Kuinka voi olla näin tyhmää porukkaa

Bob

Eivät osaa laske kannattaako työsuhdeauto vai ei.
Suurimmassa osassa tapauksista se ei kannata, mutta ne hölmöt ottavat sen kun sitä työpaikalta tarjotaan.

Eikö ihmisillä ole mahdollisuutta ottaa lainaa pankista jos on tarve saada auto ja omat rahat ei riitä.


Ottavat kyllä helvetillisen suuria asuntolainoja ja sitten ajellaan työsuhdeautolla, järki käteen ja matematiikan kirjat esille.

22

20273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joillekin

      status-arvo, kun voi sanoa, että mä ajan firman autolla ja toiset katsoo vihreenä vierestä. No näistä kumpikaanei todennäköisesti osaa laskea kannattavutta, niin kuin sanoit.

      Toiseksi on hienoa mennä maalaisserkkujen luo kesällä, kun voi mennöä suurinpiirtein joka toinen vuosi eri autolla ja parhaassa tapauksessa joka vuosi, jos molemmilla on työsuhde kärry.

      Pankista en kyllä hakisi lainaa autoon. Autokauppa on tähän asti antanut halvemmalla. Meillä on autolaina pienemmällä korolla kuin asuntolaina (lainassa ei ollut muita kuluja kuin korko%, ei avaus, ei kuukausimaksuja). Toki tuo heliborin, johon asuntolaina on kytketty, on ollut pikkuisen noususuunnassa.

      • DI_

        Minäkin laskin, että autoetu on hyvin lähellä
        saman hintainen kuin oman auton omistaminen, noin keskimäärin.

        Siinä työsuhdeautossa on kuitenkin hyviä puolia:
        -ei penniäkään omaa pääomaa kiinni (minulla 65k€ työsuhdeauto)
        -kuukausikulut tiedät 3 vuotta eteenpäin, ovat vakiot,
        riippumatta siitä, sattuuko tulemaan iso koneremppa,
        tai sattuuko vaimo peruuttamaan lyhtypylvääseen
        supermarketin parkkipaikalla tms. firma maksaa
        -auton voi pesettää kerran viikossa firman piikkiin,
        ja muutenkin kaikki bensat, pesunesteet, pyyhkijän sulat
        yms. ovat osa kiinteää kuukausikustannusta
        -Leasing soppariin kuuluu 24h roadside assistance
        pohjoismaissa. Paikalle toimitetaan tarvittaessa
        hinausauto, sijaisauto, yms...

        Tämä huolettomuus ja riskittömyys ja kustannusten
        ennustettavuus ovat asuntovelalliselle ihan hyvä juttu!


      • economyclass
        DI_ kirjoitti:

        Minäkin laskin, että autoetu on hyvin lähellä
        saman hintainen kuin oman auton omistaminen, noin keskimäärin.

        Siinä työsuhdeautossa on kuitenkin hyviä puolia:
        -ei penniäkään omaa pääomaa kiinni (minulla 65k€ työsuhdeauto)
        -kuukausikulut tiedät 3 vuotta eteenpäin, ovat vakiot,
        riippumatta siitä, sattuuko tulemaan iso koneremppa,
        tai sattuuko vaimo peruuttamaan lyhtypylvääseen
        supermarketin parkkipaikalla tms. firma maksaa
        -auton voi pesettää kerran viikossa firman piikkiin,
        ja muutenkin kaikki bensat, pesunesteet, pyyhkijän sulat
        yms. ovat osa kiinteää kuukausikustannusta
        -Leasing soppariin kuuluu 24h roadside assistance
        pohjoismaissa. Paikalle toimitetaan tarvittaessa
        hinausauto, sijaisauto, yms...

        Tämä huolettomuus ja riskittömyys ja kustannusten
        ennustettavuus ovat asuntovelalliselle ihan hyvä juttu!

        "-ei penniäkään omaa pääomaa kiinni (minulla 65k€ työsuhdeauto)"

        Verotusarvon verran lainaa lyhentäessäsi saat 2-5 vuodessa auton omiin nimiisi. Sillä on siinä vaiheessa vielä jotain arvoakin. Ja vaikka lyhennyksiä olisi jäljelläkin, sinun tapauksessasi kädessäsi olisi vielä jäljellä olevan lainan poismaksun jälkeen about 20k€ kahisevaa. Sinun palkastasihan se verotusarvokin otetaan. Pahimmassa tapauksessa olet maksanut verotusarvona auton hinnan mutta et koskaan siitä saa mitään takaisin. Olethan tämän ottanut huomioon asuntolainaasi lyhentäessäsi.


        "-kuukausikulut tiedät 3 vuotta eteenpäin, ovat vakiot,
        riippumatta siitä, sattuuko tulemaan iso koneremppa,
        tai sattuuko vaimo peruuttamaan lyhtypylvääseen
        supermarketin parkkipaikalla tms. firma maksaa
        -auton voi pesettää kerran viikossa firman piikkiin,
        ja muutenkin kaikki bensat, pesunesteet, pyyhkijän sulat"

        Kun ostat uuden auton, rahoitusyhtiö velvoittaa sinut ottamaan täyskaskon uudelle autollesi. Se kattaa kyllä kaikki korjauskulut, jos itse autollasi hölmöilet. Ja vakuutus siinä leasingpirssissäkin ne korjaukset maksaa, ei työnantaja. Uudessa autossa taas on takuu joka korvaa niin isot kuin pienetkin korjauskohteet. Tuo täyskasko muuten sisältää yleensä myös lisäturvaa siinä mielessä, että jos alle kaksi vuotta vanha auto ruttaantuu korjauskelvottomaksi, vakuutuksesta saa uuden auton tilalle. Työajossa veroton kilometrikorvaus omaa autoa käytettäessä on 42 c/km, ei ihan heikko korvaus muuten. Riittävästi kun kilsoja kertyy, niin auton ylläpito ja lainan lyhennys on maksettu pelkillä kilometrikorvauksilla ja päivärahoilla, itse nautin tästä edusta :-) Toki täytyy muistaa, että joillakin työnantajilla on periaatteena, että firman kiesillä mennään, se voi joissain tapauksissa firmalle tulla halvemmaksi.


        "-Leasing soppariin kuuluu 24h roadside assistance
        pohjoismaissa. Paikalle toimitetaan tarvittaessa
        hinausauto, sijaisauto, yms..."

        Lisäturva ei koskaan ole pahitteeksi, toki mm. autoliitosta tuon saman saada 40€:n vuosikustannuksella, ja joillain merkeillä tuo palvelu kuuluu myös takuuseen.


        Näissä kannattaa tosiaan tehdä aika kannattaviakin laskelmia ja ottaa niissä huomioon myös mahdollinen auton jäännösarvo sitä vaihdettaessa jne. Muistan joskus 90-luvulla A1 -leasing mainoksen yksityishenkilöille. Houkutti hirveästi, pieni kk-maksu mutta tosi pieni kilometrirajoite ja lisäkilometreistä olisi tullut sanktioita. Sopimuksen lopussa olisi joutunut autolle etsimään ostajankin, ja periaatteessa auton olisi joutunut myymään mihin hintaan auton olisi vaan saanut kaupaksi. Onneksi tuli tehtyä kattavat laskelmat kannattavuudesta...


      • autoetuilija
        economyclass kirjoitti:

        "-ei penniäkään omaa pääomaa kiinni (minulla 65k€ työsuhdeauto)"

        Verotusarvon verran lainaa lyhentäessäsi saat 2-5 vuodessa auton omiin nimiisi. Sillä on siinä vaiheessa vielä jotain arvoakin. Ja vaikka lyhennyksiä olisi jäljelläkin, sinun tapauksessasi kädessäsi olisi vielä jäljellä olevan lainan poismaksun jälkeen about 20k€ kahisevaa. Sinun palkastasihan se verotusarvokin otetaan. Pahimmassa tapauksessa olet maksanut verotusarvona auton hinnan mutta et koskaan siitä saa mitään takaisin. Olethan tämän ottanut huomioon asuntolainaasi lyhentäessäsi.


        "-kuukausikulut tiedät 3 vuotta eteenpäin, ovat vakiot,
        riippumatta siitä, sattuuko tulemaan iso koneremppa,
        tai sattuuko vaimo peruuttamaan lyhtypylvääseen
        supermarketin parkkipaikalla tms. firma maksaa
        -auton voi pesettää kerran viikossa firman piikkiin,
        ja muutenkin kaikki bensat, pesunesteet, pyyhkijän sulat"

        Kun ostat uuden auton, rahoitusyhtiö velvoittaa sinut ottamaan täyskaskon uudelle autollesi. Se kattaa kyllä kaikki korjauskulut, jos itse autollasi hölmöilet. Ja vakuutus siinä leasingpirssissäkin ne korjaukset maksaa, ei työnantaja. Uudessa autossa taas on takuu joka korvaa niin isot kuin pienetkin korjauskohteet. Tuo täyskasko muuten sisältää yleensä myös lisäturvaa siinä mielessä, että jos alle kaksi vuotta vanha auto ruttaantuu korjauskelvottomaksi, vakuutuksesta saa uuden auton tilalle. Työajossa veroton kilometrikorvaus omaa autoa käytettäessä on 42 c/km, ei ihan heikko korvaus muuten. Riittävästi kun kilsoja kertyy, niin auton ylläpito ja lainan lyhennys on maksettu pelkillä kilometrikorvauksilla ja päivärahoilla, itse nautin tästä edusta :-) Toki täytyy muistaa, että joillakin työnantajilla on periaatteena, että firman kiesillä mennään, se voi joissain tapauksissa firmalle tulla halvemmaksi.


        "-Leasing soppariin kuuluu 24h roadside assistance
        pohjoismaissa. Paikalle toimitetaan tarvittaessa
        hinausauto, sijaisauto, yms..."

        Lisäturva ei koskaan ole pahitteeksi, toki mm. autoliitosta tuon saman saada 40€:n vuosikustannuksella, ja joillain merkeillä tuo palvelu kuuluu myös takuuseen.


        Näissä kannattaa tosiaan tehdä aika kannattaviakin laskelmia ja ottaa niissä huomioon myös mahdollinen auton jäännösarvo sitä vaihdettaessa jne. Muistan joskus 90-luvulla A1 -leasing mainoksen yksityishenkilöille. Houkutti hirveästi, pieni kk-maksu mutta tosi pieni kilometrirajoite ja lisäkilometreistä olisi tullut sanktioita. Sopimuksen lopussa olisi joutunut autolle etsimään ostajankin, ja periaatteessa auton olisi joutunut myymään mihin hintaan auton olisi vaan saanut kaupaksi. Onneksi tuli tehtyä kattavat laskelmat kannattavuudesta...

        Kaikki tietysti perustelevat omia valintojaan itselleen eri tavalla tai puolustavat toimintaa.
        Tai sitten ei vaan ole vaihtoehtoja.

        "kilometrikorvaus omaa autoa käytettäessä on 42 c/km, ei ihan heikko korvaus muuten. Riittävästi kun kilsoja kertyy, niin auton ylläpito ja lainan lyhennys on maksettu pelkillä kilometrikorvauksilla ja päivärahoilla, itse nautin tästä edusta :-) "

        - tässä huijaat itseäsi hienosti!
        Km korvaus kattaa juuri-ja-juuri autoilun kulut, ei sillä tiliä pääse tekemään. Mm autoliiton laskelmat kannattaa lukea tarkkaan ennenkuin luulet että maksat auton pelkillä koorvauksilla.

        Toiseksi, yksi 1000 euron yllättävä remppa
        romuttaa koko sun systeemin, saat ajaa todella paljon siihen takaisin.

        Kolmas juttu, jos nauttii vapaasta edusta on kiva ajalle ne omatkin ajot eikä tarvitse miettiä mitä bensa maksaa. Kesällä taas Eurooppaan perheen kanssa ja firman kortilla
        höyläten.


      • economyclass
        autoetuilija kirjoitti:

        Kaikki tietysti perustelevat omia valintojaan itselleen eri tavalla tai puolustavat toimintaa.
        Tai sitten ei vaan ole vaihtoehtoja.

        "kilometrikorvaus omaa autoa käytettäessä on 42 c/km, ei ihan heikko korvaus muuten. Riittävästi kun kilsoja kertyy, niin auton ylläpito ja lainan lyhennys on maksettu pelkillä kilometrikorvauksilla ja päivärahoilla, itse nautin tästä edusta :-) "

        - tässä huijaat itseäsi hienosti!
        Km korvaus kattaa juuri-ja-juuri autoilun kulut, ei sillä tiliä pääse tekemään. Mm autoliiton laskelmat kannattaa lukea tarkkaan ennenkuin luulet että maksat auton pelkillä koorvauksilla.

        Toiseksi, yksi 1000 euron yllättävä remppa
        romuttaa koko sun systeemin, saat ajaa todella paljon siihen takaisin.

        Kolmas juttu, jos nauttii vapaasta edusta on kiva ajalle ne omatkin ajot eikä tarvitse miettiä mitä bensa maksaa. Kesällä taas Eurooppaan perheen kanssa ja firman kortilla
        höyläten.

        Sanotaampa nyt vaikka niin, että autoliitto on ehdottomasti autoilijan asialla ja tienkäyttäjän asiaa ajamassa. Toki laskelmia voi tehdä käyttäen niitä "sopivimpia" muuttujia. Myönnät toki, että hieman yläkanttiin on ne kustannusluvut vedetty tuossa laskelmassa. Tai, ehkä sinulta vedätetään vähän enemmän...

        Toiseksi, mikä ihmeen 1000 euron yllättävä remppa. Autossa on takuut ja vakuutukset on kunnossa. Ei minun autoissani ole koskaan sellaisia tullut, uusissa eikä vanhoissa.

        Kolmanneksi, hyvää matkaa.


      • firmanauto
        economyclass kirjoitti:

        Sanotaampa nyt vaikka niin, että autoliitto on ehdottomasti autoilijan asialla ja tienkäyttäjän asiaa ajamassa. Toki laskelmia voi tehdä käyttäen niitä "sopivimpia" muuttujia. Myönnät toki, että hieman yläkanttiin on ne kustannusluvut vedetty tuossa laskelmassa. Tai, ehkä sinulta vedätetään vähän enemmän...

        Toiseksi, mikä ihmeen 1000 euron yllättävä remppa. Autossa on takuut ja vakuutukset on kunnossa. Ei minun autoissani ole koskaan sellaisia tullut, uusissa eikä vanhoissa.

        Kolmanneksi, hyvää matkaa.

        Kun ajaa firman autolla,sitä ostaa samalla varmuutta ja turvallisuutta. Tietää tarkkaan kulut etukäteen.

        "1000 euron kulu" ,voihan sitä sattua mitä vaaan kun paljon ajaa. Tuulilasi hajoaa, rengas hajoaa,
        tai autoon tulee muuta yllättävää. Oman autoni tuulilasi maksoi 670 euroa, onneksi firman auto!

        Entä kolari, kattaako sinun vakuutus vara-autoa, tai mitä se maksaa? Ei vakuutus ilmaista ole.

        Niin ja silti, auton on superhuono sijoitus arvo laskee silmissä!


      • DI_
        firmanauto kirjoitti:

        Kun ajaa firman autolla,sitä ostaa samalla varmuutta ja turvallisuutta. Tietää tarkkaan kulut etukäteen.

        "1000 euron kulu" ,voihan sitä sattua mitä vaaan kun paljon ajaa. Tuulilasi hajoaa, rengas hajoaa,
        tai autoon tulee muuta yllättävää. Oman autoni tuulilasi maksoi 670 euroa, onneksi firman auto!

        Entä kolari, kattaako sinun vakuutus vara-autoa, tai mitä se maksaa? Ei vakuutus ilmaista ole.

        Niin ja silti, auton on superhuono sijoitus arvo laskee silmissä!

        Täytyy vielä lisätä alkuperäiseen viestiini, että en aja kilometriäkään työajoa vuodessa (kodin ja työpaikan välinen matkahan ei ole "työajoa"), joten kilometrikorvauksilla ei ole merkitystä laskelmiassani. Täysi autoetu on ihan hyvä siinä tilanteessa...


      • economyclass
        DI_ kirjoitti:

        Täytyy vielä lisätä alkuperäiseen viestiini, että en aja kilometriäkään työajoa vuodessa (kodin ja työpaikan välinen matkahan ei ole "työajoa"), joten kilometrikorvauksilla ei ole merkitystä laskelmiassani. Täysi autoetu on ihan hyvä siinä tilanteessa...

        Tottapa tuo, mitä enemmän sitä omaa ajoa on verrattuna työajoihin, sen kannattavammaksi käy autoetu.


      • osaa laskea ollenkaan

        3 vuoden aikana tulevia "yllättäviä kuluja" eli itselläni nyt laskettuna Volvossa 4000eur muita kuin normihuoltoja.
        Älkääkä sanoko ne se on Volvo, Toyotassa oli myös 3000eur vastaavia, otetaan huomioon myös arvon lasku joka tänä päivänä on 50% 3 vuotta vanhassa eli laskekaa siitä paljonko maksaa per kk pitää omaa autoa.
        Saa muuten kusettaa kilometrejä aika rutkasti?


    • Jaska

      Raha ei ole ainoa, mikä ratkaisee. Jotkut tekevät valinnan rahan perusteella, toisilla on muita syitä. Joillekin on ylivoimaista käsittää, että raha ei ole syy kaikkeen toimintaan.

      Minäkin voisin ottaa työsuhdeauton, mutta en ole ottanut vaikka se tulisikin vähän halvemmaksi kuin oman auton pito. Siihen on kaksi syytä. Ensinnäkin auton valintaan on aika tiukka hintaraja, on siinä ja siinä voisinko ajaa samanlaisella autolla kuin nyt. Toinen ja tärkeämpi syy on se, että joutuisin pitämään samaa autoa neljä vuotta ja se on minulle liian pitkä aika.

      Työsuhdeauto tulisi kuitenkin halvemmaksi, vaikka olisikin pelkkä käyttöetu. En siis tee valintaa pelkästään rahan perusteella.

      Pankkilainalla en ole koskaan autoa ostanut ja tuskin ostankaan. Osamaksu on kätevämpi vaihtoehto vaikkei aina edullisin. Erot ovat niin pieniä etten jaksa alkaa lainarumbaan pankin kanssa. Osamaksun saa niin helposti autokaupasta. Mitä väliä sillä on, jos se maksaa muutaman euron enemmän kuukaudessa kuin pankkilaina.

      En näe mitään ihmeellistä siinä, että ison asuntolainan omaavat ajavat työsuhdeautolla. Minun mielestä siinä on jopa järkeä. Kenties ei haluta ottaa lisää lainaa entisten päälle tai ei haluta laittaa rahaa kiinni auton käsirahaan. Työsuhdeautoon ei tarvita pääomaa lainkaan.

    • Kuttaperkka

      Ai onks se tyhmää? No minusta siinä taas ei oo YHTÄÄN MITÄÄN PÄTKÄÄKÄÄN järkee että laitat 40 Keur pyörien päälle ja seisotat autoas ulkosalla jotta kaikki saatanan nilkit ja pennut pääsee sitä tuhoomaan.

      Jaa että osta 4 Keur auto... no ei kiitos auto on ajamista varten ei korjaamista.

      Ota sinäkin työsuhdeauto, jos saat niin voit relata.

      • Benqqu

        Katkerasti olen saanut todeta oman ja huoltoleasing-auton eron kolaritilanteessa. Omaan autoon kun tuli Bemari takakontista sisään seisoi auto 64 vuorokautta korjaamolla- ei sijaisautoa, Yli 2 kuukautta sai pärjätä ilman autoa, jälkikäteen sain syyllisen liikenenvakuutuksesta ja omasta kaskosta pari tonnia seisontakorvauksia.
        Työsuhdeauton perään tuli nyt sitten Mondeo- ei tarvinnut muuta kun päräyttää merkkihuollon pihaan ja sanoa että auto on rikki- korjatkaa se, soittakaa kun voin tulla hakemaan. Ja matka jatkui sijaisautolla.
        Myöskin huoltoleasingautojen huolta- ja takuu asioissa menee hommat todella kitkatta- sano vaan että minä asiasta mitään tiedä soittakaa leasingyhtiön tekniselle päällikölle.


      • hähäähäääh
        Benqqu kirjoitti:

        Katkerasti olen saanut todeta oman ja huoltoleasing-auton eron kolaritilanteessa. Omaan autoon kun tuli Bemari takakontista sisään seisoi auto 64 vuorokautta korjaamolla- ei sijaisautoa, Yli 2 kuukautta sai pärjätä ilman autoa, jälkikäteen sain syyllisen liikenenvakuutuksesta ja omasta kaskosta pari tonnia seisontakorvauksia.
        Työsuhdeauton perään tuli nyt sitten Mondeo- ei tarvinnut muuta kun päräyttää merkkihuollon pihaan ja sanoa että auto on rikki- korjatkaa se, soittakaa kun voin tulla hakemaan. Ja matka jatkui sijaisautolla.
        Myöskin huoltoleasingautojen huolta- ja takuu asioissa menee hommat todella kitkatta- sano vaan että minä asiasta mitään tiedä soittakaa leasingyhtiön tekniselle päällikölle.

        Sulla taitaa olla ajotaidossa jotain ihme juttuja, kun noin keräilet toisia autoja peräkonttiin. Taidat olla niitä kuuluisia joustamattomia autoilijoita, jotka jarruttavat risteysalueella, kun valot sattuvat vaihtumaan keltaiselle, et uskalla mennä. Sillä yleensä keräilee perälautaan jonoa.


      • Benqqu
        hähäähäääh kirjoitti:

        Sulla taitaa olla ajotaidossa jotain ihme juttuja, kun noin keräilet toisia autoja peräkonttiin. Taidat olla niitä kuuluisia joustamattomia autoilijoita, jotka jarruttavat risteysalueella, kun valot sattuvat vaihtumaan keltaiselle, et uskalla mennä. Sillä yleensä keräilee perälautaan jonoa.

        a) Meillä 1500 työsuhdeautoilijan tilastot osoittaa että pääkaupunkiseudulla autoillessa keskimäärin joka 3 vuosi kolahtaa , puolet menee vastapuolen piikkiin puolet omaan .

        Minulla tapaukset oli seuraavat (kilometrejä noiden välissä tuli 150 tkm). Liikenneympyrään odottaessa toisena autona paikalla seistessä takaa tuleva kuski halusi ehtiä ennen pysäkiltä lähtevää bussia ja kiihdytti, huomasi sitten että liikenne seisoi ympyrässä- ei ehtinyt jarruttaa.
        Seuraava keissi: Kehä 1:sellä vasenta kaistaa ajettaessa tasaista n 50 km/h (ruuhkan takia)takanaolija halusi vaihtaa oikeaan kaistaan kääntyäkseen liittymästä, hänen takakulmallaan roikkuva auto kiihdytti ja sulki aukon, hän heilautti takaisin vasemmalle ja minun auton vasempaan takakulmaan.
        Eli ruuhkatilanteissa kumpikin , toisessa olin seisonut paikallaan jo 30 sekuntia, toisessa ajoin tasaista nopeutta sen mitä liikenne veti. Ja nämä on ainoat kolarit mitä mulle on sattunut 20 vuoden ja 60 tkm/vuosi aikana. Toisen näin peileistä mitä oli tapahtumassa mutta oli liikentenjakajaa kummallakin puolella ja auto edessä eli ei voinut tehdä muuta kun pistää päätä niskatukeen.
        Hähähähäääää
        Taidat muuten itse olla tosi joustavia autoilijoita joita saa varoa kun lähtee liikeelle kun valot vaihtu vihreelle- tulee punasia päin vielä 1-3 joustavaa autoilijaa


    • autoetuilija

      Tässä varsinainen ekonomi,
      miten voit edes verrata asuntoa ja autoa?

      Auto on erittäin huono sijoitus,kun taas asunto on pääsääntöisesti hyvä sijoituskohde.

      Oletko koskaan kuullut sanonnasta:
      omista se minkä arvo nousee, vuokraa se minkä laskee. Auto kuuluu jälkimäiseen.

      • Bob

        autoa olekaan verrattu sijoituskohteina.
        Auton saat myös lainalla pankista jos ei omat rahat riitä.

        Kannattaa lukea Moottorilehdestä tutkimus missä verrattuna auton käyttökustannuksia, työsuhde, oma, leasing ja jne.

        Ei taida siinäkään se työsuhdeauto kannattaa.

        Kyllä 0,42€/km riittää auton käyttökulujen ja arvon alentumisen maksamiseen.


    • AL-tiedoite

      Autoilun kustannukset 2005

      Autoliiton vuosittainen Auton kustannukset -julkaisu on ilmestynyt. ´

      Laskelmien mukaan uuden keskihintaisen,
      25 000 € maksavan bensiinikäyttöisen henkilöauton kilometrikohtainen kustannus on tänä vuonna 39 senttiä vuotuisen ajokilometrimäärän ollessa 20 000 km.

      Käytettynä ostetun, hankintahinnaltaan puolet auton uushankintahinnasta (25 000 €), kilometrikohtainen kustannus on 34 senttiä. Auton pitoaika molemmissa laskelmissa on 4 vuotta. Vastaavien autojen kustannukset ovat nousseet sentillä/km edellisestä vuodesta, johtuen lähinnä auton arvon entistä nopeammasta laskusta sekä käyttöön liittyvien kustannusten kasvusta.

      Dieselin kannattavuus uhkaa karata entistä kauemmaksi vastaavasta bensiiniautosta

      Uuden keskihintaisen dieselhenkilöauton hankkiminen on taloudellisesti perusteltua vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 30 000 km. Käytettynä hankitulla autolla dieselin ja bensiinin kannattavuusraja saavutetaan vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 25 000 km.

      Diesel- ja bensiinipolttoaineiden hintaeron kaventuminen syö dieselautojen kannattavuutta entisestään. Dieselveron alunperäinen tarkoitus oli tasata hinnaneroa bensaan nähden, nykyisillä polttoaineiden hintaerolla tämä on menettänyt merkitystään.

      Dieselmoottorien kehitys viime vuosina on muuttanut näiden autojen luonteen täysin. Yhä useampi haluaisi käyttää dieselautoa, mikäli kannattavuusraja olisi lähempänä keskimääräistä vuotuista 19 000 km ajosuoritetta. Dieselpolttoaineen hinnasta yli 50 % koostuu veroista ja veroluonteisista kustannuksista lisäksi rasitteeksi tulee vuotuinen käyttövoimavero eli dieselvero.

      Autoedun kannattavuus riippuvainen työajojen määrästä

      Autoliiton laskelmissa on selvitetty myös autoedun kulut. Laskelmien mukaan palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden. Uusi 25 000 euron auto 4 vuoden pitoajalla 30 000 km/vuosi ajokilometrimäärällä (mistä 20 000 km työajoa) ja 2 800 € /kk bruttopalkalla vapaan autoedun kulut työntekijälle ovat 5 232 € vuodessa.

      Oman auton kulut ovat vastaavasti 1 433 € vuodessa, edellyttäen että työnantaja maksaa 40 senttiä /km työajosta, ja että autoetu sisältyy bruttopalkkaan. Mikäli työnantajan maksamia työajoja ei kerrykään kuin 10 000 km vuodessa, tulee oman auton pitäminen em. tapauksessa maksamaan 5 433 € vuodessa.

    • mäkimies

      Suomen kansa kun tunnetusti on hölmö!
      Suomessa polttoaineen hinta on liian liian alkainen, koska näitä tyhjänajajia on pilvin pimein ja väitän, että kukaan kaupungissa ei tarvitse autoa! Hyvin harvat !
      Hesassa omaa autoa et käytännössä tarvitse missään julkisilla pääsee hyvin ja toisessa pohjoisen kaupungissa, kun asuu lähiössä ja käy toisessa lähiössä/ keskustassa töissä on auto aivan tarpeeton !
      Mutta kun pitää olla auto ! Idioottimaista, odotan ja toivon, että bensan hinta nousee jonnekin 10e litra niin katellaan sitten jos sitä vois käyttää vaikka sitä polkupyörää !
      Tämä koskee niitä 90 % Suomen kansasta joka on tyhmää, ja sinä joka kannatat joukkoliikennettä ja osaat ajaa pyörällä töihin tai vastaavaa, sinulle tsemppiä olet fiksu !

      • Benqqu

        Itselläni ei tällä hetkellä ole kuin 10 km työmatkaa (espoossa) . Bussilla mennessä mulla parhaillaan on mennyt pelkkiin vaihtoihin 30 minuuttia. Vertailuna: ajan fillarilla tuon matkan 20-25 minuuttiin ja autolla vartissa pahimpaan ruuhka-aikaan.
        Edelliseen työhönottopisteeseen ajoin (48 km ) 40-50 minuuttia autolla , bussilla, junalla ja toisella junalla kävelyt, kesti vähintään 1,5-2 tuntia suuntaansa.
        Siihen päälle jos joutuu käymään asiakaskäynneillä keskellä päivää 2-4 kertaa viikossa keskellä päivää. Mene sitten julkisilla, ainakin minull aon parempaa tekemistä vapaa-aikanani kuin istua bussissa


      • Jani123

        Asun Helsingissä periaatteessa "hyvien kulkuyhteyksien päässä". Mutta kun verrataan vaihtoehtoja 1. oma auto vs. 2. bussi (joka olisi minulle julkisista kätevin):

        1. Kävelen kotona muutaman metrin ulko-ovelta lämpimään autoon. Olen perillä töissä 15-20 minuuttin kuluttua ja ajan lämpimään halliin. Matka kuluu mukavalla penkillä istuen radiota kuunnellen.
        2. Kävelen puolisen kilometriä bussipysäkille, olipa ilma mikä hyvänsä. Odotellaan bussia 5-15 minuuttia. Istun bussin epämukavalle penkille jonkun räkänokan tai pultsarin viereen, mutta vain jos on oikein hyvä tuuri koska yhtä hyvin voin joutua seisomaan.
        Vaihtopysäkille päästyä kävelen toiselle pysäkille (vain parisataa metriä) ja siinä sitten seisoskelen sateessa helposti vartin verran. Seuraava bussi on jo paljon täydempi ja yleensä ei ole pelkoa että pääsisi istumaan. No, perille kohdepysäkille pääsen seisoenkin. Sitten kävellään taas vajaa puoli kilometriä. Aikaa tähän kaikkeen kuluu ihan minimissään 60 minuuttia.

        Minusta vaihtoehto "oma auto" lyö bussin ns. 6-0 vaikken ole mitenkään erityisen huonossa asemassa joukkoliikenteen suhteen. Jos raha olisi tosi tiukassa tai jos hurahtaisi luontoaktivistiksi niin sitten bussi olisi ihan hyvä vaihtoehto. Olen toki samaa mieltä, että hyvä se on jos ihmiset bussilla jaksaa kulkea pyörästä nyt puhumattakaan mutta monasti se vaan vie liikaa aikaa, on liian työlästä ja liian epämukavaa.
        Bensan hinnasta kuulin jonkun sanonnan, että "bensan pitäisi maksaa satasen litra niin ei tulisi kuin tuttuja vastaan" :)


      • autoilija myös

        "väitän, että kukaan kaupungissa ei tarvitse autoa! Hyvin harvat !
        Hesassa omaa autoa et käytännössä tarvitse missään julkisilla pääsee hyvin ja toisessa pohjoisen kaupungissa, kun asuu lähiössä ja käy toisessa lähiössä/ keskustassa töissä on auto aivan tarpeeton ! "

        Niinkö tosiaan, oletko ajatellut että esim jotkut tarvitsevat autoa työssään kokoajana?
        Käyvät vaikka asiakkailla eripuolella?

        Entä ne joiden lapset ovat eri tarhoissa, kun ei mahdu samaa - äitikö bussilla veisi niitä?

        Entä vuorotyöläiset, sairaaloissa,baareissa joiden työt alkavat/loppuvat yöllä?

        Ihan näin muutama esimerkkinä. Näin on paljon
        muitakin joten älä siinä hauku ihmisiä tyhmiksi,
        itse taidat olla itsekeskeinen typerys joka ei näe muuta maailmaa ja erilaisia ihmisten tilanteita ja tarpeita.


      • kaikki ongelmat näyttävät n...

        Menisin minäkin julkisilla, jos a) ne toimisivat (ovat taas vaihteen vuoksi lakossa) ja b) jos tekisin säännöllistä kahdeksasta neljään työtä. Silloin joutuisin itseasiassa käkkimään ruuhkassa niin, etten voittaisi oman auton käytöllä mitään.

        Vaan kun työajat ovat enemmän / vähemmän epäsäännölliset ja välillä tulee tarve siirtyä keskellä päivääkin johonkin toiseen paikkaan. Kuuden jälkeen illalla busseja menee harvoin ja ruuhkan ulkopuolella matkakin sujuu autolla puolet nopeammin. Tässä on muuten yksi iso epäkohta Espoon ja Vantaan sisäisessä liikenteessä. 10 km matkaa kuluu puoli tuntia, kun bussi ajaa siksakkia koluten joka ainoan pikkukadun. Omalla autolla matkoihin kuluu kolme varttia päivässä, bussilla menisi näin talvikeleillä puolitoista tuntia ja kesäkeleilläkin reilu tunti.

        PS. ja tiedän mistä puhun, menin useamman vuoden ajan bussilla, kun omaa autoa ei ollut. Paloi vain edellisen keskelle talvea osuneen lakon kanssa hihat niin pahasti, että oma auto meni hankintalistalle...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe