Olivatko helluntalaisten mielestä Elohim, El ja Jahve yksi ja sama Jumala vai eri jumalia.
Elohim, El ja Jahve
11
526
Vastaukset
- kiertelee
joka palstalla kyselemässä samaa kysymystä? Kai kaikki kristityt pitävät noita kolmea nimeä yhden ja saman Jumalan eri niminä. Et kai usko johonkin hämärään gnostilaisoppiin tai peräti avaruusolentojumaliin?
- Kuusinen
Niinkö tuo lienee. Onkohan sitten muslimien Allah´kin yksi saman jumalan nimistä?
- poika
Kuusinen kirjoitti:
Niinkö tuo lienee. Onkohan sitten muslimien Allah´kin yksi saman jumalan nimistä?
niin huomaat, että he käyttävät Jumalasta arabian kielellä nimitystä Allah. Meillä kristittyinä ei ole eri Jumala kuin islamilaisten Allah. Kolme Lähi-Idän uskontoa, juutalaisuus, kristinusko ja islam tulevat kaikki samalta alueelta eli samasta juuresta. Meillä on paljon yhteistä keskenämme. Kaikki em. ovat ns. monoteistisia uskontoja. Juutalaisten Jahve, kristittyjen Jumala (God, Gud) ja muslimien Allah on sama Jumala.
- vielä sen
poika kirjoitti:
niin huomaat, että he käyttävät Jumalasta arabian kielellä nimitystä Allah. Meillä kristittyinä ei ole eri Jumala kuin islamilaisten Allah. Kolme Lähi-Idän uskontoa, juutalaisuus, kristinusko ja islam tulevat kaikki samalta alueelta eli samasta juuresta. Meillä on paljon yhteistä keskenämme. Kaikki em. ovat ns. monoteistisia uskontoja. Juutalaisten Jahve, kristittyjen Jumala (God, Gud) ja muslimien Allah on sama Jumala.
miten Allah ja YHWH ovat sama jumala? Hepreaksi Chemosh oli el mutta ei kai sentään sama kuin israelilaisten oma Jumala , YHWH?
- poika
vielä sen kirjoitti:
miten Allah ja YHWH ovat sama jumala? Hepreaksi Chemosh oli el mutta ei kai sentään sama kuin israelilaisten oma Jumala , YHWH?
Allah on Jumalan nimi islamissa ja Jahve on Jumlan nimi juutalaisuudessa. Jumala on Jumalan nimi kristinuskossa Suomessa. Nämä kolme lähi-Idän uskontoa palvelevat samaa Jumalaa, joka on luonut taivaan ja maan. Pelastuskäsityksessä on eroja ja Jeesuksen jumaluuden hyväksyy ainoastaan kristinusko.
- .on
poika kirjoitti:
Allah on Jumalan nimi islamissa ja Jahve on Jumlan nimi juutalaisuudessa. Jumala on Jumalan nimi kristinuskossa Suomessa. Nämä kolme lähi-Idän uskontoa palvelevat samaa Jumalaa, joka on luonut taivaan ja maan. Pelastuskäsityksessä on eroja ja Jeesuksen jumaluuden hyväksyy ainoastaan kristinusko.
hepreaksi el, sama sana (ja alkujuuri) on allahissa, tarkoittaa arabiaksi jumala. MUTTA Israelin jumala on YHWH, tämän niminen Jumala , ei siis Dagon , Krisna tai Zeus jotka myös ovat jumalia, mutta eivät silti ole YHWH. Millä perusteella Allah on sama kuin israelilaisten jumaluus joka identifioi itsensä juuri nimenomaan ja vain YHWH:ksi?
En siis halua kuulla mikä on jumala-sana eri kielillä , vaan millä perusteella YHWH olisi allah mutta ei olekaan Ahti, Apollo tai Ganesh jotka myös olivat tai yhä ovat jumalia? Ole hyvä ja perustele. - poika
vielä sen kirjoitti:
Chemosh tai suomeksi Kemos on moabilaisten jumala, jota he palvelivat (2. Kun. 23:13; Jer. 48:7,13). Tämä ei suinkaan ole sama kuin israelilaisten palvelema Jahve.
- .sehän
poika kirjoitti:
Chemosh tai suomeksi Kemos on moabilaisten jumala, jota he palvelivat (2. Kun. 23:13; Jer. 48:7,13). Tämä ei suinkaan ole sama kuin israelilaisten palvelema Jahve.
juuri on pointtini. Mutta edelleen - millä perusteella väität että Allah ja YHWH ovat sama?
- poika
.sehän kirjoitti:
juuri on pointtini. Mutta edelleen - millä perusteella väität että Allah ja YHWH ovat sama?
Normatiivinen juutalaisuus syntyi Babylonian vankeuden (n. 500-450 eKr)aikana. Tuolloin korostui juutalaisuuden keskeiset asiat: Jahven palvonta, laki (Toora), sapatti, ympärileikkaus ja synagooga. Mooses kohtasi Jahven (2. Moos. 3:14). Jumalan nimeä (Jahve) israelilaiset pitivät pyhänä eivätkä lausuneet sitä, vaan käyttivät muita nimiä kuten Adonai. Mooses vaikutti reilut 500 vuotta ennen Babylonin vankeutta.
Kristinusko syntyi Jeesuksen aikana tai aivan kohta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen jälkeen, kun Kristusta ryhdyttiin saarnaamaan ylösnousseena Herrana sekä juutalaisten että pakanoiden keskuudessa.
Islamilaisuuden perustaja on Muhammed. Katsotaan, että islamilaisuus syntyi Lähi-Idässä noin 630 jKr paikkeilla. Muhammed sai vaikutteita sekä juutalaisuudelta että kristinuskolta. Vaikka heillä on oma pyhä kirjansa Koraani. Näillä kolmella maailmanuskonnolla juutalaisuus, krisitinusko ja islam on paljon yhteistä.
Jos asut Helsingin puolella, niin ota yhteys islamilaiseen seurakuntaan ja heidän imamiinsa, Khodr on hänen nimensä. Hän on esiintynyt usein TV:ssä. Olen ollut hänen opettajansa omakielisten opettajien täydennyskoulutuksen yhteydessä. Hän voi kertoa sinulle lisää tietoja siitä, millaisia vaikutteita Muhammed sai juutalaisuudelta ja kristinuskolta. Uskon, että Khodr vahvistaa näkemyksen, että juutalaisten Jahve, kristittyjen Jumala ja muslimien Allah on sama Jumala.
Lisäksi voit ottaa yhteyttä juutalaiseen seurakuntaan ja pyytää seurakunnan johtajaa vastaamaan esittämääsi kysymykseen. En ole aivan varma siitä, onko heillä rabbia, mutta seurakunnan johtaja on kuitenkin. - toisen
poika kirjoitti:
Normatiivinen juutalaisuus syntyi Babylonian vankeuden (n. 500-450 eKr)aikana. Tuolloin korostui juutalaisuuden keskeiset asiat: Jahven palvonta, laki (Toora), sapatti, ympärileikkaus ja synagooga. Mooses kohtasi Jahven (2. Moos. 3:14). Jumalan nimeä (Jahve) israelilaiset pitivät pyhänä eivätkä lausuneet sitä, vaan käyttivät muita nimiä kuten Adonai. Mooses vaikutti reilut 500 vuotta ennen Babylonin vankeutta.
Kristinusko syntyi Jeesuksen aikana tai aivan kohta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemisen jälkeen, kun Kristusta ryhdyttiin saarnaamaan ylösnousseena Herrana sekä juutalaisten että pakanoiden keskuudessa.
Islamilaisuuden perustaja on Muhammed. Katsotaan, että islamilaisuus syntyi Lähi-Idässä noin 630 jKr paikkeilla. Muhammed sai vaikutteita sekä juutalaisuudelta että kristinuskolta. Vaikka heillä on oma pyhä kirjansa Koraani. Näillä kolmella maailmanuskonnolla juutalaisuus, krisitinusko ja islam on paljon yhteistä.
Jos asut Helsingin puolella, niin ota yhteys islamilaiseen seurakuntaan ja heidän imamiinsa, Khodr on hänen nimensä. Hän on esiintynyt usein TV:ssä. Olen ollut hänen opettajansa omakielisten opettajien täydennyskoulutuksen yhteydessä. Hän voi kertoa sinulle lisää tietoja siitä, millaisia vaikutteita Muhammed sai juutalaisuudelta ja kristinuskolta. Uskon, että Khodr vahvistaa näkemyksen, että juutalaisten Jahve, kristittyjen Jumala ja muslimien Allah on sama Jumala.
Lisäksi voit ottaa yhteyttä juutalaiseen seurakuntaan ja pyytää seurakunnan johtajaa vastaamaan esittämääsi kysymykseen. En ole aivan varma siitä, onko heillä rabbia, mutta seurakunnan johtaja on kuitenkin.antanut väitteitä ja nyt lisäksi osoitteita joista minun mielestäsi pitää kysyä. Kysyn kuitenkin sinulta, tässä ja nyt.
Tunnen lähi-idän uskontojen syntyhistorian. Se että nuoremmat lainaavat vanhemmilta ja ottavat niistä vaikutteita omiin tarpeisiinsa on fakta, mutta EI todista että niillä olisi sama jumala. Pyydän että osoitat että YHWH ja Allah ovat sama , väite ei ole todiste.
Kerran vielä: millä perusteella Allah on sama kuin YHWH? Koraaniin voi siis mielestäsi Allahin tilalle kirjoittaa Allahin oman erisnimen, joka on YHWH. Arveletko että imaami Khodr on tätä mieltä tai rabbi Edelmann? Epäilen, enkä minäkään ole. Miksi minun pitäisi olla, kerro nyt jo!
- mamabeard
Elohim, El ja Jahve. Yksi ja sama.
Allah islamilaisuudessa ei sama.
Mutta kun arabikristityt käyttävät Jumalasta nimeä Allah, silloin on kyseessä sama Jumala kuin juutalaisilla ja kristityillä, koska he ei tuolla nimellä nimitä sitä Muhammedin demonisten ilmestysten Jumalaa josta Koraani puhuu, vaan nimenomaan kristittyjen Jumalaa, jota sanovat omalla kielellään Allahiksi.
Jumala on minä-olen-se-joka-minä-olen.
Hän on ihmisten selityksistä, mielipiteistä, uskonnoista ja uskomuksista riippumaton. Itsessään oleva. Hän on juuri se joka Hän on ja Hänet löydetään juuri sillä tavalla kuin Hän itse on tehnyt ja tekee itsensä löydettäväksi.
Jumala ei koskaan kieltänyt ettei Hän olisi Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala. Mutta kun kaikkiin nimityksiin saattaa ajan oloon tulla merkityssisältöä että keskitymmekin lopulta omiin mielikuviin ja käsityksiin Jumalasta enemmän kuin todella Häneen itseensä, silloin on hyvä muistuttaa mieleensä mitä Moosekselle todella sanottiin.
Jumala ei suinkaan korvannut nimitystä "Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala" tai jotakin Hänestä käytettyä nimeä uudella nimellä niin, että tätä uutta nimeä voitaisiin alkaa käyttää kuten vanhoja, tehden taas yhdestä nimestä Jumala Jumalan paikalle, vaan Jumala korostaa että kaikkien niiden nimien takana joilla Hän sallii itseään nimitettävän Hän kuitenkin on nimityksistä riippumaton Herra.
Hän on MINÄ OLEN jota emme voi määrätä emmekä hallita.
Hän pelastaa ihmiset juuri sitä kautta jonka Hän itse on pelastuksen tieksi asettanut ja sen Hän on Raamatussa ilmoittanut ja sen Hän kykenee jokaiselle sydämelle ilmaisemaan jos todella olemme totuudesta kiinnostuneet.
Jeesus Kristus on Immanuel (Jumala meidän kanssamme).
Ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa todellinen Jumala, YHWH, on meidän kanssamme. Hänessä on syntien anteeksiantamus, lunastus ja sovitus, lapseksi ottaminen.
Kukaan ei voi tulla Isän tykö muuta tietä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207