oikomishoito

jensku

Menin yksityiselle akuutin ientulehduksen vuoksi, ja sain samalla kuulla että olisi syytä oikomishoitoon.
Mulle tehtiin n. 12-vuotiaana parin vuoden hoito, jolloin oikomiseen riittivät ylähampaisiin asennettavat vetolenkit. Nyt sitten tulisi täysi varustus suuhun,näkyvät ala- ja yläraudat, kitalakirauta, ja neljän viisaudenhampaan lisäksi poistetaan neljä rautahammasta. Kaikki tämä= 5000 euroa..Ja noin 2 vuotta.

Kysyisinkin, löytyykö kokemuksia vastaavanlaisesta hoidosta? Onko todellakin niin,että tämä rahamäärä pitäisi opiskelijan maksaa? Kelan osuus vähennettiin muutamasta laskusta, mutta kun hoito starttaa en kai saa mitään korvauksia, mistään! En ymmärrä mistä teen moiset rahat..

25

3832

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kustannukset

Kyllä kustannukset ovat ok laskettu, että tosiaan tuo 5000 euroa vähintään. Luultavasti summa ei ihan riitä kuitenkaan. Mulla ihan vastaava operaatio, kelalta ei todellakaan saa mitään takaisin, muutakuin röntgenistä ja muutamasta alkulaskusta. Kaikki loppu on maksettava omasta kukkarosta.

• jensku

Tämän foorumin keskusteluja kun luin niin jäi semmoinen olo, että ei kannata! Tuo kitalakivehje(retentiokoje) kuulostaa ihan viimeiseltä hommalta, varsinkin kun on palvelualan ihminen ja koulusssakin esiinnytään todella paljon..
        Vaikuttaa siltä, että rautojen takia saa sitten loppuelämän juosta lekurissa ja maksella ittensä kipeeksi..

• rakoja tullut
        jensku kirjoitti:

Tämän foorumin keskusteluja kun luin niin jäi semmoinen olo, että ei kannata! Tuo kitalakivehje(retentiokoje) kuulostaa ihan viimeiseltä hommalta, varsinkin kun on palvelualan ihminen ja koulusssakin esiinnytään todella paljon..
        Vaikuttaa siltä, että rautojen takia saa sitten loppuelämän juosta lekurissa ja maksella ittensä kipeeksi..

Tosiaan loppuelämä juostaan lekurilla ja oikomissellaisella. Mulla tuo irrallinen retentiokoje on tehnyt taakse kiinnikekohtiin raot, joihin jää helposti ruokaa (mm. lihaa), joten hammastikkuja tarvitsen kyllä jokaisen ruokailun jälkeen. Saa nähdä nyt mihin niitä koloja vielä ilmestyy. Olen käynyt kontrolleissa normaalisti, mutta se ei näköjään takaa, etteikö rakoja syntyisi kiinteä kojeoperaation jälkeen. Ja hampaani näyttää alkaneen seilaamaan, vaikka olen irtokojetta pitänyt ohjeen mukaan. Tää on ollut turhinta, mitä olen ikinä kokenut. Ikääkin on jo, että on mihin verrata. Kohta taas taitaa olla uuden raudoituksen aika, kun eivät pysy paikoillaan....

• ...

Kannattaa ja ei kannata, riippuu sinusta itsestäsi.

Olen itse samalla tiellä. Vapaaehtoisesti menin syksyllä oikomislääkärille suunnittelemaan hoitoa. Minulla syy oli kosmeettinen, hampaat ovat alhaalla ja ylhäällä vinksin vonksin.

Yllätys, yllätys. Hoitosuunnitelmaa tehdessä lääkäri totesi, että minun purentavirheeni on sen verran paha, että Kela korvaa osan kustannuksista. Myöskin purennasta voi johtua koko elämäni kiusanneet päänsäryt. Leukanivel on kulunut ja ilman hoitoa se pahenisi koko ajan.

Viisauden hampaat oli jo poistettu n. 13 vuotta sitten. Nyt on kaikki 4:set otettu pois. Ensi viikolla asennetaan ensimmäiset raudat, ensin ylös.

Tässä vaiheessa olen todennut, että tämä kannattaa kyllä, vaikka ikää on jo lähemmäs 50 vuotta.

• minulla

Meikäkin meni poistamaan neloset vapaaehtoisesti, kun aloitin oionnan. Nyt on kaksi vuotta hampaita siirrelty edes takaisin, kun niitä nelosten aukkoja ei saada kiinni. Olen todella pettynyt tähän. Ennen oli tiivis rivistö ja nyt tulee jäämään rakoja. Kaikki aukot kyllä piti mennä umpeen oikomishoidon erikoislääkärin mukaan, mutta niin ei kuitenkaan tule käymään, valitettavasti. Olen todella katunut hommaa. Mitä tulee tuohon purennan kelakorvausjuttuun, niin minullekin kyllä oikojan mukaan piti olla 100 prosenttisen varmaa, että kela alkaa korvaamaan hoidon. No, papereita läheteltiin oikojan lausunnot sun muut, mutta lopullisessa päätöksessä lukee, ettei purentavirhe ole kyllin paha, vasta sitten kun tehdään leukaleikkaus, se olisi niin paha kelakorvattavaksi oikomiseksi.

• Anselmi

yhteensä raudat. Ekaksi vain ylhäällä kulmureista taaksepäin ja nyt on ollut muutaman kuukauden alhaalla ja ylhäällä. Ja on myös tuo kitalakirauta. Hampaita poistettiin ylhäältä kaksi, neloset. Alahampaat oikenivat parin kuukauden jälkeen ja etuhampaatkin tosi nopeesti. Arvio hoidolle oli 1,5-2 vuotta ja näyttää siltä että tuo 1,5 v riittää. Hinta-arvio 2700, ei sekään tod. näköiseti ainakaan ylity. Ja ikää 35 v.

• ei ilmaista sekään

Juu, tuon 1,5 vuoden kiinteiden rautojen jälkeen alkaa irrotettava retentiokojeaika, joka on 2 vuotta vähintään ja yleensä avopurennan korjaamisessa koko loppuelämä. Siis ei käynnit lopu kiinteiden kojeiden jälkeen eikä hoito ole vielä tuolloin valmis. Nämä retentioajan kojeet, yläpuolelle irrotettava ja alapuolelle kaarilanka maksavat vielä oman hintansa ja käynnit jatkuvat edelleen.

• Anselmi
        ei ilmaista sekään kirjoitti:

Juu, tuon 1,5 vuoden kiinteiden rautojen jälkeen alkaa irrotettava retentiokojeaika, joka on 2 vuotta vähintään ja yleensä avopurennan korjaamisessa koko loppuelämä. Siis ei käynnit lopu kiinteiden kojeiden jälkeen eikä hoito ole vielä tuolloin valmis. Nämä retentioajan kojeet, yläpuolelle irrotettava ja alapuolelle kaarilanka maksavat vielä oman hintansa ja käynnit jatkuvat edelleen.

Rahaa on mennyt arviolta 1500 euroa, joten vielä on vähän jäljellä.

• indeksitarkastukset
        Anselmi kirjoitti:

Rahaa on mennyt arviolta 1500 euroa, joten vielä on vähän jäljellä.

Jännä juttu! Joka vuosi hinnat nouset myös oikomishoidossa ja jos/kun hoito kestää yleensä retentiovaiheineen tuon 4-5 vuotta kaikkineen, niin kyllä siinä hintaa on tullut reilusti enemmän vuonna silloin ja silloin aloituksessa tehty arvion suhteen.

• sinisilmäinen oikoja
        indeksitarkastukset kirjoitti:

Jännä juttu! Joka vuosi hinnat nouset myös oikomishoidossa ja jos/kun hoito kestää yleensä retentiovaiheineen tuon 4-5 vuotta kaikkineen, niin kyllä siinä hintaa on tullut reilusti enemmän vuonna silloin ja silloin aloituksessa tehty arvion suhteen.

Niin, hinta-arvio lasketaan taitavasti. Siihen sisällytetään ainoastaan noin 1-2 vuotta, tuon kiinteäkojeoperaation verran. Sitten alkaa irtokojeet sun muut kuminauhavedot, nekin maksaa. Niistä ei vain puhuttu konsultaatiossa sitten ei mitään. Hoitoaika luvattiin 1,5 vuotta retentiokojeaika 1 vuosi päälle ja se olisi pitänyt olla siinä! Niinpä niin, nyt on mennyt 5 vuotta ja edelleen irrotettava retentiokoje käytössä ja kontrollit kerran kuussa, joka maksaa 50 euroa/kk ja jos täytyy entrata kojetta, niin siihen käyntiin kyllä tulee hintaa lisää. Jeps, kyllä kyllä kallista on ja joka vuosi taksat nousee myös oikojalla tosiaan. Aloitusvuosi oli 2001 ja silloinen hinta-arvio, niin niin missähän rahassa laskettu, ei ainakaan suomen euroissa.

• Anselmi
        indeksitarkastukset kirjoitti:

että jatkohoitoon menee vuosia ja se maksaa lisää. M ulle on tärkeintä että saan suorat hampaat ja nuo näkyvät kojeet pois. Ylläpitojutut ei sitten tunnu enää missään.

• retentiokoje
        Anselmi kirjoitti:

että jatkohoitoon menee vuosia ja se maksaa lisää. M ulle on tärkeintä että saan suorat hampaat ja nuo näkyvät kojeet pois. Ylläpitojutut ei sitten tunnu enää missään.

Se yläpuolen irrallinen retentiokoje ei kyllä hyvällä tahdollakaan sanottuna ole mikään näkymätön!

• näkymätön koje
        retentiokoje kirjoitti:

Se yläpuolen irrallinen retentiokoje ei kyllä hyvällä tahdollakaan sanottuna ole mikään näkymätön!

Ei todellakaan ole mikään näkymätön vehje retentiokoje. On niin perkeleen ruma!
        Mulla on kokemusta oikomishoidon kautta ikävistä kivuista ties vaikka millaisten härvelien takia. 6 vuotinen piina takana tällä hetkellä.

Oli kiinteät raudat, lankoja, kaaria, kuminauhoja, kitalakiläpysköjä ja kaikkea. 3-4 viikon välein kiristettiin aina laitteita ja vellikuurilla olin sen jälkeen 1-3 päivää. Kevytkin yhteenpureminen sattui makeasti. Joskus raudat nirhaisivat posken sisäpuolelta haavoille.
        Edelleen on alaetuhampaiden takana retentiokaari, ja minulla se hieman hankaloittaa ässän sanomista, shuhiseee. Koko homma maksoi n. 8000 euroa. Tosi kallista oli ja jos olisin tiennyt mihin helvettiin joudun oikomiseni kanssa, niin en olisi hommaan ryhtynyt ollenkaan. Alkujaan suunnitelmassa oli vain 2-3 vuoden oionta, joka sitten loppujen lopuksi piteni kuuteen vuoteen ja edelleen irrotettava rumilus käytössä, jonka ovat kanssaihmiseni myös huomanneet. Ei siis mikään näkymätön.
        Ei se ollut sen arvoista, ei todellakaan. Hampaat ei tee ihmistä onnelliseksi, siihen tarvitaan muutakin. Nyt sen vasta tajuan kaiken tämän jälkeen!

• tekarit ilman hampaita
        Anselmi kirjoitti:

Ylläpitokoje eli retentiokoje ei ikävä kyllä ole mikään näkymätön! Se on kuin tekarit ilman hampaita ja se rautalankaviritin etupuolella painamassa hampaita edestä.

• Anselmi
        retentiokoje kirjoitti:

olen luullut että sitä ei tarvitse aina pitää? Ts. riittäisi kun öisin pitää...

• tapauksesta
        Anselmi kirjoitti:

ja lähtötilanteen purennasta. Kaikkien retentiokoje ei ole samanlainen, mullakaan ei näkynyt ulospäin, kun pinteet oli vain kuutosissa eikä etupuolella ollut mitään kaarta. Käyttöaika puoli vuotta, minkä jälkeen öisin käytettävä positioneri. Niin ja alaetuhampaiden taakse kiinnitetty retantiokaari, joka ei haittaa tippaakaan.

Hyvä purenta ja tasainen hymy kyllä kuittaavat hoidon aikaiset hankaluudet. Eikä mulle kukaan ulkopuolinen koskaan sanonut kojeista mitään - enkä kyllä olisi mitenkään loukkaantunut, vaikka olisi kommentoinutkin. Hoidin itseäni, tulevaa purentaani, leukaniveliäni. Ei hävettänyt tai nolottanut ollenkaan.

• Näkyvä retentiokoje
        Anselmi kirjoitti:

Kun neloset on poistettu ja muita värkätään uusille paikoille, tuleva retentiokoje on näkyvä.Toisin sanoen näkyy etuhampaissakin etupuolella.

Sitä pidetään vuoden verran yötäpäivää. Sitten voi siirtyä vasta yökäyttöön.
        Alapuolen näkymätön retentiokaarilanka on aivan eri juttunsa.
        Tänään itse hammaslääkäriltä, jolla on itselläkin oiottu hampaat, tieto tuosta tosiaan näkyvästä irrotettavasta retentiokojeesta. Jos et pidä sitä yötäpäivää raot tulevat varsin nopeasti takaisin.

• näkyvä retentiovaihe
        tapauksesta kirjoitti:

ja lähtötilanteen purennasta. Kaikkien retentiokoje ei ole samanlainen, mullakaan ei näkynyt ulospäin, kun pinteet oli vain kuutosissa eikä etupuolella ollut mitään kaarta. Käyttöaika puoli vuotta, minkä jälkeen öisin käytettävä positioneri. Niin ja alaetuhampaiden taakse kiinnitetty retantiokaari, joka ei haittaa tippaakaan.

Hyvä purenta ja tasainen hymy kyllä kuittaavat hoidon aikaiset hankaluudet. Eikä mulle kukaan ulkopuolinen koskaan sanonut kojeista mitään - enkä kyllä olisi mitenkään loukkaantunut, vaikka olisi kommentoinutkin. Hoidin itseäni, tulevaa purentaani, leukaniveliäni. Ei hävettänyt tai nolottanut ollenkaan.

Jos on neloset poistettu, kuten Anselmilla tuleva retentiokoje on näkyvä etupuolelle myös. Alapuolen hampaisiin liimataan kaarilanka, se ei näy!

• vielä...
        tapauksesta kirjoitti:

Kyllä poistojen jälkeisessä oionnassa käytetään irrotettavaa retentiokojetta yötäpäivää. Kaverilla oiottiin ilman poistoja, mutta joutuu silti pitämään sitä järkky härveliä päivisinkin. Hän sai kaarilangan ylähampaisiin ja alahampaisiin taakse ja silti joutui heti laittamaan myös retentiokojeen jatkuvaan käyttöön. Eihän niistä kaarilangoista hampaiden takana luonnollisestikaan mitään haittaa ole, sehän on selvä.
        Irrotettavassa retentiokojeessa, jota yleisemmin lähes aina käytetään kulkee paksu rautalanka etuosassa, mutkat kulmureiden kohdalla suunnilleen ja pinteet tekevät ajan kanssa välit kuutosten ympärille. Lisäksi siinä on se järkky kitalaen peittämä akryyli.
        Selailkaa googlesta, löytyy kuva. Samoin lukuisissa kaupunkien hammashoitoloiden potilasohjeissa, joita on netissä, näkyy ohjeet retentiokojeen käytöstä ja se kuva siitä.

Eihän nyt kojeista kukaan vittuile päin naamaa, eli siistimmin sanottuna ei kukaan sano niistä pahaa sanaa, ainakaan normaali ihminen, että siitä vaan pitämään kaikki jotka haluaa.
        Itse valitsin sen vaihtoehdon, että kiinteiden jälkeen ei enää innosta "lätkän" kanssa leikkiä tippaakaan, joten kannan vastuuni ihan kunnialla, jos rakoja tulee. Henkeni ei siinä hommassa lähde, eikä purentani mene päreiksi. Tunnen silti hoitavani hampaitani ammattimaisin ottein, vaikka en suostu jatkuvaan retentiokojeen käyttöön. Jokainen valitsee itse vaihtoehtonsa kojeidenkin käytön kanssa.... ja hymyilee ja hoitaa suutaan ilman, että se näkyy jokaiselle ohikulkijalle.

• Hakusana
        tapauksesta kirjoitti:

http://kemi.terve.com/suun_terveydenhuolto/mims_binding?id=18595

• Hakusana

• hampaiden poisto ja oikominen

minä menin pari kk sitten yksityiselle oikojalle esteettisistä syistä ja nyt on hoito aloitettu, tänään lähtivät neloset ylhäältä, loppuviikosta kiinteät kojeet ylös ja alas. olen lähemmäs 30 v ja joudun maksamaan arvioidut vajaat 3000 euroa omasta taskusta, mutta vielä ei kaduta. parin vuoden päästä olen toivottavasti kauniin hymyn omistaja :)

• eivät lopullisia

Lähes samaa mulle luvattiin tuosta kustannusarviosta. Neloset veks mullakin ja kiinteät kojeet vetämään. Hinta-arvio oli 1700 euroa,, hinta tuli kuin tykin suusta hoitosuunnitelmakonsultaatiossa. Nyt hintaa on mennyt reilusti 2000 euroa, joten ei ole sinisilmäisesti luottamista arvioon. Hiukan katkeralta tuntuu tää homma. Kävin välissä toisenkin oikojan juttusilla tuosta "halvasta" hinnasta ja hän sanoi ihan reilusti, että hinta-arvio on laskettu selvästi alakanttiin.
        Mutta tsemppiä vaan, kyllä se hinta valkenee oikomisen etenemisen mukaan jokaiselle ajan kanssa!

• katunut tekoa

Katsis käydä myös kunnallisella puolella arvioimassa tarviiko todella oikoa. Minulla yksityinen myös totesi oikomisen tarpeen, ja tyhmänä aloitin homman. Tästä hommasta ei tule ikinä loppua, kokenut oikoja on muttei valmista saa kyllä aikaiseksi.
      Ikinä ei kunnallisessa sanottu, että olisi oiottava. Kyllä yksityinen rakentaa vaikka pilvilinnan suuhusi, jos annat sille mahdollisuuden.

• näissä

hommissa havaittavissa sitä rahastuksenkin makua?
        Mikähän se sitten tässä oikomisessa maksaa niin älyttömästi?

Jonkun vitamiinipilleripurkin ostamisesta käydään kovaa polemiikkia, ja kerrotaan sen turhuudesta, ja rahan hukkaan heittämisestä, josta silloin tunnutaan kantavan huolta.

Kuinkahan ko. hinnat muodostuvat, ja
        ettei vain olisi kyseessä myös siitä rahan hukkaan heittämisestä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe