propral

+ alkoholi

voiko propralin kanssa ottaa alkoholia? Lääkeselosteessa ei ole mainittu mitään.

8

3075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfdfadsfxsf

No jos mitään ei ole mainittu, niin eikö noin niinkuin yleisen elämänkokemuksen pohjalta voisi arvioida että voi ottaa? Kai jos kuolemaksi olisi se olisi myös kielletty ohjeessa??!?! Järki käteen ihmiset! Sitä paitsi, ajattelitko uskoa täältä saamiisi vastauksiisi? Mitä jos toinen sanoo: "ei saa ottaa", toinen sanoo: "ota pois". Kumpaa uskot?? Vai osaisitko soittaa tai meilata apteekkiin tai lääkärille ????? On se kumma ettei minun ole tarvinnut tämmöisiä asioita kysellä koskaan; alkoholia olen ottanut myös kaikkien niidenkin lääkkeiden kanssa joiden kanssa ei periaatteessa saisi (tai saisi vain maltillisesti), ja hengissä ollaan! Ei ne nyt jumalauta kuolemaksi ole, irrottautukaa uusavuttomuudesta ja kokeilkaa, ensin maltillisesti!

• panadol

Onhan selvää että lääkkeet ei ole tarkoitettu huitastavaksi naamariin kaljan kera,mutta tietoa lääkkeiden ja alkoholin vaikutuksesta ei aina kerrota kaikkea.Kuinkakohan moni ottaa "rapula päänsärkyyn panadolia samoin kuin minä aikoinani koska allerginen asperiinille ja buranalle joten panadoli ainoa.No menin tässä eräänä päivänä lääkäriin ajokorttia varten kun ikää tuli 45v täyteen ja ottivat samalla jopa huomaavaisesti maksaarvo verikokeen.Kas muutaman päivän kuluttua tuli kutsu lääkäriin ja alettiin kysellä kuinkapaljon oikein käytän alkoholia.Minä ihmettelin moista kysymystä kun nykyään käytän todellakin korkeintaan kerran kuussa ja saunakaljojakaan en enään juopottele,kun vain kiintiö tuli täyteen muutama vuosi sitten.Sanoin lääkärille ja se alkoi väittään että noilla maksaarvoilla mitä oli otettu juon varmaan joka päivä ja pitäisikö harkita ajokortin uusimista ollenkaan.Olin ihan pallo hukassa ja pysyin sanassani etten juopottele.No päädyimme siihen että käyn kuukauden antamassa verikokeet niin katsotaan.no tulokset ei parantuneet mutta ei minulta promilleakaan löytynyt verestä joten sitten vasta alkoi lääkäri miettiä missä vika ja lisätutkimuksiin.Kävipä lopulta selville että maksa oli vaurioitunut lääkkeiden käytöstä ja suurin syy oli panadol joka aiheuttaa pysyviä maksavaurioita alkoholin kanssa tai krapulaankin nautittuna vaan ei sitä lääkkeen pakkauksen tuoteselostuksessa niin varoitettu.Minäkin pidin panadolia turvallisena kun sehän on lapsille annettava ja suositeltu lääke alunperin.Eli mitä opimme ei ole vaaratonta lääkettä jos alkoholia samaan aikaan ei edes aamupäänsärkyyn.
        Jos epäilette mitä kirjoittelin kyseleppä seuraavan kerran lääkäriltä voiko näin käydä.

• animal

propraalia voi todellakin ottaa alkoholin kanssa. itse otan 40mg propraaleja 2-3 kertaa päivässä hidastaakseni omaa pulssia. mulla on nopea aineen vaihdunta, niin otan sen aina ennen kun syön. eli ei hätää, voit vetää viinaa ja propraalia niin paljon kun haluat.

propral on beta-salpaaja ja se ei vaikuta mihinkään aivotoimintaan johon alkoholi vaikuttaa.

• fze

Diabeetikolle ei tosin ole paras yhdistelmä alkoholi ja (epäselektiivinen) beetasalpaaja. Nämä henkilöt tosin osannevat olla alkoholin kanssa varovaisia muutenkin. Paitsi että alkoholi provosoi hypoglykemioita, peittää epäselektiivinen beetasalpaaja osan hypon oireista.

• Miikku

aikas vastuutonta kirjoittaa että "voit vetää Propralia ja viinaa niin paljon kuin haluat".
        Alkoholilla on pulssia nostava vaikutus ja Propralilla taas hidastava. Jos ei vaikuta aivoihin niin kyllä sydän on ainakin kovilla kun ei tiedä kiihdyttääkö vai hidastaako. Voi varmaankin ottaa jkv alkoholia, mutta ei varmaankaan kaatokänni ole kannattavaa. Joku kerta tulee taatusti infarkti eteen sillä meiningillä jos kauan jatkaa!

• majara

Heips,

Älä ihmeessä ota alkoholia propraalin kanssa.Alkoholi saattaa vaikuttaa lääkkeen tehoon nousevasti tai laskevasti ja mikä on tympeetä saattaa tulla rajuja takykardia oireita, joten viina ja lääkkeet ei sovi yhteen.Se on nyrkki sääntö.

-Rale-

• majala

Propral on lääke, jota käytetään mm. ehkäisemään sydänlihaksen niukasta hapensaannista johtuvaa puristavaa rintakipua eli angina pectorista. Lisäksi se tasoittaa sydämen epäsäännöllistä rytmiä. Se soveltuu myös sydäninfarktin jälkihoitoon vähentämään äkkikuoleman vaaraa. Sitä voidaan käyttää myös ehkäisemään migreenikohtauksia sekä lievittämään kilpirauhasen liikatoiminnan oireita ja vähentämään käsien vapinaa. Etenkin suurina annoksina Propral on myös verenpainelääke.

• fze

Angina pectorikseen, sepelvaltimotaudin hallintaan ja ensisijaisena verenpainelääkkeinä propranololia kuitenkin käytetään nykyisin enää aika vähän, jos ollenkaan. Selektiiviset beetasalpaajat ovat vallanneet asemaa niissä käyttöaiheissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      32
      2411
    2. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      100
      2302
    3. Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä

Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk
      Tv-sarjat
      18
      1349
    4. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      49
      1217
    5. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      33
      1152
    6. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      27
      930
    7. Etkö voi antaa edes vihjettä mulle?

Minkä vain me tiedettäisiin? Naiselta miehelle.
      Ikävä
      51
      840
    8. Muistatko? Maisa Torppa jakso räjäytti Veitolan somen: "epäaitoa ja teeskentelyä"...

Maisa Torppa täyttää tänään 35 vuotta, onnea! Maria Veitola vieraili Yökylässä-ohjelmassa aikansa kohujulkkis Maisa To
      Suomalaiset julkkikset
      11
      811
    9. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      53
      745
    10. Sammuuko meillä

Kipinä kun ei enää nähdä
      Ikävä
      56