Meillä minä olen se, joka pääasiassa vastaa vauvan hoidosta. Mieheni kyllä osaa vauvaa hoitaa, ja välillä vaihtaa vaipan, syöttää tai kylvettää. Mutta aina vasta pakon edessä, eli jos minä käsken tarpeeksi monta kertaa, tai silloin (harvoin) kun en ole kotona. Ikinä mies ei oma-aloitteisesti vauvaa hoida, ei vaikka minä olisin esim. vessassa ja vauva itkee. Vauva saattaa huutaa naama punaisena sitterissä, ja mies vaan huutelee vauvalle, että " eikö se äiti sinua hoida", ja minulle, että "nyt se itkee!".
Vauvan syöttö tapahtuu mieheltä niin, että hän tukee sitterissä olevalle vauvalle pullon suuhun, ja käy vaan välillä katsomassa, miten syönti edistyy. Vauvan mies nukuttaa laittamalla itkevälle vauvalle tutin suuhun ja oven kiinni perässään. Kylvettäminen kestää miehellä n. minuutin, ja minun pitää AINA laittaa vesi valmiiksi, riisua vauva, ja jälkeenpäin kuivata ja pukea vauva.
Miten muilla? Onko tämä miehille tyypillistä, että mahdollisimman vähällä täytyy päästä, vai onko mieheni vaan harvinaisen laiska ja aloitekyvytön tai sitten jotenkin kyllästynyt vauvaan? Säälittää ihan vauvan puolesta, kun isi ei tunnu juuri välittävän siitä mikä on vauvalle parasta. Minua kohtaan mies kyllä on tosi ihana ja huomaavainen.
Miehen vauvanhoidosta
19
11964
Vastaukset
- miiju
onneksi minua on miehen suhteen sillä viissiin onnistanut,että mies on ihan innoissaan vauvan hoidosta. hän käy tietenkin töissä,joten suurimman osan hoidosta minä teen itse. mies kyllä syöttää jos pyydän ja kylvettää mutta nukuttamiset teen kyllä minä.ensimmäisinä kuukaisina kyllä minä tein kaiken.miehelläni meni hetki aikaa vauvan "tutustumiseen". en tiedä kuinka vanha vauvanne on mutta ehkä miehesi ei ole vielä tottunut uuten tulokkaaseen?
- entäs jos
vauvan huutaessa kehottaisit miestäsi ottamaan vauvan, kun sinulla on esim. jääkaapin järjästely kesken/laatikon penkominen/saanut just jalat hyvin sohvalle/kastikkeen suurustus kesken... tai muuta tärkeää tai olit juuri aikeisssa tehdä jotain tärkeää tai vaan levätä. Mies saattaa aluksi puuskahdella tai mulkoilla, mutta se ei ole vakavaa ;-)
Vauvan kylvyn aikaan, entäs jos menisit jostain kumman syystä itsekin suihkuun tms. Et olisi aina käsillä ja valmiina, niin kyllä mieskin ottaisi varmaan vastuuta. Noihin nukutusjuttuihin... Käske mies takaisin huoneeseen nukuttaman vauva kunnolla.
Meille on vasta vauva tulossa, ja olenkin alkanut valmistelemaan miestäni kakkavaipanvaihtoon ja muihin hommiin: "kyllä sunkin pitää tietää kuinka toimitaan, se on myös sun lapsi... teidän pitää pärjätä ilman muakin, kun olen esim. jumpassa/työmatkalla"
Oon varmasti aika kauhea vaimo, mutten vaan suostu olemaan siivooja/kokki/ruokarahti/pyykkäri ja vielä se ihanuus siellä makuuhuoneen puolella ja nyt se lastenhoitaja. Olen opetellut pyytämään napakasti, en käske, ja huomannut, että se toimii. - ..........
kyllä mies hoitaa melkein yhtä paljon kuin minäkin. Yleensä kun mies tulee töistä niin melkeinpä heti hän ottaa vauvan hoitaakseen. Ite saan illan tehä omia juttuja jos on tarvetta. Nyt mies aikoo jäädä hoitovapaalle kun ite palailen kouluun. Kannattaisi varmaan jutella miehen kanssa,että missä vika kun ei ilman kehoitusta hoida vauvaa..
- 2 lapsen äiti
jokunen vuosi sitten...ole sitkeä äläkä anna periks puhukaa ja puhukaa ja selitä...ukot on tommosii...mun ukko selitti et se pelkää lastaan.mut nykyjään meil kaxs ja hyvin hoitaa.tsemppiä
- Melena
Mielestäni tuo on väärin, miehesi ei tee tarpeeksi. Kuulostaa siltä, että olet yksinhuoltaja, ja miehesi on vauvan "isoveli", joka silloin tällöin pikku hetken suostuu äitiä "auttelemaan" vauvan hoidossa. Äidin ei tulisi koskaan olla vauvan 90% "päähoitaja", jota mies suostuu auttamaan vasta kun äidillä on jotain oikein tärkeää menoa.
Luonnollisesti kotona oleva äiti hoitaa vauvaa päivän aikana enemmän kuin töissä käyvä isä, mutta kyllä isän tulisi iltaisin hieman levättyään olla vauvan hoidosta yhtä suuressa vastuussa kuin äidin. Sinä TARVITSET omaa aikaa, ja sinun on otettava sitä itsellesi.
Sori, mutta tuo vessajuttusikin (olet vessassa ja vauva itkee, eikä mies silti tee mitään) kuulosti minusta raivostuttavalta ja täysin käsittämättömältä. Hyvä, että miehesi on sinua kohtaan huomaavainen, mutta hänen tulisi kyllä olla sitä myös lastaan kohtaan.
Tuliko lapsi teille kovin yllättäen? Onko mies kovin nuori? Tai vastaavasti melko vanha isäksi: Onko hän vanhanaikainen asenteissaan miehen ja naisen töistä? Aivan kuin hän olisi hieman hämmentynyt eikä oikein tietäisi, miten vauvan kanssa ollaan.
Teidän pitää puhua oikein kunnolla ja rauhassa kaikesta vauvaan liittyvästä. Kysy, onko hänen mielestään oikein, että sinä hoidat vauvan lähes kokonaan. Kysy, MIKSI ihmeessä hän ei tee mitään jos vauva itkee kun olet esim. vessassa? Kysy, onko hänen mielestään oikein, että kun sinä saat harvoja, pikkuriikkisiä vapaahetkiä (esim hänen kylvettäessään vauvan) hän tekee asiat puolittain eikä keskity edes noina lyhyinä hetkinä täysillä lapseensa? Kerro miehellesi nämä tärkeät asiat:
1. Sinä tarvitset vapaa-aikaa, hetkiä jolloin sinun ei tarvitse huolehtia vauvasta EDES HENKISESTI (= voit vaikka lukea kirjaa kyvyssä tunnin, eikä sinun tarvitse sen aikana puuttua vauvanhoitoon edes sanallisesti eikä miettiä, hoitaako miehesi nyt vauvaa ja miten hoitaa, koska sinun pitää voida luottaa siihen, että miehesi tietää mitä tekee ja saat itse lepohetken) Esim. kuvailemasi miehen vauvan kylvetys ei ole lainkaan lepoa sinulle eikä juurikaan vahvista isän ja vauvan välistä kontaktia kestäessään noin lyhyen aikaa ja vielä, kun sinä teet kuivaukset ja rasvaukset jne. niin se on yhtä tyhjän kanssa!
2. Tuolla menolla lapsen ja isän suhde ei voi muodostua kovin hyväksi. He jäävät väistämättä vieraiksi toisilleen. Kysy mieheltäsi, sitäkö hän haluaa? Että lapsi kertoo tulevaisuudessa kaikki tärkeät asiansa vain sinulle, eikä osaa olla isän seurassa jne.? NYKYINEN TOUHUNNE EI OLE REILUA SINULLE EIKÄ SE OLE REILUA LAPSELLE!
Eikö miehesi osaa olla vauvan kanssa, koska tämä on vasta vauva? (jotkut miehet eivät oikein osaa pitää vauvaa vielä "ihmisinä" tai eivät tiedä kuinka vauvaa pitäisi käsitellä.) Et kai ole ollut aina vieressä vahtimassa, kun mies hoitaa vauvaa? Huomauttanut että "teit väärin" ja "älä tee noin" ja "anna mä näytän"? Tottakai voit neuvoa miestäsi ja tukea häntä opettelemaan vauvanhoitoa kunnolla, mutta älä anna miehelle tulla vaikutelmaa, ettei hän osaa. Osoita, että arvostat hänen yritystään! Älä välitä, jos mies tekee jonkun jutun "väärin", opasta vaivihkaa ja luota mieheesi. Tärkeää on vain se, että miestä KIINNOSTAA opetella ja että hän HALUAA olla lapsensa kanssa.
HUOM! Varmista, ettei miehesi ajattele, että hän osallistuu ja leikkii lapsen kanssa "sitten myöhemmin, kun lapsi vähän tuosta kasvaa ja oppii kävelemään ja leikkimään jne"! Sellaista vaihtoehtoa ei ole. Suhdetta lapseen on alettava muodostaa syntymästä lähtien. Jollei se muodostu heti, se ei muodostu vuodenkaan päästä.
Teidän kannattaa muuttaa suuntaa NYT HETI. Suosittelen kunnon rauhallista keskustelua lapsen hoidosta ja kasvatuksesta. Kysy mieheltäsi hänen ajatuksiaan ja pyydä antamaan esimerkiksi prosentit, miten hänen mielestään vauvanhoito tulisi jakaa teidän vanhempien kesken. (Niinä aikoina, kun olette molemmat kotona) Kuulostaa siltä, että tämänhetkiset prosenttinne ovat luokkaa 95-5 tai 90-10.. Siis kuulostat todellakin yksinhuoltajalta. :(
Jos miehesi on epävarma vauvan hoidossa, neuvo häntä ja vastaa kysymyksiin asiallisesti, älä ole ylimielinen. Yritä rohkaista miestäsi enemmän fyysiseen kosketukseen vauvan kanssa, jotta heidän suhteensa kehittyisi läheisemmäksi ja isä tutustuisi kunnolla lapseensa. Fyysinen kosketus on avain tutustumiseen ja läheisyyteen, kun vauva ei vielä osaa kävellä, puhua ja leikkiä. Vie usein vauva syliin isälle, kun tämä istuu esim. sohvalla. Isän ja vauvan suhteen kehittyessä isä kiinnostuukin enemmän lapsestaan.
Lähde enemmän pois kotoa, vaikka vain kävelylle tai hetkeksi kahville ystävän luo tai käy kaupassa yksin ja jätä lapsi isälle. He pärjäävät kyllä, älä soittele välillä tai miehestä tuntuu, ettet luota häneen ja hänen hoito-intonsa laantuu. Hyvä olisi jos sinulla olisi harrastus, jonne aina lähtisit tiettynä päivänä: sinä saisit omaa aikaa ja mies saisi rauhassa tutustua lapseensa ja ottaa vastuuta. Myös kotona voit välillä antaa vauvanhoitovastuun isälle ja vetäytyä vaikka toiseen huoneeseen tekemään omia juttuja, jonka aikana et puutu lapsen hoitoon. Pyydä miestä myös viihdyttämään ja vaikka jumppauttamaan vauvaa, eikä aina pelkkiä hoitotöitä kuten kylvetystä ja syöttöjä. Opetelkaa yhdessä, miten pikkuvauvankin kanssa voi jo leikkiä eikä vain istuttaa sitterissä: lueskella loruja, hyräillä ja silitellä, jumppauttaa lattialla tai sylissä, lauleskella, katsella kirjoja. Mies oppii että vauvasta on iloakin eikä vain työtä, ja mitä paremmin hänet tuntee, sitä enemmän iloa on!
ÄLÄ tyydy tämänhetkiseen tilanteeseenne enää kauempaa! Älä edes ajattele "onko tämä miehille tyypillistä", sillä ensinnäkin emme elä enää 1800-lukua, toiseksi isältä voi odottaa kiinnostunutta suhtautumista jälkikasvuunsa, jotta häntä voi pitää kunnon isänä ja kolmanneksi, vaikka jossain perheessä tuo malli toimisikin, älä anna sen jatkua noin enää teillä.
Ajattele itsesi lisäksi myös lasta; varmasti haluaisit hänen saavan hyvän isäsuhteen! Puhukaa kunnolla ja muuttakaa pelin henkeä tästä päivästä lähtien.
Toivon todella muutosta perheeseenne, ja toivotan paljon ilon hetkiä kehittyvän isä-lapsisuhteen seuraamisesta! :) :) :) Tsemppiä!!!- kaakkuripaakkuri
Mun mies levänneenä ihan hyvä isä, mutta hetkittäin hänelläkin on samoja vikoja kuin edellä, en voi olla rauhassa "vapaa-aikanani" (esim. suihkussa) jos koko ajan mietin että "ei kai se nyt huudata vauvaa...?", tämä on rasittavaa! Joskus nimittäin on käynyt niin että mies on ollut itse väsynyt ja kun olen antanut vauvan hänelle, hän ei ole oikein jaksanut panostaa siihen hetkeen...
Ja juuri se, että mun täytyy käydä nopeaan vessassa kun kukaan muu ei mene vauvan luo, jos se sillä hetkellä alkaa huutamaan.
"Paras" syy miehellä syyllistää mua (pakottaa mut olee yksin vastuussa) että "Onko tärkeempi siivota (esim. tai kattoo telkkaa) kuin tulla hoitamaan vauvaa?" Tulee heti sellainen olo että mä oon huono äiti kun huudatan vauvaa antamalla sen isälleen että saisin itse lepohetken..!!
Ärsyttää kun miehellä on vara valita, milloin hoitaa/osallistuu ja milloin ei! Kun mun on aina pakko jaksaa vaikka olisin puolikuollut!!
Huh, kuulostaa kauhealta! Ehkä mieheni on niin lapsellinen että on vielä kasvua itselläänkin edessä! - Mina
Kiitos pitkästä vastauksestasi! Mieheni tosiaan on melko vanhollinen, ja tuntuu seuraavan vähän isänsä jälkiä tässä lapsenhoito asiassa, heillä äiti oli aina kotona hoitamassa lapsia, ja isä ei juuri lapsiinsa edes koskenut.
Miehelläni tuntuu tärkeysjärjestys olevan se, että hänelle tärkeät asiat tehdään ensin, ja vauva hoidetaan vasta sitten. Vauvan pitää odottaa, kun isä esim. syö, tekee töitä tietokoneella tai nukkuu. Minä en yleensä jaksa odottaa että mies ehtisi hoitamaan vauvaa, vaan teen asiat itse ennemmin kuin annan vauvan itkeä, kun isi vaan sanoo tulevansa "kohta". Mies varmaakin on myös epävarma vauvan hoidossa, mutta ei halua pyytää apua, vaan ajattelee, että hänen pitää osata tehdä asiat yksin.
Täytyy yrittää lähteä useammin pois kotoa, niin siinähän mies saa harjoitella hoitoa itsekseen. Eiköhän se tästä jotenkin luonnistu... - Melena
Mina kirjoitti:
Kiitos pitkästä vastauksestasi! Mieheni tosiaan on melko vanhollinen, ja tuntuu seuraavan vähän isänsä jälkiä tässä lapsenhoito asiassa, heillä äiti oli aina kotona hoitamassa lapsia, ja isä ei juuri lapsiinsa edes koskenut.
Miehelläni tuntuu tärkeysjärjestys olevan se, että hänelle tärkeät asiat tehdään ensin, ja vauva hoidetaan vasta sitten. Vauvan pitää odottaa, kun isä esim. syö, tekee töitä tietokoneella tai nukkuu. Minä en yleensä jaksa odottaa että mies ehtisi hoitamaan vauvaa, vaan teen asiat itse ennemmin kuin annan vauvan itkeä, kun isi vaan sanoo tulevansa "kohta". Mies varmaakin on myös epävarma vauvan hoidossa, mutta ei halua pyytää apua, vaan ajattelee, että hänen pitää osata tehdä asiat yksin.
Täytyy yrittää lähteä useammin pois kotoa, niin siinähän mies saa harjoitella hoitoa itsekseen. Eiköhän se tästä jotenkin luonnistu...Toivottavasti todellakin yrität nyt kääntää perheenne kelkan suuntaa. Yritä saada miehesi silmät avautumaan nykymaailmalle. Miehet hoitavat nykyään lapsia melkein tasavertaisesti, onneksi. Isien suhde lapsiinsa on nykyisin myös HUOMATTAVAN erilainen, kuin vaikkapa 50-luvulla, jolloin isä palasi kunnioitettavana hahmona töistä, ja lasten piti olla hiljaa, jotta isä saa lukea rauhassa lehden ja poltella piipullisen.. Eipä siinä monella isä ollut kovinkaan läheinen hahmo, ehkä jopa hiukan pelottava. Tuskin moni isä nykyään enää toivoo sellaista etäistä suhdetta lapsiinsa!
Olisi hienoa, jos löytäisitte jonkun koko perheen harrastuksen, jossa tapaisitte muita vauvaperheitä. Vauvauinti, muskari, vauvajumppa, perhekahvila..jne. Vielä upeampaa olisi, jos miehesi menisi harrastukseen kaksin vauvan kanssa. :) Sellainen paikka, jossa miehesi näkisi toisia isiä vauvojen kanssa!!! Onko teillä tuttavaperheitä, joissa on pieniä lapsia, joita voisitte alkaa tapailemaan useammin..? Tekisi varmaan hyvää miehellesi nähdä toisten isien läheisiä suhteita lapsiinsa, niin hän ehkä ymmärtäisi todella, että "hei, ajat ovat muuttuneet! Miten tuo isä onkin noin läheinen vauvansa kanssa.. onkohan se todella noin kivaa, miltä näyttää..?"
Entä jos hankkisit kirjallisuutta aiheesta? Nykyään lehdissäkin on paljon isä-vauva-juttuja, jos näet sellaisia, leikkaa talteen ja jätä miehesi luettavaksi. Itse kuuluin lapseni vauva-aikana myös Pampers-postituslistalle (sähköpostilla) josta tuli joka kuukausi sähköinen uutiskirje (liittyy juuri oman vauvan kulloiseenkin ikään). Siinä oli usein vinkkejä, mitä kivaa lapsen kanssa voi touhuta, ja isille omia vinkkejä. Varmaan Pampers-sivuilta voi liittyä, ellet jo kuulu.
Tärkeintä on nyt saada miehesi silmät auki ja asenteet muuttumaan. Entä jos hänen vanhempansa rohkaisisivat häntä olemaan vauvan kanssa?
HUOM HUOM HUOM! Pieni vauva ei saa koskaan odottaa. (ei koske nukahtamaan opettelua, jolloin vauvan on annettava inistä yksinään, eikä heti sännätä "lohduttamaan", jolla vain häiritsee vauvan unen saantia) Vauvan tarpeet tulevat AINA ensin. Esimerkiksi vauvan ollessa nälkäinen, hänen on saatava ensimmäisenä ruokaa, vaikka vanhemmatkin olisivat nälkäisiä. Tällöin vauva oppii luottamaan vanhempiinsa ja tuntee olonsa turvalliseksi, kun hän voi luottaa siihen, että äiti ja isä vastaavat tarpeisiin. Vauvallenne välittyy ennen pitkää miehesi asenne "minä itse olen tärkeämpi" ellei meno muutu. Miehelläsi on ollut oma lapsuus, jolloin hänen tarpeistaan vastattiin ensimmäisenä. Nyt ollaan seuraavassa sukupolvessa ja te olette kasvaneet aikuisiksi. Lapsi tulee ennen aikuista. Lapsen kärsivällisyys ja sietokyky on pienempi. Vauva ei voi ymmärtää, vaikka sanoisit hänelle "isi syö nyt ensin, sinä saat sitten". Isä kuitenkin voi ymmärtää, että hän saa aivan kohta itse ruokaa, mutta pieni lapsi ei jaksa odottaa.
Rakennatte parhaillaan lapsen perusturvallisuudentunnetta, jota ei voi enää myöhemmin elämässä paikkailla. En halua maalata kauhukuvia, mutta saattaahan olla, että tuolla menolla lapsenne istuu teininä psykologilla kertomassa miten "minä en koskaan ole ollut isälle tärkeä, aina se on ajatellut vain itseään"..
Tärkeästä asiasta siis puhutaan, ja teillä on nyt petraamisen paikka. Toivotan vielä kerran onnea ja jaksamista sinulle! :) :) Ja todellakin: lähde useammin pois kotoa. Vaikka pikku lenkille tai maitoa ostamaan. Lähde, lähde, lähde. Miehesi kuuluu ja täytyy ja hän saa opetella ottamaan vastuuta vauvasta. Se, mikä nyt tuntuu velvollisuudelta, on ehkä eräänä päivänä ihana etuoikeus! :) - mitä toi
Melena kirjoitti:
Toivottavasti todellakin yrität nyt kääntää perheenne kelkan suuntaa. Yritä saada miehesi silmät avautumaan nykymaailmalle. Miehet hoitavat nykyään lapsia melkein tasavertaisesti, onneksi. Isien suhde lapsiinsa on nykyisin myös HUOMATTAVAN erilainen, kuin vaikkapa 50-luvulla, jolloin isä palasi kunnioitettavana hahmona töistä, ja lasten piti olla hiljaa, jotta isä saa lukea rauhassa lehden ja poltella piipullisen.. Eipä siinä monella isä ollut kovinkaan läheinen hahmo, ehkä jopa hiukan pelottava. Tuskin moni isä nykyään enää toivoo sellaista etäistä suhdetta lapsiinsa!
Olisi hienoa, jos löytäisitte jonkun koko perheen harrastuksen, jossa tapaisitte muita vauvaperheitä. Vauvauinti, muskari, vauvajumppa, perhekahvila..jne. Vielä upeampaa olisi, jos miehesi menisi harrastukseen kaksin vauvan kanssa. :) Sellainen paikka, jossa miehesi näkisi toisia isiä vauvojen kanssa!!! Onko teillä tuttavaperheitä, joissa on pieniä lapsia, joita voisitte alkaa tapailemaan useammin..? Tekisi varmaan hyvää miehellesi nähdä toisten isien läheisiä suhteita lapsiinsa, niin hän ehkä ymmärtäisi todella, että "hei, ajat ovat muuttuneet! Miten tuo isä onkin noin läheinen vauvansa kanssa.. onkohan se todella noin kivaa, miltä näyttää..?"
Entä jos hankkisit kirjallisuutta aiheesta? Nykyään lehdissäkin on paljon isä-vauva-juttuja, jos näet sellaisia, leikkaa talteen ja jätä miehesi luettavaksi. Itse kuuluin lapseni vauva-aikana myös Pampers-postituslistalle (sähköpostilla) josta tuli joka kuukausi sähköinen uutiskirje (liittyy juuri oman vauvan kulloiseenkin ikään). Siinä oli usein vinkkejä, mitä kivaa lapsen kanssa voi touhuta, ja isille omia vinkkejä. Varmaan Pampers-sivuilta voi liittyä, ellet jo kuulu.
Tärkeintä on nyt saada miehesi silmät auki ja asenteet muuttumaan. Entä jos hänen vanhempansa rohkaisisivat häntä olemaan vauvan kanssa?
HUOM HUOM HUOM! Pieni vauva ei saa koskaan odottaa. (ei koske nukahtamaan opettelua, jolloin vauvan on annettava inistä yksinään, eikä heti sännätä "lohduttamaan", jolla vain häiritsee vauvan unen saantia) Vauvan tarpeet tulevat AINA ensin. Esimerkiksi vauvan ollessa nälkäinen, hänen on saatava ensimmäisenä ruokaa, vaikka vanhemmatkin olisivat nälkäisiä. Tällöin vauva oppii luottamaan vanhempiinsa ja tuntee olonsa turvalliseksi, kun hän voi luottaa siihen, että äiti ja isä vastaavat tarpeisiin. Vauvallenne välittyy ennen pitkää miehesi asenne "minä itse olen tärkeämpi" ellei meno muutu. Miehelläsi on ollut oma lapsuus, jolloin hänen tarpeistaan vastattiin ensimmäisenä. Nyt ollaan seuraavassa sukupolvessa ja te olette kasvaneet aikuisiksi. Lapsi tulee ennen aikuista. Lapsen kärsivällisyys ja sietokyky on pienempi. Vauva ei voi ymmärtää, vaikka sanoisit hänelle "isi syö nyt ensin, sinä saat sitten". Isä kuitenkin voi ymmärtää, että hän saa aivan kohta itse ruokaa, mutta pieni lapsi ei jaksa odottaa.
Rakennatte parhaillaan lapsen perusturvallisuudentunnetta, jota ei voi enää myöhemmin elämässä paikkailla. En halua maalata kauhukuvia, mutta saattaahan olla, että tuolla menolla lapsenne istuu teininä psykologilla kertomassa miten "minä en koskaan ole ollut isälle tärkeä, aina se on ajatellut vain itseään"..
Tärkeästä asiasta siis puhutaan, ja teillä on nyt petraamisen paikka. Toivotan vielä kerran onnea ja jaksamista sinulle! :) :) Ja todellakin: lähde useammin pois kotoa. Vaikka pikku lenkille tai maitoa ostamaan. Lähde, lähde, lähde. Miehesi kuuluu ja täytyy ja hän saa opetella ottamaan vastuuta vauvasta. Se, mikä nyt tuntuu velvollisuudelta, on ehkä eräänä päivänä ihana etuoikeus! :)sun nikki tarkoittaa...
- Melena
mitä toi kirjoitti:
sun nikki tarkoittaa...
joku lääketieteellinen juttu.. jotain ällöttävää muistaakseni? Joku kakkajuttu?? :)
- ....
Melena kirjoitti:
joku lääketieteellinen juttu.. jotain ällöttävää muistaakseni? Joku kakkajuttu?? :)
...
- jotta
melena tarkoittaa veriripulia =)
- juhore
.... kirjoitti:
...
melena tarkoittaa tummaa veriripulia eli rauta on jo oksidoitunut hemissä. Melena ei tarkoita punaista veriripulia, jota vastaa termi "hemorrhagia ex ano". Lääketieteen sanakirjassa tätä ei selvästi eroteta, mutta kyllä se pitäisi kitjoituksissa ja potilasasiakirjoissakin merkitä erikeen, onko kyse punaisesta hemorrhagiasta vai mustasta melenasta.
- Pariton Isä
..mikään vauva, vaan jo puolitoistavuotias neiti.
Kyllä minä ainakin vauvaa hoidin aina kun olin kotona, alussa lähinnä iltaisin ja viikonloppuisin. Täytyy toki myöntää että äidin lähdettyä uuteen kainaloon (vauvan ollessa puolivuotias), lähes täyden huoltovastuun ottaminen oli välillä aavistuksen nihkeää. Mutta äkkiä sitä oppi omat rutiinit ja aina vain paremmin alkoi hommat luistamaan kun ei ollut enää eukkoa omine rutiineineen häiritsemässä.
Nykyään on vuoroviikkohuolto eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia pikkuneidin kanssa. - a-k86
sama täällä. ennen hoiti, mutta enää ei osaa.ja kerran olin vessassa,pioka huusi sitterissä ja isä vieressä mutta kuuluu sanovan vain että:no no, ei mtiään hätää. paljon auttaa joo.jos joskus vielä päädyn tosissani suhteeseen niin katson todellakin tarkkaan onko tuollaisesta miehestä isäksi?
- tätä tilannetta!!!
Meillä on sellainen tilanne, että miehen työn takia (monimutkainen juttu) lapsen hoito jäi hyvin paljon mun vastuulle isyyslomaviikkoja lukuunottamatta. Siinäpä pääsi sitten mies pahasti tottumaan siihen, että minä teen kaiken eikä se nyt tilaisuuden tullen osaa auttaa kuin erikseen pyytämällä. Ei siinäkään mitään, mutta mitäpä luulet, suostuuko meidän 7kk vauva isin hoitoon? Eipä suostu, nyt ollaan siinä tilanteessa ettei se muita huolikaan kuin minut ja se vasta raskasta onkin!!!!!!!!
- Sinä
Ei tuollainen ole yleistä ainakaan meidän tuttavapiireissä. Yleensäkin ottaen miehet hoitavat lapsia todella hyvin ja mielellään. Ystävämies jäi juuri kahdelleen kotiin 6kk lapsen kanssa, kun äiti meni töihin. Ihan tavallisia duunareita ovat. Oma mies on hoitanut lastamme todella mielellään, töiden jälkeen kun kotiutuu, niin hirmu mussuttelu ja hoivailu(meille molemmile) Ipana pian 2v.
Itse pääsen aina kun siltä tuntuu pois joksikin aikaa, sama minne menen, kunhan hermo lepää :)
Jaksaa taas paremmin lapsenkin kanssa!
Eräs sukulaisnainen on kyl ollut samassa tilanteessa kuin sinä. Isi ei tee mitään kun lapset on vielä niin pieniä, ettei niiden kanssa VOI TEHDÄ VIELÄ MITÄÄN. Ei kotitöitä, lastenhoidosta puhumattakaan. taistelun jälkeen lämmitti velliä lapselle kun toinen oli iltatoimilla äidin kanssa... Eikä muuten syöttänyt sitä. Nuokin tavat taitavat ainakin tässätapauksessa periytyä edelliseltä sukupolvelta... :( - Anonyymi
Meillä vauvan hoidan minä. Vauva nyt 4.5kk Miehellä selkä kipeä joten ei pysty edes itkevää vauvaa seisovilteen hyssyttämään. Pari min sietää vauva olla sylissä kun ollaan istuma asennossa. Koliikkivauva kyseessä..
Mutta onneks auttaa meidän 2v kanssa. Kotityöt ja ruoka myös mun heiniä. Vauva ei syö tuttia ja ainoa mikä rauhoittaa on tissi.
30min max aika mitä on lasten kanssa ollut.
Onhan se rankkaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400004025899- 212384
- 2002237
- 1141628
- 1041581
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu601063- 741052
IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka21039Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.134968Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59826