UTAHissakin kreationisteille tappio (N.Y.T)

Evoluution haastava lakiehdotus "kuoli" UTAHissa.
Ennenkaikkea se oli alunperin senaattori Chris Buttarsin pyrkimys tuoda "divine design" koululuokkaan.

-----------------------------------------------------------------
New York Times
By KIRK JOHNSON
Published: February 28, 2006

In a defeat for critics of Darwin, the Utah House of Representatives
on Monday voted down a bill intended to challenge the theory of
evolution in high school science classes.


The bill had been viewed nationally, by people on each side of the
science education debate, as an important proposal because Utah is
such a conservative state, with a Legislature dominated by members of
the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.


But the bill died on a 46-to-28 vote in the Republican-controlled
House after being amended by the majority whip, Stephen H. Urquhart, a
Mormon who said he thought God did not have an argument with science.
The amendment stripped out most of the bill's language, leaving only
that the state board of education "shall establish curriculum
requirements relating to scientific instruction.". . .


. . .Casey Luskin, a spokesman for the Discovery Institute, a research
group based in Seattle that has promoted the ideas of intelligent
design, called the vote "a loss for scientific education," but said it
was a purely local Utah matter.


A spokesman for Americans United for Separation of Church and State,
Joe Conn, said Utah's vote would resonate.


"If the creationists can't win in a state as conservative as Utah,
they've got an uphill battle," Mr. Conn said.
------------------------------------------------------------------------

3

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utahista

      Minusta puhe "konservatiiveista" tai "liberaaleista" on Utahin tapauksessa harhaanjohtavaa. Kyseinen osavaltio on maailman ainoa mormoniyhteiskunta. Siis ainoa valtio, jossa se on pääuskontona. No, kai mormonismi on monien mielestä "konservatiivista".

      Ainakin Utahissa on jokseenkin maailman pienimmät rikosluvut, sillä mormonit näkevät rikoksen vievän heiltä taivaspaikan tms., eivätkä hyväksy synnin tekemistä. Rikollisuus on kai sitten "liberaalia" touhua, vai?

      • Rakentaja 101

        Se että kreationismi kaatuu Utahissa on mielestäni loogista, ei yllätys.

        Mormonien touhua läheltä seuranneena voin vain todeta että ovat ehkä kaikista yleiskristillisistä uskonnoista fiksuimmin suhtautuvia tieteeseen - vaikkakin heillä on oma erikoinen perintönsä myyttisessä uskontomielessä ja se harhauttaa usein ajattelemaan että mormonit ovat myös tiedemielessä hörhöjä ja väittävät osaavansa selittää asiat paremmin. Sanoisin että ennemminkin he laajentavat uskonnollaan tiedettä jonkin verran sortamatta kuitenkaan tieteellisen metodin tuloksia.

        Kun Mormoni sanoo "en polveudu apinasta" ei se tarkoita ettäkö hän pohjimmiltaan uskoisi kreationismiin vaan siihen että hänen ihmisyytensä on jotain muuta kuin apinapohjainen (selitettäköön tämä ihmisyys henkisenä toimintana, yhteisön mallina, "sieluna", kokemusten summana, vanhempien oppina.). Mormoni ennenmminkin haluaa nähdä itsensä kehittymässä pois eläimellisyydestä ja jopa "inhimillisyydestä" sikäli kuin inhimillistä on pettää ja jättää - ja kehittymässä kohti Jumaluutta joka ei tapahdu tässä elämässä, vaan tulevaisuudessa ihmiskunnan kenties astuessa uusille kehitystasoille. (Jumala on joskus ollut ihmisen kaltainen)

        Ymmärtääkseni mormonit allekirjoittavat tieteen eivätkä vaali kreationistista selitystä ehdottomana vaikka näkevätkin maailman Jumalan kädenjälkenä. Jumala antoi luonnonlait joiden pohjalla maailma lepää. Pohjimmiltaan erittäin älykäs ja eheä näkemys.

        Tämän olen ymmärtänyt lähinnä rivien välistä ja dialogin perusteella, toivottavasti olen tajunnut oikein. Itse olen pakana ja ateisti ja siksi kiistän osan mormonien mystisestä opista vaikka usein komppaankin tällä "arkipuolella" myös heidän uskonnollista näkemystään.


      • kristinusko
        Rakentaja 101 kirjoitti:

        Se että kreationismi kaatuu Utahissa on mielestäni loogista, ei yllätys.

        Mormonien touhua läheltä seuranneena voin vain todeta että ovat ehkä kaikista yleiskristillisistä uskonnoista fiksuimmin suhtautuvia tieteeseen - vaikkakin heillä on oma erikoinen perintönsä myyttisessä uskontomielessä ja se harhauttaa usein ajattelemaan että mormonit ovat myös tiedemielessä hörhöjä ja väittävät osaavansa selittää asiat paremmin. Sanoisin että ennemminkin he laajentavat uskonnollaan tiedettä jonkin verran sortamatta kuitenkaan tieteellisen metodin tuloksia.

        Kun Mormoni sanoo "en polveudu apinasta" ei se tarkoita ettäkö hän pohjimmiltaan uskoisi kreationismiin vaan siihen että hänen ihmisyytensä on jotain muuta kuin apinapohjainen (selitettäköön tämä ihmisyys henkisenä toimintana, yhteisön mallina, "sieluna", kokemusten summana, vanhempien oppina.). Mormoni ennenmminkin haluaa nähdä itsensä kehittymässä pois eläimellisyydestä ja jopa "inhimillisyydestä" sikäli kuin inhimillistä on pettää ja jättää - ja kehittymässä kohti Jumaluutta joka ei tapahdu tässä elämässä, vaan tulevaisuudessa ihmiskunnan kenties astuessa uusille kehitystasoille. (Jumala on joskus ollut ihmisen kaltainen)

        Ymmärtääkseni mormonit allekirjoittavat tieteen eivätkä vaali kreationistista selitystä ehdottomana vaikka näkevätkin maailman Jumalan kädenjälkenä. Jumala antoi luonnonlait joiden pohjalla maailma lepää. Pohjimmiltaan erittäin älykäs ja eheä näkemys.

        Tämän olen ymmärtänyt lähinnä rivien välistä ja dialogin perusteella, toivottavasti olen tajunnut oikein. Itse olen pakana ja ateisti ja siksi kiistän osan mormonien mystisestä opista vaikka usein komppaankin tällä "arkipuolella" myös heidän uskonnollista näkemystään.

        "Mormonien touhua läheltä seuranneena voin vain todeta että ovat ehkä kaikista yleiskristillisistä uskonnoista"

        Ei mormonit ole kristittyjä, eikä se ole kristillinen uskonto. Mormonismi on syntynyt kristinusko taustallaan erään herran nähtyä näkyjä ja saatua uuden kirjan, "Mormonin kirjan" taivaalta. Se kirja on sitten siinä asemassa, missä Kristityillä on Raamattu. Kristillinen usko mormonismi ei siis kuitenkaan ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      316
      7118
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2174
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1601
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1419
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1133
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1127
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      1009
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      853
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      49
      837
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe