Kannattaako työsuhdeauto kun työmatka on päivittäin 86 km. Nykyisin ajan matkan omalla autolla jolloin saan matkavähennykset juna/bussilipun mukaan, joka kattaa pyöreästi bensakulut.
Jos otan työsuhdeauton en luonnollisesti saa matkavähennyksiä, mutta ei tule muita kulujakaan kuin auton verotusarvo kuukaudessa.
Kumpi jompi ompi parempi? Ideoita ja kommentteja kaivataan.
Kannattaako
5
3502
Vastaukset
- Jaska
Etkö osaa laskea ?
Laske yhteen nykyiset autoilukulusi: bensat, huollot, korjaukset, renkaat, vakuutukset, ajoneuvovero, auton arvon alenema (ehkäpä suurin menoerä) ym. kaikki autoilun kulut. Laske paljonko menot tekevät kuukaudessa ja vähennä se nykyisistä nettokuukausituloistasi.
Seuraavaksi lasket paljonko saat kuukaudessa käteen, kun sinulla on vapaa autoetu. Muista, että enää et saa matkavähennyksiä verotuksessa. Jos summa on suurempi kuin edellisessä laskelmassa, autoetu kannattaa, muuten ei.
Yksinkertaista. - ...
Tietysti saat. Kyseessähän on päivittäinen työmatka. Kyllä siitä vähennykset saa. Halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan.
Ongelma tuossa on se 86 km/ päivä se tulee korottamaan autoedun verotusarvoa. Autolla saa ajaa taulukkoarvolla omaa ajoa, jota myös päivittäisen työmatkan tekeminen työpaikalle on, 18000 km vuodessa. Sen verran tulee jo noista päivittäisistä työmatkoista. Kaikki omat kilometri, jotka ajat siihen päälle nostavat auton verotusarvoa, ja pienentävät siten tulojasi.- Tsero
Vapaan autoedun verotusarvohan on vakio, joka lasketaan esim tällaisella kaavalla: 1,4 % uushankintahinnasta lisättynä joko 250 euroa/kk tai ajopäiväkirjaa käytettäessä omista ajoista 16 snt/km. Verotusarvoa voidaan pienentää pitämällä ajopäiväkirjaa, jos omat ajot jäävät alle 18 000 km/v tai työajot ylittävät 30 000 km/v.
- Erikoinen
Mene junalla/bussilla ja hyödynnä työmatka esim lukemalla!
- Ozku
Kiitoksia kommenteista, tosiaan oli minulle yllätys että vaikka on työsyhdeauto niin saa verotuksessa matkavähennykset. Jotenkin minulla oli alitajunnassa että jos kerran on autoetu niin ei saa vähennyksiä.
Lopputuloksena taidan myydä oman auton pois, suosia itse julkisia ja antaa työsuhdeauton vaimon käyttöön. Voin vakuuttaa että on itselle halvin vaihtoehto. Tuo työmatkan pituus ei ole ongelma, minulla on sen verran ulkomaanmatkoja työn puolesta että kilometriraja ei ylity.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681274Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261271Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171009Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002- 42949
- 72915
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että272913