Pitäisi korottaa toyota hj-60 rungon ja korin välistä. Minulla on palikoina 50 mm halkaisijaltaan ja 70 mm pituudeltaan olevaa ainesputkea. Ainevahvuus noin 10 mm. Mietin että tuleeko 70 mm korotuksessa vastaan mitään ongelmia? Vai pitäisikö tyytyä 50 mm korotukseen?
Entä millaiset isoimmat renkaat sopivat korotuksen jälkeen ja menevät vielä katsastuksesta läpi? Vanteet on 15"
Kiitokset vastauksista jo etukäteen...
korotus
18
6285
Vastaukset
- MersuTONJouni
Jos auto on M1G-luokan ajoneuvo, onnistuu. Jos ei ole, niin pitää korotusta katsastaessa samalla muutoskatsastaa ajoneuvoluokaksi M1G. Maksimikorkeus korotuspaloille on 77mm.
Eri asia sitten on kannattaako kauheasti korottaa, kun et kuitenkaan saa 31" isompia renkaita leimattua ilman ongelmia. 31" renkaat taas menee alle ilman korotuksiakin. - jamppa
Renkaan HALKAISIJA (tai siis korkeus) (ei siis vanteen) saa kasvaa maks. 51mm, jotta sen voi muutoskatsastaa.
Korotusta saa rungon ja korin väliin tehdä pykälien mukaan maks 77mm, ja samaten alustaan. Kuitenkin kokonaiskorotus renkaiden, korin korotuksen ja alustan korotuksen jälkeen saa olla maksimissaan 150mm. Eli jos laitat maksimikokoiset renkaat, syövät ne sen 51mm jo. Tosin jäljelle jää siis 4 tuumaa (tuumistahan nuo suomen pykälienkin millimetrimäärät on saatu), jota ei muutenkaan yhdellä yksittäisellä korotustavalla saa käytettyä (laillisesti) mitenkään. Poikkeuslupia voi sitten ihan vapaasti hakea, saamisen todennäköisyys taitaa olla luokkaa 7-oikein-lotossa.
Muista sitten kun korotat koria rungon suhteen, että ongelmia varmasti tulee rattiputken/ohjausakselin kanssa, samaten voimansiirron kanssa (kardaanit jää kenties lyhyiksi), jäähdyttimen letkujen kanssa, jnejne... Eli katso tarkkaan kaikki paikat mitkä ovat kiinni/välillisesti kiinni sekä korissa että rungossa. Lantikkaa en itse tarkemmin tunne, joten siihen en sen enempää puutu.- MersuTONJouni
Ettei vaan olis tullu ajatus- tai näppihäiriö tuossa kirjoituksessa? Kardaanit harvemmin on maastureissa kiinni korissa, joten niiden kanssa ei todennäköisesti tule ongelmia. Sensijaan jarruputkien ja -letkujen riittävyys kannattaa tarkistaa ennen kun mitään radikaalia lähtee tekemään. Noin yleensäottaen työ on kuitenkin helppo.
- Paavo
Moi,
> Renkaan HALKAISIJA (tai siis korkeus)
> (ei siis vanteen) saa kasvaa maks. 51mm,
> jotta sen voi muutoskatsastaa.
...
> Eli jos laitat maksimikokoiset renkaat,
> syövät ne sen 51mm jo.
Jos renkaan halkaisija nousee 2", niin autoahan on korotettu vasta yksi tuuma, eikös?
-Paavo - jamppa
Paavo kirjoitti:
Moi,
> Renkaan HALKAISIJA (tai siis korkeus)
> (ei siis vanteen) saa kasvaa maks. 51mm,
> jotta sen voi muutoskatsastaa.
...
> Eli jos laitat maksimikokoiset renkaat,
> syövät ne sen 51mm jo.
Jos renkaan halkaisija nousee 2", niin autoahan on korotettu vasta yksi tuuma, eikös?
-PaavoJuu ihan totta, mutta kannattaa kysyä konttorilta miten juuri sinun konttorisi haluaa asian laskea.
Yleisesti ottaen kaikissa lupa/muutoskatsastusasioissa kannattaa kääntyä juuri sen konttorin puoleen, jossa aiot muutokset toteuttaa... Laki ja pykälät ovat samat kaikkialla, mutta tulkinta ja käytäntö vaihtelee.
Joku voi sanoa sinulle, että asia on näin. Piste. Mutta annas olla kun menet toiselle konttorille, saatkin kuulla, ettei asia olekaan niin. - jamppa...
MersuTONJouni kirjoitti:
Ettei vaan olis tullu ajatus- tai näppihäiriö tuossa kirjoituksessa? Kardaanit harvemmin on maastureissa kiinni korissa, joten niiden kanssa ei todennäköisesti tule ongelmia. Sensijaan jarruputkien ja -letkujen riittävyys kannattaa tarkistaa ennen kun mitään radikaalia lähtee tekemään. Noin yleensäottaen työ on kuitenkin helppo.
Itse en ole vielä toteuttanut korotusprojektia, johon kyselin infoa erinäisiltä ihmisiltä ja netistä tietenkin...
Silloin sain kuvan, että jakolaatikko mahtaisi olla korissa kiinni(?), jolloin se luonnollisesti nousee korin korotuksen mukana, ellei siihen sitten vastaavasti laiteta laskupaloja.
Toisaalta, jos se onkin rungossa kiinni, voi olla tarpeen hankki pidempi tikku hämmennystä varten. :) - Sleeper
Kuinka sitten on mahdollista, että porukka ajelee hj60/hj61:llä 33" tai 35" renkailla? Keltaisessapörssissä oli Blazer 38.5x15.5-15 renkailla ja oli kuulemma luvat ok.. Ajavat laittomilla autoilla? Onko säännöt muuttuneet jossain vaiheessa ja kyseiset autot on rakennettu ennen sääntöjen muutoksia?
- MersuTONJouni
jamppa... kirjoitti:
Itse en ole vielä toteuttanut korotusprojektia, johon kyselin infoa erinäisiltä ihmisiltä ja netistä tietenkin...
Silloin sain kuvan, että jakolaatikko mahtaisi olla korissa kiinni(?), jolloin se luonnollisesti nousee korin korotuksen mukana, ellei siihen sitten vastaavasti laiteta laskupaloja.
Toisaalta, jos se onkin rungossa kiinni, voi olla tarpeen hankki pidempi tikku hämmennystä varten. :)Kyllä se jakolaatikko rungossa on kiinni kaikissa(?) maastureissa. Vaihdekeppien pituudet voivat kyllä aiheuttaa ongelmia, mutta nehän voi korjata jollain jatkokepillä, jonka pistää nippusiteillä alkuperäisen kepukan varteen kiinni. ;)
- MersuTONJouni
Sleeper kirjoitti:
Kuinka sitten on mahdollista, että porukka ajelee hj60/hj61:llä 33" tai 35" renkailla? Keltaisessapörssissä oli Blazer 38.5x15.5-15 renkailla ja oli kuulemma luvat ok.. Ajavat laittomilla autoilla? Onko säännöt muuttuneet jossain vaiheessa ja kyseiset autot on rakennettu ennen sääntöjen muutoksia?
Ennen pystyi leimaan isoja renkaita jopa ilman lupia. Ite leimasin 35" renkaat LJ:hin 30.12.2001, mutta eipä onnistuis enään kun 31" leimaus. Suurin osa "isopyöräisistä" taitaa kyllä olla ihan ominluvin tehtyjä... Jos vaikka kerran vuoteen saa rikesakon renkaista, niin eipä se paljon autoilun kustannuksia nosta. Sellaista se on elämä kun kaikki kiva kielletään.
- jamppa
Sleeper kirjoitti:
Kuinka sitten on mahdollista, että porukka ajelee hj60/hj61:llä 33" tai 35" renkailla? Keltaisessapörssissä oli Blazer 38.5x15.5-15 renkailla ja oli kuulemma luvat ok.. Ajavat laittomilla autoilla? Onko säännöt muuttuneet jossain vaiheessa ja kyseiset autot on rakennettu ennen sääntöjen muutoksia?
1998 tuli uusi laki autojen muuttamisesta, joka pisti rakentelijat ahtaammalle. Sitä ennen pystyi helpommin muuttamaan esim. renkaita.
- riksa
hj korin korotus rungosta.
-ota syylärin tunneli irti syyläristä ja linkoo mettään.
-löystä kaasuvaijeri(kiristä kun kaikki on tehty!)
- löystä tankin päästä letkut jotka lähtee eteenpäin (ei muita!)
- ota kaikki mutterit irti korin kiinnityksistä.
-poraa taakse palkkiin (yläpuolelta!) pulttien kohdalle reiät jotta saat ne helposti pois.(takimmaiset on ainoot joita varten tarttee porailla)
-ota kaikki korin kiinnitys pultit pois
-mene rautakauppaan ja osta pultit jotka on sen verran pitemmät kuin korotuspalikka on(kaikki ei oo saman mittaisia!!!).
-jarruputkissa on ylimääräistä riittävästi eikä kytkinmen letkukaan pane hanttiin.
-nosta koria sen verran että saat palikat kumit paikoilleen kokoajan tarkkaillen ettei mikään pane hanttiin.
-laita pultit kiinni (tarkista ensin että koppa suorassa!)
-katso letkut läpi, alavesi letkuu joutuu hieman reparoimaan ja takalämppärin letkut pitää myös lyhentää
-laita tankin päästä letkut kiinni (jatka tarvittaessa, älä yritä irti tankista! menee yleensä putki poikki).
-väännä tehostimen ympärillä olevaa peltiä sen verran ettei ota kiinni ohjausakseliin.
-tarkista kaikki letkut,johdot yms. ennen kuin rupeet starttaileen(ettei käy niin kuin itelle viimeksi! kierroksia riitti kun oli vaijeri hieman tiukalla!!
MIELESTÄNI TÄSSÄ PITÄIS OLLA KAIKKI. SAA REKLAMOIDA JOS JOTAIN PUUTTUU.- LaaLaa
Eli jakolaatikon keppiä pitää myös taivuttaa suoremmaksi (mutka juuressa) että menee lyhyt neliveto päälle kun kepin reikä ei riitä yli 50mm korotuksissa. Tai sitten järsit kepin aukkoa isommaks mutta kepin oikasu on helpompi.
- riksa
LaaLaa kirjoitti:
Eli jakolaatikon keppiä pitää myös taivuttaa suoremmaksi (mutka juuressa) että menee lyhyt neliveto päälle kun kepin reikä ei riitä yli 50mm korotuksissa. Tai sitten järsit kepin aukkoa isommaks mutta kepin oikasu on helpompi.
NIIN TOSIAAN UNOHTU SE PIKKU KEPUKKA VAIHDEKEPIN VIERESSÄ! sen reikää avartaa muutaman sentin taaksepäin niin saa hitaan puolen päälle. vanhassa nelivaihteisessa joutuu näivertelemään myös vinssin käyttö vivun reikää ja se vipu pitää irrottaa kopasta ennen kuin ryhtyy nostamaan koria, muuten menee vaijeri poikki.
- +?+
riksa kirjoitti:
NIIN TOSIAAN UNOHTU SE PIKKU KEPUKKA VAIHDEKEPIN VIERESSÄ! sen reikää avartaa muutaman sentin taaksepäin niin saa hitaan puolen päälle. vanhassa nelivaihteisessa joutuu näivertelemään myös vinssin käyttö vivun reikää ja se vipu pitää irrottaa kopasta ennen kuin ryhtyy nostamaan koria, muuten menee vaijeri poikki.
Ja tämä kaikki tapahtui pajalla vai?
- Riksa
+?+ kirjoitti:
Ja tämä kaikki tapahtui pajalla vai?
eka korotus meni ihan oman tallin suojissa ja toinen meni pajalla ja loput taas omalla tallilla. :)
- vihree hj
Riksa kirjoitti:
eka korotus meni ihan oman tallin suojissa ja toinen meni pajalla ja loput taas omalla tallilla. :)
Jos haluut ne mpegit, niin tuo niitä levyjä..
- riksa
vihree hj kirjoitti:
Jos haluut ne mpegit, niin tuo niitä levyjä..
podet varmaan rapulaa vielä tähän aikaan joten pitää tuoda varmaan illemmalla :D
- vihree hj
riksa kirjoitti:
podet varmaan rapulaa vielä tähän aikaan joten pitää tuoda varmaan illemmalla :D
joooooooooooo.............joooooooooooooooo......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553723- 312134
- 402034
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171711Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401522Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251472- 791423
- 1371154
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221113