Parodontiitti

Miten huomataan ?

Minulla on useissa hampaissa ienvetäytymiä. Toiset näistä ovat pahoja, siis vihlovat pahasti. Yksi tälläinen pahempi hammas meni hiljattain poistoon kovan säryn vuoksi ja en antanut sitä juurihoitaa. Lääkärin mukaan hampaassa oli heiluvuutta.

Voiko minulla olla nyt parodontiittia ? Miten sen pystyy toteamaan ? Miten sitä hoidetaan ? Ikenet eivät vuoda verta ja lankailen joka päivä sekä pesen hampaat kahdesti päivässä. Nuo pahat ienvetäytymät huolestuttavat minua. En ole niitä millään harjaamallakaan voinut saada näin syviksi. Miten ne yleensä syntyvät ja miksi niitä on lähes jokaisessa hampaassa ympäri hampaan sekä eteenkin hammasväleissä ?

5

1564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupakkia?

Meinaan jos olet tupakkamies/nainen ei ikenesi verta vuodakaan. Vaikka sinulla olisi pahakin ientulehdus tai jopa parodontiitti.

Ja mitä siihen parodontiittiin tulee...tupakointi aiheuttaa parodontiittia.

Kannattais mennä hammaslääkäriin varmistamaan asia.

• Heiluminen

On jo yksi merkki parodontiitista. Parodontiitti eli hampaita ympäröivän kudoksen tulehdus eli hampaan kiinnityssäikeet tuhoutuvat, alveoliluu tuhoutuu eli kudostuho on pysyvää.Ja,kun ei ole kiinnityssäikeitä tai luuta missä hampaat ovat kiinni hammasvälit suurenevat ja hampaat alkavat heilua.

Ien vetäytymät johtuvat liian kovasta harjasta ja liian voimakkaasta harjaamisesta eli jos koko ikänsä jynssää hampaitaa liian kovalla harjalla ja voimalla,niin ne ikenet ei kestä sitä vaan lähtevät pois alta.

• Hyvä

Artikkeli..sais kaikki ihmiset lukea saman ja ottaa opiksi.

• Tämä sairaus

Mitä tutkimuksia tehdään, jotta diagnoosi varmistuu ?

• Hmm..
        Tämä sairaus kirjoitti:

Mitä tutkimuksia tehdään, jotta diagnoosi varmistuu ?

Hammaslääkäri/suuhygienisti tekee hammastarkastuksen ja tarkastuksen yhteydessä katsotaan myös ikenien kunto eli tehdään ns. CPI-indeksin määritys, johon tulee numeroita 0-4:een.
        Eli
        0=ien täysin terve,
        1=ien on tulehtunut eli vuotaa verta,
        2=suussa on ham.kiveä,
        3=ientaskuja joiden syvyys 4-5mm
        4=ientaskuja joiden syvyys yli 6mm

(Huom!Normaali ientaskun syvyys 1-3mm)

Eli CPI-indeksi määritetään koko hampaistosta ja suu on jaettu sekstantteihin eli yhteensä saadaan kuusi numeroa. Mikäli numerot ovat 3 ja 4, sinulla on parodontiitti.Röntgenkuvista näkee myös onko tapahtunut ns.luutuhoa, joka on parodontiitin seurauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe