Kannattaako

työsuhdeauto

Kannattaako työsuhdeauto kun työmatka on päivittäin 86 km. Nykyisin ajan matkan omalla autolla jolloin saan matkavähennykset juna/bussilipun mukaan, joka kattaa pyöreästi bensakulut.

Jos otan työsuhdeauton en luonnollisesti saa matkavähennyksiä, mutta ei tule muita kulujakaan kuin auton verotusarvo kuukaudessa.

Kumpi jompi ompi parempi? Ideoita ja kommentteja kaivataan.

5

3522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska

Etkö osaa laskea ?

Laske yhteen nykyiset autoilukulusi: bensat, huollot, korjaukset, renkaat, vakuutukset, ajoneuvovero, auton arvon alenema (ehkäpä suurin menoerä) ym. kaikki autoilun kulut. Laske paljonko menot tekevät kuukaudessa ja vähennä se nykyisistä nettokuukausituloistasi.

Seuraavaksi lasket paljonko saat kuukaudessa käteen, kun sinulla on vapaa autoetu. Muista, että enää et saa matkavähennyksiä verotuksessa. Jos summa on suurempi kuin edellisessä laskelmassa, autoetu kannattaa, muuten ei.

Yksinkertaista.

• ...

Tietysti saat. Kyseessähän on päivittäinen työmatka. Kyllä siitä vähennykset saa. Halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan.

Ongelma tuossa on se 86 km/ päivä se tulee korottamaan autoedun verotusarvoa. Autolla saa ajaa taulukkoarvolla omaa ajoa, jota myös päivittäisen työmatkan tekeminen työpaikalle on, 18000 km vuodessa. Sen verran tulee jo noista päivittäisistä työmatkoista. Kaikki omat kilometri, jotka ajat siihen päälle nostavat auton verotusarvoa, ja pienentävät siten tulojasi.

• Tsero

Vapaan autoedun verotusarvohan on vakio, joka lasketaan esim tällaisella kaavalla: 1,4 % uushankintahinnasta lisättynä joko 250 euroa/kk tai ajopäiväkirjaa käytettäessä omista ajoista 16 snt/km. Verotusarvoa voidaan pienentää pitämällä ajopäiväkirjaa, jos omat ajot jäävät alle 18 000 km/v tai työajot ylittävät 30 000 km/v.

• Erikoinen

Mene junalla/bussilla ja hyödynnä työmatka esim lukemalla!

• Ozku

Kiitoksia kommenteista, tosiaan oli minulle yllätys että vaikka on työsyhdeauto niin saa verotuksessa matkavähennykset. Jotenkin minulla oli alitajunnassa että jos kerran on autoetu niin ei saa vähennyksiä.

Lopputuloksena taidan myydä oman auton pois, suosia itse julkisia ja antaa työsuhdeauton vaimon käyttöön. Voin vakuuttaa että on itselle halvin vaihtoehto. Tuo työmatkan pituus ei ole ongelma, minulla on sen verran ulkomaanmatkoja työn puolesta että kilometriraja ei ylity.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      90
      3939
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2196
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      200
      2100
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      97
      1764
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      364
      1595
    6. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      16
      1283
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      94
      1209
    8. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      104
      1201
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      32
      1025
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      946
    Aihe