Delta Integrale

VH

Terve!

Olisko joillakin kokemuksia Lancia Delta HF Intagralesta. Mitä pitää katsoa kun ostaa, tyyppivikoja jne.

Jotkut nettisaitit autosta kiinnostaisi myös.

Mitenkäs tuo nopeuspuoli, paljonko koneesta saa tehoa ilman luotettavuus ongelmia. 8v ja 16v..?

47

6670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jakke

      Mulla oli -88 kahdeksanventtiilinen joskus, joten jotain ehkä osaisin sanoa...

      Ensinnäkin pitää tarkastaa historia, todennäköisesti on entinen ralliauto tai kolaroitu -->kiertäisin kaukaa.

      Vaihdelaatikoita niistä on kuulemma mennyt, uusi loota on aika hintava joten sen ääntely/toiminta kannattaa tsekata. Itselläni alkoi pitää ääntä yhdeksänkympin vauhdissa, en tiedä mikä siinä sitten oli, ajelin sillä parikymmentätuhatta sellaisena ja myin pois... Nivelet on kulutustavaraa, niitä joutuu todennäköisesti uusimaan. Kori ei ole kovin paha ruostumaan, mutta ruostuu sitäkin kummallisemmista paikoista, esim. katon takaosassa olen nähnyt ruostetta joissakin yksilöissä.

      Mulla oli nostettu ahtopainetta sen verran että tehoa oli 220-230 pollea (vakio 8V 185hv), ei mitään ongelmaa kestävyyden suhteen.

      Jokatapauksessa pitää varautua siihen, että auto vaatii enemmän huolenpitoa kuin joku japsipaska; toisaalta se myös antaa nautintoa ihan eri tavalla. Ja onhan italoautossa aina tyyliä.

      Jos itse olisin ostamassa niin suuntaisin katseeni keski-Euroopan suuntaan ja etsisin käsiini Evoluzione mallin.

    • VV

      muuten tosi halpoja saksassa....kiihtyvyys sataseen vakiona: 8v 6.6s ja 16v 5,7s

      • Hämmästynyt

        Miten ihmeessä Tuulilasin testissä Lancia Delta Hf Integrale 8v ei lunastanut lupauksiaan suorituskyvystä 0-100km/h jäi valmistajan lupaamasta muistaakseni jopa 2sekuntia ? Oliko yksinkertaisesti autossa jotain vikaa vai oliko lämpimällä ilmalla ahtoilma liian kuuma ? Eihän nuo suomessakaan paljoa maksa halvimpia on saanut n20tmk ja siitä ylöspäin!


      • 90
        Hämmästynyt kirjoitti:

        Miten ihmeessä Tuulilasin testissä Lancia Delta Hf Integrale 8v ei lunastanut lupauksiaan suorituskyvystä 0-100km/h jäi valmistajan lupaamasta muistaakseni jopa 2sekuntia ? Oliko yksinkertaisesti autossa jotain vikaa vai oliko lämpimällä ilmalla ahtoilma liian kuuma ? Eihän nuo suomessakaan paljoa maksa halvimpia on saanut n20tmk ja siitä ylöspäin!

        vain ole nuo 20 tmk:n deltat niitä kilvettömiä 3 kertaan kaadettuja EX ralli-autoja tai sitten ovat prisma intergaleja (115 hv vapaastihönkivä 2.0 8V pannu)....


      • j.h
        Hämmästynyt kirjoitti:

        Miten ihmeessä Tuulilasin testissä Lancia Delta Hf Integrale 8v ei lunastanut lupauksiaan suorituskyvystä 0-100km/h jäi valmistajan lupaamasta muistaakseni jopa 2sekuntia ? Oliko yksinkertaisesti autossa jotain vikaa vai oliko lämpimällä ilmalla ahtoilma liian kuuma ? Eihän nuo suomessakaan paljoa maksa halvimpia on saanut n20tmk ja siitä ylöspäin!

        "Miten ihmeessä Tuulilasin testissä Lancia Delta Hf Integrale 8v ei lunastanut lupauksiaan suorituskyvystä 0-100km/h jäi valmistajan lupaamasta muistaakseni jopa 2sekuntia ? "

        Tuulilasin testaama yksilö aivan sama kuin Tekniikan Maailman testaama yksilö, auto tsekattiin vain välillä (jompi kumpi ensin).
        TL taisi saada 8,0 s
        TM taisi saada 6,8 s

        Ero tehtiin lähdössä, sillä 8V Integrale oli hankala lähettettävä. Alle seiskan ajat vaativat järjetöntä kaasunpumppausta ja säälimätöntä kytkimen käyttöä. Esittely autossa taisi olla kytkin auki alle 15 tkm.

        16V ahdin pieneni, joten lähdön turboviive vähenivät huomattavasti.

        0-100 kiihdytyksessä vaikuttaa ulkoilman lämpötila ja merkittävästi myös ahtoilman jäähdyttimen lämpötila ennen kiihdytystä.

        j.h


    • HF

      Suosittelen tosiaan tähyilemään esim. Italian markkinoille '91 mallista Evoa. Hinnat alk. n. 8000 EUR kohtalaisesta yksilöstä. Verojen nykyistä määrää en osaa sanoa, mutta vanhan verotuksen aikaan 10000 EUR. Ainakin kaksi on tuotu Suomeen viime aikoina.

      Integralen ostajalla on ongelmana se, että auto pitää tuntea varsin hyvin, jotta osaa oikeasti arvioida auton kunnon. Mikäli ostat laiminlyödyn yksilön, joudut käyttämään _todella_ runsaasti rahaa sen saattamiseen normaalikuntoon.

      8v koneesta saa vakiokuntoisena lastulla tehoa n. 230 hv. Jos haluaa enemmän niin uudet suuttimet, 2.5bar MAP-anturi ja uusi lastu.

      16v koneesta lastulla, putkella ja vapaavirtaussuodattimella n.270hv. Siitä eteenpäin sitten männät vaihtoon. ja muita pieniä mutta hiukan kalliimpia muutostöitä. Vakionokat ovat myös varsin laimeat, joten niitä vaihtamalla ja ajoituksia säätämällä saadaan aikaan lisätehoa. Vakioturbo jaksaa hiukan yli 300hv asti, jonka jälkeen vaihto T3/4 hybridiin jne...

      Molempien moottoreiden peruskonstruktio on erittäin jämäkkä: Nitrattu teräskampura ja teräsveivit takaavat kohtalaisen kestävyyden kovemmissakin paikoissa...
      ...mutta niinkuin kaikissa turbonelareissa, on integralenkin heikoin kohta voimansiirto ja nimenomaan vaihdelaatikko. Mentäessä 1. vaihteella yli 350Nm vääntöjen, alkaa vaihdelaatikon kotelo "elää". Tästä syystä normaalilastut ja hyvät virityslastut rajoittavat ahtopainetta pienillä vaihteilla. Olen kuullut myös ongelmista 3. vaihteen kanssa, mutta kenelläkään tuntemallani ei ole niitä esiintynyt. Käytetty vaihtolaatikko maksaa n. 600EUR. Ulkomailta on saatavilla kohtuullisesti purkuosaa kolariautoista, mutta mikään Corollahan integrale ei todellakaan ole joten joskus saattaa joutua odottamaan...

      Suosittelen _ehdottomasti_ sinua ottamaan yhteyttä johonkin integralen omistajaan ja keskustella kaikesta autoon liittyvistä asioista ja ongelmista. Lancia Club Finlandissa meitä on aika "monta" kappaletta pääasiassa eteläisessä Suomessa. (integraleja yhteensä Suomessa n. 50)

      http://www.lanciaclubfinland.fi/

      Voit ottaa yhteyttä myös suoraan minuun:

      [email protected]

      Alla linkki englanninkieliseen foorumiin. Helpottaa huomattavasti muodostamaan käsitystä integralen omistamisesta, huolloista ja tyypillisimmistä vioista.

      http://forums.delphiforums.com/EvoForum/

      Sitten vielä kuva hiljattain Italiasta tuodusta '91 Evosta. Hintaa autolla oli verottomana 9000EUR. Veroista ei minulla ole vielä tietoa, mutta odottelen suurella mielenkiinnolla...

      http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/H/F/HFintegrale/1033318877470.jpeg

      ...Ja jos hyt hiukan tutkitaan journalistisia lähteitä, niin havaitaan, että v. 92 englantilaisen Car-lehden vertailussa Evo päihitti itsensä Porsche 911 Carrera 4:n...

      • alfa 16V

        Tiedän sitten kenen kanssa puhua jos alkaa gralea tekemään pahasti mieli eikä 75 turbo sytytä nyt kun toi 33:nen on myyty. Tosin kevääseen menee, jos olisi rahaa..


      • 90
        alfa 16V kirjoitti:

        Tiedän sitten kenen kanssa puhua jos alkaa gralea tekemään pahasti mieli eikä 75 turbo sytytä nyt kun toi 33:nen on myyty. Tosin kevääseen menee, jos olisi rahaa..

        tollanen lancia, varsinkin tuo evo-malli....


      • lanza

        Kerroppa meille kaikille kuolaajille kun saat tietoon evon lopullisen hinnan veroineen?
        mikäköhän mahtaa olla hatusta vedetty hinta vertailuautolle?


      • HOTAKAINEN
        90 kirjoitti:

        tollanen lancia, varsinkin tuo evo-malli....

        ne täällä haaveilee Lanciasta ????

        Hehee olis se kyllä etopeli talvella tuo neliveto.


      • Jakke
        HOTAKAINEN kirjoitti:

        ne täällä haaveilee Lanciasta ????

        Hehee olis se kyllä etopeli talvella tuo neliveto.

        Hauska peli talvella tosiaan ja ainakin mun yksilössä oli varsin helppokäyttöinen lämppäri; kun sen laitto syksyllä täysille niin siihen ei tarvinnu koskeakaan ennen kevättä yhtään kertaa :D


      • 90
        Jakke kirjoitti:

        Hauska peli talvella tosiaan ja ainakin mun yksilössä oli varsin helppokäyttöinen lämppäri; kun sen laitto syksyllä täysille niin siihen ei tarvinnu koskeakaan ennen kevättä yhtään kertaa :D

        ollut tuosta 155 Q4 alfasta aika aktiivista keskustelua, mutta kyllä tuossa lanciassa olisi munaa vähän erilailla, varsinkin evossa...


      • alfa 16V
        90 kirjoitti:

        ollut tuosta 155 Q4 alfasta aika aktiivista keskustelua, mutta kyllä tuossa lanciassa olisi munaa vähän erilailla, varsinkin evossa...

        Kaikki näyttää hakevan Q4:sta, sen takia kiinnostaisi vielä enemmän Lancia. Varmaan parempi radalla kuin tuo iso sedan alfa, painoakin on 150kg verran eroa Lancian hyväksi. Tosi Alfasta olisi helpompaa tehdä huomaamattoman tappava ;)


      • HF
        90 kirjoitti:

        ollut tuosta 155 Q4 alfasta aika aktiivista keskustelua, mutta kyllä tuossa lanciassa olisi munaa vähän erilailla, varsinkin evossa...

        Niin. Tuo Q4 käyttää pääpiirteittäin samaa moottoria ja voimansiirtoa, kuin Delta HF integrale Evo 2. Tosin Deltan moottorissa on muistaakseni muutamia hiukan järeämpiä osia. Ainakin imusarja on Alfassa erilainen. Ruiskusta en ole varma. (Ruisku, joka on Deltassa, löytyy myös mm. Escort Cosworthista)

        Molemmissa katalysaattori ja Garretin T25 pikkuturbo. :-(

        Allekirjoittaneen mielestä siistein koskaan tehty Alfa...jos sitä nyt Alfaksi voi edes kutsua? (vrt. Lotus Omega... Opel? Ei todellakaan...) Joskin SZ ja RZ myös ihan tyylikkäästi omaperäisiä...

        Valitettavasti Q4 ei kuuleman mukaan kuitenkaan pärjää ajotuntumassa Deltalle. (Ei omia kokemuksia Q4:stä)


      • 90
        alfa 16V kirjoitti:

        Kaikki näyttää hakevan Q4:sta, sen takia kiinnostaisi vielä enemmän Lancia. Varmaan parempi radalla kuin tuo iso sedan alfa, painoakin on 150kg verran eroa Lancian hyväksi. Tosi Alfasta olisi helpompaa tehdä huomaamattoman tappava ;)

        lanciasta ne menohalut näkyy kyllä päällepäin paljon helpommin kuin alfasta joka ei hirveästi eroa päällisinpuolin vakiommista....
        Lanciassa potentiaalia on vaikka mihin asti...
        kerra olen päässyt kokeilemaan 16 v deltaa ja sitä ei unohda aivan heti...
        Itse kallistun tuon Lancian kannalle aika vahvasti. =)


      • HOTAKAINEN
        HF kirjoitti:

        Niin. Tuo Q4 käyttää pääpiirteittäin samaa moottoria ja voimansiirtoa, kuin Delta HF integrale Evo 2. Tosin Deltan moottorissa on muistaakseni muutamia hiukan järeämpiä osia. Ainakin imusarja on Alfassa erilainen. Ruiskusta en ole varma. (Ruisku, joka on Deltassa, löytyy myös mm. Escort Cosworthista)

        Molemmissa katalysaattori ja Garretin T25 pikkuturbo. :-(

        Allekirjoittaneen mielestä siistein koskaan tehty Alfa...jos sitä nyt Alfaksi voi edes kutsua? (vrt. Lotus Omega... Opel? Ei todellakaan...) Joskin SZ ja RZ myös ihan tyylikkäästi omaperäisiä...

        Valitettavasti Q4 ei kuuleman mukaan kuitenkaan pärjää ajotuntumassa Deltalle. (Ei omia kokemuksia Q4:stä)

        Onko Lanciassa ja 155 Q4 käytetty samoja palikoita ?

        Garret T25 no tuo on helppo vaihtaa isompaan jos tarve vaatii :)

        Saahan nuo sopivuudet selville selville varaosa korjaamorompuista mutta kun ei ole vielä postiluukusta kolahtanut.


      • HF
        HOTAKAINEN kirjoitti:

        Onko Lanciassa ja 155 Q4 käytetty samoja palikoita ?

        Garret T25 no tuo on helppo vaihtaa isompaan jos tarve vaatii :)

        Saahan nuo sopivuudet selville selville varaosa korjaamorompuista mutta kun ei ole vielä postiluukusta kolahtanut.

        Niin...

        Q4 on siis kärjistetyn yksinkertaisesti 155:n kori, johon on isketty Deltan tekniikka. Ripustukset on erilaiset.

        Suomessa on yksi Delta (punainen 16v, jossa kaaret ym. gr. N varusteet), jossa on Q4:n kone. Sopii paikalleen ihan pudottamalla...


      • 90
        HF kirjoitti:

        Niin...

        Q4 on siis kärjistetyn yksinkertaisesti 155:n kori, johon on isketty Deltan tekniikka. Ripustukset on erilaiset.

        Suomessa on yksi Delta (punainen 16v, jossa kaaret ym. gr. N varusteet), jossa on Q4:n kone. Sopii paikalleen ihan pudottamalla...

        joo,tuosta deltasta on tullut kuvia nähtyä todella hyvän näköinen....
        oli jokin aika sitten myynissä, kopalla ajettu jotain 300tkm ja tekniikalla huom vähemmän...
        samassa perheessä uudesta asti....


      • HOTAKAINEN
        HF kirjoitti:

        Niin...

        Q4 on siis kärjistetyn yksinkertaisesti 155:n kori, johon on isketty Deltan tekniikka. Ripustukset on erilaiset.

        Suomessa on yksi Delta (punainen 16v, jossa kaaret ym. gr. N varusteet), jossa on Q4:n kone. Sopii paikalleen ihan pudottamalla...

        eli onko kaikki muu suoraan Lanciasta paitsi ripustukset. Vaihteisto, voimansiirto ym. ?

        155 Q4 mootorin tehojahan on laitettu pienemäksi mutta sehän ei ole ongelma palauttaa 200 heposeen.

        Jos tekniikka on täysin sama niin hintaero on huomattava Alfa verrattuna Lanciaan.
        Lanciassa ei ole varusteita mutta eipä tuolaisessa autossa tarvitsekaan tinkeli tankelia.

        On se pienen ihmisen elämä taas vaikeeta kun haluaa nelivetoisen :)


      • alfa 16V
        HOTAKAINEN kirjoitti:

        eli onko kaikki muu suoraan Lanciasta paitsi ripustukset. Vaihteisto, voimansiirto ym. ?

        155 Q4 mootorin tehojahan on laitettu pienemäksi mutta sehän ei ole ongelma palauttaa 200 heposeen.

        Jos tekniikka on täysin sama niin hintaero on huomattava Alfa verrattuna Lanciaan.
        Lanciassa ei ole varusteita mutta eipä tuolaisessa autossa tarvitsekaan tinkeli tankelia.

        On se pienen ihmisen elämä taas vaikeeta kun haluaa nelivetoisen :)

        Niin miten helposti tuohon Q4:sen saa lisätehoja? Ja miten paljon irtoaa millä hinnalla? Sen ymmärrän että 320heppaa ei ole ilmaista mutta esim. 250heppaa? Vai mitä häh? :)

        Azzurron jannu selitteli jotain että kaikki chipit on ihan huuhaata sun muuta kun kväin silloin Q4:sta kokeilemassa. Sanoi ettei tähän tarvitse lisä tehoja.. pyh! :)


      • HOTAKAINEN
        alfa 16V kirjoitti:

        Niin miten helposti tuohon Q4:sen saa lisätehoja? Ja miten paljon irtoaa millä hinnalla? Sen ymmärrän että 320heppaa ei ole ilmaista mutta esim. 250heppaa? Vai mitä häh? :)

        Azzurron jannu selitteli jotain että kaikki chipit on ihan huuhaata sun muuta kun kväin silloin Q4:sta kokeilemassa. Sanoi ettei tähän tarvitse lisä tehoja.. pyh! :)

        no jos tuo sama kuin Lanciassa niin tutkii moottorin erot mistä ne tehot on tiputettu ja muuttaa takaisin ???
        250 heposta nelivetoisessa mut mut nuokun oliskin 75 turbossa niin potkis kivasti keposemmassa kopassa :)


      • alfa 16V
        HOTAKAINEN kirjoitti:

        no jos tuo sama kuin Lanciassa niin tutkii moottorin erot mistä ne tehot on tiputettu ja muuttaa takaisin ???
        250 heposta nelivetoisessa mut mut nuokun oliskin 75 turbossa niin potkis kivasti keposemmassa kopassa :)

        Näyttää vain olevan aika vähän hintaeroa Q4:sen ja 75 Turbon kanssa.. 155 ois sen verran normaalimpi että muijakin osaisi ajaa, ei sitä että sillä olisi jotain sanottavaa mutta helpompi keskittyä kaljanjuontiin kun tietää että pääsee vielä himaan ;)


      • -HH-
        alfa 16V kirjoitti:

        Niin miten helposti tuohon Q4:sen saa lisätehoja? Ja miten paljon irtoaa millä hinnalla? Sen ymmärrän että 320heppaa ei ole ilmaista mutta esim. 250heppaa? Vai mitä häh? :)

        Azzurron jannu selitteli jotain että kaikki chipit on ihan huuhaata sun muuta kun kväin silloin Q4:sta kokeilemassa. Sanoi ettei tähän tarvitse lisä tehoja.. pyh! :)

        16v Gralen koneestahan pitäisi irrota ihan peruskikoilla sellainen 250-300 konia, näin ovat isot pojat kertoneet. Peruskikat ovat siis putki, filtteri ja lastu. Tuon jälkeen alkaa suuttimet ja ahdin ahdistamaan joten seuraavaksi sitten pitää rikkoa säästöpossu.


      • alfa 16V
        -HH- kirjoitti:

        16v Gralen koneestahan pitäisi irrota ihan peruskikoilla sellainen 250-300 konia, näin ovat isot pojat kertoneet. Peruskikat ovat siis putki, filtteri ja lastu. Tuon jälkeen alkaa suuttimet ja ahdin ahdistamaan joten seuraavaksi sitten pitää rikkoa säästöpossu.

        Jos saisi jo sen 250 noilla virtyksillä niin on ihan kelpoa. Tosin ei sekään ilmaista ole..

        Jospa keskittyisi hankkimaan sen auton ensin :)


      • HF
        -HH- kirjoitti:

        16v Gralen koneestahan pitäisi irrota ihan peruskikoilla sellainen 250-300 konia, näin ovat isot pojat kertoneet. Peruskikat ovat siis putki, filtteri ja lastu. Tuon jälkeen alkaa suuttimet ja ahdin ahdistamaan joten seuraavaksi sitten pitää rikkoa säästöpossu.

        Periaatteessa kyllä. Ainoa osa, joka pitää vaihtaa muuten hyväkuntoiseen koneeseen on kansipahvi. Pitää olla esim. Spesson gr. N spec.


      • HF
        HOTAKAINEN kirjoitti:

        eli onko kaikki muu suoraan Lanciasta paitsi ripustukset. Vaihteisto, voimansiirto ym. ?

        155 Q4 mootorin tehojahan on laitettu pienemäksi mutta sehän ei ole ongelma palauttaa 200 heposeen.

        Jos tekniikka on täysin sama niin hintaero on huomattava Alfa verrattuna Lanciaan.
        Lanciassa ei ole varusteita mutta eipä tuolaisessa autossa tarvitsekaan tinkeli tankelia.

        On se pienen ihmisen elämä taas vaikeeta kun haluaa nelivetoisen :)

        Ainakin koko etupään murikka on sama (Kone, vaihteisto, keski ja etudiffit. Välitykset varmaankin erilaiset...).
        Takapäästä en ole varma löytyykö Alfasta TORSEN lukkodiffi.
        Ripustukset ovat eri ja niiden myötä jarrut, joskin jarrujen ominaisuudet lienee hyvin vastaavat

        Mitäköhän varusteita tarkoitat? Halutessasi voit ostaa Deltan, jossa on sähköikkunat, sähkökattoluukku, ABS ja ilmastointi. Näitä kuitenkin suomessa vähän. Mukinpidikkeitä ei kyllä ole... :-)


      • HOTAKAINEN
        HF kirjoitti:

        Ainakin koko etupään murikka on sama (Kone, vaihteisto, keski ja etudiffit. Välitykset varmaankin erilaiset...).
        Takapäästä en ole varma löytyykö Alfasta TORSEN lukkodiffi.
        Ripustukset ovat eri ja niiden myötä jarrut, joskin jarrujen ominaisuudet lienee hyvin vastaavat

        Mitäköhän varusteita tarkoitat? Halutessasi voit ostaa Deltan, jossa on sähköikkunat, sähkökattoluukku, ABS ja ilmastointi. Näitä kuitenkin suomessa vähän. Mukinpidikkeitä ei kyllä ole... :-)

        ei mukinpidikettä voi harmi sentään :)


      • -HH-
        HF kirjoitti:

        Periaatteessa kyllä. Ainoa osa, joka pitää vaihtaa muuten hyväkuntoiseen koneeseen on kansipahvi. Pitää olla esim. Spesson gr. N spec.

        Onko sulla omakohtaista kokemusta että kansipaffi menee? Meinaan se orgispaffi on suht hyvä (kunhan sielle tosiaan on alkuperäisosa) eikä mielestäni vielä tuossa vaiheessa sen pitäis kärähtää. No omakokohtaista kokemusta siitä ei ole vielä, mutta katsotaan tulevaisuudessa miten se kestää.

        Mutta jos kansipaffia on vaihtamassa niin vaikkapa tuo Spesson Gr.N tiiviste on hyvä valinta, ja hinnaltaankin orgispaffin luokkaa.


      • cromaman
        -HH- kirjoitti:

        Onko sulla omakohtaista kokemusta että kansipaffi menee? Meinaan se orgispaffi on suht hyvä (kunhan sielle tosiaan on alkuperäisosa) eikä mielestäni vielä tuossa vaiheessa sen pitäis kärähtää. No omakokohtaista kokemusta siitä ei ole vielä, mutta katsotaan tulevaisuudessa miten se kestää.

        Mutta jos kansipaffia on vaihtamassa niin vaikkapa tuo Spesson Gr.N tiiviste on hyvä valinta, ja hinnaltaankin orgispaffin luokkaa.

        mä ainakin olen saanut tietää nettiä selaillessa että toi vakio kansipahvi kestää vaan tonne 240-260hp saakka riippuen mikä viritys paja on tiedon antanut.
        olen kuullut myös tapauksesta että uudesta vakio pahvista olis pullahtanut öljykanavien kohdalta metalli vahvistukset koska kansi oli kiristetty liian kovaan momenttiin.
        omaa kokemusta ei asiasta löydy.

        osaako ketään kertoa 8v kannen jälkikiristyksestä tiivisteen vaihdon jälkeen.(sisään ajon jälkeinen).onko se asteina,momentteina,montako ?


      • HF
        -HH- kirjoitti:

        Onko sulla omakohtaista kokemusta että kansipaffi menee? Meinaan se orgispaffi on suht hyvä (kunhan sielle tosiaan on alkuperäisosa) eikä mielestäni vielä tuossa vaiheessa sen pitäis kärähtää. No omakokohtaista kokemusta siitä ei ole vielä, mutta katsotaan tulevaisuudessa miten se kestää.

        Mutta jos kansipaffia on vaihtamassa niin vaikkapa tuo Spesson Gr.N tiiviste on hyvä valinta, ja hinnaltaankin orgispaffin luokkaa.

        Itselläni on 8v:ssä vain n. 230 hv, joten alkuperäistiiviste kestää ihan hyvin...
        Mutta jos meinaa hakea enemmän tehoa, niin on käytännössä pakko vaihtaa kannentiiviste. Kyllä se vakiotiiviste antaa periksi ennemmin tai myöhemmin...


      • alfa 16V
        HF kirjoitti:

        Itselläni on 8v:ssä vain n. 230 hv, joten alkuperäistiiviste kestää ihan hyvin...
        Mutta jos meinaa hakea enemmän tehoa, niin on käytännössä pakko vaihtaa kannentiiviste. Kyllä se vakiotiiviste antaa periksi ennemmin tai myöhemmin...

        Miten olet kutittanut nuo 230heppaa? Lähtee varmaa hilseet päästä jo noilla tehoilla?


      • V6
        HF kirjoitti:

        Ainakin koko etupään murikka on sama (Kone, vaihteisto, keski ja etudiffit. Välitykset varmaankin erilaiset...).
        Takapäästä en ole varma löytyykö Alfasta TORSEN lukkodiffi.
        Ripustukset ovat eri ja niiden myötä jarrut, joskin jarrujen ominaisuudet lienee hyvin vastaavat

        Mitäköhän varusteita tarkoitat? Halutessasi voit ostaa Deltan, jossa on sähköikkunat, sähkökattoluukku, ABS ja ilmastointi. Näitä kuitenkin suomessa vähän. Mukinpidikkeitä ei kyllä ole... :-)

        advanced permanent 4wd system with three differentials-the rear being torsen variety- and a ferguson viscous coupling :)


      • alfa 16V
        HOTAKAINEN kirjoitti:

        no jos tuo sama kuin Lanciassa niin tutkii moottorin erot mistä ne tehot on tiputettu ja muuttaa takaisin ???
        250 heposta nelivetoisessa mut mut nuokun oliskin 75 turbossa niin potkis kivasti keposemmassa kopassa :)

        Q4:seen saa "integrale" pakosarjan 14hp eli n.200 mikä on sama kuin integrale 16V? Oisko siinä se ero?

        Ei ollut ihan halpa, 1700e..


      • HF
        alfa 16V kirjoitti:

        Miten olet kutittanut nuo 230heppaa? Lähtee varmaa hilseet päästä jo noilla tehoilla?

        Pieni ahtopaineiden nosto ja uusi lastu. Kaikki muu on vakiota. 0-100 alle 6s... Alle viiden pitäisi kuitenkin päästä, joten...


      • V6
        alfa 16V kirjoitti:

        Q4:seen saa "integrale" pakosarjan 14hp eli n.200 mikä on sama kuin integrale 16V? Oisko siinä se ero?

        Ei ollut ihan halpa, 1700e..

        itse kyllä ottaisin noista kahdesta Q4sen siitä kun kukaan ei tiedä päällepäin mikä kärry on kyseessa.Lancia taitaa olla muuten himpun verran maukkaampi ajaa


      • -HH-
        alfa 16V kirjoitti:

        Q4:seen saa "integrale" pakosarjan 14hp eli n.200 mikä on sama kuin integrale 16V? Oisko siinä se ero?

        Ei ollut ihan halpa, 1700e..

        Eiköhän se tehonlasku ole tapahtunut moottorinohjauksella, eli mahtaakohan olla ahdot pikkasen pienemmät. Se, mistä tuo johtuu niin ei ole pienintäkään aavistusta, oiskohan katin lisäminen perus-16v Gralen koneseen syynä, niin tai onkohan Alfa niin paljon huonompi ajaa ettei siihen ole voinut laittaa enempää tehoa...;D


      • HOTAKAINEN
        -HH- kirjoitti:

        Eiköhän se tehonlasku ole tapahtunut moottorinohjauksella, eli mahtaakohan olla ahdot pikkasen pienemmät. Se, mistä tuo johtuu niin ei ole pienintäkään aavistusta, oiskohan katin lisäminen perus-16v Gralen koneseen syynä, niin tai onkohan Alfa niin paljon huonompi ajaa ettei siihen ole voinut laittaa enempää tehoa...;D

        Varmaankin Lanciassa on parempi alusta kovaan-ajoon.
        Alfa tehty tuohon matka-ajoon mut eihän se tarvii kuin uutta palikkaa alle niin saahan siihenkin riittävät ajo-ominaisuudet.


      • alfa 16V
        HOTAKAINEN kirjoitti:

        Varmaankin Lanciassa on parempi alusta kovaan-ajoon.
        Alfa tehty tuohon matka-ajoon mut eihän se tarvii kuin uutta palikkaa alle niin saahan siihenkin riittävät ajo-ominaisuudet.

        http://w1.223.telia.com/~u22302955/gatbilar/gall_41.html

        Siinä on aika näpsäkkä Q4:nen. En paljoa vaihtaisi tosta, ehkä jättäisin tehot alle 300.. Muuten siitä tulee grale missä on parisataa kiloa liikaa painoa :)


      • 90
        alfa 16V kirjoitti:

        http://w1.223.telia.com/~u22302955/gatbilar/gall_41.html

        Siinä on aika näpsäkkä Q4:nen. En paljoa vaihtaisi tosta, ehkä jättäisin tehot alle 300.. Muuten siitä tulee grale missä on parisataa kiloa liikaa painoa :)

        ruotsissa noita Q4:sia on jonkin verran tarjolla...
        taitaa olla tuokin kuva naapurin puolelta...
        sopii hyvin nuo valkoiset compomotivet tuohon punaiseen väriin...


      • alfa 16V
        90 kirjoitti:

        ruotsissa noita Q4:sia on jonkin verran tarjolla...
        taitaa olla tuokin kuva naapurin puolelta...
        sopii hyvin nuo valkoiset compomotivet tuohon punaiseen väriin...

        Naapuripojan autohan tuo näyttää olevan joo. Olen hieman katellut sieltä päin mutta ruotsista en ole löytänyt mitään. Kieli kun ei olisi ongelma. Norjassa oli pari myynnissä mutta sieltä ei oikein kannata hakea kun ei ole EU-aluetta. Tanskassa oli jokunen mutta silloin voi yhtä hyvin lähteä saksaan koska tanskalaisilla on niin monta perunaa suussa kun puhuvat ettei kielestä ole enää hyötyä ;)

        Pitää taas alkaa tutkailla Bilsportia josko sieltä löytäisi, saisi hieman arviota hintatasosta.

        Valkoiset vanteet pitää ehdottomasti laittaa. Compomotivet ovat kalliita, samalla rahalla saa Oz:in vanteet missä on hieman enemmän valinnanvaraa.


      • vesku
        HF kirjoitti:

        Ainakin koko etupään murikka on sama (Kone, vaihteisto, keski ja etudiffit. Välitykset varmaankin erilaiset...).
        Takapäästä en ole varma löytyykö Alfasta TORSEN lukkodiffi.
        Ripustukset ovat eri ja niiden myötä jarrut, joskin jarrujen ominaisuudet lienee hyvin vastaavat

        Mitäköhän varusteita tarkoitat? Halutessasi voit ostaa Deltan, jossa on sähköikkunat, sähkökattoluukku, ABS ja ilmastointi. Näitä kuitenkin suomessa vähän. Mukinpidikkeitä ei kyllä ole... :-)

        tyyppinen tasauspyörästö perässä on myös q4:ssä.
        Vetopyörästön välitys 3,35.Ahdin on garret t3.
        Itse koeajoin jokin aika sitten myynnissä olleen
        Q4:n.Kulkupuoli oli pettymys, jos vertaa graleen.
        Ehkä 1400kg paino verottaa ja jotenkin tuntui ettei ahtoja ollut paljonkaan.


      • HF
        vesku kirjoitti:

        tyyppinen tasauspyörästö perässä on myös q4:ssä.
        Vetopyörästön välitys 3,35.Ahdin on garret t3.
        Itse koeajoin jokin aika sitten myynnissä olleen
        Q4:n.Kulkupuoli oli pettymys, jos vertaa graleen.
        Ehkä 1400kg paino verottaa ja jotenkin tuntui ettei ahtoja ollut paljonkaan.

        Olet oikeassa tuon turbon suhteen. Se on tosiaankin T3 eikä T25 niinkuin aikaisemmin sanoin... Ihmeellistä, että laittoivat siihen T3:n vaikka T25 riittää n. 250hv asti ja antaa painetta paljon alemmilla kierroksia.
        Tosin on T-kolmosiakin aika paljon erilaisia...
        Eihän Q4 kuitenkaan ollut mikään luokitusmalli, niinkuin integrale? (ennen Evo 2...)


      • j.h
        HF kirjoitti:

        Niin...

        Q4 on siis kärjistetyn yksinkertaisesti 155:n kori, johon on isketty Deltan tekniikka. Ripustukset on erilaiset.

        Suomessa on yksi Delta (punainen 16v, jossa kaaret ym. gr. N varusteet), jossa on Q4:n kone. Sopii paikalleen ihan pudottamalla...

        "Suomessa on yksi Delta (punainen 16v, jossa kaaret ym. gr. N varusteet), jossa on Q4:n kone. Sopii paikalleen ihan pudottamalla..."

        Toi pudottamalla sopiminen taitaa olla legendaa...

        Sillä ainakin Integralen kaikki huoltotyöt ja korjaukset vaativat mielikuvitusta, pitkäjänteisyyttä, niveljatkoja...

        Venttilien säätö taitaa olla ainut helposti tehtävä työ ;-). No siinäkin öljyt tulee tulppien päälle ;-((

        j.h


      • j.h
        HF kirjoitti:

        Niin. Tuo Q4 käyttää pääpiirteittäin samaa moottoria ja voimansiirtoa, kuin Delta HF integrale Evo 2. Tosin Deltan moottorissa on muistaakseni muutamia hiukan järeämpiä osia. Ainakin imusarja on Alfassa erilainen. Ruiskusta en ole varma. (Ruisku, joka on Deltassa, löytyy myös mm. Escort Cosworthista)

        Molemmissa katalysaattori ja Garretin T25 pikkuturbo. :-(

        Allekirjoittaneen mielestä siistein koskaan tehty Alfa...jos sitä nyt Alfaksi voi edes kutsua? (vrt. Lotus Omega... Opel? Ei todellakaan...) Joskin SZ ja RZ myös ihan tyylikkäästi omaperäisiä...

        Valitettavasti Q4 ei kuuleman mukaan kuitenkaan pärjää ajotuntumassa Deltalle. (Ei omia kokemuksia Q4:stä)

        Samaa moottorinohjausjärjestelmää käyttää Q4 ,Integrale , Cossu Sierra ja osa Cossu Escoista, Ferrari F40, Peugeot 405 T16.

        j.h


    • Foppa

      Kyllä asia on niinpäin,että OZ:it on kalliimmat kuin Combot!!!

      • alfa 16V

        Joo en ole kummemin tutkinut, rengasmaailmassa oli OZ:in vanteet n. 1000e 17" kun Compot maksoit saman verran 17" autoracingistä. Tippuu varmaan hinta kun ostaa koko setin..


    • hf 8v

      katsokaapa sivulta www.cosworthrsclub.com ja
      linkki "ford tietoutta" , niin sivun alaosassa
      on TM:n testi audi 90 quatro, sierra cosworth 2wd
      ja delta integrale 8v.

      Kannattaa liittyä lanciaclubfinlandiin
      jos omistaa lancian. integralen omistajille
      on oma jaosto ja keskustelufoorumi, mistä
      saa paljon arvokasta tietoa ja apua ongelmiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe