Mikä on metallia?

Horns&Tail

Mikä on metal ja mikä ei oo metal?

Elikkäs, sanokaa bändi, joka ei ole ihan metallia vaan ennemminkin vaikka hard rockia tai rockia tai jotain muuta. Missä se raja kulkee? Mikä taas on metallia rimaa hipoen?

Mulle ei oikein mene jakeluun toi rajan veto.

No entäs sitten heavy???

20

2265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...että kaikilla tuntuu olevan asioista eri mielipide. Toisinaan se raja on todella häilyvä. Heavy on ehkä liikkuvampaa, mahdollisesti melodisempaa metalliin nähden, rockin taas erottaa kompista ja sointukierrosta. Rockissa on selkeämpi rockin kaava, jonka yleensä kuulee, vaikka ei oliskaan asiantuntija.

      Heavy: esim Iron Maiden, Accept, Queensryche ja Helloween

      Metalli: esim Venom, Celtic Frost ja Slayer

      Rock ( hard rock): esim Kiss, Motörhead ja Deep Purple

      Kaikista toista pääluokista löytyy vielä mahottomasti eri genrejä...eroa niiden välillä on toisinaan mahdotonta selittää, sen ymmärtää vain kuuntelemalla. Itse oon todella kyllästynyt luokitteluun...kaikkein häilyvin raja tuntuu olevan juuri hevin ja metallin välillä. Mun puolesta kaiken voisi laittaa heavy-otsikon alle. Joku joskus sanoi täällä, että kaikki metalli on heviä, mutta kaikki hevi ei ole metallia. Siitäkin voi olla montaa mieltä.

      • Ahrimon

        Mun mielestä se on enemmänkin niin että kaikki hevi on metallia (hevimetallia), mutta kaikki metalli ei ole heviä (onhan vaikkapa black metallia, joka ei ole missään nimessä heviä).

        Sitten voi tietty miettiä, onko hard rock heviä. Metallia se ei ainakaan ole. Toisaalta jos hard rock (tai edes osa siitä) on heviä ja kaikki hevi on metallia, niin hard rockinkin pitää tällä logiikalla olla metallia. Mitä se ei ole. Eli hard rock ei siis voi olla heviä, metallia eikä hevimetallia.

        Tämä on vain mun mielipide, jonka olen vähän yli 20 vuoden "metallikokemuksella" (onpas teräsbetonimainen sana) omaksunut.


      • TOTCFUARTD

        Rajaa on todella vaikea piirtää. Metal Archivesilla esimerkiksi on tunnetusti varsin tiukka linja sen suhteen, mikä on metallia ja mikä taas ei. Itse en edes piittaa moisesta; jos musiikki on hyvää, niin se on hyvää. Kuului se sitten genreen tai toiseen. Piste.


      • Horns&Tail
        TOTCFUARTD kirjoitti:

        Rajaa on todella vaikea piirtää. Metal Archivesilla esimerkiksi on tunnetusti varsin tiukka linja sen suhteen, mikä on metallia ja mikä taas ei. Itse en edes piittaa moisesta; jos musiikki on hyvää, niin se on hyvää. Kuului se sitten genreen tai toiseen. Piste.

        Unohdan näköjään sen mainita, että pidän aika monenlaisesta rock- ja popmusiikista. Hevi nyt on parasta.


      • Kyllä aina pitänyt heviä ja metallia ihan samana saiana. Heavymetal eli raskas metalli.


      • Gore
        Ahrimon kirjoitti:

        Mun mielestä se on enemmänkin niin että kaikki hevi on metallia (hevimetallia), mutta kaikki metalli ei ole heviä (onhan vaikkapa black metallia, joka ei ole missään nimessä heviä).

        Sitten voi tietty miettiä, onko hard rock heviä. Metallia se ei ainakaan ole. Toisaalta jos hard rock (tai edes osa siitä) on heviä ja kaikki hevi on metallia, niin hard rockinkin pitää tällä logiikalla olla metallia. Mitä se ei ole. Eli hard rock ei siis voi olla heviä, metallia eikä hevimetallia.

        Tämä on vain mun mielipide, jonka olen vähän yli 20 vuoden "metallikokemuksella" (onpas teräsbetonimainen sana) omaksunut.

        Hevi = Sitä soitetaan sukkahousut jalassa

        Metalli = Sitä soitetaan farkut jalassa

        Rock = Sitä soitetaan keski-ikäisille hipeille


    • ...

      Entäs se sana "hevi"?

      Tarkoitetaanko sillä kaikkea mahdollista metallimusiikkia (Heavy, Thrash, Death, Doom, jne.) Vai tarkoitetaanko hevillä sitä perinteistä Heavy Metallia?

      • Horns&Tail

        Koko jutska tuli mieleeni tuosta Guns 'n Roses jutusta tuossa alempana, kun joku ihmetteli miksi se on tällä palstalla.

        Eli mikä bändi on "tarpeeks rankka" ollakseen metal/heavy yleensäkin ja mikä taas ei ihan sitä ainakaan yleisesti ottaen puhtaimmillaaan ole. Tällaisia rajatapauksia.

        Olen joka aika vanha ukko ja jos joku kysyisi millainen poppoo se Gunnarit on , vastaisin ekana että hevibändi. Eihän se nyt ainakaan metallia kuitenkaan ole. Muitakin vastaavia on. Jo nuoruudessani kiisteltiin onko AC/DC heviä. No ei oo, mutta monen asiaa tuntemattoman mielestä se on. (Se on kai hard rockia)


      • Blood-n-Fire
        Horns&Tail kirjoitti:

        Koko jutska tuli mieleeni tuosta Guns 'n Roses jutusta tuossa alempana, kun joku ihmetteli miksi se on tällä palstalla.

        Eli mikä bändi on "tarpeeks rankka" ollakseen metal/heavy yleensäkin ja mikä taas ei ihan sitä ainakaan yleisesti ottaen puhtaimmillaaan ole. Tällaisia rajatapauksia.

        Olen joka aika vanha ukko ja jos joku kysyisi millainen poppoo se Gunnarit on , vastaisin ekana että hevibändi. Eihän se nyt ainakaan metallia kuitenkaan ole. Muitakin vastaavia on. Jo nuoruudessani kiisteltiin onko AC/DC heviä. No ei oo, mutta monen asiaa tuntemattoman mielestä se on. (Se on kai hard rockia)

        Rajanveto on muutenkin perseestä, mutta musiikkikritiikkiä työkseni kirjoittavana sitä on pakko harrastaa. Rajat ovat keinotekoisia eivätkä päde moneenkaan bändiin. Hyvin harva artisti on loppujenlopuksi tyylilajinsa puhdas edustaja.

        Hevin erottaa selkeimmin muusta metallista laulu. Hevissä lauletaan korkealta ja kovaa, metallissa rosoisemmin, öristen tai puhtaasti "normaalilla" äänellä. Tässä tietenkin johtaa harhaan termi power metal, jossa on hevilaulu, mutta joka luokitellaan metalliksi. 1980-luvulla tuota olisi nimitetty yksinkertaisesti heavy metalliksi (metalli-sana tuossakin). Wikipediassa on yritetty tehdä jotain rajanvetoja näille tai ainakin selittää taustoja, mutta melkoista tuulimyllyjä vastaan nahisteluahan tuo on.

        Jotkuthan keksivät näitä genrejä ihan huvikseen: esim HIM love metalleineen ei ole sen kummempaa kuin rockia.

        Näistä voi keksiä myös hauskoja seuraleikkejä illanistujaisiin: mikä on vuoristohevin, viiksihevin, sankarihevin ja pilluhevin ero?


      • Rausku
        Horns&Tail kirjoitti:

        Koko jutska tuli mieleeni tuosta Guns 'n Roses jutusta tuossa alempana, kun joku ihmetteli miksi se on tällä palstalla.

        Eli mikä bändi on "tarpeeks rankka" ollakseen metal/heavy yleensäkin ja mikä taas ei ihan sitä ainakaan yleisesti ottaen puhtaimmillaaan ole. Tällaisia rajatapauksia.

        Olen joka aika vanha ukko ja jos joku kysyisi millainen poppoo se Gunnarit on , vastaisin ekana että hevibändi. Eihän se nyt ainakaan metallia kuitenkaan ole. Muitakin vastaavia on. Jo nuoruudessani kiisteltiin onko AC/DC heviä. No ei oo, mutta monen asiaa tuntemattoman mielestä se on. (Se on kai hard rockia)

        Genren määrittely rippuu tulkintatilanteesta ja -ajasta sekä vertailukohteista.

        Mutta yleisesti ottaen 'metalli' ja 'heavy' yleistermeinä tarkoittavat lähes kaikkea Iron Maidenista Rotten Soundiin.

        Heavy perustuu hard rockiin, joten esim. Led Zeppelin on arvostettu rock/hardrock-yhtye mutta myös ensimmäisiä heavyrock-yhtyeitä.

        'Heavy' voi siis viitata sekä yleisesti metallimusiikkiin että klassiseen heavyyn kuten Iron maiden, Deep Purple yms...

        Gunnarit on mielestäni lähinnä hard rockia ja saahan sitä tällää käsitellä - kyllä bittiviidakkoon aloituksia sopii :)

        Genret ovat aina kuitenkin summittaisia kuvauksia. Ja uudet bändit tekevät aina jotain mikä ei ole 'aitoa ja oikeaa' ja sitten syntyy taas uusi genre tai vanha herää henkiin tms.


    • jea

      oma käsitykseni asiasta on niin että Metal o päägenre josta helposti käytetään yleistä ilmaisua "hevi" vaikka hevi metal on kyllä yksi metallin pääluokista niinkun esim. black metal ja death metal. (näin minä asian olen sisäistänyt)

      noita rajoja on hieman hankala määrittä, mutta wasara on käsittääkseni hard rock:n ja hevin rajalla... empä ny osaa miin esimerkkejä antaa kun harvemmin tämän tyylistä musiikkia tulee kuunneltua

      • tjaapajaa

        Minullekin on jotenkin iskostunut, että metalli olisi laajempi käsite ja "hevi" sitten joku sen alakäsite. Jotkut taas sanovat, että se olisi juuri päinvastoin, että metalli olisi hevin alagenre. Vaan täytyypä sanoa ihan suoraan, että itse en ole koskaan osannut luokitella musiikkia kategorioihin, se jako menee suunnilleen rock ja klassinen.


      • TOTCFUARTD
        tjaapajaa kirjoitti:

        Minullekin on jotenkin iskostunut, että metalli olisi laajempi käsite ja "hevi" sitten joku sen alakäsite. Jotkut taas sanovat, että se olisi juuri päinvastoin, että metalli olisi hevin alagenre. Vaan täytyypä sanoa ihan suoraan, että itse en ole koskaan osannut luokitella musiikkia kategorioihin, se jako menee suunnilleen rock ja klassinen.

        Jos aivan väkipakolla haluaa erottaa metallin heavysta, voisi kenties sanoa, että metalli syntyi vasta thrashin myötä. Sitä ennen oli vain heavy metalia eli heviä. No joo. Samalla rajanvetotekniikalla ainoastaan traditionaalinen heavy metal on heviä, ja uudemmat alalajit kuuluvat metallin puolelle. Mutta eihän se näin yksinkertaista tietenkään ole...


      • jea
        TOTCFUARTD kirjoitti:

        Jos aivan väkipakolla haluaa erottaa metallin heavysta, voisi kenties sanoa, että metalli syntyi vasta thrashin myötä. Sitä ennen oli vain heavy metalia eli heviä. No joo. Samalla rajanvetotekniikalla ainoastaan traditionaalinen heavy metal on heviä, ja uudemmat alalajit kuuluvat metallin puolelle. Mutta eihän se näin yksinkertaista tietenkään ole...

        ite itseasiassa kuulen moisen genrejaon vasta ekaa kertaa vaikka metalli musiikkia on tullu jo jonkin aikaa kuunneltua. Mutta ainakin kaikki asian tuntevammat puhuvat yleisesti puhuttaessa metallimusiikista esim. lehdet tai radiossa. Mutta sen on voinut olla että ennen muita raskaampia tyylilajja on puhuttu vain hevistä ja sitten kun enemmän on tullut raskaita tyylilajeja jotka on haluttu genrettää johonkin ja sitten on varmaan metalli päägenreksi syntynyt, mutta en tiiä sitten...


      • Horns&Tail
        TOTCFUARTD kirjoitti:

        Jos aivan väkipakolla haluaa erottaa metallin heavysta, voisi kenties sanoa, että metalli syntyi vasta thrashin myötä. Sitä ennen oli vain heavy metalia eli heviä. No joo. Samalla rajanvetotekniikalla ainoastaan traditionaalinen heavy metal on heviä, ja uudemmat alalajit kuuluvat metallin puolelle. Mutta eihän se näin yksinkertaista tietenkään ole...

        Nyt olet aika samoilla linjoilla, mitä oikeastaan itse olen päätellyt.

        Tuo thrash-jutska saattaa olla se asian ydin ja alkuperä.


    • Silver.Fox

      Niin siis, mä oon ainakin saannu ihan eri käsityksen, joka osottautui sitten aika vääräksi :o Oon olettanut, että metalli on sitä melodisempaa ja hevi sitä nopeampaa tai jtn. Mutta näköjään oletukseni kääntyi ylös alaisin. Mutta rockin sitten tunnistaa ihan helposti :)
      Kiitos kun oikaisitte käsitykseni, että mikä on metallia ja mikä heviä.. Oon ollu palikka ^^ kyl mä sit sitä hevii osaan kai luokitellakkin loppujen lopuks, mutta oli metalli ja hevi menny sekasin.
      _Välikysymys_: Voiko Avril Lavingen luokitella rockiksi? Kaverini väittää, että se olisi rockia, mutta mistä kohtaa...

    • TOTCFUARTD

      Nyt kun hevin ja metallin ero on sitten "selvitetty", olisi kaiketi paikallaan jatkaa asian vierestä. Eli miten speed ja thrash metal eroavat toisistaan? Tämä kysymys on joskus askarruttanut meikäläistä. Molemmat lajityypit syntyivät 80-luvulla, mutta missä vaiheessa speed muuttui thrashiksi - tai niiden rinnakkaiselo alkoi? Edustavatko esim. Metallican kakkos-, kolmos- ja neloslevy tyylipuhdasta speediä, ja ensimmäisistä thrash-levytyksistä vastasivat sitten vaikka Slayer ja Sepultura. Aika karut esimerkit, tiedän, mutta jostainhan se on lähdettävä kysymystä valottamaan. Ja jos näiden mammuttien musiikillista suuntausta vielä niputtamaan, niin itse pidän esim. Exoduksen ja Metal Churchin ensimmäisiä älpyköitä nimenomaan speed metalina.

    • suostu

      ymmärtämään, miksi genreily ketään kiinnostaisi. Hyvä musiikki on hyvää musiikkia, piste. Miksi rajoittaa itseään jonkun typerän luokittelun vuoksi? Eikö se ole yks helvetin hailea, millä nimellä musiikkia kutsutaan?

    • mojova

      sovitaanko niin että vasen on metallii ja oikee heavyy,niin sitte siinä keskellä ne sopivasti yhtyy...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1663
    2. 44
      1003
    3. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      62
      958
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      929
    5. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      60
      908
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      879
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      840
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      785
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      768
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      752
    Aihe