Oliko Raamatun viini alkoholitonta?
Edellyttääkö usko täysraittiutta?
Usko ja alkoholi
93
4366
Vastaukset
- Miina
Vain vl:t edellyttävät. Jeesuksen ensimmäinen tunnusteko oli viinin hankkiminen hääväelle, joka oli jo vähän hiprakassa. Sitä paitsi sanassa kehotetaan: "Antakaa viiniä murhemielisille ja väkevää juomaa menehtyville. Sellainen juokoon ja unohtakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko".
Raamatussa ei siis alkoholin käyttöä sinänsä kielletä varoitetaan ainoastaan juoppoudesta: "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno." Apostoli Paavali kehottaa Timoteusta: "Älä juo pelkkää vettä, vaan pane sekaan hiukan viiniä vatsasi tähden." Kristityn ei siis tarvitse olla täysraitis. Viinipuun anti on Jumalan lahja ja sen halveksiminen on suuri synti.
Muutenkaan herätysliikkeiden ylläpitämät pietistiset kiellot eivät nouse Raamatusta, vaan ovat ihmiskeksintöä. Ei Raamatussa kielletä tanssiakaan, joka taas on perinteisesti ollut pietististen herätysliikkeiden kieltolistalla ykkösasiana.- Sanaan luottava
Ei tule viinalla autuaaksi ei!
Ef. 5:18 Älkääkä *juopuko* viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Ef. 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
Ef. 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
1. Kor. 14:33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
1. Kor. 14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. - sanassa
Sanaan luottava kirjoitti:
Ei tule viinalla autuaaksi ei!
Ef. 5:18 Älkääkä *juopuko* viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Ef. 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
Ef. 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
1. Kor. 14:33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
1. Kor. 14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.Siis vaimot vai naiset vaietkoot?
rikos olla raitis. Aivan varmaa on myös, ettei Jeesus suosinut juopottelua. Hän ei voinut toimia Raamatun opetuksia vastaan ja tehdä juopumiseen viiniä.
Paavalin neuvo Timoteukselle opettaa, ettei Timoteus käyttänyt ollenkaan viiniä.
21. Se on hyvä, ettet lihaa söisi etkä viinaa joisi eli jotakin, josta veljes loukkaantuu, taikka pahenee, elikkä heikoksi tulee.
2. Viinan, huumeiden ja päihteiden käyttö, joka tapahtuu himoiten tai humaltumistarkoituksessa. Vaikeuksien tullen ei pidä paeta noiden turviin, vaan luottaa Jumalaan ja rukoilla apua häneltä, sillä hän auttaa oikealla ajalla ja tavalla hyvän tahtonsa mukaan. Huomio: Vähäinenkin huumeiden kokeilu voi olla kohtalokasta, sillä se voi johtaa pysyvään riippuvuuteen ja ihmisen tuhoon.
Sananl. 2 3:3 1: Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa.
Ef. 5:18: Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno.
1 Kor. 6:10: Juomarit eivät saa periä Jumalan valtakuntaa.
3. Sellainen tanssi, johon liittyy seksuaalisesti kiihottavia liikkeitä ja musiikkia, sopimattomia sanoja sekä viettelevä seura ja meno.
Room. 13:13-14: Vaeltakaamme säädyllisesti niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa, vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä pitäkö lihastanne niin huolta, että himot heräävät.
4. Väärä hengellisyys ja kaikki muukin lihallinen meno.
5. Vielä meidän on varottava sitä, etteivät silmämme katsele, korvamme kuuntele ja mielikuvituksemme seuraa hyväksyen sellaisia esityksiä, filmejä, ohjelmia, elämänmenoa yms, missä rikollisuutta, epäsiveellisyyttä, uskottomuutta ja muuta syntielämää esitetään.
Tehtäviä: Keskustellaan, missä kaikkialla tällaista voi tulla vastaan ja miten silloin toimimme. Lue 1 Tim. 2:9.
Huomio: Kaikella, minkä Jumala on luonut, on myös oikea käyttönsä. Se tapahtuu sopusoinnussa Jumalan käskyjen kanssa.
97.
Millaiset asiat auttavat meitä elämään siveästi ja muutenkin oikein?
Jumalan sanan käyttö, rukous, seurakunnan tilaisuudet, uskovien seura, työ, opiskelu ja hyvät harrastukset auttavat meitä ajattelemaan, puhumaan ja tekemään sitä, mikä on oikein.
Fil. 4:8: Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa.
Mark. 14:38: Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.sanassa kirjoitti:
Siis vaimot vai naiset vaietkoot?
12. Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.
13. Ensinhän luotiin Aadam ja sitten Eeva,
14. eikä petetyksi joutunut Aadam, vaan nainen antoi pettää itsensä ja rikkoi käskyn.
15. Lasten synnyttäjänä hän on kuitenkin pelastuva, jos vain pysyy uskossa ja rakkaudessa ja viettää hillittyä, Jumalalle pyhitettyä elämää.- Tiinaliina
sanassa kirjoitti:
Siis vaimot vai naiset vaietkoot?
Ehdin jo luulla, että sanoisit "Pysytään asiassa".
T: Tiinaliina - Tiinaliina
Sanaan luottava kirjoitti:
Ei tule viinalla autuaaksi ei!
Ef. 5:18 Älkääkä *juopuko* viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Ef. 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
Ef. 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
1. Kor. 14:33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
1. Kor. 14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.Mitenkäs se naisten/vaimojen seurakunnassa vaikeneminen siihen alkoholinkäyttöön taas liittyikään? Kerrohan, kun on päässyt unohtumaan ;).
T: Tiinaliina - ymmärrän
Mielestäni se on kuvakieltä. Sillä tarkoitetaan armoa eli anteeksiantamusta "Antakaa viiniä murhemielisille ja väkevää juomaa menehtyville. Sellainen juokoon ja unohtakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko".
Ymmärrän niin, että Kaanaan häissä oli kysymys samasta. Eli se viini, minkä Jeesus valmisti, olisi parasta. Jeesus valmisti meille armahduksen. En tietenkään voi sanoa, etteikö Jeesus siellä ihmetekona oikeasti viininkin valmistanut.
Samoinkuin opetuslasten jalkojen pesu oli kuvannollista ilmoitusta, (todellista jalkojenpesua kuitenkin siellä). Niinkuin minä pesen teidän jalkanne, tehkää te myös toisillenne eli sillä ei tarkoitettu jalkojen pesua myöhemmin, vaan syntien pesua.
Ehkä Paavali käski Timoteuksn ottaa hiukan viiniä vatsansa tähden siellä pitkillä saarnareissuillaan, tappaahan alkoholi bakteereita. Mutta ei tarkoitanut juopumistarkoituksessa. Onhan hän juopumisesta usein siellä varoitanut ja niin Raamatussa on monissa kohdissa puhuttu juopumista vastaan.
Näin olen tämän asian ymmärtänyt. ymmärrän kirjoitti:
Mielestäni se on kuvakieltä. Sillä tarkoitetaan armoa eli anteeksiantamusta "Antakaa viiniä murhemielisille ja väkevää juomaa menehtyville. Sellainen juokoon ja unohtakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko".
Ymmärrän niin, että Kaanaan häissä oli kysymys samasta. Eli se viini, minkä Jeesus valmisti, olisi parasta. Jeesus valmisti meille armahduksen. En tietenkään voi sanoa, etteikö Jeesus siellä ihmetekona oikeasti viininkin valmistanut.
Samoinkuin opetuslasten jalkojen pesu oli kuvannollista ilmoitusta, (todellista jalkojenpesua kuitenkin siellä). Niinkuin minä pesen teidän jalkanne, tehkää te myös toisillenne eli sillä ei tarkoitettu jalkojen pesua myöhemmin, vaan syntien pesua.
Ehkä Paavali käski Timoteuksn ottaa hiukan viiniä vatsansa tähden siellä pitkillä saarnareissuillaan, tappaahan alkoholi bakteereita. Mutta ei tarkoitanut juopumistarkoituksessa. Onhan hän juopumisesta usein siellä varoitanut ja niin Raamatussa on monissa kohdissa puhuttu juopumista vastaan.
Näin olen tämän asian ymmärtänyt.samaa mieltä.
Kiitos, valaisevasta opetuksesta;)- noustaan kapinaan naiset
Sanaan luottava kirjoitti:
Ei tule viinalla autuaaksi ei!
Ef. 5:18 Älkääkä *juopuko* viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Ef. 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
Ef. 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
1. Kor. 14:33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
1. Kor. 14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.turha on teidän miesten yrittää meitä määräillä. Me ollaan jo vl-liikkeessä alettu ehkäisemään ja seuraavaksi valtaamme puhujainpöntön. Älkää ukot luulko, että olette niskan päällä, sillä niin asia ei ole!
- Jacky
Tiinaliina kirjoitti:
Mitenkäs se naisten/vaimojen seurakunnassa vaikeneminen siihen alkoholinkäyttöön taas liittyikään? Kerrohan, kun on päässyt unohtumaan ;).
T: TiinaliinaMiina-nimimerkillä kirjoittava uskalsi tuoda oman mielipiteensä julki. Eihän meillä naisilla ole sananvaltaa näissä asioissa.
- Sanaan luottava
Tiinaliina kirjoitti:
Mitenkäs se naisten/vaimojen seurakunnassa vaikeneminen siihen alkoholinkäyttöön taas liittyikään? Kerrohan, kun on päässyt unohtumaan ;).
