Hei!
Olen vain seurannut näitä keskustelujanne sivummalla, nyt kuitenkin teen avauksen minäkin.
Olen menettänyt mieheni pari vuotta sitten. Lapseni ovat jo aikuisia, kotoaan pois muuttaneita. Parin vuoden "sinkkuna" olon jälkeen sain rinnalleni miehen, joka on oman eronsa läpikäynyt vasta hiljattain.
Tässä totuttelemme toisiimme, asumme omissa asunnoissamme mutta näemme aika usein.
Pitkien suhteidemme vuoksi kannamme mukanamme vuosikymmenten aikana muodostuneita toimintatapoja. Näistä omalla tavalla ahdistavin on se, että käsityksemme oman tilan tarpeesta ovat niin erilaiset.
Menneessä suhteessani totuin siihen, että vaikka asuimme yhdessä, soitimme silti toisillemme joka päivä. Aamuisin töistä, joskus myös päivisinkin. Kun mies oli työmatkalla, hän soitti ja kertoili päivästään joka ilta. Juteltiin läpi isot ja pienet asiat, mistään ei voinut olla puhumatta.
Tämä nykyinen ystäväni saattaa välillä kadota kuin maan alle, olla muutaman päivän jossain. Hän ei ole alkoholisti, vaan sulkeutuu sinne jonnekin omaan maailmaansa pohtimaan asioita "yssikseen".
Tällöin hän ei vastaa soittoihini, ei tekstiviesteihini. Olen kuin ilmaa, ja niin monet kerrat itkenyt torjutuksi tulemista.
Tiedän, että ihmisillä on erilaiset oman tilan tarpeet. Minua kuitenkin loukkaa se, että jos hänellä on ongelmia tai surkeita ajatuksia mielessään, hän ei jaa niitä minun kanssani, vaan antaa niiden vaikuttaa koko arkeensa niin paljon. Eikös se jaettu suru olisi pienempi?
En oikein tiedä, mikä tässä olisi viisasta. En voi muuttaa häntä, rakastan häntä sellaisena kuin hän on. Mutta onko omalle ahdistukselleni mitään tehtävissä? Tälläkin hetkellä hän on taas "siellä jossain", olen itkenyt puhelinvastaajaan mutta hän ei noteeraa sitäkään.
Millä tavalla tässä voisin löytää tasapainon? Olo tuntuu niin torjutulta, aivan kuin hän ei rakastaisi minua tarpeeksi.
Millaisia kokemuksia erilaisista erillisyyden tarpeista teillä on?
Kiitos!
Oman tilan tarve
14
881
Vastaukset
- ota selvää
vaan ole toista kuvioissa mukana!En halua pahoittaa mieltäs mutta siltä minusta ainakin näyttää kun luin juttusi.
- Uusiosuhde
Niin minäkin ensin ajattelin, kun oli taas vaipunut maan alle. Hän asuu niin lähellä minusta, että teen sinne helpostikin iltakävelyn. Lähdin silloin sitten kävelylle, oli satanut lunta. Pihalla oli hänen oma autonsa, lumessa vain hänen omat, yksinäiset jälkensä jotka johtivat sisään.
Silloin tunsin oloni kyllä aika tyhmäksi, sillä lailla nyt hiippailla toisten nurkissa. Kaikkea se epäluulo saa tekemään. Sen jälkeen en ole enää mennyt, oon uskonut kun sanoo mulle rakastavansa vain mua ja olevansa sellainen kun on, että on aina ollut, vanhassa suhteessaankin.
En silti sano, etteikö voisi joku ollakin, tuntuu kuitenkin ettei välttämättä. En halua epäillä oikeastaan enempää. pettäminen tulevat monille ihmisille ensimmäiseksi mieleen, kun parisuhteeseen tulee ongelmia. Ehkä juuri siksi jotkut ihmiset kokevat vapautuneensa vasta leskeksi jäätyään, ainakin jos puoliso on onnistunut mustasukkaisuudellaan rajoittamaan heidän elämäänsä. Todella surullista.
Mielestäni pitäisi uskoa, että ihmisillä ihan oikeasti voi välillä olla paljon muutakin mielessään kuin toisen pettäminen - vaikka olisivat jatkuvasti toista sukupuolta olevien ihmisten kanssa tekemisissä.
Prrrrrrrrrrrrrr! ;)))
Niin suurta rakkautta ei varmaan olekaan, jota mustasukkaisuus ja turhat epäluulot eivät pystyisi tappamaan.- ärsyttää
häntä noilla soitoillas. Olet jotenkin "läheisriippuvainen". Ei ihme, jos kaveri katoo aina silloin tällöin ja ilmeisesti ei ole valmis kovin tiiviiseen suhteeseen.
- N.A.
ovat valmiita tiiviiseen seurusteluun heti eronsa jälkeen. Tavallisesti aikaa pitää kulua noin pari vuotta.
- Uusiosuhde
olen itsekin kuullut.
Ehkä joku toinen aika olisi voinut olla meille parempi. Tuntuu kuitenkin siltä, että rakastan häntä, enkä haluaisi nyt sitten luovuttaakaan peliä ainakaan yrittämättä.
Jotenkin mie satun olemaan aina oikeassa paikassa mutta väärään aikaan...?
- menneisyydestä
Mikäli elää ensimmäistä kertaa ilman huolta ja velvollisuutta toisista ja käy vielä eroakin läpi, sitä omaa tilaa kaipaa.
Itse nyt vain itselle vastuussa oleminen on herkkua. 30v elin "epäitsekkäästi" aina toiset huomioiden, nyt saan päättää, lähdenkö kävelylle, keitänkö kahvit, olenko ylitöissä ilman huonoa omaatuntoa, itsekkäästi välittämättä kenestäkään muusta kuin itsestäni. Kai tämä on jonkinlainen vaihe elämässä, mutta en voisi kuvitellakaan rinnalle ihmistä, joka vaatisi minulta paljon huomiota. Minua ahdistaisi jatkuva raportointi ja on myös asioita, joita haluan miettiä yksin.
Jos olisin rakastunut, ei tämä oman tilan tarve rakkautta vähentäisi, mutta toisen ihmisen vaatimukset ja riippuvuus saisi astumaan takavasemmalle.
Olet ratkaisun edessä, oletko onnellinen ihmisen rinnalla, joka ei tarvitse, halua, kaipaa, jatkuvaa yhteydenpitoa, joka tarvitsee ilmaa ympärilleen. Vaihtoehtona esitän sinulle, että et itke vastaajaan vaan kun toinen haluaa sitä omaa aikaa, sinäkin teet jotain kivaa. - Ihanainen
samanlaista menoa ja kyllä tuntui pahalta sivusta seuratenkin.
On aivan ymmärrettävää, että jokainen tarvitsee omaa tilaa, mutta kadota ilmoittamatta mitään useaksi päiväksi ei ole vastuullisen aikuisen käytöstä toista kohtaan.
Keskustelua siis ja yhdessä sovitut pelisäännöt, se tapa suhteen pystyssä pitää.
Sivusta seuraamani suhde päättyi omaan mahdottomuuteensa ja tällä "mieskatoajalla"oli niitä jo tukuttain entisiäkin.
Toivon teidän löytävän ratkaisun. Onnea! joilla itse voisin yrittää parantaa tilannetta sinun asemassasi.
Yrittäisin hyvänä päivänä ottaa asian esille ja keskustella ongelmastani. Haluaisin kuulla hänen ajatuksiaan ja toiveitaan toimintamalleiksi tulevissa ”katoamistilanteessa”. Kertoisin, miltä minusta tuntuu ja pyytäisin, että yrittäisimme yhdessä löytää asiaan molempia tyydyttävän ratkaisun - jos rakastamme toisiamme, sen pitäisi onnistua.
Asiaa voisi varmaan auttaa jo se, että mies ilmoittaisi sinulle haluavansa olla jonkin aikaa omissa oloissaan ja ottavansa sitten taas sinuun yhteyttä, kun on saanut asiansa mietityksi tms. Mielestäni teidän tilanteessanne molemmilla on halutessaan kiistaton oikeus päättää viettää omaa aikaa erillään omissa kodeissaan. Siitä pitäisi kuitenkin ilmoittaa etukäteen ja mieluiten esittää arvio ajan pituudesta.Jos molemmat kunnioittavat sopimusta, silloin pitäisi myös olla keino tavoittaa "kadonnut" tarvittaessa. Läheisessä suhteessa ei mielestäni kokonaan saisi sulkea yhteyttä. Toinen voi olla vaikka hengenhädässä ja tarvita apua! On tietysti muita vähemmän tärkeitäkin syitä, miksi kumppaniin pitäisi saada yhteys.
Yrittäisin olla jatkamatta yhteydenottoyrityksiä, kun huomaan, että ne eivät onnistu. Lopettaisin heti ja jäisin odottamaan hänen yhteydenottoaan. Yrittäisin torjua mielestäni huolen hänestä ja tehdä itse jotain ihan muuta. Keksisin jotain mukavaa ohjelmaa itselleni, esim. ystävien kanssa. Saattaisin ehkä kerran kokeilla itse lähtemistä miehen katoamisen aikana ja antaa hänen kokea, miltä se tuntuu. - Koko yritys voi tietysti valua ihan hukkaan. Joka tapauksessa yrittäisin "unohtaa" miehen, kunnes hän ottaa yhteyden.- Onko mieleesi tullut, että hänellä saattaa olla omat epäilyksensä uudelleen sitoutumisesta ja hän saattaa kokea sinun ahdistelevan itseään yhteydenottoyrityksilläso?
Ellei mies ole valmis ottamaan sinua ja tunteitasi huomioon, eikä halua sopia uudesta toimintamallista, itse miettisin vakavasti haluanko jatkaa elämää hänen kanssaan. Ongelmilla on tapana pahentua vuosien mittaan.
Jos haluat jatkaa elämistä hänen kanssaan, eikä hän halua muuttaa tapojaan, sinun pitäisi varmaan yrittää lähestyä kysymystä miettimällä, miten siitä aiheutuu sinulle mahdollisimman vähän huolta tai harmia. Ihminen ei voi muuttaa toista, mutta omaa käyttäytymistään voi muuttaa. Silloin koko tilanne väkisin muuttuu, ainakin vähän.
Toivon sinun löytävän oman ratkaisusi ja onnistuvan parantamaan tilannetta.- vainen..
Vaikuttaisi siltä, että hän käy kamppailua ongelmien kanssa, joiden ratkaisemissa hän ei voi uskoa saavansa sinulta apua. Tämä tunne voi olla tosi lujassa ja estää avautumisen. On ehkä lapsuudesta opittu malli, jolloin ei voinut käydä vuoropuhelua omista henkilökohtaisista huolista. Voisi olla, että liittyy päättyneeseen suhteeseen paljon ennemmin kuin joihinkin uusiin suhteisiin, tai mahdollisesti työasioihin, taloudellisiin asioihin tai muihin henkilökohtaisiin asioihin. Mukana voi olla omanarvontunteen heikkoutta.
- ikä taitaa painaa
pystyy aloittamaan uuden suhteen koska jo avioliitossa olessaan jotkin niin tekee.Ei se siitä johdu,uskon että hänellä ei ole tarkoitus sitoutua muusta syystä.Harvemmin miehet vatvoo asioita yksin,joko yrittää päästä irti suhteesta tällä konstilla tai sitten todella voi olla vaikka seksiongelma jota ei kehtaa kertoa.
- Angiina
Moderni länsimainen ihminen kammoaa kaikenlaista riipuvuutta. Me ikään kuin häpeämme omaa riippuvuuttamme. Ei siinä, että on riippuvainen jostain ihmisestä tai, että tunteet ohjaavat päätöksentekoa ole mitään hävettävää. Rakkaussuhteen syntyminen ja syveneminen merkitsee väistämättä myös jonkinlaisen riippuvuussuhteen syntymistä ja syvenemistä.
- sitä heti
niin kauheesti alkaa riippuun toisessa kiinni?
Yhdestä on päässy eroon, niin samantien uusi pitää tilalle hankkia, mä sanoisin sitä jo jotenski sairaaksi.
Mä en ymmärtänyt tota häpeemistäkään, miksi hätrsileijaa, siis usein on tai enimmäkseen on niin, että joku on siihen "rakastumisen tunteeseen" riippuvainen vaikkei olisi edes oikea kohde ja oikeesti rakastunut.
Normaalisti ensin tutustutaan vähitellen ja sitten aloitetaan nämä treffit, eikä sen vielä pitäisi, luulisi riippuvuuteen johtavan.
No, tämä mun mielipide, elikkä jäitä hatussa alussa ja sen jälkeenkin.
- Oma elämä
Minä halusin uudessa avioliitossani oman huoneen itselleni. Ei makuuhuonetta eikä perheen yhteistä keittiötä vaan oman harrastus ja työhuoneen. Halusin oman elämän toisen rinnalla. Mies ei ole varmaan vieläkään oikein ymmärtänyt miksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 641056
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla3401013- 61832
- 55723
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k97644Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49641- 26633
- 68620
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,14608- 57600