Mikä veneeksi

Noviisi

Olen hankkimassa ensimmäistä omaa venettä!
Tilaa kaksi aikuista ja kaksi lasta. Tilaa sais olla muutamalle vieraalle. Rahaa ajattelin käyttää noin 25k€. Auttakaa valinnassa. Palstoilla on monen laista ja hintasta venettä.

74

21289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittelen

      Olisi hyvä lähteä liikkeelle jostain 8 metrin veneestä. Esim avanche 24. Siihen mahdutte kivasti kaikki ja saat tuon rahasumman kulutettua helposti kun vähän varustelet lisää. Isompaa ei alkuun kannata ostaa ja ne maksavatkin jo paljon enemmän.

    • Kahdesti

      Itse säästäisin vähän lisää rahaa ja hankkisin uuden/uudehkon Bavarian. Tahtoo nuo vanhemmat veneet olla jo homeen kyllästämiä ja osien uusimisia joutuu tekemään jatkuvasti...

    • ArilLa-62

      hanki asuntovaunu. Jotta edes saisit pienen aavistuksen mitä purjehdus on niin se vaatii se 2-3 vuoden kokemuksen. jos perheellä ei ole purjehduskokemusta niin Bavaria on minimi mihin ne suostuvat. Vai kuvitteltko että perhe on valmis telttaretkelle homeiseen 80-luvun veneeseen jonka varusteet on telttaretkeily tasoa.

      • jauha

        paskaa. Purjehdus on kivaa ja simppeliä. Ihmettelin aikaisemmin että voiko mikään noin suosittu ja laaja-alainen homma olla niin vaikeaa kuin kärisijät väittivät, ja koska testaamaan pääseminen oli niin hankalaa "anna mä teen tän kun oon niin kokenut"-tyyppien omiessa kaikki hommat hankin oman pikkuisen purkkarin.

        Kun hankkii paatin joka ei ole vaikea purjehtia, sillä EI OLE VAIKEA PURJEHTIA! Yllättävää, eikö totta!

        Venho lipuu muutaman solmun vauhtia eikä yleensä edes kolhiessaan saa aikaan mitään todella pahaa. Moottori persiisiin ja sillä pahat paikat ja maalaisjärjellä ja luonnollisesti mahdollisimman hyvällä esiperehtymisellä ei todella ole normaalijärkiselle aikuiselle paha keissi. Haastettahan toki riittää useaksi eliniäksi, mutta aloituskynnystä pidetään naurettavan korkeana. Itse luin parit oppaat, sitten koneella ulos, keula piihin ja rättiä ulos. He-le-ve-tin jännää ja nastaa ja antoisaa ensi hetkistä lähtien. Purjehduksen opettajan vierailtua veneellä opin, että se mitä oppaissa sanotaan pitää paikkansa. Vaikeinta on tajuta että siihen oikeasti pystyy ihan kuka vaan, kunhan puntti ei liikaa tutise.

        Olen puhunut.

        Ai niin, meriteiden säännöt pitää osata.


      • eräs aloittelija
        jauha kirjoitti:

        paskaa. Purjehdus on kivaa ja simppeliä. Ihmettelin aikaisemmin että voiko mikään noin suosittu ja laaja-alainen homma olla niin vaikeaa kuin kärisijät väittivät, ja koska testaamaan pääseminen oli niin hankalaa "anna mä teen tän kun oon niin kokenut"-tyyppien omiessa kaikki hommat hankin oman pikkuisen purkkarin.

        Kun hankkii paatin joka ei ole vaikea purjehtia, sillä EI OLE VAIKEA PURJEHTIA! Yllättävää, eikö totta!

        Venho lipuu muutaman solmun vauhtia eikä yleensä edes kolhiessaan saa aikaan mitään todella pahaa. Moottori persiisiin ja sillä pahat paikat ja maalaisjärjellä ja luonnollisesti mahdollisimman hyvällä esiperehtymisellä ei todella ole normaalijärkiselle aikuiselle paha keissi. Haastettahan toki riittää useaksi eliniäksi, mutta aloituskynnystä pidetään naurettavan korkeana. Itse luin parit oppaat, sitten koneella ulos, keula piihin ja rättiä ulos. He-le-ve-tin jännää ja nastaa ja antoisaa ensi hetkistä lähtien. Purjehduksen opettajan vierailtua veneellä opin, että se mitä oppaissa sanotaan pitää paikkansa. Vaikeinta on tajuta että siihen oikeasti pystyy ihan kuka vaan, kunhan puntti ei liikaa tutise.

        Olen puhunut.

        Ai niin, meriteiden säännöt pitää osata.

        Kyse ei olekaan siitä onko purjehtiminen vaikeaa vai ei, vaan siitä millaisissa oloissa perhe suostuu asumaan.
        Omat vanhat 80-luvun veneen patjat haisevat vaikka ulkoisesti niissä ei ole mitään vikaa. Tajusin sen vasta eilen kuinka paljon, kun kävin kuivassa lämpimässä varastossa, jossa niitä säilytetään, oli tuttu "veneen tuoksu".

        jos perheellä ei ole retkeilyhenkeä on purjehdus heille piinaa.


      • Bavarian
        eräs aloittelija kirjoitti:

        Kyse ei olekaan siitä onko purjehtiminen vaikeaa vai ei, vaan siitä millaisissa oloissa perhe suostuu asumaan.
        Omat vanhat 80-luvun veneen patjat haisevat vaikka ulkoisesti niissä ei ole mitään vikaa. Tajusin sen vasta eilen kuinka paljon, kun kävin kuivassa lämpimässä varastossa, jossa niitä säilytetään, oli tuttu "veneen tuoksu".

        jos perheellä ei ole retkeilyhenkeä on purjehdus heille piinaa.

        Ja vanhan veneen välillä saa monet uudet patjasarjat vaikka Unikulmasta mittatilaustyönä.
        Eniten ihmetyttää ne veneilijät, jotka teettää uudet päälliset vanhoihin toppauksiin. Itse pesin vanhat pesunkestävät päälliset ja vaihdoin sisään uudet superlonit. Eihän kukaan nuku kotonaankaan yli 20 vuotiaassa patjassa mukavasti.


      • Vain patjoista
        Bavarian kirjoitti:

        Ja vanhan veneen välillä saa monet uudet patjasarjat vaikka Unikulmasta mittatilaustyönä.
        Eniten ihmetyttää ne veneilijät, jotka teettää uudet päälliset vanhoihin toppauksiin. Itse pesin vanhat pesunkestävät päälliset ja vaihdoin sisään uudet superlonit. Eihän kukaan nuku kotonaankaan yli 20 vuotiaassa patjassa mukavasti.

        Esim. vaikka kuinka kävisi paikat läpi erilaisilla pesuaineilla häyrystämällä jne niin silti vanhasta ei saa uutta. toki siistiä saa mutta ei täysin puhdasta. Mittaan tehdyt salongin patjat joilla ei nukuta saavat hieman haistakkin vai saavatko? Missä kulkee hajun ja tuoksun raja?


      • Viki
        jauha kirjoitti:

        paskaa. Purjehdus on kivaa ja simppeliä. Ihmettelin aikaisemmin että voiko mikään noin suosittu ja laaja-alainen homma olla niin vaikeaa kuin kärisijät väittivät, ja koska testaamaan pääseminen oli niin hankalaa "anna mä teen tän kun oon niin kokenut"-tyyppien omiessa kaikki hommat hankin oman pikkuisen purkkarin.

        Kun hankkii paatin joka ei ole vaikea purjehtia, sillä EI OLE VAIKEA PURJEHTIA! Yllättävää, eikö totta!

        Venho lipuu muutaman solmun vauhtia eikä yleensä edes kolhiessaan saa aikaan mitään todella pahaa. Moottori persiisiin ja sillä pahat paikat ja maalaisjärjellä ja luonnollisesti mahdollisimman hyvällä esiperehtymisellä ei todella ole normaalijärkiselle aikuiselle paha keissi. Haastettahan toki riittää useaksi eliniäksi, mutta aloituskynnystä pidetään naurettavan korkeana. Itse luin parit oppaat, sitten koneella ulos, keula piihin ja rättiä ulos. He-le-ve-tin jännää ja nastaa ja antoisaa ensi hetkistä lähtien. Purjehduksen opettajan vierailtua veneellä opin, että se mitä oppaissa sanotaan pitää paikkansa. Vaikeinta on tajuta että siihen oikeasti pystyy ihan kuka vaan, kunhan puntti ei liikaa tutise.

        Olen puhunut.

        Ai niin, meriteiden säännöt pitää osata.

        Noin justiinsa!

        Onkos tuo purjehduksen "mystifiointi" ja aloituskynnyksen korostaminen sitten itseään rakastavien kokeneiden purjehtijoiden omanarvon korostusta vai purjehduskoulujen markkinointimeininkiä?

        Kuten sanoit:
        - "Purjehdus on kivaa ja simppeliä."
        - "Haastettahan toki riittää useaksi eliniäksi"

        Noihan se justiinsa on! Siinäpä sen toiminnan viehätys piilee ja jos lisäksi rakastaa merta, niin se on menoa...


      • Viki
        eräs aloittelija kirjoitti:

        Kyse ei olekaan siitä onko purjehtiminen vaikeaa vai ei, vaan siitä millaisissa oloissa perhe suostuu asumaan.
        Omat vanhat 80-luvun veneen patjat haisevat vaikka ulkoisesti niissä ei ole mitään vikaa. Tajusin sen vasta eilen kuinka paljon, kun kävin kuivassa lämpimässä varastossa, jossa niitä säilytetään, oli tuttu "veneen tuoksu".

        jos perheellä ei ole retkeilyhenkeä on purjehdus heille piinaa.

        Onhan tuo tossunalainen näkökulma jossain suhteessa tuttu, mutta onneksi olen kapteeni edes veneessäni!

        Tuo omituisia vaatimuksia ja haluja esittävä "perhe" ei ole mikään miehen tielle kohtalon heittämä juttu. Siihen kuuluu vaimo, ja jos purjehtija rakastuu johonkin hienohelmaan, joka ei keikkuvaan veneeseen astu, niin peiliin katsomaan kun syytä kärsimykseen haetaan!

        Lapset tekevät sitä mitä vanhemmatkin, ei meillä kukaan kysynyt yksivuotiaalta, jotta saisikos herran pyllyn pesaista ukkosmyrskyssä keikkuessa kesäkuunviileällä merivedellä - ei tosiaan. Eikä kysytty saisikos pikkuneidit ja herrat viedä muutamaksi päiväksi keikkumaan Itämerelle. Ymmärsivät meritautiin tultuaan koisia kellon ympäri... Veneen hankinta puolestaan oli vaimoni ja minun yhteispäätös, samoin avomeripurjehdukset.

        Jos miehelle on "vahingossa" sattunut perhe, jolla ei ole retkeilyhenkeä, niin ei voi kuin ottaa osaa. Onhan näitä nähty, yksi tossunalainen meidänkin purskasta myi veneensä kun ei siihen koskaan emäntä lähtenyt mukaan. Nyt pykäävät mökkiä pikkujärven rantaan, tien, vesijohdon ja sähkölinjan tavoitettavaan paikkaan. Meitä on moneksi, nauttikoot he tavallaan, minä nautin tavallani.

        Analoginen juttu oli syksyllä hesarin yleisönosastossa teemana Lapin autiokämpät. Oli näitä jotka vaativat sinne samat mukavuudet kuin hotellihuoneissa, ja sitten olivat perinteiset patikoijat, joille piisi, laveri ja vedenpitävä katto, yhdistettynä kaikkille avoimeen ulko-oveen oli se oikea versio.

        Meitä on moneksi. Mukavuudenhaluisen ihmisen ei kannata harkita purjehdusta harrastukseksi. Ei ainakaan avomeripurjehdusta, ja jos haluaa mukavat olot saaristossa niin moottorivene ne tarjoaa paremmin, tai vie nopeammin hotellista hotelliin. Merellä on möykkyistä, se viskoo ihmistä, sitlootassa sateen sattuessa ollaan sateessa, ja muutenkin homma vaatii pitkää pinnaa kiivaaseen nykyrytmiin tottuneelta, eikä siellä ulkona edes rahalla ole enää mitään merkitystä... Ei todellakaan sovi kaikille!


      • Mikähän
        Viki kirjoitti:

        Onhan tuo tossunalainen näkökulma jossain suhteessa tuttu, mutta onneksi olen kapteeni edes veneessäni!

        Tuo omituisia vaatimuksia ja haluja esittävä "perhe" ei ole mikään miehen tielle kohtalon heittämä juttu. Siihen kuuluu vaimo, ja jos purjehtija rakastuu johonkin hienohelmaan, joka ei keikkuvaan veneeseen astu, niin peiliin katsomaan kun syytä kärsimykseen haetaan!

        Lapset tekevät sitä mitä vanhemmatkin, ei meillä kukaan kysynyt yksivuotiaalta, jotta saisikos herran pyllyn pesaista ukkosmyrskyssä keikkuessa kesäkuunviileällä merivedellä - ei tosiaan. Eikä kysytty saisikos pikkuneidit ja herrat viedä muutamaksi päiväksi keikkumaan Itämerelle. Ymmärsivät meritautiin tultuaan koisia kellon ympäri... Veneen hankinta puolestaan oli vaimoni ja minun yhteispäätös, samoin avomeripurjehdukset.

        Jos miehelle on "vahingossa" sattunut perhe, jolla ei ole retkeilyhenkeä, niin ei voi kuin ottaa osaa. Onhan näitä nähty, yksi tossunalainen meidänkin purskasta myi veneensä kun ei siihen koskaan emäntä lähtenyt mukaan. Nyt pykäävät mökkiä pikkujärven rantaan, tien, vesijohdon ja sähkölinjan tavoitettavaan paikkaan. Meitä on moneksi, nauttikoot he tavallaan, minä nautin tavallani.

        Analoginen juttu oli syksyllä hesarin yleisönosastossa teemana Lapin autiokämpät. Oli näitä jotka vaativat sinne samat mukavuudet kuin hotellihuoneissa, ja sitten olivat perinteiset patikoijat, joille piisi, laveri ja vedenpitävä katto, yhdistettynä kaikkille avoimeen ulko-oveen oli se oikea versio.

        Meitä on moneksi. Mukavuudenhaluisen ihmisen ei kannata harkita purjehdusta harrastukseksi. Ei ainakaan avomeripurjehdusta, ja jos haluaa mukavat olot saaristossa niin moottorivene ne tarjoaa paremmin, tai vie nopeammin hotellista hotelliin. Merellä on möykkyistä, se viskoo ihmistä, sitlootassa sateen sattuessa ollaan sateessa, ja muutenkin homma vaatii pitkää pinnaa kiivaaseen nykyrytmiin tottuneelta, eikä siellä ulkona edes rahalla ole enää mitään merkitystä... Ei todellakaan sovi kaikille!

        ON sen mukavampaa kun avomeripurjehdus ????????
        Terveisin Mukavuudenhaluinen/Avomeripurjehtia


      • Huommannut
        jauha kirjoitti:

        paskaa. Purjehdus on kivaa ja simppeliä. Ihmettelin aikaisemmin että voiko mikään noin suosittu ja laaja-alainen homma olla niin vaikeaa kuin kärisijät väittivät, ja koska testaamaan pääseminen oli niin hankalaa "anna mä teen tän kun oon niin kokenut"-tyyppien omiessa kaikki hommat hankin oman pikkuisen purkkarin.

        Kun hankkii paatin joka ei ole vaikea purjehtia, sillä EI OLE VAIKEA PURJEHTIA! Yllättävää, eikö totta!

        Venho lipuu muutaman solmun vauhtia eikä yleensä edes kolhiessaan saa aikaan mitään todella pahaa. Moottori persiisiin ja sillä pahat paikat ja maalaisjärjellä ja luonnollisesti mahdollisimman hyvällä esiperehtymisellä ei todella ole normaalijärkiselle aikuiselle paha keissi. Haastettahan toki riittää useaksi eliniäksi, mutta aloituskynnystä pidetään naurettavan korkeana. Itse luin parit oppaat, sitten koneella ulos, keula piihin ja rättiä ulos. He-le-ve-tin jännää ja nastaa ja antoisaa ensi hetkistä lähtien. Purjehduksen opettajan vierailtua veneellä opin, että se mitä oppaissa sanotaan pitää paikkansa. Vaikeinta on tajuta että siihen oikeasti pystyy ihan kuka vaan, kunhan puntti ei liikaa tutise.

        Olen puhunut.

        Ai niin, meriteiden säännöt pitää osata.

        Että tällä palstalla yllättävän monelle purjehdus
        tuntuu olevan todella vaikeaa ?????
        Itse aloitin purjehduksen samalla tavalla kuin
        sinä yli kaksikymmentä vuotta takaperin eikä siinä silloin suurempia vaikeuksia ollut,mutta toisaaltaan ei silloin ollut purjehduskoulujakaan.


      • Lähtee hajut
        Vain patjoista kirjoitti:

        Esim. vaikka kuinka kävisi paikat läpi erilaisilla pesuaineilla häyrystämällä jne niin silti vanhasta ei saa uutta. toki siistiä saa mutta ei täysin puhdasta. Mittaan tehdyt salongin patjat joilla ei nukuta saavat hieman haistakkin vai saavatko? Missä kulkee hajun ja tuoksun raja?

        kajuutasta parissa tunnissa ja home kuolee.
        Lisätietoa kosteus/exitus vaurioiden korjaajilta.


      • Nettiä.
        Huommannut kirjoitti:

        Että tällä palstalla yllättävän monelle purjehdus
        tuntuu olevan todella vaikeaa ?????
        Itse aloitin purjehduksen samalla tavalla kuin
        sinä yli kaksikymmentä vuotta takaperin eikä siinä silloin suurempia vaikeuksia ollut,mutta toisaaltaan ei silloin ollut purjehduskoulujakaan.

        ...


      • Mukavuudenhaluinen
        Mikähän kirjoitti:

        ON sen mukavampaa kun avomeripurjehdus ????????
        Terveisin Mukavuudenhaluinen/Avomeripurjehtia

        Bavariassa koosta riippumatta pysyy kelissä kuin kelissä kuohuviinilasit pöydällä pystyssä, myös avomerellä. Ja vanhassa veneessähän ei voi olla toimivaa lämnmitintä kylmäkoneesta ja painevedestä nyt puhumattakaan. Vain uudessa voi.


      • Viki
        Mukavuudenhaluinen kirjoitti:

        Bavariassa koosta riippumatta pysyy kelissä kuin kelissä kuohuviinilasit pöydällä pystyssä, myös avomerellä. Ja vanhassa veneessähän ei voi olla toimivaa lämnmitintä kylmäkoneesta ja painevedestä nyt puhumattakaan. Vain uudessa voi.

        Ja vain vanhassa venessä sataa sitlootaan eikä uudessa veneessä koskaan ole fiilis kuin Linnanmäellä, joutuneena vempeleeseen joka viskoo ihmistä joka suuntaan ja huvin loppua ei näy...

        Tottapuhuen, jos joutuu kovaan keliin ja aalto on viisimetristä, niin yhtä lailla kolkytä kuin nelkytäjalkainen, kolme tai kolkytävuotta vanha vene nousee ja laskee (syöksyy...) viisi metriä ylös alas alloilla. JOillain terävämpi pohjamuoto tekee röykytyksestä pehmeämpää, mutta tämä nyt ei ole kovin tyypillistä nykyveneille. Kuten joku tuossa vähän aiemmin mainitsi, niin sopii mainiosti harrastukseksi mukavuudenhaluiselle ihmiselle, jos keikutusta, kylmää ja sateessa istumista pitää "mukavuutena".

        Ei kovaan keliin tietysti kukaan hölmö, edes minä, ehdoin tahdoin änkeä, mutta jo Itämeren ylityksellä kelit tuppaavat vaihtelemaan paljon, eikä rannassa kuunnelluilla säätiedotuksilla ole kuin suuntaa antava totuusarvo.

        Vastapainoksi on aurinkoisia hellepäiviä 5 m/s lannetuulessa. Sellaista kuin esitteissä ja purjehdusta kokemattomien mielikuvissa ;-)


      • Noviisi

        Mistä muusta voi saada kokemusta kuin purjehtimisesta. Minulla on hyvä opettaja ja perheen kanssa ollaan käyty läpi mitä se on. Itsellä on kokemusta merellä olemisesta. En ymmärrä miten asuntovaunuilua ja veneilyä voi verrata keskenään. Autolla liikuttaessa kaikki on vöissä kiinni ja lapset kysyy kokoajan milloin ollaan perillä. Viime kesänä vuokrasimme veneen ja se oli todella lomaa.


      • Anonyymi
        jauha kirjoitti:

        paskaa. Purjehdus on kivaa ja simppeliä. Ihmettelin aikaisemmin että voiko mikään noin suosittu ja laaja-alainen homma olla niin vaikeaa kuin kärisijät väittivät, ja koska testaamaan pääseminen oli niin hankalaa "anna mä teen tän kun oon niin kokenut"-tyyppien omiessa kaikki hommat hankin oman pikkuisen purkkarin.

        Kun hankkii paatin joka ei ole vaikea purjehtia, sillä EI OLE VAIKEA PURJEHTIA! Yllättävää, eikö totta!

        Venho lipuu muutaman solmun vauhtia eikä yleensä edes kolhiessaan saa aikaan mitään todella pahaa. Moottori persiisiin ja sillä pahat paikat ja maalaisjärjellä ja luonnollisesti mahdollisimman hyvällä esiperehtymisellä ei todella ole normaalijärkiselle aikuiselle paha keissi. Haastettahan toki riittää useaksi eliniäksi, mutta aloituskynnystä pidetään naurettavan korkeana. Itse luin parit oppaat, sitten koneella ulos, keula piihin ja rättiä ulos. He-le-ve-tin jännää ja nastaa ja antoisaa ensi hetkistä lähtien. Purjehduksen opettajan vierailtua veneellä opin, että se mitä oppaissa sanotaan pitää paikkansa. Vaikeinta on tajuta että siihen oikeasti pystyy ihan kuka vaan, kunhan puntti ei liikaa tutise.

        Olen puhunut.

        Ai niin, meriteiden säännöt pitää osata.

        Aivan näin. kyllä sitä äkkiä oppii kunhan pääsee alkuun. Taidot karttuu kerta kerralta.
        perusasiat on hyvä lukea kirjoista ensin ja jatkaa lukemista sitten vesillä.
        Yhdet osti ison purkkarin ja lähti atlantin yli. tarpeiksiin oli ostaneet jääpalakoneen ja vähän muita tarvikkeita. Pääsivät jopa perille.
        Asuntovaunut homehtuu, veneet on tehty vesiolosuhteisiin ja pienet homeet jos on saa kloritella pestyä. Aloittaa voi kyllä vanhemmalla veneellä jos on asiallisesti tehty. Puuveneet vaatii jo vähän enemmän.


      • Anonyymi
        Huommannut kirjoitti:

        Että tällä palstalla yllättävän monelle purjehdus
        tuntuu olevan todella vaikeaa ?????
        Itse aloitin purjehduksen samalla tavalla kuin
        sinä yli kaksikymmentä vuotta takaperin eikä siinä silloin suurempia vaikeuksia ollut,mutta toisaaltaan ei silloin ollut purjehduskoulujakaan.

        Purjehtia nyt takaperin kaksikymmentä vuotta, mutta palstalla kirjoitteli myös taannoin yksi purjehtija joka ei ollut ikinä päässyt ulos Espoonlahdelta vaikka oli purjehtinut jo pitkään.


      • Anonyymi
        jauha kirjoitti:

        paskaa. Purjehdus on kivaa ja simppeliä. Ihmettelin aikaisemmin että voiko mikään noin suosittu ja laaja-alainen homma olla niin vaikeaa kuin kärisijät väittivät, ja koska testaamaan pääseminen oli niin hankalaa "anna mä teen tän kun oon niin kokenut"-tyyppien omiessa kaikki hommat hankin oman pikkuisen purkkarin.

        Kun hankkii paatin joka ei ole vaikea purjehtia, sillä EI OLE VAIKEA PURJEHTIA! Yllättävää, eikö totta!

        Venho lipuu muutaman solmun vauhtia eikä yleensä edes kolhiessaan saa aikaan mitään todella pahaa. Moottori persiisiin ja sillä pahat paikat ja maalaisjärjellä ja luonnollisesti mahdollisimman hyvällä esiperehtymisellä ei todella ole normaalijärkiselle aikuiselle paha keissi. Haastettahan toki riittää useaksi eliniäksi, mutta aloituskynnystä pidetään naurettavan korkeana. Itse luin parit oppaat, sitten koneella ulos, keula piihin ja rättiä ulos. He-le-ve-tin jännää ja nastaa ja antoisaa ensi hetkistä lähtien. Purjehduksen opettajan vierailtua veneellä opin, että se mitä oppaissa sanotaan pitää paikkansa. Vaikeinta on tajuta että siihen oikeasti pystyy ihan kuka vaan, kunhan puntti ei liikaa tutise.

        Olen puhunut.

        Ai niin, meriteiden säännöt pitää osata.

        Ihan samaa mieltä. Ostin purjeveneen. Luin pari opasta ja katselin muutaman opetusvideon YT:stä. Siinä kaikki. Purjehtiminen on hyvin yksinkertaista. Paljon yksinkertaisempaa kuin dieselmoottorin polttoainesuodattimien vaihtaminen, jonka senkin olen opetellut.


      • Anonyymi
        eräs aloittelija kirjoitti:

        Kyse ei olekaan siitä onko purjehtiminen vaikeaa vai ei, vaan siitä millaisissa oloissa perhe suostuu asumaan.
        Omat vanhat 80-luvun veneen patjat haisevat vaikka ulkoisesti niissä ei ole mitään vikaa. Tajusin sen vasta eilen kuinka paljon, kun kävin kuivassa lämpimässä varastossa, jossa niitä säilytetään, oli tuttu "veneen tuoksu".

        jos perheellä ei ole retkeilyhenkeä on purjehdus heille piinaa.

        Kuka on käskenyt säilyttää 40 vuotta vanhat patjat?! Et sellaisia käytä kotonakaan, niin miksi veneessä? Vanhan veneen osia ja varusteita uusitaan sitä mukaa kun tulevat käyttöikänsä päähän. Jos paatissa on 80-luvun patjat, niin on varmaan aika paljon muutakin uusittavaa. ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samaa mieltä. Ostin purjeveneen. Luin pari opasta ja katselin muutaman opetusvideon YT:stä. Siinä kaikki. Purjehtiminen on hyvin yksinkertaista. Paljon yksinkertaisempaa kuin dieselmoottorin polttoainesuodattimien vaihtaminen, jonka senkin olen opetellut.

        Purjehtiminen on jatkuvaa oppimista, mutta perusteet on helpot. Tuulen nouseminen ei ole syy jäädä rannalle, kokemattomuus on.

        Muutamat perussäännöt kun pitää mielessä niin pärjää pitkälle.

        - älä osta liian isoa venettä heti
        - opettele rauhallisella säällä mielellään alueella missä on tilaa
        - opettele perusasiat rannassa
        - harjoittele pelastautumista rannassa
        - jos et ole ennen veneillyt, opettele navigoimaan ennenkuin lähdet rannasta


      • Anonyymi
        Bavarian kirjoitti:

        Ja vanhan veneen välillä saa monet uudet patjasarjat vaikka Unikulmasta mittatilaustyönä.
        Eniten ihmetyttää ne veneilijät, jotka teettää uudet päälliset vanhoihin toppauksiin. Itse pesin vanhat pesunkestävät päälliset ja vaihdoin sisään uudet superlonit. Eihän kukaan nuku kotonaankaan yli 20 vuotiaassa patjassa mukavasti.

        Veneissä kyllä, selaappa nettiveneen edullisemman luokan pursia alle 20-30 tuhatta € niin yllättävän useassa on alkuperäis patjat...


      • Anonyymi
        Mukavuudenhaluinen kirjoitti:

        Bavariassa koosta riippumatta pysyy kelissä kuin kelissä kuohuviinilasit pöydällä pystyssä, myös avomerellä. Ja vanhassa veneessähän ei voi olla toimivaa lämnmitintä kylmäkoneesta ja painevedestä nyt puhumattakaan. Vain uudessa voi.

        Laiturissa...


    • Maxi

      Maxi Fenix antaa tuolle investoinnille hyvin vastinetta

      • Noviisi

        Millainen olisi magic? Nukkumapaikkoja vähemmän mutta on huomattavasti halvempi.


      • Joakim
        Noviisi kirjoitti:

        Millainen olisi magic? Nukkumapaikkoja vähemmän mutta on huomattavasti halvempi.

        Veneissä on sama runko, mutta Fenixiä on jatkettu sen verran, että peräsin on rungon alla eikä perälaudassa, kuten Magicissä. Kansi on varsin erilainen, mutta hinnan kannalta suurin ero lienee sisustuksessa, joka Magicissä on "vanhanaikainen".

        http://www.maxisidorna.com/


      • Noviisi
        Joakim kirjoitti:

        Veneissä on sama runko, mutta Fenixiä on jatkettu sen verran, että peräsin on rungon alla eikä perälaudassa, kuten Magicissä. Kansi on varsin erilainen, mutta hinnan kannalta suurin ero lienee sisustuksessa, joka Magicissä on "vanhanaikainen".

        http://www.maxisidorna.com/

        Eli ominaisuuksiltaan veneet ovat siis saman kaltaiset? Onhan Fenix huomattavasti parempi tiloiltaan mutta onko niin paljon että hinta tuplaantuu. Ruotsin hinnoilla ostaisin heti Fenixin.


    • Jenkeistä

      http://www.maxisidorna.com/maxi/data/4 tuommoinen "alle 30.000 eurolla" tuolla: http://www.vinces.fi/purjeveneet.htm rullaa ihan alareunaan. Tuo on vähintään 10.000 halvempi kuin muualla. Vielä luulisi että tuolla ameriikoissa kun on lämpimämpää niin tuo ei ole homekasa niinkuin täällä "asiantuntijat" jo ehtivät kaikki vanhat veneet leimata. Ruoriohjaus, pelit ja vehkeet. Ihan hieno vene muutenkin.

      • Anonyymi

        Home kasvaa lämpimässä ja kosteassa, oletko lyönyt pääsi?


    • Noviisi

      Kokemusta merellä liikkumisesta on paljon armeijassa vene kuskina sen jälkeen moottoriveneellä viisikesää nyt jonkun vuoden paussi. Purjeveneessä olen ollut kyytiläisenä mutta omaa purjevenettä en ole omistanut. Nyt sellaisen aion hankkia. Fenixiä ei minun tietojen mukaan alle 30 t€ ei saa mutta kiinnostaa jos jostain sellainen löytyy.

    • myynnissä

      Näytti olevan venelehden pörssissä molemmat tempot myynnissä about tuohon hintaluokkaan. Henk. koht. en pidä varsinkaan veneen sisustusratkaisuista, mutta varmaan kiva seilata ja sopiva ensiveneeksi ja kun tässä tuli taas tuota perinteistä homekitinää, niin nuo ovat kuitenkin lähes uusia veneitä. Tuossa kokoluokassa kohtuu tuoreiden käytettyjen tarjonta on olematonta.

    • tähti

      Osta kolmekymppinen Jonmeri

      • Noviisi

        Olen kuullut että on hidas.
        Kävin yhtä katsomassa ja tiloiltaan ihan ok mutta ei minun mieleen. Salonki ja keulapiikki ratkaisu ei miellyttänyt ja hintakin on meille vähän yläkanttiin.


      • jiiku
        Noviisi kirjoitti:

        Olen kuullut että on hidas.
        Kävin yhtä katsomassa ja tiloiltaan ihan ok mutta ei minun mieleen. Salonki ja keulapiikki ratkaisu ei miellyttänyt ja hintakin on meille vähän yläkanttiin.

        Purjevene on oikeastaan hidas:

        Vene B menee 6 solmua= 11,1 km/h

        mutta:

        Vene A, "raaseri" menee jopa 10 solmua=18,5 km/h

        wau, kylläpäs vauhti päätä huimaa ;)


      • Viki
        jiiku kirjoitti:

        Purjevene on oikeastaan hidas:

        Vene B menee 6 solmua= 11,1 km/h

        mutta:

        Vene A, "raaseri" menee jopa 10 solmua=18,5 km/h

        wau, kylläpäs vauhti päätä huimaa ;)

        Esimerkkisi oli tosi erilaisten veneiden nopeuksista, yleensä kaikki purjeveneet ovat vauhdeiltaan paljon lähempänä toisiaan.

        Käytännössä vene jonka lys on yhden paikkeilla tai vähän yli, otetaan nyt kaikkien mieliksi esim. Ohlson29, avomerikeikalla hyvillä tuulilla keskivauhti voisi olla noin 120 mailia vuorokaudessa. Se tekee keskinopeudeksi 5 kn eli 9,26 km/h. Uusi "nopea" purkkari, tuolla sadan-parinsadantonnin hintaluokassa, vesilinja kymmenkuta jalkaa pitempi ja LOA 35-38 ft, lys 1,2 päälle. Tarkoittaa parikytä prossaa lisää keskinopeuteen, eli 5 kn keskivauhdin sijaan 6 kn (11,11 km/h).

        Jos haluaa päästä nopeasti, niin purjevene on väärä valinta. Kannattaa ottaa tuon 36 ft purkkarin sijaan joku vähän lyhkäsempi, 300-500 hp diiseleiden työntämä motskari. Niissä on avarammat tilat ja matkavauhti voi olla 30 kn (55,56 km/h). Se on 400% enemmän kuin saman hintaisen purkkarin.


      • Noviisi
        Viki kirjoitti:

        Esimerkkisi oli tosi erilaisten veneiden nopeuksista, yleensä kaikki purjeveneet ovat vauhdeiltaan paljon lähempänä toisiaan.

        Käytännössä vene jonka lys on yhden paikkeilla tai vähän yli, otetaan nyt kaikkien mieliksi esim. Ohlson29, avomerikeikalla hyvillä tuulilla keskivauhti voisi olla noin 120 mailia vuorokaudessa. Se tekee keskinopeudeksi 5 kn eli 9,26 km/h. Uusi "nopea" purkkari, tuolla sadan-parinsadantonnin hintaluokassa, vesilinja kymmenkuta jalkaa pitempi ja LOA 35-38 ft, lys 1,2 päälle. Tarkoittaa parikytä prossaa lisää keskinopeuteen, eli 5 kn keskivauhdin sijaan 6 kn (11,11 km/h).

        Jos haluaa päästä nopeasti, niin purjevene on väärä valinta. Kannattaa ottaa tuon 36 ft purkkarin sijaan joku vähän lyhkäsempi, 300-500 hp diiseleiden työntämä motskari. Niissä on avarammat tilat ja matkavauhti voi olla 30 kn (55,56 km/h). Se on 400% enemmän kuin saman hintaisen purkkarin.

        Meille ei nopeus ole niin tärkeä kun ollaan merellä niin ollaan lomalla! Nopeilla moottoriveneillä on jo tarpeeksi pompittu ja nyt rauhallista menoa. Eniten siinä Jon 30 ei miellyttänyt salongin ja keulapiikin ratkaisu. Tietääkseni kohtuu kuntoista Jon 30 ei saa alle 30t€:n. Kiitos valaisusta mikä on nopea ja mikä hidas purkkari.


      • Viki
        Noviisi kirjoitti:

        Meille ei nopeus ole niin tärkeä kun ollaan merellä niin ollaan lomalla! Nopeilla moottoriveneillä on jo tarpeeksi pompittu ja nyt rauhallista menoa. Eniten siinä Jon 30 ei miellyttänyt salongin ja keulapiikin ratkaisu. Tietääkseni kohtuu kuntoista Jon 30 ei saa alle 30t€:n. Kiitos valaisusta mikä on nopea ja mikä hidas purkkari.

        Minun mielestäni kohtuukuntoisen Jon30:n saa kolmeenkymppiin..., mutta ei paljon alle. Niin hyvää yksilöä ei ole että neljäkymppiä kantsisi maksaa, kaikki kolmekymppiset lie vähintään 25 v vanhoja?

        Ks. venepörssi, siellä on taas yksi näitä ilmoituksia, joille paras selitys on tossun alta huutelu, emäntä pakottaa myymään mutta... laitanpa hintaa vm78 Jon30 veneelle 47 000 euroa niin jospa tämän kesän vielä saisi itse seilata!!!

        Laadukas vene, jonka parhaat puolet tulevat esille avomerellä... sellainen käsitys minulla on paatista.

        En ymmärrä miksi Antilla tai Jon30 olisivat sen arvokkaampia kuin vastaavat laadukkaat ruotsalaisveneet, Ballad tai Scampi? En itse ainakaan maksaisi tässä "suomilisää". Mutta, vanhoja yhtä kaikki, joten YKSILÖT ratkaisee, siis sinä sekä hän (vene) ;-)

        Täällä oli yksi Jon30 Hangossa vähän alle kolmenkypän

        http://www.nettivene.com/listCategory.php?id=3


      • joni
        Viki kirjoitti:

        Minun mielestäni kohtuukuntoisen Jon30:n saa kolmeenkymppiin..., mutta ei paljon alle. Niin hyvää yksilöä ei ole että neljäkymppiä kantsisi maksaa, kaikki kolmekymppiset lie vähintään 25 v vanhoja?

        Ks. venepörssi, siellä on taas yksi näitä ilmoituksia, joille paras selitys on tossun alta huutelu, emäntä pakottaa myymään mutta... laitanpa hintaa vm78 Jon30 veneelle 47 000 euroa niin jospa tämän kesän vielä saisi itse seilata!!!

        Laadukas vene, jonka parhaat puolet tulevat esille avomerellä... sellainen käsitys minulla on paatista.

        En ymmärrä miksi Antilla tai Jon30 olisivat sen arvokkaampia kuin vastaavat laadukkaat ruotsalaisveneet, Ballad tai Scampi? En itse ainakaan maksaisi tässä "suomilisää". Mutta, vanhoja yhtä kaikki, joten YKSILÖT ratkaisee, siis sinä sekä hän (vene) ;-)

        Täällä oli yksi Jon30 Hangossa vähän alle kolmenkypän

        http://www.nettivene.com/listCategory.php?id=3

        täältä löytyy hyvänoloinen yksilö 31 keur pyynnöllä http://www.vesille.fi/?tmpl=7&do=view&id=9730

        paljon kuvia


      • Anonyymi
        jiiku kirjoitti:

        Purjevene on oikeastaan hidas:

        Vene B menee 6 solmua= 11,1 km/h

        mutta:

        Vene A, "raaseri" menee jopa 10 solmua=18,5 km/h

        wau, kylläpäs vauhti päätä huimaa ;)

        10 tuntia kun purjehdit niin alkaa se vauhdinhuuma tuntumaan, maakrapu


    • jiiku

      Palataanko asiaan, arvoisa seurakunta:

      Seuraavat menevät tilat/budjetin puolesta yksiin.

      -Shipman 28
      -Albin ballad
      -Albin scampi
      -Helsman 31 (paljon itserakennettuja)
      -Nordisk Familjebåt NF-30(vähän matala)
      -Ohlson 29
      -B. Nybergin tekemät Scyllat (puu)
      -H 35
      -H 323
      -Vindö 40c(puu)
      -Inferno 29
      -Linjett 30
      -Maxi Fenix
      -Finn Express 83

      Siinä kai melkein kaikki?

      Kyllä tuolla summalla saa jo hyvän veneen, kaikki on kiinni edellisen omistajan tunnollisuudesta.

      Vanhemmmissa botskeissa raakavesijäähdytteiset dieselit saattavat olla ehtoopuolessa, jolloin budjettiin voipi tulla viiden tonnin lovi joskus tulevaisuudessa moottorin vuoksi. Mutta se on oikeasti "vähän", jos vertaa hyppäystä käytettyyn Bavariaan.

      25 tuusaa on jo sen verran rahaa, että jos olet ensikertalainen veneenostajana, ota mukaan joku katsastusmies tms. joka ymmärtää veneen päälle.

      Lukemista:

      http://www.finnboat.fi/fi/fi_4_2_2.html

      • Viki

        Tuossa tuli suuri osa yleisimmistä vaihtoehdoista.

        Sunwind 27 puuttui, vaikka se ruma onkin, niin pitää mainita jos listalla on FE83 ;-) Eikä yleinen Finn26 ole enää paljon noita pienempi...

        Muitakin puolitonnareita tietysti on, esim. tämän vuoden venepörssissä: Comfort30, S&S6.6/Antilla, Murena, Arpege.

        Netta eli H30 on samaa kokoluokkaa, hinnoitaan halvempi erityisesti surkeiden itserakennettujen sisustusten vuoksi. Jos sattuu hyvä yksilö, niin hinta/laatu/kokosuhteet ovat siinäkin kohdallaan.


      • jiiku
        Viki kirjoitti:

        Tuossa tuli suuri osa yleisimmistä vaihtoehdoista.

        Sunwind 27 puuttui, vaikka se ruma onkin, niin pitää mainita jos listalla on FE83 ;-) Eikä yleinen Finn26 ole enää paljon noita pienempi...

        Muitakin puolitonnareita tietysti on, esim. tämän vuoden venepörssissä: Comfort30, S&S6.6/Antilla, Murena, Arpege.

        Netta eli H30 on samaa kokoluokkaa, hinnoitaan halvempi erityisesti surkeiden itserakennettujen sisustusten vuoksi. Jos sattuu hyvä yksilö, niin hinta/laatu/kokosuhteet ovat siinäkin kohdallaan.

        siisti(?)

        http://www.elisanet.fi/riitta_tero/


        t. jiiku


      • Viki
        jiiku kirjoitti:

        siisti(?)

        http://www.elisanet.fi/riitta_tero/


        t. jiiku

        Oli se ainaskin Vene-lehden pörssissä. Netaksi kalliin lutvakka, mutta hyvä ilmoitus (nettisivut) ja näyttäisi olevan rahan vastineeksi siistiä ja varusteltua venettä kolme tonnia...


    • purjehdus

      10-15 k€ veneellä. kympillä voit vielä varustella venettä ja tarpeen vaatiessa uusia purjeita.
      Finnflyer 27 on aloittelijalle oiva vene. helppo purjehtia ja trimmata purjeita

      • Noviisi

        Olemme päätymässä Magiciin lähinnä hintansa puolesta. Saamme hankittua vielä kaikki varusteet. Tyrmätkää ajatukseni jos olen ihan hakuteillä.!!!!


      • Viki
        Noviisi kirjoitti:

        Olemme päätymässä Magiciin lähinnä hintansa puolesta. Saamme hankittua vielä kaikki varusteet. Tyrmätkää ajatukseni jos olen ihan hakuteillä.!!!!

        Jos sisustusratkaisu tyydyttää, niin valinta on hyvä! Purjehdusominaisuudet ovat hienot, nopeampi kuin Fenix. Sisustus tosiaan vähän askeettinen, mutta kaikki tarpeellinen löytyy. Jos saman hintaluokan FE83:een vertaa, niin nopeampi ja tilavampi. Toivotaan että kaupat syntyvät!


      • Noviisi
        Viki kirjoitti:

        Jos sisustusratkaisu tyydyttää, niin valinta on hyvä! Purjehdusominaisuudet ovat hienot, nopeampi kuin Fenix. Sisustus tosiaan vähän askeettinen, mutta kaikki tarpeellinen löytyy. Jos saman hintaluokan FE83:een vertaa, niin nopeampi ja tilavampi. Toivotaan että kaupat syntyvät!

        Sisustus ei aivan miellytä mutta harjoitellaan tällä ja siirrytään sitten isompaan jossa osuu sitten sisustus paremmin kohdalleen. Nyt jää rahaa varusteisiin.


      • jiiku
        Noviisi kirjoitti:

        Sisustus ei aivan miellytä mutta harjoitellaan tällä ja siirrytään sitten isompaan jossa osuu sitten sisustus paremmin kohdalleen. Nyt jää rahaa varusteisiin.

        ...josta sinä ja perheesi tykkäävät. Onnittelut!


      • lähtökohdat
        Noviisi kirjoitti:

        Sisustus ei aivan miellytä mutta harjoitellaan tällä ja siirrytään sitten isompaan jossa osuu sitten sisustus paremmin kohdalleen. Nyt jää rahaa varusteisiin.

        sinulla on, tulet huomaamaan mitä todennäköisimmin että hinku "suurempaan" ja "paremmin kohdalleen osuvaan" herää aika pian, mutta sitä se on.

        oikein mukavaa purjehduskesää.

        tv. nimim. "kolmas vene ja kuudes purjehdus kesä"
        mutta Bavariaa en osta - jotain periaatteita pitää asiassa olla!


      • Noviisi
        lähtökohdat kirjoitti:

        sinulla on, tulet huomaamaan mitä todennäköisimmin että hinku "suurempaan" ja "paremmin kohdalleen osuvaan" herää aika pian, mutta sitä se on.

        oikein mukavaa purjehduskesää.

        tv. nimim. "kolmas vene ja kuudes purjehdus kesä"
        mutta Bavariaa en osta - jotain periaatteita pitää asiassa olla!

        Tiedän että tarve/halu vaihtaa isompaan tulee varmasti pian mutta nyt ei raha riittänyt sellaiseen kuin olisin halunnut. Purjehditaan tällä vuosi tai kaksi säästetään vähän tai oikeastaan paljon lisää ja ostetaan sellainen mikä oikesti miellyttää. Nyt siis jäi rahaa varusteisiin ja lomaan. Iso vene laiturissa on huonompi vaihtoehto kuin pieni merellä!


      • jiiku
        Noviisi kirjoitti:

        Tiedän että tarve/halu vaihtaa isompaan tulee varmasti pian mutta nyt ei raha riittänyt sellaiseen kuin olisin halunnut. Purjehditaan tällä vuosi tai kaksi säästetään vähän tai oikeastaan paljon lisää ja ostetaan sellainen mikä oikesti miellyttää. Nyt siis jäi rahaa varusteisiin ja lomaan. Iso vene laiturissa on huonompi vaihtoehto kuin pieni merellä!

        siitä paljon plussaa, muttei sentään onneksi plussapisteitä!


      • Noviisi
        jiiku kirjoitti:

        siitä paljon plussaa, muttei sentään onneksi plussapisteitä!

        Näin me ajattelimme asian. Olen nähnyt ja kuullut niistäkin että on laitettu kaikki rahat veneeseen ja sitten sitä on käyty vain rannassa katsomassa kun rahat on loppu. Me olemme ajateltu viettää loma merellä rahasta tinkimättä. Usko että pärjäämme nyt tällä veneellä.


      • vai uusi vene
        Noviisi kirjoitti:

        Näin me ajattelimme asian. Olen nähnyt ja kuullut niistäkin että on laitettu kaikki rahat veneeseen ja sitten sitä on käyty vain rannassa katsomassa kun rahat on loppu. Me olemme ajateltu viettää loma merellä rahasta tinkimättä. Usko että pärjäämme nyt tällä veneellä.

        Hämmästelin kirjoituksia, joissa vain uusi vene tuntui kelvolliselta. Veneisiin pätee yksi sama asia kuin autoihin: Ne ovat uusia kaupassa, mutta eivät enää vesille laskettuina.

        Pari vuosikymmentä vanhan veneen ehdottomiin hyötypuoliin kuuluu se, ettei pienet naarmut ja harjoittelun jäljet harmita. Uudessa kyllä harmittaisi, ainakin tällä luonteenlaadulla.

        Lisäksi, käytetyt ovat varustellumpia kuin uudet. Varustelulla tarkoitan paitsi katsastusvarusteita, myös usein "niksiosastoa", eli edellinen käyttäjä on ratkaissut niitä ongelmia, joita veneen veistäjät ovat luoneet.

        Olen koko lapsuuteni purjehtinut ja hankkinut siis kokemusta ja taitoa, mutta silti oma ensimmäinen hyttivene oli vanha Joe 17. Sillä saatiin aikaiseksi monen monta hyvää muistoa, joihin ei kaivattu "kaikkia mukavuuksia" vaan ennen kaikkea hyvää purjehdusseuraa.

        -h-


      • Noviisi
        vai uusi vene kirjoitti:

        Hämmästelin kirjoituksia, joissa vain uusi vene tuntui kelvolliselta. Veneisiin pätee yksi sama asia kuin autoihin: Ne ovat uusia kaupassa, mutta eivät enää vesille laskettuina.

        Pari vuosikymmentä vanhan veneen ehdottomiin hyötypuoliin kuuluu se, ettei pienet naarmut ja harjoittelun jäljet harmita. Uudessa kyllä harmittaisi, ainakin tällä luonteenlaadulla.

        Lisäksi, käytetyt ovat varustellumpia kuin uudet. Varustelulla tarkoitan paitsi katsastusvarusteita, myös usein "niksiosastoa", eli edellinen käyttäjä on ratkaissut niitä ongelmia, joita veneen veistäjät ovat luoneet.

        Olen koko lapsuuteni purjehtinut ja hankkinut siis kokemusta ja taitoa, mutta silti oma ensimmäinen hyttivene oli vanha Joe 17. Sillä saatiin aikaiseksi monen monta hyvää muistoa, joihin ei kaivattu "kaikkia mukavuuksia" vaan ennen kaikkea hyvää purjehdusseuraa.

        -h-

        Olemme siis hankkineet käytetyn Maxi Magicin. Vene on vielä Helsingissä mutta parin viikon päästä se on pihassa. Vene on todella hienossa kunnossa eikä siis tarvitse kuin puhdistusta ja normaalit huollot. Omasta mielestä saimme hyvän aloitus veneen.


      • juha
        Noviisi kirjoitti:

        Olemme siis hankkineet käytetyn Maxi Magicin. Vene on vielä Helsingissä mutta parin viikon päästä se on pihassa. Vene on todella hienossa kunnossa eikä siis tarvitse kuin puhdistusta ja normaalit huollot. Omasta mielestä saimme hyvän aloitus veneen.

        Onnittelut veneen hankinnasta ja tervetuloa Maxin omistajien kerhoon :) Sivusta keskustelua seuranneea on välistä mukava luekea näin asiapainotteisia ja järkiperusteluihin pohjaavia juttuja. Antavat paljonarvokasta tietoa muillekkin samassa tilanteessa olevilla tuomalla esiin jo kokeneempien purjehtioiden näkemystä eri veneisiin. Omasta mielestäni "nimekkään" suunnittelia ja veistämön veneisiin on yleensä aina turvallista sioittaa. Näin ollen myös jälleenmyynti on aina helpompaa.


      • Noviisi
        juha kirjoitti:

        Onnittelut veneen hankinnasta ja tervetuloa Maxin omistajien kerhoon :) Sivusta keskustelua seuranneea on välistä mukava luekea näin asiapainotteisia ja järkiperusteluihin pohjaavia juttuja. Antavat paljonarvokasta tietoa muillekkin samassa tilanteessa olevilla tuomalla esiin jo kokeneempien purjehtioiden näkemystä eri veneisiin. Omasta mielestäni "nimekkään" suunnittelia ja veistämön veneisiin on yleensä aina turvallista sioittaa. Näin ollen myös jälleenmyynti on aina helpompaa.

        Vene kolahti pihalle ja tutkimuksia on tehty. Mitään ihmeellistä ei ole löytynyt joten eiköhän se mene veteen Toukokuun alussa.


      • Anonyymi
        Noviisi kirjoitti:

        Olemme siis hankkineet käytetyn Maxi Magicin. Vene on vielä Helsingissä mutta parin viikon päästä se on pihassa. Vene on todella hienossa kunnossa eikä siis tarvitse kuin puhdistusta ja normaalit huollot. Omasta mielestä saimme hyvän aloitus veneen.

        Mitä veneelle ja teille nykyään kuuluu?


    • Anonyymi

      Onnittelut veneestä. Tämä keskustelu kyllä hämmentää: heti alussa nostetaan budjetti tavallisen palkansaajan ulottumattomiin ja sitten käsketään noviisi opettelemaan monen tonnin painoisilla veneillä...eipä ihme että moni paukuttaa peltigenuaa aina kun voi.

      Meillä on mukavuudet kotona, mökillä on haluttu pitää vähän vaatimattomampaa ja vesillä ylellisyyttä on jo se että ei tarvitse pohjaa vasten maata. Tietenkin sateella on märkää ja helteellä on kuumaa, ja tottakai retket on lyhyitä viikonloppuretkiä ja sitäkin useammin iltaretkiä.

      Tuntuu oudolta että purjehdus olis aina sitä uivaa kesämmökkiä ja että perhe ei viihdy ellei ole telkkaria ja tiskikonetta. Perheelle pinnaa ja skuuttia käteen.

      Tietysti tilanne voi olla toinen jos pitää koko kesä maata vierassatamassa ja valittaa melua ja korkeita hintoja, tai jos mennään Atlantin yli. Kaikilla ei ole näin.

      • Anonyymi

        Kyllä hämmentää! Etkö todellakaan huomaa vastanneesi vuoden 2006 aloitukseen?


      • Anonyymi

        Lapsetkin ovat jo aikuisia, niin se aika lentää. Yleensä tämä vanhojen kaivelija kätkee lyhyen viestinsä ketjun keskelle, olemmeko saaneet uuden kaivajan keskuuteemme?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsetkin ovat jo aikuisia, niin se aika lentää. Yleensä tämä vanhojen kaivelija kätkee lyhyen viestinsä ketjun keskelle, olemmeko saaneet uuden kaivajan keskuuteemme?

        Sellanen arkeoloogi siellä!

        Jännä näissä nähdä miten hintataso normalisoitunut. Ne veneet mitkä sillon 2006 maksoi 25 000, kätellään nyt 10 000 e, tai halvemmallakin


    • Anonyymi

      Tarvitset veneen jossa etu- ja takakajuutta mielellään ovien takana, saa vähän rauhoitettua elämää veneessä.

      • Anonyymi

        Veneen etsiminen oli vuonna 2006 😂😂😂
        Luulenpa että ei enää ajankohtaista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneen etsiminen oli vuonna 2006 😂😂😂
        Luulenpa että ei enää ajankohtaista

        Aina se on ajankohtaista!


    • Anonyymi

      Tärkeintä on ymmärtää että vene on käytännössä kelluva septitankki. Veneen kaikki funktiot on syytä mitoittaa palvelemaan ensisijaista päämäärää kuskata septit paikasta A paikkaan B, mielellään turvallisesti ja meriteiden sääntöjä noudattaen.

    • Anonyymi

      Vanha topikki, mutta haluan kertoa.Nyt ensimmäinen kesä purjehdusta/harjoittelua takana.Ostimme Comfort30:sen 7900€:lla. (Joskus tuntuu että maksoimme liikaa)Todella paljon rempattavaa.Kannessa märkää jne. Ja se remppa tulee jatkumaan.Ilman minkäänlaista kokemusta hypättiin veneeseen.Yksi yö oltu jopa ankkurissa suht arvaamattomalla kelillä:) vene saatiin vesille vasta juhannuksen jälkeen,eli hirveän monta reissua ei olla ehditty heittämään.Rahan meno ei vaan lopu! Yritän vielä saada veneen hyvään kuntoon ja haaveissa mennä hieman pidemmällekin,jonka (matkan pituuden)määrittelee sitten itsevarmuus omiin purjehdustaitoihin ja veneen kunto,ja se,että riittääkö rahat.Jollei k.o.asiat ole kunnossa n.2-3v. päästä,niin myyn veneen pois.Ei kiinnosta pikkuset saarien välillä pyristelyt ja laiturissa oleilut.Katsotaan mihin asti tämän projektin kanssa kukkaro ja motivaatio riittää.Seikkailuja pitää olla elämässä!

      • Anonyymi

        Rahaa menee remontteihin yllättävän paljon. Suunnilleen kaikki laitteet täytyy vaihtaa 10 vuoden aikajänteellä ja runkokin tarvitsee tuossa ajassa jonkun suuren huoltotoimenpiteen. Moottori vaatii vaihdon tai ison huollon kerran 20 vuodessa. Purjeet menee vaihtoon samassa ajassa. Huonolla tuurilla myös riki. Tärkeää on, ettei päästä isoa korjausvelkaa syntymään, vaan reagoi ongelmiin nopeasti. Tällöin ei yhtäkkiä yhtenä vuonna joudu remppaamaan yli veneen hinnalla, vaan se tapahtuu hiljalleen 10 vuoden aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahaa menee remontteihin yllättävän paljon. Suunnilleen kaikki laitteet täytyy vaihtaa 10 vuoden aikajänteellä ja runkokin tarvitsee tuossa ajassa jonkun suuren huoltotoimenpiteen. Moottori vaatii vaihdon tai ison huollon kerran 20 vuodessa. Purjeet menee vaihtoon samassa ajassa. Huonolla tuurilla myös riki. Tärkeää on, ettei päästä isoa korjausvelkaa syntymään, vaan reagoi ongelmiin nopeasti. Tällöin ei yhtäkkiä yhtenä vuonna joudu remppaamaan yli veneen hinnalla, vaan se tapahtuu hiljalleen 10 vuoden aikana.

        Mutta samahan se on melkein kaiken omaisuuden kanssa. Myös omakotitaloja, rivi- ja kerrostaloja ja mökkejä täytyy koko ajan korjata.


      • Anonyymi

        Nuo sandwish-rakenteet ovat iso ongelma vanhemmissa purjeveneissä. Myös joissakin moottoriveneissä on laminoitu vaneri peräpeiliä vahvistamaan. Puu lasikuidun sisässä voi olla uutena hieno idea, mutta ennemmin tai myöhemmin sinne pääsee kosteutta ja puu muuttuu mullaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo sandwish-rakenteet ovat iso ongelma vanhemmissa purjeveneissä. Myös joissakin moottoriveneissä on laminoitu vaneri peräpeiliä vahvistamaan. Puu lasikuidun sisässä voi olla uutena hieno idea, mutta ennemmin tai myöhemmin sinne pääsee kosteutta ja puu muuttuu mullaksi.

        Tuota mullaksi muuttumista ei voi yleistää.
        Avasin melkein 40 vuotiaan veneen maston jalan alta kantta. Sinne oli jostakin päässyt vettä ja vaneri oli läpimärkä, hieman pinnasta tummunut, mutta täysin kovaa.

        Lahoaminen vaatii happea, jos sitä ei ole tarpeeksi saatavana, niin puu säilyy märkänä hyvin pitkään, siis todella piiitkään.
        Reiska2K


    • Anonyymi

      Fläp fläp häbärit heiluu

      • Anonyymi

        Vain sun kännykön näytössä, livenä et oo päässyt nauttimaan


    • Anonyymi

      Älä osta,lähden Kreetalle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe