Kannattaako

työsuhdeauto

Kannattaako työsuhdeauto kun työmatka on päivittäin 86 km. Nykyisin ajan matkan omalla autolla jolloin saan matkavähennykset juna/bussilipun mukaan, joka kattaa pyöreästi bensakulut.

Jos otan työsuhdeauton en luonnollisesti saa matkavähennyksiä, mutta ei tule muita kulujakaan kuin auton verotusarvo kuukaudessa.

Kumpi jompi ompi parempi? Ideoita ja kommentteja kaivataan.

5

3554

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska

Etkö osaa laskea ?

Laske yhteen nykyiset autoilukulusi: bensat, huollot, korjaukset, renkaat, vakuutukset, ajoneuvovero, auton arvon alenema (ehkäpä suurin menoerä) ym. kaikki autoilun kulut. Laske paljonko menot tekevät kuukaudessa ja vähennä se nykyisistä nettokuukausituloistasi.

Seuraavaksi lasket paljonko saat kuukaudessa käteen, kun sinulla on vapaa autoetu. Muista, että enää et saa matkavähennyksiä verotuksessa. Jos summa on suurempi kuin edellisessä laskelmassa, autoetu kannattaa, muuten ei.

Yksinkertaista.

• ...

Tietysti saat. Kyseessähän on päivittäinen työmatka. Kyllä siitä vähennykset saa. Halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan.

Ongelma tuossa on se 86 km/ päivä se tulee korottamaan autoedun verotusarvoa. Autolla saa ajaa taulukkoarvolla omaa ajoa, jota myös päivittäisen työmatkan tekeminen työpaikalle on, 18000 km vuodessa. Sen verran tulee jo noista päivittäisistä työmatkoista. Kaikki omat kilometri, jotka ajat siihen päälle nostavat auton verotusarvoa, ja pienentävät siten tulojasi.

• Tsero

Vapaan autoedun verotusarvohan on vakio, joka lasketaan esim tällaisella kaavalla: 1,4 % uushankintahinnasta lisättynä joko 250 euroa/kk tai ajopäiväkirjaa käytettäessä omista ajoista 16 snt/km. Verotusarvoa voidaan pienentää pitämällä ajopäiväkirjaa, jos omat ajot jäävät alle 18 000 km/v tai työajot ylittävät 30 000 km/v.

• Erikoinen

Mene junalla/bussilla ja hyödynnä työmatka esim lukemalla!

• Ozku

Kiitoksia kommenteista, tosiaan oli minulle yllätys että vaikka on työsyhdeauto niin saa verotuksessa matkavähennykset. Jotenkin minulla oli alitajunnassa että jos kerran on autoetu niin ei saa vähennyksiä.

Lopputuloksena taidan myydä oman auton pois, suosia itse julkisia ja antaa työsuhdeauton vaimon käyttöön. Voin vakuuttaa että on itselle halvin vaihtoehto. Tuo työmatkan pituus ei ole ongelma, minulla on sen verran ulkomaanmatkoja työn puolesta että kilometriraja ei ylity.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      52
      925
    2. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      104
      891
    3. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      806
    4. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
      Suomalaiset julkkikset
      3
      750
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      67
      624
    6. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
      Vain elämää
      1
      614
    7. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
      Sinkut
      185
      579
    8. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
      Ikävä
      56
      561
    9. Ehkä taidat

Luovuttaa.
      Ikävä
      70
      543
    10. Sinulle jota kaipaan!

Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista
      Ikävä
      24
      516
    Aihe