Hei!
Söin noin 3v. Diane Nova-pillereitä. Alunperin otin ne epäsäännöllisten menkkojen takia...menkat tulivat noin 2-3kk:n välein ja aina sai pelätä raskaana olemista tmv. DN auttoi myös ihoon.
Viime syksynä heräsin, että nehän aiheuttavat aivan kamalia mielialanvaihteluita. Raivoan ja pillitän ihan kaikesta. Vaihdoin pillerit laastariin. Ihan senkin takia, että laastari on helpompi käytössä, ei tarvitse ottaa pilleriä suun kautta päivittäin.
Oireet eivät kuitenkaan loppuneet. Yhä kiukuttelen, päänsärkyilen jne. Mietinkin nyt että pitäiskö siirtyä ainakin hetkeksi kondomiin? Mies ei kyllä ajatuksesta tykännyt, mutta sanoi sen olevan ok mikäli oloni parantuisi :)
Millaisia kokemuksia teillä on hormonaalisen ehkäisyn lopettamisesta? Entäpä siitä seuranneet iho-ongelmat... epäsäännölliset menkat jne...? Missä ajassa lopettaminen näkyy mielialassa? :)
Söin noin 3v. Diane Nova-pillereitä. Alunperin otin ne epäsäännöllisten menkkojen takia...menkat tulivat noin 2-3kk:n välein ja aina sai pelätä raskaana olemista tmv. DN auttoi myös ihoon.
Viime syksynä heräsin, että nehän aiheuttavat aivan kamalia mielialanvaihteluita. Raivoan ja pillitän ihan kaikesta. Vaihdoin pillerit laastariin. Ihan senkin takia, että laastari on helpompi käytössä, ei tarvitse ottaa pilleriä suun kautta päivittäin.
Oireet eivät kuitenkaan loppuneet. Yhä kiukuttelen, päänsärkyilen jne. Mietinkin nyt että pitäiskö siirtyä ainakin hetkeksi kondomiin? Mies ei kyllä ajatuksesta tykännyt, mutta sanoi sen olevan ok mikäli oloni parantuisi :)
Millaisia kokemuksia teillä on hormonaalisen ehkäisyn lopettamisesta? Entäpä siitä seuranneet iho-ongelmat... epäsäännölliset menkat jne...? Missä ajassa lopettaminen näkyy mielialassa? :)
Vastaukset 8
Vanhimmat
Minä lopetin pillerit joulukuussa, syynä mielialat ja yleinen huonovointisuus jatkuvasti. Ja päivääkään en ole katunut että lopetin! Ihan parissa viikossa huomasin jo muutoksen itsessäni, mielialassa siis. Olen ollut lopettamisen jälkeen paljon pirteämpi. Iho aluksi hieman oireili mutta on jo rauhoittunut. Oma hormonitoiminta on lähtenyt hyvin käyntiin, ei ole ollut epäsäännöllisyyttä. Yksilöllistä tietysti on mitä lopettamisesta seuraa, minulla vaikutus vain positiivinen.
Söin samoja pillereitä mut en usko et ne aiheutti mulla mielialanvaihteluja. Vastaan kuitenki:
- Iho-ongelmat (akne) palas takasin about 2-3 kuukaudessa :( Olen käyttänyt Diane Novaa monta vuotta 2 kertaa, ja molempien lopetusten jälkeen iho meni taas huonoks. :(
- Ekat menkat pillerien lopetuksen jälkeen tulee usein myöhässä. Mulla on ilman pillereitä kierto jotain 30-32 päivää, mut ekat menkat pillerien lopetuksen jälkeen tulee 2-3 viikkoa myöhässä. Seuraavat tulee n. 5 päivän heitolla kiertoni pituuden puitteissa.
Kertoisitteko vielä...? :)
Kiitoksia vastanneille... tosiaan pahinta on kai tuo iho-ongelmat ja että menkat tulee miten sattuu (nyt olen aina taktikoinut menkat sellaseen aikaan, ku ne saavat rauhassa tulla..ettei ole "häiriötekijöitä";))
Lopetin pillerien syömisen n. 4 kk sitten. Viikon kuluessa huomas ihan selkeesti, et olo oli jotenkin paljo rauhallisempi. Kiukkupuuskat väheni ja halutkin palasi! Mulla on myös ollut melko paha migreeni.. Tajusin vasta ehkä kk pillerien lopettamisen jälkeen, että ei ole päätä jomotellu lainkaan!
Omalla kohdallani ainakin oli helppo tehdä päätös pillerien lopettamisesta. Kortsun käyttö on pieni vaiva verrattuna migreeni kohtauksiin ja "ahdistukseen".. Avomieskin on ollu tosi ymmärtäväinen =)
Kiitos! :) ehkä sitten tosiaan vois harkita ihan tosissaan lopettamista, olis kesään mennessä mukavampi ihminen...
Itse olen harkinnut hormonaalisen ehkäisyn lopettamista, mutta muita luotettavia vaihtoehtoja ehkäisyyn ei juurikaan ole. Olen vaihtanut pillereistä ehkäisyrenkaaseen, mutta ole ole huomannut eroa parempaan kovinkaan paljon.
Sairaanhoitaja/lääkäri on joka kerta uutta reseptiä hakiessani tiedustellut migreeneistä yms. Migreeniä minulla on noin kerran kuussa, mutta tästä en ole viitsinnut mainita lääkärille. Hormonaalista ehkäisyä ei nimittäin saisi käyttää jos on edes taipumusta migreeniin... (!)
Riippuu jonkin verran iästäsi, mutta muitakin vaihtoehtoja ehkäisyyn löytyy. Kuparikierukka on hormoonivapaa, mutta tarkemmin en osaa siitä sanoa. Sitten on näitä ehkäisyvaahtoja yms. kuten pantenex oval (vai mikä olikaan) joka varsinkin kondomin kanssa tarjoaisi ihan passelin suojan...
Tsemppiä sinulle!
Kiitos viestistäsi!
Ikää minulla on 22 vuotta.
Vielä kaipaisin lisää mielipiteitä/kokemuksianne...
entäpä oletteko onnistuneet jotenkin ehkäisemään huonon ihon? Apteekin puhdistusaineilla...?
Kortsun kanssa touhuaminen ei kyllä kauheesti houkuttaisi itseänikään (ja vähemmän miestä). Kun pillereihin on tottunu niin jotenkin ne latistaa tunnelman hajullaan, hankaluudellaan ja sillä ettei pääse heti vauhtiin... =D
Mutta tuosta ehkäisyvaahdosta oisin kiinnostunut. Miten toimii? Saako apteekista ilman reseptiä vai kuinka?
Patentex Oval-puikkoja saa apteekista ilman reseptiä. Kalliita ovat ja vaikeakäyttöisiä, mutta yhdessä kondomin kanssa käytettynä luotettava ehkäisymenetelmänä. Kannattaa kuitenkin kokeilla, jos ei hormonaalista ehkäisyä halua. Puikko täytyy laittaa emättimeen 10 min. ennen yhdyntää. Ja mielellään - lääkärin mukaan - käyttää kondomia samalla lisävarmistuksena. Olen käyttänyt kyseistä menetelmää joskus, vähän sotkuista touhua kun puikko sulaa ja valuttelee sitten pitkänkin aikaa yhdynnän jälkeen. Mutta kokeile!