En löytänyt tälle aiheelle parempaakaan aluetta, joten laitan sen tänne josta todennäköisesti voisi apua löytyä.
Eli olen ajatellut mahdollisesti Mig hitsauslaitteen ostoa. Mig hitsaus on ainoa mistä on kokemusta ja taidot ovat tarpeelliset omia tarpeita varten. Hitsauslaite olisi kuitenkin monissa projekteissa varsin tarpeellinen työkalu. Itse laitteista en kuitenkaan tiedä juuri mitään, joten ajattelin kysyä teiltä neuvoa.
Mitä peruslaitteelta vaaditaan mikä soveltuu pienehköihin hitsausprojekteihin harrastuskäyttöön? Sopivatko kaikki Mig laitteet myös alumiiinin hitsaukseen? Minkäverran laitteeseen kannattaisi sijoittaa rahaa? Saako 200-400eurolla perushyvää toimivaa laitetta? Tekeekö esimerkiksi Bilteman tarjoamilla laitteilla mitään, vai sijointanko tällöin rahani niinsanotusti paskaan?
Ilmeisesti hitsauksessa käytettävä kaasu ostetaan yleensä erikseen. Minkä verran pullon hankkimiseen menee rahaa?
Oleellista laitteen suhteen olisi varmatoimisuus, osien ja tarvikkeiden hyvä saatavuus sekä yllättäen myös halpa hinta. Kaikki vinkit otetaan mielellään vastaan.
Mig-hitsauslaite
15
16348
Vastaukset
- tiedän jotain
sisätiloihin lankakone kelpaa.Sinulle riittää valovirta mig CO2 pullo,sadan euron kieppeillä saa täyden pienen pullon eikä täyttö ole kallista.Kerran olet harrastelia joka hitsaa satunnaisesti unohda alumiinin hitsaus koska vaaditaan eri seoskaasu sekä lanka.Myöskään pienillä koneilla ei todennäköisesti onnistu.Esim invertteri ja alumiinipuikko on parempi yhdistelmä harrastelijalle.
Älä osta mig konetta jossa ei ole suojakaasun liitäntä mahdollisuutta.Nykyisissä monissa pienissa 100-150a mig koneissa on se 5kilon täytelanka jolla ei tee mitään,kun verrataan suojakaasuun umpilankaan.
mutta jos hitsaat myös ulkona sinne on taas paremmat vehkeet.- Ari
Harmillista jos alumiinin hitsaus ei tule kyseeseen. Alumiinista on kuitenkin helpohko rakentaa erilaisia rakenteita kuten esim. nyt teen autoon hifiasennuksia. Ja sopii autoon hyvin kevyen painonsa puolesta. Tiesin kyllä että käytettävä lanka on eri, mutta en tiennyt että myös käytettävä kaasu poikkeaa.
Entäpä tuo puikkohitsaus? Siitä ei ole mitään kokemusta, mutta kaikkihan on opittavissa. Onko tuollainen laitteisto halvempi vai kalliimpi kun mig hitsauslaite? Lanka ilmeisesti syötetään siis käsin? Voisiko joku hieman kertoa miten eroaa mig hitsauksesta käyttökohteiltaan, vaikeudeltaan ynnä muuta. Ari kirjoitti:
Harmillista jos alumiinin hitsaus ei tule kyseeseen. Alumiinista on kuitenkin helpohko rakentaa erilaisia rakenteita kuten esim. nyt teen autoon hifiasennuksia. Ja sopii autoon hyvin kevyen painonsa puolesta. Tiesin kyllä että käytettävä lanka on eri, mutta en tiennyt että myös käytettävä kaasu poikkeaa.
Entäpä tuo puikkohitsaus? Siitä ei ole mitään kokemusta, mutta kaikkihan on opittavissa. Onko tuollainen laitteisto halvempi vai kalliimpi kun mig hitsauslaite? Lanka ilmeisesti syötetään siis käsin? Voisiko joku hieman kertoa miten eroaa mig hitsauksesta käyttökohteiltaan, vaikeudeltaan ynnä muuta.on Migiä halvempi. Osta tasavirtakone, vaihtovirralla tahtoo tulla roiskeita enemmän eikä hitsattavuus ja hitsin laatu ole samaa. Ja parin millin ainepaksuus alkaa olla puikkokoneella siinä hitsattavuuden alarajalla. Ainakin näin harrastelijalla. Pitäisi löytyä 140 A hitsausvirtaa, että 3,25 millin puikkokin palaa.
Inverttereitä kehuvat, kokemusta minulla ei niistä ole.
Tig olisi ihanteellinen, mutta turhan kallis harrastekäyttöön.- jos todella
Ari kirjoitti:
Entäpä tuo puikkohitsaus? Siitä ei ole mitään kokemusta, mutta kaikkihan on opittavissa. Onko tuollainen laitteisto halvempi vai kalliimpi kun mig hitsauslaite? Lanka ilmeisesti syötetään siis käsin? Voisiko joku hieman kertoa miten eroaa mig hitsauksesta käyttökohteiltaan, vaikeudeltaan ynnä muuta.olet noin ummikko hitsausvehkeiden suhteen niin sun on kaikista viisainta suunnata kohti kirjastoa ja etsiä sieltä metallinkäsittelyä- ja/tai hitsausta käsitteleviä opuksia. Millaisen peruskoulun olet käynyt? Meinaan että ainakin itse kun olin reilu 20v sitten koulussa niin siellä oli oppi aineena tekninen työ ja jo silloin opetettiin kaasupillien ja puikkokoneen käyttö ja uskoisimpa että nykyään opetetaan myös mig-hitsausta.
- liimaa
Ari kirjoitti:
Entäpä tuo puikkohitsaus? Siitä ei ole mitään kokemusta, mutta kaikkihan on opittavissa. Onko tuollainen laitteisto halvempi vai kalliimpi kun mig hitsauslaite? Lanka ilmeisesti syötetään siis käsin? Voisiko joku hieman kertoa miten eroaa mig hitsauksesta käyttökohteiltaan, vaikeudeltaan ynnä muuta.Miksi et liimaa juttuja kiinni? Tarpeeksi kontaktipintaa ja pitää paremmin kuin hitsaus.
- Ari
jos todella kirjoitti:
olet noin ummikko hitsausvehkeiden suhteen niin sun on kaikista viisainta suunnata kohti kirjastoa ja etsiä sieltä metallinkäsittelyä- ja/tai hitsausta käsitteleviä opuksia. Millaisen peruskoulun olet käynyt? Meinaan että ainakin itse kun olin reilu 20v sitten koulussa niin siellä oli oppi aineena tekninen työ ja jo silloin opetettiin kaasupillien ja puikkokoneen käyttö ja uskoisimpa että nykyään opetetaan myös mig-hitsausta.
Ainoa hitsaus mitä minä koulussa opettelin oli juurikin Mig hitsaus. Koulun jälkeen olen vain kerran migillä päässyt hitsailemaan joka onnistui varsin hyvin.
Ainakaan minun mielestä eri hitsaustavat nyt ei kuulu jokamiehen perustaitoihin kuten sinun viestistäsi sain vähän ymmärtää.
Mutta kaikkihan on opeteltavissa ja kohtuuhintaisilla harrastajan tarkoituksiin sopivalla laitteellahan sitä pääsee harjoittelemaan.
Kaveri on koulutukseltaan metallimiehiä niin täytyy myös häneltä kysellä vähän perusteita tai enemmänkin. - Ari
liimaa kirjoitti:
Miksi et liimaa juttuja kiinni? Tarpeeksi kontaktipintaa ja pitää paremmin kuin hitsaus.
Tähän mennessä olen työstänyt lähinnä puuta sekä nykyään käytän hyvin paljon lasikuitua eri rakenteissa. Välillä kuitenkin metalliset rakenteet tietyissä kohdissa olisi paras vaihtoehto tukevuutensa puolesta. Hitsauslaite onkin siis ollut pitkään mielessä. Puutöissä on kyllä tullut liimaukset tutuksi, mutta haluamissani metallitöissä se ei tule toimimaan mitenkään.
- Anonyymi
Ari kirjoitti:
Entäpä tuo puikkohitsaus? Siitä ei ole mitään kokemusta, mutta kaikkihan on opittavissa. Onko tuollainen laitteisto halvempi vai kalliimpi kun mig hitsauslaite? Lanka ilmeisesti syötetään siis käsin? Voisiko joku hieman kertoa miten eroaa mig hitsauksesta käyttökohteiltaan, vaikeudeltaan ynnä muuta.Alumiini tahtoo argon kaasun. Kysele liikkeistä sopiiko joku täytelanka alumiinille. Luultavasti sopii.
- kannattaa..
harkita on vuokraus ainakin alkuun ja näin sinulla on mahdollisuus myös vaihtaa sitä konetta ja löydät tarpeitasi vastaavan koneen! Se ei ole kallis vaihtoehto, koska siinä tulee se suojakaasupullokin mukana ja maksat siitä sisällöstä vain.
- Pikki
minä laittaisin sinuna teholtaan n.250 A:n vaihtovirta Migin.(Siis 380V) Se riittää mukavasti kohtalaisten teräsrakenteidenkin hitsaamiseen. Jos peltihommia teet on hiukan "reserviä". Kysyppä käytettyjä vaikkapa jostakin Ammattioppilaitoksesta, poistavat niitä melkein vuosittain, kun uusivat kalustoa. Esim Kemppi on hyvä (on tietenkin myös monia muita) ja niitä saa edulisesti, kunhan sattuu kohdalle. Ei muuta kuin ostoilmoitus lehteen: Löytyy.
Tiesitkö, että suojakaasupullo on nykyään melkein aina vuokrapullo. Woikoski tai AGA. Omistuspulloja on enää harvemmin. Ja sitten vähän vettä niskaan. Opettele hitsaamaan ensiksi vain "mustaa" rautaa. Ei terveydenhoitajastakaan ole heti kirurgin hommiin. Jos ymmärtänet, mitä tarkoitan. On hyvä ymmärtää vähän miten eri metallit "käyttäytyy" niitä hitsattaessa. Alumiini on vaikeaa hitsata, jopa vuosia "mustaa" hitsanneelle. Ja puikolla varsinkin. Niitä on monia eri seoksiakin ja lisäaine täytyy olla aina oikea. Hitsaamaan ei voi kukaan toista opettaa, se on jokaisen itse opittava. Neuvoja kyllä voidaan antaa. Olen "opetellut" hitsaamaan jo kymmeniä vuosia ja siksi minun on vaikea ymmärtää tilannetta, että jo kymmenen minuutin "kurssin" jälkeen joku tuntee olevansa alan ammattimies. Älä sorru siihen, vaan OPETTELE JA OPI T. Pikki
- on...
Älä osta valovirtakonetta.
Voimavirta ja 200-250 A on hyvä. Voimavirta kone ei räiski eikä ole niin tarkka epäpuhtauksista.
Sujakaasuna kannattaa käyttää hiilidioksidia.
Osta ehdottomasti oma esim.12 litran pullo.
Sammutinhuoltoliikkeet myy käytettyjä pulloja, täyttö myös onnistuu em. paikoissa.
Hiilidioksidi on hyvä ja edullinen suojakaasu.
Älä yritä hitsata alumiinia, tee rakenteesi ns. mustasta.- kaasumestari
parhaimmat pullot ovat alumiini sammuttimet josta on tehty suojakaasupullo harmi koko vain
5 kiloa mutta kun kilosta hiilidioksiidia tulee
kaasua 500 litraa niin kyllä 2.500l hitsaa
- 500 euroa
Kemppi Minarc 150 on hyvä invertteripeli pikkuhommiin. 230 V töpselivirralla. Puikkokone. Pienellä virralla (30 A) onnistuu 1,6 mm puikolla pikku peltihäkkyröidenkin teko 1 mm pellistä, mutta auton korikorjauksia ei kannata yrittääkään.
Virtaa riittää reilusti (150 A) paksummankin raudan hitsaukseen.
MIG-vehjettä puikkokone ei tietenkään korvaa, mutta eipä tarvita kaasupulloja. - Anonyymi
Voinko käyttää Kempin puikkokonetta virtalähteenä mikkiini,otan vain langansyötön siitä käyttöön.
- Anonyymi
Täytelanka mig sopinee moneen pienempään juttuun, eikä tarvitse kaasupulloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1773691
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851638Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek271395- 1581272
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut191068Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941053- 351021
Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?921018Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk121952- 62785