oletteko tosiaan sitä mieltä että lapsikasteessa vauva tulee uskoon?
Minä sanon nyt omalta puoleltani aivan rehellisesti:minusta ei näin ole.Ei ole ollut minun kohdallani, ei ole ollut minun neljän siskoni kohdalla.Ei minun äitini, eikä isäni kohdalla.Ei minu kolmen serkkuni kohdalla.Itse asiassa en tiedä ketään, en ketään joka olisi tuon toimituksen perusteella tullut Jeesukseen Kristukseen uskovaksi.
Mutta tunnen kymmeniä, satoja jotka ovat vauvana kastetut, mutta he kieltävät uskon Jumalan, Jeesukseen.
Miksi näin, eikö ole nurinkurista, että näin täälläkin monet väittävät
mutta käytäntä todistaa juuri päin vastoin.Kysyn tätä vilpittömästi, Jumalani edessä, Hän sen näkee enkä uskalla Hänen edessään valehdella.Miksi se ei sitten toimi?Jospa se ei olekkaan oikein, tuo lapsikestelu? Jospa he ovat oikeassa jotka sanovat että ensin ihmisen pitää tulla Jeesukseen uskovaksi ja sitten kaste? Niin? Tämmöisiä ajattelen ja kyselen.
Ja vielä sitten, sinulle joka sanot että kyllä ne tulivat siinä kasteessa uskoviksi, mutta myöhemmin he luopuivat.Olisiko Jumala sitten antanut noin "huonon" systeemin että vauvana uskoon ja sitten luopumus ja jos sitten joskus vaikka myöhemmin taas tulis uskoon?Olisko, kysyn tätä ihan vakavissani?
SANOKAA REHELLISESTI
17
611
Vastaukset
- Heikki
Tuli tässä luterilaisena mieleen, että kaste ei pelasta vauvaa eikä "vanhaa". Vaan usko. Kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi (luterilaiset). Se ei kuitenkaan pelasta. Helluntailaisilla vain kaste on yhdistetty uskoontulohetkeen (ymmärtääkseni?) ja sitä varten tämä sama juttu aiheuttaa turhanpäiväistä väittelyä kuten nytkin?
Kastetut luterilaiset eivät välttämättä tule uskoon elämänsä aikana. Myös aikuisena kastettu voi unohtaa uskonsa myöhemmin tai kasteelle voi mennä vaikkei oikeasti uskoisikaan, esim muiden painostuksesta. Eli mitä me tästä taas opimme.
Mietit tuota kaste juttua, pitäskö ensin tulla uskoon vaiko eikö...Tietääkseni rosvoretkua ristillä ei kastettu ja hänellä oli paikka paratiisissa joten loppujen lopuksi on kait ihan sama kastettaanko lapsena vai aikuisena. Vai usko Jeesukseen pelastaa. Ollaanko samaa mieltä?- Luteerusfani
Aivan naurettavaa puhua mitään ryöväristä ristillä. Kastetta ei silloin ollut edes asetettu.
Mutta, kyllä hänetkin kastettiin. Kaste oli siinä sanassa, jonka hän uskoi. - AlpoAhola
Luteerusfani kirjoitti:
Aivan naurettavaa puhua mitään ryöväristä ristillä. Kastetta ei silloin ollut edes asetettu.
Mutta, kyllä hänetkin kastettiin. Kaste oli siinä sanassa, jonka hän uskoi.Kastetta ei ole jos ei ole vettä. Kastetta ei ole jos ei ole sanaa. Kaste on se, jonka Jeesus asetti lähetyskäskynsä yhteydessä. Kasteessa on siis vesi ja sana.
Ryöväri oli mitä todennäköisemmin ympärileikattu, sillä hän kuului Israelilaisiin. Ryöväri sai palata takaisin harharetkiltään. Niin tapahtuu kun katettu, mutta epäuskon tilassa oleva saa palata takaisin tuhlaajapojan retkiltään uskossa armosta autuutta omistamaan.
Ryöväri todistaa uskon mukaisesti:
Luukas 23
40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi". - kun kaiken luulet
AlpoAhola kirjoitti:
Kastetta ei ole jos ei ole vettä. Kastetta ei ole jos ei ole sanaa. Kaste on se, jonka Jeesus asetti lähetyskäskynsä yhteydessä. Kasteessa on siis vesi ja sana.
Ryöväri oli mitä todennäköisemmin ympärileikattu, sillä hän kuului Israelilaisiin. Ryöväri sai palata takaisin harharetkiltään. Niin tapahtuu kun katettu, mutta epäuskon tilassa oleva saa palata takaisin tuhlaajapojan retkiltään uskossa armosta autuutta omistamaan.
Ryöväri todistaa uskon mukaisesti:
Luukas 23
40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".tietäväsi. Olisiko Jumala tarkoittanut että pieni lapsi kastetaan ja tuossa tapahtumassa tulee uskovaiseksi.Nyt sitten kasvaa ja varttuu ja "luopuu" uskosta, hänestä tulee tuhlaaja poika/tyttö niinkuin kirjoitat.Nimittäin suurimmalle osalle ev. lut lapsikastetuistahan näin käy,eikö?
Ja jotku, tosi harvat siitä "luopuneiden" joukosta palajaa ev. kirkon yhteyteen kongreettisesti, mutta harvat, tiedän tämän suomalaisena, hyvin läheltä em. asiaa seuranneeena.
Olisiko Jumala tarkoittanut näin, kaikki tietävänä?
Tuntuisi tosi omituiselta, Hänen taholtaa tuoda näin "vajavainen" pelastustie ihmisille.
Eli, lapsikaste ei voi olla Jumalasta, sen toimimattomuuden tähden.
mutta uskovien kaste on, sen todistaa Raamattu ja se että se toimii käytännössä. - AlpoAhola
kun kaiken luulet kirjoitti:
tietäväsi. Olisiko Jumala tarkoittanut että pieni lapsi kastetaan ja tuossa tapahtumassa tulee uskovaiseksi.Nyt sitten kasvaa ja varttuu ja "luopuu" uskosta, hänestä tulee tuhlaaja poika/tyttö niinkuin kirjoitat.Nimittäin suurimmalle osalle ev. lut lapsikastetuistahan näin käy,eikö?
Ja jotku, tosi harvat siitä "luopuneiden" joukosta palajaa ev. kirkon yhteyteen kongreettisesti, mutta harvat, tiedän tämän suomalaisena, hyvin läheltä em. asiaa seuranneeena.
Olisiko Jumala tarkoittanut näin, kaikki tietävänä?
Tuntuisi tosi omituiselta, Hänen taholtaa tuoda näin "vajavainen" pelastustie ihmisille.
Eli, lapsikaste ei voi olla Jumalasta, sen toimimattomuuden tähden.
mutta uskovien kaste on, sen todistaa Raamattu ja se että se toimii käytännössä.Voisitko olla nälvimättä: sanoppas Alpo kun kaiken luulet tietäväsi. Sanon sinulle, etten luule, vaan minä Sanasta tiedän. En tiedä mitään lihasta syntyneestä käsin. Uusi ihminen vain ymmärtää Jumalan sanaa. Kaikki ihmisen teot ovat saastaista vaatetta.
Kohdistat lankeemuksen vain luterilaisiin. Tunnen lankeemuksia muissakin leireissä. Kaikki epäuskoiset jotuvat kadotukseen. Muuta sääntöä ei ole. Ne jotka omistavat autuuden Kristuksessa perivät iankaikkisen elämän. Muuta sääntöä ei ole. Jeesuksen loukkantuivat monet opetuslapset ja lähtivät pois. Jeesus sanoi lähimmille opetuslapsilleenkin, että lähtekää tekin pois.
Palaaminen tarkoittaa sanan kautta palaamista uskoon takaisin, siis omistamaan sitä, mitä on jo kasteessa saanut, siis Kristuksen lahjoineen. Lue raamatusta, mitä kasteessa saadaan ja ratkaise sitten itse onko kaste vain kastettavan oma tunnustustoimi tai niinsanottu ensiaskel tai vihkiytyminen.
Ilmeisesti et myöskään tiedä, että nykyinen luterilainen kirkko ei edusta luterilaista alkuperäistä uskonpuhdistusoppia. Voisitko lähettää ukaasisi suomen piispoille samalla tavalla kuin minä teen pari kertaa vuodessa tervehdyksenä.
- Isona sitten itse
päättää maksaako papeille rahaa elättäen heitä.
Papit ovat nykyajan leeviläisiä ja siksi heitä pitää ruokkia, juottaa, vaatettaa ja antaa katto pään päälle. Sylivauva voi tehdä yhtä paljon oman pelastumisensa eteen kuin keski-ikäinen raavas mies. Tässä mielessä tuo vauvojen kastaminen on oiva vertauskuva ihmisen uskoontulosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Siitä, tuleeko vauvasta Jumalan lapsi kasteessa, sanoisin, että Jumala tietää. Voisin ajatella, että hänestä tulee "nukkuva" Jumalan lapsi, joka kaipaa sitten myöhemmin herätystä.- Yksmaria
Usein luterilaiset vetoaa juuri tähän vertauskuvallisuuteen, ihminen on avuton lapsi joka ei voi tehdä mitään pelastuksensa eteen, armossaan Jumala menee liittoon hänen kanssaan tarjoten Jeesuksen sovintotyötä. Sen turviin lapsi sitten kastetaan ja siunataan. Jotenkin tämä muistuttaa juutalaisten ympärileikkaustakin, sehän oli vanhan lakiliiton merkkinä..
Lapsen on helppo uskoa epäilemättä ja pohtimatta kun häntä opetetaan, silloin puhutaan lapsenuskosta. Kun Jeesus opetti että on tultava lastenkaltaiseksi jollaisten on taivasten valtakunta, hän varmaankin ajatteli sitä että lapsi ottaa lahjan vastaan ilman taka-ajatuksia, iloisen luottavaisesti ja uskoen antajan rakkauteen.
Paavali kuitenkin sanoo "kun tulin mieheksi hylkäsin sen mikä on lapsen". Kasvaessaan lapsi alkaa pohtia ja epäillä ja voi hylätä kaikki vanhempien opetukset. Nykyään näitä opetuksia ei monissa kodeissa edes anneta lapselle ja kielletään koulustakin se vähäinen mikä siellä voisi olla.. Vauvan kaste merkitsee vain nimenantoa. Kansamme alkaa olla pelkkiä pakanoita!
Uudestisyntyäkseen Pyhästä Hengestä ihmisen on tietoisesti otettava vastaan Jeesuksen sovitustyö henkilökohtaisesti itseään koskevana, tehtävä parannus eli hylättävä entinen elämänsä.
On väärin opettaa että vauva uudestisyntyy kasteessa. Se eksyttää monia luulemaan että pelastuu ainoastaan sen tähden että on lapsena kastettu, että lapsikaste riittää! Kirkkomme ei osaa tätä oikein ja selkeästi opettaa. Jeesus sanoo: Joka ei synny uudesti, ylhäältä, ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.
Tarvitaan tietoinen valinta, kääntyminen Jumalan puoleen. Tahdotko uskoa Jeesukseen vai et?
Tietenkin se voi alkaa jo lapsesta saakka, hitaasti kasvaminen Jeesuksen tuntemiseen. Johannes Kastaja oli täytetty Hengellä jo äitinsä kohdusta saakka. Äkillisen kääntymisen ja uudestisyntymisen jälkeen alkaa pitkä hengellinen kasvaminen Jeesuksen yhteydessä. Jos siinä ei pidä varaansa ja lue Raamattua, ei rukoile eikä pidä seurakuntayhteyttä, voi jäädä ilman sitä tärkeää "lamppuöljyä" jota tarvitaan Jeesuksen tullessa.
- armo
Raamatussa on esimerkkejä siitä kuinka Jumala vaikuttaa uskoa jo äidin kohdussa jos haluaa.Kaste nähdään luterilaisuudessa Jumalan mahdollisuutena vaikuttaa jotain ihmisessä.Kaste on aineellinen asia jonka ihminen voi ottaa vastaan.Toivon, että Jumala lahjoittaisi jokaiselle lapselle uskon ja seurakunta huolehtisi tämän uskon säilymisestä sanan voitelevassa ilmapiirissä.Tämä ei enää kaikilta osin toteudu, vaan meillä maallistuneessa Eroopassa ja Suomessa kastetut lapset jäävät jo maallistuneiden vanhempiensa ja kummiensa toimesta seurakunnan toiminnan ja opetuksen ulkopuolelle.Jeesus ei käskenytkään tekemään pelkkiä kastettuja, vaan kastamaan ja opettamaan, kuten lähetyskäskystä käy ilmi.Luterilaisen kirkon lähetystyön tuloksena lähetyskentillä muualla on hyvin toimivia ja hyviä seurakuntia johon kristityt vanhemmat tuovat pienet opetuslapsensa ja he kasvavat sylilapsesta asti uskossa uskoviksi aikuisiksi.Tämä meidän maallistuminen ja muoto kristillisyys on erittäin valitettavaa.Tarvitsemme parannuksen saarnaa ja uudistusta kirkomme kastetuille maallistuneille luopioille Suomessa.Ei tätä kansankirkko aatetta kannata romuttaa.Emme kai halua enää palata pakanuuteen.Tämän säilymiseksi tarvitaan nyt uskollisia Jumalan sanan julistajia.
- ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Lainaa kirjastosta (koska loppuumyyty käsittääkseni lähes kaikkialla) Matti Väisäsen Pyhä kaste Raamatussa, niin saat vastaukset kysymyksiisi.
Joka uskoo ja kastetaan -kirjan voit tilata täältä (se on varmasti hyvä myös):
http://matti.vaisanen.sekl.fi/ - AlpoAhola
Käsität, että kasteessa on vain vettä. Ota nyt huomioon, että kasteessa on Sana: ISÄN, POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN. JEESUS ON SÄÄTÄNYT KASTEESEEN KOKO KOLMIYHTEISEN JUMALAN NIMEN. Mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua 2.Moos.20:24.
Saanko huomauttaa: Jos sokea Reetta ei näe, niin onko Reetta myös kooro? Jolla on mykkyyden henki, niin hän ei Raamatun mukaan kuulekkaan Juamalan sanaa. Lapsi kuulee kuulevin korvin: ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen 1.Piet.2:2. Kiellä nyt tuo Raamatun kohta, sillä sinun tulee se kieltää, kun olet pyhityskristitty, joka kieltää lapsen lihasta syntymisen ja lapsen uskon.
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen Matt.18:6.- on vietellyt
pieniä lapsia niin kauan kun on viattomia, vastuskyvyttömiä lapsia kastanut epäraamatullisesti,sekä väärin johtanut heidän uskomattomia vanhempiaan ja ns. kummejaan ! Niin että kenen kaulaan se myllynkivi......?
- AlpoAhola
on vietellyt kirjoitti:
pieniä lapsia niin kauan kun on viattomia, vastuskyvyttömiä lapsia kastanut epäraamatullisesti,sekä väärin johtanut heidän uskomattomia vanhempiaan ja ns. kummejaan ! Niin että kenen kaulaan se myllynkivi......?
Minua ei ole luterilainen kirkko vietellyt, vaan omistan sanasta Kristuksen ja olen kasteessa puettu Kristukseen. Olen päässyt kasteesa osalliseksi Kristuksen kuolemasta ja ylösnoysemyksesta. Täällä palstalla minua on vietelty kyllä karismaatikkojen ja uudestijastajien toimesta ties mihin töihin, pois uskossa Kristuksessa autuutta omistamasta.
- maple72
En varmasti tullut kasteessa uskoon, vaan vasta teini-iässä. Uskoin kyllä Jumalan olemassaoloon, mutta Jeesus ei merkinnyt minulle yhtään mitään ja pidin uskovaisia naurettavina. Uskoin Jumalan olemassaoloon, koska minulle oli kerrottu niin, en kasteen vaikutuksesta.
Jos olisin saanut itse valita, en olisi halunnut liittyä luterilaiseen kirkkoon. Vaan eipä sitä minulta kysytty. Nyt vuosien varrella olen harkinnut kaikenlaista, vapaita suuntiakin, mutta onneksi luterilaisen kirkon sisälläkin on elävää, karismaattista kristillisyyttä.- rehellisestä
vastauksesta ja todistuksesta.
Samoin se oli minunkin kohdallani, tosin olen myöhemmin jättänyt ev. lut ja siirtynyt elävään Jeesusta ylistävään ja palvovaan, sekä Jumalan sanassa pysyvään srk:n. - theLoneRanger
Itse tulin hellareissa uskoon mutta tiedän että luterilaisessa seurakunnassakin on uudestisyntyneitä
(uskoontulleita). Rukoilen heidän kansaan ja tunnen heidät. Kiitos Jumalalle että usko ei tunne seurakuntarajoja. AAMEN! Sensijaan lapsen uskosta Raamattu puhuu hyvinkin usein. Lapset syntyvät kaksiosaisina maailmaan.
Esim. Jeesus sanoo, että "kaikkein" pienimmät uskovat minuun, ja heidän enkelinsä näkevät taivaallisen Isäni kasvot ja ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa. Epäilemättä pieni on pienen pieni, siis kaikista pienin (Matt.18).
Jos on lapsuuden uskossa pysynyt, ei tarvitse enään uudestisyntyä. Liha kyllä pysyy tässä elämässä uskovaisessakin.
18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
- Se jolla on elämä ja vanhurskaus, on myös usko ja uudestisyntyminen. Yhden ihmisen kautta tuli yleinen synti ja yhden ihmisen kautta yleinen synti sovitettiin. Parannusta tehdään uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.
Uuden testamentin sanoma on ilmoitusta uskosta, jonka Jumala lukee vanhurskaudeksi. Markuksen evankeliumi tuo korostuksen uskosta: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan. (Mark.16:15-16).
Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h403326- 703027
- 1442645
- 1022472
- 1582134
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201918Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa261555- 401549
- 571121
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To251050