Kun ei pysty laulamaan julkisesti

Mitä tehdä?

Minulla on kaunis ja melko voimakaskin ääni.Laulan paljon, mutta vain yksin ollessani.Tahtoisin mennä laulutunneille, mutta minulla on "esto", en pysty laulamaan jos muut ihmiset kuulevat minut.Se tuntuu täysin mahdottomalta ja yrittäsessäni lähtee vain hiljaista pihinää, mikä ei ole lähelläkään sitä mihin pystyn.Joskus "vahingossa" on muutamat ihmiset kuulleet lauluani ja kehuja on tullut todella paljon, joten en usko kuvittelevani itsestäni liikoja.Tahtoisin vain päästä tunneille ja saada ihan ammattilaisen avulla alkaa kehittää ääntäni, mutta se ei kertakaikkiaan onnistu nyt.Mitä ihmettä tälle estolle voi tehdä?Tuntuu että äänihuulet kiristyy ja ääntä pitää oikein pusertaa jos muut kuulevat, ja silloinhan se ei kauniisti tule.Rakastan laulamista ja myös esiintymistä, joten haluaisin kovasti opetella laulamaan kunnolla.

7

1268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla. Täytyy

varmaan vähän odotella että voittais sen ujouden, nii josko se siittä sitten lähtis.

• Oivallus ja toinenkin

Hakeudu terapiaan. Olisi selvästi jo korkea aika.

• itsekseni

Ala laulun opiskelu omista asenteista. Käy läpi omia toiveita ja tee niistä tavoitteita. Poista laulamisesta turhat jännitteet, eli mikä ajatus (tunne) estää laulamisen, ja mitä tunnetta kannattaa vahvistaa. Opettele kouluttamaan itseäsi sisältäpäin. Varaudu antamaan itsellesi aikaa tähän prosessiin ja muista edetä askel kerrallaan. Takapakkeja tulee, mutta anna itsellesi aina uusi mahdollisuus, niin kehittyminenkin on huimaa. Ja vaihtoehtoja ei ole, työ on tehtävä tavalla tai toisella, jos haluat laulamisestasi nauttia.
      P.S.Heitä se kainostelu pois, sitä ei tässä hommassa tarvita...

• Sitä kutsutaan joko itsekritiikiksi tai ujoudeksi. Molemmat ihan hyväksyttäviä ominaisuuksia.
      Ujouden voi voittaa vain astumalla reippaasti laulun lavealle polulle.

Jos menet laulunopettajan puheille, ei ujoudesta kannata huolta kantaa. Vapaudut, kun muistat, että 99% siitä äänimassasta, jonka kanssa opettajasi joutuu työssään tekemisiin, on täyttä äänisaastetta. Ja sinunkin laulajankykysi löytyy sieltä alta -ja lopulta kun tajuat, miten ihanaa laulaminen on, haluat esitellä taitosi muillekin!

• tatti

En minäkään olisi pystynyt ekana menemään lavalle yksin.Vuosikaudet kuljin kuoroissa yms...hakemassa esityskokemusta ja rohkeutta, vähitellen sitten siirryin solistipuolelle.
      Minuakin aluksi hirvitti aivan hirvittävästi, mutta nyt enää ei jännitä olla ihmisten edessä yksin.
      Kannattaa aloittaa pienin askelin ja sitä kautta kasvattaa luottamusta.Laulunopelle voi reilusti sanoa että sua pelottaa, niin minäkin tein ja vieläkin on tekemistä että uskaltaa laulaa kun se kuuntelee ja arvioi.

• sama pulma

Itselläni yksin laulaminen muiden kuullen on ollut pelonaihe nro 1, muuten olen varsin rohkea ja esiintymiskokemusta on. Soittoa, teatteria ja puhumista yleisölle ja laulamistakin kuorossa on tullut harrastettua ongelmitta, mutta laulu yksinään ei vaan ollut kuviteltavissa, jännitys oli sietämätön aikanaan koulun laulukokeissakin.

Halusin kuitenkin kovasti oppia laulamaan ja rohkaistuin tunneille. Kun opettajaan tottui, aika äkkiä lakkasi tunneilla turha jännittäminen ja pääsi opettelussa vauhtiin, äänikin löytyi.

Seuraava askel olikin sitten esiintymiseen rohkaistuminen. Ensimmäiset kerrat menivät hirvittävässä tärinässä ja lopputulos kaukana siitä mitä harjoitellessa ja tunneilla. Kerta kerralta silti helpottuu ja paniikki vähenee.

Nyt sitten kerään kokemusta ja odottelen, koska se jännitys asettuu "hyödylliselle" tasolle niin, että se saa skarppaamaan muttei pilaa esitystä.
      Sitä odotellessa täytyy vaan yrittää totutella tilanteeseen ja kestää se paniikki...

Laulunopettajalta kuultu viisaus: "pitää uskaltaa tehdä paskaa, jotta voi saada aikaiseksi jotain hyvääkin". Eli heti ei voi olla mestari ja joka kerta ei onnistu, mutta ei epäonnistumiseen kuole ja yleensä itse on itsensä pahin kriitikko.

Yritä ihmeessä sinäkin, tsemppiä!

• Äänetön

Minä en oman ääneni kauneudesta tiedä, mutta kuoro kuuluu harrastuksiin ja musiikkia muutenkin. Silti kun pitäisi musiikkiopistossa suorittaa säveltapailun kurssien lauluosuus (tms.) ongelmat alkavat. Yritän laulaa, ihan oikeasti yritän. Harjoittelen kotona (ilman että kukaan kuulee) kuukausia, mutta kun h-hetki tulee, ei kurkustani vain tule ääntä. Tai itseasiassa ääni tulee: Hiljainen värisevä ja käheä sävel. Yksi sävel, mitkään korkeuden vaihtelut eivät toimi, vain yksi epävireinen sävel suostuu tulemaan ulos. En usko, että se on uskaltamisesta kiinni, en vain pysty siihen. Haluaisin kyllä ja yritän sitä aina, mutta ääni ei suostu tulemaan.
      Pystyn laulamaan mankalle, josta joku sitten kuuntelee tai sitten niin, että toinen on seinän toisella puolella, mutta jos joku tuttukin on samassa huoneessa, ei ääni tule. Se on todella häiritsevää. Kaikki muu äänen kanssa temppuilu onnistuu. Puhuminen ja tititointi onnistuvat ongelmitta, mutta laulaminen ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      4913
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      526
      2537
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      146
      2117
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      2069
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      19
      1705
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1624
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1515
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      113
      1121
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      127
      894
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      869
    Aihe