nyt on uusi allas perusteilla, josta teen parille kultakalalle lajiakvan. akvaarioita oon harrastanut vuosia ja nyt ois siis aika laajentaa kalastoa.
millainen kasvillisuus olisi paras kultakala altaaseen? siis että kestäisi näykkimisen ja viileämmän veden. kokemuksia? googlesta ja hakukoneilta löytyy yllättävän vähän infoa suomeksi, tai sitten en oikeilla hakusanoilla ole osannut hakea.
entä sopiiko/ kannattaako laittaa "omenakotiloita" samaan akvaarioon? onko jommalle kummalle osapuolelle asiasta haittaa? partishan menisi ehkä 20asteen vedessä, jos kotiloita ei suositella, mutta mahtaiskohan se muuten pärjätä.
kultakala-akvaario
23
1266
Vastaukset
- kiltsi
Moi!
Mulla on altaassa:
Jättiläis vallisnieraa, vedensuosikkia, punamelalehteä, intianvesaitähdikkiä sekä jättiläis muunnosta, anubista, miekkalehteä ja kaikki on saaneet olla rauhassa kun vaan huolehtii, että kultakalat saa riittävästi kasvisravintoa. Meillä kelpaa hyvin avomaankurkku, kesäkurpitsa, tomaatti ja herneet. Paprika ei saavuttanut suosiota.
Onnea valitsemallesi tielle!!!
PS: Omenakotilsta en tiedä mutta partikset menee seassa koska en ainakaan minä ole onnistunut pitämään vettä 20C, aina yli.- *FiSu*
Itselläni on kaksi kultakalaa, ja niiden kaverina akvassa tummalevä pleko ja partamonni...
Kultakalani terrorisoivat akvassani kasveja, joten olen joutunut vaihtamaan aidot kasvit muovi kasveihin...
Ja tuntuu, että muovikasvitkin ovat liian heikkoja kultakalalle, sillä sen muovikasvin lehtiä kelluu akvan pinnalla...
Ainut kasvi mikä voisi kestää kultakalan kohtelun olisi varmaankin, jaavansaniainen...
Mutta ikävä kyllä se jaavansaniainen on sellainen levän näköinen pallero kasvi, joka ei ole oikein näyttävä...:( - Sateenkaari02
*FiSu* kirjoitti:
Itselläni on kaksi kultakalaa, ja niiden kaverina akvassa tummalevä pleko ja partamonni...
Kultakalani terrorisoivat akvassani kasveja, joten olen joutunut vaihtamaan aidot kasvit muovi kasveihin...
Ja tuntuu, että muovikasvitkin ovat liian heikkoja kultakalalle, sillä sen muovikasvin lehtiä kelluu akvan pinnalla...
Ainut kasvi mikä voisi kestää kultakalan kohtelun olisi varmaankin, jaavansaniainen...
Mutta ikävä kyllä se jaavansaniainen on sellainen levän näköinen pallero kasvi, joka ei ole oikein näyttävä...:(Olen antanut itseni ymmärtää ettei kultakalojen kanssa ole kovin hyvä pitää imumonneja. Ne imevät kuulemma kultakalojen limaa niiden kyljistä mikä voi vahingoittaa kalaa.
Jaavansaniaisesta... Onkohan mennyt Jaavansaniainen ja Jaavansammal sekaisin? Jaavansaniainen on se jonka saa kasvamaan punrungolla ja jolla on miekanmalliset n. 10-15 cm lehdet ja Jaavansammal on ihan sammaleen näköinen rihmaverkosto?
Jaavansaniainen on muuten kestävimpiä kasveja, kestävät jopa murtovettä eikä kalat yleensä pidä sen mausta. Muuten varmaan mahdollisimman kovalehtiset kasvit ovat paras vaihtoehto (Anubias -suku esimerkiksi). Mutta Kutakaloillakin on eri makumieltymyksiä :) - lehtis
*FiSu* kirjoitti:
Mutta ikävä kyllä se jaavansaniainen on sellainen levän näköinen pallero kasvi, joka ei ole oikein näyttävä...:(Jos todella meinaat perustaa lajiakvaarion etkä seura-akvaariota, sinne tulee AINOASTAAN kultakaloja! Imumonnit ovat pitemmän päälle vaarallisia jopa tavalliselle normaalimuotoiselle kultakalalle, sillä kultakalan maukas limakerros houkuttelee imumonnia näykkimään kultiksen kylkiä! Kaiken lisäksi imumonnit ovat yleensä aivan eri vesiarvoihin tyytyviä kuin kultakalat.
Kasveiksi lajiakvaarioon tulisi valita aasialaisia kasveja - siellähän kultakala jalostettiin hopearuutanasta (Carassius carassius). Siis: Vesiruttoa, pintakasviksi pistiaa... Myös vallisneriat ja isokriinumit ovat helppoja. ÄLÄ UNOHDA pintakasveja, sillä kultakala tuottaa runsaasti nitraattia, jota pintakasvit tehokkaasti poistavat.
Käytä hienoa hiekkaa pohjalla.
ps. kotikonstein et saa vettä pysymään välttämättä 23°C alapuolella: vaihda vettä usein tuoreeseen! - siiri
lehtis kirjoitti:
Jos todella meinaat perustaa lajiakvaarion etkä seura-akvaariota, sinne tulee AINOASTAAN kultakaloja! Imumonnit ovat pitemmän päälle vaarallisia jopa tavalliselle normaalimuotoiselle kultakalalle, sillä kultakalan maukas limakerros houkuttelee imumonnia näykkimään kultiksen kylkiä! Kaiken lisäksi imumonnit ovat yleensä aivan eri vesiarvoihin tyytyviä kuin kultakalat.
Kasveiksi lajiakvaarioon tulisi valita aasialaisia kasveja - siellähän kultakala jalostettiin hopearuutanasta (Carassius carassius). Siis: Vesiruttoa, pintakasviksi pistiaa... Myös vallisneriat ja isokriinumit ovat helppoja. ÄLÄ UNOHDA pintakasveja, sillä kultakala tuottaa runsaasti nitraattia, jota pintakasvit tehokkaasti poistavat.
ps. kotikonstein et saa vettä pysymään välttämättä 23°C alapuolella: vaihda vettä usein tuoreeseen!pitää siellä lajiakvaariossakin olla levänsyöjäkala! mulla on niitä monneja jolla on raita kyljessä(en muista niiden nimeä) ja ne on ainakin pärjänneet, tosin vesi on 23-24 asteista.
- helmi
siiri kirjoitti:
pitää siellä lajiakvaariossakin olla levänsyöjäkala! mulla on niitä monneja jolla on raita kyljessä(en muista niiden nimeä) ja ne on ainakin pärjänneet, tosin vesi on 23-24 asteista.
Lajiakvaario ei ole lajiakvaario, jos siellä on useampaa lajia, vaan seura-akvaario.
Levänsyöjäkala ei ole mitenkään pakollinen hankinta. - inka
lehtis kirjoitti:
Jos todella meinaat perustaa lajiakvaarion etkä seura-akvaariota, sinne tulee AINOASTAAN kultakaloja! Imumonnit ovat pitemmän päälle vaarallisia jopa tavalliselle normaalimuotoiselle kultakalalle, sillä kultakalan maukas limakerros houkuttelee imumonnia näykkimään kultiksen kylkiä! Kaiken lisäksi imumonnit ovat yleensä aivan eri vesiarvoihin tyytyviä kuin kultakalat.
ps. kotikonstein et saa vettä pysymään välttämättä 23°C alapuolella: vaihda vettä usein tuoreeseen!en ole suunnitellut laittavani altaaseen monneja. pohdiskelin vain, että mahtaisiko partis siellä pärjätä. ne kotilot sen sijaan kiinnostaisivat, ehkä 1 kpl. etteivät lisäänny. mielestäni jokin levänkurissa pitäjä on tarpeen altaaseen kuin altaaseen. joten sen verran lajiakvaariota sovellan.
nuista lämpötiloista vielä. riippuen kultakalan muunnoksista (jotka nykyään ovat osa jo eläinrääkkäystä) tarvitsevat peruskultakalaa lämpimämmän veden. huntupyrstöllekin taitaa ihan hyvin sopia 23-24 asteinen, voin toki olla väärässäkin. - *FiSu*
inka kirjoitti:
en ole suunnitellut laittavani altaaseen monneja. pohdiskelin vain, että mahtaisiko partis siellä pärjätä. ne kotilot sen sijaan kiinnostaisivat, ehkä 1 kpl. etteivät lisäänny. mielestäni jokin levänkurissa pitäjä on tarpeen altaaseen kuin altaaseen. joten sen verran lajiakvaariota sovellan.
nuista lämpötiloista vielä. riippuen kultakalan muunnoksista (jotka nykyään ovat osa jo eläinrääkkäystä) tarvitsevat peruskultakalaa lämpimämmän veden. huntupyrstöllekin taitaa ihan hyvin sopia 23-24 asteinen, voin toki olla väärässäkin.Vaikka hankkisit vain yhden kotilon, se voi lisääntyä!
Selitys on aika monimutkainen, jotenka selitän sen erittäin yksinkertaisesti:
Vesi kotilot (kyllä myös muutkin kotilot), pystyvät vaihtamaan sukupuoltaan...
Kotilot siis pystyvät tekemään "sitä" itse itsensä kanssa...
Aika outoa vai mitä?!?
No itse olen luullut tätä väittämää pupuksi (huijaukseksi), mutta en enää!
Hain meinaan pienestä metsälammesta yhden kotilon lasipurkkiin, missä oli vesikasvinlehtiä ja hiekkapohja (ja tietysti myös vettä)...
No eräänä aamuna sitten ihmettelin kun purkissani oli kuusi kotiloa...
Outoa outoa... - inka
*FiSu* kirjoitti:
Vaikka hankkisit vain yhden kotilon, se voi lisääntyä!
Aika outoa vai mitä?!?
Hain meinaan pienestä metsälammesta yhden kotilon lasipurkkiin, missä oli vesikasvinlehtiä ja hiekkapohja (ja tietysti myös vettä)...
Outoa outoa...joo, tuo pitää paikkansa ainakin joillakin kotiloilla, voi pitää omenakotiloillakin, mutta omien aikaisempien kotilokokemusten perusteella ei. oma omppuni ei ainakaan yksin lisääntynyt vaikka olojensa puolesta se lie olisikin ollut mahdollista.
- siiri
helmi kirjoitti:
Lajiakvaario ei ole lajiakvaario, jos siellä on useampaa lajia, vaan seura-akvaario.
Levänsyöjäkala ei ole mitenkään pakollinen hankinta....sitten pidät levän kurissa. eipä tartte laseja raapia jos on monneja.
- fisu
*FiSu* kirjoitti:
Vaikka hankkisit vain yhden kotilon, se voi lisääntyä!
Aika outoa vai mitä?!?
Outoa outoa...Tarkennusta aiheeseen.
Kotilot eivät sukupuolta vaihda (jotkut kalat kyllä niin tekevät...). Useat (eivät kaikki lajit) kotilot ovat siis syntyjään kaksineuvoisia (hermafrodiittejä), eli niillä on sekä koiraan että naaraan lisääntymiselimet. Periaatteessa kotilo voi hedelmöittää itsensä, mutta käytännössä nekin kyllä lähes aina parittelevat toisen kotilon kanssa jos suinkin mahdollista (geneettinen variaatio on hyväksi), jolloin toinen toimii koiraana ja toinen naaraana.
Yksinäinen kotilo voi lisääntyä myös esim jos se on ennen altaaseen tuloa paritellut ja sisältää hedelmöityneitä munia jonka se heti tilaisuuden tullen kiinnittää huomaamattomaan paikkaan (kasvien mukana tulee kotiloita varsin usein kutuna altaaseen). - helmi
siiri kirjoitti:
...sitten pidät levän kurissa. eipä tartte laseja raapia jos on monneja.
- oikealla valaistuksella
- oikealla ruokinnalla (ei liian paljoa)
- runsailla ja tiheillä vedenvaihdoilla (typpipitoisuudet alas)
- runsaalla kasvistolla (käyttävä ravinteet vedestä)
--> ei tarvitse laseja raapia. - siiri
helmi kirjoitti:
- oikealla valaistuksella
- oikealla ruokinnalla (ei liian paljoa)
- runsailla ja tiheillä vedenvaihdoilla (typpipitoisuudet alas)
- runsaalla kasvistolla (käyttävä ravinteet vedestä)
--> ei tarvitse laseja raapia.akvaariossani on kyllä kaikki nuo asiat kunnossa mutta kyllä levää silti on senverran että monnit pysyvät hengissä vaikka näkyvää levää ei laseihin kerry...
- Terttu
lehtis kirjoitti:
ps. kotikonstein et saa vettä pysymään välttämättä 23°C alapuolella: vaihda vettä usein tuoreeseen!Itselläni on 3 normaalin muotoista kultakalaa seura-akvaarion tyyppisessä altaassa, jossa on myös mm. partamonnin poikasia. En ole koskaan huomannut niiden häiritsevän kultakaloja. Mistähän tuollainen väite on peräisin? Eikö muilla kaloilla sitten ole "herkullista limakerrosta"?
Lämpötila vaihtelee vuodenajan mukaan 23-26 asteen välillä. En saa sitä kesällä viileämmäksi, kun huoneenlämpökin lähentelee kolmeakymmentä... Kultakalat ovat silti voineet pulskasti.
Kasveista sen verran, että parhaiten minulla on menestynyt pujorusolehti, kultakalat eivät sitä juuri tuhoa ja se kasvaa nopeasti. Argentiinanvesirutot ja jättimiekkakasvit ovat hieman pureskelun kohteena, mutta pärjäävät kuitenkin.
- Minxi
Meillä on kultisten kanssa omenakotiloita, kummatkin ovat viihtyneet yhdessä hyvin ja lisääntyneet myös. Lämpötila akvaariossa n. 23 astetta, sen kylmemmäksi sitä ei olla saatu. Totta on että omenakotilo viihtyisi hieman lämpimmässä. Tärkeää on että vedessä on "kalkkia" kotiloille, korallimurskaa kannattaa sekoittaa hiekan sekaan, nostaa myös kovuutta kultiksille sopivaksi.
Kasveina meillä on viihtynyt: jättiläismiekkakasvi, vallisneria, kriinumi, vesirutto, anubias-suvun kasvit. Pinnalle vesihyasinttia. Tarjoa kultakaloille säännöllisesti limaskaa syötäväksi, niin jättävät muut kasvit rauhaan. Auttaa myös jos kasveja on paljon, niin ei haittaa jos niitä vaikka välillä vähän maistellaankin.- Anna-Marjatta
Sora vai puhallushiekka? Huomasin että joku puhui hiekasta. Minun mielestä sora on parempi, ainakin olen kuullut niin.
- siiri
Anna-Marjatta kirjoitti:
Sora vai puhallushiekka? Huomasin että joku puhui hiekasta. Minun mielestä sora on parempi, ainakin olen kuullut niin.
...on mulla ainakin osoittautunut toimivaksi. sitä paitsi kultikset mielellään keräilevät pohjalta niitä kiviä ja puhaltavat ne sitten ulos.
- S.M.R
siiri kirjoitti:
...on mulla ainakin osoittautunut toimivaksi. sitä paitsi kultikset mielellään keräilevät pohjalta niitä kiviä ja puhaltavat ne sitten ulos.
Kultakala akvaariossa itselläni viihtyneet kasvit ovat,argenttiinanvesirutto,jättiläisvallisneria,
íso kriinumi,laftakooda joka on tosi harvinista,
konnanputki,rasvalehti,anubias lajit,jättiläismiekkakasvikin voi mennä jos annat kaloillesi kasvis ravintoa.
Kultakalalle hyvä lämpötila on 14-25c,jos parttiksia otat mitä kyllä suosittelen niin 23-25c.
Kultakalalle pitää olla sorapohja koska se tykkää vetää kiviä suuhun ja puhaltaa ulos.
Myös kaikki paiska mikä normaalisti valuu soran väliin meneekin kultakalan suuhun.
Kenellä kaikilla on kultakaloja.
entä kenellä on sora pohja kenellä pölyhiekkaa.' - saara
S.M.R kirjoitti:
Kultakala akvaariossa itselläni viihtyneet kasvit ovat,argenttiinanvesirutto,jättiläisvallisneria,
íso kriinumi,laftakooda joka on tosi harvinista,
konnanputki,rasvalehti,anubias lajit,jättiläismiekkakasvikin voi mennä jos annat kaloillesi kasvis ravintoa.
Kultakalalle hyvä lämpötila on 14-25c,jos parttiksia otat mitä kyllä suosittelen niin 23-25c.
Kultakalalle pitää olla sorapohja koska se tykkää vetää kiviä suuhun ja puhaltaa ulos.
Myös kaikki paiska mikä normaalisti valuu soran väliin meneekin kultakalan suuhun.
Kenellä kaikilla on kultakaloja.
entä kenellä on sora pohja kenellä pölyhiekkaa.'mulla on kolme pientä kultakalaa.olleet viikon allas 160 pitkä ja 40 leveä korkeus 45.lämpötila 22astetta.mitä muuta ruokaa voi antaa kuin kaupan papanoita,voiko kurkkua tai muuta vihannesta.voiko ottaa vielä muita kaloja..kiitos vastauksista
- siiri
saara kirjoitti:
mulla on kolme pientä kultakalaa.olleet viikon allas 160 pitkä ja 40 leveä korkeus 45.lämpötila 22astetta.mitä muuta ruokaa voi antaa kuin kaupan papanoita,voiko kurkkua tai muuta vihannesta.voiko ottaa vielä muita kaloja..kiitos vastauksista
minun kultikseni tykkää repiä salaatinlehteä(ja suurimman osan siitä se syökin=))myös herneet maistuvat. muuta en ole vielä hiutaleruuan lisäksi kokeillut.
- *FiSu*
siiri kirjoitti:
minun kultikseni tykkää repiä salaatinlehteä(ja suurimman osan siitä se syökin=))myös herneet maistuvat. muuta en ole vielä hiutaleruuan lisäksi kokeillut.
Kannattaa kokeilla myös kurkkua!
Oma kultakalani pitää siitä TODELLA paljon, ja on jo vähän vähentänyt sitä kasvien terrorisointia...:) - saara
*FiSu* kirjoitti:
Kannattaa kokeilla myös kurkkua!
Oma kultakalani pitää siitä TODELLA paljon, ja on jo vähän vähentänyt sitä kasvien terrorisointia...:)mitenkä isoja teidän kultakalat on minun ovat 3 senttiä .sellaisia kirjavia virkeitä kaloja
- siiri
saara kirjoitti:
mitenkä isoja teidän kultakalat on minun ovat 3 senttiä .sellaisia kirjavia virkeitä kaloja
...on nyt noin 10 cm:n pituinen, väri oranssi. se on tavallinen kultakala, ei siis huntupyrstö. vilkas ja energinen pakkaus.=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733