Nastasankarit

taas pilasitte

Taas kun kevätaurinko kuivattaa tiet niin paljastuu mitä nastat ovat saaneet aikaan. Suorastaan v...tuttaa. Uraa,uraa ja taas uraa seka karkeaksi rouhittua tienpintaa.

54

3336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • szdsddg

      tiet olisivat peililiukkaita.

      • Ei pidä paikkaansa!


      • palstanlukija
        Kairakettu kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa!

        minä sanon sinulle kaikista typeristä viesteistäsi että HÖPÖ HÖPÖ ja huomenna lisää.
        Sillä runttaajalla oli joskus fiksujakin mielipiteitä mutta kairaketulla ei ole pahemmin ollut...


      • palstanlukija kirjoitti:

        minä sanon sinulle kaikista typeristä viesteistäsi että HÖPÖ HÖPÖ ja huomenna lisää.
        Sillä runttaajalla oli joskus fiksujakin mielipiteitä mutta kairaketulla ei ole pahemmin ollut...

        Etkö saanut mitään asiaa aikaiseksi aiheeseen liittyen? Todistit vaan oman typeryytesi. Sitäkö halusitkin?


      • Aapo
        Kairakettu kirjoitti:

        Etkö saanut mitään asiaa aikaiseksi aiheeseen liittyen? Todistit vaan oman typeryytesi. Sitäkö halusitkin?

        Kaltaisiasi tyhjänpuhujia palsta on pullollaan. Nastarenkaat ovat sopivimmat Suomen vaihteleviin olosuhteisiin. Kitkrenkailla ajavat lähinnä amisteinit, joille liikenneturvallisuus on sivuseikka.


      • Aapo kirjoitti:

        Kaltaisiasi tyhjänpuhujia palsta on pullollaan. Nastarenkaat ovat sopivimmat Suomen vaihteleviin olosuhteisiin. Kitkrenkailla ajavat lähinnä amisteinit, joille liikenneturvallisuus on sivuseikka.

        Osa Tuulilasin rengastestistä:

        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        Minulle ei liikenneturvallisuus ole sivuseikka ja sitäpaitsi jos nyt renkaista puhutaan, niin nartarenkaiden tiestä irroittamien pienhiukkasten vuoksi kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin liikenteessä.


      • Nastamiäs.
        Kairakettu kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa!

        Nastarenkailla ajavat karhentavat tiet niin että myös kitkarenkailla ajavat pärjäävät.
        Jos kaikilla olisi kitkarenkaat niin tiet kiillottuisivat tosiaankin luistinradoiksi.


      • Aapo kirjoitti:

        Kaltaisiasi tyhjänpuhujia palsta on pullollaan. Nastarenkaat ovat sopivimmat Suomen vaihteleviin olosuhteisiin. Kitkrenkailla ajavat lähinnä amisteinit, joille liikenneturvallisuus on sivuseikka.

        http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/tiest.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=234

        Siinä! On minulla yksi nastarenkaallinenkin auto ja kävin just irroittamassa kuvan nastan renkaasta, jossa on vielä reilusti kulutuspintaa, varmaan suunnilleen reilusti tuplaten minimistä. Nasta jouti pois sieltä, eihän tuolla mitään virkaa siellä ole koskaan ollutkaan. Kuvasta voi jo päätellä miten tuo nuljuaa kolossaan, eikä kovametallin kärki ulotu kuin millin verran muuta metallia ulommas. Jarrutus ja kiihdytys kaataa nastan, eikä se pidä mitään, hienoinen naarmu voi kyllä jäähän jäädä.

        Nykyiset nastalliset talvirenkaat lähestyvät muutenkin jo nastattomia kitkarenkaita joiden pito perustuu pääosin kitkaan ja nastojen pito-osuus on UUTENA vain muutaman prosentin luokkaa, kuluneet gummit häviävät sitten vastaaville kitkarenkaille.


      • Nastamiäs. kirjoitti:

        Nastarenkailla ajavat karhentavat tiet niin että myös kitkarenkailla ajavat pärjäävät.
        Jos kaikilla olisi kitkarenkaat niin tiet kiillottuisivat tosiaankin luistinradoiksi.

        Risteysalueilla näkee nastarenkaiden tekemiä "karhennuksia", eli ajosuuntaista naarmua, joilla ei ole mitään pitoa lisäävää vaikutusta.


      • sika
        Kairakettu kirjoitti:

        Osa Tuulilasin rengastestistä:

        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        Minulle ei liikenneturvallisuus ole sivuseikka ja sitäpaitsi jos nyt renkaista puhutaan, niin nartarenkaiden tiestä irroittamien pienhiukkasten vuoksi kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin liikenteessä.

        Se on muuten kitkarenkaat, jotka nostattavat enemmän pienhiukkasia ilmaan kuin nastarenkaat. Ota poika asioista selvää äläkä kirjoita PASKAA!


      • sika kirjoitti:

        Se on muuten kitkarenkaat, jotka nostattavat enemmän pienhiukkasia ilmaan kuin nastarenkaat. Ota poika asioista selvää äläkä kirjoita PASKAA!

        Ota itse selvää, tai laita jotain faktaa asiasta näkösälle. Satuin just muutama päivä sitten lukemaan tutkimuksen aiheesta.

        Äläpä itse kirjoittele paskaa poju.


      • sika
        Kairakettu kirjoitti:

        Osa Tuulilasin rengastestistä:

        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        Minulle ei liikenneturvallisuus ole sivuseikka ja sitäpaitsi jos nyt renkaista puhutaan, niin nartarenkaiden tiestä irroittamien pienhiukkasten vuoksi kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin liikenteessä.

        Otteita Tekniikan maailman (17/2005) rengastestistä.

        ABS-jarrutus jäällä 50km/h nopeudesta:

        Contineltal (nasta) 38,0m
        Goodyear (nasta) 38,5m
        Michelin (nasta) 38,5m
        Pirelli (nasta) 40,5m
        Wa Nii (nasta) 40,5m
        Vredestein (nasta) 40,5m
        Gislaved (nasta) 41,5m
        Bridgestone (nasta) 44,0m
        Nokian (nasta) 44,5m
        Uniroyal (nasta) 46,5m
        Hankook (nasta) 49,0m
        Gislaved (kitka) 53,5m
        Michelin (kitka) 53,5m
        Nankang (kitka) 54,5m
        Contineltal (kitka) 57,5m
        Nokian (kitka) 58,5m
        Vredestein (kitka) 58,5m
        Agi (kitka) 65,0m
        Goodyear (kitka) 65,5m
        Bridgestone (kitka) 69,0m

        Kiihdytys jäällä testissä 9 parasta olivat nastoja, sitten tuli 1 kitka ja sen jälkeen 2 nastaa. Viimeisiä olivat loput 8 kitkaa.

        Sivuttaispito jäällä parhaita olivat 11 nastaa ja huonoimpia olivat kaikki kitkat.

        Käsittelyrata jäällä nopeimpia olivat 10 nastaa.

        Ei oikein kitka toiminut...


      • sika
        Kairakettu kirjoitti:

        Ota itse selvää, tai laita jotain faktaa asiasta näkösälle. Satuin just muutama päivä sitten lukemaan tutkimuksen aiheesta.

        Äläpä itse kirjoittele paskaa poju.

        Tutkimuksessa nimenomaan sanottiin, että kitkat nostattavat pienhiukkaset tehokkaammin hengitysilmaan kuin nastat.

        Pikku kairahintti vaan paskaa täällä puhuu...


      • sika kirjoitti:

        Otteita Tekniikan maailman (17/2005) rengastestistä.

        ABS-jarrutus jäällä 50km/h nopeudesta:

        Contineltal (nasta) 38,0m
        Goodyear (nasta) 38,5m
        Michelin (nasta) 38,5m
        Pirelli (nasta) 40,5m
        Wa Nii (nasta) 40,5m
        Vredestein (nasta) 40,5m
        Gislaved (nasta) 41,5m
        Bridgestone (nasta) 44,0m
        Nokian (nasta) 44,5m
        Uniroyal (nasta) 46,5m
        Hankook (nasta) 49,0m
        Gislaved (kitka) 53,5m
        Michelin (kitka) 53,5m
        Nankang (kitka) 54,5m
        Contineltal (kitka) 57,5m
        Nokian (kitka) 58,5m
        Vredestein (kitka) 58,5m
        Agi (kitka) 65,0m
        Goodyear (kitka) 65,5m
        Bridgestone (kitka) 69,0m

        Kiihdytys jäällä testissä 9 parasta olivat nastoja, sitten tuli 1 kitka ja sen jälkeen 2 nastaa. Viimeisiä olivat loput 8 kitkaa.

        Sivuttaispito jäällä parhaita olivat 11 nastaa ja huonoimpia olivat kaikki kitkat.

        Käsittelyrata jäällä nopeimpia olivat 10 nastaa.

        Ei oikein kitka toiminut...

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000014389215

        Ilman "abseja" ovat testaajatkin saaneet autoja pysäytettyä paremmin kuin ABS-jarruin.


      • sika kirjoitti:

        Tutkimuksessa nimenomaan sanottiin, että kitkat nostattavat pienhiukkaset tehokkaammin hengitysilmaan kuin nastat.

        Pikku kairahintti vaan paskaa täällä puhuu...

        Laita nyt jo faktoja kehiin, tai kyyki. Surkeat sepostuksesi eivät vakuuta ketään.


      • sika

      • sika kirjoitti:

        Niin ja nastat pysäyttävät paremmin kuin kitkat. Siitähän tässä on kyse. Koitat vaihtaa aihetta, koska tiedät olevasi väärässä.

        Tuulilasin testissä parhailla kitkarenkailla pysähdyttiin tehokkaammin kuin parhailla nastarenkailla, onko tuo vaikea hyväksyä?


      • sika kirjoitti:

        Niin ja nastat pysäyttävät paremmin kuin kitkat. Siitähän tässä on kyse. Koitat vaihtaa aihetta, koska tiedät olevasi väärässä.

        Olisi hauska lukea rengastestejä myös käytettyjen renkaiden osalta, sillä kukaanhan ei aja uusilla. Omakohtaiseen kokemukseeni perustuen väitän, että nastarenkaat huononevat käytössä enemmän kuin kitkarenkaat, eroja voi toki olla, kun en ole kaikkia testaillut.


      • suhteellisesti
        Kairakettu kirjoitti:

        Olisi hauska lukea rengastestejä myös käytettyjen renkaiden osalta, sillä kukaanhan ei aja uusilla. Omakohtaiseen kokemukseeni perustuen väitän, että nastarenkaat huononevat käytössä enemmän kuin kitkarenkaat, eroja voi toki olla, kun en ole kaikkia testaillut.

        mutta ei absoluuttisesti.
        Terv. keskustelua sivusta seurannut.


      • suhteellisesti kirjoitti:

        mutta ei absoluuttisesti.
        Terv. keskustelua sivusta seurannut.

        Kaksi rengasta, nastarengas ja kitkarengas, lähes yhtä hyviä uutena. Samat renkaat käytettynä, nastarengas paljon huonompi kuin kitkarengas.


      • tieto johonkin
        Kairakettu kirjoitti:

        Kaksi rengasta, nastarengas ja kitkarengas, lähes yhtä hyviä uutena. Samat renkaat käytettynä, nastarengas paljon huonompi kuin kitkarengas.

        vertailutestiin tai -tutkimukseen?



      • sorry nyt vaan,

      • sorry nyt vaan, kirjoitti:

        mitäs testejä tai tutkimuksia ne ovat?
        Tällä perusteellahan voi väittää mitä hyvänsä, jos vain siltä tuntuu.

        Luehan vielä kerran, mainitsin muistaakseni toivomukseni rengastesteistä myös käytettyjen renkaiden osalta, etkö huomannut, vai onko ymmärtämisessä vikaa? Esitin oman kokemukseen perustuvan arvioni ja päinvastaisia väitteitä ei ole vielä näkynyt.


      • vaan missä se testi
        Kairakettu kirjoitti:

        Luehan vielä kerran, mainitsin muistaakseni toivomukseni rengastesteistä myös käytettyjen renkaiden osalta, etkö huomannut, vai onko ymmärtämisessä vikaa? Esitin oman kokemukseen perustuvan arvioni ja päinvastaisia väitteitä ei ole vielä näkynyt.

        on luettavissa (mitäs tekemistä tällä on ymmärryksen kanssa?)
        Taitaapa mennä juupas-eipäs keskusteluksi...



      • sika
        Kairakettu kirjoitti:

        Tuulilasin testissä parhailla kitkarenkailla pysähdyttiin tehokkaammin kuin parhailla nastarenkailla, onko tuo vaikea hyväksyä?

        TM:n testissä nastarenkaat olivat huomattavasti paremmat kuin kitkat. Onko tämä niin vaikea hyväksyä?


      • sika kirjoitti:

        TM:n testissä nastarenkaat olivat huomattavasti paremmat kuin kitkat. Onko tämä niin vaikea hyväksyä?

        Tuulilasin testissä kitkat olivat paremmat jääpidossa, mikä vaikeus sinulla on hyväksyä sitä? Rengasvalinta ei ole muutenkaan pelkkien testitulosten perusteellaa aina kaikkein onnistuneinta, kuten olen jo muualla kirjoitellutkin.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Osa Tuulilasin rengastestistä:

        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        Minulle ei liikenneturvallisuus ole sivuseikka ja sitäpaitsi jos nyt renkaista puhutaan, niin nartarenkaiden tiestä irroittamien pienhiukkasten vuoksi kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin liikenteessä.

        Eli kitkat toimivat jarrutuksissa vain jos nopeudet olisivat korkeintaan 30km/h? Tulos sinällään on varmasti oikea, mutta hieman kaukana käytännön nopeuksista.

        Tuostakin jääympyräkokeesta selviää erinomaisesti, että eri nastarenkaiden erot ovat huomattavasti pienemmät kuin kitkarenkaiden. Mutta eihän siinä ole mitään uutta.


      • kysymys?
        Kairakettu kirjoitti:

        Risteysalueilla näkee nastarenkaiden tekemiä "karhennuksia", eli ajosuuntaista naarmua, joilla ei ole mitään pitoa lisäävää vaikutusta.

        kysyn täällä sitä testiä, kun ei sitä toisessa ketjussa enää voinut kysyä (liian syvä ketju), siis:
        missä on jonkun testin tulos, jossa kerrotaan käytettyjen renkaiden ominaisuuksisita?
        Viittasit toisessa ketjussa ainoastaan omaankin toivomukseesi eo. kaltaisesta testistä.
        Ei se mikään tollo ole, joka ei SINUN kokemuksiasi minään testinä pidä, sorry nyt vaan.


      • kehiin
        Kairakettu kirjoitti:

        Tuulilasin testissä parhailla kitkarenkailla pysähdyttiin tehokkaammin kuin parhailla nastarenkailla, onko tuo vaikea hyväksyä?

        TL:n testissä mainitaan seuraavaa:
        "Mittausalustana toimi karhennettu jää. Kiillottunut jää muuttaisi tuloksia nastarenkaille edullisemmiksi. "

        Mitä sileämpi/kiillottuneempi jää on, sitä enemmän kitkat häviävät nastalliseille. Onko se vaikea uskoa?
        Entä jos jään päällä on vielä vettäkin...


      • joo ja kerran joo
        Kairakettu kirjoitti:

        Osa Tuulilasin rengastestistä:

        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        Minulle ei liikenneturvallisuus ole sivuseikka ja sitäpaitsi jos nyt renkaista puhutaan, niin nartarenkaiden tiestä irroittamien pienhiukkasten vuoksi kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin liikenteessä.

        ajatko "takajarrut" pois kytkettynä?.... heh heh...


    • poliisimestari-SISU

      huusi iivana kun suomeen ristiretkelle lähti! URAA URAA!!

    • on se että

      henki ja suvunjatkamiskyky säilyi.

      Niin moni kitkarengasdynastiaa aikova menetti taas tänä talvena pallinsa ja muunkin kehon elinvoiman.

      Mahtaa vituttaa jäljelle jääneitä lajitovereita.

      Sorry.

      • tuollaista

        päättelet?? Lyön pallini vetoa että tänä talvena kuolemaan johtaneissa onnettomuusautoissa suurimmassa osassa on ollut nastarenkaat.


      • Aapo
        tuollaista kirjoitti:

        päättelet?? Lyön pallini vetoa että tänä talvena kuolemaan johtaneissa onnettomuusautoissa suurimmassa osassa on ollut nastarenkaat.

        Jos suhteutetaan käyttäjämäärät kuolonkolareihin, kitkarengaskuskeilla on enemmän onnettomuuksia.


    • että kaikkein paras olisi että nasta/kitka suhde oil suurinpiirtein 50/50, ajattelen asiaa siten että nasta repii tamppaantuneen lumen yms, pinnan rikki, jolloin kitka pitää hyvin.
      ja sitten taas kitka plaanaa lumen sileeks jossa nasta pitää hyvin.

      • nastarenkssuhareista

        ei ole ottanut kantaa siihen mitä aloitustekstini käsitteli eli teiden pilallekulumista. Alkakaa nyt vaikka väittämään että nastat ei kuluta.


      • piti vielä
        nastarenkssuhareista kirjoitti:

        ei ole ottanut kantaa siihen mitä aloitustekstini käsitteli eli teiden pilallekulumista. Alkakaa nyt vaikka väittämään että nastat ei kuluta.

        sanoa että kyllä on hieno päästellä kitkoilla kun päätietkin ainakin etelässä on sulia ja kuivia!


      • PerSe
        nastarenkssuhareista kirjoitti:

        ei ole ottanut kantaa siihen mitä aloitustekstini käsitteli eli teiden pilallekulumista. Alkakaa nyt vaikka väittämään että nastat ei kuluta.

        huonotekoisesta tiestä ja keinotekoisesta tien sulattamissta suolalla..ilman suolaa tiet pysyisivät monessa paikkaa jään peitossa mutta kun näille kitkapelleille pitää ne tiet saada sulaksi...
        itse ajelen pääsääntöisesti 80 jään peittämällä tiellä ja yksikertaisesti kitkoilla ei pärjää (lue niillä ei pääse pihaan asti ei saa pysähtymään isollelle tielle tultaessa ) ..tämä ei ole veikkausta vaan kokeilun tuomaa tulosta ..oma kitkarengas kokeilu tuli maksamaan vaaktuksen maksajille riittävästi mutta itselle ei tullut kuin puskkurin uudelleen maalau eli van maalit..ikävää muitten vaakutuksen maksajien kannalta oli se että olin just vaihtanut autoa jonka ostin takaisin myöhemmin..


      • sika
        PerSe kirjoitti:

        huonotekoisesta tiestä ja keinotekoisesta tien sulattamissta suolalla..ilman suolaa tiet pysyisivät monessa paikkaa jään peitossa mutta kun näille kitkapelleille pitää ne tiet saada sulaksi...
        itse ajelen pääsääntöisesti 80 jään peittämällä tiellä ja yksikertaisesti kitkoilla ei pärjää (lue niillä ei pääse pihaan asti ei saa pysähtymään isollelle tielle tultaessa ) ..tämä ei ole veikkausta vaan kokeilun tuomaa tulosta ..oma kitkarengas kokeilu tuli maksamaan vaaktuksen maksajille riittävästi mutta itselle ei tullut kuin puskkurin uudelleen maalau eli van maalit..ikävää muitten vaakutuksen maksajien kannalta oli se että olin just vaihtanut autoa jonka ostin takaisin myöhemmin..

        Jos olisit yhtä kova rattimies kuin kairakettu, niin sulla ei olisi mitään ongelmia kitkojen kanssa.


      • monta
        PerSe kirjoitti:

        huonotekoisesta tiestä ja keinotekoisesta tien sulattamissta suolalla..ilman suolaa tiet pysyisivät monessa paikkaa jään peitossa mutta kun näille kitkapelleille pitää ne tiet saada sulaksi...
        itse ajelen pääsääntöisesti 80 jään peittämällä tiellä ja yksikertaisesti kitkoilla ei pärjää (lue niillä ei pääse pihaan asti ei saa pysähtymään isollelle tielle tultaessa ) ..tämä ei ole veikkausta vaan kokeilun tuomaa tulosta ..oma kitkarengas kokeilu tuli maksamaan vaaktuksen maksajille riittävästi mutta itselle ei tullut kuin puskkurin uudelleen maalau eli van maalit..ikävää muitten vaakutuksen maksajien kannalta oli se että olin just vaihtanut autoa jonka ostin takaisin myöhemmin..

        kilometriä olet ajanut kitkarenkailla? Vastaa rehellisesti.


      • aloitin
        monta kirjoitti:

        kilometriä olet ajanut kitkarenkailla? Vastaa rehellisesti.

        tämän keskustelun eikä minulla ole nimimerkkiä mutta väitän että tällä palstalla ei ole kenelläkään muulla niin paljoa kokemusta kitkarenkaista kuin minulla (olen vaikka herra X)


      • PerSE
        sika kirjoitti:

        Jos olisit yhtä kova rattimies kuin kairakettu, niin sulla ei olisi mitään ongelmia kitkojen kanssa.

        siinä on turhaa läsitäs paskaa pidosta kun se on menetetty..
        mutta asiaan ajelin tehokkaalla harrasteautollani toissa päivänä hiukan alle 200km/h:ssa ja ei mitään ongelmaan kun oli kuiva asvaltti..ja olihan autossa eurokitkat alla..mutta eipä passaa joka päivä pihasta lähtee liikenteeseen koska niillä ei pääse todellakaan takaisin..vai pitäskö hankkia kaupungista talli cruisailua varten :/


      • Perse
        monta kirjoitti:

        kilometriä olet ajanut kitkarenkailla? Vastaa rehellisesti.

        yhdessä on nytkin alla...pakusta jätin kesärenkaaksi koska en pärjää kitkoilla ilman traileria enkä todellakaan trailerin kanssa..
        nastoja alla nyt kolmessa muussa ajopelissä...yhdessä kesärenkaat kun siinä ei ole pakko pitää talvirenkaita ollenkaan..


    • xxx

      Tää nasta- kitkarengas syyttely on jotenkin outo.
      Tien pitäjän on huolehdittava tien kunnosta, ei se ole tien käyttäjän vastuulla. Tässä mennään taas jonkinlaisen itse sensuurin puolelle, koska tienhoitoon ei ole määrätty tarpeeksi rahaa niin syytellään toisiamme vaikka todellinen kohde pitäisi olla tienhoitolaitos, joka ei pinnoita teitä riittävan usein. Ne molemmat rengas tyypit ovat kuitenkin laillisia seka varmaankin käyttäjälleen parhaat vaihtoehdot.

      • autoihin

        Minun ehdotus. Nastat kieltoon ja lumiketjut pakollisiksi joka autoon. Ne jotka eivät pärjää kitkoilla käyttäkööt lumiketjuja. Niitä käytetään keskieuroopassakin.


      • apo
        autoihin kirjoitti:

        Minun ehdotus. Nastat kieltoon ja lumiketjut pakollisiksi joka autoon. Ne jotka eivät pärjää kitkoilla käyttäkööt lumiketjuja. Niitä käytetään keskieuroopassakin.

        Siellä Keski-Euroopassa on vain hyvin paljon vähemmän liukkaita päiviä kuin täällä, ainakin Zuric´n alueella kun siellä asuin joitakin vuosia.


      • ilman
        apo kirjoitti:

        Siellä Keski-Euroopassa on vain hyvin paljon vähemmän liukkaita päiviä kuin täällä, ainakin Zuric´n alueella kun siellä asuin joitakin vuosia.

        nastoja?


      • apo
        ilman kirjoitti:

        nastoja?

        Olis niitä muutaman kerran tarvinnut, mutta kuten edellisesä viestissäni totesin, siellä oli todella vain muutamia päiviä jolloin tiet olivat liukkaita, yleensä vain niinä päivinä kun lunta satoi. Alpit ovat asia erikseen, sielläkin tosin auraus ja suolaus pelasi niin hyvin että ketjuille ei ollut pajonkaan käyttöä laskettelu reissuilla


    • Piikkipyörä

      Joo teikäläisten takia täytyy tiet pitää kesäkunnossa talvellakin, kun raukat on ojassa heti kun vähän jäätää!

    • palstanlukija

      Lähtipäs muuten viesti, jossa arvostelin asialliisesti tuulilasi lehteä! Tai no, taisin mainita tuulipukulehdestäkin. No, kirjoitan uudestaan. Minulle tulee lahjatilauksena tuo Tuulilasi ja minua lähinnä naurattaa ne testit. Ne tehdään juuri niin että tulokset miellyttävät testitn tekijöitä itseään tai sitten kenties jotain muuta tahoa? Myytinmurtajatkin on uskottavampi! Hehe

      • PeRSe

        esim gti *lehdestä tai sen päätoimittajasta mitään ...piirit on pienet ja perseen nuolijat sitäkin ahkerampia..
        *huomio että tämä kirjoitetaan pienellä


    • Piti vilkaista ja äkkiä pois

      Kyl taas naurattaa nää joka vuotiset jutut, näiden takia olen pysynyt kaukana tästä palstasta. Aina samat tyypit täällä vinettämässä ja todistamassa jotain olematonta.

      Niinku tässäkin viestiketjussa joku teinipeelo, jolla on korkeintaa vuoden ajokokemus väittelee. Ei näköjää tiedä mitä varte ABS-jarrut on keksitty, ei todellakaan ole tarkoitettu että ABSilla jarrutus olisi tehokkaampaa vaan että ohjattavuus säilyy. Puhtaalla asfaltilla kesällä ns. äkkijarrutus on paljon tehokkaampi kuin ABSilla jarrutus. Mutta jos kyse on esim. jäinen tie jossa vielä pitäisi tehdä nopea jarrutus ja vieläpä väistöliikkeitä niin ABS on tässä namia.

      Tuohon nasta vs kitka sotaan en ota kantaa, ajan nastoilla ku on omasta mielestäni paremmat. Vitut välitän tuleeko uraa vai ei. Osaan ajaa tiellä kun tiellä, alla on kunnon auto joka ei välitä vaikka olis soratie.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7160
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2184
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1429
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1143
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      331
      1018
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      863
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      855
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe