ruokatorven spasmi?

marikki

Tietääkö joku jotakin ruokatorven spasmista mitään? Äkillinen kova kipu keskellä selkää, kuin puukolla iskisi ja sitten leviää puristava tunne kurkkuun? Mitä tää on? Kipu ei mene ennen ohi kun ottaa särkylääkettä?
Sydämen toimintaan ei kipu mielestäni liity.

12

24166

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateisti20

      käydä lääkärissä, koska epämääräisten mahakipujen syy tulisi aina selvittää. Itselläni on ollut noita spasmeja, ja niiden oireet ovat olleet kuvailemasi kaltaiset. Ruokatorven spasmien kivut ovat kuitenkin usein sydänkipujen kaltaisia, joten varmuuden vuoksi kannattaa tarkistuttaa, ettei sydämessä ole mitään vikaa. Minulta on muutaman kerran otettu varosyistä EKG ruokatorven spasmien vuoksi, eikä sydämeni toiminnassa tuolloin havaittu vikaa.

      Spasmit ovat kivuliaita ja kiusallisia mutta sinänsä vaarattomia. Tavallisten särkylääkkeiden käyttäminen ruokatorven spasmeihin ei ole kovin suositeltavaa, koska ne saattavat jopa pahentaa niitä. Itse olen saanut spasmeihin Litalgin-nimistä reseptilääkettä, joka on tarkoitettu nimenomaan ruokatorven kipuihin (ja mm. sappikivikipuihin).

      Jos spasmit ovat vaikeita ja jatkuvia, kyseessä saattaa myös olla ns. pähkinänsärkijäruokatorvi (nutcracker esophagus), jossa ruokatorven supistusliikkeissä on häiriötä. Tämäkin vaiva saadaan kyllä selville, mutta se vaatii jo mahantähystystä.

      • Marikki

        Tämä vain vahvistaa sitä, että menen ensi tilassa tilaamaan ajan lääkäriltä! Kauhistuttaa vain se mahdollinen letkun nieleminen!


      • ateisti20
        Marikki kirjoitti:

        Tämä vain vahvistaa sitä, että menen ensi tilassa tilaamaan ajan lääkäriltä! Kauhistuttaa vain se mahdollinen letkun nieleminen!

        mahantähystystä varten saa esilääkityksen. Jos pelko estää toimenpiteen kokonaan, myös nukutus on ainakin joissakin tapauksissa mahdollinen.

        Tähystystä ei välttämättä tarvitse edes tehdä. Itsellenikään sitä ei ole tehty. Tähystykseen ryhdytään vain, jos oireiden syy ei muuten selviä, jos lääkkeet eivät auta tai jos lääkäri epäilee jotakin vakavampaa vaivaa. Ruokatorvea voidaan aluksi tarkastella myös ultraäänellä tai röntgenillä, jotka ovat kivuttomia tutkimuksia.

        Hyvää vointia sinulle.


      • erotan

        Olen joskus nukkumaan käydessäni huomannut rintakehässä nopean läpätyksen ja äkkiä pulssia tarkistaen huomannut, ettei kyse ole sydämestä. Voisiko tällainenkin ilmiö kuulua ruokatorven temppuvalikoimaan? Kyseisinä aikoina röyhtäilyt häiritsivät kovasti sydäntä aiheuttaen lisälyöntejä.


      • sinne
        erotan kirjoitti:

        Olen joskus nukkumaan käydessäni huomannut rintakehässä nopean läpätyksen ja äkkiä pulssia tarkistaen huomannut, ettei kyse ole sydämestä. Voisiko tällainenkin ilmiö kuulua ruokatorven temppuvalikoimaan? Kyseisinä aikoina röyhtäilyt häiritsivät kovasti sydäntä aiheuttaen lisälyöntejä.

        Mun sydän selkeesti muljahtelee. Kummallinen tunne, kurkussa ja rinta-alassa, tuntuu että sydän jättää joka kolmannen lyönnin välistä ja välillä kiihdyttää liikaa. Se on kuulema vaaratonta, jos sitä ei esiinny rasituksessa. Mä en osaa röyhtäillä, mut usein tulee suuhun inha maku, varsinkin jos syön mausteista, mahasta pulpahtelee. Mut mun tapauksessa luulen et mun lukot ja lihasjännitys/ruoansulatusvaivat luo tätä inhaa reaktiota.


      • ateisti20
        erotan kirjoitti:

        Olen joskus nukkumaan käydessäni huomannut rintakehässä nopean läpätyksen ja äkkiä pulssia tarkistaen huomannut, ettei kyse ole sydämestä. Voisiko tällainenkin ilmiö kuulua ruokatorven temppuvalikoimaan? Kyseisinä aikoina röyhtäilyt häiritsivät kovasti sydäntä aiheuttaen lisälyöntejä.

        ilmiö on täysin normaali. Kärsin siitä itsekin. Kyseessä on hikan kaltainen tila, jossa palleaan tulee lyhyt ja heikohko kramppi, joka aiheuttaa lisälyöntejä ja rytmihäiriön kaltaisia tuntemuksia. Tila on lääkärien mukaan täysin vaaraton mutta kieltämättä kiusallinen.

        Yksi hyvä keino näiden vaivojen helpottamiseksi on nostaa nukkumaan mennessä sängyn päätyä pään puolelta hieman ylöspäin, jolloin mahahappojen virtaus ruokatorvea ylöspäin heikkenee. Myös tyynyn asettaminen jalkojen alle auttaa, koska tuolloin vatsalihakset ovat paremmin lepotilassa.


      • meijuliini
        ateisti20 kirjoitti:

        mahantähystystä varten saa esilääkityksen. Jos pelko estää toimenpiteen kokonaan, myös nukutus on ainakin joissakin tapauksissa mahdollinen.

        Tähystystä ei välttämättä tarvitse edes tehdä. Itsellenikään sitä ei ole tehty. Tähystykseen ryhdytään vain, jos oireiden syy ei muuten selviä, jos lääkkeet eivät auta tai jos lääkäri epäilee jotakin vakavampaa vaivaa. Ruokatorvea voidaan aluksi tarkastella myös ultraäänellä tai röntgenillä, jotka ovat kivuttomia tutkimuksia.

        Hyvää vointia sinulle.

        no ei varmalla saa rauhottavaa gastroscopiaan. sehän vaikuttais tutkimustulokseen. eri asia on jos suostuvat edes harkitsemaan tähystystä nukutuksessa, aikuiselle ihmiselle.


      • Anonyymi
        Marikki kirjoitti:

        Tämä vain vahvistaa sitä, että menen ensi tilassa tilaamaan ajan lääkäriltä! Kauhistuttaa vain se mahdollinen letkun nieleminen!

        Pyydä suihkepuudutus ja esilääke, geeli ei riitä. Vaadi nuo toimenpiteet, niin on heippos


    • sinne

      Mulla on samanlaista, mut mulla johtuu luultavasti yläselkärangan lukoista. Alussa mulla oli kipua vain yläselässä, tuntui hengitettäessä, myöhemmin kurkussa kuristavaa tunnetta (ehklä kireät lihakset) ja myös rintakipua, välillä erittäin kovaa, mutta sen itse tuntee, ettei sydämessä sinänsä vikaa ole, vaan se lähtee selästä ja tai lavasta. Siihen rintakipuun auttaa vain jos pidän kipupuolen (vasen) kättä ylhäällä koukussa kun makaan sohvassa. Tai nukun oikealla kyljelläni ja laitan lämmintä. Eli asento vaikuttaa. Onko sun hartiat tiukat?

      Se tähystys on mullekin tehty, se ei oo ollenkaan niin paha kuin miltä teoriassa kuulostaa. Vain epämiellyttävää. Mulla oli hoitajat koko ajan tarkastamassa tilaani, että voin hyvin. Kurkkuun suihkautetaa puudutetta, joten putken nielaisu ei edes koske ja yökkäysreaktiot vaimenee.

      Mun kaverilla sen sijaan oli ruokatorven tulehdus. Ja se oli ihan jotain muuta sitten. Erittäin kovia kipukohtauksia, jotka vaimenivat ja pahenivat muutaman tunnin välein. Sydämessä oli rytmihäiriöitä ja oliko lihastulehdustakin, en muista. Polttava kipu rinnassa, mikä laittoi oksentamaan ja kuumeilemaan.

      Mutta tutkituta silti.

      • Asennetta..

        Olen ollut vatsatähystyksessä minäkin ja kuinka peloteltiin etukäteen...uskomattomia tarinoita..Jos olet synnyttänyt tiedät jotain hengityksen menetelmistä ja järkeä saa käyttää. Heti toimenpiteen alussa pitää ymmärtää hengittää nenän kautta, silloin se sujuu ja olla rauhallinen...ja vielä, jokaisella on omat kokemuksensa, sinullakin tulee oleen omasi, älä anna muiden aivopestä karmeilla kokemuksillaan. Positiivisesti eteenpäin:)Silloin ei edes puhuttu puudutuksesta..
        Toinen juttu, jos ihmisellä on ruuansulatusvaivoja ja röyhtäilyvikaa, kyse todella voi olla niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin vääristä ruokailutottumuksista. Paneudupa tähän! Meneekö paljon pikaruokaa, pizaa, karamellia ja colajuomaa:)) - Oikein tämän päivän vitsaukset, niillä ei kukaan voi pysyä terveenä!Kyllä luulisi että lääkärit jo tänä päivänä moisten vaivojen yhteydessä ottaisivat tämän huomioon(Paitsi jos on tuottavat lääkesopimukset edustajien kanssa). Rakenteelliset vaivat ja tulehdukset ovat sitten jo kolmas juttu. Ei kai kukaan tahdo syödä lääkkeitä lopun ikäänsä, täytyyhän vaivan alkuperä löytää, siksi ehdotan myös ruokaan huomion kiinnittämistä!


    • joogaaja

      minulla pähkinänsärkijä ruokatorven kivut ovat pysyneet kurissa kun teen päivittäin uddiyana-bandha joogaliikettä jonka suomenkielinen nimi on vatsan sisäänveto, teen sitä 3-5 kertaa päivässä ja aikaa menee 3-5 min. se purkaa painetta ruokatorvesta ja se myös kuuluu "isona röyhtäilynä". sitä voi tehdä myös kun kohtaus on päällä, mutta kannattaa tehdä mieluummin etukäteen.

      • Anonyymi

        kiitos paljon neuvosta vetää vatsaa sisään. Aion alkaa kokeilun:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe