Jos katolilainen haluaa paastota ortodoksien hengessä eli koko ajan ennen pääsiäistä, niin miten ne "säännöt" menivät ruokien suhteen?
Oliko se niin, että päivässä voi syödä yhden kunnon aterian ja kaksi pientä välipalaa, mutta ei lihaa? Mites kala ja maitotuotteet?
Paasto-ohjeet?
43
4559
Vastaukset
- Mauricio
Käsittääkseni ortodoksit eivät syö paastonaikana mitään eläinkunnan tuotteita, siis pois jäävät lihan lisäksi niin kala, maitotuotteet kuin kananmunatkin (ei koske tietenkään lapsia, raskaana olevia, imettäviä äitejä, sairaita eikä ylipäänsä niitä, jotka eivät siihen pysty). Mutta mitkä ovat sitten tarkkaan ottaen katolisen kirkon omat ohjeet - mitä oli esim. säädetty ennen Vatikaanin toista kirkolliskokousta, kun paasto vielä oli 40-päiväinen?
Toivottavasi viestiäni ei poisteta mainostuksena, mutta haluaisin antaa vihjeen hyvästä kirjasta, josta tämä ortodoksien henki paastoasiassa tulee erinomaisesti esille: hiljattain ilmestynyt munkki Serafimin "Tie ylösnousemukseen". Lukemisen arvoinen kirja.- paastoaja
".. kun paasto vielä oli 40-päiväinen?"
Paasto alkaa tuhkakeskiviikkona 1.3. ja loppuu pääsiäisyöhön.
Paastoaika pitää paljon muutakin sisällään kuin syömistä ja juomista. Ei ole aikaa nyt siitä sen enempää kirjoitella. - Mauricio
paastoaja kirjoitti:
".. kun paasto vielä oli 40-päiväinen?"
Paasto alkaa tuhkakeskiviikkona 1.3. ja loppuu pääsiäisyöhön.
Paastoaika pitää paljon muutakin sisällään kuin syömistä ja juomista. Ei ole aikaa nyt siitä sen enempää kirjoitella.Kirjoitin kaikessa kiireessä epätarkasti. Myönnän toki, että paasto on 40-päiväinen, mutta halusin viitata siihen, että näitä ikään kuin pakollisia paasto- ja abstinenssipäiviä ovat vain tuhkakeskiviikko ja pitkäperjantai.
- paroni von Münchhausen
ajattelin paastota niin, että en juo yhtään alkoholia taikka syö karkkia/suklaata ollenkaan enkä katsele roskaelokuvia televisiosta.
Muuten syön lähes aina niin yksinkertaisesti, että on hankalaa ruveta paastoamaan. Mutta lasi viiniä on kuulunut lähes jokaiseen illalliseen, joten kyllä siinäkin on jo paastoa.
Lisäksi kun ei katsele iltaisin TV:tä jää aikaa hengllisten asioiden mietiskelyyn.- szigethy
paasto-ohjetta. Muistan, niin kuin se olisi ollut eilän kun hän neuvoi meitä omalla tavallaan paastoa koskevissa menettelytavoista. Se oli hyvin käytännöllistä, kuinkas muuten. Jos olet tottunut syömään harvoin leivosta, juuri paaston aikana pakotat itseäsi syömällä useammin. Tai jos harvoin olit juonut olutta, niin juuri paaston aikana nujerrat itseäsi juomalla hieman enempää. Itsehillintä tämäkin ohje on, vai mitä?
- ulkopuolelta
szigethy kirjoitti:
paasto-ohjetta. Muistan, niin kuin se olisi ollut eilän kun hän neuvoi meitä omalla tavallaan paastoa koskevissa menettelytavoista. Se oli hyvin käytännöllistä, kuinkas muuten. Jos olet tottunut syömään harvoin leivosta, juuri paaston aikana pakotat itseäsi syömällä useammin. Tai jos harvoin olit juonut olutta, niin juuri paaston aikana nujerrat itseäsi juomalla hieman enempää. Itsehillintä tämäkin ohje on, vai mitä?
"Jos olet tottunut syömään harvoin leivosta, juuri paaston aikana pakotat itseäsi syömällä useammin. Tai jos harvoin olit juonut olutta, niin juuri paaston aikana nujerrat itseäsi juomalla hieman enempää. Itsehillintä tämäkin ohje on, vai mitä? "
Vai niin hän opetti vai omiaskos höpiset. Onpa omituista opetusta papilta. Voiskos sanoa, että opettajastaan oppilaat tunnetaan. - Alkuperäinen kysyjä
szigethy kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota leivos-olut -ohjetta, pahoittelut.
Itse en suosi alkoholia/olutta tai sokeria, eli en niitä ala paaston aikanakaan lisäämään ruokavaliooni, koska ne tekevät minun mielestäni elimistölle enemmän hallaa kuin hyödyttävät minua. Eli en ihan ymmärrä tuota vertausta.
Aion toki paastota myös "henkisesti", tehdä hyviä töitä ja luopua joistain turhista, mutta kuitenkin tärkeistä jutuista, mutta sen lisäksi haluaisin paastota myös ruokamielessä. Ortodoksithan kaiketi aloittivat jo paastonsa (eilen, tänään?), mutta itse ajattelin aloittaa luontevasti tuhkakeskiviikosta. - hyvä maku
szigethy kirjoitti:
Saisinko käyttää Lillin sanonta: "tarkoitushakuista, puhdasta p..."
- paroni von Münchhausen
szigethy kirjoitti:
en kirjoittanut ihan ymmärrettävästi, mutta käsittääkseni en sanonut rupeavani juomaan olutta viinin sijaan. Sen sijaan sanoin syöväni muutenkin niin yksinkertaisesti, että siitä on vaikeaa parantaa. Toki parantamisenvaraa on aina, mutta en nyt sentää nälkäkuurillekkaan rupea.
Ymärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta en usko, että ryhdyn syömään leivoksia, sillä sellainen on minusta iljettävä tapa.
Telkan katsonnan vähentäminen on minusta mitä parhainta paasto, jos säästetyn ajan käyttää hyviin tarkoituksiin. - Alkuperäinen kysyjä
paroni von Münchhausen kirjoitti:
en kirjoittanut ihan ymmärrettävästi, mutta käsittääkseni en sanonut rupeavani juomaan olutta viinin sijaan. Sen sijaan sanoin syöväni muutenkin niin yksinkertaisesti, että siitä on vaikeaa parantaa. Toki parantamisenvaraa on aina, mutta en nyt sentää nälkäkuurillekkaan rupea.
Ymärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta en usko, että ryhdyn syömään leivoksia, sillä sellainen on minusta iljettävä tapa.
Telkan katsonnan vähentäminen on minusta mitä parhainta paasto, jos säästetyn ajan käyttää hyviin tarkoituksiin.Paroni von M,
viittasin ja vastasin siihen toiseen viestiin jossa puhuttiin papin antamasta "paasto-ohjeesta", siinä puhuttiin leivoksista ja oluesta.
En siis vastannut sinun viestiisi, mikä mielestäni näkyy, jos katsoo sillä "puunäkymällä" näitä viestejä. - paroni von Münchhausen
Alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
Paroni von M,
viittasin ja vastasin siihen toiseen viestiin jossa puhuttiin papin antamasta "paasto-ohjeesta", siinä puhuttiin leivoksista ja oluesta.
En siis vastannut sinun viestiisi, mikä mielestäni näkyy, jos katsoo sillä "puunäkymällä" näitä viestejä.mutta ei se mitään. Tuo minun vastaus olikin kirjoitettu tuolle s:llä alkavalle kaverille.
- szigethy
ulkopuolelta kirjoitti:
"Jos olet tottunut syömään harvoin leivosta, juuri paaston aikana pakotat itseäsi syömällä useammin. Tai jos harvoin olit juonut olutta, niin juuri paaston aikana nujerrat itseäsi juomalla hieman enempää. Itsehillintä tämäkin ohje on, vai mitä? "
Vai niin hän opetti vai omiaskos höpiset. Onpa omituista opetusta papilta. Voiskos sanoa, että opettajastaan oppilaat tunnetaan.kuiskaa vielä sen verran, että jos halua ymmärtää viestiä tahallaan väärin, senkun. Eihän isä Jani kehoittanut tahallaan syömään leivoksia paaston aikana, voi pyhä yksinkertaisuus, vaan, tekemään tahallaan sellaista mikä on täysin vastoin tottomusta. Olen ylpeä ja iloinen siitä, että tunsin häntä.
- pieni kulkija
ulkopuolelta kirjoitti:
Vai niin hän opetti vai omiaskos höpiset. Onpa omituista opetusta papilta. Voiskos sanoa, että opettajastaan oppilaat tunnetaan.kun tuijottaa kirjainta, eikä tajua merkitystä!
Mutta eiväthän opetuslapsetkaan ymmärtäneet. Jeesuksella oli siinä kestämistä, voi vain kuvitella.
Tärkeintä on tietysti muistaa, että ihmistä ei saastuta se mikä menee sisään, vaan se, mikä tulee ulos suusta, pahat sanat. Näin sanoo Jeesus.
Olin minäkin innostunut ortodoksien tavoista, mutta isä Jan sanoi viisaasti, etten voi seurata kahta tietä. Loppujen lopuksi jokainen kulkee matkansa vain yhden kerran, ja ainakin minunlaiseni kannattaa keskittyä katoliseen tiehen - se riittää. Ja mitä katolisempi olen, sitä ekumeenisemmaksi tulen. - Alkuperäinen kysyjä
paroni von Münchhausen kirjoitti:
mutta ei se mitään. Tuo minun vastaus olikin kirjoitettu tuolle s:llä alkavalle kaverille.
Paroni von M,
anteeksi, ajattelin, että ymmärsit minun viestini väärin, että minä kommentoin noita leivoksia ja oluita niin, että olisin sinun luullut kirjoittavan niistä.
Ja vaikka se alkuperäinen nyt tarkensi viestiään, niin en siltikään ymmärrä sitä varmasti oikein, koska minun käsittääkseni paasto on nimenomaan luopumista, eli ehkä analogia tuossa hieman ontui, vaikka kirjoittajan tarkoitus oli varmasti hyvä.
Itse en ole ajatellut lähteä ortodoksien tielle, mutta en usko, että se katolilaisellekaan pahaa tekee, vaikka paastoaa ruoallisestikin enemmän kuin "pakkopäivät". Ja siksi halusin tiedustella siitä, että mikä se paastosääntö varsinaisesti oli.
Olen nähnyt jollain katolisella sivulla joskus tuon yksi pääruoka - kaksi välipalaa -jaottelun, mutta olisin siihen tarvinnut varmistuksen. - niilo
Paroni von M,
anteeksi, ajattelin, että ymmärsit minun viestini väärin, että minä kommentoin noita leivoksia ja oluita niin, että olisin sinun luullut kirjoittavan niistä.
Ja vaikka se alkuperäinen nyt tarkensi viestiään, niin en siltikään ymmärrä sitä varmasti oikein, koska minun käsittääkseni paasto on nimenomaan luopumista, eli ehkä analogia tuossa hieman ontui, vaikka kirjoittajan tarkoitus oli varmasti hyvä.
Itse en ole ajatellut lähteä ortodoksien tielle, mutta en usko, että se katolilaisellekaan pahaa tekee, vaikka paastoaa ruoallisestikin enemmän kuin "pakkopäivät". Ja siksi halusin tiedustella siitä, että mikä se paastosääntö varsinaisesti oli.
Olen nähnyt jollain katolisella sivulla joskus tuon yksi pääruoka - kaksi välipalaa -jaottelun, mutta olisin siihen tarvinnut varmistuksen.http://www.catholic.fi/fides/f2005-02.pdf
Sivulla 7 on ohjeita. - Yhdysvalloista
En ihan ymmärrä tuota leivos-olut -ohjetta, pahoittelut.
Itse en suosi alkoholia/olutta tai sokeria, eli en niitä ala paaston aikanakaan lisäämään ruokavaliooni, koska ne tekevät minun mielestäni elimistölle enemmän hallaa kuin hyödyttävät minua. Eli en ihan ymmärrä tuota vertausta.
Aion toki paastota myös "henkisesti", tehdä hyviä töitä ja luopua joistain turhista, mutta kuitenkin tärkeistä jutuista, mutta sen lisäksi haluaisin paastota myös ruokamielessä. Ortodoksithan kaiketi aloittivat jo paastonsa (eilen, tänään?), mutta itse ajattelin aloittaa luontevasti tuhkakeskiviikosta.Eräs sisterssiläisluostarin noviisimestari käski noviisin syödä paastoaikana ENEMMÄN ja tämän piti todistettavasti lihoa. Ei ruumiillisen vaan hengellisen terveyden vuoksi (noviisimestari oli nimittäin huomannut hänen nöyryytensä vaarantuneen paastoamisinnossa).
Hyvää paastonaikaa. - Sole
szigethy kirjoitti:
kuiskaa vielä sen verran, että jos halua ymmärtää viestiä tahallaan väärin, senkun. Eihän isä Jani kehoittanut tahallaan syömään leivoksia paaston aikana, voi pyhä yksinkertaisuus, vaan, tekemään tahallaan sellaista mikä on täysin vastoin tottomusta. Olen ylpeä ja iloinen siitä, että tunsin häntä.
Ei ole syytä opettaa ihmisiä tekemään vastoin tottumusta muuta kuin silloin, jos tottumukset ovat vahingollisia. Jos ihminen ei normaalisti syö paljon leivoksia eikä juo paljon olutta, hänen ei missään tapauksessa pidä "nujertaa itseään" tekemällä niitä asioita paaston aikana.
On hyviä tottumuksia ja huonoja tottumukisa. - Sole
pieni kulkija kirjoitti:
kun tuijottaa kirjainta, eikä tajua merkitystä!
Mutta eiväthän opetuslapsetkaan ymmärtäneet. Jeesuksella oli siinä kestämistä, voi vain kuvitella.
Tärkeintä on tietysti muistaa, että ihmistä ei saastuta se mikä menee sisään, vaan se, mikä tulee ulos suusta, pahat sanat. Näin sanoo Jeesus.
Olin minäkin innostunut ortodoksien tavoista, mutta isä Jan sanoi viisaasti, etten voi seurata kahta tietä. Loppujen lopuksi jokainen kulkee matkansa vain yhden kerran, ja ainakin minunlaiseni kannattaa keskittyä katoliseen tiehen - se riittää. Ja mitä katolisempi olen, sitä ekumeenisemmaksi tulen.Ihminen ei tosiaan aina ymmärrä ydintä, jos tuijottaa vain kirjainta. Mutta tämä ei vapauta puhujaa vastuusta. Puhuja - esimerkiksi pappi - on vastuussa siitä, miten hänen sanansa ymmärretään.
Pitää miettiä aika tarkkaan, ennen kuin kehottaa vaikkapa vähän olutta juovaa nujertamaan itsensä juomalla lisää olutta. Vaikka takoitus olisi kuinka jalo ja sanat symboolisiksi tarkoitettuja, se on joka tapauksessa typerästi sanottu. - profeta in patria
Sole kirjoitti:
Ihminen ei tosiaan aina ymmärrä ydintä, jos tuijottaa vain kirjainta. Mutta tämä ei vapauta puhujaa vastuusta. Puhuja - esimerkiksi pappi - on vastuussa siitä, miten hänen sanansa ymmärretään.
Pitää miettiä aika tarkkaan, ennen kuin kehottaa vaikkapa vähän olutta juovaa nujertamaan itsensä juomalla lisää olutta. Vaikka takoitus olisi kuinka jalo ja sanat symboolisiksi tarkoitettuja, se on joka tapauksessa typerästi sanottu.Et sinä ollut siinä tilanteessa etkä ymmärrä mitä isä Jan tarkoitti. Eikä hän ole tässä selittämässä, joten on erittäin ALHAISTA väittää hänen sanomaansa typeräksi.
Hiippakunnan nykytilanne sen sijaan innoittaa uuden Tyhmyyden ylistyksen kirjoittamiseen. Aiheita ei puutu, valitettavasti.
(Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia, siispa pyydän sinun puolestasi anteeksi tyhmää viestiäsi.) - Sole
profeta in patria kirjoitti:
Et sinä ollut siinä tilanteessa etkä ymmärrä mitä isä Jan tarkoitti. Eikä hän ole tässä selittämässä, joten on erittäin ALHAISTA väittää hänen sanomaansa typeräksi.
Hiippakunnan nykytilanne sen sijaan innoittaa uuden Tyhmyyden ylistyksen kirjoittamiseen. Aiheita ei puutu, valitettavasti.
(Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia, siispa pyydän sinun puolestasi anteeksi tyhmää viestiäsi.)Jos poissaolo vapauttaisi isä Janin vastuusta omien sanojensa suhteen, niin hänen ihalilijoidensa ei pitäisi siteerata häntä tällä palstalla eikä missään muuallakaan. Toki on niin, että jos joku väittää isä Janin tai kenen tahansa ei paikalla olevan sanoneen jotain, me emme voi olla varmoja, onko hän sanonut noin.
Voin siis tarkentaa sen verran, että JOS isä Jan on sanonut niin kuin hänen väitetään sanoneen, hän on sanonut typerästi. Siinä eivät selitykset auta, koska kontkekstista ja hyvästä tarkoituksesta huolimatta on aina typerää kehottaa vähän olutta juovaa juovaa juomaan enemmän "itsensä nujertamiseksi" tai muutenkaan vaikkapa paaston merkeissä. - szigethy
Sole kirjoitti:
Jos poissaolo vapauttaisi isä Janin vastuusta omien sanojensa suhteen, niin hänen ihalilijoidensa ei pitäisi siteerata häntä tällä palstalla eikä missään muuallakaan. Toki on niin, että jos joku väittää isä Janin tai kenen tahansa ei paikalla olevan sanoneen jotain, me emme voi olla varmoja, onko hän sanonut noin.
Voin siis tarkentaa sen verran, että JOS isä Jan on sanonut niin kuin hänen väitetään sanoneen, hän on sanonut typerästi. Siinä eivät selitykset auta, koska kontkekstista ja hyvästä tarkoituksesta huolimatta on aina typerää kehottaa vähän olutta juovaa juovaa juomaan enemmän "itsensä nujertamiseksi" tai muutenkaan vaikkapa paaston merkeissä.kirjoituksesi oli minullekin todella pettymys. Jos on vaikea erottaa kirjaviisautta elämänkokemuksesta, silloin sekä "profeetan" että minun on turhaa vastailla sinulle. Odotin sinulta tätä paljon enemmän, hämmästyttävästä adjektiivin käytöstäsi puhumattakaan. Mutta jokaiselle on oma sielumaailmansa, sinun on tällainen. Kirjoituksesi ei vapauttanut sinua, tiedät mistä!
- Sole
szigethy kirjoitti:
kirjoituksesi oli minullekin todella pettymys. Jos on vaikea erottaa kirjaviisautta elämänkokemuksesta, silloin sekä "profeetan" että minun on turhaa vastailla sinulle. Odotin sinulta tätä paljon enemmän, hämmästyttävästä adjektiivin käytöstäsi puhumattakaan. Mutta jokaiselle on oma sielumaailmansa, sinun on tällainen. Kirjoituksesi ei vapauttanut sinua, tiedät mistä!
Jos isä Jan on sanonut niin kuin täällä väitetään, kyse ei ole elämänkokemuksesta tai ainakaan sen tuomasta viisaudesta sen enempää kuin kirjaviisaudestakaan. Ei siis ole kyse näiden asioiden erottamisesta.
Miksi ei saisi puhua asioista oikeilla nimillä: typerä on typerää. Ja uskokaa tai älkää, ei ole yhtään ihmistä, joka ei kykenisi sanomaan joskus jotain typerää. Juomaan kehottaminen on joka tapauksessa typerää.
Onhan se varmaan SINULLE ikävää, jos olet pettynyt minuun. Minulle jonkun nettiaktivistin ajatukset kyvyistäni tai persoonastani ovat samantekeviä. Jatkan siis entiseen malliin. - profeta in patria
Sole kirjoitti:
Jos isä Jan on sanonut niin kuin täällä väitetään, kyse ei ole elämänkokemuksesta tai ainakaan sen tuomasta viisaudesta sen enempää kuin kirjaviisaudestakaan. Ei siis ole kyse näiden asioiden erottamisesta.
Miksi ei saisi puhua asioista oikeilla nimillä: typerä on typerää. Ja uskokaa tai älkää, ei ole yhtään ihmistä, joka ei kykenisi sanomaan joskus jotain typerää. Juomaan kehottaminen on joka tapauksessa typerää.
Onhan se varmaan SINULLE ikävää, jos olet pettynyt minuun. Minulle jonkun nettiaktivistin ajatukset kyvyistäni tai persoonastani ovat samantekeviä. Jatkan siis entiseen malliin.Tarvitseeko isä Jan apologiaa? Ei tarvitse. Piste.
- sama
Tarvitseeko isä Jan apologiaa? Ei tarvitse. Piste.
Ja mitä sinun anteeksipyyntöösi tulee, niin en sitä odottanutkaan. Nemo dat quod non habet.
- szigethy
Sole kirjoitti:
Onhan se varmaan SINULLE ikävää, jos olet pettynyt minuun. Minulle jonkun nettiaktivistin ajatukset kyvyistäni tai persoonastani ovat samantekeviä. Jatkan siis entiseen malliin.minä en tuomitse sinua, minunkin ajatukset lentävät, niin kuin sinun huolimatta erimielisyyksistä. Sinulla on oikeus sanoa se, minkä takana olet, seisot. Katsos tämä on minun tapani hyväksyä toisen vaikka poikkeava ajatusta, ei niin kuin "paremmassa piirissä" jota sinäkin edustat. Sanoit: typerä on typerää. Minä sanon: kun rautalanka on loppunut, silloin puhutaan puutteesta. Jos et ymmärrä VERTAUSKUVALLISUUTTA, se on sinun asiasi. Jani ei ole kehoittanut ketään, oi sinä oikeaoppinut. Nyt minä jään tästä typerästä märehtimiskilpailusta pois. Sovitaan niin, että isä Jani oli ehdottanut typerää ja sinä olet onnellinen ja "voittaja".
- Isä Miika
szigethy kirjoitti:
minä en tuomitse sinua, minunkin ajatukset lentävät, niin kuin sinun huolimatta erimielisyyksistä. Sinulla on oikeus sanoa se, minkä takana olet, seisot. Katsos tämä on minun tapani hyväksyä toisen vaikka poikkeava ajatusta, ei niin kuin "paremmassa piirissä" jota sinäkin edustat. Sanoit: typerä on typerää. Minä sanon: kun rautalanka on loppunut, silloin puhutaan puutteesta. Jos et ymmärrä VERTAUSKUVALLISUUTTA, se on sinun asiasi. Jani ei ole kehoittanut ketään, oi sinä oikeaoppinut. Nyt minä jään tästä typerästä märehtimiskilpailusta pois. Sovitaan niin, että isä Jani oli ehdottanut typerää ja sinä olet onnellinen ja "voittaja".
Tunnen isä Janin henkilökohtaisesti, viimeksi keskustelimme Salon ekumenisessa konferenssissa viikko sitten. Turha teidän ihmisten on sanoilla toisianne sylkeä, ei ole oikeaa eikä väärää sanaa - vain ympyrä. Mitä tulee tähän vietiketjuun, Isä Jan sanoi minulle kaeera nauttivansa viskilasillisen silloin tällöin raskaan työpäivän päätteeksi..olen jopa itsekin joskus muutaman lasillisen hänen kanssaan kumonnut illanvietoissamme shakkia pelaten ja kotoisasti rupatellen. Pääsiäispaastoon liittyy tietenkin alkoholittomuus, tämä broblematiikka tuli ratkaistua Isä Janin kohdalla, annoin hänelle 40 Antabustablettia. Älkää ihmiset lietsoko toisianne.
Hyvää pääsiäisen aikaa: Isä Miika
- M-LS
Minulla on aarteenani prekonsiilinen Katolinen katekismus imprimatur Guill. P.B. Cobben Helsingiae 19-1-1953. Siinä annetaan seuraavat paasto-ohjeet:
Kolmas kirkon käsky.
"Pidä säädetyt pastopäivät, äläkä syö lihaa abstinenssipäivinä".
Mihin kolmas kirkon käsky velvoittaa?
Kolmas kirkon käsky velvoittaa meitä pitämään säädetyt paasto- ja abstinenssipäivät.
Mitkä ovat säädetyt paastopäivät?
Säädetyt paastopäivät ovat seuraavat:
1) pyhän paaston aika s.o. kaikki arkipäivät tuhkakeskiviikosta pääsiäisaattoon klo 12:een (yöllä ilmeisesti?)
2) vuodenajanpäivät s. o. keskiviikko, perjantai ja lauantai kunkin vuoden ajan alussa
3) joulu ja helluntaiaatot
Miten paastoaminen tapahtuu?
Paastoaminen tapahtuu siten, että vain kerran päivässä nautitaan täydellinen ateria, ja muut kerrat hiukan yli puolet tavanmukaisesta määrästä. Paastopäivinä liharuoka on sallittua vain pääaterialla.
Kuka on velvollinen paastoamaan?
Paastoamaan on velvollinen jokainen 21 vuotta täyttänyt katolilainen, joka ei ole vielä täyttänyt 60 vuotta.
Vapaita paastosta ovat1) kaikki raskaan ruumiillisen työn tekijät 2) köyhät, jotka eivät voi hankkia täydellisiä aterioita 3) sairaat ja toipilaat.
Mitkä päivät ovat abstinenssi eli pidättäytymispäiviä?
1)kaikki vuoden perjantait (joulupäivää, uudenvuodenpäivää ja loppiaista lukuunottamatta, jos ne sattuvat perjantaiksi)
2) neljän vuodenajan päivät
3) tuhkakeskiviikko ja pääsiäislauantait klo 12:een.
Kuka on velvollinen kieltäytymään liharuoasta abstinenssipäivinä?
Velvollisia kieltäytymään liharuoasta abstinenssipäivinä ovat kaikki 7 vuotta täyttäneet katolilaiset, jollei pätevä syy ole heitä vapauttamassa.
Mitkä ovat lailliset syyt, jotka vapauttavat abstinenssivelvollisuudesta?
Sairaus, raskaudentila, ruokaloissa tai vierasuskoisten kodeissa aterioiminen, matkustaminen, sotapalvelus.
Toivottavasti tästä oli hyötyä! Hyvää suurta paastoa kaikille sekä läntisille että itäisille kristityille!- Pääsiäinen lähestyy
Kiitos paljon M-LS noista paasto-ohjeista!!
- Mauricio
Sinulla M-LS on hallussasi todellinen kirja-aarre!
Valoisaa paastokevättä ja ylösnousemusjuhlan odotusta! - elkirahwi
Mitä ovat ohjeissa mainitut "vuodenajan päivät"?
Yllätyin että noinkin vanhojen ohjeiden mukaan liha kuuluu paastoruokavalioon... - Mauricio
elkirahwi kirjoitti:
Yllätyin että noinkin vanhojen ohjeiden mukaan liha kuuluu paastoruokavalioon...Ajattelin ensin, että se tarkoittaisi kirkkovuoden ns. tavallista aikaa, jolloin ei ole paasto- tai juhlakausi.
Mutta sitten katsoin vielä tarkemmin:
"vuodenajanpäivät s. o. keskiviikko, perjantai ja lauantai kunkin vuoden ajan alussa"
Tarkoittaako tämä, että jokaisen vuodenajan (siis ovatko ne perinteiset kevät, kesä, syksy, talvi?) ALUSSA pidettiin paastopäivinä nämä ke, pe ja la? Siis vain alussa mutta ei muuten?
Olenko nyt täysin "metsässä"? Toivottavasti vanhemman polven katolilaiset, joille tämä on omakohtaisesti koettua eikä vain kirjaviisautta (kuten kaltaiselleni nuorelle juipille) vastaavat tähän ;-) - Mauricio
Mauricio kirjoitti:
Ajattelin ensin, että se tarkoittaisi kirkkovuoden ns. tavallista aikaa, jolloin ei ole paasto- tai juhlakausi.
Mutta sitten katsoin vielä tarkemmin:
"vuodenajanpäivät s. o. keskiviikko, perjantai ja lauantai kunkin vuoden ajan alussa"
Tarkoittaako tämä, että jokaisen vuodenajan (siis ovatko ne perinteiset kevät, kesä, syksy, talvi?) ALUSSA pidettiin paastopäivinä nämä ke, pe ja la? Siis vain alussa mutta ei muuten?
Olenko nyt täysin "metsässä"? Toivottavasti vanhemman polven katolilaiset, joille tämä on omakohtaisesti koettua eikä vain kirjaviisautta (kuten kaltaiselleni nuorelle juipille) vastaavat tähän ;-)Kirjahyllystäni löytyi Catholic Customs & Traditions, jonka viides painos on ilmestynyt Yhdysvalloissa 1997.
Se kertoo seuraavaa (s. 39):
"By the late 4th century, a special fasting was observed at the approximate beginning of the four seasons of the year. These came to be known as Ember Days (German Quatember, a corruption of the Latin expression, quattuor tempori anni, "four seasons of the year"). At first local churches determined the severity of discipline and choice of these days. At a Roman synod in 1078 they were fixed on the Wednesday, Friday, and Saturday of the first week of Lent (springtime), the week following Pentecost (summer), the week following the feast of the Holy Cross on September 14 (fall, and the feast of St. Lucy, December 13 (winter). - Magdalena Torkko
elkirahwi kirjoitti:
Yllätyin että noinkin vanhojen ohjeiden mukaan liha kuuluu paastoruokavalioon...Tuon saman katekismuksen mukaan säädetyt vuodenajanpäivät ovat:
Keskiviikko, perjantai ja lauantai kunkin vuodenajan alussa.
Vuodenajat alkavat:
a) kolmannen adventtisunnuntain jälkeen
b) ensimmäisen paastosunnuntain jälkeen
c) helluntaisunnuntain jälkeen
d) syyskuun 14 päivän jälkeen - M-LS
elkirahwi kirjoitti:
Yllätyin että noinkin vanhojen ohjeiden mukaan liha kuuluu paastoruokavalioon...Lyhensin vähän katekismuksen tekstiä tästä kohdasta.
Vuodenaikojen alkujen paastopäivät ovat seuraavat:
1)-keskiviikko, perjantai ja lauantai III:n adventtisunnuntain jälkeen
2) -keskiviikko, perjantai ja lauantai ensimmäisen paastonajan sunnuntain jälkeen
3)keskiviikko, perjantai ja lauantai helluntain jälkeen
4) keskiviikko, perjantai ja lauantai syyskuun 14. päivän jälkeen.
Minulle taas oli yllätys, että katolisessa kirkossa on paastottu sapattina. Ortodoksisessa kirkossa vain suuri sapatti eli pääsiäislauantai on paastopäivä. Sen sijaan liharuoan sallimisesta pääsisäispaastossa olen kuullut jo aikaisemminkin. Käytännölliset katolilaiset ovat ilmeisesti vain vähentäneet syömisiään, eivät niinkään valikoineet ruokia. - elkirahwi
Mauricio kirjoitti:
Kirjahyllystäni löytyi Catholic Customs & Traditions, jonka viides painos on ilmestynyt Yhdysvalloissa 1997.
Se kertoo seuraavaa (s. 39):
"By the late 4th century, a special fasting was observed at the approximate beginning of the four seasons of the year. These came to be known as Ember Days (German Quatember, a corruption of the Latin expression, quattuor tempori anni, "four seasons of the year"). At first local churches determined the severity of discipline and choice of these days. At a Roman synod in 1078 they were fixed on the Wednesday, Friday, and Saturday of the first week of Lent (springtime), the week following Pentecost (summer), the week following the feast of the Holy Cross on September 14 (fall, and the feast of St. Lucy, December 13 (winter).En ollut tuollaisista ennen kuullutkaan. Huomasin muuten, että ne sopivat aika hyvin yhteen ortodoksisen kirkon paastoaikojen kanssa. Adventtipaaston kanssa samaan aikaan osuu joulupaasto (15.11-24.12), sitten on suuri paasto, ja viikko helluntain jälkeen alkaa apostolien paasto ja 14.9 on myös ortodoksisessa kirkossa Ristin ylentämisen juhla, joka on paastopäivä. Jumalanäidin paaston kanssa (1.8-15.8) noista ei osu mikään samoihin aikoihin.
Olen muuten juuri parhaillaan lukemassa yllä mainostamaasi munkki Serafimin kirjaa. :) - xyz
M-LS kirjoitti:
Lyhensin vähän katekismuksen tekstiä tästä kohdasta.
Vuodenaikojen alkujen paastopäivät ovat seuraavat:
1)-keskiviikko, perjantai ja lauantai III:n adventtisunnuntain jälkeen
2) -keskiviikko, perjantai ja lauantai ensimmäisen paastonajan sunnuntain jälkeen
3)keskiviikko, perjantai ja lauantai helluntain jälkeen
4) keskiviikko, perjantai ja lauantai syyskuun 14. päivän jälkeen.
Minulle taas oli yllätys, että katolisessa kirkossa on paastottu sapattina. Ortodoksisessa kirkossa vain suuri sapatti eli pääsiäislauantai on paastopäivä. Sen sijaan liharuoan sallimisesta pääsisäispaastossa olen kuullut jo aikaisemminkin. Käytännölliset katolilaiset ovat ilmeisesti vain vähentäneet syömisiään, eivät niinkään valikoineet ruokia.>>>Minulle taas oli yllätys, että katolisessa kirkossa on paastottu sapattina. Ortodoksisessa kirkossa vain suuri sapatti eli pääsiäislauantai on paastopäivä.
- Isä Miika
Mauricio kirjoitti:
Sinulla M-LS on hallussasi todellinen kirja-aarre!
Valoisaa paastokevättä ja ylösnousemusjuhlan odotusta!Vain paperia, itse omistan myös kyseisen teoksen, kahetena kappaleena, kummatkin alkuperäisiä. Holvissani on myös paljon muita tuon ajan teoksia, mutta sanoja ne vain sisältävät, tulkitseminen on tie valoon.
Isä Miika
- rehellisyyden puolesta
Tämä ei liity ruokasäännöksiin, mutta paastoon kyllä. Siivoilen tässä koneelta pois tiedostoja, joita on tullut säästellyksi enemmän tai vähemmän tilapäisessä tarkoituksessa. Osui eteen yksi paasto-ohje, jonka olen jostain amerikkalais-katolisilta sivuilta joskus napannut. Siinä on muutamia naiiveja ajatuksia, mutta ehkä muutama hyväkin paastotavoite:
WHAT TO GIVE UP ...
Give up complaining........focus on gratitude.
Give up pessimism..........become an optimist.
Give up harsh judgments....think kindly thoughts.
Give up worry..............trust Divine Providence.
Give up discouragement.....be full of hope.
Give up bitterness.........turn to forgiveness.
Give up hatred.............return good for evil.
Give up negativism.........be positive.
Give up anger..............be more patient.
Give up pettiness..........become mature.
Give up gloom..............enjoy the beauty that is all around you.
Give up jealousy...........pray for trust.
Give up gossiping..........control your tongue.
Give up sin.................turn to virtue.
Give up giving up..........hang in there!- Sole
Kiitos hienosta tekstistä - noista ohjeista on hyötyö epäilemättä paaston aikana, mutta muulloinkin, päivittäin.
Naiviudesta ei tarvitse puhua, sillä noiden ohjeiden noudattaminen on vaikeaa, mutta takuuvarmasti johtaisi parempaan elämään yksilön kohdalla ja jopa parempaan maailmaan, jos suuret joukot niitä noudattaisivat. - profeta in patria
Sole kirjoitti:
Kiitos hienosta tekstistä - noista ohjeista on hyötyö epäilemättä paaston aikana, mutta muulloinkin, päivittäin.
Naiviudesta ei tarvitse puhua, sillä noiden ohjeiden noudattaminen on vaikeaa, mutta takuuvarmasti johtaisi parempaan elämään yksilön kohdalla ja jopa parempaan maailmaan, jos suuret joukot niitä noudattaisivat.Minusta kyllä aika pitkä lista YHDELLE paastonajalle. Jos keskittyisi kolmeen omalla kohdalla tärkeimpään, noin ensi aluksi. Mietin mitähän ne mahtaisivat olla. Heti tulee mieleen, mikä olisi hyväksi piispalle, Solelle, jne. Eikö ole kummallista. Vaikeinta taitaa olla OMIEN heikkouksien huomaaminen, vai mitä?
Give up gossiping, control your tongue! - Sole
Minusta kyllä aika pitkä lista YHDELLE paastonajalle. Jos keskittyisi kolmeen omalla kohdalla tärkeimpään, noin ensi aluksi. Mietin mitähän ne mahtaisivat olla. Heti tulee mieleen, mikä olisi hyväksi piispalle, Solelle, jne. Eikö ole kummallista. Vaikeinta taitaa olla OMIEN heikkouksien huomaaminen, vai mitä?
Give up gossiping, control your tongue!Kiinnostavaa! Minulle kyllä tulivat ensimmäisenä omat viat mieleen eli katsoin listaa siltä kannalta, mitkä noista kohdista ovat itselle kaikkien polttavimpia, eniten muutosta vaativia. Vaikka varmaan jokainen kohta on joskus rempallaan meikäläisen elämässä. Vasta sen jälkeen tuli mieleen ajatus, että miltä maailma näyttäisikään, jos kaikki voisimme noudattaa noita ohjeita.
- profeta in patria
Sole kirjoitti:
Kiinnostavaa! Minulle kyllä tulivat ensimmäisenä omat viat mieleen eli katsoin listaa siltä kannalta, mitkä noista kohdista ovat itselle kaikkien polttavimpia, eniten muutosta vaativia. Vaikka varmaan jokainen kohta on joskus rempallaan meikäläisen elämässä. Vasta sen jälkeen tuli mieleen ajatus, että miltä maailma näyttäisikään, jos kaikki voisimme noudattaa noita ohjeita.
Jatkakaamme kilvoittelua.
- Isä Miika
Give up your money....Be poor
Isä Miika
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4463839Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181652- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891444Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991378Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591336- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441049
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047