Kannattaako

työsuhdeauto

Kannattaako työsuhdeauto kun työmatka on päivittäin 86 km. Nykyisin ajan matkan omalla autolla jolloin saan matkavähennykset juna/bussilipun mukaan, joka kattaa pyöreästi bensakulut.

Jos otan työsuhdeauton en luonnollisesti saa matkavähennyksiä, mutta ei tule muita kulujakaan kuin auton verotusarvo kuukaudessa.

Kumpi jompi ompi parempi? Ideoita ja kommentteja kaivataan.

5

3485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska

      Etkö osaa laskea ?

      Laske yhteen nykyiset autoilukulusi: bensat, huollot, korjaukset, renkaat, vakuutukset, ajoneuvovero, auton arvon alenema (ehkäpä suurin menoerä) ym. kaikki autoilun kulut. Laske paljonko menot tekevät kuukaudessa ja vähennä se nykyisistä nettokuukausituloistasi.

      Seuraavaksi lasket paljonko saat kuukaudessa käteen, kun sinulla on vapaa autoetu. Muista, että enää et saa matkavähennyksiä verotuksessa. Jos summa on suurempi kuin edellisessä laskelmassa, autoetu kannattaa, muuten ei.

      Yksinkertaista.

    • ...

      Tietysti saat. Kyseessähän on päivittäinen työmatka. Kyllä siitä vähennykset saa. Halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan.

      Ongelma tuossa on se 86 km/ päivä se tulee korottamaan autoedun verotusarvoa. Autolla saa ajaa taulukkoarvolla omaa ajoa, jota myös päivittäisen työmatkan tekeminen työpaikalle on, 18000 km vuodessa. Sen verran tulee jo noista päivittäisistä työmatkoista. Kaikki omat kilometri, jotka ajat siihen päälle nostavat auton verotusarvoa, ja pienentävät siten tulojasi.

      • Tsero

        Vapaan autoedun verotusarvohan on vakio, joka lasketaan esim tällaisella kaavalla: 1,4 % uushankintahinnasta lisättynä joko 250 euroa/kk tai ajopäiväkirjaa käytettäessä omista ajoista 16 snt/km. Verotusarvoa voidaan pienentää pitämällä ajopäiväkirjaa, jos omat ajot jäävät alle 18 000 km/v tai työajot ylittävät 30 000 km/v.


    • Erikoinen

      Mene junalla/bussilla ja hyödynnä työmatka esim lukemalla!

    • Ozku

      Kiitoksia kommenteista, tosiaan oli minulle yllätys että vaikka on työsyhdeauto niin saa verotuksessa matkavähennykset. Jotenkin minulla oli alitajunnassa että jos kerran on autoetu niin ei saa vähennyksiä.

      Lopputuloksena taidan myydä oman auton pois, suosia itse julkisia ja antaa työsuhdeauton vaimon käyttöön. Voin vakuuttaa että on itselle halvin vaihtoehto. Tuo työmatkan pituus ei ole ongelma, minulla on sen verran ulkomaanmatkoja työn puolesta että kilometriraja ei ylity.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe