Onko Kinseyn raportti vaikuttanut?

ossipessi

Katselin, olen kyllä lukenut silloin joskus vuonna about 1960, TV2:n Tohtori Kinseystä esittämän dokumenttiprojektin ja tuli mieleeni muistoja.

Miten tämä on vaikuttanut, jos on, teihin ja teidän käyttäytymiseenne seksualisuuden saralla?

Vai oletteko ollenkaan tutustuneet tähän asiaan?

Tämä näin aamun avauksena rohkeasti:D

20

1287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä oli

kysymys joten KERROPA;D

• Kinseyn raportti

Ainakin kirjan lukeneet.
        Vapautti siitä asiasta mitä ei saanut tehdä.
        Ennen sitä olimme hiljaa sukupuoliasioista ja ei niistä saanut puhua kuin salaa jos ollenkaan.
        Itse muistan, kun eka vanhempi poikakaveri pyysi ottamaan "sen" käteen tai ainakin koskettamaan. Alko pelottamaan, kun ei tiennyt mitä tehdä.
        Mutta kun luin Kinseytä se antoi tietoa.
        Hippiajathan ovat hänen vaikutustaan osittain.
        Jokainen voi arvioida oliko se hyvä suuntaus.
        Ainakin itse opin enemmän nauttimaan asioista.

• ?????
        Kinseyn raportti kirjoitti:

Ainakin kirjan lukeneet.
        Ennen sitä olimme hiljaa sukupuoliasioista ja ei niistä saanut puhua kuin salaa jos ollenkaan.
        Itse muistan, kun eka vanhempi poikakaveri pyysi ottamaan "sen" käteen tai ainakin koskettamaan. Alko pelottamaan, kun ei tiennyt mitä tehdä.

Millä vuosituhannella? Ei voi olla totta viimevuosituhannellakaan. Eiks se poitsu muka kertonu mitä sillä teherään? Hehheh!

• Ei ollut yleinen asia
        ????? kirjoitti:

Millä vuosituhannella? Ei voi olla totta viimevuosituhannellakaan. Eiks se poitsu muka kertonu mitä sillä teherään? Hehheh!

Ainakaan minun elämänpiirissäni:)))
        Kyllä nyt tiedän, ja ei muuten kertonu, kun vei käden sinne ja sitten mitä? Ei mitään, hahaha

• metsätorpastako
        Kinseyn raportti kirjoitti:

Ainakin kirjan lukeneet.

olet lähtöisin,kyllä meillä opeteltiin seksi ihan käytännössä eikä kirjoista;D

• Maalta kuitenkin
        metsätorpastako kirjoitti:

olet lähtöisin,kyllä meillä opeteltiin seksi ihan käytännössä eikä kirjoista;D

Ei mulle mitään opetettu, vaan käytäntö opetti.

• yhtö tietämätön
        ????? kirjoitti:

kuin kaikki sen ikäiset alle kaksikymppiset.
        Odotti varmaan jotain tapahtuvan itsestään.

• ??????????
        Ei ollut yleinen asia kirjoitti:

Ainakaan minun elämänpiirissäni:)))
        Kyllä nyt tiedän, ja ei muuten kertonu, kun vei käden sinne ja sitten mitä? Ei mitään, hahaha

pitäisi leikkiä vain nukeilla ja pikkuautoilla, eikä työnnellä käsiään paikkohin joilla ei tiedä mitä tehdä. Hahaha!

• Eikö täällä kukaan ole lukenut

Siis lukenut yleensä mitään?
      Kyllä nyt sivistyneiden ihmisten pitäisi tietää Kinseyn jutut.

• tai kylähullu vai

En tiedä yhtään mitään Kinseistä eikä haluta tietääkään. Sanoisin vain lonkalta, että kai kaikkien moraalittomien ihmisten pitäisi tietää. Sukupuolivapaus - antakaa mun nauraa....

• Pikemminkin

nörtin joka ei saanut harrastaa seksiä käytännössä,60-lukuhan oli vapaata aikaa kun saatiin e-pillerit!

• käkriäinen
        Pikemminkin kirjoitti:

nörtin joka ei saanut harrastaa seksiä käytännössä,60-lukuhan oli vapaata aikaa kun saatiin e-pillerit!

Olen maalta syntyisin ja saanut puritaanisen
        kasvatuksen,jonka mukaan tyttöön ei kosketa
        ennen kuin avioliitossa. Mutta heti kun silmä
        vältti olivat tytöt opastamassa seksin saloihin.
        Nolotti niin vietävästi kun ei ottanut eteen,
        olisin saanut ihan aitoa posliinia.Eikä tämä jäänyt yhteen kertaan vaan kyllä tytöt olivat mielestäni se aktiivisempi osapuoli.Naimaikään
        tulin juuri tämän raportin aikoihin ja kyllä
        vapautta mielestäni oli,ei estot haitanneet.

• Tiktakki

Mitä luulet onko tää sakki sivistynyttä joka poukkoilee netissä keskustelupalstoilla aamusta iltaan ja vielä myöhään yöhön =?-)

• Sivistynyt mitä se on?
        Tiktakki kirjoitti:

Mitä luulet onko tää sakki sivistynyttä joka poukkoilee netissä keskustelupalstoilla aamusta iltaan ja vielä myöhään yöhön =?-)

Jokaisella varmaankin oma syynsä.
        Tosin Hiten raportti parempi=?-)

• Loistava.polku

....joskus kakarana. Tuskin on vaikuttanut millään tavalla - raportti oli oli tehty 50-luvun amerikkalaisista ja siksi täkäläisiin oloihin verrattuna jo syntyessään ajastaan jäljessä.

• M75*

Elina Haavio-Mannila tutki ja julkaisi suomalaista seksiä käsitteleviä laajoja haastatteluja 1970-luvulta lähtien. (Suomalainen seksi : tietoa suomalaisten sukupuolielämän muutoksesta 1993. Toim. Osmo Kontula & Elina Haavio-Mannila. Juva : WSOY.)

Ei oppi ojaan kaada seksiasioissakaan. Kinseyn raportti lopetti mykkäkoulun. Tärkeitä elämään liittyviä tutkimuksia molemmat. Kannattaa lukea.

• tutustuttua

Luvin kirjan joskus 60 luvun lopulla. Saihan siintä virikkeitä. Kirjan vahva homous kummastusti, ruotsissa niitä piti olla. Jälkeenpäin olen todennut, ne naiset jotka sen olivat lukeneet, nauttivat seksistä enemmän. Otanta 70 luvulta.

• Ihanainen
        M75* kirjoitti:

Elina Haavio-Mannila tutki ja julkaisi suomalaista seksiä käsitteleviä laajoja haastatteluja 1970-luvulta lähtien. (Suomalainen seksi : tietoa suomalaisten sukupuolielämän muutoksesta 1993. Toim. Osmo Kontula & Elina Haavio-Mannila. Juva : WSOY.)

Ei oppi ojaan kaada seksiasioissakaan. Kinseyn raportti lopetti mykkäkoulun. Tärkeitä elämään liittyviä tutkimuksia molemmat. Kannattaa lukea.

Osmo Kontula, Elina Haavio-Mannila: Intohimon hetkiä, seksuaalisen läheisyyden kaipuu ja täyttymys omaelämänkertojen kuvaamana, WSOY-kirjapainoyksikkö Juva 1997.
        On paksu opus, yli700 sivuinen ja suomalaisten, eri sukupolvia edustavien kokemuksista.
        Itselläni on kirjahyllyssä myös, Sievers- Koskelainen-Leppo :Suomalaisten sukupuolielämä, WSOY 1974. Siinä on tietoa myös Kinsey-tutkimuksesta. Tietoa on meidän sukupolvella jo ollut saatavilla riittämiin.
        Minulle seksuaalisuus on herkkä, henkilökohtainen kokemus joka jaetaan hyvin läheisessä suhteessa toiseen ihmiseen. Se on monimuotoisuudessaan kerrassaan ihana elämäniloa ylläpitävä voima.

• ossipessi

Tämä ei ollut provo.
      Lähinnä arvelin teidän ikäisten jossain muodossa tutustuneen, joka Kinseyn, tai Hiten juttuun.
      Totta tänä päivänä paljon suomalaisia ja, tai, parempia "tutkimuksia".
      Hippulat sen takia, koska kyseenalaistan aina ja kaikki tutkimukset.
      Syystä joka jokaisen pitäisi tietää; ei ole objektiivista näkökohtaa, ihminen on subjektiinen.
      Eri mieltä?

• Muistan raportin toimineen monien keskustelujen katalysaattorina ja vapauttaneen ihmiset puhumaan - joko avoimesti kiinnostuneena tai suurta paheksuntaa ilmaisten.

Ainakin me pääkaupungin seudulla kasvaneet, yhteiskoulua käyvät nuoret olimme uteliaita ja tiedonhaluisi ja vähintään teoriatasolla kiinnostuneet kaikista elämään liittyvistä asioista ja ilmiöistä. Kinseyn raportti ei loppujen lopuksi vastannut odotuksiamme. Olimme enemmän kiinnostuneita kirjoista, joissa liikuttiin lähempänä itse toimintaan liittyviä alueilta. Osa paneutui antaumuksella empiirisiin tutkimuksiin ja jakoi tietoja kokemuksistaan meille muille asiasta kiinnostuneelle.

Kun 15-vuotias tyttö meidän luokalta kävi hoitamassa naapuriperheen lapsia, leikki perheenisän kanssa piiloleikkejä ja tuli raskaaksi, ei sitä mitenkään erityisemmin paheksuttu. Hämmästeltiin vähän, että kuinka se nyt aikuisen miehen kanssa sellaista halusi. Tyttö kertoi auliisti kokemuksistaan ja saimme myös kuulla, että mies säästyi vankilatuomiolta naimalla tytön presidentin luvalla. Pohdittiin pitkään rikosta, rangaistusta ja lakiasioita muun ohella. Esitettiin arveluja, saako tyttö jatkaa koulunkäyntiä raskaudestaan huolimatta. Hän sai luvan. Muutamia vuosia aikaisemmin hänet olisi erotettu koulusta. Monille meistä tytön kokemus ja Kinseyn raportti toimivat keskustelujen avaajina myös vanhempiemme kanssa kotona.

Eksyin taas varsinaisesta aloituksen aiheesta, mutta mietin osin raportin ansiosta käynnistyneen avoimemman keskusteluilmapiirin vaikutusta myöhemmin elämässä. Siinä oli tietysti omat lieveilmiönsä, mutta olen edelleen sitä mieltä, että tietämättömyys ei suojele erehdyksiltä. Tietoiset valinnat suojelevat paremmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      414
      1206
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1106
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      842
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      61
      795
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      100
      703
    6. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      16
      702
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      72
      684
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      661
    9. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      26
      653
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      60