Onko dieselin katalysaattorilla mitään virkaa? Kaveri väitti että vaikka ottais pois kokonaan, ei näy savukaasu testissä? Onko kellään kokemusta moisesta? Volkkarin 1.9D vm.-98 kattipönttö kärsi vaurion, ja on senverran kallis kampe, että tekisi mieli laittaa pätkä suoraa putkea???
kattipönttö
38
20606
Vastaukset
- Onko
Dieseleissäkin kalysaattori?
- Jamppa1
ne on yleensä kaksitoimisia eli hapetuskatalysaattoreita. VW myi niitä ekodieselinä kun ne tuli markkinoille kymmenisen vuotta sitten.
Katti ei vaikuta mitään hiukkaspäästöihin, Se vähentää häkää ja hiilivetyjä. Se kylläkin pitää löytyä ainakin jos papereissa lukee että varustettu katilla. Sen toimintaa ei mitata katsastuksessa.
Ympäristöään kunnioittava autoilija ostaa uuden katin. Jos ei kiinnosta niin katti irti ja rautakanki läpi kennosta ja takas. - eeropy
Jamppa1 kirjoitti:
ne on yleensä kaksitoimisia eli hapetuskatalysaattoreita. VW myi niitä ekodieselinä kun ne tuli markkinoille kymmenisen vuotta sitten.
Katti ei vaikuta mitään hiukkaspäästöihin, Se vähentää häkää ja hiilivetyjä. Se kylläkin pitää löytyä ainakin jos papereissa lukee että varustettu katilla. Sen toimintaa ei mitata katsastuksessa.
Ympäristöään kunnioittava autoilija ostaa uuden katin. Jos ei kiinnosta niin katti irti ja rautakanki läpi kennosta ja takas.moi jotkut katsastus miehet mittaa diesel katin lämmön kuulema helppo laser mittarilla jos toimii lämpö katsastus nosturilla vielä auton mootori pysäytettynä 50C-100C korkeampi kuin äänenvaimentajan mulla volvo d5 oli 170C vaimennin 90C
- yleismallia
Merkkikohtaiset katit on kalliita. Kysy pakoputkikorjaamolta yleismallia maksaa noin 200e.
- K-Kaahari
Ei vaikuta päästöihin. Se on passiivinen toimintatavaltaan ja täysin turha. Tai jos haluat pitää sen paikallaan,tyhjennä se. Sitten kaikki näyttää "hyvältä".
- Jamppa1
pidä paikkaansa. Luehan tuo mitä kirjoitin sen katin toiminnasta.
- route
hei
Onko kokemusta dieselkatin poistosta ja miten on vaikuttanut kulutukseen ja tehojen lisääntymiseen? Itselläni on mersu 250D -93, johon kiinostaisi tehdä moiset "lisä"työt, mikäli siitä on hyötyä.
Jostain olen kuullut, että kulutus voisi pudota jopa 1L/100km, mutta tähän en suinpäin usko.
Kokemusta omaavat diesel-autoilijat vastatkaapa kysymyksiin. - kajahtaa...
route kirjoitti:
hei
Onko kokemusta dieselkatin poistosta ja miten on vaikuttanut kulutukseen ja tehojen lisääntymiseen? Itselläni on mersu 250D -93, johon kiinostaisi tehdä moiset "lisä"työt, mikäli siitä on hyötyä.
Jostain olen kuullut, että kulutus voisi pudota jopa 1L/100km, mutta tähän en suinpäin usko.
Kokemusta omaavat diesel-autoilijat vastatkaapa kysymyksiin.Jos autoon on engineerit katalysaattorin tällänneet, ei sitä saisi maasepät mennä "korjailemaan". Koska, moottorin virtaukset muuttuvat, jos suunnitellut vastapaineet ovat vajaat. Venttiili vika tulee herkästi, ja se voi taas johtaa isompiin vaurioihin. Kannatta siis miettiä tarkkaan, ostaako kalliin katin, ja voi ajella rauhallisin mielin, vai tekeekö "oharit", ja kylmä hiki otsalla odottelee milloin pannu kajahtaa....
- Jamppa1
kajahtaa... kirjoitti:
Jos autoon on engineerit katalysaattorin tällänneet, ei sitä saisi maasepät mennä "korjailemaan". Koska, moottorin virtaukset muuttuvat, jos suunnitellut vastapaineet ovat vajaat. Venttiili vika tulee herkästi, ja se voi taas johtaa isompiin vaurioihin. Kannatta siis miettiä tarkkaan, ostaako kalliin katin, ja voi ajella rauhallisin mielin, vai tekeekö "oharit", ja kylmä hiki otsalla odottelee milloin pannu kajahtaa....
on suurinpiirtein sama onko ylipäänsä pakoputkea vai ei. Sen sijaan ehjän katin poisto tehon lisäämisen takia on älyttömyyden huippu.
- route
Jamppa1 kirjoitti:
on suurinpiirtein sama onko ylipäänsä pakoputkea vai ei. Sen sijaan ehjän katin poisto tehon lisäämisen takia on älyttömyyden huippu.
miten perustelet älyttömyyden?
mielestäni ei ole älytöntä, jos kulutus putoaa ja tehot lisääntyy. - Jamppa1
route kirjoitti:
miten perustelet älyttömyyden?
mielestäni ei ole älytöntä, jos kulutus putoaa ja tehot lisääntyy.tarkoittaa järjenvastaista toimintaa. Eli yleensä fiksuna ja normaalina toimintan pidetystä poikkeavaa. Sitähän se on jos ei ympäristöään kunnioita.
- Tuskin...
route kirjoitti:
miten perustelet älyttömyyden?
mielestäni ei ole älytöntä, jos kulutus putoaa ja tehot lisääntyy.sitä kattia on sinne koristeeksi tai tehonrajoittimeksi asennettu. -Olisikohan sillä kuitenkin joku tehtävä siellä?
- niiden,.-
Tuskin... kirjoitti:
sitä kattia on sinne koristeeksi tai tehonrajoittimeksi asennettu. -Olisikohan sillä kuitenkin joku tehtävä siellä?
EU herran ketkujen keksintöjä koko katti. Niinku ei autoilijaa jo muuten kupattais tarpeeks, ni on pitänny keksimällä keksiä tollanen jonninjoutava pönttö, jonka valmistuskustannus on minimaalinen myyntihintaan nähden. Jos tuotakin valmistus ketjua tutkittais, sieltä saattais löytyä yhdet ja samat joiden taskuihin sikamaiset voitot menee. Voihan niitä optioita kerätä näinkin. VOI P*****E!
- Jaalo
niiden,.- kirjoitti:
EU herran ketkujen keksintöjä koko katti. Niinku ei autoilijaa jo muuten kupattais tarpeeks, ni on pitänny keksimällä keksiä tollanen jonninjoutava pönttö, jonka valmistuskustannus on minimaalinen myyntihintaan nähden. Jos tuotakin valmistus ketjua tutkittais, sieltä saattais löytyä yhdet ja samat joiden taskuihin sikamaiset voitot menee. Voihan niitä optioita kerätä näinkin. VOI P*****E!
-Onneksi koulut alkaa taas ensi viikolla...
- Löpö
Jamppa1 kirjoitti:
tarkoittaa järjenvastaista toimintaa. Eli yleensä fiksuna ja normaalina toimintan pidetystä poikkeavaa. Sitähän se on jos ei ympäristöään kunnioita.
näkemykseni mukaan dieselkatalysaattori muuttaa oksideja dioksiideiksi, siis eräänlaista jälkipalamista. tässä suhteessa se puhdistaa ja vähentää haitallisia päästöjä. hyvä asia.
kolikon toinen puoli on, että kun tämä katti on ollut auton alla esim. 10 vuotta ja 500tkm, niin se on varmasti jossain määrin tukkeutunut. tämmöinen tukos pakoputkistossa haittaa pakokaasujen virtausta ja näin ollen kone nokeentuu ja palaminen on epäpuhdasta - kulutus lisääntyy ja tehot katoaa.
lisäksi tätä tukkeutumista edistää pakokaasujen kierrätysjärjestelmä, joka taitaa olla kaikissa kat.dieseleissä.
on "väärin" poistaa nämä kumpainenkin kapistus, mutta jos tällä toimenpiteellä kulutus pieneneee, ja kone hengittää paremmin, niin luonnollisesti päästöt puhdistuu. en ole varma kumpiko enemmän saastuttaa, mutta ero on varmasti pieni.
tiedän joitakin tapauksia, jossa kat autoja on hyväksytty "suoralla putkella" katsastuksesta. diesel-päästömittauksessa mitataan vain noen määrää. katti ei ole suodatin, joten se voi jossain tilanteessa (tukkoisena) lisätä noen määrää. - 523453535
kajahtaa... kirjoitti:
Jos autoon on engineerit katalysaattorin tällänneet, ei sitä saisi maasepät mennä "korjailemaan". Koska, moottorin virtaukset muuttuvat, jos suunnitellut vastapaineet ovat vajaat. Venttiili vika tulee herkästi, ja se voi taas johtaa isompiin vaurioihin. Kannatta siis miettiä tarkkaan, ostaako kalliin katin, ja voi ajella rauhallisin mielin, vai tekeekö "oharit", ja kylmä hiki otsalla odottelee milloin pannu kajahtaa....
Vastapaina ja paskat....varsinkin jos on turboahdettu niin mitä "suorempi" (eli ei vaimentimia, katalysaattori tms) niin sitä parempi. Ei nouse pakopaineet eikä pakolämmöy.
- eepipy
Löpö kirjoitti:
näkemykseni mukaan dieselkatalysaattori muuttaa oksideja dioksiideiksi, siis eräänlaista jälkipalamista. tässä suhteessa se puhdistaa ja vähentää haitallisia päästöjä. hyvä asia.
kolikon toinen puoli on, että kun tämä katti on ollut auton alla esim. 10 vuotta ja 500tkm, niin se on varmasti jossain määrin tukkeutunut. tämmöinen tukos pakoputkistossa haittaa pakokaasujen virtausta ja näin ollen kone nokeentuu ja palaminen on epäpuhdasta - kulutus lisääntyy ja tehot katoaa.
lisäksi tätä tukkeutumista edistää pakokaasujen kierrätysjärjestelmä, joka taitaa olla kaikissa kat.dieseleissä.
on "väärin" poistaa nämä kumpainenkin kapistus, mutta jos tällä toimenpiteellä kulutus pieneneee, ja kone hengittää paremmin, niin luonnollisesti päästöt puhdistuu. en ole varma kumpiko enemmän saastuttaa, mutta ero on varmasti pieni.
tiedän joitakin tapauksia, jossa kat autoja on hyväksytty "suoralla putkella" katsastuksesta. diesel-päästömittauksessa mitataan vain noen määrää. katti ei ole suodatin, joten se voi jossain tilanteessa (tukkoisena) lisätä noen määrää.hei älkää ainakaan egr rää poistako se ei ole päästö laite eikä liity päästöjen puhdistukseen niinkun palstoilla kirjoitelaan egr on pakokaasun kierrätys järjestelmä joka alentaa palamislämpötilaa mootorissa tämä syystä että sillä saadaan palaminen tehokkamaksi matalammalla lämmöllä jossa on enemmän happea ja saadaan pudotettua myös pakokaasun lämpö ettei turbo kuumene ei se niin paha kun siitä puhutaan vaikka se pitääkin huoltaa eli puhdistaa joskus käytöstä riippuen
- juippi1970
kajahtaa... kirjoitti:
Jos autoon on engineerit katalysaattorin tällänneet, ei sitä saisi maasepät mennä "korjailemaan". Koska, moottorin virtaukset muuttuvat, jos suunnitellut vastapaineet ovat vajaat. Venttiili vika tulee herkästi, ja se voi taas johtaa isompiin vaurioihin. Kannatta siis miettiä tarkkaan, ostaako kalliin katin, ja voi ajella rauhallisin mielin, vai tekeekö "oharit", ja kylmä hiki otsalla odottelee milloin pannu kajahtaa....
Vastapaine kannattaa olla kaksitahti moottorissa esim. mopoissa. Nelitahtimoottorissa oli bensa tai diesel mahdollisimman vapaastivirtaava putki.
- näin_on
eepipy kirjoitti:
hei älkää ainakaan egr rää poistako se ei ole päästö laite eikä liity päästöjen puhdistukseen niinkun palstoilla kirjoitelaan egr on pakokaasun kierrätys järjestelmä joka alentaa palamislämpötilaa mootorissa tämä syystä että sillä saadaan palaminen tehokkamaksi matalammalla lämmöllä jossa on enemmän happea ja saadaan pudotettua myös pakokaasun lämpö ettei turbo kuumene ei se niin paha kun siitä puhutaan vaikka se pitääkin huoltaa eli puhdistaa joskus käytöstä riippuen
Egr-venttiilin tarkoitus on kyllä alentaa palolämpötilaa, mutta sen takia, että typen oksideja tulisi päästöissä vähemmän.
- Anonyymi
route kirjoitti:
miten perustelet älyttömyyden?
mielestäni ei ole älytöntä, jos kulutus putoaa ja tehot lisääntyy.Ja myös sun hengitysilma saastuu.
- OOOO tdi130
Tähän täytyy kommentoida että mm. erään nimeltä mainitsemattoman saksalaisen johtotähdeksikkin tituleeratun merkin merkkikorjaamoilla suoritetaan syystä tai toisesta tukkeutuneiden/rikkoutuneiden diesel katalysaattoreiden korjausta poistamalla sisuskalut. Ei vaikuta merkittävässä määrin katsastusmittauksiin ja on katin uusintaan nähden lähes ilmainen. Oletettavasti myös muut (merkki)korjaamot harrastavat toimintatapaa.
Moni myös tekee operaation parantaakseen moottorin hengitystä varsinkin lastu tms. virityksen lisäksi. Suoraa putkea ei kannata pöntön tilalle vaihtaa koska siitä katsastus setä ei tykkää. Pönttö täytyy siis olla vaikka olisikin tyhjä. Eihän se näy päällepäin.- Mie vaan
Eikös se ole ole dieselissä pelkkä hiukkassuodatin! Katsastusmiestä kiinnostaa vain se että katti on paikallaan sen toiminnasta kukaan ei tässä maassa ole kiinostunut.
- Jamppa1
Mie vaan kirjoitti:
Eikös se ole ole dieselissä pelkkä hiukkassuodatin! Katsastusmiestä kiinnostaa vain se että katti on paikallaan sen toiminnasta kukaan ei tässä maassa ole kiinostunut.
sullekin että luet tuon aikaisemman viestini dieselin katista. Siihen asiaan liittyy paljon väärinymmärryksiä.
- sitä.,-
että kun diesel auton rekisteriotteessa lukee että vähäpäästöinen, onko se silloin katti, vai muuten terveellinen, kun katista ei muuten mainita mitään. Vain maininta vähäpäästöinen????
- vähäpäästöinen
Mulla lukee ainakin vähäpäästöinen rekisteriotteessa vm-98 eikä kattia ole. Juuri vaihdatin putkiston ja oli mukava yllätys, kuvittelin että merkintä tarkoittaa aina katalysaattoria.
- sitä.,-2
vähäpäästöinen kirjoitti:
Mulla lukee ainakin vähäpäästöinen rekisteriotteessa vm-98 eikä kattia ole. Juuri vaihdatin putkiston ja oli mukava yllätys, kuvittelin että merkintä tarkoittaa aina katalysaattoria.
ja sulla on diesel??
- ilman kattia
vähäpäästöinen kirjoitti:
Mulla lukee ainakin vähäpäästöinen rekisteriotteessa vm-98 eikä kattia ole. Juuri vaihdatin putkiston ja oli mukava yllätys, kuvittelin että merkintä tarkoittaa aina katalysaattoria.
yleensä on puuhasteltu päästölähteen eli moottorin kimpussa, sillä on pärjätty pääsääntöisesti tähän asti. seuraavaksi lienee tulossa hiukkassuodattimet ja sitten vasta katit. siksi diisseleiden tuotekehitys on nykyään melko tyyristä pensavempeleisiin verrattuna. yhteistyödiisseleitä piisaa henkilöautomarkkinoilla. suurilla volyymeillä jää kulut per moottori alhaisiksi. vielä pystytään parantelemaan moottoreita ihan aivoja käyttämällä, sen jälkeen joudutaan käyttämään myös kallita lisävempaimia.
valitettavasti tämä tarkoittaa myös sitä, että raskaan liikenteen moottoreiden kehitys on jäänyt jälkeen, niiltä ei ole kukaan kehdannut vaatia kovin paljoa. tuotantomäärät ovat pieniä, tarvitsisi käyttää suodattimia ja katteja, ja niidenkin sovittaminen on kallista... niinpä bussit saavat edelleenkin saastuttaa rauhassa, ja henkilöautoilijoita syytetään, kuten helsingin ympäristövirasto tai jokin semmoinen, kun oli direktiivit kiristyneet ja päästörajat ylittyneet parissa paikassa. liikennettä rajoitettava, kuului ukaasi. päästöt olivat tyypillisiä raskaan liikenteen päästöjä, tällöin pitäisi rajoittaa raskasta liikennettä, siis bussien käyttöä... hassua, mutta totta. - vähäpäästöinen-2
sitä.,-2 kirjoitti:
ja sulla on diesel??
Se oli.
- Anonyymi
mb vitosta meni kaikki pöntöt tukkeeseen otin kaikki pois 3kpl nyt auto katsastettu ja läpi meni vito mallia 2012 4matic
- Anonyymi
Niin ne ajat muuttuu.. kohta saa 1000€ sakon kun ottaa hiukkas suodattimem irti -_-
- Anonyymi
Miksi pitäis pois ottaa ? Omaan Pösöön uusi maksoi 245 € .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäis pois ottaa ? Omaan Pösöön uusi maksoi 245 € .
Pieni hinta omankin hengitysilman puhtaanapidosta.
- Anonyymi
No vitut 5kpl dpf poistettua Henkilö/veropakun ilman dpf ja 4-vedossa gt 2.0tdi 225hp 480nm bkd 140hp 320nm dpf ja egr kans ja juuri sai nelikkoon D5244t eli hyvälaatuisen ja volvossa vain keskikatalysaattori tyhjän eka ja suoraa putkee takapöntön tilalla s60 D5 2001vm ja laillinen kun jopuhtaalla Bräkleen 5l säiliö kaadettun turbon vaihossa kun /kiusatttu turbo ~400tkm esikatti heti ahtimen jälkeenbja egr sekä öljynhuohotus vetää pakoputken rinnalle ja bräkleenillä välijäähyn öljyhuudatus käynnis ilmannputsaril maffin jälkeen auto kiertää 10sec kerran ja montakin puolloa ja ei muovihaitallista eli bilteman bräkleen 😂 2.5tdi otti .8000-10000rpm ja IHME ettei kuin puhistunut. Huohotinpaska tukkinu ja tukkii nopeasti ja vitun nox niiku egr mikä IKINÄ jos dpf 90% suletttu minkä voi ja ilmansuodatin vaahtomuovi ja kylmänilmanotto ja kelasin maff deleteä ja sen verkon poistoa ni 2x sumaripaikoista palamisen kuumana tehojen , ympäristön ja happea on 10cm tiestä enemmän. 1katalysaattori ja turha poistaa. Tai motox dpf cleaner, mikå koukutttava -0€ plo 30l 20l dieselissä vähentää kulutusta. Käytän 13% jäkekuvelvoitteen takia myös kroonisesti diesel ligui molynbpeltipurkki ja 2plo dpf cleaner ni puhistui auto. Sillä ajettiin ahtojumiacpois mut menee turbon mikä 890€ laakerointi kompurasiipi ok ja nyt 5pv diesellissä et 100% karstan puhistus ja oterttu hyvin turbotoimivasta s60 2001 . Mikä meni stage3 joku pässi suuttimet meniv ja kp pumppu tän "sodan" ? Tebboil ja abc naftal saa crdi koneet paskaks .Ainaki no teboil lopetettu hyvåvaa st1?fossiilista keltasta dieseliä. 300.hp 600nm mitåb5v manun kytkin 504tkm edes 3v 1100rpm ei tärise jopa reagoi kaasuun vnt yliahdoil ja on hukkaportti mikä kii ku mulle turha
- Anonyymi
Oispa silloin aikoinaan joku maksanut noista kateista rahaa kun kymmeniä niitä tyhjennettiin. Monessa autossa jopa tuplakatit.
- Anonyymi
D5244t Volvoista eka pönttö tyhjhäls ja takavaimennin vielä isompi ja egr ehdottomasti huohotusöljy pakoputkeen loppupäähänbhönkii😂 1 Katalysaattori on vaihekepin kohdalla 210hp 500nmnja 230hp 550nm Custom softa ja egr deletointinsoftasta ja maff deleteä voiko tehä? Maff laihalla ostaes paskaa huohotusöljyrykäsyt ja Huonollantuurilla250€ Bosch original maff pitås mut bilteman 30€ tarjous 109€ maff ja lyö mustaa kiihyttäes
- Anonyymi
mulla calibrassa kisakatti, tehonlisäys tuntui huomattavana sutimisen lisääntymisen esim talvella veti 2.vaihteella sutia, nyt vetäsee 3.vaihteella kun nostaa kytkinpommilla kierrokset tappiin ja irti!
- Anonyymi
No vw olen 2.4turbodiwsel 2001-2005 volvon 120kw vanhan d5244t keskikatttibjopa kylmänä poistaa hajut Kunhan egr on ppis ja huohotus pois imusarjaa sotkemasta. Eli laillinen kun 2.5tdi alkumutka vaihetaan koska d5244t on 1 kattisia ja rurbot kestää 2miljoonaa kun esikatti ja egr tulpattun kuumenee ihan vitusti ja keskikatti karstaantuu jos egr kun käy viileämpänä ni ihankun bensa et 1 katti ja saanu puhistusta tås viimeaikana. Takavaimennin lähes kaikissa dieseleissä jopa iso vääntö ja kovempi kulutus kun mm volvon bensavaparis sama d5254y täys turha takavaimennin edes hiljennä no hienot äänet
- Anonyymi
Nyt d5244t 4000km Uus maff maangid ilman dgr ja dpf-look kattia mut mustaa vapaalla ja 20e vrk tankilla. 50-70€ viikko ja 3viikkoa vaan luvataan turbo pitäs vaihtaa ja samas puhistaa. Saako leimalle ku huomen rälläkällä veks nurkkiin jaa tiedän kiva haju mut ei varaa 12-15l maantie kaupunki 20-25l ja fortet mikään auta outoo et vetoja on. Vaatiiko rosterihitsata kun isäntä ampuu jalkaan ettei hoida huoltoon ja ei varaa mm uus parisuhde ni kiinnosta YHTÄÄN ku repiänvittuun ja 4bar mapilla yliahdoilla vrm hyllys ku uus turbo sen arvon tankannut. Ennen mm otin periaatteesta nyt mm muijalle sanoisi mitään kehtaa ku siis Todella Huonosti että yhtä puheluu tai nro turbo vaihto katille mpö bräkleen mut tiiä saako takas/myyn et rahaa turbo vaihtaa ja miettiä maaliskuus jtn leimalle.... Vittu 75km p ja katin tukkeuma on 3pv korjatttava ja ihme ettei hajonnut ja kaasua pakko antaa myös 90kmh cruisel 8l keski ja 4.7l 4000km sit ja oikee 5.2 nyt 12l Keski ja isäntä ampuu itteään vain nyt jalkaan. Pahemmin Keskipalkal 20e pv vs 50-70€ viikko muuttun kulutus 220ekk verot vakuutus s60 2001 506tkm et ja dpf poistettu ei tule ku rekoille 30000e maksuja pelkurit tai itte vaihtasi Dpf paikkaa turboo sulaa ja egr 20%, Johan kuumenis dpf mis katti eli vaihdkepin alla. Surullista vasten tahtoaan ja mt ongelmat perheessä johtaa näin pitkälle lykätä huoltoa ja en vikoja OTA autooni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"488683Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1465013Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset924780Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään83792Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m813398Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta483303- 272840
Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä332662Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html322533Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv882513