T: TiinaliinaJa Miina julistaa pommia, siis sitä että viinan kanssa tulee ihminen autuaaksi. Jos hän pitäisi naisena päänsä kiinni seurakunnassa, niin ehkä yksikin ihminen voisi pelastua viinan kiroista.
Se olisi tuon naisen vaikenemisen vaivan väärtti
kyllä.
Monia asioita kadun, mutta sitä en kadu että vinaa en ole ottanut. Mitä kaikkia tuskia viina on nyt JO tuomassa niin kovin rikkinäisille lestadiolais-lapsillekin, huh huh!!!! - Sanaan luottava
Jacky kirjoitti:
Miina-nimimerkillä kirjoittava uskalsi tuoda oman mielipiteensä julki. Eihän meillä naisilla ole sananvaltaa näissä asioissa.
Jumalan sanan vastaisen mielipiteensä. Juopumus ei ole Raamatussa sallittu vähäisessäkään määrin.
- vl.:yyttäsi
noustaan kapinaan naiset kirjoitti:
turha on teidän miesten yrittää meitä määräillä. Me ollaan jo vl-liikkeessä alettu ehkäisemään ja seuraavaksi valtaamme puhujainpöntön. Älkää ukot luulko, että olette niskan päällä, sillä niin asia ei ole!
Yrität provosoida täällä.
- Sanaan luottava
noustaan kapinaan naiset kirjoitti:
turha on teidän miesten yrittää meitä määräillä. Me ollaan jo vl-liikkeessä alettu ehkäisemään ja seuraavaksi valtaamme puhujainpöntön. Älkää ukot luulko, että olette niskan päällä, sillä niin asia ei ole!
Siitä vaan Jumalan niskan päälle, kyllä se niska kestää naistenkin höykyytyksen! Harmi vain että siitä ei seuraa mitään hyvää (:-(
Äläkä sinä sitten sekoita ehkäisyä tähän naisten vaikenemisen asiaan!!! Alkaa jo kuvottamaan koko sana, kun ei edes kristiopin alkeistakaan tiedetä mitään. - .......................
Sanaan luottava kirjoitti:
Ei tule viinalla autuaaksi ei!
Ef. 5:18 Älkääkä *juopuko* viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Ef. 5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
Ef. 5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Ef. 5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
1. Kor. 14:33 sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
1. Kor. 14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.viestisi on ihan raamatullinen, mutta ei kai tuo "nainen vaietkoon seurakunnassa" varmaankaan koske nettipalstoja? ;) Haiskahtaa hieman provolta tämä kirjoitus.
- Sanaan luottava
....................... kirjoitti:
viestisi on ihan raamatullinen, mutta ei kai tuo "nainen vaietkoon seurakunnassa" varmaankaan koske nettipalstoja? ;) Haiskahtaa hieman provolta tämä kirjoitus.
Olet sikäli oikeassa, että tämä saarnakielto ei koske nettiseurakunnassa niitä naisia. jotka opettavat Jumalan sanan mukaisesti.
1. Tess. 5:4-5 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas; sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.
1. Tess. 5:6 Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
____________________________________________
*) 1. Tess. 5:7 Sillä ne, jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat.
____________________________________________
1. Tess. 5:8-10 Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.
Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, joka on kuollut meidän edestämme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan. - En alistettu
Sanaan luottava kirjoitti:
Siitä vaan Jumalan niskan päälle, kyllä se niska kestää naistenkin höykyytyksen! Harmi vain että siitä ei seuraa mitään hyvää (:-(
Äläkä sinä sitten sekoita ehkäisyä tähän naisten vaikenemisen asiaan!!! Alkaa jo kuvottamaan koko sana, kun ei edes kristiopin alkeistakaan tiedetä mitään.Ennenvanhaan on ollut uskottomillakin yleensä toistakymmentä lasta.
Nykyisin vallitsee liiaksi yksilökeskeinen ajattelutapa ja ulkopuoliset yrittävät koko ajan tuputtaa vl: lillekin samanlaista ajattelutapaa.
Pitäisi saada koko ajan toteuttaa itseään eli perhe ja lähimmäinen jää sivuseikaksi. Ei ihme, että niin paljon kärsimystä ja eroja. - Miina
Sanaan luottava kirjoitti:
Ja Miina julistaa pommia, siis sitä että viinan kanssa tulee ihminen autuaaksi. Jos hän pitäisi naisena päänsä kiinni seurakunnassa, niin ehkä yksikin ihminen voisi pelastua viinan kiroista.
Se olisi tuon naisen vaikenemisen vaivan väärtti
kyllä.
Monia asioita kadun, mutta sitä en kadu että vinaa en ole ottanut. Mitä kaikkia tuskia viina on nyt JO tuomassa niin kovin rikkinäisille lestadiolais-lapsillekin, huh huh!!!!suuni kiinni. Tämä on yleinen keskustelupalsta, jolla kaikki saavat sanoa mielipiteensä. Olen kertonut vain totuuden siitä, mitä Raamattu sanoo alkoholin käytöstä. Jos se ei joitakuita miellytä, niin voi voi.
- mutta olen kuitenkin
vl.:yyttäsi kirjoitti:
Yrität provosoida täällä.
Sehän tässä just on, että kun jotain tänne kirjoittaa niin heti aletaan haukkua provoksi. Mutta ei se minua loukkaa. En ehkä sydämestäni vl olekaan, mutta uskon kuitenkin Jumalaan ja Jeesuksen pelastustyöhön. Et minulta uskoani vie, vaikka epäilisitkin. Yleensä en mielipiteitäni kovin huutelekaan, koska ne leimaavat minut ulkopuoliseksi.
- Jacky
Miina kirjoitti:
suuni kiinni. Tämä on yleinen keskustelupalsta, jolla kaikki saavat sanoa mielipiteensä. Olen kertonut vain totuuden siitä, mitä Raamattu sanoo alkoholin käytöstä. Jos se ei joitakuita miellytä, niin voi voi.
Paras pitää suu kiinni parhaimpien ystävienkin seurassa näistä asioista. On aina vaara, että tulee hylätyksi, kaikki jättää. Muista asioista voi olla montaa mieltä, mutta näistä säännöistä ei kannata puhua. Ehkäisy, kohtuullinen alkoholinen käyttö ja tv, kaikki on pidettävä salassa. Mutta kyllä siihenkin tottuu.
- Sanaan luottava
Miina kirjoitti:
suuni kiinni. Tämä on yleinen keskustelupalsta, jolla kaikki saavat sanoa mielipiteensä. Olen kertonut vain totuuden siitä, mitä Raamattu sanoo alkoholin käytöstä. Jos se ei joitakuita miellytä, niin voi voi.
Mistä olet raamattusi löytänyt????
- Sanaan luottava
Jacky kirjoitti:
Paras pitää suu kiinni parhaimpien ystävienkin seurassa näistä asioista. On aina vaara, että tulee hylätyksi, kaikki jättää. Muista asioista voi olla montaa mieltä, mutta näistä säännöistä ei kannata puhua. Ehkäisy, kohtuullinen alkoholinen käyttö ja tv, kaikki on pidettävä salassa. Mutta kyllä siihenkin tottuu.
Kuulkaas nyt viinaporvarit, Raamattu ei puhu sanaakaan alkoholista, ja juopuminen on selkeästi kielletty.
Juomarit eivät peri Jumalan valtakuntaa, se on juuri niin kun Raamatussa lukee.
Sietäisi tutkia ennen kun alkaa viinanhimoissaan eläviä kristityitä hutkia. - Tiinaliina
Sanaan luottava kirjoitti:
Ja Miina julistaa pommia, siis sitä että viinan kanssa tulee ihminen autuaaksi. Jos hän pitäisi naisena päänsä kiinni seurakunnassa, niin ehkä yksikin ihminen voisi pelastua viinan kiroista.
Se olisi tuon naisen vaikenemisen vaivan väärtti
kyllä.
Monia asioita kadun, mutta sitä en kadu että vinaa en ole ottanut. Mitä kaikkia tuskia viina on nyt JO tuomassa niin kovin rikkinäisille lestadiolais-lapsillekin, huh huh!!!!Joo, viini on viisasten juoma, ja harva meistä voi itseänsä kovin viisaana pitää. Mutta ei se "nainen vaietkoon seurakunnassa" siltikään liity alkoholikeskusteluun. Aivan niinkuin Miina itsekin sanoi tuolla jossain kommentissaan, niin tämä ei ole seurakunta vaan yleinen keskustelupalsta. Ja aiheenahan oli tällä kertaa se alkoholi. Ei niitä Raamatun neuvojakaan pidä mennä sinne tänne heittelemään, mihin eivät liity. Oikea sana oikeassa paikassa voisi ajaa asiansa paljon paremmin.
T: Tiinaliina
T: Tiinaliina
- Feles
Raamatusta voimme lukea, että Jeesus joka vaelsi synnittömänä, joi viiniä. Samoin opetuslapset, apostolit ja vanhan liiton pyhät. Myös oppi-isämme Luther joi viiniä ja olutta. Vl-liikkeen vaatimus absolutismista perustuu Laestadiuksen kielteisiin kokemuksiin alkoholista ja on näin ollen ihmisoppia.
joivat varmasti mietoja viinejä. Heikon veljen takia on parempi olla ottamatta yhtään, kuten Raamattu neuvoo...
weha kirjoitti:
joivat varmasti mietoja viinejä. Heikon veljen takia on parempi olla ottamatta yhtään, kuten Raamattu neuvoo...
21. Se on hyvä, ettet lihaa söisi etkä viinaa joisi eli jotakin, josta veljes loukkaantuu, taikka pahenee, elikkä heikoksi tulee.
- viini olla
Alkoholitonta. Valmistetaanhan sellaista nykyäänkin. Siellä ei maitoja ruokajuomanksi varmaan ollutkaan. Paremmat edellytykset viinin valmistukselle ja säilytykselle.
- Feles
viini olla kirjoitti:
Alkoholitonta. Valmistetaanhan sellaista nykyäänkin. Siellä ei maitoja ruokajuomanksi varmaan ollutkaan. Paremmat edellytykset viinin valmistukselle ja säilytykselle.
Ei se ollut alkoholitonta. Nooa juopui, Loot juopui, Simson juopui, Joosef veljineen juopui. Nasiirit eivät saaneet juoda alkoholia nasiiri aikana, nasiiri ajan jälkeen saivat. Saarnaaaja sanoo, että syö ja juo viinisi hyvällä mielellä sillä jo aikaa sitten Jumala on hyväksynyt nuo teot. Jeesus sanoi, että Johannes ei juonut ja häntä kritisoitiin, Ihmisen Poika juo ja häntä kritisoidaan. Jeesus sanoi, että ihmisen saastuttaa se mikä tulee suusta ulos, ei se mikä menee sisään. Paavali sanoi, että kukaan ei saa tuomita teitä siitä mitä syötte ja juotte. Paavali sanoi, että seurakunnanpalvelijat eivät saa juoda liikaa. Paavali kehotti Timoteusta juomaan hiukan alkoholia. Jeesus Siirakin kirjan 31 luvussa sanotaan selkeästi, että alkoholia on juotava kohtuudella. Tässä näin ulkomuistista jotain kohtia.
Feles kirjoitti:
Ei se ollut alkoholitonta. Nooa juopui, Loot juopui, Simson juopui, Joosef veljineen juopui. Nasiirit eivät saaneet juoda alkoholia nasiiri aikana, nasiiri ajan jälkeen saivat. Saarnaaaja sanoo, että syö ja juo viinisi hyvällä mielellä sillä jo aikaa sitten Jumala on hyväksynyt nuo teot. Jeesus sanoi, että Johannes ei juonut ja häntä kritisoitiin, Ihmisen Poika juo ja häntä kritisoidaan. Jeesus sanoi, että ihmisen saastuttaa se mikä tulee suusta ulos, ei se mikä menee sisään. Paavali sanoi, että kukaan ei saa tuomita teitä siitä mitä syötte ja juotte. Paavali sanoi, että seurakunnanpalvelijat eivät saa juoda liikaa. Paavali kehotti Timoteusta juomaan hiukan alkoholia. Jeesus Siirakin kirjan 31 luvussa sanotaan selkeästi, että alkoholia on juotava kohtuudella. Tässä näin ulkomuistista jotain kohtia.
tee asiaa oikeaksi, vaikka jotkut pyhätkin juopuivat.
Timoteus ei tainnut käyttää olleenkaan viiniä, kerran paavali kehoitti häntä käyttämään vähän viiniä, vatsansa vaivoihin.
Suomessa ei käytetetä viiniä aterian yhteydessä.- wiha
weha kirjoitti:
21. Se on hyvä, ettet lihaa söisi etkä viinaa joisi eli jotakin, josta veljes loukkaantuu, taikka pahenee, elikkä heikoksi tulee.
Edellisen yhteydessä tulee myös muistaa tämä Raamatunkohta.
Room. 14:3
Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin. - Feles
weha kirjoitti:
tee asiaa oikeaksi, vaikka jotkut pyhätkin juopuivat.
Timoteus ei tainnut käyttää olleenkaan viiniä, kerran paavali kehoitti häntä käyttämään vähän viiniä, vatsansa vaivoihin.
Suomessa ei käytetetä viiniä aterian yhteydessä.Vanhan liiton pyhien juopumisella viittasin siihen, että viini ei ollut alkoholitonta. Johannes kastaja ei juonut ja ehkäpä Timoteuskaan ei juonut ainakaan ennen Paavalin kehoitusta. Eihän absolutismi tietenkään synti ole. On hyvä asia opettaa ihmisille raittiita elämäntapoja. Sen sijaan on väärin luoda mielikuva, että Raamattu vaatii absolutismia. Suomessa jotkut käyttävät viiniä aterian yhteydessä, jotkut ei. Suomalaisillahan on tämä harvinainen mutaatio, että vatsamme kestää aikuisenakin maitoa.
- me kaikki
Feles kirjoitti:
Vanhan liiton pyhien juopumisella viittasin siihen, että viini ei ollut alkoholitonta. Johannes kastaja ei juonut ja ehkäpä Timoteuskaan ei juonut ainakaan ennen Paavalin kehoitusta. Eihän absolutismi tietenkään synti ole. On hyvä asia opettaa ihmisille raittiita elämäntapoja. Sen sijaan on väärin luoda mielikuva, että Raamattu vaatii absolutismia. Suomessa jotkut käyttävät viiniä aterian yhteydessä, jotkut ei. Suomalaisillahan on tämä harvinainen mutaatio, että vatsamme kestää aikuisenakin maitoa.
tiedämme joko itse kokemuksesta tai olemme nähneet ympärillämme pilvin pimein tapauksia, mihin alkoholin tai huumeiden käyttö pahimmillaan voi johtaa ja miten siitä joutuu kärsimään kaikki ympärillämme olevat läheisetkin.
Jo vähän käytettynä estot häviää, hienolta tuntuu, sitäpä haluaakin ottaa vähän lisää ja voi tulla pian tehtyä sellaista, mitä saa hävetä seuraavana päivänä tai katua lopun elämäänsä. Se on paholaisen houkutteleva ansa. Kun antaa pikkusormensa, sepä viekin salakavalasti pikkuhiljaa koko käden. Rahaakin siihen palaa, joillakin koko omaisuus kurkusta alas.
Ei ole mitään syytä puolustaa niiden käyttöä. Se on vähän niin, että sanoiko Jumala todella niin. On siitä Raamatussa ollut monissa kohdissa juttuja, en nyt juuri muista kohtia,pitäis tarkistaa ensin.
Olen sitä mieltä että ihmisellä on piirretty sydämen tauluun, mikä on väärin ja oma tunto kyllä kolkuttaa ensin jonkin aikaa, mutta kun ei sitä ääntä kuuntele, ei vähitellen enää näekään mitään synniksi. Tulee paatumus ja se onkin jo vaarallista.
Jos Raamatun ihmiset erehtyivätkin ottamaan, ei se ole puolustus käytölle. Jeesus ei ole taatusti ollut humalassa, sitä en ikinä usko. - Sanaan luottava
Feles kirjoitti:
Ei se ollut alkoholitonta. Nooa juopui, Loot juopui, Simson juopui, Joosef veljineen juopui. Nasiirit eivät saaneet juoda alkoholia nasiiri aikana, nasiiri ajan jälkeen saivat. Saarnaaaja sanoo, että syö ja juo viinisi hyvällä mielellä sillä jo aikaa sitten Jumala on hyväksynyt nuo teot. Jeesus sanoi, että Johannes ei juonut ja häntä kritisoitiin, Ihmisen Poika juo ja häntä kritisoidaan. Jeesus sanoi, että ihmisen saastuttaa se mikä tulee suusta ulos, ei se mikä menee sisään. Paavali sanoi, että kukaan ei saa tuomita teitä siitä mitä syötte ja juotte. Paavali sanoi, että seurakunnanpalvelijat eivät saa juoda liikaa. Paavali kehotti Timoteusta juomaan hiukan alkoholia. Jeesus Siirakin kirjan 31 luvussa sanotaan selkeästi, että alkoholia on juotava kohtuudella. Tässä näin ulkomuistista jotain kohtia.
Mokomakin viinasaarnaaja. Raamattu kieltää kokonaan juopumisen.
Hyvän viinin tunsi juuri siitä, että se ei juovuttanut. - MieMie
weha kirjoitti:
21. Se on hyvä, ettet lihaa söisi etkä viinaa joisi eli jotakin, josta veljes loukkaantuu, taikka pahenee, elikkä heikoksi tulee.
Eipä kukaan meikäläisistäkään jätä lihaa syömättä seurassani, vaikka tietävät, että olen kasvissyöjä!!
- Feles
Sanaan luottava kirjoitti:
Mokomakin viinasaarnaaja. Raamattu kieltää kokonaan juopumisen.
Hyvän viinin tunsi juuri siitä, että se ei juovuttanut.Joh. 2:10
ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."
Raamatun mukaan hyvästä viinistä juovutaan. - Feles
me kaikki kirjoitti:
tiedämme joko itse kokemuksesta tai olemme nähneet ympärillämme pilvin pimein tapauksia, mihin alkoholin tai huumeiden käyttö pahimmillaan voi johtaa ja miten siitä joutuu kärsimään kaikki ympärillämme olevat läheisetkin.
Jo vähän käytettynä estot häviää, hienolta tuntuu, sitäpä haluaakin ottaa vähän lisää ja voi tulla pian tehtyä sellaista, mitä saa hävetä seuraavana päivänä tai katua lopun elämäänsä. Se on paholaisen houkutteleva ansa. Kun antaa pikkusormensa, sepä viekin salakavalasti pikkuhiljaa koko käden. Rahaakin siihen palaa, joillakin koko omaisuus kurkusta alas.
Ei ole mitään syytä puolustaa niiden käyttöä. Se on vähän niin, että sanoiko Jumala todella niin. On siitä Raamatussa ollut monissa kohdissa juttuja, en nyt juuri muista kohtia,pitäis tarkistaa ensin.
Olen sitä mieltä että ihmisellä on piirretty sydämen tauluun, mikä on väärin ja oma tunto kyllä kolkuttaa ensin jonkin aikaa, mutta kun ei sitä ääntä kuuntele, ei vähitellen enää näekään mitään synniksi. Tulee paatumus ja se onkin jo vaarallista.
Jos Raamatun ihmiset erehtyivätkin ottamaan, ei se ole puolustus käytölle. Jeesus ei ole taatusti ollut humalassa, sitä en ikinä usko.Raamattu puhuu johdonmukaisesti kohtuukäytön puolesta. Juopuminen/humaltuminen on syntiä. Raamatun kirjoittajat osaavat selkeästi erottaa kohtuukäytön ja humalahakuisen juomisen toisistaan. Jos me alamme käyttäämään mielikuvitusta siihen, mitä kaikkea pahaa mistäkin asiasta SAATTAA aiheutua, niin kaikki olisi kiellettyä.
- sen jo sanoo
Feles kirjoitti:
Ei se ollut alkoholitonta. Nooa juopui, Loot juopui, Simson juopui, Joosef veljineen juopui. Nasiirit eivät saaneet juoda alkoholia nasiiri aikana, nasiiri ajan jälkeen saivat. Saarnaaaja sanoo, että syö ja juo viinisi hyvällä mielellä sillä jo aikaa sitten Jumala on hyväksynyt nuo teot. Jeesus sanoi, että Johannes ei juonut ja häntä kritisoitiin, Ihmisen Poika juo ja häntä kritisoidaan. Jeesus sanoi, että ihmisen saastuttaa se mikä tulee suusta ulos, ei se mikä menee sisään. Paavali sanoi, että kukaan ei saa tuomita teitä siitä mitä syötte ja juotte. Paavali sanoi, että seurakunnanpalvelijat eivät saa juoda liikaa. Paavali kehotti Timoteusta juomaan hiukan alkoholia. Jeesus Siirakin kirjan 31 luvussa sanotaan selkeästi, että alkoholia on juotava kohtuudella. Tässä näin ulkomuistista jotain kohtia.
Että se on väärin. Jos sellainen on vielä olemassa.
- Ystäväni
Feles kirjoitti:
Raamattu puhuu johdonmukaisesti kohtuukäytön puolesta. Juopuminen/humaltuminen on syntiä. Raamatun kirjoittajat osaavat selkeästi erottaa kohtuukäytön ja humalahakuisen juomisen toisistaan. Jos me alamme käyttäämään mielikuvitusta siihen, mitä kaikkea pahaa mistäkin asiasta SAATTAA aiheutua, niin kaikki olisi kiellettyä.
Joka asuu Etelä-Euroopassa kertoi, että siellä on viikonloppuisin todella vaarallista olla liikenteessä, koska ihmiset ajavat autoilla ja skoottereilla pienessä sievässä ja siellä tulee kolareita kuulemma paljon.
Olen matkustellut itsekin melko paljon kyseisillä alueilla ja tiedän, että monet paikalliset miehet ovat jatkuvasti pienessä sievässä, ollaan joka päivä kuppilassa ja lähdetään ajoneuvoilla sitten vaan liikenteen sekaan. Sellaista yleistä piittaamattomuutta on siellä paljon. - on EVANKELIUMi
Feles kirjoitti:
Joh. 2:10
ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."
Raamatun mukaan hyvästä viinistä juovutaan.Mistä Jeesus halusi sillä kertoa.
- Feles
Ystäväni kirjoitti:
Joka asuu Etelä-Euroopassa kertoi, että siellä on viikonloppuisin todella vaarallista olla liikenteessä, koska ihmiset ajavat autoilla ja skoottereilla pienessä sievässä ja siellä tulee kolareita kuulemma paljon.
Olen matkustellut itsekin melko paljon kyseisillä alueilla ja tiedän, että monet paikalliset miehet ovat jatkuvasti pienessä sievässä, ollaan joka päivä kuppilassa ja lähdetään ajoneuvoilla sitten vaan liikenteen sekaan. Sellaista yleistä piittaamattomuutta on siellä paljon.Niinpä. Ei ihme, että Raamattu kehottaa käyttämään alkoholia kohtuullisesti.
- Feles
on EVANKELIUMi kirjoitti:
Mistä Jeesus halusi sillä kertoa.
Jaa-a. Että ensin tarjotaan hyvää evankeliumia ja sitten huonompaa?
- alkoholitonta
viini olla kirjoitti:
Alkoholitonta. Valmistetaanhan sellaista nykyäänkin. Siellä ei maitoja ruokajuomanksi varmaan ollutkaan. Paremmat edellytykset viinin valmistukselle ja säilytykselle.
Siihen aikaan ei todellakaan osattu valmistaa alkoholitonta viiniä, eikä kukaan olisi käsittänyt miksi sellaista pitäisi tehdä, sotkua joka ei säily!
Voisitte nyt joskus ottaa lusikan kauniiseen käteen ja hyväksyä tosiasian, Jeesuksen aikana juotiin viiniä, sitä ihan oikeaa ja alkoholillista. Viiniä ihan oikeasti ja todellisesti juotiin, ei vain käytetty vertauskuvana.
Luulisi tuonkin synniksi lipsahtavan kun omien halujensa mukaan tulkitsee Raamattua ja vetoaa Raamattuun ja selittelemällä selittelee asioita oman mielen, eikä Raamatun mukaan
- täysraittius
on vl-piireissä katsottu hyväksi käytännön asiaksi.
Sillä emme tiedä kuka meistä on se piilevä alkoholisti,koska on tää täysraittius.
Kyllä niitä alkoholisteja alkais puhkeamaan vl:ien keskuudessa,jos pienet määrät olis sallittua.- alkoholisteja on jo
Kyllä se asia on niin, että myös vl:n keskuudessa on alkoholisteja. Esim. veljeni on sellainen. Itse olen sitä mieltä että alkoholijuomat sopivasti rentouttavat ja tuovat hyvän olon. On taas mukava jatkaa arkea kun on saanut hetkeksi kaikki estot heitettyä pois. Seksikin maistuu paremmalta kun on hieman hilpeä olo. Usko pois, heitä jo nuo turhat luulot menemään!
- Sanaan luottava
Olet oikeassa, juuri näin kävisi. Ja varmaan on monelle näin käynytkin.
- Hilpeänä
alkoholisteja on jo kirjoitti:
Kyllä se asia on niin, että myös vl:n keskuudessa on alkoholisteja. Esim. veljeni on sellainen. Itse olen sitä mieltä että alkoholijuomat sopivasti rentouttavat ja tuovat hyvän olon. On taas mukava jatkaa arkea kun on saanut hetkeksi kaikki estot heitettyä pois. Seksikin maistuu paremmalta kun on hieman hilpeä olo. Usko pois, heitä jo nuo turhat luulot menemään!
Jeesuksen läsnäolo tekee juuri tuon mitä kuvasit, ja koko ajan, lisäksi ilman krapulaa.
Sinun vapahtajasi asuu viinapullossa, etkä edes häpeä. - Halukas
Hilpeänä kirjoitti:
Jeesuksen läsnäolo tekee juuri tuon mitä kuvasit, ja koko ajan, lisäksi ilman krapulaa.
Sinun vapahtajasi asuu viinapullossa, etkä edes häpeä.Usko Jeesukseen poistaa estot ja seksi luistaa? Hieno homma! Saanko minäkin uskoa kaikki synnit anteeksi?
- saada
Halukas kirjoitti:
Usko Jeesukseen poistaa estot ja seksi luistaa? Hieno homma! Saanko minäkin uskoa kaikki synnit anteeksi?
anteeksi.
- Halukas
saada kirjoitti:
anteeksi.
En saanut anteeksi, en. Tällä porukalla on sideavaimet.
- syy
Halukas kirjoitti:
En saanut anteeksi, en. Tällä porukalla on sideavaimet.
Et tainnut ymmärtää. Luepas se viestisi uudelleen ja mieti tarkkaan. Ei nämä asiat ole leikin asioita. Ei todellakaan.
- Jeesukseni
Hilpeänä kirjoitti:
Jeesuksen läsnäolo tekee juuri tuon mitä kuvasit, ja koko ajan, lisäksi ilman krapulaa.
Sinun vapahtajasi asuu viinapullossa, etkä edes häpeä.Tunnen vahvasti, että hänen henkensä on läsnä elämässäni. En juo niin paljon, että kärsisin krapulaa. Juoda voi myös kohtuudella, you know.
- Varalta
Pitäisi varmaan sitten määrätä varmuuden vuoksi myös täysselibaatti, eihän sitä tiedä jos joku on piilevä raiskaaja! Tätä tasoa välillä tuntuu keskustelu ja selittely olevan.
Sorry! Tylysti sanottu, mutta sitäkin tässä maassa tapahtuu. - Hilpeänä
Halukas kirjoitti:
Usko Jeesukseen poistaa estot ja seksi luistaa? Hieno homma! Saanko minäkin uskoa kaikki synnit anteeksi?
Huoruuteen lankeavilla pitää ollakin tuska sydämessä syntinsä tähden, se on Jumalkan armoa. Muutoinhan he eivät tee parannusta ja joutuvat kadotukseen.
- Minä en ole tuo halukas
Jeesukseni kirjoitti:
Tunnen vahvasti, että hänen henkensä on läsnä elämässäni. En juo niin paljon, että kärsisin krapulaa. Juoda voi myös kohtuudella, you know.
Joku muu puuttui tähän ketjuun ja vastasi puolestani. Tiedoksi vaan.
- Juhani24
Ihan vaan kertauksen vuoksi: Ruotsin lapissa oli 1800-luvun lopussa tämän hetken Venäjän Karjalan juopottelutilanteeseen verrattava rappiotila menossa. Siis viinaa juotiin päivät pitkät ja kaikki asiat jäivät sen takia hoitamatta.
Lars Levi Laestadius pappina huolestui tästä ja alkoi saarnaamaan taysraittiuden puolesta. Hän sai aikaan laajenevat raittiusliikkeen, johon liittyviä alettiin kutsumaan Lestadiolaisiksi.
Se, että raitistuminen ja uskoon tuleminen liitettiin toisiinsa, teki Lestadiolaisuudesta herätysliikkeen.
Tästä siis ehdoton alkoholikielto vl-piireissä johtuu. Kuten kaikista ketjussa olevista raamatunkohdista voi lukea, ei absolutismi ollut raamatun oppi, vaan kohtuukäyttö.- työmies
Puhut asiaa.
Epäilevät voivat tarkistaa asian vaikkapa teoksesta Sydämen kristillisyys. - mistä puhut
:( "Älkää juopuko siitä vii...."
- mistä puhut
mistä puhut kirjoitti:
:( "Älkää juopuko siitä vii...."
Jos oikeasti ei päähän mahdu, mikä ero on juopumuksen ja kohtuukäytön erolla, niin huhhuh ja vielä kerran huhhuh!
- Juhani24
mistä puhut kirjoitti:
:( "Älkää juopuko siitä vii...."
Raamatussa ei vaadita Jumalan lapselta täysraittiutta. Ei varmasti ole synti ja häpeä elää absolutistina, mutta ei sitä raamattu vaadi.
- Juhani24
työmies kirjoitti:
Puhut asiaa.
Epäilevät voivat tarkistaa asian vaikkapa teoksesta Sydämen kristillisyys.Tiedän, että alkoholismin hoidossa kohtuukäyttöön tähtääminen ei ole mahdollista, vaan on aina valittava viinaan sortumisen ja täysraittiuden väliltä.
Sitä taustaa vasten Lestadiolainen täyskielto on ihan ymmärrettävä eikä absolutismi ole ollenkaan huono asia, mutta raamatun opetukseen se ei silti perustu. - ei olekaan
mistä puhut kirjoitti:
Jos oikeasti ei päähän mahdu, mikä ero on juopumuksen ja kohtuukäytön erolla, niin huhhuh ja vielä kerran huhhuh!
Tuollaisilla höpinöillä annetaan vaan itselle lupa päihteiden käyttöön.
- ja puolustajille
Juhani24 kirjoitti:
Raamatussa ei vaadita Jumalan lapselta täysraittiutta. Ei varmasti ole synti ja häpeä elää absolutistina, mutta ei sitä raamattu vaadi.
vitiedämme joko itse kokemuksesta tai olemme nähneet ympärillämme pilvin pimein tapauksia, mihin alkoholin tai huumeiden käyttö pahimmillaan voi johtaa ja miten siitä joutuu kärsimään kaikki ympärillämme olevat läheisetkin.
Jo vähän käytettynä estot häviää, hienolta tuntuu, sitäpä haluaakin ottaa vähän lisää ja voi tulla pian tehtyä sellaista, mitä saa hävetä seuraavana päivänä tai katua lopun elämäänsä. Se on paholaisen houkutteleva ansa. Kun antaa pikkusormensa, sepä viekin salakavalasti pikkuhiljaa koko käden. Rahaakin siihen palaa, joillakin koko omaisuus kurkusta alas.
Ei ole mitään syytä puolustaa niiden käyttöä. Se on vähän niin, että sanoiko Jumala todella niin. On siitä Raamatussa ollut monissa kohdissa juttuja, en nyt juuri muista kohtia,pitäis tarkistaa ensin.
Olen sitä mieltä että ihmisellä on piirretty sydämen tauluun, mikä on väärin ja oma tunto kyllä kolkuttaa ensin jonkin aikaa, mutta kun ei sitä ääntä kuuntele, ei vähitellen enää näekään mitään synniksi. Tulee paatumus ja se onkin jo vaarallista.
Jos Raamatun ihmiset erehtyivätkin ottamaan, ei se ole puolustus käytölle. Jeesus ei ole taatusti ollut humalassa, sitä en ikinä usko. elä siirsin vastaukseni tähän. - Sanaan luottava
Juhani24 kirjoitti:
Raamatussa ei vaadita Jumalan lapselta täysraittiutta. Ei varmasti ole synti ja häpeä elää absolutistina, mutta ei sitä raamattu vaadi.
Kewrtooko se sinulle mitään?
- Juhani24
ja puolustajille kirjoitti:
vitiedämme joko itse kokemuksesta tai olemme nähneet ympärillämme pilvin pimein tapauksia, mihin alkoholin tai huumeiden käyttö pahimmillaan voi johtaa ja miten siitä joutuu kärsimään kaikki ympärillämme olevat läheisetkin.
Jo vähän käytettynä estot häviää, hienolta tuntuu, sitäpä haluaakin ottaa vähän lisää ja voi tulla pian tehtyä sellaista, mitä saa hävetä seuraavana päivänä tai katua lopun elämäänsä. Se on paholaisen houkutteleva ansa. Kun antaa pikkusormensa, sepä viekin salakavalasti pikkuhiljaa koko käden. Rahaakin siihen palaa, joillakin koko omaisuus kurkusta alas.
Ei ole mitään syytä puolustaa niiden käyttöä. Se on vähän niin, että sanoiko Jumala todella niin. On siitä Raamatussa ollut monissa kohdissa juttuja, en nyt juuri muista kohtia,pitäis tarkistaa ensin.
Olen sitä mieltä että ihmisellä on piirretty sydämen tauluun, mikä on väärin ja oma tunto kyllä kolkuttaa ensin jonkin aikaa, mutta kun ei sitä ääntä kuuntele, ei vähitellen enää näekään mitään synniksi. Tulee paatumus ja se onkin jo vaarallista.
Jos Raamatun ihmiset erehtyivätkin ottamaan, ei se ole puolustus käytölle. Jeesus ei ole taatusti ollut humalassa, sitä en ikinä usko. elä siirsin vastaukseni tähän.Yrität pitkillä saarnaviesteilläsi sotkea asioita toisiinsa sekä laittaa sanoja minun suuhuni ja tunkea rivien väliin sellaista, mitä siellä ei oikeasti ole.
Joten lue edellinen viestini uudestaan läpi ilman kiihkoa ja kysy, jos et jotain kohtaa siinä ymmärrä, niin voin toistaa. - Juhani24
Sanaan luottava kirjoitti:
Kewrtooko se sinulle mitään?
Absolutisti ei juo lainkaan (valkoinen) vastaan juomari tai alkoholisti ei muuta teekään (musta)...
Mustavalkoinen ajattelu rules täällä. - .......................
ei olekaan kirjoitti:
Tuollaisilla höpinöillä annetaan vaan itselle lupa päihteiden käyttöön.
Tai, no, ehkä "kohtuukäyttöä" on, mutta se on hyvin hyvin vaikeasti määriteltävissä. Objektiivista määritelmää ei taida ollakaan: todennäköisesti määritelmä riippuu henkilöstä ja tilanteesta. Vielä vaikeampi voi olla pysyä joka tilanteessa ja mielialasta riippumatta "kohtuukäytössä".
- .......................
Juhani24 kirjoitti:
Raamatussa ei vaadita Jumalan lapselta täysraittiutta. Ei varmasti ole synti ja häpeä elää absolutistina, mutta ei sitä raamattu vaadi.
Ei Raamattu vaadi monia muitakaan asioita, jotka kuitenkin ovat uskon säilyttämisen kannalta hyväksi koettuja "varotoimenpiteitä".
- riippuvuus
ei olekaan kirjoitti:
Tuollaisilla höpinöillä annetaan vaan itselle lupa päihteiden käyttöön.
Kohtuukäyttäjiä on mutta liian vähän.
Todennäköisesti itse en olisi kohtuukäyttäjä joten pysyttelen erossa alkoholista.
Ruokaryypyn tai tervetuliaismaljan tms. ottaminen ei ole Raamatunkaan mukaan väärin.
Juopuminen ei ole uskovaiselle sopivaa, joten aineista kannattaa varmuuden vuoksi pysyä erossa.
Vanhoillislestadiolaisuus lähti aikanaan liikkeelle myös raittiusliikkeenä.
Keulahahmo L.L.L. poltti piippua joten nykyisten uskovaisten on mahdotonta sanoa tupakointia synniksi vaikka tupakka on myrkky joka saastuttaa Pyhän Hengen temppelin.
Tupakoinnin hyväksyminen on selvästi ristiriidassa Raamatun opetusten ja muiden vl-liikkeen normien kanssa.
Meille kaikille on jo koulussa opetettu että raittiuteen kuuluu myös tupakoimattomuus.
Läheskään kaikki vl-uskovaiset eivät ole raittiita vaan heillä on pakonomainen tarve saada tyydytettyä nikotiinin himonsa tämän tästä. - On huono tapa
riippuvuus kirjoitti:
Kohtuukäyttäjiä on mutta liian vähän.
Todennäköisesti itse en olisi kohtuukäyttäjä joten pysyttelen erossa alkoholista.
Ruokaryypyn tai tervetuliaismaljan tms. ottaminen ei ole Raamatunkaan mukaan väärin.
Juopuminen ei ole uskovaiselle sopivaa, joten aineista kannattaa varmuuden vuoksi pysyä erossa.
Vanhoillislestadiolaisuus lähti aikanaan liikkeelle myös raittiusliikkeenä.
Keulahahmo L.L.L. poltti piippua joten nykyisten uskovaisten on mahdotonta sanoa tupakointia synniksi vaikka tupakka on myrkky joka saastuttaa Pyhän Hengen temppelin.
Tupakoinnin hyväksyminen on selvästi ristiriidassa Raamatun opetusten ja muiden vl-liikkeen normien kanssa.
Meille kaikille on jo koulussa opetettu että raittiuteen kuuluu myös tupakoimattomuus.
Läheskään kaikki vl-uskovaiset eivät ole raittiita vaan heillä on pakonomainen tarve saada tyydytettyä nikotiinin himonsa tämän tästä.Kieltämättä. En soisi sitä missään piireissä.
- Juhani24
....................... kirjoitti:
Ei Raamattu vaadi monia muitakaan asioita, jotka kuitenkin ovat uskon säilyttämisen kannalta hyväksi koettuja "varotoimenpiteitä".
Minusta on ihan positiivista, että joku elää täysraittiin elämän. Ei siinä valinnassa ole mitään moitittavaa.
- Esh
On huono tapa kirjoitti:
Kieltämättä. En soisi sitä missään piireissä.
Tupakka on terveydelle paljon vaarallisempaa kuin alkoholin käyttö kohtuullisena.
Alkoholi on esim. erinomainen verenkiertolääke ja sepelvaltimotaudin ehkäisijä. Illalla iltaryyppy konjakkia tai kirkasta yksi annos, niin hyvä tulee. Viiniä voi juoda pari annosta, ilman "tukevaa humalaa". Kai sentään jokainen tajuaa, mitä on juoppous, änkyräkänni, kohtuukäyttö, alkoholin hallittu käyttö ja miten ne eroavat toisistaan.
- tottuuren törräyttäjä
Totuus on että Jumala Sanassaan ei vaadi meiltä täysraittiutta.
Hän kuitenkin joissakin Raamatun kohdissa ilmoittaa meille, että juopumus sinänsä on ei-toivottavaa sen johdosta syntyvän hallitsemattoman käyttäytymisen vuoksi.
Tämä ei kuitenkaan missään tapauksessa tarkoita absolutismivaatimusta, vaan sitä, että käyttäkää kristityt alkoholia kohtuudella ja viisaasti.
Kuka Raamatun valossa toisin opettaa, hän syyllistyy valehteluun.- Eukko
----------- Olkaa nyt kristiyt erityisen varuillanne, viinapiru kiertää tihenevään tahtiin, kuin nälkäinen jalopeura.
- todellakaan
tajua,että juuri tuon täysraittiuden takana on sairaus nimeltä alkoholismi.
Tämä sairaus on piilevä,eikä puhkea silloin jos ei ole alkoholiakaan nauttinut.
Minulla on eräs vanhempi tuttava käynyt Minnesota-hoidon(alkoholistien "parantola").
Joten jonkinlaista tietämystä tästä alkoholismista on.
Niin,että jos kohtuukäyttö olisi hyväksyttävää,eipä olisi mukavia sen seurauksetkaan=alkoholismi. - tarkoitettu
todellakaan kirjoitti:
tajua,että juuri tuon täysraittiuden takana on sairaus nimeltä alkoholismi.
Tämä sairaus on piilevä,eikä puhkea silloin jos ei ole alkoholiakaan nauttinut.
Minulla on eräs vanhempi tuttava käynyt Minnesota-hoidon(alkoholistien "parantola").
Joten jonkinlaista tietämystä tästä alkoholismista on.
Niin,että jos kohtuukäyttö olisi hyväksyttävää,eipä olisi mukavia sen seurauksetkaan=alkoholismi.viestille:totuus alkoholiasiassa
- Juhani24
Täällä lähti jälleen muutamalla julistajalla mopo pahasti käsistä kun alkoholin kohtuukäytön sekä juoppouden ja narkomanian välille vedetään yhtäläisyysmerkkejä.
Kukaan ei ole todellakaan väittänyt, että Jeesus oli kännissä. Hävetkää, jotka toisten suuhun sanoja laitatte. - .......................
"Oliko Raamatun viini alkoholitonta?"
En tiedä. Luultavasti ei. Mutta uskoisin, että "ruokaviinin" alkoholipitoisuus oli melko pieni; muutenhan ihmiset olisivat olleet jatkuvasti humalassa. Viiniähän käytettiin ja käytetään edelleen niissä maissa ruokajuomana, vähän niin kuin maito meillä.
"Edellyttääkö usko täysraittiutta?"
Raamatun mukaan täysraittiutta ei vaadita kuin täysin Jumalalle itsensä pyhittäneiltä nasiireilta. Täysraittius oli myös muistaakseni voimassa jossain Israelin heimossa esi-isälle annetun lupauksen mukaisesti. Sinänsä usko ei siis kai edellytä täysraittiutta.
Kuitenkin olen sitä mieltä, että vl:ien pyrkimys täysraittiuteen on täysin Raamatun hengen mukaista ja jo sinällään arvostettava asia (siis myös ei-uskonnollisessa mielessä). Absolutismi on jossain mielessä rinnastettavissa televisiottomuuteen tai siihen, etteivät vl:ät käy teattereissa, elokuvissa tai tanssiravintoloissa. Se on sellaista "karikkojen" kiertämistä. Ei haluta antaa pirulle pikkusormea. Monissa asioissa on vaikea ratkaista, mikä on "kohtuullista" tai "sopivaa", ts. laittaa "raja" johonkin kohti. Tällöin on parempi ja helpompikin olla kokonaan ilman.
Itse ainakin olen sen verran heikko, että jos antaisin itselleni luvan käyttää alkoholia "silloin tällöin", niin todennäköisesti jossain vaiheessa sopivassa mielentilassa tulisi juotua liikaa. Tiedän tapauksia, joissa "harmiton" lauantai-illan saunakalja on vähitellen johtanut alkoholiriippuvuuteen. Parempi on olla lähtemättä sille tielle.- töräyttäjä
alkoholin vertaaminen televisiottomuuteen tms ihmissopimuksiin ontuu koska Raamatussa on useita alkoholin käyttöä suoraan ohjaavia tekstejä.
Täten nyt kyse ei olekaan ihmissäännöistä niinkuin tv asiassa, vaan meillä on Jumalan itsensä antamat suorat ohjeet siitä kuinka alkoholia tulee käyttää.
Minun mielestäni jokaisen kristityn tulisi pitäytyä Raamatun ohjeissa, kun ne kerran annetut on, mitään siihen lisäämättä eikä poisottamatta.
PS
Jeesus teki hyvää (s.o. juovuttavaa viiniä) lisää (ilmeisesti) jo valmiiksi juovuksissa olleelle hääväelle. Kyseessä oli jeesuksen ensimmäinen ihmeteko.
Raamatussa oli "hyvää viiniä" joka juovutti. "Huono viini" ei juovuttanut. Yleensä juopuneelle hääväelle annettiin huonoa, ettei meno mene kamalaksi. Jeesus kuitenkin teki heille lisää hyvää juovuttavaa viiniä. - a.j.e.
Vaikka olen monessa asiassa eri mieltä vl uskon kanssa. niin tässä alkoholin käyttökiellossa olen kohta liki samaa mieltä.
Elämän varrella on tullut nähtyä monenlaista.
Pääsääntöisesti viina ei sovi suomalaisille.
Oikeastaan missään ei sääntö "pikkusormen antamisesta pirulle", pidä niin hyvin paikkaansa.
Tässäpä pohtimisen aihetta: viinasta käytetään latinankielistä nimeä SPIRITUS,=HENKI
Niin, mikä henki? - .......................
töräyttäjä kirjoitti:
alkoholin vertaaminen televisiottomuuteen tms ihmissopimuksiin ontuu koska Raamatussa on useita alkoholin käyttöä suoraan ohjaavia tekstejä.
Täten nyt kyse ei olekaan ihmissäännöistä niinkuin tv asiassa, vaan meillä on Jumalan itsensä antamat suorat ohjeet siitä kuinka alkoholia tulee käyttää.
Minun mielestäni jokaisen kristityn tulisi pitäytyä Raamatun ohjeissa, kun ne kerran annetut on, mitään siihen lisäämättä eikä poisottamatta.
PS
Jeesus teki hyvää (s.o. juovuttavaa viiniä) lisää (ilmeisesti) jo valmiiksi juovuksissa olleelle hääväelle. Kyseessä oli jeesuksen ensimmäinen ihmeteko.
Raamatussa oli "hyvää viiniä" joka juovutti. "Huono viini" ei juovuttanut. Yleensä juopuneelle hääväelle annettiin huonoa, ettei meno mene kamalaksi. Jeesus kuitenkin teki heille lisää hyvää juovuttavaa viiniä....et tainnut ihan ymmärtää, mitä tarkoitin. Ei se oikeastaan ollut edes vertaus, vaan melko suora analogia.
Sellaiset "ihmissäännöt" kuten absolutismi, televisiottomuus, teattereissa, elokuvissa tai tanssiravintoloissa käymättömyys ovat hyväksi nähtyjä ja koettuja rakkauden neuvoja, miten ihminen voi "karttaa tilaisuuksia" joutua syntiin.
Sydämestään uskomassa oleva ihminen haluaa välttää syntiä kaikin keinoin ja näin ollen haluaa myös mahdollisuuksiensa mukaan välttää sellaisia paikkoja ja tilanteita, joissa syntiin joutumisen mahdollisuus on suuri.
Näiden "ihmissääntöjen" noudattaminen nousee siis puhtaasta halusta SÄILYTTÄÄ usko ja hyvä omatunto. (Ei siis todellakaan niin, että ne olisivat tekoja, joilla yritetäisiin "ansaita" autuutta tai "luoda" uskoa! Jos näin ajatellaan, ollaan väärillä raiteilla.) Asia ei todellisuudessa ole niin monimutkainen kuin miltä se tässä minun selittämänäni näyttää :) - .......................
a.j.e. kirjoitti:
Vaikka olen monessa asiassa eri mieltä vl uskon kanssa. niin tässä alkoholin käyttökiellossa olen kohta liki samaa mieltä.
Elämän varrella on tullut nähtyä monenlaista.
Pääsääntöisesti viina ei sovi suomalaisille.
Oikeastaan missään ei sääntö "pikkusormen antamisesta pirulle", pidä niin hyvin paikkaansa.
Tässäpä pohtimisen aihetta: viinasta käytetään latinankielistä nimeä SPIRITUS,=HENKI
Niin, mikä henki?"tässä alkoholin käyttökiellossa olen kohta liki samaa mieltä"
hyvä että ollaan joissakin asioissa samaakin mieltä :) Tosin en malta olla huomauttamatta, että itse en näe enkä koe sitä "käyttökieltona" vaan kuten sanoin, pikemminkin rakkauden neuvona.
"Niin, mikä henki?"
Ei varmasti ainakaan Raamatussa mainittu totuuden, viisauden ja ymmärryksen Henki... - töräytys
....................... kirjoitti:
...et tainnut ihan ymmärtää, mitä tarkoitin. Ei se oikeastaan ollut edes vertaus, vaan melko suora analogia.
Sellaiset "ihmissäännöt" kuten absolutismi, televisiottomuus, teattereissa, elokuvissa tai tanssiravintoloissa käymättömyys ovat hyväksi nähtyjä ja koettuja rakkauden neuvoja, miten ihminen voi "karttaa tilaisuuksia" joutua syntiin.
Sydämestään uskomassa oleva ihminen haluaa välttää syntiä kaikin keinoin ja näin ollen haluaa myös mahdollisuuksiensa mukaan välttää sellaisia paikkoja ja tilanteita, joissa syntiin joutumisen mahdollisuus on suuri.
Näiden "ihmissääntöjen" noudattaminen nousee siis puhtaasta halusta SÄILYTTÄÄ usko ja hyvä omatunto. (Ei siis todellakaan niin, että ne olisivat tekoja, joilla yritetäisiin "ansaita" autuutta tai "luoda" uskoa! Jos näin ajatellaan, ollaan väärillä raiteilla.) Asia ei todellisuudessa ole niin monimutkainen kuin miltä se tässä minun selittämänäni näyttää :)Jeesus ei olettanut noin?
Miksi Jeesus opetti tosin?
Miksi Jeesus joi vaikka häntä pilkattiin juomariksikin?
Ettei nyt jälleen kerran olisi niin että nämä surullisenkuuluisat fiksuakin fiksummat ihmissäänöt kyllä näyttävät kovin viisailta mutta tosiasiassa...... - .......................
töräytys kirjoitti:
Jeesus ei olettanut noin?
Miksi Jeesus opetti tosin?
Miksi Jeesus joi vaikka häntä pilkattiin juomariksikin?
Ettei nyt jälleen kerran olisi niin että nämä surullisenkuuluisat fiksuakin fiksummat ihmissäänöt kyllä näyttävät kovin viisailta mutta tosiasiassa......"Miksi Jeesus joi vaikka häntä pilkattiin juomariksikin?"
Jeesuksen usko oli huomattavasti vahvempi kuin kenenkään muun tämän maan päällä tallustaneen. Ei hänellä varmaan ollut pelkoa, että esimerkiksi humaltuisi ja alkaisi "riehua"... Jeesuksesta sanotaan muistaakseni Raamatussa jotenkin siihen suuntaan, että "Hän oli kaikessa kiusattu niin kuin mekin, mutta kuitenkin ilman syntiä." Sanoinhan itsekin ettei viinin juominen itsessään ole mikään synti, vaan se, mitä siitä saattaa seurata. Kyllä nämä "ihmissäännöt" ovat nimen omaan meitä tavallisia tallaajia varten, joilla ei uskoa ole "sinapinsiemenen vertaa". - a.j.e.
....................... kirjoitti:
"Miksi Jeesus joi vaikka häntä pilkattiin juomariksikin?"
Jeesuksen usko oli huomattavasti vahvempi kuin kenenkään muun tämän maan päällä tallustaneen. Ei hänellä varmaan ollut pelkoa, että esimerkiksi humaltuisi ja alkaisi "riehua"... Jeesuksesta sanotaan muistaakseni Raamatussa jotenkin siihen suuntaan, että "Hän oli kaikessa kiusattu niin kuin mekin, mutta kuitenkin ilman syntiä." Sanoinhan itsekin ettei viinin juominen itsessään ole mikään synti, vaan se, mitä siitä saattaa seurata. Kyllä nämä "ihmissäännöt" ovat nimen omaan meitä tavallisia tallaajia varten, joilla ei uskoa ole "sinapinsiemenen vertaa".Vanha suomalainen sananlasku.
Tarkoittaa ilmeisesti sen, että sydämen todellinen tila tulee julki, mitä toitkin esille.
Valitettavasti se "totuus" on liian useasti
paha meno.
Aineesta kokemusta omaavana voin sanoa:
Humala hakuinen juopottelu EI OLE uskovaisen
elämän tapa.
Jos on, niin kannattaa katsoa peiliin! - synniksi
....................... kirjoitti:
...et tainnut ihan ymmärtää, mitä tarkoitin. Ei se oikeastaan ollut edes vertaus, vaan melko suora analogia.
Sellaiset "ihmissäännöt" kuten absolutismi, televisiottomuus, teattereissa, elokuvissa tai tanssiravintoloissa käymättömyys ovat hyväksi nähtyjä ja koettuja rakkauden neuvoja, miten ihminen voi "karttaa tilaisuuksia" joutua syntiin.
Sydämestään uskomassa oleva ihminen haluaa välttää syntiä kaikin keinoin ja näin ollen haluaa myös mahdollisuuksiensa mukaan välttää sellaisia paikkoja ja tilanteita, joissa syntiin joutumisen mahdollisuus on suuri.
Näiden "ihmissääntöjen" noudattaminen nousee siis puhtaasta halusta SÄILYTTÄÄ usko ja hyvä omatunto. (Ei siis todellakaan niin, että ne olisivat tekoja, joilla yritetäisiin "ansaita" autuutta tai "luoda" uskoa! Jos näin ajatellaan, ollaan väärillä raiteilla.) Asia ei todellisuudessa ole niin monimutkainen kuin miltä se tässä minun selittämänäni näyttää :)Mistähän se mahtaa johtua että nämä vl-liikkeen "ihmissäännöt" ovat sellaisia että kun niitä rikkoo niin joutuu tekemään synnistä parannuksen?
Eihän esim. sisällöltään hyvän elokuvan katsominen ole mitenkään väärin.
On se vaan kumma kun se omatunto on joissakin asioissa niin erilainen eri paikkakunnilla.
Vl- liikkeesä on valitettavasti tapahtunut niin että kuuliaisuus erehtymättömälle seurakunnalle on nostettu Raamatunmukaisen uskon ja elämän edelle. - Sinä saat
synniksi kirjoitti:
Mistähän se mahtaa johtua että nämä vl-liikkeen "ihmissäännöt" ovat sellaisia että kun niitä rikkoo niin joutuu tekemään synnistä parannuksen?
Eihän esim. sisällöltään hyvän elokuvan katsominen ole mitenkään väärin.
On se vaan kumma kun se omatunto on joissakin asioissa niin erilainen eri paikkakunnilla.
Vl- liikkeesä on valitettavasti tapahtunut niin että kuuliaisuus erehtymättömälle seurakunnalle on nostettu Raamatunmukaisen uskon ja elämän edelle.Tehdä syntiä niin paljon kuin haluttaa. Jumalalle sinä niistä olet vastuussa, et vl:ille ja me vl-uskovaiset saamme uskoa juuri niinkuin me haluamme. Miksi koko ajan täällä provosoitte.
- .......................
synniksi kirjoitti:
Mistähän se mahtaa johtua että nämä vl-liikkeen "ihmissäännöt" ovat sellaisia että kun niitä rikkoo niin joutuu tekemään synnistä parannuksen?
Eihän esim. sisällöltään hyvän elokuvan katsominen ole mitenkään väärin.
On se vaan kumma kun se omatunto on joissakin asioissa niin erilainen eri paikkakunnilla.
Vl- liikkeesä on valitettavasti tapahtunut niin että kuuliaisuus erehtymättömälle seurakunnalle on nostettu Raamatunmukaisen uskon ja elämän edelle."Eihän esim. sisällöltään hyvän elokuvan katsominen ole mitenkään väärin."
Oman vähäisen kokemukseni perusteella minusta tuntuu, että "sisällöltään hyviä elokuvia", siis sellaisia, jotka arvomaailmaltaan vastaisivat kristityn arvomaailmaa, on erittäin vähän. Muutenkin elokuvat ovat usein melko "matalan tason" viihdettä.
"On se vaan kumma kun se omatunto on joissakin asioissa niin erilainen eri paikkakunnilla."
Ei omatunto kai ole paikkakuntaan sidottu vaan ihmiseen. Omatunto toimii oikein silloin, kun on aidosti uskomassa. Kun alkaa "lipsua", sielunvihollisen kuiskuttelu onkin yhtäkkiä omantunnon ääntä kovempi. Tiedän tämän kokemuksesta...
"Vl- liikkeesä on valitettavasti tapahtunut niin että kuuliaisuus erehtymättömälle seurakunnalle on nostettu Raamatunmukaisen uskon ja elämän edelle."
Tuskin. On toki mahdollista, että jotkut noudattavat "sääntöjä" vain "sääntöjen" vuoksi ja kyselevät, mitä "saa" tehdä ja mitä "ei saa" tehdä. Jo se, että alkaa näin kyselemään, on minusta merkki väärästä ajattelutavasta. Oikein käsitettynä seurakunnan neuvot ovat nimen omaan Raamatun mukaista uskoa ja elämää suojelevia. - .......................
a.j.e. kirjoitti:
Vanha suomalainen sananlasku.
Tarkoittaa ilmeisesti sen, että sydämen todellinen tila tulee julki, mitä toitkin esille.
Valitettavasti se "totuus" on liian useasti
paha meno.
Aineesta kokemusta omaavana voin sanoa:
Humala hakuinen juopottelu EI OLE uskovaisen
elämän tapa.
Jos on, niin kannattaa katsoa peiliin!Puhut asiaa. Paitsi jos aletaan hiuksia halkomaan, niin "in vino veritas" ("viinissä on totuus") on muinaisten roomalaisten keksimä lausahdus, ei siis "vanha suomalainen sananlasku" :)
- oppia saanut
....................... kirjoitti:
"Eihän esim. sisällöltään hyvän elokuvan katsominen ole mitenkään väärin."
Oman vähäisen kokemukseni perusteella minusta tuntuu, että "sisällöltään hyviä elokuvia", siis sellaisia, jotka arvomaailmaltaan vastaisivat kristityn arvomaailmaa, on erittäin vähän. Muutenkin elokuvat ovat usein melko "matalan tason" viihdettä.
"On se vaan kumma kun se omatunto on joissakin asioissa niin erilainen eri paikkakunnilla."
Ei omatunto kai ole paikkakuntaan sidottu vaan ihmiseen. Omatunto toimii oikein silloin, kun on aidosti uskomassa. Kun alkaa "lipsua", sielunvihollisen kuiskuttelu onkin yhtäkkiä omantunnon ääntä kovempi. Tiedän tämän kokemuksesta...
"Vl- liikkeesä on valitettavasti tapahtunut niin että kuuliaisuus erehtymättömälle seurakunnalle on nostettu Raamatunmukaisen uskon ja elämän edelle."
Tuskin. On toki mahdollista, että jotkut noudattavat "sääntöjä" vain "sääntöjen" vuoksi ja kyselevät, mitä "saa" tehdä ja mitä "ei saa" tehdä. Jo se, että alkaa näin kyselemään, on minusta merkki väärästä ajattelutavasta. Oikein käsitettynä seurakunnan neuvot ovat nimen omaan Raamatun mukaista uskoa ja elämää suojelevia.Hyvien elokuvien vähäisyys ei tee sisällöllisesti hyvää elokuvaa synnilliseksi.
Muistaakseni uskovainen kirkkoherra on asiasta Päivämiehessä kirjoittanutkin.
Harrastatko kaunokirjallisuutta?
Tuskin monenkaan romaanin joita vl-uskovaiset lukevat arvomaailma vastaa uskovaisten arvomaailmaa.
Innokkaasti he niitä kuitenkin lukevat.
Erityisesti Ilkka Remeksen uusin dekkari Nimessä ja veressä tuntuu olevan hyvin suosittu.
Seurakunnan ”ihmisoppien” tarkoituksena sanotaan olevan uskoa ja elämää suojelevia.
Elämää ne kyllä suojelevat.
Vl-ihmisopeilla pyritään myös pitämään lauma koossa ja riittävä, monesti teennäinen hajurako maailmaan. - .......................
oppia saanut kirjoitti:
Hyvien elokuvien vähäisyys ei tee sisällöllisesti hyvää elokuvaa synnilliseksi.
Muistaakseni uskovainen kirkkoherra on asiasta Päivämiehessä kirjoittanutkin.
Harrastatko kaunokirjallisuutta?
Tuskin monenkaan romaanin joita vl-uskovaiset lukevat arvomaailma vastaa uskovaisten arvomaailmaa.
Innokkaasti he niitä kuitenkin lukevat.
Erityisesti Ilkka Remeksen uusin dekkari Nimessä ja veressä tuntuu olevan hyvin suosittu.
Seurakunnan ”ihmisoppien” tarkoituksena sanotaan olevan uskoa ja elämää suojelevia.
Elämää ne kyllä suojelevat.
Vl-ihmisopeilla pyritään myös pitämään lauma koossa ja riittävä, monesti teennäinen hajurako maailmaan."Hyvien elokuvien vähäisyys ei tee sisällöllisesti hyvää elokuvaa synnilliseksi."
Enhän minä niin väittänytkään. Jos sellaisen käsityksen sait, niin ehkä ilmaisin itseni huonosti. Kuitenkin esimerkiksi elokuvateattereissa esitettävät elokuvat ovat pääsääntöisesti arvomaailmaltaan selllaisia, että itse en menisi katsomaan. Lisäksi kristityn kannalta katsottuna elokuvateattereihin liittyy myös monia muita "lieveilmiöitä".
"Harrastatko kaunokirjallisuutta?
Tuskin monenkaan romaanin joita vl-uskovaiset lukevat arvomaailma vastaa uskovaisten arvomaailmaa.
Innokkaasti he niitä kuitenkin lukevat."
Ennen harrastin paljonkin, nyt harrastan jonkin verran. Olen henk. koht. sitä mieltä, että elokuva on audiovisuaalisena mediana kyllä paljon "mukaansatempaavampi" kuin paraskaan kirja, mutta kyllä lukemisenkin suhteen uskova ihminen saisi olla varovainen, ja samanlaista "mediakriittisyyttä" tarvitaan myös lukemista valittaessa. Nykykirjallisuus on suomeksi sanottuna enimmäkseen roskaa, populaarikulttuurin tuotetta, bisnestä siinä missä muukin, mutta valitettavasti parempaakaan ei ole kirjallisuuden harrastajille nykyisin tarjolla. Toisaalta, etenkin monet klassikot ovat mielestäni arvomaailmaltaan sellaisia, että vl voi niitä ihan hyvällä omallatunnolla lukea. Toki poikkeuksia niissäkin on.
"Erityisesti Ilkka Remeksen uusin dekkari Nimessä ja veressä tuntuu olevan hyvin suosittu."
En tiedä suosiosta vl-piireissä. Itse en ole lukenut. Olen aika periaatteellinen ihminen ja mielestäni jo kirjan otsikko kertoo sellaisesta populismista ja bisnesajattelusta, että ei kiitos. Joitain muita Remeksen kirjoja olen kyllä lukenut ja pääosin tykännytkin niistä.
Esimerkiksi luin ensimmäisen Potterin silloin, kun Rowlingista ei vielä kukaan tiennyt mitään, mutta en pitänyt sitä mitenkään poikkeuksellisen erikoisena, vaikka lukukokemus oli toki positiivinen. Sarjan myöhempiä kirjoja en ole lukenut, enkä lukemani perusteella oikein ymmärrä kirjojen saamaa megasuosiota. Da Vinci koodin olisin voinut ehkä vahingossa lukea, jos olisin saanut sen käsiini ennen julkisuusaaltoa. Nyt ei tee ollenkaan mieli lukea. Jos Potterit tai Da Vinci muistetaan vielä 30 vuoden päästä, niin sitten saatan palata asiaan :)
Vielä "ihmisopeista". Meillä näkyy olevan asiasta melko erilainen käsitys, mutta olkoon. Et sinä kuitenkaan ymmärrä minua, enkä minä sinua, joten annetaan suosiolla olla. Hyvää illanjatkoa :)
- TarkkailijaHki
Ei tietenkään ollut, alkoholin synnillisyyden nykymuodossaan on keksinyt Lestadius ei Raamattu.
- Kahila
Ethän sinä Raamattua luekaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh432937Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta602809- 422313
- 251773
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251679Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa701556- 481556
- 361226
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä771225- 791050