Lutherin teesi

Helaman

Martti Luther ei pitänyt anekaupasta ja kirjoitti sen vuoksi 95 teesia aneita vastaan. Yksi niistä kuului:
45."Opetettakoon kristityille, että se, joka näkee tarvitsevaisen ja siitä huolimatta panee rahansa aneeseen, ei saa paavin anetta, vaan Jumalan vihan."
Kysynkin nyt, onko tämä kanta voimassa Luterilaisessa kirkossa, eli että se, joka ei auta tarvitsevaa, ei saa syntejä anteeksi Jumalalta?

6

352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta jossa

puhutaan veljien jättämisestä pulaan ja kuinka Jumala "ottaa heidän verensä niiden toisten käsistä." Tai jotain. VELJEÄ EI JÄTETÄ, paitsi Suomessa. Suomessa kun soitat sukulaisille, nämä ohjaavat psykologille, kun ongelma on juuri se ettei sukulaiset välitä. Tai kaverit. Tai kukaan.

• siitä huolimatta panee rahansa aneeseen, ei saa paavin anetta, vaan Jumalan vihan."

-Eli tällöin saa Jumalan vihan, jos ennemmin panee rahan paavin aneeseen.

• Teesitön

Lutherin 95 teesiä eivät ole Luterilaisen kirkon teesejä.
      Ne ovat paremminkin yleiskristillisiä.

Voit miettiä itse, onko kristillisempää palvoa epäjumalaa ja jättää tarvitseva lähimmäinen hätään.

• hese

on väärin muotoiltu, tässä oikea: / Kysynkin nyt, onko tämä kanta voimassa luterilaisessa kirkossa, eli se, että joka ei auta tarvitsevaa, tekee syntiä?Jos siitä saa päälleen Jumalan vihan, asianlaita on nyt kohdallani näin, niin mitä pitäisi tehdä? /

• Helaman

Luther ei asetanut vielä tuossa vaiheessa aneita tai paavia kyseenalaiseksi. Lutherin tarkoitus oli silloin herättää kristityt huomaamaan, että aneet yksin eivät vapauta kristittyä kiirastukesta, jos lyö laimin hädässä olevan lähimäisen.Eli aneiten lisäksi piti autaa lähimmäisiä kuten rakkauden kaksoiskäsky edellytää.
      Siksi ajtelin kysyä nykyajan luterilaisten kantaa kyseiseen teesiin. Teesin tekstiä muutamall siitä voisi saada tämän päivän kristittyä puhutelevan muodon.

• Lutherriin tutustunut

Luther ei varsinaisesti koskaan asettanut paavia kyseenalaiseksi.
        Hän kyseenalaisti ainostaan paavin virassaan tekemät epäraamatulliset päätökset, elämän ja käytöstävat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      37
      2987
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      2497
    3. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      47
      2317
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2094
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1808
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1429
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1047
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      1015
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      1002
    10. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      36
      994
    Aihe