Juopot pois ehtoolliselta

vaaran paikka

- on todella tuomittavaa,että alkoholistit voivat tulla harrastamaan sairaalloista taipumustaan käymällä ehtoollisella.
Tällaiset ihmiset voivat hyvinkin sortua ryyppäämään. Viinin tulisi olla alkoholitonta - mutta pyytääkö muka juoppo sellaista.

15

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapinlahdella

      Vaihtoivat ehtoollisviinin alkoholittomaan kun pappi ja suntio joivat sitä liikaa. Kirkollisvaltuusto huomasi moisen.

      • että virkavalta pysäytti

        kirkkoherran matkallaan kirkkoon.
        Siellä olisi ollut lisää makeaa mahan täydeltä.
        Mitenkä kävi juopuneen kirkkoherran?
        Kuka tietää seuraamuksista?
        Onko kirkossakävijöiden määrä lisääntynyt kansan rientäessä katsomaa rakasta hairahtanutta pappiaan?
        Mitä ajatteli taivaan herra palvelijastaan?


      • AlpoAhola

        Nyt on menossa luopumuksen aika ja kirkko on langennut aika laajasti maailmallisuuteen. Piisojen helmoissa saa rauhassa elää vääräoppiset ja muuten langenneet, mutta totuudessa pysyville näytetään ulko-ovea. "Mitä te täällä takkuatte lähtekää pois ja perustakaa oma kirkkonne". Tuo on sanottu ja annettu ymmärtää piispan suulla, josta pitäisi löytyä totuuden opetus. Sillä papin huulten pitää tallettaman tieto, ja hänen suustansa etsitään opetus; sillä hän on Herran Sebaotin sanansaattaja Mal.2:7. Piispa ei kykene hoitamaan hänelle uskottuja talentteja.

        Pappien pitäisi poistaa ehtoolliselta humaltuneet ja sen varmaan oikeat paimenet tekevätkin. Ehtoolisen nauttijan tulee koetella itsensä ja hänen on erotettava ehtoollinen muusta syömisestä ja juomisesta.

        Ehtoollinen on alkoholipitoista viiniä ja se pitää niin olla. Kukaan uskovainen ei siitä pahennu sitä nauttiessa, kun hän ymmärtää mistä on kysymys. Jumalattomat tekevät mitä vain, mutta se tuleekin heidän tuomiokseen, kun sakramentin kelvottomasti nauttivat.


      • AlpoAhola

        Jotka eivät ymmärrä Jumalan sanaa, eikä ymmärrä ehtoollista, eivät tunne syntiensä valtaa ja voimaa, tekevät mitä vain ja eivät siten myöskään pysy asetetussa. On kerrottu tapauksesta, että nuori hihhulipurukka suuressa hurmoksessaan oli alkanut viettämään nurkkaehtoollista perunalastut ja Coca-Cola ehtoollisaineinaan. Hävytöntä Kristuksen ruumiin ja veren pilkkaa. Vaviskoon kansa jumalattomuudestaan ja kyllä se saakin vavista, kun Jumala ottaa rankaistakseen jumalattomuuden. Joka puhuu alkoholittoman ehtoollisviinin puolesta on jo luopunut ehtoollisen muodosta ihmismietteisiin eikä osaa erottaa ehtoollisen nauttimista muusta syömisestä ja juomisesta. Hän siis syö ja juo turmiokseen.


      • ehtoollisella
        AlpoAhola kirjoitti:

        Nyt on menossa luopumuksen aika ja kirkko on langennut aika laajasti maailmallisuuteen. Piisojen helmoissa saa rauhassa elää vääräoppiset ja muuten langenneet, mutta totuudessa pysyville näytetään ulko-ovea. "Mitä te täällä takkuatte lähtekää pois ja perustakaa oma kirkkonne". Tuo on sanottu ja annettu ymmärtää piispan suulla, josta pitäisi löytyä totuuden opetus. Sillä papin huulten pitää tallettaman tieto, ja hänen suustansa etsitään opetus; sillä hän on Herran Sebaotin sanansaattaja Mal.2:7. Piispa ei kykene hoitamaan hänelle uskottuja talentteja.

