesteissä. Punaisia ja muunvärisiä ei saa sekoittaa keskenään. Niissä muunvärisissäkin oli joskus muutama automerkkikohtainen neste mitä ei sanut sekoittaa muihin nesteisiin, mutta nyt näistä automerkkikohtaisista lienee jo kokonaan luovuttu, koska ne aiheutti tarpeettomasti ongelmia.


      • primus 2450'
        minun autoni kirjoitti:

        jäähdytysneste hyytelöityy, kun se on ollut jotain 7 - 8 vuotta koneessa? On sellaista kusen väristä ja viimeksi lisäsin kirkasta glykoliliuosta puolitoista litraa, kun vesiletku sippasi. Moottori on 17 v vanha alumiinimoottori.
        Voisiko joku ystävällisesti kertoa faktatietoa (linkki sivulle!) tuosta hyytelöitymisestä, minä kun en näihin hevosmiesten tietotoimiston väitteisiin usko?

        En minäkään uskonut hyytelöitymiseen ennenkuin näin sellaista. Ei tosin ollut autossa vaan vaunussa, missä oli kans ikuiset glykoliseokset.
        Järjestelmää tyhjentäessä tuli seoksen mukana pieniä hyytelöklimppejä. Ei nyt kuitenkaan mitään putkistoa tukkivaa (putki on n. 20 mm), mutta haittaa se jo 12 V:n pumpun toimintaa niin että magneetit ei jaksa pumppua aina pyörittää, vaan pitää laittaa toinenkin pumppu jylläämään.
        Sitä en tiedä aiheutuiko hyytelöityminen seoksen iästä vai pannun keittämisestä.
        Uudet nesteet kuitenkin kulkivat pumpulla ihan notkeasti.


      • ruostekasoja..
        Tehty kirjoitti:

        Jos sinulla on alumiinikone, niin punainen silikaattivapaa aine on ainoa mitä saa käyttää.

        Jos olet lisännyt siihen eri väristä, niin aineet voivat "hyytelöityä" ja pahimillaan syövyttää alumiinia.

        Lohkolämmittimen käyttö vaikuttaa nesteen häviämiseen, ainakin vanhassa Sierrassani, syytä tähän en tiedä.

        sierrat paskotja?


      • JEs_501915
        Tehty kirjoitti:

        Jos sinulla on alumiinikone, niin punainen silikaattivapaa aine on ainoa mitä saa käyttää.

        Jos olet lisännyt siihen eri väristä, niin aineet voivat "hyytelöityä" ja pahimillaan syövyttää alumiinia.

        Lohkolämmittimen käyttö vaikuttaa nesteen häviämiseen, ainakin vanhassa Sierrassani, syytä tähän en tiedä.

        Mitähän ainetta se toinen sitte on ja jos en väärin muista niin korkinväri on sininen ja millehän koneelle se käy?


      • Anonyymi
        Hanna kirjoitti:

        Joo, siis mulla on 20 vuotta vanha auto. Kiitos neuvoista!

        Syytä vaihtaakin jo nesteet!


      • Anonyymi

        Pelkän värin perusteella ei voi tehdä luotettavia päätelmiä jäähdytinnesteen ominaisuuksista tai sekoitettavuudesta muihin nesteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkän värin perusteella ei voi tehdä luotettavia päätelmiä jäähdytinnesteen ominaisuuksista tai sekoitettavuudesta muihin nesteisiin.

        Jep. Vanha neuvo jäähdytinnesteen valitsemisesta värin perusteella ei päde, sillä väri ei kerro jäähdytinnesteen ominaisuuksista. Eri väreistä ei ole olemassa standardia, vaan eri valmistajat voivat käyttää mitä värejä haluavat. Älä luota väriin.


    • komatsu1

      voiko kellertävään nesteesen lisätä muun väristä nestettä auto on 2001 toyota avensis.

    • kaikki huononee

      Mitenkähän 2000-luvulla on saatu lohkolämmittimetkin syömään jäähdytysnestettä, mulla oli vm. 1990 Mazda 323 johon ei milloinkaan tarvinnut lisätä jäähdytysnestettä vaikka lohkolämmitin oli talvisin aina käytössä. Nyt Nissan vm. 2001 kuluttaa jäähdytysnestettä lohkolämmityskaudella, kesällä ei tarvitse lisätä kun lohkis ei ole käytössä. Muutaman kerran talvessa joutuu lisäämään nestettä paisuntasäiliöön minimirajalta puoleen väliin.

    • Auto Masentaja 2

      Niin se vaan tuokin 5,5 vuotta vanha aloitus jaksaa provosoida...
      Eikä seriffi poista turhia provoja eikä sitä yhtä provoilijaa pane karanteeniin. Ei kai kaikkeen ennätä tutustua?

      • Anonyymi

        Ja vielä vanhempanakin tätäkin keskustelua luetaan... Itse asiahan kun ei juuri ole muuttunut.

        Tosin oikeastaan ainoa provosoitunuthan olet SINÄ itse! Kenelläkään muullahan ei näköjään ole ollut (juuri) mitään ongelmia näiden kommenttien kanssa. Vai onko niitä muiden tyhjästä hikeentyneiden viestejä poistettu paljon?


      • Anonyymi

        Sinun kirjoituksesi JÄLKEEN niitä lapsellisen typeriä (vaikkakin kai normaalitapaan lähinnä huoltoaseman baarin vanhojen miesten kirjoittamia) räkytysviestejä toki näkyy tulleen jonkin verran, ja niitä ei tosiaan ole juurikaan poistettu. Olit sikäli siis oikeassa, joten taisitkin vain ennustaa tulevaa vuonna 2011!


    • ?????

      mistäs tuota kirkasta glykoliliuosta saa ostettua ee nää kaapassa ainakaa

    • ?????

      onkos se tuo glykoliliuos nyt niinku pakkas nestettä ku meiän aatos on kirkkaat nesteet syyläris et onkoha sitä sit ja mistä tuota saa ostettua

      • 50/50

        Mene kuule Siwaan niin kyllä sieltä löytyy sitä glykolia kaljatoppien läheltä.


      • Anonyymi
        50/50 kirjoitti:

        Mene kuule Siwaan niin kyllä sieltä löytyy sitä glykolia kaljatoppien läheltä.

        Kaikki eivät osta kaljaa, vaikka sinä sitä kuinka ehkä sitten kiskoisitkin.


    • vikipedia

      Polttomoottorit





      Auton jäähdytinnesteen lämpömittari (vasen).
      Moottoreissa jäähdytinnesteellä tasataan sylinterilohkon lämpötilaa sekä siirretään liiallinen lämpöenergia pois. Jäähdytinnesteellä voidaan myös johtaa lämpöenergiaa ajoneuvon ohjaamon lämmittimeen. Yksinkertaisimmillaan jäähdytinneste voi olla pelkkää vettä, mutta veden taipumus aiheuttaa korroosiota sekä olematon pakkaskestävyys rajoittavat sen käyttöä.

      Varsinainen jäähdytinneste voi olla esimerkiksi etyleeniglykolia tai propyleeniglykolia. Seostamalla etyleenglykolipohjaista nestettä veteen 50:50-seossuhteella, saadaan seoksen pakkaskestävyydeksi -36 celsiusastetta. Jäähdytinnesteeseen voidaan lisätä mm. korroosiota, jäätymistä, syöpymistä ja vaahtoamista estäviä lisäaineita.[1] Eri tyyppiset jäähdytinnesteet ovat värjättyjä ja erivärisiä nesteitä ei saa sekoittaa keskenään. Värejä ovat muun muassa sininen, punainen ja vihreä

      • Eurolia syylariin

        Nyt on myynnissä jäähdytinnestettä, jota voi sekoittaa kaikkiin kaupallisiin jäähdytinnesteisiin. Jäähdytinnesteen merkki on Eurol Coolant -36(astetta)C XL Yellow.

        Esitteen mukaan se on monoetyleeniglykolipohjainen ja sekoitettavissa kaikkiin kaupallisiin jäähdytinnesteisiin ilman pelkoa nesteen pakkaskestävyyden laskemisesta ja nesteen puuroutumisesta.

        Nestettä myy ainakin Tarjoustalo hintaan 3,50 euroa ja niiden nettisivulla (toknet.fi) on infoa tuotteesta. Löytyy myös saman valmistajan muita jäähdytinnesteitä, jotka sopivat yksi yhteen joidenkin autojen (esim. VW) omien merkkilitkujen kanssa. Reilusti halvempaa kuin merkkiliikkeen nesteet.

        Eurolin kotisivulla on parempaa ja tarkempaa infoa mainituista jäähdytinnesteistä. Toknetin sivulta (jäähdytinnestemainoksesta) on suora linkki Euroliin. Lukekaa tuoteselosteet huolellisesti, niin tiedätte enemmän :)

        Ostin pullon ensiksimainittua nestettä, kun ei ollut tietoa minkämerkkistä nestettä autossani on. Teen tänään tai huomenna blandiksen vanhasta nesteestä ja Eurolista, jotta näkee pitääkö valmistajan lupaus sekoittamisesta muihin merkkeihin paikkansa. Lisää infoa myöhemmin. Stay tuned for more coolant info :)


      • Turhaaol
        Eurolia syylariin kirjoitti:

        Nyt on myynnissä jäähdytinnestettä, jota voi sekoittaa kaikkiin kaupallisiin jäähdytinnesteisiin. Jäähdytinnesteen merkki on Eurol Coolant -36(astetta)C XL Yellow.

        Esitteen mukaan se on monoetyleeniglykolipohjainen ja sekoitettavissa kaikkiin kaupallisiin jäähdytinnesteisiin ilman pelkoa nesteen pakkaskestävyyden laskemisesta ja nesteen puuroutumisesta.

        Nestettä myy ainakin Tarjoustalo hintaan 3,50 euroa ja niiden nettisivulla (toknet.fi) on infoa tuotteesta. Löytyy myös saman valmistajan muita jäähdytinnesteitä, jotka sopivat yksi yhteen joidenkin autojen (esim. VW) omien merkkilitkujen kanssa. Reilusti halvempaa kuin merkkiliikkeen nesteet.

        Eurolin kotisivulla on parempaa ja tarkempaa infoa mainituista jäähdytinnesteistä. Toknetin sivulta (jäähdytinnestemainoksesta) on suora linkki Euroliin. Lukekaa tuoteselosteet huolellisesti, niin tiedätte enemmän :)

        Ostin pullon ensiksimainittua nestettä, kun ei ollut tietoa minkämerkkistä nestettä autossani on. Teen tänään tai huomenna blandiksen vanhasta nesteestä ja Eurolista, jotta näkee pitääkö valmistajan lupaus sekoittamisesta muihin merkkeihin paikkansa. Lisää infoa myöhemmin. Stay tuned for more coolant info :)

        Tässä on nyt neljä vuotta odotettu testituloksiasi.


    • Only Quality

      Eurol on halppismerkki.Ei sellaista sotkua pidä mennä lisäämään mihinkään autoon.Vain peltoautoon,jos haluaa lapsillensa aiheuttaa surua,kun rakas peltoauto hajoaa.Eräät laittavat eurol öljyäkin moottoriin,se on moottorin menoa.Ennenaikaista kulumista tapahtuu ja öljynpaineet eivät pysy korkealla,mitäs silloin tapahtuukaan???Niin juuri,täystuho.Ainoastaan merkkiaineita saa käyttää,sellaisia,jotka on testattu äärioloissa ja tuotekehitykseen panostetaan.Sama koskee kaikkia motox,eurol,king oil,yms aineita.Täysiä myrkkyjä kokeen kestävyyden kannalta.

      • Sä oot kingi

        Sä oot kokeillu kaikkia öljyjä ja litkuja ja sä tiedät kaiken. Sä oot tietäjien kingi. Kolminkertainen huraahuuto legendaariselle öljytieteen maisterille!


      • jeio
        Sä oot kingi kirjoitti:

        Sä oot kokeillu kaikkia öljyjä ja litkuja ja sä tiedät kaiken. Sä oot tietäjien kingi. Kolminkertainen huraahuuto legendaariselle öljytieteen maisterille!

        Heh :D


    • ....
    • Skodaparoni

      Itsellä 7v vanha Skoda Octavia. Nyt jatkuvilla pakkasilla ja runsaalla lohkolämppärin käytöllä neste haihtunut tehokkaasti ja hain purkin VW Groupin omaa G13-ainetta (ns. parasta mitä rahalla saa).

      Litra maksoi 11 euroa merkkihuollossa, eli ei paha, kun ei tarvitse edes kuin muutaman desin ja loput voi jättää varastoon myöhempää tarvetta varten.

    • VaiLis

      http://www.autowiki.fi/index.php/Nestejäähdytys

      Tuolla luki, että jäähdytysneste suositellaan vaihdettavan 2-3 vuoden välein.

      Moni ei ole sitä kai kokenut tarpeelliseksi, mutta mitä olette mieltä?

      Vaihtoa vai lisäystä vain?

    • vaihdetaan juu

      Noissa VAG:n konsernin tuotteissa ne vaihtuu liki itsestään kun joutuu alvariinsa lisäämään.

      Muuten kyllä täytyy vaihtaa valmistajan suositusten mukaan.

      • Anonyymi

        Hyvin ja oikein sanottu


    • juippi1970

      Mun autossa on valurautalohko ja alumiinikannet. Laitanko vihreetä vai punaista nestettä?

      • lisäätkö

        Jos lisäät nestettä, niin lisää samaa mitä siellä jo on. Jos meinaat tyhjentää huuhdella ja täyttää järjestelmän, niin punaista, se ei ole sen kalliimpaa, kestää pidempään, ja ei syövytä alumiinia.


    • Tateeee

      Ok.

    • 7654trf

      onko pakko tyhjentää jäähdytin ennen kuin lisää uudet jäähdytin nesteet?

    • Volvos60

      Mitä nestettä olette käyttäneet Volvo S60? Säiliössä näyttää olevan tällä hetkellä vihreää nestettä mutta mistä tietää, kun nuitakin on markkinoilla niin montaa eri mallia. Volvoa edellinen omistaja on käyttänyt Bilialla Volvon merkkiliikkeessä 2012 ja nyt on jakoremppa edessä ja ei ole Bilian liikettä lähellä ja pitää uudet nesteet vaihtaa.

      Ostin motonetistä 5l purkin motox sini/vihreää jäähdytysnestettä mutta en tiedä uskaltaako laittaa tuota nestettä, kun kotona tarkemmin luin pakkausselosteen.

      Antakaa neuvoja, ohjekirja ei sano mitä nestettä pitää laittaa. Malli Volvo S60 2.4D D5 vm.2008. Koneen koodi: D5244T5.

      MOTOX JÄÄHDYTYSNESTE CLASSIC
      Motox-Jäähdytysneste vanhempiin autoihin. Monoetyleeniglykoli-pohjainen "perinteinen" jäähdytysneste. Tunnusväri sinivihreä, ei suositella uudempiin autoihin. Suosittelemme tyhjennystä, huuhtelua ja uutta jäähdytinnestettä kahden vuoden välein. 1:1-sekoitussuhteella pakkaskestävyys -36° C. Täyttää vaatimukset: BS 6580-2010 ja AFNOR NFR 15-601.

      • fdksjklfdkkfljks

        Ärsyttää tosiaan nuo epämääräiset ohjeet, mikähän se on noiden mielestä se "uudempi" tai "vanhempi" auto :/
        Eräissä merkeissä on kai ollut niitä punaisia nesteitä jo yli 10 vuotta, vieläköhän se on 10 vuotta vanha "uudehko" vai joko se on "vanhempi" auto mutta kun se ei ole niin yksinkertaista että iän perusteella voisi laittaa nesteet.
        Ainakaan erilaisia nesteitä ei saa sekoittaa keskenään.

        En tunne Volvon vaatimuksia mutta nehän voi olla tietynlaisia nesteitä vaativia esim. moottorissa käytettyjen erilaisten metallien vuoksi tai sitten ihan vaan siksi että huoltoväli saataisiin pidemmäksi vaikkapa punaisilla nesteillä.

        Jos on epävarmuutta niin ainakin huuhtelisin huolellisesti jäähdytysjärjestelmän ennen uusien nesteiden laittoa ja käyntiin ensin vähäksi aikaa, katsoo sitten muuttuuko nesteet mitenkään oudoksi, puuromaiseksi tms. ja seuraa alkuun tiheästi muutenkin jäähdytysnesteen käytöstä ja moottorin lämpöjä. Vaihtaisin myös vihreät nesteet parin vuoden kuluttua uusiin koska niiden korroosionestoaineet ei kestä sitä pidempään.


    • Anonyymi

      Tarkka pitää olla. Ostin kerran Biltemasta pelkkää lygoolia? Pumppasi kaiken pihalle!

    • Anonyymi

      Jäähdytinnesteen väri ei kerro kaikkea. Tuore jäähdytinneste suojaa korroosiota ja kattilakiveä vastaan.

      Jäähdytysnesteiden perinteinen väri on vihreä. Tyypillisesti tavallista suorituskykyisemmät erikoisjäähdytinnesteet on värjätty jollain muulla värillä, usein punaisella.

      Pakkasten tultua on syytä varmistua ajoneuvojen ja koneiden talvikelpoisuudesta. Jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden mittaus on useille rutiinitoimenpide syyshuollon yhteydessä. Riittämätön pakkaskestävyys voi aiheuttaa jäähdytinnesteen jäätymisen ja edelleen moottorin tai jäähdystysjärjestelmän vaurion. Joskus unohdetaan, että jäähdytinesteellä on toisena tärkeänä tehtävänä järjestelmän suojaaminen korroosiota ja kattilakiveä vastaan. Tämän vuoksi jäähdytinneste on syytä vaihtaa säännöllisesti, vaikka pakkaskestävyys olisikin vielä kunnossa. Vaihdon yhteydessä poistuu myös järjestelmään kertyneitä epäpuhtauksia.

      Eri moottorivalmistajilla on keskenään hieman poikkeavia suosituksia vaihtovälistä. Sopivaan vaihtoväliin vaikuttavat mm. järjestelmässä käytetyt materiaalit. Perinteinen jäähdytineste on syytä vaihtaa tyypillisesti vuosittain tai joka toinen vuosi. Niin sanotuilla Long life -jäähdytinnesteillä, kuten Teboil Glycold XLC, vaihtoväli voi olla useampia vuosia.

      Hyvin usein jäähdytinnesteestä keskustellessa nousee esille väri. Teboil kuitenkin muistuttaa, että pelkän värin perusteella ei voi tehdä luotettavia päätelmiä jäähdytinnesteen ominaisuuksista tai sekoitettavuudesta muihin nesteisiin. Jäähdytysnesteiden perinteinen väri on vihreä. Tyypillisesti tavallista suorituskykyisemmät erikoisjäähdytinnesteet on värjätty jollain muulla värillä, usein punaisella.

      Teboilin jäähdytinnesteissä on käytetty OAT-teknologiaan (organic acid techology) perustuvaa lisäaineistusta. Erilaisista väreistään huolimatta nämä nesteet ovat sekoituskelpoisia keskenään. Monilla ajoneuvo- ja konevalmistajilla on omia merkkikohtaisia erikoisjäähdytinnesteitä, jotka saattavat olla väriltään esimerkiksi keltaisia ja oransseja. Yleispätevää ohjetta jäähdytinnesteiden yhteensopivuudesta on mahdotonta antaa. Useimmissa tapauksissa Teboil Glycold XLC on yhteensopiva ajoneuvovalmistajakohtaisten nesteiden kanssa – olivatpa ne minkä värisiä tahansa. Teboil Glycold XLC on sopiva valinta erityisesti silloin kun yhtä nestetyyppiä halutaan käyttää monissa eri ajoneuvoissa ja koneissa.

      Markkinoilla on olemassa myös propyleeniglykolipohjaisia jäähdytinnesteitä, joka on etyleeniglykoliin verrattuna vähemmän myrkyllistä luontoon päästessään. Haittapuolena on kuitenkin etyleeniglykolia heikompi lämmönsiirtokyky. Propyleeniglykolia ja etyleeniglykolia ei pidä sekoittaa keskenään, koska seoksesta ei voida luotettavasti mitata pakkaskestävyyttä.

      Paras suoja moottorille saavutetaan, kun täydennyksen sijaan tehdään täydellinen vaihto. Erityisesti vanhemmissa koneissa voi olla käytetty vanhantyyppisiä nesteitä, jotka eivät ole yhteensopivia nykyteknologiaa edustavien nesteiden kanssa. On hyödyllistä, jos järjestelmä päästään huuhtomaan puhtaalla vedellä ennen jäähdytinnesteen täyttöä.

      Teboil-jäähdytinnesteet laimennetaan vedellä suhteessa 50/50 % ennen lisäämistä järjestelmään. Näin saadaan liuos, jolla on hyvä pakkasenesto- ja lämmönsiirtokyky. Liian vähäinen jäähdytysnesteen osuus ei anna riittävää suojaa. Toisaalta suuri jäähdytinnesteen osuus heikentää lämmönsiirtokykyä.

      Lähde: https://www.raskassarja.fi/jaahdytinnesteen-vari-ei-kerro-kaikkea/

    • Anonyymi

      1. Värillä ei ole väliä (väri ei takaa mitään)

      Vanha neuvo jäähdytinnesteen valitsemisesta värin perusteella ei päde, sillä väri ei kerro jäähdytinnesteen ominaisuuksista. Eri väreistä ei ole olemassa standardia, vaan eri valmistajat voivat käyttää mitä värejä haluavat. Älä siis luota väriin.

      2. Erimerkkisiä jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään

      Eri valmistajien jäähdytinnesteillä on erilaiset kemialliset koostumukset ja niiden sekoittaminen keskenään voi huonontaa nesteen ominaisuuksia. Pahimmillaan erilaisten glykolien sekoittaminen voi aiheuttaa saostumia, jotka voivat tukkia jäähdytinjärjestelmän, mikä voi lopulta aiheuttaa moottorin ylikuumenemiseen ja jopa kiinni leikkaamiseen.

      3. Jäähdytinnestettä vaihdettaessa vanha neste on valutettava pois

      Jäähdytinneste on syytä vaihtaa riittävän usein, sillä vanhentuneesta nesteestä ovat suojaavat lisäaineet kuluneet pois. Tämän takia pelkkä jäähdytinnesteen pakkasenkesto ei kerro riittävästi jäähdytinnesteen kunnosta. Vaihteluväli vaihtelee valmistajittain noin 3-5 vuoden välillä. Moottorin kannalta on parasta, että jäähdytinnestettä vaihdettaessa se vaihdetaan kokonaan, jolloin varmistetaan, ettei kahta eri laatua sekoiteta ja samalla järjestelmä voidaan huuhdella ennen uutta täyttöä. Vanha jäähdytinneste on ongelmajätettä, joka on toimitettava keräyspisteeseen.

      4. Pakkaskestävyys saadaan laimennettuna, mutta käytetyllä vedellä on väliä

      Jäähdytinnesteitä käytetään aina vesiseoksina, sillä tiivisteiden pakkasenkesto on huonompi kuin vesiseosten. Veden laadulla on myös suuri merkitys jäähdytinnestettä laimennettaessa, sillä kova vesi saattaa aiheuttaa saostumia, jotka tukkivat ohuet jäähdytinnestekanavat. Tämän vuoksi on turvallisinta käyttää esisekoitettuja, ready-tyyppisiä tuotteita, joissa on käytetty ionivaihdettua vettä. Jäähdytinnesteiden pakkaskestävyys tarkistetaan huollon yhteydessä ja etenkin syksyllä ennen pakkasia se on hyvä tarkistaa.

      5. Yhtä, kaikkiin autoihin sopivaa jäähdytinnestettä ei ole olemassa

      Erilaiset moottorit tarvitsevat erilaisen tuotteen, sillä niissä on käytetty eri materiaaleja, joiden kanssa jäähdytinnesteen on oltava yhteensopiva. Universaalia, kaikkiin moottoreihin sopivaa tuotetta ei ole olemassa. Varmista aina, että käytät juuri oman autonvalmistajasi vaatimukset täyttävää jäähdytinnestettä, jolloin ajoneuvosi jäähdytinjärjestelmä toimii niin kuin pitää, ja vältyt turhilta ongelmilta.

      Lähde: Neste

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe