On vapaa-aika tai loma tulossa ja suunnitellaan lomamatkaa. Suomeen vai ulkomaille? No ajattelisin, että jospa ulkomaille. Mutta minne menisin? Turkkiin? Epävakaa tilanne, maanjäristyksiä, lintuinfluenssaa. Muualle rantalomille? Turistien kuluttamia paikkoja, joissa tressaantuu ja palvelu aina vain kallistuu ja huononee.
Yksi hyvä vaihtoehto: Lähden Eestiin kylpylälomalle. Viikon kylpyläloma tarjoaa kaiken: majoituksen, täysihoidon (hyvän ruoan omasta keittiöstä, joissa maut vielä tallella), lääkärin vastaanoton ja monenlaisia hoitoja, joita käyttävät muutkin kuin eläkeläiset mielellään. Ja mihin hintaan? Näin edullisesti ei voi lomaa muuten tehdä.
Mutta tilaanko matkan sitten terveysmatkoja myyvistä matkatoimistoista? Voihan niinkin tehdä, mutta kummallinen on niiden trendi: Vain rajallisiin samoihin ja samoihin kohteisiin, joissa hintataso vaan nousee ja palvelu heikkenee.
No toinen vaihtoehto on tämä: Varaa kylpylämatka itse suoraan netin kautta kylpylästä ja matkusta Tallinnan linja-autoasemalle ja siitä pikabussilla kylpylään. Halvemmalla ei enää voi lomaa viettää. Ja on yksi paikka, jota voin suositella, jos kaipaat stressitöntä ympäristöä ja joka on edullinen: Värska. Toinen edullinen kylpylä on Narva-Joesuussa Suomenlahden hiekkarannan äärellä. Ja jotta pääsisit vähän tutustumaan, niin laitan tähän linkin Värskan kylpylään sillä uhallakin, että poistettaisiin muka mainostuksena:
http://spavarska.ee
Jos haluat aivan luksusta, niin sitten matkatoimistoon juttelemaan.
Eestin kylpylämatkoista
18
1344
Vastaukset
- uudestaan..
Jo johan mokasin tuon linkin, tässä se on http://www.spavarska.ee/?lang_id=3
- loman.
Kelan maksamaa kuntoutusta 30 vuorokautta, JES!
- Ajomies
Nautin itse omamatkailusta, jolloin saan ottaa ja nauttia niistä hoidoista ja palveluista, joita haluan.
Rodella mainiona koen Saarenmaalle tekemäni martkat vuokraamalleni huvilalle ja sitten hoidot erikseen haluamallani tavalla.
Pärnussa samanlaisia kokemuksia.
Tallinnassa ystävien järjestämät myös mieluisia.- pakettivalikoima
Noin voi tehdä ja monet tekevätkin. Kylpylöiden erilaiset pakettimahdollisuudet tekevät mahdolliseksi sen, että voit jo niiden avulla valita itselle sopivan loman. Usein paketit ovat halvempia kuin aivan erikseen otetut hoidot, mutta tosiaan pakettivalinta mahdollistaa aika paljon oman valinnanvapauden ja vielä se, että niiden hintaan yleensä taitaa sisältyä sitten se majoituskin ja ruokailu.
- tunnelmaa..
Eestin bussilinjat ja aikataulut sekä hinnat (eivät ole kalliita):
http://www.bussireisid.ee/Liput kannattaa ostaa valmiiksi jo Suomessa Matkahuollosta. Pikavuorot satamasta voivat olla niin täysiä, ettei heti ensimmäiseen sopivaan linja-autoon pääsekään mukaan ilman valmista bussilippua. Silloin joutuu odottamaan ehkä pitkäänkin tai etsimään linja-autoasemalta vaihtoehtoisia kuljetuksia. Olen nähnyt siellä muutamia pettyneitä seurueita.
Kun liput paikkavarauksineen ovat valmiina taskussa, matka sujuu ilman ikäviä yllätyksiä. Matkahuolto veloittaa (pienen?) varausmaksun, mutta mielestäni sille rahalle saa hyvän vastineen.- idea..
optimisti-orvokki kirjoitti:
Liput kannattaa ostaa valmiiksi jo Suomessa Matkahuollosta. Pikavuorot satamasta voivat olla niin täysiä, ettei heti ensimmäiseen sopivaan linja-autoon pääsekään mukaan ilman valmista bussilippua. Silloin joutuu odottamaan ehkä pitkäänkin tai etsimään linja-autoasemalta vaihtoehtoisia kuljetuksia. Olen nähnyt siellä muutamia pettyneitä seurueita.
Kun liput paikkavarauksineen ovat valmiina taskussa, matka sujuu ilman ikäviä yllätyksiä. Matkahuolto veloittaa (pienen?) varausmaksun, mutta mielestäni sille rahalle saa hyvän vastineen.Tuosta en itse tiedäkään, olen aina tilannut liput Eestin linja-autoasemalta netin kautta. Nyt tosin ne ovat kai lopettaneet sen paikkavarauksen. Bussit esimerkiksi Värskaan eivät lähde satamasta, vaan ovat normaaleja pikavuoroja, johon olen ostanut reittilipun, ovat tosi halpoja. Värskan kylpylään asti ei mene monta vuoroa, niiden sivulla on kyllä niistä tiedot. Viimeksi kun menin, niin bussi lähti Linja-autoasemalta muistaakseni siinä 17:n nurkilla, menee Tarton kautta ja ajaa kylpylään saakka, perillä se oli siinä 21.30 ja päivä oli sunnuntai. On kai joku päivä, jolloin tämä vuoro ei kulje. Hyvä apuväline, jolla voi katsoa Eestin bussivuorot on tuo http://www.bussireisid.ee
Siinä voi laittaa lähtöpaikan eli Tallinna ja sitten päätepaikan ja se näyttää bussivuorot ja ennen vanhaan näytti hinnatkin.
Minulla oli se Jah terveydelle-paketti, siihen kuuluu tosi mahtava shindo-hieronta, kestää tunnin, ja sen antaa ammattitaitoinen kuntouttaja, joka menee sinut läpi päästä varpaisiin.
Meillä oli sitten niin, että otettiin ylimääräinen yöpyminen, niin että lähdettiin sitten aamuvarhaisella bussilla Värskan kylpylästä taas takaisin Tallinnaan.
Narva-Joesuuhun menee useita busseja, Narva on siitä vain 12 km:n päässä.
Tuo paikkavarauksen varmistaminen on kyllä vähän outo nyt itsellekin, mutta ehkä se Matkahuollon kautta sitten onnistuu.
- mahdollisuuksia
Jos on halua ja uskallusta mennä esim. Pärnuun omalla autolla niin netistä löytyy yksityisten(suomalaistenkin) omistamia asuntoja vuokralle. Silloin voi vapaasti hoidella ruokailunsa ja varailla hoitonsa itse ja voi olla perillä sen pituisen ajan kun haluaa.
suosittelen matkustamista pikavuoro-bussilla Pärnuun. (Bussi jatkaa Riikaan asti.) Pärnussa pääsee liikkumaan taksilla vielä edullisesti ja kaupunki on mielestäni juuri sopivan kokoinen jalankulkijalle.
Siksi jättäisin auton kotiin ja matkustaisin halvemmalla, kohtuullisen mukavasti yleisin kulkuneuvoin.
uskaltaisi suositella tarkistamatta nykytilannetta.
Olemme muutamia kertoja käyneet Virossa omatoimisilla kylpylämatkoilla ja joka kerran olisimme saaneet saman paketin hieman halvemmalla matkatoimiston kautta. Jos ei halua hoitoja, tilanne on toinen. (Vertaan hintoja yleisillä kulkuneuvoilla matkustamiseen.)
Värska on todella kauniilla paikalla järven rannalla suurine puistoineen. Siitä tulee varmaan upea paikka kylpylälomailijoille. Se oli muutamia vuosia (2-5 vuotta) sitten hinnoiltaan merkittävästi edullisempi kuin Viron pohjoisemmat kylpylät. MUTTA, palvelut olivat vielä ihan neukkuajoilta. Viroksi hoitui huonevarauksen tekeminen, kun soitin matkan varrelta sinne. Perillä jo vastaanotossa tarvittiin venäjää, viron kieltä eivät joko halunneet puhua tai sitten se oli heikompaa kuin oma alkeiskurssitasolla oleva kielitaitoni. Muita kieliä ei puhuttu lainkaan. Onneksi kumppanini venäjä on suhteellisen sujuvaa, joten saimme asiat hoidetuiksi. Jälkeenpäin olimme hyvillämme, että varasimme varmuuden vuoksi aluksi vain yhden yön majoituksen aamiaisineen. Toista aamiaisaikaa emme olisi siellä harmistumatta kestäneetkään - enkä minä raikkaan veden janoani.
Aamiaisella saimme suuressa, melkein tyhjässä, salissa odotella pitkään katselemassa useiden tarjoilijoiden edestakaista kuljeskelua ruokailuvälineitä yms. tyhjiin pöytiin asettelemassa. Pöytiin oli tietysti joskus lähimmän parin tunnin aikana tulossa asiakkaita. Osa aamiaisesta oli itse noudettavissa ja osa siitä jaettiin pöytiin valmiiksi annosteltuna.
Ennen kuin saimme kajota mihinkään, meidän piti pitkään kiltisti odottaa meille määrätyssä pöydässä vuoroamme eli sitä, että joku tarjoilijoista päätti vihdoin antaa meille tilaisuuden aloittaa ruokailun. Ennen sitä joukko tarjoilijoita kulki muutamia astioita kerrallaan kädessään kantaen omia, meille täysin käsittämättömiä, sik-sak-reittejä ja jotain mystistä järjestystä noudattaen. Meitä ei suostuttu noteeraamaan muuten kuin kieltämällä kajoamasta mihinkään ennen tulisi oma "vuoromme". Pitkään nälkäisinä ja janoisina malttamattomina istuskeltuamme, pöytäämme ilmestyi toinen pariskunta. Heidän vuoronsa saada palvelua ja ruokailun aloituslupa oli mystisen järjestelmän mukaan myös ennen meitä. Ehkä siksi, että pariskunta puhui venäjää ja kuului luultavasti paikallisesti katsoen ainakin silloin vielä "parempaan kastiin". Muistan pariskunnan pahoitelleen meille odotuksemme jatkumista.
Aamiainen oli kelvollinen, mutta minä todella kaipasin asiakaspalvelun lisäksi myös raikasta juomavettä koko sen ajan kun siellä vietimme. Sitä ei ollut missään lähistölläkään saatavissa. Värskassa oli tarkoitus juoda Värskan omia terveysvesiä. Sehän on terveyskylpylä. Mehutkin taisivat olla jotain makeita tiivistemehuja. Oi, että janottikin.
Rannassa oli useita soutuveneitä rivissä odottamassa käyttäjiä. Niitä emme jostain syystä saaneet vuokrata, en muista miten aikarajoitusta ja systeemiä perusteltiin, mutta järjestelmä ei sallinut joustamista. Soutelukin jäi siis haaveeksi.
Yrityksistä huolimatta en muista, mikä rajoitus tai muu ongelma uimarantaan liittyi. Muistelen, ettemme olisi päässeet uimaan tai se olisi ollut vähemmän miellyttävää kuin olimme odottaneet.
Muistan myös, että remontin vuoksi siellä oli muutenkin hieman ankeaa.
Päätimme, ettemme toista kertaa sinne mene, ennen kuin olemme 100-prosenttisen varmoja, että systeemi siellä on muuttunut länsimaiselle tasolle. Elämysmatkailijoille sitä voi kyllä suositella mielenkiintoisena kokemuksena. Ehdotan, että varmistatte matkatoimistosta, ennen lähtöä tilanteen, jos odotatte palvelua omalla kylpylälomallanne.
Puolenpäivän jälkeen jatkoimme mielenkiintoista matkaamme kohti pohjoista pitkin itärajaa. Saimme matkalla paljon mielenkiintoisia kokemuksia ja elämyksiä, mutta seuraavaa retkeä sinne suuntaan ei toistaiseksi ole suunnitelmissa.
Tietääkö joku, millaista palvelua siellä saa tänä päivänä? Olisi mielenkiintoista tietää.- Värskassa
No itse olin siellä toista kertaa edellissyksynä. Ei muuten ole ollut ongelmia kielen kanssa, ihme juttu. Siellä esimerkiksi konttorissa osaa yksi rouva suomea, hänen kanssaan tein tilauksenkin netin kautta suomeksi. Ja muutenkin keskustelin siellä esim. laboratoriohoitajien kanssa ja vähän oikeastaan kaikkien kanssa ja ymmärsimme hyvin toisiamme. Ja lääkäri, tämä vanha herra, puhui hyvin suomea.
Sitähän tässä aloituksessakin sanoin, että se on huomattavasti halvempi kuin nämä suositut turistikohteet. Ja sinne ei enää tiettävästi tee matkoja mikään matkatoimisto, ensimmäisen kerran kävin Saga-matkojen matkalla, mutta nekin lopettivat ja järjestivät sitten vain ryhmämatkoja, en tiedä järjestävätkö nykyisin.
Aamiainen oli nyt ihan itsepalveluperiaatteella ja ei mitään ongelmia juomien kanssa, ei ollut edelliselläkään kerralla, ihme juttu että meillä näin eri lailla. Päivällinen ja lounas tarjoiltiin edelleen pöytiin, mutta sujui tosi sutjakkaasti ja oli edelleen maukasta, voi niitä jälkiruokia!
Siellähän on raanat oleskeluaulassa, josta saa aitoa Värskan kivennäisvettä aivan ilmaiseksi. Itse täytin muovipullon siitä. Toinen niistä raanoista ottaa veden niin syvältä, että se käy erinomaiseksi lääkkeeksi, siis vain joitakin kulauksia esimerkiksi ennen ruokailuun menoa.
Siellä oli erilaisia retkiä ja itse kävin siellä isolla järvellä Peipsijärvellä laivalla, jonka omistaja hänkin puhui suomea ja esitteli meille kaverin kanssa laivansa, tosi ystävällistä joukkoa. Kävimme siellä Venäjän aluerajan tuntumassa järven keskellä kääntymässä.
Siellä on nyt valmistunut toinenkin niistä korkeista hotellisiivistä ja kaikista on näköalat järvelle. En tiedä mistä sitten johtui, mutta meitä kaverin kanssa palveltiin kuin herroja ikään, minulla oli heistä ottamiani valokuvia edelliseltä reissulta ja annoin niitä heille ja kovasti kyselivät kun lähdimme, että tulemmeko pian uudestaan.
Värskassa on yksi miinus minusta, ja se on edelleen hieman ruosteinen vesi, siis wc-tiloissa ja suihkussa se saattaa tulla esiin. Mutta sekään ei enää yhtään vaivannut, opas siitä informoi meitä sillä ensimmäisellä reissulla.
Mutta tämä on tosi: et mistään paikasta löydä yhtä stressitöntä paikkaa kuin Värskasta. Molemmilla kerroilla huomasi valtavan eron, kun tuli pelkästään Tallinnaan. Siksi ihmiset siellä ovat terveitä ja myönteisiä.
Mutta voi olla, että tämä on minun henkilökohtainen arvioni, en vaadi niin kovin luksusoloja. Sielläkin liikuin kuin kaverina niiden venäläistenkin kanssa. - unohtui
Värskassa kirjoitti:
No itse olin siellä toista kertaa edellissyksynä. Ei muuten ole ollut ongelmia kielen kanssa, ihme juttu. Siellä esimerkiksi konttorissa osaa yksi rouva suomea, hänen kanssaan tein tilauksenkin netin kautta suomeksi. Ja muutenkin keskustelin siellä esim. laboratoriohoitajien kanssa ja vähän oikeastaan kaikkien kanssa ja ymmärsimme hyvin toisiamme. Ja lääkäri, tämä vanha herra, puhui hyvin suomea.
Sitähän tässä aloituksessakin sanoin, että se on huomattavasti halvempi kuin nämä suositut turistikohteet. Ja sinne ei enää tiettävästi tee matkoja mikään matkatoimisto, ensimmäisen kerran kävin Saga-matkojen matkalla, mutta nekin lopettivat ja järjestivät sitten vain ryhmämatkoja, en tiedä järjestävätkö nykyisin.
Aamiainen oli nyt ihan itsepalveluperiaatteella ja ei mitään ongelmia juomien kanssa, ei ollut edelliselläkään kerralla, ihme juttu että meillä näin eri lailla. Päivällinen ja lounas tarjoiltiin edelleen pöytiin, mutta sujui tosi sutjakkaasti ja oli edelleen maukasta, voi niitä jälkiruokia!
Siellähän on raanat oleskeluaulassa, josta saa aitoa Värskan kivennäisvettä aivan ilmaiseksi. Itse täytin muovipullon siitä. Toinen niistä raanoista ottaa veden niin syvältä, että se käy erinomaiseksi lääkkeeksi, siis vain joitakin kulauksia esimerkiksi ennen ruokailuun menoa.
Siellä oli erilaisia retkiä ja itse kävin siellä isolla järvellä Peipsijärvellä laivalla, jonka omistaja hänkin puhui suomea ja esitteli meille kaverin kanssa laivansa, tosi ystävällistä joukkoa. Kävimme siellä Venäjän aluerajan tuntumassa järven keskellä kääntymässä.
Siellä on nyt valmistunut toinenkin niistä korkeista hotellisiivistä ja kaikista on näköalat järvelle. En tiedä mistä sitten johtui, mutta meitä kaverin kanssa palveltiin kuin herroja ikään, minulla oli heistä ottamiani valokuvia edelliseltä reissulta ja annoin niitä heille ja kovasti kyselivät kun lähdimme, että tulemmeko pian uudestaan.
Värskassa on yksi miinus minusta, ja se on edelleen hieman ruosteinen vesi, siis wc-tiloissa ja suihkussa se saattaa tulla esiin. Mutta sekään ei enää yhtään vaivannut, opas siitä informoi meitä sillä ensimmäisellä reissulla.
Mutta tämä on tosi: et mistään paikasta löydä yhtä stressitöntä paikkaa kuin Värskasta. Molemmilla kerroilla huomasi valtavan eron, kun tuli pelkästään Tallinnaan. Siksi ihmiset siellä ovat terveitä ja myönteisiä.
Mutta voi olla, että tämä on minun henkilökohtainen arvioni, en vaadi niin kovin luksusoloja. Sielläkin liikuin kuin kaverina niiden venäläistenkin kanssa.Vielä unohtui kertoa, että omatoimimatka oli kyllä selvästi halvempi kuin matkatoimiston kautta ostettu matka, mistähän meillä tässäkin ero johtuu. Eestissä bussihinnat ovat hyvin halvat ja edestakainen matka Tallinnaan tehtiin lindalinen nopeilla aluksilla.
Värskassa kirjoitti:
Mutta voi olla, että tämä on minun henkilökohtainen arvioni, en vaadi niin kovin luksusoloja. Sielläkin liikuin kuin kaverina niiden venäläistenkin kanssa.Muutos on ilmeisesti tapahtunut nopeasti. Eivät minua ne venäläiset häirinneet vaan se täysin tarpeettomalta tuntuva ja neukkusysteemiin kuuluva turha odotuttaminen (ja oma onneton kielitaito). Olen kiinnostunut asioista ja olisin mielelläni kysellyt asioista. Nyt olin ihan yllättäen kumppanin tulkkauksen varassa.
Itse paikka oli upea, ja ajattelimme, että sinne voisi palata vaikka kymmenen vuoden päästä.
En muista, koska kävimme, mutten uskoisi siitä ainakaan viittä vuotta enempää olevan. Pitänee lähteä kaivamaan vanhoja matkamuistiinpanoja, kun asia jäi vaivaamaan.
Taas kerran iloitsen näistä palstoista. On meillä mukava mahdollisuus jutella asioista ja saada kokeneilta tietoja. Kiitos suosituksestasi.unohtui kirjoitti:
Vielä unohtui kertoa, että omatoimimatka oli kyllä selvästi halvempi kuin matkatoimiston kautta ostettu matka, mistähän meillä tässäkin ero johtuu. Eestissä bussihinnat ovat hyvin halvat ja edestakainen matka Tallinnaan tehtiin lindalinen nopeilla aluksilla.
näihin yleisesti seuramatkakohteina olevissa kylpylöissä lomailtaessa johtuu luullakseni siitä, että matkatoimistoilla on edulliset sopimukset kylpylöiden kanssa ja kaikki vapaat paikat saadaan myytyä. Jos turisti ostaa erikseen asumisen ja yhtä paljon hoitoja kuin valmiissa paketissa, koko matkan hinta tulee hieman kalliimmaksi. Tai tuli silloin kun viimeksi laskimme.
On paljon kohteita, joihin nykyisin pääsee seuramatkalla halvemmalla kuin omatoimisesti. Joskus halpalennot pitkät kenttäkuljetukset saman tasoinen majoitus kuin seuramatkalla johtaa myös kalliimpaan lopputulokseen.
Olen 90-luvulla maksanut edellisenä vuonna yhtä paljon pelkästä asumisesta yhtä paljon kuin seuravana vuonna koko suomalaisesta matkatoimistosta ostetusta matkasta samaan hotelliin. Siksi halusin tuoda esille, että kannattaa vertailla kokonaishintaa, jos se vaikuttaa päätöksentekoon.
Värskaan minäkin lähtisin omalla autolla.
- Jermu
Itse en moiselle ole ihan heti lähdössä....
- toinen edullinen
Laitetaan nyt linkki tähän toiseenkin edulliseen Eestin kylpylään:
http://www.narvajoesuu.ee/?setlang=fi
Voi verrata hintoja.
Tännekään ei tietääkseni mikään matkatoimisto järjestä matkoja, joten ei siinä mielessä ole mainontaa. Mutta voi laskea itse paketin hinnan ja verrata sitten niihin hintoihin, mitä matkatoimistot pyytävät kylpylämatkoista omiin turistikohteisiinsa. Tässä kylpylässä on uusittu uima-allas ja hoito-osasto melko äskettäin. Kylpylän lääkäri on akupunktion ammattilainen, näin kertoi eräs suomalainen mies, joka käy siellä säännöllisesti hänen vastaanotollaan. Hieno ja pitkä hiekkaranta aivan vieressä ja 1 hengen huoneen lisähinta on pieni. Hyvät kulkuyhteydet, bussin päätepysäkki on kylpylän lähellä.eivät järjestä matkoja kohteisiin, joissa ei kaikki ehkä ole ihan tip-top -kunnossa.
Reklaamaatiot ja valitukset tekevät tuloksen matkatoimiston kannalta helposti miinusmerkkiseksi.
Jos on tyytyväinen siihen mitä saa, kannattaa käyttää edullisuus hyödyksi. Hinnat pysyvät alhaisina niin kauan kun turistit ovat vähemmistönä.
Itä-Viro on minun puolestani nähty pitkäksi aikaa. Matka oli ihan mielenkiintoinen, mutta emme viipyneet vuorokautta pitempään missään, joten kylpyläpalvelut jäi kokeilematta. Matkakin sujui suunniteltua nopeammin.- kommentti..
optimisti-orvokki kirjoitti:
eivät järjestä matkoja kohteisiin, joissa ei kaikki ehkä ole ihan tip-top -kunnossa.
Reklaamaatiot ja valitukset tekevät tuloksen matkatoimiston kannalta helposti miinusmerkkiseksi.
Jos on tyytyväinen siihen mitä saa, kannattaa käyttää edullisuus hyödyksi. Hinnat pysyvät alhaisina niin kauan kun turistit ovat vähemmistönä.
Itä-Viro on minun puolestani nähty pitkäksi aikaa. Matka oli ihan mielenkiintoinen, mutta emme viipyneet vuorokautta pitempään missään, joten kylpyläpalvelut jäi kokeilematta. Matkakin sujui suunniteltua nopeammin.Siitä on varmaan ainakin 5 vuotta sitten, kun olin Matka-Vekkojen matkalla Toilan kylpylässä ja silloin teimme retken Narvaan. Paluumatkalla opas kertoi, että Matka-Vekka suunnittelee Narva-Joesuun ottamista valikoimiinsa ja otatti yhteystiedot niiltä, jotka olisivat kiinnostuneita koematkalle.
Ei siitä sitten kuitenkaan tullut mitään.
Tuntuu siltä, että matkatoimistot supistavat kohteita tai keskittävät niitä.
Ei muuten taida enää olla niillä matkoja Toilaankaan, no tätä en tiedä nyt, enkä tähän sitä käy tarkistamaan.
Voi olla, että tuo tasokysymyskin on ratkaisemassa. Jos on vaatelias, niin eivät nämä mainitsemani kohteet ehkä tyydytä. Mutta kumpikin on mitä ihanimmalla paikalla. Tosin Narva-Joesuussa muuten on paljon hylättyjä suuriakin rakennuksia. Kun Eesti itsenäistyi, niin monet venäläiset lähtivät ja jättivät isotkin rakennushankkeet siihen. Niitä kyllä sai siellä ihmetellä kävellessään. Mutta Suomenlahden rannan hiekkaalue on pitkä ja mahtava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla4141206- 641106
- 61842
- 61795
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k100703Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,16702- 72684
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49661- 26653
- 60645