Onko kenelläkään muulla vaivana karvakieli ? Kieli on sammaksen peitossa ja kipeä. Ei ole kuulema mitään hoitoa. Ikävä vaiva.
Karvakieli
18
19977
Vastaukset
- lyyli
Moi,
tuliko sulle oireet ihan äskettäin? Mulla on nimittäin ollut nyt marraskuusta asti suu /kieli enemmän tai vähemmän kipeä ja sammasta löytyy. Multa otettiin hiivaviljelmä, herpestesti ja streptokokki, kaikki negatiivisia. AAttelin mennä lääkäriin ja kysyä mikä ihme mun suuta vaivaa, mutta oliskohan se sitten toi kyseinen karvakieli?Musta tuntuu, että happamat ruoat auttaa vähän, mutta kuten sanoit tosi kurja vaiva.- muuten kaikki ok
Itselläni on ollut hankala olo suussa jo n. 3kk ajan. Suuta kuivaa n. pingispallon kokoiselta alueelta suun takaosassa, kieli tuntuu kuivalta ja ehkä vähän kipeältäkin. Kitalaki tuntuu epätasaiselta ja erilaiselta kuin ennen.
en tupakoi, viiniä juon kerran/kaksi viikossa ruuan yhteydessä.. muuten olen terve.
Kävin lääkärillä, kahdellakin, eivätkä he nähneet suussa mitään poikkeavaa. Toinen antoi refluksi-vaivoihin tarkoitettua lääkettä, kun epäili että yöllä mahahapot pääsevät virtaamaan takaisin suuonteloon... ei ole auttanut. Molemmat kehoittivat tulemaan takaisin vastaanotolleen ellei tilanne muutu.
Ikävä vaiva. Leukoplakia on käynyt mielessä,,, ja syöpä. kurjaa miettiä yksin, kun ajatukset tekevät asiasta varmasti vielä suuremman.
Josko jollain on tällainen vaiva, mitä muut helposti vähättelevät tai pitävät jotenkin luulotautisena - sitä se ei vaan valitettavasti ole.. olisin kiitollinen ja kiinnostunut tietämään tilanteistanne.
- mä vain
niin mulla on myös tollainen ärsyttävä kieli eli karvaisen tuntuinen. Oletko ollut lääkekuurilla? tupakoitko? mulla oli helikobakteeri ja tupakoin ja ton lääkekuurin jälkeen oireet alkoi ja on nyt kestäny aika kauan. Lekuri sanoi että ei ole mitään erikoista lääkettä tähän vaivaan. Jos suu on kuiva niin sitrushedelmiä on välteltävä ne kuivattavat suuta entisestään. tietysti tupakointi olisi lopetettava niin voisi edes vähän helpottaa...
- meise
Mulla oireet alkoi noin vuosi sitten. Antibioottikuurin jälkeen kieli meni tuollaiseksi. En tupakoi, sehän tässä ihmeellistä onkin, kun karvakieli on kuulema tupakoivien riesa. Kuulema jos tupakoi kieli olisi ihan ruskea/musta. Multa on otettu kans hiiva moneen kertaan ja viimeksi sieniviljely ja ne oli kans negatiivisia. Juu, olen huomannut, että happamat juomat esim: sokeriton puolukkamehu ja karpalomehu auttavat hieman ja sokerittomien puolukoiden syönti hieman puhdistaa kieltä, mutta kohta se on taas samanlainen. Niin mullekkin sanottiin, ettei oo mitään lääkettä kielen parantamiseen. Inhottava todella.
- nou rööki nou hätä
karvakieli on tupakoitsijoiden ongelma lähinnä googleta karvakieli kuvikin löytyy..
- esiintyy röökittäkin
Karvakieli ei ole tauti vaan ilmiö. Se on kielen filiformisten nystyjen liikakasvua, jonka pohjimmaista syytä ei tiedetä. Väri voi vaihdella vaaleasta mustaan. Jos oire subjektiivisesti haittaa, voi kokeilla sen harjaamista pehmeällä hammasharjalla.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ima01537
- halitoosi-harakka
Hei! Toi kuulostaa ennemminkin suun hiivasienitulehdukselta, joka osittain on varmaan aiheutunut tuosta karvakielestä, hiivaan on hoito!! Menkää lääkäriin, ja saatte Daktarinia suun geelinä!!! Auttaa ;)
- Miten tuota
Daktarinia käytetään? Eikö saa ilman reseptiä?
Itse harjaan hammasharjalla aina kun pesen hampaat ja kurlaan/purskuttelen Listerinellä. Pysyy kurissa, mutta ei häviä koskaan kokonaan.
- Karvaa suussa
Tutkipa tuosta!
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/50361-gm-ruoka-massaehkaisyvaline-arvioi-venalainen-tutkimus - UniMonsteri
Minulla oli oikein musta kieli, en tiedä kauanko oli, kun vain yhtäkkiä sen olemassaolon huomasin. Juuri tuollainen kuin kamalimmissa netin kuvissa. Etsin kaikkia mahdollisia hoitokeinoja (olin todella järkyttynyt ja häpeissäni sen ulkonäöstä :) ). Onnekseni kotiniksit yhdistettyäni pääsin reilussa kahdessa viikossa tästä kokonaan eroon, eikä ole vielä parin kuukauden jälkeen tullut ollenkaan takaisin :
suhteessa 50/50 kivennäisvettä ja karpalomehua yhteensä juotuna päivässä n. litran verran. Lisäksi joka ilta ja aamu hampaiden pesun yhteydessä kielen hinkkausta n. puoli minuuttia. Toivottavasti toimii muillakin! - karvainen kieli
Kannattaa hampaita pestessä harjata harjalla kieltä harjalla ainoastaan ulos päin itsellä ainakin on osasta kohtaa jo lähtenyt :D muita neuvoja ei taida :/
- kokeilenyt
tea tree öljystä suuvesi...
- Huom.
Jos on suussa muutoksia, pitää mennä hammaslääkäriin ei yleislääkärille...
- ,plpåkpå
muista kammata kielesi
- Anonyymi
Antibiootti V-Pen Megan vähemmän mainostettu mahdollinen haittavaikutus. Orion Pharman pakkausselosteen mukaan.
- Anonyymi
Karvainen😂🤣😃😄😅😆😁😀
- Anonyymi
Useimmiten kieli mustuu jonkun tietyn suuveden liian pitkästä käytöstä.
Erikoisesti voimakkaat bakteerintappajat Corsodyl ja Paroex liuokset aihettavat tumman/mustan kielen.
Karvakieli on harvinainen, mutta sitä muistuttava suuveden käytöstä johtuva musta kieli yleisempi. - Anonyymi
Minulle annettiin diagnoosi Karvakieli , puolivuotta sitten. Haittaa koska makuaisti kokonaan poissa . Kipeä se ei ole eikä niin sammaltakaan .
Hoidan hampaitani hyvin joten se ei ole syy tähän.
Olisi kivaa tietää onko joku saanut tähän apua.
Olen harjannut kieltä noin kahdesti päivässä..ei apua siitä ole tullut. Ostin jo suu vettäkin mutta tukoksetta.
Melkein kaikki maistuu suussani hiivalta / saippualta ,,,! Ikävä vaiva lääkäri ei osanut sanoa oikein mitään .?
Mistä apu tähän .?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418