Weha ja Luther

Luteerusfani

1. Luther opettaa synnintunnustuksesta näin

...on olemassa kahdenlaista muuta rippiä..:

Tarkoitan sitä, että tunnustus tehdään
A) yksin Jumalan tai
B) yksin lähimmäisen kuullen ja pyydetään syntiä anteeksi.

Sellainen tunnustus sisältyy myös Isä meidän -rukoukseen, jossa lausumme: "Anna meille meidän velkamme anteeksi..., Onhan koko Isä meidän -rukouskin sellaista tunnustusta.

Rukouksemmehan on juuri sen tunnustamista, mitä meillä ei ole ja mitä emme tee, ja syyllisyytemme myöntämistä siihen; samalla pyydämme armoa ja iloista omaatuntoa.

Paitsi julkista, päivittäistä ja välttämätöntä rippiä on tämä salainen rippi, joka suoritetaan ainoastaan yhden veljen läsnäollessa. Tämä joutuu käytäntöön silloin, kun jotakin erikoista on sydämellämme tai meitä ahdistaa jokin sellainen seikka, joka jäytää omaatuntoamme eikä anna sille rauhaa

2. WEHAn puheet siitä, että synnit saa anteeksi vain äänellisen saarnan kautta on katolinen harha.
SRK opettaa siis paavilaisten tavalla.

Tässä on valtava orjuus ja harha. Siinä jää kokonaan varjoon ihmisen syntisyyden kokonaisuus.
Ollaan roomalaiskatolisten tavalla korjaamassa tekosyntejä, jonka jälkeen ollaan taas taivaskelpoisia.
TÄMÄ ON NIIN LUTHERIN OPETUKSIA vastaan!
Miten WEHA voi olla niin härski, että silti perustelee OMIA HARHOJAAN Lutherilla!!!


3. Vanhassa Testamentissa publikaani rukoili Jumalaa yksin, ja meni kotiinsa hurskaampana kuin se toinen.

4. On aivan väärin vetää profeetta Natanin ja Davidin tapauksesta se tulos, että
aina olisi tarvittu synninpäästöön rippi-isä. Raamattu kertoo Davidista vallan muuta. Juuri siitä,
että hän on luottanut syntiensä anteeksi saamiseen myös yksin. Sitä on luottamus Jumalaan.

5. Kuulo tulee Kristuksen sanan kautta. Siis kuulokin tulee vasta kuullun sanan j ä l k e e n.
On siis kysymys jostakin syvällisemmästä kuulemisesta.
Luther:
”Kun olin nuori, totuttelin itseni Bibliaan, luin sitä useasti ja asetuin tekstin tasolle. Sillä tavalla se tuli minulle tutuksi niin, että tiesin missä kukin lause seisoi ja mistä se oli löydettävissä, kun se oli lausuttu.”
Tämän Raamatun lukemisen Luther yhdistää tekstin mietiskelyyn eli ”märehtimiseen”, mikä vaikuttaa Jumalan sanan ”kuulemisen”

16

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Torppari

      Fariseus palasi vanhurskautettuna, sanovat uudet käännökset. Amerikkalainen käännös sanoo .. palasi synnit anteeksi saaneena.

      Kuten totesit se oli Jeesuksen oma opetus. Siis Publikaani sai katuvana rukoilemalla syntinsä anteeksi. WEHAn vanhoillislestadiolainen oppi on tältä osin Raamatun vääristelyä.

      • Jos ihminen voisi tulla yksin synergismissä uskoon, niin mielestäni seurakunta ja muut Jumalan lapset jäisivät tarpeettomiksi. Niinpä maassamme onkin tuota helppoauskoa aivan hirveästi. Eihän siinä ole lupausta, eikä evankeliumin päästösanaa, vaan omia luuloja ja väärää rauhaa.


        Lutheri opeta, että yksin voitaisiin tulla uskoon.

        "Älä anna tässä johtaa itseäsi harhaan tuon farisealaisen lörpötyksen, jolla muutaman pettävät itsensä, nimittäin muka ihminen voisi antaa anteeksi syntejä. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisällistä anteeksiantamusta." (Luther - Avaimet - 1530)

        "Sillä sen tähden hän sanoo: "joille te synnit anteeksi annatte". Näin ei siis kenenkään pidä pääsemän taivaaseen ja iankaikkiseen elämään, ellei hän saa sitä teiltä ja teidän virkanne kautta." (Luther - saarna 1. Pääsiäisen jälkeinen sunnuntai 3.saarna)

        Jos usko tulisi vasta kasteessa, niin varmaan kaikkivaltias Jumala pitäisi huolen että valitut saisivat kasteen ennen kutsua taivaan kotiin. Hieman ontuvaa toi selitys että valitulle lapselle on muu pelastus kuin usko jos Hän kuolee ennen sen saamista.

