Olen kyllästynyt pillereiden sivuvaikutuksiin. En jaksa mitään, koko ajan jotenkin heikko olo. Henkinen puoli on myös ihan sekaisin, makaan vain kotona, mikään ei kiinnosta, ei kiinnosta edes töitä hakea tai saati sitten liikuntaa harrastaa.
En halua tavata ketään tai että kukaan tulee käymään luonani, onhan asunto ihan sekaisin kun ei siivota jaksa. Sitten itkeskelen ihan turhia asioita ja itkuinen olo on varsinkin öisin kun ei uni tule. Poikaystäväni on kyllästynyt ainaiseen kiukkuisuuteeni ja nalkutukseen pikkujutuista, raivoan ihmiselle jota rakastan ja sitten jälkeenpäin ihmettelen miksi. Muut yrittävät tsempata että hakisit apua masennukseen lääkäriltä, ja ihmettelevät kuinka ennen niin iloinen ja elämänmyönteinen ihminen on tuohon pisteeseen ajautunut. Asiaa ei yhtään paranna ettei seksi maistu yhtään. Jos joskus harvoin tekee mieli, niin sitten ei paikat kostu.
En ymmärrä miksen sitä aiemmin tajunnut, että monien vuosien e-pillerien käyttö tässä nyt alkaa kostautua ja oireilen henkisesti sekä fyysisesti.
Pillerit meni roskiin, samoin jännitykseen- ja masennukseen tarkoitetut lääkkeet, vitamiinilisät ja rautatapletit (ajattelin joskus että saamattomuus on vitamiinen ja raudan puutetta) ja luikastinvoiteet. Vaikka söinkin Diane novaa pco-tautiin, niin nyt riitti. Niin vahvoja hormoneja ei kenenkää tulisi syödä ja lopettaminen on elämäni viisain teko tähän mennessä.
On mulla kysyttävääkin, eli tietääkö kukaan millon viimeisetkin rippeet hormoneista on poistunut elimistöstä?
E-pillereiden lopettaminen
6
2713
Vastaukset
- kauheaa!
Siis..minäkin olen käyttänyt diane novaa...yli vuoden ja kärsin aivan kauheasta olosta. Kiukuttaa, hermostuttaa, en halua seksiä enkä läheisyyttä ja nukun vain. Luovutan ja en jaksa. En käy koulua, en jaksa tehdä mitään, en jaksa välittää ja syön masennuslääkkeitäkin. Ja mikä kamalinta, lihon! Tekee koko ajan mieli syödä ja syödä ja sitten ei jaksa liikkua. Vai ovat ne Novat tämän takana. Ja minä kun olen itkenyt että hulluksiko olen muuttunut kun ennen niin ihana persoona olin. Iloinen ja rakastava ja reipas!!!! Itse en tiedä milloin ne vaikutukset häipyy kehosta, haluan itsekin siihen vastauksen!
- masentunut?
Se minulta vielä unohtuikin sanoa, että ruokahalut on suunnattomat! Selluliitista syytän myös pilleritä, en sitten tiedä varmaksi johtuuko niistä.. Mutta ainakin monet pillerien käyttäjät on sanonu lihonneensa nopeassa ajassa.
Sulla on hyvinkin samankuulosia oireita mitä mulla, kannattaa ainakin kokeilla olla muutama kuukausi ilman diane novaa. - masennus?
masentunut? kirjoitti:
Se minulta vielä unohtuikin sanoa, että ruokahalut on suunnattomat! Selluliitista syytän myös pilleritä, en sitten tiedä varmaksi johtuuko niistä.. Mutta ainakin monet pillerien käyttäjät on sanonu lihonneensa nopeassa ajassa.
Sulla on hyvinkin samankuulosia oireita mitä mulla, kannattaa ainakin kokeilla olla muutama kuukausi ilman diane novaa.Kyllä kai kaikki on mahdollista, mutta eiköhän ne kaikki kurjuudet voi johtua ihan muustakin kuin pillereistä. Mutta kokeilemallahan se selviää, toivottavasti on kohta parempi olo!
- sekaisin
masennus? kirjoitti:
Kyllä kai kaikki on mahdollista, mutta eiköhän ne kaikki kurjuudet voi johtua ihan muustakin kuin pillereistä. Mutta kokeilemallahan se selviää, toivottavasti on kohta parempi olo!
Moi kohtalotoverit!
Kirjoitinkin jo aikaisemmin tänne palstalle pilsujen oudoista sivuvaikutuksista .Itselläni on samoja oireita ollut kun teillä ja siihen lisäksi tuli ikään kuin paniikkikohtaus oireita tai jotain kahvikuppineuroosia vastaavia oireita.
Silloin huomasin ettei kaikki ollut kohdallaan.
Lopetin pilsut ja ajatteöin että mä varmaan oon nyt seonnut tai jotain.
Kunnes tutkailin asiaa.
Tätä mekanismia ei juurikaan tunneta mutta erään tutkimuksen mukaan e-pillereitä käyttävät naiset kärsivät muita ehkäisykeinoja käyttävistä naisia enemmän b-ryhmän vitamiinien puutoksesta.
Eli joku villi yhteys on hormonaalisella ehkäisyllä ja b vitamiineilla.b vitamiinithan ovat näitä niin sanottuja hermovitamiineja.
Tässä muutamia juttua:
B1-vitamiini (tiamiini), puutosoireita: Tiamiinin puutos aiheuttaa neurologisia vaurioita kuten tunnottomuutta ja pistelyä käsivarsissa ja raajoissa sekä psyykkisiä oireita, mm. muistamattomuutta, sekavia mielentiloja, hermostuneisuutta, päänsärkyä ja heikkoa keskittymiskykyä. Vakava puutos aiheuttaa beriberitaudin tai Wennicke-Korsakoffin oireyhtymän, alkoholismissa esiintyvän parantumattoman aivojen rappeutumisen. Muita puutosoireita ovat masennus, apatia, ahdistus, herkkyys melulle, alhainen verenpaine, sydämentykytys, käsien ja jalkojen tunnottomuus tai polte.
B2-vitamiini (riboflaviini), puutosoireita: punainen kieli, halkeamia suupielissä, huimausta, vetistävät tai verestävät silmät, hiustenlähtöä, aivojen ja hermoston muutoksia, velttomielisyyttä, masennusta
B3-vitamiini (niasiini), puutosoireita: Niasiinitutimuksen uranuurtaja, lääketieteen tohtori Abram Hoffer toteaa, että ahdistusneuroosin oireet ovat silmiinpistävän samanlaiset kuin lievässä niasiinipuutoksessa (subkliininen pellagra) esiintyvät. Tällaisia oireita ovat: masennus, väsymys, pelokkuus, päänsärky, yliaktiivisuus ja unettomuus. Muita puutosoireita ovat epäluuloisuus, masennus, sekavamielisyys, kielen kärki punainen, aristava suu, ihotulehdus, ilmavaivoja, ärtyisyys.
B5-vitamiini (pantoteenihappo), puutosoireita: B5 näyttelee tärkeää roolia kilpirauhasen toiminnassa. Sitä on pitkään nimitetty stressinestovitamiiniksi. Eräässä tutkimuksessa vankilan vapaaehtoiset, joita tahallaan pidettiin ruokavaliolla, josta puuttui pantoteenihappoa, tulivat yhä ärtyisämmiksi, masentuneemmiksi, jännittyneemmiksi, synkkämielisemmiksi ja riitaisemmiksi. Heillä oli myös huimausta. Kaikki oireet katosivat, kun tämä ravinne palautettiin. Muita oireita ovat väsymys, unihäiriöt, lisämunuaisten uupumus, toistuva hengitysteidensairaus, ummetus, alhainen verenpaine ärtyisyys, jalkojen polte.
B6-vitamiini (pyridoksiini), puutosoireita: Käytämme B6-vitamiinia viidenkymmenen erilaisen entsyymin muodostamiseen. B6 on välttämätön aminohappojen sulattamisessa ja niiden muuttamisessa välittäjäaineiksi. Se on myös elintärkeä vakaan immuniteetin ylläpitämisessä. Puutos johtaa ahdistuneisuuteen, hermostuneisuuteen ja masennukseen. Ankara B6-vitamiinin puute voi aiheuttaa kouristuksia, ankaraa ahdistuneisuutta ja äärimmäistä hermoston uupumusta. Muita puutosoireita ovat ärtyisyys, tunnottomuus tai krampit käsissä ja jaloissa, unettomuus, aamupahoinvointi, anemia, veden keräytyminen, kuukautisia edeltävä oireyhtymä.
Tässä muutamia oireita mitä B-vitamiinien puutos aiheuttaa ja että on epäilty että hormonaalisella ehkäisyllä ja b vitamiinipuutoksella olisi yhteys.
Yksi mikä olisi myös hyvä muistaa olisi tuo magnesium ,se on naisille erityisen hyvä.
Magnesiumin vaikutukset pähkinänkuoressa:
Antaa lihas- ja sydänsoluille energiaa
Lisää fyysistä suorituskykyä ja kestävyyttä
Ehkäisee valtimonkovetustautia ja sydän- ja aivoinfarktia
Nopeuttaa toipumista sydän- ja aivoinfarktista
Ehkäisee ja hoitaa sydämen rytmihäiriöitä
Ehkäisee ja hoitaa sydämen toiminnanvajavuutta
Ehkäisee verenpaineen kohoamista
Toimii statiinina (alentaa kolesterolia)
Lujittaa luustoa
Ehkäisee kuulon heikkenemistä
Ehkäisee munuaiskiviä
Ehkäisee migreeniä
Hoitaa kivuliaita kuukautisia (PMS)
Ehkäisee suonenvetoa
Ehkäisee levottomat jalat -oireyhtymää
Lisää vastustuskykyä tulehdusta, syöpätauteja ja vanhenemismuutoksia vastaan
Lisää urheilijoiden ja kuntoilkijoiden suoristuskykyä
Toimii synergisesti B-vitamiinien kanssa (refs 30-40)
rauhoittaa hermoja ja voi auttaa lukivaikeudessa ja ADHD-oireyhtymässä ja vähentää agreessiivisuutta ja väkivaltaista käytöstä.
Ehkäisee stressiä ja masennusta sekä parantaa yöunen laatua
Auttaa astmassa ja muissa allergiossa
Vähentää paksusuolisyvän riskiä
Kerron näistä siksi että itse oikeasti luulin sekoavani kunnes tajusin oireiden johtuvan e pilsuista.
Pillereisen lopetuksesta tulee nyt huomenna 3 vkoa ja lääkärin mukaan kehon palautuminen kestää 3 kk.
Tosin itse uskon siihen menevän pidempään.
Noh olin kuitenkin tosi sekaisin ja itkin vain kotona eikä mikään kiinnostanut joten hain apua fytonomilta eli luontaishoitajalta ja hän neuvoi ostamaan b vitskuja ja magnesiumia ja ruusunjuuri uutetta ja niitä minä sitten ostinkin ja olo alkaa olla parempi.Nyt jopa kiinnostaa tehdäkin asioita.
Jollain tavalla kuitenkin jäi sellainen outo olo siis kun sain noiden pilsujen takia kaupassa jonkun paniikkikohtaus tyyppisen kohtauksen(sellaisia minulla ei ole aiemmin ollut paitsi nyt pilsujen kanssa)että nyt kaupassa käynti ja sellainen normaali sosiaalinen kanssa käyminen hiukka jännittää.
Noista pilsuista jäi sellanen epävarma olo ja ihmekkö tuo kun hormonit on ihan viturallaan ja kaikkia ihmiskehon toimintoja ohjaa noi hormonit.
Mutta tsemppiä meille "hullun lehmän" taudin saaneille kyllä täältä vielä noustaan. - ei voi olla totta
Olen syönyt diane novaa reilun vuoden ja olo on ollut ihan kauhea. Jatkuva mielialan vaihtelut ja kiukkusuus kuuluvat nykyään luonteeseeni. Tosiaan söin 5 vuotta mercil (vai joku sen merkkisiä) pillereitä ja vastaavanlaisia oireita ei ollut. Nyt kauhukseni luin kaikkia lapsettomuus juttuja niistä diane nova pillereistä.
Kysyin lääkäriltäni sitä jos lopettaisin pillereiden syönnin ja keksisin jonkun toisen ehkäisy keinon, mutta lääkäri sanoin ettei pillereiden syöntiä kannata lopettaa koska hormonitason palautumiseen menee niin pitkä aika.
Taidan lopettaa diane novan käytön niin ehkä loppuu kiukuttelu siihen. - jstina
sekaisin kirjoitti:
Moi kohtalotoverit!
Kirjoitinkin jo aikaisemmin tänne palstalle pilsujen oudoista sivuvaikutuksista .Itselläni on samoja oireita ollut kun teillä ja siihen lisäksi tuli ikään kuin paniikkikohtaus oireita tai jotain kahvikuppineuroosia vastaavia oireita.
Silloin huomasin ettei kaikki ollut kohdallaan.
Lopetin pilsut ja ajatteöin että mä varmaan oon nyt seonnut tai jotain.
Kunnes tutkailin asiaa.
Tätä mekanismia ei juurikaan tunneta mutta erään tutkimuksen mukaan e-pillereitä käyttävät naiset kärsivät muita ehkäisykeinoja käyttävistä naisia enemmän b-ryhmän vitamiinien puutoksesta.
Eli joku villi yhteys on hormonaalisella ehkäisyllä ja b vitamiineilla.b vitamiinithan ovat näitä niin sanottuja hermovitamiineja.
Tässä muutamia juttua:
B1-vitamiini (tiamiini), puutosoireita: Tiamiinin puutos aiheuttaa neurologisia vaurioita kuten tunnottomuutta ja pistelyä käsivarsissa ja raajoissa sekä psyykkisiä oireita, mm. muistamattomuutta, sekavia mielentiloja, hermostuneisuutta, päänsärkyä ja heikkoa keskittymiskykyä. Vakava puutos aiheuttaa beriberitaudin tai Wennicke-Korsakoffin oireyhtymän, alkoholismissa esiintyvän parantumattoman aivojen rappeutumisen. Muita puutosoireita ovat masennus, apatia, ahdistus, herkkyys melulle, alhainen verenpaine, sydämentykytys, käsien ja jalkojen tunnottomuus tai polte.
B2-vitamiini (riboflaviini), puutosoireita: punainen kieli, halkeamia suupielissä, huimausta, vetistävät tai verestävät silmät, hiustenlähtöä, aivojen ja hermoston muutoksia, velttomielisyyttä, masennusta
B3-vitamiini (niasiini), puutosoireita: Niasiinitutimuksen uranuurtaja, lääketieteen tohtori Abram Hoffer toteaa, että ahdistusneuroosin oireet ovat silmiinpistävän samanlaiset kuin lievässä niasiinipuutoksessa (subkliininen pellagra) esiintyvät. Tällaisia oireita ovat: masennus, väsymys, pelokkuus, päänsärky, yliaktiivisuus ja unettomuus. Muita puutosoireita ovat epäluuloisuus, masennus, sekavamielisyys, kielen kärki punainen, aristava suu, ihotulehdus, ilmavaivoja, ärtyisyys.
B5-vitamiini (pantoteenihappo), puutosoireita: B5 näyttelee tärkeää roolia kilpirauhasen toiminnassa. Sitä on pitkään nimitetty stressinestovitamiiniksi. Eräässä tutkimuksessa vankilan vapaaehtoiset, joita tahallaan pidettiin ruokavaliolla, josta puuttui pantoteenihappoa, tulivat yhä ärtyisämmiksi, masentuneemmiksi, jännittyneemmiksi, synkkämielisemmiksi ja riitaisemmiksi. Heillä oli myös huimausta. Kaikki oireet katosivat, kun tämä ravinne palautettiin. Muita oireita ovat väsymys, unihäiriöt, lisämunuaisten uupumus, toistuva hengitysteidensairaus, ummetus, alhainen verenpaine ärtyisyys, jalkojen polte.
B6-vitamiini (pyridoksiini), puutosoireita: Käytämme B6-vitamiinia viidenkymmenen erilaisen entsyymin muodostamiseen. B6 on välttämätön aminohappojen sulattamisessa ja niiden muuttamisessa välittäjäaineiksi. Se on myös elintärkeä vakaan immuniteetin ylläpitämisessä. Puutos johtaa ahdistuneisuuteen, hermostuneisuuteen ja masennukseen. Ankara B6-vitamiinin puute voi aiheuttaa kouristuksia, ankaraa ahdistuneisuutta ja äärimmäistä hermoston uupumusta. Muita puutosoireita ovat ärtyisyys, tunnottomuus tai krampit käsissä ja jaloissa, unettomuus, aamupahoinvointi, anemia, veden keräytyminen, kuukautisia edeltävä oireyhtymä.
Tässä muutamia oireita mitä B-vitamiinien puutos aiheuttaa ja että on epäilty että hormonaalisella ehkäisyllä ja b vitamiinipuutoksella olisi yhteys.
Yksi mikä olisi myös hyvä muistaa olisi tuo magnesium ,se on naisille erityisen hyvä.
Magnesiumin vaikutukset pähkinänkuoressa:
Antaa lihas- ja sydänsoluille energiaa
Lisää fyysistä suorituskykyä ja kestävyyttä
Ehkäisee valtimonkovetustautia ja sydän- ja aivoinfarktia
Nopeuttaa toipumista sydän- ja aivoinfarktista
Ehkäisee ja hoitaa sydämen rytmihäiriöitä
Ehkäisee ja hoitaa sydämen toiminnanvajavuutta
Ehkäisee verenpaineen kohoamista
Toimii statiinina (alentaa kolesterolia)
Lujittaa luustoa
Ehkäisee kuulon heikkenemistä
Ehkäisee munuaiskiviä
Ehkäisee migreeniä
Hoitaa kivuliaita kuukautisia (PMS)
Ehkäisee suonenvetoa
Ehkäisee levottomat jalat -oireyhtymää
Lisää vastustuskykyä tulehdusta, syöpätauteja ja vanhenemismuutoksia vastaan
Lisää urheilijoiden ja kuntoilkijoiden suoristuskykyä
Toimii synergisesti B-vitamiinien kanssa (refs 30-40)
rauhoittaa hermoja ja voi auttaa lukivaikeudessa ja ADHD-oireyhtymässä ja vähentää agreessiivisuutta ja väkivaltaista käytöstä.
Ehkäisee stressiä ja masennusta sekä parantaa yöunen laatua
Auttaa astmassa ja muissa allergiossa
Vähentää paksusuolisyvän riskiä
Kerron näistä siksi että itse oikeasti luulin sekoavani kunnes tajusin oireiden johtuvan e pilsuista.
Pillereisen lopetuksesta tulee nyt huomenna 3 vkoa ja lääkärin mukaan kehon palautuminen kestää 3 kk.
Tosin itse uskon siihen menevän pidempään.
Noh olin kuitenkin tosi sekaisin ja itkin vain kotona eikä mikään kiinnostanut joten hain apua fytonomilta eli luontaishoitajalta ja hän neuvoi ostamaan b vitskuja ja magnesiumia ja ruusunjuuri uutetta ja niitä minä sitten ostinkin ja olo alkaa olla parempi.Nyt jopa kiinnostaa tehdäkin asioita.
Jollain tavalla kuitenkin jäi sellainen outo olo siis kun sain noiden pilsujen takia kaupassa jonkun paniikkikohtaus tyyppisen kohtauksen(sellaisia minulla ei ole aiemmin ollut paitsi nyt pilsujen kanssa)että nyt kaupassa käynti ja sellainen normaali sosiaalinen kanssa käyminen hiukka jännittää.
Noista pilsuista jäi sellanen epävarma olo ja ihmekkö tuo kun hormonit on ihan viturallaan ja kaikkia ihmiskehon toimintoja ohjaa noi hormonit.
Mutta tsemppiä meille "hullun lehmän" taudin saaneille kyllä täältä vielä noustaan.allekirjoitan kaiken.
olen yrittänyt hakea apua aina mielenterveysklinikoita myöten, sinnekään ei pääse kun jonot on lähes vuoden (no, johan tässä ollaan jonotettu).
itselläni on nyt 5kk kokemusta yasmineista ja kokemukset loppuu kyllä tuohon levyyn. elämäni on luisumassa alaspäin, olin niin elämää pursuava ideapankki nyt olen masentunut, itsevä, raivoaja, joka mäkättää kaikesta, joka ei kestä, että joku kävelee kadulla vastaan, kaikki vituttaa, olo on sanoinkuvailemattoman paha, huono, selittämätön, ahdistunut, elämänhaluton, ja päässä kaikuu kysymys miten palaan takaisin itsekseni.
kun levy viikon päästä loppuu alkaa odotus siitä, josko muutosta tapahtuisi. jos syöt pillerietä ja olosi pahenee lopeta ajoissa, jollen nouse täältä en tiedä mitä elämälläni teen, olen kävelevä tyhjys, vieras itselleni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1764977Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184356Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993087Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2502924Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432862- 522491
- 271919
- 341723
- 211721
- 631677