Elämä herpeksen kanssa

Annaerika

Mulla todettiin sukuelinherpes joku aika sitten. Tahtoisinkin kuulla muiden tartunnan saaneiden kokemuksia elämästä tartunnan jälkeen. Kuinka usein oireita on ilmennyt (tämähän tosin on ihan yksilöllistä)? Kuinka seksielämä? Kuinka partnerit ovat suhtautuneet, kun olette kertoneet asiasta? Onko herpekseen sairastuminen rajoittanut jotenkin elämäänne?

Terveydellisestihän (ja hoidettuna) herpes ei ilmeisestikään ole kovin suuri riski, mutta toki erittäin inhottava ja kiusallinen rasite, joka saattaa myös tarttua. Itse sain tartunnan oireettomalta kumppanilta. Käsittääkseni virus on myös melko yleinen? Jostakin luin, että jopa 20% eli yli miljoona suomalaista kantaisi tätä virusta, osa tosin oireettomina. Lääkkeillä herpes saadaan ilmeisesti hoidettua hyvin, vaikka virus elimistöön jääkin.

Kiitos kaikille jotka vaivautuvat kertomaan omista kokemuksistaan!

29

9419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herpeksen

      ex-poikaystävältä, kiitosta vaan. Minulla on ollut oireita vain sen ensimmäisen kerran *koputtaa puuta* ja toivottavasti siihen jääkin.

      Nykyinen ukkoni suhtautui todella hyvin, ei haittaa häntä. Harrastamme seksiä ilman kumia mutta päätös oli hänen, halusiko ilman kumia vai ei. Itse en "kumittomuuteen" ole mielipiteilläni vaikuttanut, hän on päätöksen tehnyt eikä vielä ainakaan ole tautia sairastanut.

    • tuskastunut

      sain myös herpeksen mieheltä, joka ei tiennyt sen olemassa oloa!!mua kyllä herpes vaivaa tosi usein ja todella ärsyttävä vaiva se on!toivon todellakin että säästyt uusinnoilta!toisilla se vaivaa kerran tai pari elämässään ja toisilla kerran kuussa....prkl!

    • sairastaja

      Mä sain jotain puoltoista vuotta sitten ton taudin oireettomalta kumppanilta ku kumi meni rikki. Suurin osa herpestartunnoista kuulema tarttuukin juuri noilta oireettomilta kantajilta. Se 20 % on aika iso luku ja varmaan sisältää reippaasti juuri näitä taudin kantajia.
      Mulla tauti oli jo tartuntavaiheessa tosi paha (itkin kivusta ja sairaalassa kävin hoidossa). Myös tartunnasta eteenpäinkin tauti oli tosi paha. Stressin alla se uusiutui kolmesti kuussa (eli on käytännössä aktiivinen koko ajan) ja useamman rakkulan voimalla. Stressittöminä aikoina "vain" kerran kuussa. Uusiutumiseen liittyy aina myös pieni kuume. Näin paha herpes on mun käsittääkseni hyvin harvinainen. Eli ei oo todennäköistä sun kohdalla.
      Onneks ärtsyäkin herpestä voidaan hoitaa. Estolääkityksellä mun oireet pysyy poissa ja estolääkitystä voin syödä niin pitkään kuin huvittaa. Vaikka koko elämäni, jos toi tauti ei itsestään rauhotu.
      Vaikka sä saisitkin uusiutuvan herpeksen niin yleensä se on sellainen, et se tauti "riehuu" muutaman vuoden ja uusiutuminen loppuu sitten kokonaan. Tai näin mulle sano yks lääkäri...
      Seksiin toi tauti toki vaikuttaa uusiutuessaan. Riippuu ihan rakkuloitten paikoista, määrästä ja ärhäkkyydestä, et kuinka paljon itse yhdyntää haittaa. Mun kohdalla uusiutumisen aikana on yleensä elettävä selibaatissa muutaman päivän ajan.
      Sit suositus on, et suuseksiä ei pitäis harrastaa, koska toi virus voi tarttua myös suun limakalvoihin. Mä olen poikaystäväni kanssa kyllä jättänyt ton ohjeistuksen omaan arvoonsa. Eikä se tauti oo muualle tarttunut.
      Eräs lääkäri muuten väitti, että toi tauti tarttuu helposti kyllä silloin ku tauti on aktiivinen, mutta muulloin sen tarttuminen vaatii sen, et limakalvot ois vähän rikki. Eli ilman kumiakin vois periaatteessa harrastaa seksiä, jos toinen osapuoli on valmis ottamaan riskin. Aktiivinen tauti tarkoittaa aikaa, jolloin on edes jotain oireita (kutina, kihelmöinti) eli jo ennen itse rakkulan muodostumista tauti on aktiivinen.
      Niin ja sit sellainen juttu tiedoks, et toi tauti aktiivisena voi tarttua mieheltä naiselle, vaikka kumia käyttäis. Et jos toi tauti jollekin miehelle tarttuu, ni tollasta infoa kannattaa kertoa.
      Elämästä ylipäänsä: Kunhan lääkityksen saa kohdilleen, ni herpeksen kanssa eläminen ei oo mikään ongelma.
      Mut jos on jotain muuta kysyttävää, ni kysy vapaasti.

      • Annaerika

        Kiitos hirveästi vastauksesta!
        Vaikka tartunta toki harmittaakin älyttömästi, tehty mikä tehty, yritän kuitenkin suhtautua asiaan positiivisesti. Ei auta jäädä surkuttelemaan. Ei tämä tauti elämää kaada, sen kanssa yksinkertaisesti vain täytyy oppia elämään. Lääkkeet on keksitty, joilla vaivaa voi helpottaa, valitettavasti ei kuitenkaan poistaa.
        Toivoa vaan pitää, ettei tauti mulla uusiutuisi ainakaan mielettömän usein. Mutta sittenhän sen näkee. Kuulemma vanhemmiten uusiutuminen ainakin hidastuu?
        Kertokaahan lisää kokemuksianne!


      • Nimetön
        Annaerika kirjoitti:

        Kiitos hirveästi vastauksesta!
        Vaikka tartunta toki harmittaakin älyttömästi, tehty mikä tehty, yritän kuitenkin suhtautua asiaan positiivisesti. Ei auta jäädä surkuttelemaan. Ei tämä tauti elämää kaada, sen kanssa yksinkertaisesti vain täytyy oppia elämään. Lääkkeet on keksitty, joilla vaivaa voi helpottaa, valitettavasti ei kuitenkaan poistaa.
        Toivoa vaan pitää, ettei tauti mulla uusiutuisi ainakaan mielettömän usein. Mutta sittenhän sen näkee. Kuulemma vanhemmiten uusiutuminen ainakin hidastuu?
        Kertokaahan lisää kokemuksianne!

        Joskus vuosia sitten kyseinen vaiva, mutta vaikuttaa siltä että se onkin hiivan pahoja haavaumia koska oireisiin tuntuu auttavan hiivalääkkeet.
        Joten onen asulle, ja sitten niihen haavuamiin kun haluaa noepasti pois on todettu hyväksi aineeksi apteekin perus talkki.(nopeuttaa parenemista jopa 5päivällä.


      • yksi kysymys

        ...tuosta suuseksistä.Nimittäin sanoit ettei se ole tarttunut suuhun????en haluaisi enää huuliherpestä tämän lisäksi.eli olisin halunnut kysyä että harrastatteko usein suuseksiä?ja kummallekaan ei ole tullut tartuntaa....??
        suojaatko paikkojasi mitenkään muuten kodomin lisäksi..rakkuloitahan voi olla paikoissa jota kondomi ei suojaa.
        kertoiko lääkäri sinulle että herpes tarttuu harvemmin oireettomana???
        itse olen kuullut..
        ja pitäydytkö seksistä vain sen parin pvn ajan aktiivivaiheessa....
        kiitos jo etukäteen.:-))


      • sairastaja
        yksi kysymys kirjoitti:

        ...tuosta suuseksistä.Nimittäin sanoit ettei se ole tarttunut suuhun????en haluaisi enää huuliherpestä tämän lisäksi.eli olisin halunnut kysyä että harrastatteko usein suuseksiä?ja kummallekaan ei ole tullut tartuntaa....??
        suojaatko paikkojasi mitenkään muuten kodomin lisäksi..rakkuloitahan voi olla paikoissa jota kondomi ei suojaa.
        kertoiko lääkäri sinulle että herpes tarttuu harvemmin oireettomana???
        itse olen kuullut..
        ja pitäydytkö seksistä vain sen parin pvn ajan aktiivivaiheessa....
        kiitos jo etukäteen.:-))

        Herpes ei ole tarttunut mulla ainakaan toistaiseksi suun limakalvoihin; tai ainakaan oireita ei ole.
        Suuseksiä harrastetaan varsin usein, useamman kerran viikossa. Kuitenkin aktiivisen oireilun aikana pidättäydytään tosta puuhasta. Meillä molemmilla (seurustelen) on herpes (kumppani on oireeton) eikä kummallekaan ole tauti tarttunut huuliin tai muuallekaan. Mitään suojausta ei olla käytetty. Tämä lienee tyhmää ja lääkärien (useamman lääkärin) mielipide on, et suuseksistä kannattais pidättäytyä ilman suojausta. Mut mä nyt ilmeisestikin joudun syömään noita lääkkeitä joka tapauksessa noin koko elämäni ja ne pitää sen viruksen kurissa.
        Toi herpeshän voi periaatteessa tarttua vaikkapa silmiin (tai minne tahansa missä on limakalvot). Jos rakkulat kutiaa ja niitä raapii ja sen jälkeen hieroo silmiä, ni on mahdollista saada se silmiin.
        Aktista mä pidättäydyn ns. fiiliksen mukaan. Ihan riippuu siitä, et kuinka kipeet paikat on. Joskus on mennyt viikkokin "pihdaten". Joskus taas voi harrastaa normaalisti seksiä niitten rakkuloitten aikana. Joskus taas sitä seksiä voi harrastaa, mut sit pitää olla tosi varovainen. Mut jos aktiivisen taudin aikana harrastaa seksiä, ni sit pitää vähän miettiä, et minne kädet tunkee sen jälkeen ku ne on käyny tuolla alhaalla.
        Mulle eri lääkärit on puhunu tosta taudista hyvinkin eri tavalla. Eräs lääkäri sanoi, että toi tauti ei periaatteessa koskaan tartu täysin oireettomana. Joillakin vain ne oireet on niin lieviä, ettei niitä huomaa (ts. kaikilla tartunnan saaneilla se tauti on aktiivinen edes joskus). Eräs myöskin sanoi, että toi tauti voi aktivoitua pikkuhiljaa: Joskus ne tartuntavaiheen oireet on sen verran lieviä, ettei itse rakkuloita tule. Tällöin toi tauti jää ilmeisesti aika usein diagnisoimatta tai sitä luullaan klamydiaks. Tauti voi sit myöhemmin esim. hyvin stressaavassa elämäntilanteessa alkaakin vaivaamaan aktiivisesti.
        Useampi lääkäri on kertonut, et tyypillisesti tauti rauhoittuu ajan myötä eli se uusiutuu entistä harvemmin. Poikkeuksiakin toki löytyy. Joittenkin kohdalla se ei rauhoitu koskaan.

        Niin ja oireista. Oireita voi olla muitakin kuin lääkärien mainitsemat. Mun poikaystävällä toi tauti on periaatteessa oireeton. Ei ole mitään näkyviä tai tuntuvia oireita. Mut hän oli ihmetellyt kuumeilua. Hänelle aina silloin tällöin nousi lievä kuume muutaman päivän ajaksi. Useampi lääkäri tutki häntä eikä vikaa löytynyt. Jostain syystä herpeslääkkeet auttaa tähän vaivaan. Estolääkityksessä kuumetta ei tule. Mut kaikki mun tuntemat lääkärit on todennu, et "ei herpeksen kyllä pitäisi tuolla tavalla käyttäytyä".


      • vastaatko sairastaja:)

        hei sairastaja,kun tiedät varmaan hyvin henk.herpeksestä niin voitko auttaa:) eli mulla todettiin myös tämä paska tauti ja yleensä se vaan ilmenee yhtenä pattina joka kutiaa,puhkeaa ja häviää,toisinaan on tosi kenkku ja toisinaan ei.aikaisemmin mulla oli yläpään herpes:) mutta se katosi ja tilalle tuli tämä prkl viheliäs kammotus!no nyt ilmesty kuin tyhjää vaan näppy rykelmä jossa on rakkuloita,aikaisemmin siis vain yksi näppy joten on kai tämäkin sitten herpestä? se kai ilmenee eri tavalla ja stressi taitaa vaikuttaa kovin usein.kiva jos vastaat kun mietin että onko rakkulat just nimenomaan herpestä vai onko kyse jostain muusta!argh!


      • Annaerika
        vastaatko sairastaja:) kirjoitti:

        hei sairastaja,kun tiedät varmaan hyvin henk.herpeksestä niin voitko auttaa:) eli mulla todettiin myös tämä paska tauti ja yleensä se vaan ilmenee yhtenä pattina joka kutiaa,puhkeaa ja häviää,toisinaan on tosi kenkku ja toisinaan ei.aikaisemmin mulla oli yläpään herpes:) mutta se katosi ja tilalle tuli tämä prkl viheliäs kammotus!no nyt ilmesty kuin tyhjää vaan näppy rykelmä jossa on rakkuloita,aikaisemmin siis vain yksi näppy joten on kai tämäkin sitten herpestä? se kai ilmenee eri tavalla ja stressi taitaa vaikuttaa kovin usein.kiva jos vastaat kun mietin että onko rakkulat just nimenomaan herpestä vai onko kyse jostain muusta!argh!

        Mulla ainakin rakkuloita on juuri pieninä rykelminä useita, ja käsittääkseni tämä on suhteellisen yleistä herpestä sairastavilla.


      • jo varsin hyvin
        vastaatko sairastaja:) kirjoitti:

        hei sairastaja,kun tiedät varmaan hyvin henk.herpeksestä niin voitko auttaa:) eli mulla todettiin myös tämä paska tauti ja yleensä se vaan ilmenee yhtenä pattina joka kutiaa,puhkeaa ja häviää,toisinaan on tosi kenkku ja toisinaan ei.aikaisemmin mulla oli yläpään herpes:) mutta se katosi ja tilalle tuli tämä prkl viheliäs kammotus!no nyt ilmesty kuin tyhjää vaan näppy rykelmä jossa on rakkuloita,aikaisemmin siis vain yksi näppy joten on kai tämäkin sitten herpestä? se kai ilmenee eri tavalla ja stressi taitaa vaikuttaa kovin usein.kiva jos vastaat kun mietin että onko rakkulat just nimenomaan herpestä vai onko kyse jostain muusta!argh!

        Kyllä toi herpekseltä musta kuulostaa. Mulle ei kauheen usein tuu rykelmänä mitään, mutta eräälle tutulle kyllä (silloin harvoin kun tauti hänen kohdallaan uusiutuu). Hänelle samalle pienelle alueelle tulee kolme neljä rakkulaa.
        Stressittöminä aikoina mulla herpes uusii lähinnnä yhtenä rakkulana. Stressin alla niitä rakkuloita on yleensä neljän kieppeillä. Mut yleensä niitä tulee pikkuhiljaa (ekaks yks, sit kohta toinen jne, jotain kolme rakkulaa maks samaan aikaan) eikä ihan vierei viereen.
        Stressi pahentaa herpestä joittenkin (myös minun) kohdalla aika lailla. Uusiutumisen aikana otettava viiden päivän kuuri nopeuttaa paranemista. Estohoito taasen estää ainakin mun kohdalla uusiutumiset melkeinpä kokonaan. Jos tauti uusii usein niin suosittelen ehdottomasti estohoitoa edes 3 kuukauden ajaksi. Se antaa paikoille ja mielelle aikaa toipua.


      • herppis
        jo varsin hyvin kirjoitti:

        Kyllä toi herpekseltä musta kuulostaa. Mulle ei kauheen usein tuu rykelmänä mitään, mutta eräälle tutulle kyllä (silloin harvoin kun tauti hänen kohdallaan uusiutuu). Hänelle samalle pienelle alueelle tulee kolme neljä rakkulaa.
        Stressittöminä aikoina mulla herpes uusii lähinnnä yhtenä rakkulana. Stressin alla niitä rakkuloita on yleensä neljän kieppeillä. Mut yleensä niitä tulee pikkuhiljaa (ekaks yks, sit kohta toinen jne, jotain kolme rakkulaa maks samaan aikaan) eikä ihan vierei viereen.
        Stressi pahentaa herpestä joittenkin (myös minun) kohdalla aika lailla. Uusiutumisen aikana otettava viiden päivän kuuri nopeuttaa paranemista. Estohoito taasen estää ainakin mun kohdalla uusiutumiset melkeinpä kokonaan. Jos tauti uusii usein niin suosittelen ehdottomasti estohoitoa edes 3 kuukauden ajaksi. Se antaa paikoille ja mielelle aikaa toipua.

        no hyvä että on "vain" herpestä nuo rakkulat;) kävin ostaa sen 5 päivän kuurin mutta koska tää nyt uusii usein ni olisi kai aloitettava se estolääkitys,otetaanko se aamuin ja illoin vai kuinka se olikaan?kiitos kun vastailitte=)


      • sairastaja
        herppis kirjoitti:

        no hyvä että on "vain" herpestä nuo rakkulat;) kävin ostaa sen 5 päivän kuurin mutta koska tää nyt uusii usein ni olisi kai aloitettava se estolääkitys,otetaanko se aamuin ja illoin vai kuinka se olikaan?kiitos kun vastailitte=)

        Mä syön nyt estohoitoon Acyraxia ja otan aamuin ja illoin 400 mg tabletin. Lääkäri voi määrää myös 800 mg kerran päivässä. Jos mulle tulee jotain lieviä oireita estohoidon aikana, ni sit otan noita 400 mg:n lääkkeitä kolme päivässä.
        Estohoitona oon syöny vaan Acyraxia, koska se on sopinu mulle hyvin ja se on halvin mahdollinen.
        Estohoitoa määrätään ekaks 3 kk kuuri. Jos sen jälkeen tauti uusii yhtä pahasti, niin sit seuraavaks vuorossa on kuuden kuukauden satsi estoa. Jos tääkään ei auta, ni sit sitä estoa voi periaatteessa syödä vaikka lopun elämänsä. Lääkäri kertoikin eräästä potilaasta, joka oli syöny estohoitoa kymmenen vuotta putkeen.
        Toi hoito maksaa Acyraxilla n. 40 euroa per kuukaus kelakorvauksen kanssa. Muut lääkkeet on selvästi kalliimpia. Jos muistan oikein, ni seuraavaks edullisimman lääkkeen hinta ois tuplamäärä tai enemmänkin.
        Mut Famvir ja Valavir ei oikein sovi mulle.
        Muuten jos jollakin tulee huono olo noista lääkkeistä, ni maitohappobakteerien syönti auttaa.


      • helpottaa jo
        sairastaja kirjoitti:

        Mä syön nyt estohoitoon Acyraxia ja otan aamuin ja illoin 400 mg tabletin. Lääkäri voi määrää myös 800 mg kerran päivässä. Jos mulle tulee jotain lieviä oireita estohoidon aikana, ni sit otan noita 400 mg:n lääkkeitä kolme päivässä.
        Estohoitona oon syöny vaan Acyraxia, koska se on sopinu mulle hyvin ja se on halvin mahdollinen.
        Estohoitoa määrätään ekaks 3 kk kuuri. Jos sen jälkeen tauti uusii yhtä pahasti, niin sit seuraavaks vuorossa on kuuden kuukauden satsi estoa. Jos tääkään ei auta, ni sit sitä estoa voi periaatteessa syödä vaikka lopun elämänsä. Lääkäri kertoikin eräästä potilaasta, joka oli syöny estohoitoa kymmenen vuotta putkeen.
        Toi hoito maksaa Acyraxilla n. 40 euroa per kuukaus kelakorvauksen kanssa. Muut lääkkeet on selvästi kalliimpia. Jos muistan oikein, ni seuraavaks edullisimman lääkkeen hinta ois tuplamäärä tai enemmänkin.
        Mut Famvir ja Valavir ei oikein sovi mulle.
        Muuten jos jollakin tulee huono olo noista lääkkeistä, ni maitohappobakteerien syönti auttaa.

        mulla on kans nyt se 5 päivän kuuri tota samaa.uskomatonta tässä herpeksessä on että se tulee ja menee miten vaan.uskon tosi vakaasti että suurisyy on kaikki stressi.eilen oli siis se rykelmä näppyy ja kutisi ihan sairaasti.tänään en tunne ollenkaan mitään!!uskomaton tauti tosiaan!!!vai auttasko ne lääkeet jo näin nopeesti,kun joskus ei ole auttanut....eilen kyllä aika tiiviiseen tahtiin napsin ne 5 tabua!no pääasia et helpottaa.


    • Nimetön

      Aika vähän puhutaan siitä, että noi sukupuolitaudit vaikuttaa myös aivoissa. Pikkuhiljaa ne syö miestä ja naista, luonteet muuttuu, mielenterveys pettää. ym. En pelottele, mutta näin se vaan on. Onneksi muutokset tapahtuu hitaasti...

      • huomannu

        Sukupuolitaudit toki vaikuttaa jollakin tapaa myös psyykkeeseen. Onhan se aika iso pommi kuulla sairastavansa koko loppuelämänsä jotain viheliästä tautia. Mut tähän auttaa, kuten moniin muihinkin vastoinkäymisiin, avoimuus. On ihan todistettu fakta, et puhuminen (tai kirjoittaminen) auttaa käsittelemään asioita ja sitä kautta hyväksymään ne. Puhumalla ihmiselle myös selviää, että kohtalotovereita löytyy eikä hän ole yksin ongelmansa kanssa.
        Parisuhteisiin en osaa sen kummemmin kommentoida. Mun kohdalla toi tauti lähens meitä aika lailla (pakkohan asiasta oli keskustella) ja itse asiassa ilman tartuntaa ei varmaan ees nyt seurusteltais. Ei menkatkaan parisuhdetta riko, vaikka nekin on joittenkin kohdalla varsin kivualias kerran kuussa tapahtuva viikon sessio.
        Jos vaivan kanssa tosissaan oppii elämään, ni sitä voi ihan hyvin verrata menkkoihin. Ei nekään aina kivat oo, mut niihinkin on vaan tottunu.
        Mä jopa häädän känniääliölähentelijöitä baareissa ilmoittamalla, et mulla on sukupuolitauti. Aika mainioita reaktioita sitä näkee...
        Sitä en tiedä, et miten toi vaikuttaa yhden illan säätöihin, jos on rehellinen. Mut mun käsittääkseni tosissaan kiinnostuneet ihmiset antaa tollasen anteeks.


      • Anonyymi

        Höpö höpö


      • Uskoisin, että kannattaa kokeilla muutakin kuin lääketieteen tarjoamia vaihtoehtoja. Luontaistuotekaupasta ostin Red Marine Algae-purkin ja sen lisäksi syön sinkki- ja b-vitamiinitabletteja. Jos herpes olisi mulla useemmin aktiivisena, niin kokeilisin valkosipulihoitoa(kiinalaisella valkosipulilla). Voisin näitäkin kokeilla http://www.ecoway.com/tuote-noni.php

        Mulla on ainoostaan ollut oireet sen ensimmäisen kerran. Eli siis nämä ensimmäiset puoli vuotta on mennyt ihan hyvin. Uudelle partnerille kerron aina, ottavat miten ottavat. Vakimies pidättäytyy suuseksistä ilman suojaa.


      • sairastaja
        Saganna kirjoitti:

        Uskoisin, että kannattaa kokeilla muutakin kuin lääketieteen tarjoamia vaihtoehtoja. Luontaistuotekaupasta ostin Red Marine Algae-purkin ja sen lisäksi syön sinkki- ja b-vitamiinitabletteja. Jos herpes olisi mulla useemmin aktiivisena, niin kokeilisin valkosipulihoitoa(kiinalaisella valkosipulilla). Voisin näitäkin kokeilla http://www.ecoway.com/tuote-noni.php

        Mulla on ainoostaan ollut oireet sen ensimmäisen kerran. Eli siis nämä ensimmäiset puoli vuotta on mennyt ihan hyvin. Uudelle partnerille kerron aina, ottavat miten ottavat. Vakimies pidättäytyy suuseksistä ilman suojaa.

        Moi. Kävin lukemassa tuon viestiketjun. Mä en ole edes harkinnu mitään vaihtoehtoishoitoja nyt. Mä opiskelen ja stressiä ja kouluhommia on enemmäin kuin tarpeeks. Mulla ei oo nyt "varaa" lähtee yrittämään jotain vaihtoehtoishoitoa, joka ei sit ehkä auttaiskaan.
        Uusinnat on mulla turhan usein sen verran rajuja, et ne vaikuttaa elämään aika lailla. Usein oon päivän tai pari veto veks, nukun vaan, eikä mulla nyt oo kauheesti varaa sairastella.
        Mut joskus kun tulee ns. parempi tilanne, ni sit varmasti kokeilen noita. Eihän siinä mitään häviä. Meinaan onhan noi estolääkkeet pitemmän päälle aika arvokkaita.
        Mut silleen aika jännä, et oon n. 6 lääkärin kanssa jutellu mun taudin hoidosta ja kukaan ei oo kehottanu ees harkitsemaan vaihtoehtoishoitoja. Tosin oon huomannu, et läheskään kaikki lääkärit ei oo kauheen hyvin perillä tästä taudista. Ne tietää vaan keskivertoisen taudin kulun.


      • sairastaja kirjoitti:

        Moi. Kävin lukemassa tuon viestiketjun. Mä en ole edes harkinnu mitään vaihtoehtoishoitoja nyt. Mä opiskelen ja stressiä ja kouluhommia on enemmäin kuin tarpeeks. Mulla ei oo nyt "varaa" lähtee yrittämään jotain vaihtoehtoishoitoa, joka ei sit ehkä auttaiskaan.
        Uusinnat on mulla turhan usein sen verran rajuja, et ne vaikuttaa elämään aika lailla. Usein oon päivän tai pari veto veks, nukun vaan, eikä mulla nyt oo kauheesti varaa sairastella.
        Mut joskus kun tulee ns. parempi tilanne, ni sit varmasti kokeilen noita. Eihän siinä mitään häviä. Meinaan onhan noi estolääkkeet pitemmän päälle aika arvokkaita.
        Mut silleen aika jännä, et oon n. 6 lääkärin kanssa jutellu mun taudin hoidosta ja kukaan ei oo kehottanu ees harkitsemaan vaihtoehtoishoitoja. Tosin oon huomannu, et läheskään kaikki lääkärit ei oo kauheen hyvin perillä tästä taudista. Ne tietää vaan keskivertoisen taudin kulun.

        Estolääkkeillä et nosta oman elimistön luonnollista puolustuskykyä tai paranna limakalvojesi kuntoa. Suosittelen panostamaan niihin.


      • sairastaja
        Saganna kirjoitti:

        Estolääkkeillä et nosta oman elimistön luonnollista puolustuskykyä tai paranna limakalvojesi kuntoa. Suosittelen panostamaan niihin.

        Hmm. Mä olen lääkäreitten puheista (toki he ovat aina toisinaan väärässä) ymmärtänyt, että joillakin ihmisillä on ns. luonnostaan parempi vastustuskyky tätä virusta kohtaan. Mun vastustuskyky noin niin kuin ylipäänsä on mun käsittääkseni aika hyvä. Tosi harvoin olen kipeenä (muutoin kuin herpeksen aiheuttamana) tai flunssassa. Mä syön terveellisesti ja monipuolisesti ja harrastan liikuntaa. Kyllä mä tosiaan meinaan kokeilla vaihtoehtoishoitoa, mutta mä kyllä vähän kyseenalaistan, et josko tosta on mulle apua. Sen verran äkänen tää tauti on.
        Limakalvojen kuntoa pitänee kyllä parantaa. =)
        Heti ku mulla on tenttiviikko ohi, ni alan tutustumaan vähän alan aineistoon.


    • elämän loppuun

      Itsellä ollut herpes jo parikymmentä vuotta ja nykyään tulee oireita 0-5 kertaa vuodessa.
      Viimeisen kahden vuoden aikana on ollut yksi hankalampi juttu, oireet kesti pari viikkoa, mutta muuten olleet aika nopeasti ohimeneviä.
      En kerro kaikille kumppaneille taudista, enkä vastaavasti harrasta seksiä rakkuloiden aikana lainkaan. Olen todennäköisesti tartuttanut ainakin yhden ihmisen, mutta hän oli vaimoni ja seksiä harrastettiin sen verran aktiivisesti, että mahdollisuus tuohon oli suuri.
      Nykyään, kun tietää, että huuliherpes on yli 95% ihmisistä ja alapään kakkosversio 20-30%:lla, niin on ainakin henkisesti helpompaa, kun ei itseään miksikään kummajaiseksi tarvitse ajatella.

      • genitaali

        Niin siis tartutitko vaimoosi huuli vai genitaaliherpeksen.ja oletko harrastanut suuseksiä suojaamattomana?onko tartuntoja.


      • kannattaa kokeilla
        genitaali kirjoitti:

        Niin siis tartutitko vaimoosi huuli vai genitaaliherpeksen.ja oletko harrastanut suuseksiä suojaamattomana?onko tartuntoja.

        Olen itsekin kärsinyt tosi pahasta herpeksestä jo vuosia ja ainoa keino, joka itselläni on tehnyt elämästäni siedettävän, on ollut yhdistelmä akupunktio ja Colon Tonic -kuuri. Akupunktio (pitkä useamman kerran hoito) hoiti elimmistön tasapainoon vuosien paineiden jälkeen ja Colon Tonic -kuurit jotenkin puhdisti elimistöä, niin että herpesalueet ovat paljon pienempiä kuin aiemmin. kannattaa kokeilla, rahaa saattaa palaa, mutta se oli sen väärti. Kokonaan en ole parantunut, mutta niin paljon kumminkin, että herpes ei pilaa koko elämää. Colon Tonicia saa luontaistuotekapuroista ja yks 3 viikon kuuri maksaa n. 25 euroa. Voi ottaa vuodessa 2-3 kuuria.

        Henkiseltä puolelta voin kertoa, että lujille on ottanut, mutta vuosien mittaan asian kanssa alkaa olla sinut. Ihminen tekee elämässä virheitä ja oma töppi oli nyt sitten mm. tämä. Parisuhteeseen asia ei ole vaikuttanut muuten, paitsi ajoittain seksiä on ollut vähemmän kipujen takia. Osaapahan arvostaa (toistaiseksi avo)puolisoaan paremmin, kun tietää, että hyväksyy minut puutteineen kaikkineen...


      • ei nyt niin kallista
        kannattaa kokeilla kirjoitti:

        Olen itsekin kärsinyt tosi pahasta herpeksestä jo vuosia ja ainoa keino, joka itselläni on tehnyt elämästäni siedettävän, on ollut yhdistelmä akupunktio ja Colon Tonic -kuuri. Akupunktio (pitkä useamman kerran hoito) hoiti elimmistön tasapainoon vuosien paineiden jälkeen ja Colon Tonic -kuurit jotenkin puhdisti elimistöä, niin että herpesalueet ovat paljon pienempiä kuin aiemmin. kannattaa kokeilla, rahaa saattaa palaa, mutta se oli sen väärti. Kokonaan en ole parantunut, mutta niin paljon kumminkin, että herpes ei pilaa koko elämää. Colon Tonicia saa luontaistuotekapuroista ja yks 3 viikon kuuri maksaa n. 25 euroa. Voi ottaa vuodessa 2-3 kuuria.

        Henkiseltä puolelta voin kertoa, että lujille on ottanut, mutta vuosien mittaan asian kanssa alkaa olla sinut. Ihminen tekee elämässä virheitä ja oma töppi oli nyt sitten mm. tämä. Parisuhteeseen asia ei ole vaikuttanut muuten, paitsi ajoittain seksiä on ollut vähemmän kipujen takia. Osaapahan arvostaa (toistaiseksi avo)puolisoaan paremmin, kun tietää, että hyväksyy minut puutteineen kaikkineen...

        Colon Tonicia saa luontaistuotekapuroista ja yks 3 viikon kuuri maksaa n. 25 euroa. Voi ottaa vuodessa 2-3 kuuria.
        Vuoden Colon Tonic maksaa siis 75 euroa.
        Ja halvin estolääkitys maksaa kuukaudessa reilu 40 euroa. Vuodessa tämä tekee 480.
        Akupunktioiden hintoja en taasen tiedä.
        Itse maksan nyt jatkuvasta estolääkityksestä ja "se on sen arvoista". Oireita ei tule ja olo on hyvä. Jos akupunktio Colon Tonic-hoidon saa halvemmalla, olisin valmis kokeilemaan.
        Muuten oletteko itse hakeneet tietoa vaihtoehtoismenetelmistä vai onko joku niitä teille suositellut? Oletteko joutuneet useampaa eri kuuria syömään ennen kuin sopiva löytyi?


    • epäilyksen siemen

      Hei,

      haluaisin kysellä kokemuksianne herpeksen tarttumisesta? Leviääkö huuliherpes alapäähän sormitse, jos on koskenut jossain välissä sormilla rakkulaa? Kuinka todennäköistä tällainen tarttuminen on? Miten kauan menee ensioireiden saamiseen ja miten tässä odotellessa kannattaisi asiaan suhtautua? Mitkä ovat olleet teillä tai jollain tutulla ne ensimmäiset oireet? Onko oireettomuus yleistä vaikka saisikin tartunnan? Ja sitten vielä, miten tautiin suhtaudutaan, tuleeko paljon kauhistelua ja leimaamista?

      Kiitos, jos tuli mieleen jotain ajatuksia noista tai aiheeseen liittyen...Olen jo jutellu lääkärin kanssa asiasta mutta olisi kiva kuulla myös muualta kokemuksista.

      • Sairastaja

        Leviääkö huuliherpes alapäähän sormitse, jos on koskenut jossain välissä sormilla rakkulaa?

        Sukuelinherpes saattaa ainakin tarttua melkein minne vain tuolla tavalla. Lääkäri varoitti minua erityisesti huolehtimaan käsien pesusta jne jotta tauti ei ainakaan silmiin tarttuisi.

        Kuinka todennäköistä tällainen tarttuminen on?
        Lääkäriltä kysyin todennäköisyyttä siihen, että sukuelinherpes tarttuisi huuliin suojaamattoman suuseksin aikana. Todennäköisyyttä hän ei uskaltanut lähteä arvailemaan. Totesi vain, että jos hän olisi minä hän lopettaisi suojaamattoman suuseksin kokonaan.

        Miten kauan menee ensioireiden saamiseen ja miten tässä odotellessa kannattaisi asiaan suhtautua?
        Oireiden saamiseen kuluu tartunnasta aikaa 3-21 vrk, jos tauti alkaa oireilemaan. Käsittääkseni ykkösluokanvirus (huuliherpes) ei yleensä aiheuta sukupuolielimissä kovinkaan ärhäkkää tautia.
        Suhtautumisesta en osaa sanoa mitään.

        Mitkä ovat olleet teillä tai jollain tutulla ne ensimmäiset oireet?
        Minulla ensimmäinen oire oli kutina. Kutina ei kuitenkaan ollut niin selvää, että sen perusteella olisin tautia osannut epäillä. Tämän jälkeen nousi kuume ja genitaalialueille tuli pieniä haavaumia, jotka kirvelivät virtsatessa. Vasta reilun parin viikkoa tartunnan jälkeen ja kolme päivää kirvelyn alkamisen jälkeen tulivat rakkulat. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaikilla oireet eivät ole näin selvät.

        Onko oireettomuus yleistä vaikka saisikin tartunnan?
        Arvioinnit vaihtelet, mutta epäillään, että jopa puolet tartunnan saaneista ovat oireettomia. Ts. he eivät edes tiedä kantavansa virusta.

        Ja sitten vielä, miten tautiin suhtaudutaan, tuleeko paljon kauhistelua ja leimaamista?
        Olen taudista kertonut lähinnä läheisille sekä joillekin kavereille. Jokainen on tavallaan kauhistellut; heistä tuntuu kurjalle, että minulle on tarttunut ikävä tauti. Mutta tauti ei ole millään tapaa muuttanut heidän käsitystään minusta. Leimaamista ei ole päässyt tapahtumaan, sillä he, jotka taudista tietävät, tietävät millainen minä olen ja millainen en ole.
        Taudin sain kuitenkin poikaystävältäni eli en ole joutunut tilanteeseen, että taudista pitäisi kertoa uudelle kumppanille.

        Jos sulla on vielä lisäkysymyksiä, ni yths:n lääkäri (verkkoneuvonta) vastaa kunhan väität olevas jonkin yliopiston opiskelija (Esim TKK, HKKK, Tampereen yliopisto).

        Toki voit ainakin mulle tehdä lisäkysymyksiä. Vastaan, jos osaan.
        http://www.yths.fi/netcomm/


      • Annaerika
        Sairastaja kirjoitti:

        Leviääkö huuliherpes alapäähän sormitse, jos on koskenut jossain välissä sormilla rakkulaa?

        Sukuelinherpes saattaa ainakin tarttua melkein minne vain tuolla tavalla. Lääkäri varoitti minua erityisesti huolehtimaan käsien pesusta jne jotta tauti ei ainakaan silmiin tarttuisi.

        Kuinka todennäköistä tällainen tarttuminen on?
        Lääkäriltä kysyin todennäköisyyttä siihen, että sukuelinherpes tarttuisi huuliin suojaamattoman suuseksin aikana. Todennäköisyyttä hän ei uskaltanut lähteä arvailemaan. Totesi vain, että jos hän olisi minä hän lopettaisi suojaamattoman suuseksin kokonaan.

        Miten kauan menee ensioireiden saamiseen ja miten tässä odotellessa kannattaisi asiaan suhtautua?
        Oireiden saamiseen kuluu tartunnasta aikaa 3-21 vrk, jos tauti alkaa oireilemaan. Käsittääkseni ykkösluokanvirus (huuliherpes) ei yleensä aiheuta sukupuolielimissä kovinkaan ärhäkkää tautia.
        Suhtautumisesta en osaa sanoa mitään.

        Mitkä ovat olleet teillä tai jollain tutulla ne ensimmäiset oireet?
        Minulla ensimmäinen oire oli kutina. Kutina ei kuitenkaan ollut niin selvää, että sen perusteella olisin tautia osannut epäillä. Tämän jälkeen nousi kuume ja genitaalialueille tuli pieniä haavaumia, jotka kirvelivät virtsatessa. Vasta reilun parin viikkoa tartunnan jälkeen ja kolme päivää kirvelyn alkamisen jälkeen tulivat rakkulat. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaikilla oireet eivät ole näin selvät.

        Onko oireettomuus yleistä vaikka saisikin tartunnan?
        Arvioinnit vaihtelet, mutta epäillään, että jopa puolet tartunnan saaneista ovat oireettomia. Ts. he eivät edes tiedä kantavansa virusta.

        Ja sitten vielä, miten tautiin suhtaudutaan, tuleeko paljon kauhistelua ja leimaamista?
        Olen taudista kertonut lähinnä läheisille sekä joillekin kavereille. Jokainen on tavallaan kauhistellut; heistä tuntuu kurjalle, että minulle on tarttunut ikävä tauti. Mutta tauti ei ole millään tapaa muuttanut heidän käsitystään minusta. Leimaamista ei ole päässyt tapahtumaan, sillä he, jotka taudista tietävät, tietävät millainen minä olen ja millainen en ole.
        Taudin sain kuitenkin poikaystävältäni eli en ole joutunut tilanteeseen, että taudista pitäisi kertoa uudelle kumppanille.

        Jos sulla on vielä lisäkysymyksiä, ni yths:n lääkäri (verkkoneuvonta) vastaa kunhan väität olevas jonkin yliopiston opiskelija (Esim TKK, HKKK, Tampereen yliopisto).

        Toki voit ainakin mulle tehdä lisäkysymyksiä. Vastaan, jos osaan.
        http://www.yths.fi/netcomm/

        Kiitos kovasti teille kaikille jotka olette vaivautuneet vastaamaan!
        Mielenkiintoisia nuo vaihtoehtoishoidot, jos tauti mulla uusii, täytyykin kokeilla.
        Tsemppiä kaikille, pärjäilkäähän taudin kanssa!


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe