Minulla on useissa hampaissa ienvetäytymiä. Toiset näistä ovat pahoja, siis vihlovat pahasti. Yksi tälläinen pahempi hammas meni hiljattain poistoon kovan säryn vuoksi ja en antanut sitä juurihoitaa. Lääkärin mukaan hampaassa oli heiluvuutta.
Voiko minulla olla nyt parodontiittia ? Miten sen pystyy toteamaan ? Miten sitä hoidetaan ? Ikenet eivät vuoda verta ja lankailen joka päivä sekä pesen hampaat kahdesti päivässä. Nuo pahat ienvetäytymät huolestuttavat minua. En ole niitä millään harjaamallakaan voinut saada näin syviksi. Miten ne yleensä syntyvät ja miksi niitä on lähes jokaisessa hampaassa ympäri hampaan sekä eteenkin hammasväleissä ?
Parodontiitti
5
1564
Vastaukset
- tupakkia?
Meinaan jos olet tupakkamies/nainen ei ikenesi verta vuodakaan. Vaikka sinulla olisi pahakin ientulehdus tai jopa parodontiitti.
Ja mitä siihen parodontiittiin tulee...tupakointi aiheuttaa parodontiittia.
Kannattais mennä hammaslääkäriin varmistamaan asia. - Heiluminen
On jo yksi merkki parodontiitista. Parodontiitti eli hampaita ympäröivän kudoksen tulehdus eli hampaan kiinnityssäikeet tuhoutuvat, alveoliluu tuhoutuu eli kudostuho on pysyvää.Ja,kun ei ole kiinnityssäikeitä tai luuta missä hampaat ovat kiinni hammasvälit suurenevat ja hampaat alkavat heilua.
Ien vetäytymät johtuvat liian kovasta harjasta ja liian voimakkaasta harjaamisesta eli jos koko ikänsä jynssää hampaitaa liian kovalla harjalla ja voimalla,niin ne ikenet ei kestä sitä vaan lähtevät pois alta. - Hyvä
Artikkeli..sais kaikki ihmiset lukea saman ja ottaa opiksi.
- Tämä sairaus
Mitä tutkimuksia tehdään, jotta diagnoosi varmistuu ?
- Hmm..
Tämä sairaus kirjoitti:
Mitä tutkimuksia tehdään, jotta diagnoosi varmistuu ?
Hammaslääkäri/suuhygienisti tekee hammastarkastuksen ja tarkastuksen yhteydessä katsotaan myös ikenien kunto eli tehdään ns. CPI-indeksin määritys, johon tulee numeroita 0-4:een.
Eli
0=ien täysin terve,
1=ien on tulehtunut eli vuotaa verta,
2=suussa on ham.kiveä,
3=ientaskuja joiden syvyys 4-5mm
4=ientaskuja joiden syvyys yli 6mm
(Huom!Normaali ientaskun syvyys 1-3mm)
Eli CPI-indeksi määritetään koko hampaistosta ja suu on jaettu sekstantteihin eli yhteensä saadaan kuusi numeroa. Mikäli numerot ovat 3 ja 4, sinulla on parodontiitti.Röntgenkuvista näkee myös onko tapahtunut ns.luutuhoa, joka on parodontiitin seurauksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371792
- 50818
- 69776
- 108740
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7651Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33629Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15559Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141471- 51453