Voisiko joku kertoa mitä tarkoittaa et auto on lunastus kunnossa???nimittäin olin kolarissa ja autolleni kävi näin??kiitos.
lunastus kunnossa
6
5933
Vastaukset
- kunto.
Pääsääntöisesti kolarivaurio korvataan vakuutuksesta siten, että auto korjataan. Mikäli vaurio on niin paha, että korjaus tulisi liian kalliiksi, lunastaa vakuutusyhtiö auton ja maksaa korvauksen rahana tai hankkii vastaavan auton tilalle.
- no joo
Kun auto menee lunastuskuntoon, maksaa vakuutusyhtiö autostasi sinulle lunastushinnan, mikä on auton käypä arvo sillä hetkellä.
Mikäli olet yrittäjä ja olet saanut tehdä autoa ostaessa alv/elv vähennyksen yrityksellesi, joudut palauttamaan lunastushinnasta valtiolle sen osan alv/elv veroa mikä ko. ajoneuvon lunastushinnassa on jäljellä.- Törttö
Eräänä aamuna kaveri ajoi takapuskuriin, ja tuli konttiin asti, eli meni lunastukseen. Ja sitten alkoi kädenvääntö. "Auto" oli senverran vanha, ettei vakuutusyhtiön omat taulukot enää riittäneet ja hintaa katsottiin Tuulilasi nimisestä lehdestä. Arvoksi saatiin erilaisten poistolaskelmien mukaan 1500 eskoo. Totesin, ettei minua kiinnosta tuo raha, vaan hommatkaa vastaava neliovinen länsiauto tilalle ja sehän löytyi äkkiä. Kaksivuotta vanhempi ja katsastuksessa hylätty ainakin 6-7 vian takia ja tätä vakuutusyhtiö tarjosi tilalle. Lopputulos oli, että oma autoni korjattiin ei-merkkiliikkeessä ja ajelin vielä monta vuotta tällä romulla. Eli lunastustapauksessa olet aina altavastaajan asemassa.
- Zaari
"Lunastus kunnossa" - Jos auto on vakuutettu, niin vakutusyhtiö arvioi auton arvon ennen kolaria ja lunastaa auton itselleen. Useinmiten vakuutusyhtiö korjauttaa auton, mikäli korjauskustannusarvio alle 50% auton markkina-arvosta.
Itse ajan sitkeesti autoverotuksestamme johtuen yli kymmenen vuotta vanhalla "paskalla". Viime kuussa auton ollessa parkissa turkkilainen tuli ja ajoi vasemman etu lokasuojan ja pyörän eturipustuksen hajalle. Auton arvo korkeintaan 5000 €, mutta vakuutusyhtiö halusi väkisin korjauttaa 3000€:lla. Tulipa uuttaa osaa. Täytyy vaan odottaa että joku tulee vasemmalta, jotta vasen puoli saataisiin myös uusiin kuosiin. Näillä toimenpiteillä autosta voi tulla todella pitkäikäinen. - reksa
Totta puhuvat, mutta lisään sen verran, että jos olet itse syyllinen kolariin eikä sinulla ole kaskoa, niin autoasi on voitu luonnehtia lunastuskuntoiseksi, mutta kukaan ei sitä lunasta.
Jos vastapuoli on syyllinen, niin autosi lunastetaan vastapuolen liikennevakuutuksen piikkiin tai jos itse olet syyllinen ja sinulla on kasko, niin maksaja löytyy omasta vakuutusyhtiöstä. - Mr.X
Siis jos olet syytön osapuoli kolarissa, autosi vahingot maksaa vastapuolen liikennevakuutus. Liikennevakuutuslaissa ei ole tarkkoja rajoja "lunastuskunnolle". Eli puhdas taloudellinen laskenta (vakuutusyhtiön) ratkaisee pelin. Sen sijaan jos homma ´korvataan sinun omasta vakuutuksesta (Kaskosta)ja vakuutuksessa on lisäturva ("lunastusturva", "lunastusetu"), on tilanne toinen. Tällöin on vakuutusehdoista luoettavissa ko. lunastusraja eli se, milloin auto on "lunastuskunnossa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822