Olet syyttänyt minua harhaoppiseksi mm. ehtoollisessa, mutta sano missä?
Tiesitkö että ihmisten muokkaamat katekismukset eivät aina ole sitä miten Luther on opettanut?
Vanhassa suomalaisessa katekismuksessa sanotaan mm. näin:
Mitä hyvää meille Herran ehtoollisessa on?
Tulee meidän uskomme siinä vahvistetuiksi ja vakuutetuiksi syntien anteeksisaamisesta.
Uskon tämän.
Matt.26:28: Tämä on minun vereni, sen UUDENTESTAMENTIN, joka monen tähden vuodatetaan syntien anteeksisaamiseksi.
Uskon tämän.
Leipä pysyy ehtoollisessa leipänä ja viini viininä. Paavalikin sanoo: "Leipä jonka me murramme" ja "niin syökää tätä leipää" (1.kor.10:16;11:28. Tunnustuskirjat s.275 sley. 1990)
Luteerusfani
15
708
Vastaukset
- kova puhe
Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.
Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: "Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?"
Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: "Loukkaako tämä teitä?
Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?" tapahtuu kolmenlainen syöminen:
Luonnollinen syöminen ja juominen tarkoittaa tavallista syömistä. Ehtoollisessa leipä ja viini syödään luonnollisella tavalla kuten ruoka.
Hengellinen syöminen ja juominen tarkoittaa uskoa Kristukseen. Uskossa näet me nautimme Kristuksen lunastustyön hedelmää, syntien anteeksiantamusta. Lue Joh. 6:47-58. Tätä hengellistä syömistä on aina harjoitettava. Huomio: Joh. 6:47-58 ei puhu ehtoollisen nauttimisesta, vaan vain tästä hengellisestä syömisestä.
Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin.- Armoateralla ollut
Saanko minä kommentoida?
1
Etkö sinä Weha ymmärrä, mitä itse sanot ja kirjoitat? Ilmeisesti et!!!!
Kun siteeraat "Vanhaa suom. katekismusta"
näin: "Tulee uskomme siinä vahvistetuksi..."
1.1
Eihän vahvistus tule muusta kuin evankeliumin sanasta = Jumalan sanasta.
Eihän mikään höpinä mitään uskoa vahvista, vaan se sovinnon saarna on ainoa joka vahvistaa.
Missä siis sovintoa saarnataan, saarnataan syntiä anteeksi.
1.2
Ei sovinnon saarna ole mikään 1 tietty lause, vaan sitä on kaikki evankeliumi, joka puhuu armollisesta Herrasta Jeesuksesta syntien sovittajana.
Tätä juuri ehtoollinenkin puhuu:
2
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/t7.html Tässä yksimielisyyden ohjeessa on hyvin sanottu monikin asia. Sakramentin halveksijoille otsikon alta:
"6. Me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että Kristuksen ruumiin ja veren nauttiminen ei tapahdu pelkästään hengellisesti, uskolla, vaan myös suulla. Nauttiminen ei kuitenkaan tapahdu niin kuin kapernaumilaiset kuvittelivat, (Joh. 6:52-59) vaan yliluonnollisella, taivaallisella tavalla leivän ja viinin myötä, sakramentillisen yhtymyksen perusteella. Tämä käy selvästi ilmi Kristuksen sanoista, kun hän käskee ottamaan, syömään ja juomaan. Niin apostolit myös tekivät, sillä näin on kirjoitettu: "Ja he kaikki joivat siitä" (Mark. 14:23). Pyhä Paavali sanoo samaan tapaan: (1 Kor. 10:16) "Se leipä, jonka me murramme, eikä se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" Joka siis syö tätä leipää, syö Kristuksen ruumista. Tästä antavat myös tärkeimmät vanhan kirkon opettajat yksimielisen todistuksen, esim. Khrysostomos, Cyprianus, Leo I, Greogorius, Ambrosius ja Augustinus."
------------
3.
Kristuksen ruumiin osallisuus ei siis ole muuta kuin osallisuus hänen sovintokuolemaansa
Se veri siis puhuu ehtoollisessakin "parempia kuin Abelin veri".
4.
Mikä puhe se on, joka on Abelin veren "puhetta" parempi?
Se puhe ei huuda kostoa, vaan armoa, laupeutta Herralta meidän Isältämme iankaikkisesti.
Näin opettaa Jumalan sana!!!!
Sinua on viety lain ja tekojen orjuuteen.
5
Turha puhua katolilaisten tapaan muuttumisesta tms.
Me uskomme, että se on Kristuksen todellinen, TODELLINEN ruumis ja veri, joka on läsnä ehtoollisessa.ketähän sä kommentoit? Aika sekavaa on!
Kristinoppi:
Jumalan lapsi tuntee ehtoolliselle käydessään arkuutta ja syntisyyttä. Hän haluaa panna pois uskon esteitä, syntejä, ja kuulla omakohtaisen evankeliumin siunauksen. Ehtoollisessa ei saa syntejään anteeksi epäuskoinen, eikä uskovainen ihminen, sillä Jumala on säätänyt valtakuntaansa saarnaviran. Ehtoollinen vahvistaa uskoa.
Tätä ihmeellistä ja kallista evankeliumia palvelee ehtoollinen. Jumalan lapsi saa ehtoollista nauttiessaan uskoa lapsellisesti, että kun nautin Jeesuksen ruumiin ja veren leivän ja viinin muodossa, on totta, että juuri minun syntini ovat anteeksi siinä evankeliumissa, jonka kuulin ja uskoin Jeesuksen nimessä ja veressä. Kuulun Jumalan perheväkeen ja saan kerran viettää suurta ehtoollista taivaassa.
- tässä........
Lutheri ei ole Jumala.
Jumalan sanan raamatussa on Jumalan totuus meille.
Lutherinoppi on harhaoppi Jumalan sanan raamatusta joka on saatanan tahdon osoitus. mitä olen kirjoittanut???
tässä tämä nettikeskustelujen vaikeus on.
On kovin helppoa keskustella kasvottomana ja ilman omaa nimimerkkiä.- Luteerusfani
Sinä opetat, ettei HPE:ssa saa syntejään anteeksi.
Se on harhaoppia.
-------------------
Mieti mielessäsi, mitä tarkoittaa sana evankeliumi.
Sakramentit ovat evankeliumia.
Ne julistavat aivan samaa kuin mikä muu Jumalan armon sana tahansa.
Sinulla ei ole lupa väheksyä Kristuksen omia sanoja: "syntien anteeksi saamiseksi".
Ehtollisessa sinulla on todella Kristuksen ruumis ja veri; ne lupaavat sovintoa.
Mitä sovinto on?
Se on syntien anteeksianto Kristuksessa.
KUINKA SINÄ KEHTAAT KIELTÄÄ TÄMÄN Luteerusfani kirjoitti:
Sinä opetat, ettei HPE:ssa saa syntejään anteeksi.
Se on harhaoppia.
-------------------
Mieti mielessäsi, mitä tarkoittaa sana evankeliumi.
Sakramentit ovat evankeliumia.
Ne julistavat aivan samaa kuin mikä muu Jumalan armon sana tahansa.
Sinulla ei ole lupa väheksyä Kristuksen omia sanoja: "syntien anteeksi saamiseksi".
Ehtollisessa sinulla on todella Kristuksen ruumis ja veri; ne lupaavat sovintoa.
Mitä sovinto on?
Se on syntien anteeksianto Kristuksessa.
KUINKA SINÄ KEHTAAT KIELTÄÄ TÄMÄNon eri kuin elementit.
- Luteerusfani
weha kirjoitti:
on eri kuin elementit.
Mihin tuo kommentti mahtaa liittyä?
Käsittämätöntä!!!!
Sakramentti on Sana Aine.
Ei niitä voi toisistaan erotaa.
Sinä WEHA hylkäät Sanan, ja se on synti!!! Luteerusfani kirjoitti:
Mihin tuo kommentti mahtaa liittyä?
Käsittämätöntä!!!!
Sakramentti on Sana Aine.
Ei niitä voi toisistaan erotaa.
Sinä WEHA hylkäät Sanan, ja se on synti!!!sakramentit vastaanotettaan uskolla. Tämä on järjestys.
»Sakramentti ei vanhurskauta, vaan usko sakramenttiin». Samoin ei ympärileikkaus vanhurskauttanut Aabrahamia ja hänen siementään, vaikka apostoli sanookin ympärileikkausta »uskon vanhurskauden sinetiksi». Sillä usko ympärileikkaukseen liittyvään lupaukseen vanhurskautti ja täytti sen, mitä ympärileikkaus merkitsi. Sillä usko on sydämen esinahan hengellistä leikkaamista, jota lihan ympärileikkaaminen kirjaimen mukaan kuvasi. Totisesti ei Aabeliakaan vanhurskauttanut hänen uhrinsa, vaan usko, jossa hän kokonaan ja täydellisesti uhrasi itsensä Jumalalle. Ulkonainen uhri kuvasi tätä uskoa.
Samoin ei myöskään kaste vanhurskauta ja hyödytä ketään, vaan sen tekee usko siihen lupauksen sanaan, johon kaste liittyy. Sillä usko vanhurskauttaa ja täyttää sen, mitä kaste merkitsee. Usko on vanhan ihmisen upottamista ja uuden nousemista. Sen tähden on mahdotonta, että uudet sakramentit eroaisivat vanhoista. Sillä molempiin kuuluu samalla tavalla jumalallinen lupaus ja sama uskon henki. Mutta lupauksen sana erottaa ne tarkoin vanhoista juhlamenoista, ja sehän onkin ainoa ja olennainen eroavaisuuden merkki. Tosin pukujen, paikkojen ja lukemattomien juhlamenojenkin loisto epäilemättä nytkin kuvailee suuria asioita, jotka on täytettävä hengessä. Mutta tätä kaikkea ulkonaista loistoa ei suinkaan saa verrata kasteen ja Ehtoollisen merkkeihin, koska ensin mainittuun ei liity mitään jumalallista lupausta. Tällaiset ulkonaiset seikat eivät voikaan vanhurskauttaa eivätkä muutenkaan hyödyttää, sillä ne täytetään ja toimitetaan kokonaan ilman uskoa. Ne täyttävät nimittäin tehtävänsä jo sillä, että ne toimitetaan, niin kuin apostoli sanoo Kol. 2:22: »Sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta, ihmisten käskyjen ja oppien mukaan» jne. Sillä sakramentteja ei täytetä niitä toimittamalla, vaan niihin uskomalla.
Ei siis myöskään voi olla totta, että sakramenteissa asuisi vanhurskauttamisen vaikuttava voima tai että ne olisivat armon vaikuttavia merkkejä. Sillä sellaista puhutaan uskon vahingoksi, tuntematta jumalallista lupausta, paitsi jos sakramentteja sanotaan vaikutusvoimaisiksi siinä merkityksessä, että ne antavat varmasti ja tehokkaasti armon silloin, kun epäilemätön usko on olemassa. Mutta se, ettei pidetä niitä tässä merkityksessä vaikuttavina, ilmenee siitä, että opetetaan sakramenttien hyödyttävän kaikkia, myöskin jumalattomia ja uskottomia, kunhan nämä vain eivät tee suoranaista vastarintaa, ikään kuin ei juuri uskon puute olisi itsepintaisin ja turmiollisin armon este. Siinä määrin he ovat muuttaneet sakramentin käskyksi ja uskon teoksi! Sillä jos sakramentti suo minulle armon sen tähden, että otan sen vastaan, silloin saan todellakin armon oman tekoni perusteella enkä uskosta; en myöskään saa sakramentista lupausta, vaan ainoastaan Jumalan asettaman ja säätämän merkin. Huomaat siis selvästi, etteivät sakramenttien dogmaatikot ole ensinkään ymmärtäneet niitä, koska he eivät ole kiinnittäneet mitään huomiota uskoon eivätkä sakramenttien lupaukseen. He takertuvat pelkkään merkkiin ja sen käyttöön ja työntävät meidät uskosta tekoihin ja sanasta merkkiin. Mutta siten he eivät ainoastaan, niin kuin sanottu, ole vanginneet sakramenttia, vaan kerrassaan tuhonneet sen sisällön.
Avatkaamme sen tähden silmämme ja oppikaamme kiinnittämään enemmän huomiota sanaan kuin merkkiin, enemmän uskoon kuin merkin käyttämiseen. Tiedämmehän, että jumalallinen lupaus aina vaatii uskoa ja että molemmat, lupaus ja usko, ovat toisilleen välttämättömiä, mutta yksinään tehottomia. Sillä ilman lupausta on uskominen mahdotonta eikä lupaus toteudu ilman uskoa. Mutta kun molemmat ovat vuorovaikutuksessa keskenään, niin ne takaavat sakramenttien oikean ja mitä varmimman vaikutuksen. On siis turhaa ponnistelua ja kadotukseen kulkemista etsiä sakramentin voimaa sivuuttamalla lupaus ja usko. Kristushan sanoo: »Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.» Täten hän osoittaa uskon olevan sakramentissa niin välttämätöntä, että se voi pelastaa ilman sakramenttejakin, ja sen tähden hän ei tahtonut lisätä: »Joka ei usko eikä tule kastetuksi.»
Kasteella on siis kaksi merkitystä, kuolema ja ylösnousemus, se on: täydellinen ja päättynyt vanhurskauttaminen. Sillä kun pappi kastaa lapsen veteen, merkitsee se kuolemaa, ja kun hän nostaa sen vedestä, merkitsee se elämää. Niin Paavali selittää tämän Room. 6:4: »Niin olemme siis hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.» Tätä kuolemista ja ylösnousemista sanomme uudeksi luomukseksi, uudesti syntymiseksi ja hengelliseksi syntymiseksi. Tätä ei saa käsittää, niin kuin monet tekevät, vain kuvaannollisesti synnin kuolemaksi ja armon elämäksi, vaan todelliseksi kuolemaksi ja ylösnousemukseksi. Sillä kaste ei ole keksitty vertauskuva. Eikä synti kuole eikä armo nouse täydellisenä ylös ennen kuin synnin ruumis, jota tässä elämässä kannamme, tuhoutuu, niin kuin apostoli sanoo mainitussa paikassa. Sillä niin kauan kuin olemme lihassa, kiihottavat meitä ja kiihottuvat lihan himot. Sen tähden me myöskin alkaessamme uskoa alamme kuolla tästä maailmasta ja elää Jumalalle tulevassa elämässä, niin että usko todella kuolee ja nousee kuolleista. Se on hengellinen kaste, jossa meidät upotetaan ja jossa jälleen nousemme.
Martti LutherLuteerusfani kirjoitti:
Mihin tuo kommentti mahtaa liittyä?
Käsittämätöntä!!!!
Sakramentti on Sana Aine.
Ei niitä voi toisistaan erotaa.
Sinä WEHA hylkäät Sanan, ja se on synti!!!Eihän edes aina käytetä Matt.26 asetusta= syntienanteeksisaamiseksi, mitäs sitten?
Sitäpaitsi tämähän sanotaan jo elementtien siunauksen jälkeen. Kun nämä sanat lausutaan, uskoni menee siihen sanaan ja ristille, kuten Jeesuksin meni sanoissa;
28. Sillä tämä on minun vereni, sen uuden Testamentin, joka monen tähden vuodateTAAN syntein anteeksi antamiseksi.
Hengellinen syöminen ja juominen tarkoittaa uskoa Kristukseen. Uskossa näet me nautimme Kristuksen lunastustyön hedelmää, syntien anteeksiantamusta. Lue Joh. 6:47-58. Tätä hengellistä syömistä on aina harjoitettava. Huomio: Joh. 6:47-58 ei puhu ehtoollisen nauttimisesta, vaan vain tästä hengellisestä syömisestä.
Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin.- Luteerusfani
weha kirjoitti:
Eihän edes aina käytetä Matt.26 asetusta= syntienanteeksisaamiseksi, mitäs sitten?
Sitäpaitsi tämähän sanotaan jo elementtien siunauksen jälkeen. Kun nämä sanat lausutaan, uskoni menee siihen sanaan ja ristille, kuten Jeesuksin meni sanoissa;
28. Sillä tämä on minun vereni, sen uuden Testamentin, joka monen tähden vuodateTAAN syntein anteeksi antamiseksi.
Hengellinen syöminen ja juominen tarkoittaa uskoa Kristukseen. Uskossa näet me nautimme Kristuksen lunastustyön hedelmää, syntien anteeksiantamusta. Lue Joh. 6:47-58. Tätä hengellistä syömistä on aina harjoitettava. Huomio: Joh. 6:47-58 ei puhu ehtoollisen nauttimisesta, vaan vain tästä hengellisestä syömisestä.
Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin.Mitä sinä WEHA puhut elementeistä.
Sinun uskosi perustuu järkeilyyn!!!
Kysymys on yksinkertaisesti siitä, USKOTKO
Jumalan sanaan vai etkö usko.
Sinä taistelet Jumalan sanaa ja Pyhää Henkeä vastaan.
Väittämällä, ettei syntejä anneta anteeksi, vaikka Jumala sanassaan niin lupaa.
Myös ehtoollisessa. Luteerusfani kirjoitti:
Mitä sinä WEHA puhut elementeistä.
Sinun uskosi perustuu järkeilyyn!!!
Kysymys on yksinkertaisesti siitä, USKOTKO
Jumalan sanaan vai etkö usko.
Sinä taistelet Jumalan sanaa ja Pyhää Henkeä vastaan.
Väittämällä, ettei syntejä anneta anteeksi, vaikka Jumala sanassaan niin lupaa.
Myös ehtoollisessa.kun sana antaa mitä lupaa uskovaisen suulla, niin saa uskoa synnit anteeksi. Myös ennen ehtoollista, kun sanat lausutaan.
Elementit tarkoittavat "materiaa", eli leipää ja viiniä tai kasteen vettä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
57-vuotiads muka liian vanha töihin?
On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei3003315Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?
Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette2351798By the way, olet
mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei911335J-miehelle toivon
Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.851283Onko kaivattunne suosittu?
Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(791183- 591178
Täytyi haukkuu sut lyttyyn
En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti531113Onkohan sulla enää tunteita
kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut36994Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola
Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks46926Etkö ymmärrä että olen turhautunut
kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?65874