fluoritabletit

kannattaako?

Eli kannattaako minun hankkia fluoritabletteja? Harjaan hampaani 2x päivässä elmexillä, syön 5x päivä ja syön xylito-purkan aina ruoan jälkeen. Minulla on paljon reiänalkuja, jotka ovat syntyneet aikaisempien elämäntapojeni tuloksena. Kannattaako siis ostaa fluoritabletteja, onko niistä vielä jotain lisäapua vai onko tuossa riittävästi?

15

12870

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      tuossa on jo riitävästi

    • rosie

      ei kannata tabletteja enää hankkia. liika fluorikaan ei ole hyväksi ja aiheuttaa reikien syntyä. eli ei lisää fluoria!

      • Missy

        Nyt kyllä heräsi uteliaisuus? Mihin perustuu että liika fluori lisää reikiä????

        Just olin itse hammaslääkärissä ja siellä kehoitetaan ostamaan Fluorident (tai ainakin nimi sinnepäin) tabletteja. Tabletteja otetaan 6 kappaletta päivässä (aikuisilla) ja yksi tabletti sisältää 0,25 mg fluoridia. Hammastahnassa ja ns. fluoritableteissa itse aine on fluoridia ei fluoria.
        Kovin olit kirjoittanut pelottelevaan sävyyn.

        Fluoridi auttaa jopa korjaamaan jo alullaan olevia reikiä. Ja fluoridin muodostama kiille on kovempaa kuin oma kiille. Näin siis hammaslääkärissä opetetaan


      • rosie
        Missy kirjoitti:

        Nyt kyllä heräsi uteliaisuus? Mihin perustuu että liika fluori lisää reikiä????

        Just olin itse hammaslääkärissä ja siellä kehoitetaan ostamaan Fluorident (tai ainakin nimi sinnepäin) tabletteja. Tabletteja otetaan 6 kappaletta päivässä (aikuisilla) ja yksi tabletti sisältää 0,25 mg fluoridia. Hammastahnassa ja ns. fluoritableteissa itse aine on fluoridia ei fluoria.
        Kovin olit kirjoittanut pelottelevaan sävyyn.

        Fluoridi auttaa jopa korjaamaan jo alullaan olevia reikiä. Ja fluoridin muodostama kiille on kovempaa kuin oma kiille. Näin siis hammaslääkärissä opetetaan

        Kun fluoria saa likaa ja se fluorin saanti menee tietyn rajan yli, niin sillä fluorilla ei ole enää mitään vaikutusta suussa. Hampaat alkavat tottumaan liika fluoriin ja sen vaikutus ei enää tehoa hampaisiin kunnolla.


      • fluorin yhdiste
        Missy kirjoitti:

        Nyt kyllä heräsi uteliaisuus? Mihin perustuu että liika fluori lisää reikiä????

        Just olin itse hammaslääkärissä ja siellä kehoitetaan ostamaan Fluorident (tai ainakin nimi sinnepäin) tabletteja. Tabletteja otetaan 6 kappaletta päivässä (aikuisilla) ja yksi tabletti sisältää 0,25 mg fluoridia. Hammastahnassa ja ns. fluoritableteissa itse aine on fluoridia ei fluoria.
        Kovin olit kirjoittanut pelottelevaan sävyyn.

        Fluoridi auttaa jopa korjaamaan jo alullaan olevia reikiä. Ja fluoridin muodostama kiille on kovempaa kuin oma kiille. Näin siis hammaslääkärissä opetetaan

        Fluori on se alkuaine, mutta fluori on sen verran reaktiivinen että esiintyy esim suolana. Vertaa esim kloori, kloorikaasu on myrkyllinen mutta me popsimme päivittäin kloridia suolana.


      • Yllättynyt
        Missy kirjoitti:

        Nyt kyllä heräsi uteliaisuus? Mihin perustuu että liika fluori lisää reikiä????

        Just olin itse hammaslääkärissä ja siellä kehoitetaan ostamaan Fluorident (tai ainakin nimi sinnepäin) tabletteja. Tabletteja otetaan 6 kappaletta päivässä (aikuisilla) ja yksi tabletti sisältää 0,25 mg fluoridia. Hammastahnassa ja ns. fluoritableteissa itse aine on fluoridia ei fluoria.
        Kovin olit kirjoittanut pelottelevaan sävyyn.

        Fluoridi auttaa jopa korjaamaan jo alullaan olevia reikiä. Ja fluoridin muodostama kiille on kovempaa kuin oma kiille. Näin siis hammaslääkärissä opetetaan

        Ei nykyisin enää korjata hampaita,tarjotaan vaan Fluoritabletteja
        Kuulemma tämä on lääketieteeliseti oikea aloitus.Hampaan paikkaamisesta
        on tullut ylivoimainen rasite.Näin Runosmäenmäen Terveyskeskus.


    • katsoppa

      seuraavalta sivulta aihe, Fluorilakkaus!

    • hygi

      ei aikuiselle ole fluoritableteista haittaa. Lapsella jolla on vielä puhkeamattomia hampaita se saattaa haurastuttaa kehittyvän hampaan kiilteen. mutta nyt kun olet saanut ravintoasiat kuntoon niin tabletteja et enää ehkä tarvitse. Vaihda kuitenkin Elmex johonkin natriumfluoridi- tahnaan. Sillä se tehoaa paremmin. (Esim. pepsodentit, colgate) jos et vaahdosta tykkää niin hommaa tahna apteekista!!

      • amiinifluoridi

        elmex-hammastahnaa ei kannata vaihtaa natriumfluoridi-tahnaan, koska amiinifluoridi on tehokkaampaa kuin natriumfluoridi.


    • x

      Fluori sen luonnollisessa muodossa - erittäin myrkyllinen kaasu.
      Ylimääräinen fluoria on huono hampaita! On tämä aine aiheuttaa hampaiden fluoroosin. Liiallinen fluorin kerääntyy luita ja hampaita, tuhoaa hammaskiillettä. Dentiiniin että hampaan pohja, se on hauras. Kertyminen luut, fluoridin provosoi syöpä - osteosarkooman.

      • muutamiakorjauksia

        Fluori (tarkemmin fluoridi) esiintyy ainoastaan suoloina luonnossa. Ainostaan kemian teollisuuden prosesseissa siitä voidaan saada kaasua. Fluoroosia voi esiintyä, kun fluoridituotteita SYÖDÄÄN hampaiden kehittyessä, korkeintaan 9-ikävuoteen asti, ei koskaan aikuisilla. Suunhoitotuotteiden fluoridia ei ole tarkoitettu syötäväksi ja fluoridin suotuisa vaikutus hampaiden kiilteen remineralisointiin on nimenomaan fluoridin paikallisen vaikutuksen ansiota. Tämä asia on tutkittu perusteellisesti. Se vähäinen määrä, mitä fluoridia niellään fluoridia sisältävistä suunhoitotuotteista, poistuu munuaisten kautta muutamassa tunnissa. Syöpä yms. hömppäväitteisiin olisi hyvä esittää jotain näyttöä (tieteellistä, ei mitään youtube-esityksiä).


    • yövirkkuna

      Maallikon näkökulmasta en näe ongelmaa. Aikuiselle painon mukaan maksimimäärä on kuusi fluoritablettia vuorokaudessa. Kun peset hampaat kaksi kertaa vuorokaudessa fluorihammastahnalla, niin ei tarvitse ottaa ottaa niin montaa; pointtina siis että otat fluoritabletteja sen mukaan missä määrin muuten käytät fluoripitoisia aineita (veden fluoripitoisuus, hammastahna). Tarvittaessa voit tiedustella asiaa hammaslääkäriltä. Fluoritabletteja saa apteekista ilman reseptiä. Tuossa yhden fluorituotteen tuoteseloste ohjeineen:

      http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/9/124939.pdf

    • 1+9

      Muutama vuosi sitten hammaslääkäri suositteli minulle Fludent fluoritabletteja, sillä hampaani reikiintyvät helposti ja alkavia reikiä oli tuolloin muutamia. (Eli sama homma kuin ketjun aloittajalla.) Lääkärin ohje oli pureskella tabletti neljästi päivässä, jos pesen hampaat kahdesti. Yheensä siis kuusi annosta fluoria päivässä. Tein niinkuin ohjeistettiin ja seuraavalla kerralla hammastarkastuksessa alkavia reikiä ei enää ollut. (Noin kaksi vuotta myöhemmin.) Eli jotain tehoa sanoisin tableteilla olevan. Hampaiden paikkaus on kohdallani muutenkin vähentynyt kun lisäsin fluorin käyttöä. Ja mitään muita vaurioita ei suuhuni ole tullut.

      Että näin. Hammaslääkärin ohjeisiin kannattaa luottaa. Tuskin hän neuvoo käyttämään sellaista tuotetta, joka olisi haitallista juuri sinulle.

      • neitixxxxxxx

        Kiitos kun kirjoitit tämän vinkin. Minulla on ollut paljon reikiä hampaissa ja kukaan hammaslääkäri ei ole viitsinyt antaa tällaista fiksua vinkkiä, vähänkö harmittaa.


    • Anonyymi

      Toivottavasti saadaan hampaan hoito linjasto keskustelu mukaan muutkin kuin näkövammaisille harjaa ikeniä.
      Fluori tabletin hallinta vaade, Pakko tabletti, pakkouskoontulo, Helluntailaisuus.
      Aika isotkin lapset aloittaa mummon käsilaukku sydän tabletti vaihdon 12 vuotta, lääke kaappi ei ole ratkaisu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1333
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      989
    3. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      949
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      924
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      3
      840
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      831
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      829
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      828
    Aihe