Augsburgin tunnustuksen puolustus
Tätä uskoa sitten koettelemusten keskellä yhä uudestaan vahvistavat evankeliumin sanat ja sakramenttien käyttäminen.
Nämähän ovat uuden liiton merkkejä eli syntien anteeksiantamuksen merkkejä. Ne siis jakavat syntien anteeksiantamusta, niin kuin Herran ehtoollisen asetussanat selvästi (Matt. 26:26 - 28) todistavat:
"Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan", "Tämä on uuden liiton malja" jne.
Näin usko syntyy ja se vahvistuu synninpäästöstä, evankeliumin sanan kuulosta ja sakramenttien käytöstä, niin ettei se joudu tappiolle taistelussaan synnin ja kuoleman kauhuja vastaan.
Sakramentista
3
176
Vastaukset
Tähän voi uskovaisetkin yhtyä:
"Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).
Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:
1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.- Luteerusfani
Weha, olet pahasti käsittänyt väärin.
1)
1 Kor 4: 15-17 (Paavali Korinton riidoissa).
Sinun tuomasi "vastaansanomaton " lause ei
todista kasteesta yhtään mitään (mitä sinä yrität todistaa).
- Kun Paavali sanoo "ei lähettänyt minua kastamaan", ei hän puhu kasteesta, vaan
siitä, että antoi kastamisen veli Siilakselle ja muille.
- Tämän hän sanoo siksi, että riitojen johdosta
syntyi puolueita sen perusteella, kuka minkin oli
kastanut. Nyt hän sanoi itsestään, että on onneksi kastanut vain muutaman, niin kukaan ei
voi hakeutua hänen selkänsä taakse.
2)
Usko syntyy Jumalan sanasta Pyhän Hengen voimasta.
Se sana ja se voima on
- ehtoollisessa ja kasteessa. Sille, joka sen sanan uskoo. Sinä et ylpeänä usko.
- Siinä kukaan ihminen EI OLE isä. Ei edes Paavali.
Paavali puhuu opettajana ja yhtenäisyydestä seurakunnassa.
3)
Se on kumma, kun te sanotte itseänne lestadiolaiseksi, mutta kuitenkin hylkäätte
Tunnustuskirjat joihin Laestadius sitoutui vahvasti. Luteerusfani kirjoitti:
Weha, olet pahasti käsittänyt väärin.
1)
1 Kor 4: 15-17 (Paavali Korinton riidoissa).
Sinun tuomasi "vastaansanomaton " lause ei
todista kasteesta yhtään mitään (mitä sinä yrität todistaa).
- Kun Paavali sanoo "ei lähettänyt minua kastamaan", ei hän puhu kasteesta, vaan
siitä, että antoi kastamisen veli Siilakselle ja muille.
- Tämän hän sanoo siksi, että riitojen johdosta
syntyi puolueita sen perusteella, kuka minkin oli
kastanut. Nyt hän sanoi itsestään, että on onneksi kastanut vain muutaman, niin kukaan ei
voi hakeutua hänen selkänsä taakse.
2)
Usko syntyy Jumalan sanasta Pyhän Hengen voimasta.
Se sana ja se voima on
- ehtoollisessa ja kasteessa. Sille, joka sen sanan uskoo. Sinä et ylpeänä usko.
- Siinä kukaan ihminen EI OLE isä. Ei edes Paavali.
Paavali puhuu opettajana ja yhtenäisyydestä seurakunnassa.
3)
Se on kumma, kun te sanotte itseänne lestadiolaiseksi, mutta kuitenkin hylkäätte
Tunnustuskirjat joihin Laestadius sitoutui vahvasti.1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
---Paavali oli synnyttänyt korintialaiset evankeliumin sanalla.---Paavali oli kastanut vain muutaman korintossa:
1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.
Kasteessa ei siis uudestisynnytty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861699Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,171075Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.981027Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79952- 91794
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot146759Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51754Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs49681- 53674
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51661