        Miten löydämme Jumalan valtakunnan? Tämä asia mielestäni kaikkein tärkein kysymys Ja Jeesuskin asetti tämän kaikkien muiden edelle. "Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki tämä teille annetaan" (Matt.6:33).

        Luther sanookin tästä: "Jos joku haluaa löytää Kristuksen, hänen täytyy ensin löytää seurakunta. Kuinka saatamme tietää, missä Kristus ja hänen uskonsa ovat, jos emme tiedä, missä hänen uskovaisensa ovat? ja se, joka haluaa tietää jotakin Kristuksesta, ei saa uskoa itseään eikä rakentaa omalla järjellään siltaa taivaasen, vaan hänen on mentävä seurakuntaan sitä etsimään ja kyselemään. Nyt seurakunta ei ole puu tai kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä. heihin tulee pitäytyä ja katsottava, miten he uskovat, elävät ja opettavat. Heillä on varmasti Kristus keskuudessaan".

        parannuksen armon kautta Jumala siirtää ihmisen pimeydestä Poikansa valtakuntaan ja siellä hoitaa häntä armolla ja totuudella. Uskovaisen tehtävä on saarnata parannusta ja syntein päästöä.


        Muutama esimerkki. Etioppialaisen hoviherran parannus (apt.8:26-40). Ei hän ominvoimin saanut henkeä, vaan Philippuksen synninpäästöstä.

        Samoin Saul (Paavali: apt.9:1-9)

        Korneluksen parannus (Kor.10)

        Tuhlaajapojan parannuksen armo (Luuk.15:11-24).

        14. Minä sanon teille: tämä meni kotiansa hurskaampana kuin toinen

        (eli meni synnintuntoisena, ei vanhurskaana)


      • Luteerusfani
        weha kirjoitti:

        Jos ihminen voisi tulla yksin synergismissä uskoon, niin mielestäni seurakunta ja muut Jumalan lapset jäisivät tarpeettomiksi. Niinpä maassamme onkin tuota helppoauskoa aivan hirveästi. Eihän siinä ole lupausta, eikä evankeliumin päästösanaa, vaan omia luuloja ja väärää rauhaa.


        Lutheri opeta, että yksin voitaisiin tulla uskoon.

        "Älä anna tässä johtaa itseäsi harhaan tuon farisealaisen lörpötyksen, jolla muutaman pettävät itsensä, nimittäin muka ihminen voisi antaa anteeksi syntejä. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tapaa anna syntejä anteeksi, kuin suullisen sanan kautta, jonka tavan hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantamusta tässä sanassa, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai niinkuin he sanovat, sisällistä anteeksiantamusta." (Luther - Avaimet - 1530)

        "Sillä sen tähden hän sanoo: "joille te synnit anteeksi annatte". Näin ei siis kenenkään pidä pääsemän taivaaseen ja iankaikkiseen elämään, ellei hän saa sitä teiltä ja teidän virkanne kautta." (Luther - saarna 1. Pääsiäisen jälkeinen sunnuntai 3.saarna)

        Jos usko tulisi vasta kasteessa, niin varmaan kaikkivaltias Jumala pitäisi huolen että valitut saisivat kasteen ennen kutsua taivaan kotiin. Hieman ontuvaa toi selitys että valitulle lapselle on muu pelastus kuin usko jos Hän kuolee ennen sen saamista.

        Miten löydämme Jumalan valtakunnan? Tämä asia mielestäni kaikkein tärkein kysymys Ja Jeesuskin asetti tämän kaikkien muiden edelle. "Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki tämä teille annetaan" (Matt.6:33).

        Luther sanookin tästä: "Jos joku haluaa löytää Kristuksen, hänen täytyy ensin löytää seurakunta. Kuinka saatamme tietää, missä Kristus ja hänen uskonsa ovat, jos emme tiedä, missä hänen uskovaisensa ovat? ja se, joka haluaa tietää jotakin Kristuksesta, ei saa uskoa itseään eikä rakentaa omalla järjellään siltaa taivaasen, vaan hänen on mentävä seurakuntaan sitä etsimään ja kyselemään. Nyt seurakunta ei ole puu tai kivi, vaan joukko uskovaisia ihmisiä. heihin tulee pitäytyä ja katsottava, miten he uskovat, elävät ja opettavat. Heillä on varmasti Kristus keskuudessaan".

        parannuksen armon kautta Jumala siirtää ihmisen pimeydestä Poikansa valtakuntaan ja siellä hoitaa häntä armolla ja totuudella. Uskovaisen tehtävä on saarnata parannusta ja syntein päästöä.


        Muutama esimerkki. Etioppialaisen hoviherran parannus (apt.8:26-40). Ei hän ominvoimin saanut henkeä, vaan Philippuksen synninpäästöstä.

        Samoin Saul (Paavali: apt.9:1-9)

        Korneluksen parannus (Kor.10)

        Tuhlaajapojan parannuksen armo (Luuk.15:11-24).

        14. Minä sanon teille: tämä meni kotiansa hurskaampana kuin toinen

        (eli meni synnintuntoisena, ei vanhurskaana)

        Ota nyt Raamattu käteen.

        1) Mitä synergismiä se on, että uskotaan VAIN
        sanaa.
        Wehalla menee termitkin sekaisin!!!!!

        2 "päästösanaa".
        Kaikki sanat ovat päästösanaa, koko evankeliumi.
        Kun Jeesus tuli lukittujen ovien taakse ja sanoi
        "rauha teille / shalom", sanoo Luther, että sekin oli syntien anteeksi antamisen julistus.

        3) Sinä opetat kuin itse perkele.
        Sanaan uskominen on sinusta "väärää rauhaa"


      • Luteerusfani kirjoitti:

        Ota nyt Raamattu käteen.

        1) Mitä synergismiä se on, että uskotaan VAIN
        sanaa.
        Wehalla menee termitkin sekaisin!!!!!

        2 "päästösanaa".
        Kaikki sanat ovat päästösanaa, koko evankeliumi.
        Kun Jeesus tuli lukittujen ovien taakse ja sanoi
        "rauha teille / shalom", sanoo Luther, että sekin oli syntien anteeksi antamisen julistus.

        3) Sinä opetat kuin itse perkele.
        Sanaan uskominen on sinusta "väärää rauhaa"

        Eihän Lutheri opeta, että yksin voisi tulla uskoon. Sitäpaitsi, sait Raamatusta kohtia siihen.

        Lisäksi useat luterilaiset sitovat uudestisyntymisen kasteeseen, jolloin vain heidän mukaansa uudestisyntyy.
        Olenko puhunut omiani?

        Jumala on säätänyt mahdollisimman yksinkertaisen armojärjestyksen, jota ihminen ei voi muuttaa. Siksi ei ole monia eri keinoja tulla Jumalan lapseksi ja saada synnit anteeksi.
        Tästä mulle selkisi se yksinkertainen tie mitä ns. luterilaisetkin joskus hämmästelee: Ylösnoustuaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Rauha olkoon teille! Niin kuin Isä Minut lähetti, niin myös Minä lähetän teidät.” Ja kun Hän nämä sanonut oli, puhalsi Hän heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.” Joh.20: 21-23 Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”.
        On hienoa, että olen vapautunut tuosta kaste fanaattisuudesta: On sitä evankeliumissa muutakin. Usko ja uudestisyntyminen on selvästi Raamatussa ensin ja kasteessa palataan hyvän omantunnon liittoon; Kun turvaa parannuksen armoon, haukutaan perkeleeksi. Sivumennen sanottuna: (palaa en entiseen...)
        Vaikka jotkut tietyt kohdat tuntuvat laittavan painoa kasteelle, niin sitä ennen on usko/ uudestisyntyminen. Kun kuitenkin on VL:seuroissa on usein-puhuttu siitä, että lapset ovat usein uskomassa, eikä usko ole heillä kuollut toiminto. Kol.3:13: Ja kärsikäät toinen toistanne ja anteeksi antakaat toinen toisellenne, jos jollakin on kannetta toista vastaan; niinkuin myös Kristus teille on anteeksi antanut, niin myös tekin tehkäät.
        Taitaa tuo kasteoppi helpolla korostua väärin ja ihminen tulee toimeen omillaa ja se johtaa passiivisuuteen ja kuolleeseen uskoon. Kun joissain noissa luterilaisissa piireissä pyörii, niin joissain ei muuta paljon puhutakkaan kuin kasteesta. On se evankeliumin tärkein asia? Miksi ei voi puhua omilla nimillä ja selkokieltä?, kuten Jeesus ja parannuksen armo. Onko niin että muu keskeinen;opetus täytyy lähes sivuuttaa? Tiedän jotain lehtiä, joissa puhutaa pääasiassa kasteesta. Mutta onko sillä hyvät hedelmät? Ei, sille se näyttäisi luterilaisten keskuudessa. kovin on yksipuolista ja miksei se tympäännytä silloin.
        Otan muutamia sanan todistuksia: 2.Kor.5:18. "Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte". Eli kärjistäen sanon: "mitään emme voi saara, ellemme sitä pyydä".
        Mitä parannus tarkoittaa: "parannuksesta opetetaan, että ne, jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä, saavat milloin hyvänsä, kun tulevat parannukseen, syntien anteeksiantamuksen. Seurakunta ei saa evätä heiltä synneistäpäästöä. Todellinen, oikea parannus taas ei itseasiassa ole mitään muuta kuin katumista ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synneistäpäästön uskomista, että synti on anteeksiannettu ja armo Kristuksen kautta ansaittu. Tämä usko lohduttaa ja rauhoittaa sydämen. Sitten pitää seurata ja sen, että synnistä luovutaan; juuri näiden näet pitää olla parannuksen hedelmiä, niinkuin Johannes, Matteuksen evankeliumin kolmannessa luvussa sanoo: "Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä" (Ausburgin tunnustus).


    • "Lähestyköön sinun valtakuntasi...Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
      niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
      jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

      Tässä tarkoitetaan juuri sitä, että anteeksi antamuksen VOIMA tulee Jumalasta, eikä meistä ihmisistä. Me ihmiset olemme ainoastaan tämän anteeksi antamuksen "välittäjiä". Lähestyköön sinun valtakuntasi:
      Tässä rukoillaan myös sitä, että me itsekkin antaisimme toinen toisillemme anteeksi.

      Rukoillaan pyytämään syntiä anteeksi, mutta Raamattu ei kerro kenenkään saaneen rukouksella syntiä anteeksi. Rukous on kiitosta, pyytämistä... Näyttäisitkö kohdan, jossa rukoilija on saanut synnit anteeksi rukouksella?






      Pyhän Hengen papeista

      Raamatun mukaan Jeesus tämän vallan omilleen antoi ja siis myös seurakunnalle:
      Joh.20:21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
      22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
      23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

      Edelleen: Matt.18:18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

      Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”

      Jos epäuskoinen voisi antaa syntejä anteeksi, turhaanhan Jeesus tämän vallan olisi omilleen (Pyhän Hengen papeille) antanut.

      Epäuskoisen julistus, ei synnytä uskoa:

      Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

      Matt. 23:15

      • Luteerusfani

        Kuule WEHA, sinulla ei ole käsitystäkään Lutherin opetuksista.
        Älä siis mainitse Lutheria sepustuksissasi ollenkaan.

        TÄSSÄ LUTHERIN OPPIA:

        Sillä he eivät usko Lutheriin, vaan itse Kristukseen. Sana omistaa heidät ja he omistavat sanan, mutta Lutherin he antavat mennä, olkoon sitten veijari tai pyhimys.
        Jumala voi puhua sekä Bileamin että Jesajan kautta, niin Pietarin kuin Kaifaan kautta, jopa aasin suulla.


      • Luteerusfani kirjoitti:

        Kuule WEHA, sinulla ei ole käsitystäkään Lutherin opetuksista.
        Älä siis mainitse Lutheria sepustuksissasi ollenkaan.

        TÄSSÄ LUTHERIN OPPIA:

        Sillä he eivät usko Lutheriin, vaan itse Kristukseen. Sana omistaa heidät ja he omistavat sanan, mutta Lutherin he antavat mennä, olkoon sitten veijari tai pyhimys.
        Jumala voi puhua sekä Bileamin että Jesajan kautta, niin Pietarin kuin Kaifaan kautta, jopa aasin suulla.

        2.Kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kris-tuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte. vaan syntyy uskosta uskoon

        1.Piet.1:9. Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on,
        10. Jotka ette muinen kansa olleet, mutta nyt olette Jumalan kansa: jotka ette muinen armossa olleet, mutta nyt te armossa olette


    • Lutherin uskoontulo


      Merle D’Aubigné, Histoire de la Réformation du seizième siécle (1500-luvun uskonpuhdistuksen historia):

      ... Staupitzin jättäessä Erfurtin oli uusi päivä noussut Lutherille.

      Työ ei ollut kuitenkaan päätetty. Päällikön sijainen oli valmistellut sitä. Jumala salli halvemman työaseen täyttää sen. Nuoren augustiinolaismunkin omatunto ei ollut vielä päässyt lepoon. Hänen ruumiinsa uupui lopulta sielun ponnistuksista ja jännityksestä. Häntä kohtasi tauti, joka vei hänet haudan partaalle. Hän oli silloin toista vuottansa luostarissa. Kaikki hänen entiset tuskansa ja kauhistuksensa heräsivät jälleen kuoleman lähetessä. Ajatus hänen omasta saastaisuudestaan ja Jumalan pyhyydestä hätyytti uudestaan hänen sieluansa.

      Eräänä päivänä hänen ollessaan epätoivon murtamana, astui vanha munkki hänen kammioonsa ja lausui hänelle muutamia lohduttavia sanoja. Luther avasi hänelle sydämensä ja ilmoitti vavisuttavat pelkonsa. Kunnianarvoisa vanhus ei kyennyt, kuten Staupitz, seuraamaan tätä sielua kaikissa sen epäilyksissä, mutta hän osasi uskontunnustuksensa ja oli siitä löytänyt lohdutuksen sielulleen. Hän käytti siis nuoreen veljeen samaa lääkettä.

      - - - Vanha munkki luki hurskaalla yksinkertaisuudella kappaleen: “Minä uskon syntien anteeksi saamisen.” Nämä yksinkertaiset sanat ratkaisevalla hetkellä lämpimästi lausuttuina vuodattivat suurta lohdutusta Lutherin sieluun. “Minä uskon”, toisti hän kohta tuskavuoteeltaan itselleen, “minä uskon syntien anteeksi saamisen”. “Ah”, sanoi munkki, “ei ole kylliksi uskoa, että Daavid ja Pietari ovat saaneet syntinsä anteeksi, sen uskovat perkeleetkin. Jumalan käsky on, että uskomme meidänkin syntiemme olevan meille anteeksiannetut”. Kuinka suloiselta tämä käsky kuulostikaan Luther-raukan korvissa. “Kuulepa, mitä pyhä Bernhard sanoo puheessansa Marian ilmestyksestä”, lisäsi vanha veli, “Pyhän Hengen todistus sydämessäsi on: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.”

      Tässä tuokiossa osui totuuden valo Erfurtin nuoren munkin sydämeen. Armon sana oli lausuttu ja hän oli sen uskonut. Hän lakkasi koettamasta ansaita autuutta ja antautui luottamuksella Jumalan armolle Jeesuksessa Kristuksessa.


      Lestadius sai synninpäästön



      Seppo Lohen kirjan; Sydämmen kristillisyys.

      Kirjassa käsitellään monipuolisesti lukuisia eri tutkijoita lainaten tätä tapahtumaa. Lestadius itse käyttää tapahtumasta eri nimityksiä, kuten "armonmurros" jne. Selvääkin selvemmin kirjassa tulee esille se, miten LLL:n lapin Marian kanssa käymänsä keskustelun aikana LLL koki heräämisen ja hänet siirrettiin lain alta uskomisen iloon.

      Pyytäisin kaikkia kiinnostuneita lukemaan Lohen kirjan ja muodostamaan oman käsityksen sen perusteella.

      Lapin Maria julisti synninpäästön Laestadiukselle... kukahan mahtoi tehdä sen Lapin Marialle?[/quote]

      Pastori Per (Pekka) Brandell, tämä Milla Klementsdottir oli ollut kauan etsivällä mielellä ja löytänyt Jumalan valtakunnan keskusteluissa pastori Brandellin kanssa. Eikä tämä passtorikaan ollut ensinn´´mmäinen uskovainen, hän kuului ns lukijaisliikkeeseen, joten kulttuurimme on paljon vanhempaa, kuin vain Laestadiuksen ajasta alkanutta. Laestadiuksen suvussakin oli monia lukijoiksi kutsuttuja, joten siltäkin osin voinee puhua kulttuurin kulkeutumisesta. Elävä ussko on kuitenkin se tärkein, kulttuuri on vain ulkoista kuorrutusta.

      LLL oli yksi tyämies Herran viinimäessä, tehnyt oman vartio- ja työvuoronsa ja päässyt aikanaan lepoon

      • Merle D'Aubigne

        Olet uskonut satuja

        - Lapin Maria EI ole antanut synninpäästöä
        Laestadiukselle
        Laestadius EI PUHU sellaisesta

        - D'Aubignen kirja on epätieteellinen

        - Luther käsitti armon lukemalla Roomalaiskirjettä


      • Merle D'Aubigne kirjoitti:

        Olet uskonut satuja

        - Lapin Maria EI ole antanut synninpäästöä
        Laestadiukselle
        Laestadius EI PUHU sellaisesta

        - D'Aubignen kirja on epätieteellinen

        - Luther käsitti armon lukemalla Roomalaiskirjettä

        mutta Raamatusta kohdat annoin. ns. luterilaiset kiistelevät keskenään.

        Raamattu on ylin ohje, eivät henkilöt.


      • Merle D'Aubigne kirjoitti:

        Olet uskonut satuja

        - Lapin Maria EI ole antanut synninpäästöä
        Laestadiukselle
        Laestadius EI PUHU sellaisesta

        - D'Aubignen kirja on epätieteellinen

        - Luther käsitti armon lukemalla Roomalaiskirjettä

        Uskon Määritelmiä

        Kuollut usko

        Hieman kritiikkiä, kasteen armo opista:
        Uskonnollisilla ihmisillä on erilaisia painotuksia. On väitteitä esim. että kasteen armo kantaa, rippikouluun asti, vaikka nyt ei elä hyvää uskovaisen elämää. Jotkut kastetut ja rippikoulun käyneet uskonnolliset ihmiset ovat taas sanoneet, kun heidän uskoaan on kysytty, että en minä nyt niin uskovainen, mutta kastettu olen ja käynyt rippikoulun. Sitten on sellaisia ihmisiä, jotka turvaavat kasteen armoon, mutta hyviä tekoja ei näy ja ollaan passiivisia, sekä tyytyväisiä omaan tilaansa. Syntielämääkin jossain määrin sallitaan ja puhutaan, jopa myöntyvään sävyyn. Uskosta ei saisi puhua mitään.


        Lakihenkinen usko

        Sitten on uskonnollisia ihmisiä taas aivan toisessa suunnassa, nimittäin lain alla. Tähän on syynä lihan teot, nimittäin ”synergismi” ja tästä usein versio ns. ”henkikaste”. Ihmiset yrittävät esim. entistä syntielämäänsä hyvittää Jumalalle, nyt kun ovat uskonnollisia. Tekevät elämässään paljon uskon ratkaisuja ja tekoja, omalla lakiuskollaan. Sitten henkikaste oppi, laittaa ihmiselle suorituspaineita, että saisi olla Jumalan käytetty profeetta ja tehdä, vaikkapa ihmeen omaisia merkkejä, että ihmisiä kääntyisi sankoin joukoin uskoon. Näiden ihmeiden hakemine kiihottaa myös lihaa, eikä ole vaaratonta puuhastelua, vaan niissä liikkuu sielunvihollisen voimia.


        Elävä Usko

        Jaak.2:24. Niin te siis näette, että ihminen töistä vanhurskautetuksi osoitetaan ja ei ainoastansa uskosta.
        26. Sillä niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko on ilman töitä kuollut.

        Usko ei ole toimetonta, vaan seurausta: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

        Ef.2:8. Sillä armosta te olette autuaiksi tulleet, uskon kautta, ja ette itse teissänne: Jumalan lahja se on: 9. Ei töistä, ettei yksikään kerskaisi. 10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jesuksessa hyviin töihin, joihin Jumala meidät on jo ennen vaeltamaan valmistanut.

        Kun Jumalanlapsi on uskomassa, hän ahkeroitsee kilvoitella ”synnin pois panijana ja Jeesuksen veren korjaajana”. Vain Jeesuksen sovintoveri voi vapauttaa meidät synnistä. ”Sillä kuolema on synnin palkka, mutta iankaikkinen elämä on Jumalan lahja Jeesuksessa Kristuksessa, meidän Herrassamme” (Room.6:23).

        Luther kirjoittaa vähässä katekismuksessa: ”Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisen katumuksen ja parannuksen kautta upotettava ja syntien ja pahojen himojen kanssa kuoletettava, ja että sen sijaan on joka päivä nousta uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä”

        Jumala toivoo, että säilyisimme kasteen armoliitossa koko elämän ajan.


      • Luteerusfani
        weha kirjoitti:

        mutta Raamatusta kohdat annoin. ns. luterilaiset kiistelevät keskenään.

        Raamattu on ylin ohje, eivät henkilöt.

        Sinä puolustat uskoasi Lutherilla.

        Sitten ilmenee, että Luther ei puolusta uskoasi.

        Sitten sanot, ettei Lutherista ole mihinkään.
        ---------------
        No, Seppo Lohi näkyy vielä olevan.
        Ja D'Aubigne, kalvinistinen historioitsija 1850-luvulta.


      • Luteerusfani
        weha kirjoitti:

        Uskon Määritelmiä

        Kuollut usko

        Hieman kritiikkiä, kasteen armo opista:
        Uskonnollisilla ihmisillä on erilaisia painotuksia. On väitteitä esim. että kasteen armo kantaa, rippikouluun asti, vaikka nyt ei elä hyvää uskovaisen elämää. Jotkut kastetut ja rippikoulun käyneet uskonnolliset ihmiset ovat taas sanoneet, kun heidän uskoaan on kysytty, että en minä nyt niin uskovainen, mutta kastettu olen ja käynyt rippikoulun. Sitten on sellaisia ihmisiä, jotka turvaavat kasteen armoon, mutta hyviä tekoja ei näy ja ollaan passiivisia, sekä tyytyväisiä omaan tilaansa. Syntielämääkin jossain määrin sallitaan ja puhutaan, jopa myöntyvään sävyyn. Uskosta ei saisi puhua mitään.


        Lakihenkinen usko

        Sitten on uskonnollisia ihmisiä taas aivan toisessa suunnassa, nimittäin lain alla. Tähän on syynä lihan teot, nimittäin ”synergismi” ja tästä usein versio ns. ”henkikaste”. Ihmiset yrittävät esim. entistä syntielämäänsä hyvittää Jumalalle, nyt kun ovat uskonnollisia. Tekevät elämässään paljon uskon ratkaisuja ja tekoja, omalla lakiuskollaan. Sitten henkikaste oppi, laittaa ihmiselle suorituspaineita, että saisi olla Jumalan käytetty profeetta ja tehdä, vaikkapa ihmeen omaisia merkkejä, että ihmisiä kääntyisi sankoin joukoin uskoon. Näiden ihmeiden hakemine kiihottaa myös lihaa, eikä ole vaaratonta puuhastelua, vaan niissä liikkuu sielunvihollisen voimia.


        Elävä Usko

        Jaak.2:24. Niin te siis näette, että ihminen töistä vanhurskautetuksi osoitetaan ja ei ainoastansa uskosta.
        26. Sillä niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko on ilman töitä kuollut.

        Usko ei ole toimetonta, vaan seurausta: Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

        Ef.2:8. Sillä armosta te olette autuaiksi tulleet, uskon kautta, ja ette itse teissänne: Jumalan lahja se on: 9. Ei töistä, ettei yksikään kerskaisi. 10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jesuksessa hyviin töihin, joihin Jumala meidät on jo ennen vaeltamaan valmistanut.

        Kun Jumalanlapsi on uskomassa, hän ahkeroitsee kilvoitella ”synnin pois panijana ja Jeesuksen veren korjaajana”. Vain Jeesuksen sovintoveri voi vapauttaa meidät synnistä. ”Sillä kuolema on synnin palkka, mutta iankaikkinen elämä on Jumalan lahja Jeesuksessa Kristuksessa, meidän Herrassamme” (Room.6:23).

        Luther kirjoittaa vähässä katekismuksessa: ”Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisen katumuksen ja parannuksen kautta upotettava ja syntien ja pahojen himojen kanssa kuoletettava, ja että sen sijaan on joka päivä nousta uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä”

        Jumala toivoo, että säilyisimme kasteen armoliitossa koko elämän ajan.

        Miksi sinä vetoat Lutheriin, kun sinun piti perustaa Raamattuun.

        1
        Me puhuimme avainten vallasta, saako uskoa
        syntinsä anteeksi ilman, että joku saarnaa.

        2
        Siinä jo Raamattu oli eri mieltä kanssasi.

        3
        Sinä olet katolilaisessa uskossa:
        Karitsan istuimesta vuotava virta näet on jatkuva.
        Kukaan ei voi olla synnitön, on siis uskottava siihen, mitä Jumala sanassaan lupaa.
        Siksi me sanomme: "Isä meidän:. anna meille.."

        Jos sinun uskomisesi on ripin ja saarnan takana, missä on Kristus? Missä Jumalan lapseus?


      • Luteerusfani kirjoitti:

        Miksi sinä vetoat Lutheriin, kun sinun piti perustaa Raamattuun.

        1
        Me puhuimme avainten vallasta, saako uskoa
        syntinsä anteeksi ilman, että joku saarnaa.

        2
        Siinä jo Raamattu oli eri mieltä kanssasi.

        3
        Sinä olet katolilaisessa uskossa:
        Karitsan istuimesta vuotava virta näet on jatkuva.
        Kukaan ei voi olla synnitön, on siis uskottava siihen, mitä Jumala sanassaan lupaa.
        Siksi me sanomme: "Isä meidän:. anna meille.."

        Jos sinun uskomisesi on ripin ja saarnan takana, missä on Kristus? Missä Jumalan lapseus?

        Jo apostolit saarnas Jumalan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.

        Jumalan vanhurskaus siis siirtyy uskosta uskoon, josta vanhurskas on elävä (Room.1:17).

        Tuhlaajapoika sai parannuksen armon. Isä tuli häntä vastaan ja palvelijat pukivat hänet vaatteisiin (Luuk.15:11-24).

        Paavali sai parannuksen armon, kun Ananias laittoi kätensä hänen päälleen ja tippui kuin suomukset ja täytettiin hengellä (Paavali: apt.9:1-9).

        Korneluksen parannus (apt.10)

        Etioppialaisen hoviherran parannus (apt.8:26-40). Ei hän ominvoimin saanut henkeä, ei lukemalla Raamattua, eikä rukoilemalla, vaan Philippuksen synninpäästöstä.

        Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.

        Gal.3:27-29 kertoo muun evankeliumin mukaisesti, että uskon kautta olemme Jumalan lapsia ja kaste on merkki ja sinetti ja vahvistus siitä uskovalle.

        Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).


      • Luteerusfani kirjoitti:

        Sinä puolustat uskoasi Lutherilla.

        Sitten ilmenee, että Luther ei puolusta uskoasi.

        Sitten sanot, ettei Lutherista ole mihinkään.
        ---------------
        No, Seppo Lohi näkyy vielä olevan.
        Ja D'Aubigne, kalvinistinen historioitsija 1850-luvulta.

        perusta henkilöihin. Jo tunnustuskirjamme sanovat, että kaikki oppi on koeteltava Raamatulla. Raamattu on ylin ohje, tottakai.

        Aivan, kirjoitettu Raamattuun ja sieltä asiat tuleekin tarkistaa. Mutta usko ei synny kirjaimesta:

        6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi...8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?

        Mites myyten oli hoviherran tapaus. Ei syntynyt usko Raamattuja lukemalla, eikä rukouksella, vaan täytyi olla uskovaisen puhumassa: apt.8:31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata? Ja hän rukoili Philippusta, että hän tulis ja istuis hänen kanssansa.

        Joh.20:22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."


      • Luteerusfani kirjoitti:

        Miksi sinä vetoat Lutheriin, kun sinun piti perustaa Raamattuun.

        1
        Me puhuimme avainten vallasta, saako uskoa
        syntinsä anteeksi ilman, että joku saarnaa.

        2
        Siinä jo Raamattu oli eri mieltä kanssasi.

        3
        Sinä olet katolilaisessa uskossa:
        Karitsan istuimesta vuotava virta näet on jatkuva.
        Kukaan ei voi olla synnitön, on siis uskottava siihen, mitä Jumala sanassaan lupaa.
        Siksi me sanomme: "Isä meidän:. anna meille.."

        Jos sinun uskomisesi on ripin ja saarnan takana, missä on Kristus? Missä Jumalan lapseus?

        Kysyt: Me puhuimme avainten vallasta, saako uskoa
        syntinsä anteeksi ilman, että joku saarnaa.

        Mites on eräs "hoitokokous" Raamatussa?

        Syntiä tekevä veli ja seurakunta

        15."Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.
        16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
        17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
        18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.
        19. "Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa.
        20. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe