Kestovahaus

omppu

Onko kokemuksia auton maalipinnan kestovahauksesta (vaikutuksen kestosta, kustannuksista, vaikutuksesta ulkonäköön). Voiko joku suositella pääkaupunkiseudulla kestovahausta tekeviä yrityksiä.

19

12005

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brilliant

Omassa on käsitelty ja kyllä pitäisi olla vakiona kaikissa autoissa. Ulkonäkö on aina kunnossa ja maalipinta pysyy kunnoltaankin uuden veroisena. Hinta on tietysti kalliimpi (200-300 euroa?) kuin itse vahaten, mutta on se sen arvoista.

Keltaisilta sivuilta löytyy käsittelijöitä ruostesuojafirmojen yhteydestä. Tarkemmin en osaa suositella.

• Mersumies

vahaus on kokemusteni mukaan sekä 1)ajanhaaskausta 2)auton puhtaanapidolle haitallista. Nimittäin lika ja pöly imeytyvät oikein kiinni vahattuun maaliin, vahaamattoman maalipinnan saa tosi puhtaaksi ja kirkkaaksi kun pesee esim. Vileda-rätin avulla Fairy-astianpesuaineella. Kokeilkaapa,niin voitte unohtaa naurettavat puheet vahauksesta ja sen tarpeellisuudesta!

• KS

että auton maalipintojen vahaus ei kannata, paskapuhetta.
        Varmaan kerran kuussa on parempi, kuin jollain kestovahauksella kerran vuodessa !

• WaxMan
        KS kirjoitti:

Varmaan kerran kuussa on parempi, kuin jollain kestovahauksella kerran vuodessa !

Samaa mieltä kanssasi, eihän tuossa nyt ole mitään järkeä että autoa ei kannata vahata! Itse vahaan käsin kärryni 2-3 kertaa vuodessa, samalla poistan vanhan vahan cleanerilla ja maalipinta puhdistuu samalla. Taas sellaista autoa mitä ei ole koskaan vahattu tai ainakin monta vuotta takaperin - ja naarmutettu ties millä harjoilla, ei saa muuten enää kiiltämään kuin myllyttämällä josta voi lukea alempaa lisää.

Briliant käsittelyistä ei omakohtaista kokemusta, muut on kyllä kehuneet että on hyvä juttu.

• Simo
        KS kirjoitti:

Riippuu vahasta, mitä käyttää. Kuluttavalla vahalla kerran kuussa saa kyllä maalipinnan kulumaan ennen aikojaan. Mutta puhtaalla vahalla ei haittaa useampi kerta vuodessa.

Normaali hyvä vaha kestää hyvinkin vuoden (riippuen käyttöolosuhteista), joten sitä useammin vahaaminen on ajan tuhlausta.

• West
        Simo kirjoitti:

Riippuu vahasta, mitä käyttää. Kuluttavalla vahalla kerran kuussa saa kyllä maalipinnan kulumaan ennen aikojaan. Mutta puhtaalla vahalla ei haittaa useampi kerta vuodessa.

Normaali hyvä vaha kestää hyvinkin vuoden (riippuen käyttöolosuhteista), joten sitä useammin vahaaminen on ajan tuhlausta.

Ei mikään vaha vuotta kestä, jos puhutaan Korrek teflox, Auto glym, ym tuommoiset.Itse vahaan Mersuni 2 kuukauden välein, kyllä se sen vaatii ei vaha käsinpesussakaan kestä tuota kauempaa.

Jos joku väittää että syksyllä kun auton vahaa, niin se suoja riittää talven, tuo teoria on puppua

• -S-

No eihän se mitään pakollista ole mutta köyhän kannattaa autostaan pitää huolta, on siten helpompi myydäkin kun auto kiiltää kuin uus 10 vuoden ikäsenäkin, niitä ei pahemmin nää. Kaikki on järjestään kuin hiekkapaperilla pesty täysin naarmuilla. Suomessa ei ainakaan auto ole käyttöväline vaan sen voi rinnastaa lähes asunnon hankkimiseen.

• -S-
        West kirjoitti:

Ei mikään vaha vuotta kestä, jos puhutaan Korrek teflox, Auto glym, ym tuommoiset.Itse vahaan Mersuni 2 kuukauden välein, kyllä se sen vaatii ei vaha käsinpesussakaan kestä tuota kauempaa.

Jos joku väittää että syksyllä kun auton vahaa, niin se suoja riittää talven, tuo teoria on puppua

Siitähän on kyse! ja kun se on vahattu niin silloin ei pestä maali/lakka pintaa vaan sitä vaha pintaa ja tällöin maali pinta säilyy hyvänä!

Jos autoa ei vahata niin lakka kuluu hyvin nopeasti maalin päältä varsinkin kun jos käytetään liuttimia ja kaikken pahin yhdistelmä on kun käytetään huolttiksen harjakoneessa hiottavana.

• Teippituning

-Joo, peskää vain jollain Fairyilla ja muilla astianpesuaineilla niitä autojanne mutta älkää sitten tulko valittamaan, kun alkaa pinta näyttämään kovin haalealta, kun vesi on päässyt sinne sen alle.
        Joku voi pitää moista autonpesuaineiden myyntipuheenakin mutta itsekin sen jokainen kyllä huomaa, jos pitempään käyttää. Toisekseen pikatestin voi tehdä niinkin, että pesee jollain autonpesushampoolla autonsa ja koittaa maalipintaa sormella (melko liukas tulee, jos auto on joskus edes vahattu). Astianpesuaineella pestynä taasen pinta on melko kuivan tuntuinen. Puhdashan siitä kyllä tulee, ei sen puoleen, jos se on vain tarkoitus. Mutta niin, kiilto maalipinnasta kyllä lähtee tällä menetelmällä ajan kanssa.

-Suosittelen itse kestovahausta lämpimästi. Varsinkin talvea vasten, kun autoa ei helpolla pysty vahaamaan, ainoastaan jossain itsepesupaikoissa pesemään.
        Kestovahahan siis luo semmoisen suojaavan kalvon/pinnan maalin päälle, jotkut sanovat lasituksen maalin päälle. Tosin paikoissa, jotka niitä tekevät on huimia eroja. Kannattaa yrittää kysellä muilta, onko lähitienoon paikoista kokemusta ja käyttää omansa semmoisessa ennemmin (jos oli hyvä paikka), kuin mennä sinne ehkä mahdollisesti vain halvimpaan.

• Nonnis
        Teippituning kirjoitti:

-Joo, peskää vain jollain Fairyilla ja muilla astianpesuaineilla niitä autojanne mutta älkää sitten tulko valittamaan, kun alkaa pinta näyttämään kovin haalealta, kun vesi on päässyt sinne sen alle.
        Joku voi pitää moista autonpesuaineiden myyntipuheenakin mutta itsekin sen jokainen kyllä huomaa, jos pitempään käyttää. Toisekseen pikatestin voi tehdä niinkin, että pesee jollain autonpesushampoolla autonsa ja koittaa maalipintaa sormella (melko liukas tulee, jos auto on joskus edes vahattu). Astianpesuaineella pestynä taasen pinta on melko kuivan tuntuinen. Puhdashan siitä kyllä tulee, ei sen puoleen, jos se on vain tarkoitus. Mutta niin, kiilto maalipinnasta kyllä lähtee tällä menetelmällä ajan kanssa.

-Suosittelen itse kestovahausta lämpimästi. Varsinkin talvea vasten, kun autoa ei helpolla pysty vahaamaan, ainoastaan jossain itsepesupaikoissa pesemään.
        Kestovahahan siis luo semmoisen suojaavan kalvon/pinnan maalin päälle, jotkut sanovat lasituksen maalin päälle. Tosin paikoissa, jotka niitä tekevät on huimia eroja. Kannattaa yrittää kysellä muilta, onko lähitienoon paikoista kokemusta ja käyttää omansa semmoisessa ennemmin (jos oli hyvä paikka), kuin mennä sinne ehkä mahdollisesti vain halvimpaan.

Tuskinpa astianpesuaineen käyttö mitään haittaa kunhan muistaa vahatakin auton. Autoshampoolla ei lika aina kovin hyvin lähde.

• Simo
        West kirjoitti:

Riippuu vahasta, käyttöolosuhteista, ajomääristä ja paikallisista olosuhteista. Niin ja tietysti vahaajasta. On ihan eri asia jos hinkkaa vahauksen yhteydessä autonsa huippukiiltäväksi ja samalla vahakerroksen äärimmäisen ohueksi, niin tottakai kestokin lyhenee.

Se on totta, että kiilto ei kestä välttämättä vuotta, mutta kyllä se ohentunut vahakerros on siinä auton pinnassa edelleen. Autojani pesen harjattomassa pesussa, joten käsinpesusta ei ole samalla tavalla kokemuksia. Ja kyse on siis kunnon vahoista ei tietenkään mistään pika- tai pesuvahoista.

• X5_12

Sulla ei selvästikään ole autoa ja haluat kateellisena pilata muiden komeat, kiiltävät menopelit. Astianpesuaine EI jätä autoa kiiltäväksi, vaan mataksi ja pilaa maalipinnan pidemmän päälle lopullisesti. Piste.

• Z Aino
        X5_12 kirjoitti:

Sulla ei selvästikään ole autoa ja haluat kateellisena pilata muiden komeat, kiiltävät menopelit. Astianpesuaine EI jätä autoa kiiltäväksi, vaan mataksi ja pilaa maalipinnan pidemmän päälle lopullisesti. Piste.

Naapuri ihmetteli aikoinaan, että miksi ihmeessä hänen autonsa maalipinta on niin tahmea ja mustat muoviosat haalistuneet harmaan ja valkean laikullisiksi vaikka hän pesee autonsa säännöllisesti Fairyllä ? - vastasin, että siksi juuri....

• Marko

Kestovahauksista on joskus ollut testi Tekniikan Maailmassa (joskus 90-luvun puolivälissä), esimerkkiautona Renault Clio. Teetättivät liikkeessä (Corium), ajoivat kovissa suolakeleissä ja testasivat. Ei ollut hintansa väärti, normaalipesuissa ei lika meinannut lähteä millään, vaati liuotinaineita ja silloin suojakerros kärsi ajan oloon ja kiiltokin himmeni.

Tee mieluummin niin, että pese autosi käsin ja vahaa se itse kunnon vahalla säännöllisesti (2-3 kk välein). Jos sinulla ei ole lämmintä tallia, kysele kavereitlasi tai etsi sopiva huoltoaseman tee-itse-halli. Jos ei semmoistakaan löydy, soita johonkin autonpesufirmaan, heilläkään ei normaali vahaus maksa kovin paljoa, tingi hintaa.

Älä kovin usein käytä pelkkää harjatonta pikapesua, maalipintaan jää aina tällöin likakerros koska hankaava kosketus puuttuu. Pese käsin puhtaalla sienellä ja vahashampoolla, vain äärimmäisessä pakossa käytä liuotinpesuainetta. Kuivaa autosi säämiskällä. Näin menetellen säilytät autosi loistavan kiiltävänä vuosien ajan. Itsellä on tämmöisestä tee-itse-menetelmästä 18 vuoden kokemus ja joka kerta autoani vaihtaessa myyjä on todennut että onpa huippuhyvin pidetty auto. Näkyy sitten hyvityshinnassa!

Eikun hihat heilumaan! ;)

• v702.t

Itsellä on kokemusta uuden auton corium käsittelystä. Lika irtoaa hyvin, auto puhdistuu harjattomassa pesussa ilman liuottimia (niitähän ei kestovahan kanssa pidäkkään käyttää). Pinta kiiltää eikä ole kuivan tuntuinen. Itse en kyllä viitsi vahata autoa käsin useita kertoja vuodessa.

• jarppa

omaan autooni on tehty perma shine-käsittely.se ei ole vahaa, vaan jotain muuta mönjää.hyvin on lika lähtenyt ja pinta pysynyt siistinä, vaikka väri on punainen. auto pitää ohjeiden mukaan pestä liuottimella väh.1/kk. liuottimen on oltava ammoniakkivapaata.hinta käsittelylle on aika suolanen, mutta teetin sen ihan kokeeksi.kyllä se käsinvahauskin tarpeeksi usein tehtynä pitää auton pinnan siistinä ja hyvänä.

• Pettynyt autoilija

EN suosittele ainakaan Silver Seal Nano 2K-kestopinnoitteen ottamista.
      Itse otin sellaisen eräässä Vantaalla sijaitsevassa autojen pesuun erikoituneessa yrityksessä keväällä vajaa vuosi sitten.
      Autoni oli 2 vuotta vanha ja maalipinta oli hyvässä kunnossa lukuunottamatta harjapesussa tulleita, auringon paisteessa näkyviä pieniä "naarmuja" kun vein sen käsittelyyn.
      Auto myllytettiin ennen käsittelyä jotta naarmut häviävät ja saadaan aikaan paras mahdollinen lopputulos.
      Kun hain auton pois käsittelystä en voinut uskoa silmiäni. Maalipinta oli kuin uusi ja kiilsi kuin parhaassakin näyttelyautossa. Olin todella tyytyväinen tulokseen.
      Pari ensimmäistä kuukautta käsittelyn jälkeen meni hyvin. Auto oli helppo puhdistaa ja tuntui että maalipinta suorastaan hylkii likaa. Myös kiilto oli loistava.

Sitten loppukesästä alkoi ongelmat. Maalipinta ei enää lähtynytkään puhtaaksi niin helposti. Itseasiassa tuntui että maalipinta suorastaan imi siihen osuvan lian eikä se suostu lähtemään irti oikein millään. Aina kun outoa pesi sai tehdä todella töitä että sai puhdasta jälkeä. Itikanraadot tuntui olevan mahdotonta saada irroitettua keulalta ja peileistä.
      Nyt talvella ongelma on vain pahentunut. Autoa on todella hankala pitää puhtaana koska kura ja loska tarttuu autoon kuin tauti. Tuntuu että maalipinta suorastaan imee likaa ja sitoo sen itseensä. Kiiltokaan ei ole yhtään sen parempi kuin käsittelemättömissä saman ikäisissä autoissa.

Olen ollut yhteydessä ongelmien suhteen käsittelyn tehneeseen firmaan ja auton pinnoite on kerran tarkastettu valitukseni takia mutta sen on todettu olevan asianmukaisessa kunnossa. Eli pinnoite toimii kuin sen pitääkin.
      Otin vielä yhteyttä maahantuojaan joka sanoi että maanteillä oleva suola saa lian tarttumaan autoon ja pinnoitteeseen ja siksi sitä on niin vaikea saada puhtaaksi.

Korostan että autoa ei ole käsittelyn jälkeen pesty kuin käsin sienellä ja käsittelyn suorittajan suosittelemilla pesuaineilla. Myös käsittelyn jälkeen auto sai kuivua 2 viikkoa kuten ohjeistettiin. Joten vika ei ole käyttäjässä.

En enää koskaan aio ottaa yhtään erikoispinnoitetta autooni vaan palaan takasin vahojen pariin. Ne on paljon parempi ratkaisu. Nyt täytyy vain selvittää voinko keväällä käydä vahauttamassa autoni vai pitääkö ottamani Silver Seal Nano 2K-kestopinnoitte poistaa ennen sitä jotenkin.

• ei ois pitän

Mulla on suht samanlaisia kokemuksii, paitsi et mun autoo ei myllytetty ennen käsittelyy. Teetin käsittelyn kesäl ja alkuks olikin hyvä mut nyt ei enää lähe puhtaaks ees kovalla työlllä

• hanman53

Useamman uuden autoni olen kestovahannut heti uutena. Hinta on ollut reilut 200 euroa. Samasta autopesuliikkeestä sain heidän käyttäämäänsä pesuainetta. Painepesurilla ja sienellä olen vain pessyt. Kolmen vuoden jälkeen kun olen aina auton vaihtanut, kiilto maalipinnassa on edelleen hyvä ja vain yksi vahaus on tehty.

Kyllä auton kiiltoon voi vaikuttaa paljonkin hellävaraisella pesulla ja hyvillä pesuaineilla.
      Naarmuja maalipintaan syntyy helposti talvellakin, kun likaisen auton päältä harjaa lumia pois, näin varsinkin nuoskakelillä.

Tässä on jo moneen kertaan todettu, että vahapintaahan siinä puhdistetaan, jos auto on näin käsitelty. Maalipinta siis säästyy vahauksen ansiosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      193
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33