lähes AINA!
Esimerkki 1: Sovit työnantajan kanssa esim. 4 000 €/kk kokonaispalkasta. Voit ottaa suoraa rahapalkkaa 4 000 €, josta maksat josta maksat veroa 1 500 € eli käteen jää nettona 2 500 €/kk.
TAI
Esimerkki 2: Otat vapaan autoedun, jonka arvo on 600 € eli saat työnantajalta bruttopalkkaa 3 400 €/kk. Maksat kuitenkin laskennallisesti edelleen veroa 4 000 €:n bruttopalkasta eli käteen jää 3 400 € maksetusta rahapalkasta 1 900 € (3 400 - 1 500) eli juuri tuon autoedun laskennallisen verotusarvon (600 €) verran vähemmän.
Johtopäätös:
Autoetu maksaa työntekijälle nettona 7 200 € vuodessa eli kustannukset yleisesti käytetylle 3 vuoden käyttöajalle on 21 600 €.
Uuden 28 000 (verotusarvo 600 €) oman auton ostaminen esim. 5 % pankkilainalla tulee halvemmaksi, jos laskelmassa käytetään verottajan yleisesti käyttämää 18 000 km vuosittaista ajoa.
Laskelma (bensiinikäyttöinen)
-pääomakulut (lainaa 28 000 €)
yht. 3 000 €/ 3 vuotta (1 000 €/vuosi)
-polttoainekulut (8 litr/100 km)
yht. 4 320 litr x 1,25= 5 400 € (ajoa yht. 54 000 km/ 3 vuotta
-huolto korjaukset
yht. 1 200 €/ 3 vuotta (takuu kattaa muut kuin vuosihuollot)
-ylläpito
yht. 3 000 €/ 3 vuotta (sis. renkaat, pesut, ajoneuvoverot)
-arvonalennus
yht. 9 000 € (3 000 €/ vuosi)
Kustannukset yhteensä 20 520 €/ 3 vuotta.
Omalla autolla ajaminen maksaa siis reilut 1 000 € vähemmän kuin autoetuauto.
Jos omalla autolla voi ajaa firman ajoja esimerkiksi 500 km/kk, niin omalla autolla ajaminen tulee selvästi edullisemmaksi.
Laskelma on lisäksi tehty uudella autolla, joka on ostettu kokonaan velaksi. Mitä vanhempi ja velattomampi auto, niin sitä suurempi ero oman auton eduksi.
TÄRKEINTÄ kuitenkin on, että omalla autolla on vielä 3 vuoden päästä vaihtoarvoa 19 000 €. Autoetuautoilija ei voi hyödyntää esim. seuraavan 3 vuoden aikana pääömakustannusten laskusta koituvaa hyötyä, toisin kuin omalla autolla ajava.
Oma auto kannattaa
17
9892
Vastaukset
- ...
Vakuutukset eivät näköjään maksa sinulle mitään, tuulilasit eivät hajoa, eikä autoon koskaan tule sellaista vikaa, että tarvitsisit sijaisautoa. Lisäksi pidät 28000 € ilmeisesti tyynyn alla "kasvamassa korkoa". Oliko muuta?
- näin.
Esim. vero% 30%. KK-palkka 3000€. Verotus arvo 600€
Palkan päälle laitetaan 600€ vero otetaan 3600€ eli 1080€. 1080€ vähennetään 3000 eli käteen jää 1920€.
Ilman autoa 3000€ jää käteen 2100€. Eli maksan autosta 180€kk. Ei mun mielestä kallista!- Jaska
Laskit väärin, et ottanut huomioon veroprosentin nousua tulojen kasvaessa.
Jos tulot ovat 3000 euroa kuukaudessa, vuositulot ovat 37800, veroa Helsingissä menee 10118 ja käteen jää 27682.
Kun päälle lisätään autoetu, jonka arvo on 600 euroa kuukaudessa, ovat verotettavat vuositulot 45000. Veroa siitä menee 13237. Kun tämä summa vähennetään rahapalkasta (37800), jää käteen 24563.
Käteen jäävän palkan erotus on 3119 euroa vuodessa eli 260 euroa kuukaudessa. Ei enää ihan niin halpa, mutta silti selvästi edullisempi kuin vastaava oma auto.
Tilanne on noin, jos autoedun saa rahapalkan päälle, mutta se ei ole normaali tapa. Yleensä autoetu vähentää rahapalkkaa tavalla tai toisella. Muuten ne, jotka eivät autoetua halua, ovat eriarvoisessa asemassa. - autoetuilija
Jaska kirjoitti:
Laskit väärin, et ottanut huomioon veroprosentin nousua tulojen kasvaessa.
Jos tulot ovat 3000 euroa kuukaudessa, vuositulot ovat 37800, veroa Helsingissä menee 10118 ja käteen jää 27682.
Kun päälle lisätään autoetu, jonka arvo on 600 euroa kuukaudessa, ovat verotettavat vuositulot 45000. Veroa siitä menee 13237. Kun tämä summa vähennetään rahapalkasta (37800), jää käteen 24563.
Käteen jäävän palkan erotus on 3119 euroa vuodessa eli 260 euroa kuukaudessa. Ei enää ihan niin halpa, mutta silti selvästi edullisempi kuin vastaava oma auto.
Tilanne on noin, jos autoedun saa rahapalkan päälle, mutta se ei ole normaali tapa. Yleensä autoetu vähentää rahapalkkaa tavalla tai toisella. Muuten ne, jotka eivät autoetua halua, ovat eriarvoisessa asemassa."Tilanne on noin, jos autoedun saa rahapalkan päälle, mutta se ei ole normaali tapa. Yleensä autoetu vähentää rahapalkkaa tavalla tai toisella. Muuten ne, jotka eivät autoetua halua, ovat eriarvoisessa asemassa. "
Mitä oikeen höpötä tästä eriarvoisesta asemasta?
Ei se mikään epänormaali tilanne ole,
mm meillä kaikki myyntitehtävissä olevat sekä tietyssä johtoasemassa olevat saavat autoedun palkan päälle, eikä kukaan ole eriarvoinen.
Saahan sihteeri käyttää vapaasti kopiokonetta
ja faxia,toisin kuin minä joka käyn asiakkaissa.
Pitäiskö minua hyvittää jotenkin siitä?
Tai minä saan lounasseteli etua koska en pääse syömään firman Amicaan,kuten sihteeri. Ollaan eriarvoisessa asemassa, miten tehdä?
Ärsyttää tuollaiset tasa-arvo höpötykset,
palkat ja edut ovat henkilökohtaisia eikä mitään "kaikille samaa ettei tuu itku"-juttuja - Jaska
autoetuilija kirjoitti:
"Tilanne on noin, jos autoedun saa rahapalkan päälle, mutta se ei ole normaali tapa. Yleensä autoetu vähentää rahapalkkaa tavalla tai toisella. Muuten ne, jotka eivät autoetua halua, ovat eriarvoisessa asemassa. "
Mitä oikeen höpötä tästä eriarvoisesta asemasta?
Ei se mikään epänormaali tilanne ole,
mm meillä kaikki myyntitehtävissä olevat sekä tietyssä johtoasemassa olevat saavat autoedun palkan päälle, eikä kukaan ole eriarvoinen.
Saahan sihteeri käyttää vapaasti kopiokonetta
ja faxia,toisin kuin minä joka käyn asiakkaissa.
Pitäiskö minua hyvittää jotenkin siitä?
Tai minä saan lounasseteli etua koska en pääse syömään firman Amicaan,kuten sihteeri. Ollaan eriarvoisessa asemassa, miten tehdä?
Ärsyttää tuollaiset tasa-arvo höpötykset,
palkat ja edut ovat henkilökohtaisia eikä mitään "kaikille samaa ettei tuu itku"-juttujaMyyntitehtävät ovat monesti eri asia, koska yleensä auto on niissä tehtävissä välttämätön. Tarkoitin tehtäviä, joissa autoa ei tarvita työn takia lainkaan.
Palkat ovat henkilökohtaisia, mutta samaa työtä samalla tehokkuudella tekevillä pitää palkankin olla suurin piirtein sama. Jos toinen saa palkan päälle autoedun ja toinen ei saa mitään, se on syrjivää - sano mitä sanot. Riitatapauksessa työnantaja voi joutua jopa maksamaan korvauksia - varsinkin, jos autoedun saanut on mies ja toinen on autoa tarvitsematon nainen.
Veikkaanpa, että jos teidänkin firmassa tulee tilanne, missä joku johtaja ei syystä tai toisesta haluakaan autoetua, se kompensoidaan hänelle jollain toisella tavalla. Johtotason sopimukset ovat joka tapauksessa yksilöllisiä.
Palkat ja edut ovat henkilökohtaisia aivan kuten sanot - ja niin pitää ollakin. Työnantajan velvollisuus on kuitenkin pitää huolta siitä, että samaa tehtävää samalla osaamis- ja tehokkuustasolla tekevillä on suurin piirtein sama palkka ja samat edut. Jos joku ei halua autoetua, eikä hän työtehtävien takia tarvitse autoa, työnantaja ei voi häntä pakottaa sitä ottamaan ja hänellä on oikeus saada vastaava kompensaatio rahana. Autoetu on vain yksi tapa maksaa osa palkasta.
Tuskin sinusta itsestäkään olisi kovin miellyttävää, jos työkaverisi saisivat selvästi parempaa palkkaa kuin sinä, vaikka olisitte täysin samanlaisissa tehtävissä, samalla koulutuksella ja kokemuksella eikä tehokkuudessa olisi eroa.
Se kopiokonevertaus vähän ontuu. Ei se sihteeri saa ottaa kopiokonetta töistä mukaan ja käyttää vapaa-aikana eikä siitä ole hänelle henkilökohtaista taloudellista etua. Sinä taas voit käyttää autoa myös vapaa-aikana. Lisäksi olette eri asemassa, ei ole mitenkään syrjivää, jos eri asemassa olevilla on erilainen palkkataso ja erilaiset edut. - Alfa
Jaska kirjoitti:
Laskit väärin, et ottanut huomioon veroprosentin nousua tulojen kasvaessa.
Jos tulot ovat 3000 euroa kuukaudessa, vuositulot ovat 37800, veroa Helsingissä menee 10118 ja käteen jää 27682.
Kun päälle lisätään autoetu, jonka arvo on 600 euroa kuukaudessa, ovat verotettavat vuositulot 45000. Veroa siitä menee 13237. Kun tämä summa vähennetään rahapalkasta (37800), jää käteen 24563.
Käteen jäävän palkan erotus on 3119 euroa vuodessa eli 260 euroa kuukaudessa. Ei enää ihan niin halpa, mutta silti selvästi edullisempi kuin vastaava oma auto.
Tilanne on noin, jos autoedun saa rahapalkan päälle, mutta se ei ole normaali tapa. Yleensä autoetu vähentää rahapalkkaa tavalla tai toisella. Muuten ne, jotka eivät autoetua halua, ovat eriarvoisessa asemassa.Meillä se menee juuri niinkuin väitit sen harvoin olevan. Eli meillä sen saa rahapalkan päälle ja jos ei sitä ota, niin ei kyllä saa mitään lisiä palkkaan. Sitäpaitsi vähän paha tuota veroprosenttiani enää paljoa nostaa, kun se on lähellä sitä 60%. Kiitos vaan SDP:n sosialistipummit, missään muualla ei työntekoa veroteta näin paljoa.
Terv. 159 JTS - jjj
Jaska kirjoitti:
Laskit väärin, et ottanut huomioon veroprosentin nousua tulojen kasvaessa.
Jos tulot ovat 3000 euroa kuukaudessa, vuositulot ovat 37800, veroa Helsingissä menee 10118 ja käteen jää 27682.
Kun päälle lisätään autoetu, jonka arvo on 600 euroa kuukaudessa, ovat verotettavat vuositulot 45000. Veroa siitä menee 13237. Kun tämä summa vähennetään rahapalkasta (37800), jää käteen 24563.
Käteen jäävän palkan erotus on 3119 euroa vuodessa eli 260 euroa kuukaudessa. Ei enää ihan niin halpa, mutta silti selvästi edullisempi kuin vastaava oma auto.
Tilanne on noin, jos autoedun saa rahapalkan päälle, mutta se ei ole normaali tapa. Yleensä autoetu vähentää rahapalkkaa tavalla tai toisella. Muuten ne, jotka eivät autoetua halua, ovat eriarvoisessa asemassa.Kaikilla ei ole edes saman suuruinen palkka... Onko sekin epätasa-arvoista?
Ei se ole ihan mahdotonta etteikö jopa samalla työpaikalla toinen saisi autoetua palkansa päälle ja joku toinen joutuisi maksamaan sen itse palkan alennuksella.
Olen kyllä sitä mieltä että työsuhde autoa ei kannata ottaa, jos sen arvo vähennetään palkasta, paitsi jos ajaa todella paljon. Esimerkiksi sadan kilometrin työmatkan kanssa voi jo kannattaa.
- AL-tiedoite
Autoedun kannattavuus riippuvainen työajojen määrästä
Autoliiton laskelmissa on selvitetty myös autoedun kulut. Laskelmien mukaan palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden. Uusi 25 000 euron auto 4 vuoden pitoajalla 30 000 km/vuosi ajokilometrimäärällä (mistä 20 000 km työajoa) ja 2 800 € /kk bruttopalkalla vapaan autoedun kulut työntekijälle ovat 5 232 € vuodessa.
Oman auton kulut ovat vastaavasti 1 433 € vuodessa, edellyttäen että työnantaja maksaa 40 senttiä /km työajosta, ja että autoetu sisältyy bruttopalkkaan. Mikäli työnantajan maksamia työajoja ei kerrykään kuin 10 000 km vuodessa, tulee oman auton pitäminen em. tapauksessa maksamaan 5 433 € vuodessa.
lisää mm autoliiton sivuilta, samoin
SMKJ:n sivuilta. - meillä
Meillä menee niin että:
4000e kk palkka vapaa-autoetu 700e.
Työajot ajetaan firman autolla,piste. Oma ei ole mahdollista,tai sitten palkka edelleen se 4000.
Vapaaetu,sis kaikki kulut
= ei murhetta autoilusta.
= uusi,varma auto alla aina
On tyhmää omistaa se minkä arvo laskee. - kkouiug
pääomakulut 1000e/v? mikä pankki, kerrro heti. vaikket maksaisi yhtään korkoa, lyhentäminen lestää 28 vuotta. voi vittu
- palkanmaksaja
Eräässä yrityksessä päädyttiin että kaikki jotka ajavat firman ajoja, käytönnössä myynti ja johto,
voivat tehdä sitä vain firman autoilla. Omia autoja ei käytetty eikä km-korvauksia maksettu.
Laskivat että lopulta yritykselle halvempaa ja selkeämpää pitää vapaat edut kaikille.
"Kaikkihan" viilaavat kilometrejä jos niitä saa laskuttaa, ajellaan ehkä turhaakin ja mielellään pidempiäkin matkoja. Lisäksi on vaikea todentaa ihan kaikkia ajoja, joten "piilo kilometrejä" tulee aina. Tiedän monia myyntireiskoja jotka maksattavat firmoilla omia ajoja paljonkin.
Toiseksi, tietyt kulut ovat yritykselle vähennyskelposia ja pystytyään tekemään verosuunnittelua esim kaluston suhteen.- Myyntireiska
Firmassamme on tehty laskelma että kilometrikorvaus tulee työnantajalle edullisemmaksi jos työkilometreja on yli 20000.
Tuo raja on siis sellainen että peruspalkkaa ei olla edes nostettu niille jotka ottaa "autoedun".
Mutta kuka nyt palkastaan haluaa alkaa tinkiä?
Kun peruspalkkaa nostetaan jotta myyntitykin reaalinettoansiotaso säilyy, bruttopalkan aiheuttama nosto tekee työsuhdeauton työnantajalle kannattamattomaksi.
Yritykselle on siis edullisempaa pitää työntekijät töissä vaikka pienemmällä palkalla ja maksamalla "verovapaata palkkaa" kilometrikorvauksina.
Kilometrikorvaus järjestelmä aktivoi myös ihmisiä liikkumaan asiakkaille, aivan eritavalla kuin joku vuotuinen bonus tai muu kannustin josta menee kuitenkin tuloveroa suuri osa.
Autoedusta hyötyy pääasiassa verottaja ja leasing-yhtiöt, ellei kyseessä ole työntekijä joka ei aja työajoja, mutta jolla on esim pitkä matka työpaikalle tai runsaasti ajoja vapaa-aikana. - jjj
Myyntireiska kirjoitti:
Firmassamme on tehty laskelma että kilometrikorvaus tulee työnantajalle edullisemmaksi jos työkilometreja on yli 20000.
Tuo raja on siis sellainen että peruspalkkaa ei olla edes nostettu niille jotka ottaa "autoedun".
Mutta kuka nyt palkastaan haluaa alkaa tinkiä?
Kun peruspalkkaa nostetaan jotta myyntitykin reaalinettoansiotaso säilyy, bruttopalkan aiheuttama nosto tekee työsuhdeauton työnantajalle kannattamattomaksi.
Yritykselle on siis edullisempaa pitää työntekijät töissä vaikka pienemmällä palkalla ja maksamalla "verovapaata palkkaa" kilometrikorvauksina.
Kilometrikorvaus järjestelmä aktivoi myös ihmisiä liikkumaan asiakkaille, aivan eritavalla kuin joku vuotuinen bonus tai muu kannustin josta menee kuitenkin tuloveroa suuri osa.
Autoedusta hyötyy pääasiassa verottaja ja leasing-yhtiöt, ellei kyseessä ole työntekijä joka ei aja työajoja, mutta jolla on esim pitkä matka työpaikalle tai runsaasti ajoja vapaa-aikana.Kilometrikorvaus on korvaus kuluista, ei se ole mitään palkkaa.
Tietysti jos ajaa paljon korvattavaa ajoa jollain vähän vanhemmalla dieselillä, niin pikku siivu voi jäädä taskuunkin. Uudehkolla bensa-autolla tulee helposti vähän jopa miinusta.
- vakuutukset unohtui
Verottaja sallii verovapaata korvausta oman auton käytöstä 42c/km ja uskokaa huviksenne, että se vastaa auton todellisia kuluja.
18.000km maksaa siis 7560€ vuodessa eli 630€/kk. Hämmästyttävää... osui aika lähelle myös vapaan käyttöedun verotusarvoa.
Jos vaihtaa auton uuteen kolmenvuoden välein, niin pääomakulut on noin 350€/kk (pääomakulut tulee rahoituksen korosta ja auton arvon alenemasta). Lisäksi päälle polttoaineet ja huollot, kuten laskit.
Unohdit kokonaan vakuutukset ja ne tekee noin tonnin vuodessa.
Se on totta että vanhemmalla autolla ajamalla tulee halvempia kilometrejä. Mutta onhan siinäkin eroa että ajaako vaikka uudella Mazda6:lla tai kahdeksan vuotta vanhalla Fiat Unolla.- jack
jos pitää olla auto jokatapauksessa niin ei se vakuutuksen hinta siitä laske ajat / et aja työajoa; yrittäkää nyt hyvät ihmiset muistaa että käytetään sitä autoa myös työajan ulkopuolella!!
- jjj
jack kirjoitti:
jos pitää olla auto jokatapauksessa niin ei se vakuutuksen hinta siitä laske ajat / et aja työajoa; yrittäkää nyt hyvät ihmiset muistaa että käytetään sitä autoa myös työajan ulkopuolella!!
Niin? Omasta maksat vakuutukset itse, työsuhdeatosta et.
- jack
jjj kirjoitti:
Niin? Omasta maksat vakuutukset itse, työsuhdeatosta et.
kirjoitin huonosti... tarkoitin että jos ottaa kilometrikorvauksia niin ei ole aina tarkoituksen mukaista laskea kokonaiskustannukseen vakuutuksia, koska joudut ne maksamaan ajat kilometrikorvauksia tai et.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on531237Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241219Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141120- 1261068
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315991- 42939
- 72905
- 73899