        Pappien pitäisi poistaa ehtoolliselta humaltuneet ja sen varmaan oikeat paimenet tekevätkin. Ehtoolisen nauttijan tulee koetella itsensä ja hänen on erotettava ehtoollinen muusta syömisestä ja juomisesta.

        Ehtoollinen on alkoholipitoista viiniä ja se pitää niin olla. Kukaan uskovainen ei siitä pahennu sitä nauttiessa, kun hän ymmärtää mistä on kysymys. Jumalattomat tekevät mitä vain, mutta se tuleekin heidän tuomiokseen, kun sakramentin kelvottomasti nauttivat.

        -eihän ehtoollisen sisältö ole alkoholin juominen!!!!!!!!!!!


      • AlpoAhola
        ehtoollisella kirjoitti:

        -eihän ehtoollisen sisältö ole alkoholin juominen!!!!!!!!!!!

        Kuka on juonut ja kuka on käskenyt juoda. Etpä taida olla asiasta selvillä, kun tuollaisen väitöksen esität. Selitä mitä kysyt ja mihin perustat kysymyksesi, sillä siinä ei ole mitään päätä eikä häntää.

        Kyllä sinun luulisi tietävän, että Kristuksen asetusen mukaisesti:
        ruumis on leivässä
        veri on viinissä

        Kyse on nauttimisesta ei juomisesta. Kyse on ehtoollisen erottamisesta muusta syömisenstä ja juomisesta. Kyse on itsensä koettelemisesta, ettei nauti ehtoollista kelvottomasti. Kun puhut juomisesta, se viittaa kelvottomasta nauttimisesta.


      • Aikaisemminki osattiin
        AlpoAhola kirjoitti:

        Jotka eivät ymmärrä Jumalan sanaa, eikä ymmärrä ehtoollista, eivät tunne syntiensä valtaa ja voimaa, tekevät mitä vain ja eivät siten myöskään pysy asetetussa. On kerrottu tapauksesta, että nuori hihhulipurukka suuressa hurmoksessaan oli alkanut viettämään nurkkaehtoollista perunalastut ja Coca-Cola ehtoollisaineinaan. Hävytöntä Kristuksen ruumiin ja veren pilkkaa. Vaviskoon kansa jumalattomuudestaan ja kyllä se saakin vavista, kun Jumala ottaa rankaistakseen jumalattomuuden. Joka puhuu alkoholittoman ehtoollisviinin puolesta on jo luopunut ehtoollisen muodosta ihmismietteisiin eikä osaa erottaa ehtoollisen nauttimista muusta syömisestä ja juomisesta. Hän siis syö ja juo turmiokseen.

        Herran Ehtoollisen alkuperä on pakanallinen. Cicero mm. mainitsee siitä ja ihmetellen tätä toimitusta sanoo: »Miten ihminen voi olla niin hölmö, että saattaa kuvitella sen mitä syö olevan jumalaa?» Renan kirjoittaa mithraismista, joka syntyi Persiassa ja oli kristinuskon alkuaikoina laajalti levinnyt yli koko Rooman valtakunnan: »Sillä oli mystiset kokoustilaisuutensa ja pienten kirkkojen kaltaiset kappelinsa. Sen tunnustajia yhdisti toisiinsa voimakas veljeyden tunne; sillä oli ehtoollinen, niin samanlainen kuin kristillisten mysteerien ehtoollinen, ettei Justinus Marttyyri keksinyt sille muuta selitystä kuin että saatana oli pettääkseen ihmisiä päättänyt jäljitellä kristillisiä seremonioita ja siten varasti ne». Yhtenä esimerkkinä pakanauskontojen menoista mainittakoon, että mm. perulaisilla oli pyhä tilaisuus, jossa syötiin pyhitetyn lampaan verellä kostutettua pyhää leipää papin julistaessa: »Tätä leipää syödessänne muistakaa, että hänet, joka syö sen synnissä ja uskottomana, näkee Isämme, Aurinko, joka tulee rankaisemaan häntä hirveällä tavalla.» Villeillä kansoilla näyttää olevan yleinen sellainen käsitys, että syömällä jonkin eläimen tai ihmisen asianomaiseen siirtyy syödyn olion ominaisuuksia ja voimia. Tähän käsitykseen ei liity mitään uskonnollista sisällystä, se on tavallista taikauskoa.


      • AlpoAhola
        Aikaisemminki osattiin kirjoitti:

        Herran Ehtoollisen alkuperä on pakanallinen. Cicero mm. mainitsee siitä ja ihmetellen tätä toimitusta sanoo: »Miten ihminen voi olla niin hölmö, että saattaa kuvitella sen mitä syö olevan jumalaa?» Renan kirjoittaa mithraismista, joka syntyi Persiassa ja oli kristinuskon alkuaikoina laajalti levinnyt yli koko Rooman valtakunnan: »Sillä oli mystiset kokoustilaisuutensa ja pienten kirkkojen kaltaiset kappelinsa. Sen tunnustajia yhdisti toisiinsa voimakas veljeyden tunne; sillä oli ehtoollinen, niin samanlainen kuin kristillisten mysteerien ehtoollinen, ettei Justinus Marttyyri keksinyt sille muuta selitystä kuin että saatana oli pettääkseen ihmisiä päättänyt jäljitellä kristillisiä seremonioita ja siten varasti ne». Yhtenä esimerkkinä pakanauskontojen menoista mainittakoon, että mm. perulaisilla oli pyhä tilaisuus, jossa syötiin pyhitetyn lampaan verellä kostutettua pyhää leipää papin julistaessa: »Tätä leipää syödessänne muistakaa, että hänet, joka syö sen synnissä ja uskottomana, näkee Isämme, Aurinko, joka tulee rankaisemaan häntä hirveällä tavalla.» Villeillä kansoilla näyttää olevan yleinen sellainen käsitys, että syömällä jonkin eläimen tai ihmisen asianomaiseen siirtyy syödyn olion ominaisuuksia ja voimia. Tähän käsitykseen ei liity mitään uskonnollista sisällystä, se on tavallista taikauskoa.

        Pääsiäislammas -> ehtoollinen. Siis tosiaan vanhaa kamaa. Kaman ymmärrys? Ei se, että kun jossain on jotain, niin aina merkitse sitä, että tämäkin on sitä samaa. Onhan nyt uhri ollut alusta asti. Siis jos pakanuudessa on samansuuntaista, niin entä sitten, mitä se merkitsee. Voipa merkitä niinkin päin, että pakanuuteen siirtyvät ovatkin saaneet tapansa alkuperäisestä oikeasta Jumalan palvelemisesta. Onhan pakanuudessa ties mitä jumalia ja palvontoja, niin mitä sitten. Onko Kristinusko siten olematon, kun pakanauskontojakin on olemassa? Näin nyt luen takaperoisesti viestisi sisällön. Luulen vahvasti, että luon viestisi sanoman juuri niin kuin tarkoitit sen luettavaksi. Siis jos pakanat käyvät kaupassa, niin kristittyjen kaupassakäynti on pakanuutta ja tyhmyytä. Tarinaasi kyllä liittyy niin paljon tartuntapintoja, että niistä voisi kirjoittaa kirjan.


      • AlpoAhola kirjoitti:

        Nyt on menossa luopumuksen aika ja kirkko on langennut aika laajasti maailmallisuuteen. Piisojen helmoissa saa rauhassa elää vääräoppiset ja muuten langenneet, mutta totuudessa pysyville näytetään ulko-ovea. "Mitä te täällä takkuatte lähtekää pois ja perustakaa oma kirkkonne". Tuo on sanottu ja annettu ymmärtää piispan suulla, josta pitäisi löytyä totuuden opetus. Sillä papin huulten pitää tallettaman tieto, ja hänen suustansa etsitään opetus; sillä hän on Herran Sebaotin sanansaattaja Mal.2:7. Piispa ei kykene hoitamaan hänelle uskottuja talentteja.

        Pappien pitäisi poistaa ehtoolliselta humaltuneet ja sen varmaan oikeat paimenet tekevätkin. Ehtoolisen nauttijan tulee koetella itsensä ja hänen on erotettava ehtoollinen muusta syömisestä ja juomisesta.

        Ehtoollinen on alkoholipitoista viiniä ja se pitää niin olla. Kukaan uskovainen ei siitä pahennu sitä nauttiessa, kun hän ymmärtää mistä on kysymys. Jumalattomat tekevät mitä vain, mutta se tuleekin heidän tuomiokseen, kun sakramentin kelvottomasti nauttivat.

        mutta kukaan ei tietenkään mittaa kuinkapaljon viinissä on alkoholia. Ainahan siinä varmaan vähän on. Toisaalta sanotaan:

        19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.


      • AlpoAhola
        weha kirjoitti:

        mutta kukaan ei tietenkään mittaa kuinkapaljon viinissä on alkoholia. Ainahan siinä varmaan vähän on. Toisaalta sanotaan:

        19. Sillä teidän seassanne pitää myös eriseurat oleman, että ne, jotka koetellut ovat, teidän seassanne ilmoitettaisiin.

        Juutalaiset tietysti parhaiten tuntevat sen viinitradition, mikä oli Jeesuksen aikaan olemassa ruokakulttuurissa ja tietysti kun nautittiin pääsiäislammasta. Suomessa asuvat juutalaiset voisivat valaista tietoa asiassa, jos osuvat silmäilemään tätä viestiä. Tietysti teologimme ovat asiassa asiantuntijoita. En nyt puhu niistä asiantuntijoista, jotka ovat olleet virkavallan pidätettävänä lankeemustensa tähden.

        Nyt ottaa kaalen kun ei lanttu leikannut tuosta 1.Kor.11:19, että miten se nyt liittyy tähän kysymykseen viinin alkoholipitoisuudesta. Käsitykseni mukaan paikka liittyy ehtoollisen kelvottomaan nauttiniseen ja muuhunkin sopimattoimaan ryyppäämiseen, josta Paavali antaa ukaaseja. Eihän kohdassa sinänsä puututa viinin alkoholiprosentti til-%. Eikö se ole Raamatussa selvä kysymys, että ehtoollisviini oli alkoholipitoista.


      • AlpoAhola kirjoitti:

        Juutalaiset tietysti parhaiten tuntevat sen viinitradition, mikä oli Jeesuksen aikaan olemassa ruokakulttuurissa ja tietysti kun nautittiin pääsiäislammasta. Suomessa asuvat juutalaiset voisivat valaista tietoa asiassa, jos osuvat silmäilemään tätä viestiä. Tietysti teologimme ovat asiassa asiantuntijoita. En nyt puhu niistä asiantuntijoista, jotka ovat olleet virkavallan pidätettävänä lankeemustensa tähden.

        Nyt ottaa kaalen kun ei lanttu leikannut tuosta 1.Kor.11:19, että miten se nyt liittyy tähän kysymykseen viinin alkoholipitoisuudesta. Käsitykseni mukaan paikka liittyy ehtoollisen kelvottomaan nauttiniseen ja muuhunkin sopimattoimaan ryyppäämiseen, josta Paavali antaa ukaaseja. Eihän kohdassa sinänsä puututa viinin alkoholiprosentti til-%. Eikö se ole Raamatussa selvä kysymys, että ehtoollisviini oli alkoholipitoista.

        kaikkeen;)

        1.Kor.11:19. Tarkoitin tällä täällä olevia väitteitä, ettei kenenkään tarvitse loukkaantua ulkopuolisiin, jotka osallistuvat ehtoolliselle. Se ei ollut varsinaiseti sinulle, mutta Raamattua kuitenkin, eikä sitäkään voi sivuuttaa.

        Juu viinissä on aina vähän alkohoolia. Taaskaan ei liity asiaan, mutta sinänsä alkohooliin ja sen maallisiin vaikutuksiin suhtaudutaan Raamatussa kriittisesti: "Juomari ei peri Jumalan valtakuntaa" ja "siitä tulee irstas meno".


      • AlpoAhola
        weha kirjoitti:

        kaikkeen;)

        1.Kor.11:19. Tarkoitin tällä täällä olevia väitteitä, ettei kenenkään tarvitse loukkaantua ulkopuolisiin, jotka osallistuvat ehtoolliselle. Se ei ollut varsinaiseti sinulle, mutta Raamattua kuitenkin, eikä sitäkään voi sivuuttaa.

        Juu viinissä on aina vähän alkohoolia. Taaskaan ei liity asiaan, mutta sinänsä alkohooliin ja sen maallisiin vaikutuksiin suhtaudutaan Raamatussa kriittisesti: "Juomari ei peri Jumalan valtakuntaa" ja "siitä tulee irstas meno".

        Epäuskoisten menot ovat hurjia. Siellä monessa tapauksessa viina virta ja seksuaalisuus on vapaata. Väkivalta on tehnyt kotisa usein samaan paikkaan, jossa viinaa käytetään. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä Ef.5:18. Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta Luuk.21:34.

        Itse olen alkoholin suhteen absolutisti. Ihmettelen sitten, että miksi ehtoollinen pitäisi olla alkoholitonta. Joku on minulle sanonut, että käsitykseni on sisäisesti ristiriitainen. Olen vastannut: EI OLE.
        Vaan ehoollinen on erotettava muusta syömisestä ja juomisesta.


      • selvästä asiasta
        AlpoAhola kirjoitti:

        Kuka on juonut ja kuka on käskenyt juoda. Etpä taida olla asiasta selvillä, kun tuollaisen väitöksen esität. Selitä mitä kysyt ja mihin perustat kysymyksesi, sillä siinä ei ole mitään päätä eikä häntää.

        Kyllä sinun luulisi tietävän, että Kristuksen asetusen mukaisesti:
        ruumis on leivässä
        veri on viinissä

        Kyse on nauttimisesta ei juomisesta. Kyse on ehtoollisen erottamisesta muusta syömisenstä ja juomisesta. Kyse on itsensä koettelemisesta, ettei nauti ehtoollista kelvottomasti. Kun puhut juomisesta, se viittaa kelvottomasta nauttimisesta.

        alkoholia tuskin on oleellista nauttia ehtoollisen sisällön kannalta;ehtoollisessa on olennaisesta SE,minkä MUISTOLLE se nautitaan!! - sanojen vääntely on sinänsä turhaa.
        Emmehän me ole Kalvinisteja!


      • AlpoAhola
        selvästä asiasta kirjoitti:

        alkoholia tuskin on oleellista nauttia ehtoollisen sisällön kannalta;ehtoollisessa on olennaisesta SE,minkä MUISTOLLE se nautitaan!! - sanojen vääntely on sinänsä turhaa.
        Emmehän me ole Kalvinisteja!

        Mitä nyt tarkoitat tässä yhteydessä kalvinisteilla?

        Tämä on ja tämä ei siis vain merkitse.
        Tämä on ja tämä ei siis muutu.

        Mielestäni nyt minun piti nuin sanoa. En ole kalvinisti enkä roomalainen. Hyväksyn lisäksi sanan muistoksi, mutta siinä on myös sana: julistatte Herran kuolemaa; uusi liitto; liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

        Ei siis ole pelkästään kyse muistoateriasta tai sitten sana muisto tulee käsittää aika laajasti, joten siihen sisältyy Jeesuksen ristinkuolema edestämme, siis osallisuus 1.Kor.10:16.
           


      • muistoateria
        AlpoAhola kirjoitti:

        Mitä nyt tarkoitat tässä yhteydessä kalvinisteilla?

        Tämä on ja tämä ei siis vain merkitse.
        Tämä on ja tämä ei siis muutu.

        Mielestäni nyt minun piti nuin sanoa. En ole kalvinisti enkä roomalainen. Hyväksyn lisäksi sanan muistoksi, mutta siinä on myös sana: julistatte Herran kuolemaa; uusi liitto; liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

        Ei siis ole pelkästään kyse muistoateriasta tai sitten sana muisto tulee käsittää aika laajasti, joten siihen sisältyy Jeesuksen ristinkuolema edestämme, siis osallisuus 1.Kor.10:16.
           

        - ei viinissä tarvitse olla alkoholia,koska se ei suinkaan ole ehtoollisen olennainen osa.
        Kalvinistithan uskoivat että viini tosiaan muuttuu Kristuksen vereksi - transsubstantiaatio-oppi .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      37
      2987
    2. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      2497
    3. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      47
      2317
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2094
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1808
    6. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1429
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1047
    8. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      1015
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      1002
    10. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      36
      994
    Aihe