Keskustelin tuolla politiikkaosion kommunistisen puolueen palstalla erään kirjoittelijan kanssa isänmaallisuudesta, tulin miettineeksi siinä sellaista, että mitä eroa teidän mielestänne on isänmaallisuudella ja ääri-isänmaallisuudella?
Voiko teidän mielestänne sivari tai totaalikieltäytyjä olla isänmaallinen kansalainen?
Mitä teidän mielestänne kuuluu normaaliin isänmaallisuuteen, entä mikä on mielestänne ääri-isänmaallista?
Voin myöntää suoraan sen, ettei minussa ole minkäänlaista isänmaallisuutta, mutta haluaisin kuulla teidän mielipiteitänne isänmaallisuudesta.
Tässä vielä nähtävillä tämä kyseinen keskustelu, jossa väittelin erään toisen kirjoittelijan kanssa isänmaallisuudesta ja ääri-isänmaallisuudesta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=4500000000000333&posting=22000000014819254
Isänmaallisuus ja ääri-isänmaallisuus
7
560
Vastaukset 7
- eräs sivari
Itse en sinänsä usko "isänmaallisuuteen" ja tietysti pitäisi määrittää mitä "isänmaallisuus" on. Nykyään se on lähinnä sitä, että käydään armeija ja kannustetaan urheilussa "omiaan". Mielestäni nykyään unohdetaan suomalaisen kansan tavat ja kieli. Itse hallitsen tämän puolen varmaan 80-90% paremmin kuin muut tässä maassa. Lisäksi kannustan joissain urheilulajeissa omiani, eli jos isänmaallisuudessa olisi joku mittari niin olisi varmaan isänmaallisempi kuin todella moni armeijan käynyt.
Mutta siis itseni en erityisen isänmaalliseksi tunne. Tunnen, että "suomalaisuus" eli siis kieli ja tavat, mitä ne minulle merkitsevät, säilyvät parhaiten kun Suomi olisi osa Eu:n löyhää liittovaltiota ja jotain sotilasliittoa.
niin ja mitä kommunismiin tulee niin eikös kunnon kommarin pitäisi käydä armeija, että saa suoraa opetusta vastustajalta vallankumoustaisteluun. Mitä kommunismiin tulee, niin se kuollut. Teoriat ja filosofia tulee kyllä säilymään ihan tärkeänäkin, mutta itsensä kommunistiksi kutsuminen on politiikassa ja siihen vaikuttamisessa itsemurha ja se ei ainakaan edistä rauhaa. - Vänrikki
Isänmaallisuus eli patriotismi. Siinä oma isänmaaksi koettu valtio tai kansa asetetaan etusijalle muihin nähden, eikä oman kansan tai valtion etuja vastaan toimita. Lojaalius omaa yhteisöä kohtaan on tyypillistä useille elämänmuodoille ja patriotismia l. isänmaallisuutta on pidetty antiikin ajoista lähtien hyveenä.
Miksi et ota mitään kantaa siihen, miten isänmaallisuus ja ääri-isänmaallisuus eroavat toisistaan?
- epäilevästi
...sellaisiin ihmisiin, jotka itseään luonnehtiessaan sanovat olevansa "isänmaallisia". Sama juttu myös, jos joku ilmoittaa olevansa "uskovainen", ilman että kukaan suoranaisesti sitä on kysynyt.
En koskaan luota tällaisiin ihmisiin, koska kumpikin kommentti osoittaa sen, että ko. ihmisen toimintaa ohjaa joukko irrationaalisia ja epämääräisesti määriteltyjä sääntöjä, joiden noudattamiseen kyseinen henkilö on ehdollistunut.
Homma ehkä toimii silloin, jos läsnä on jokin kyseisen säännöstön hyväksymä auktoriteetti, joka valvoo ja ohjaa tällaisten henkilöiden toimintaa, kuten esim. armeijassa esimiehet, mutta vapaana tällaiset ihmiset ovat riskitekijöitä.
Toisin kuin ehdollistetuilla eläimillä, jotka käskyjen puuttuessa palautuvat useimmiten vaistonvaraiseen toimintaan, on tällä tavalla ehdollistuneilla ihmisillä taipumusta alkaa korvata puuttuvaa ohjeistusta omilla kuvitelmillaan, ja antaa itse itselleen "ohjeita".
Ajan myötä he alkavat heijastaa alitajuisia pelkojaan ja taipumuksiaan näihin "ohjeisiin", joita he noudattavat fanaattisesti, uskoen niiden olevan peräisin alkuperäisten sääntöjen laatijalta, vaikka tosiasiassa ne ovatkin viestejä heidän omalta alitajunnaltaan.
Tämän vuoksi en koskaan antaisi näille henkilöille mitään tärkeitä tehtäviä tai uskoisi heidän haltuunsa salaisuuksia, koska on jatkuvana vaarana, että heidän "sisäinen ohjeistuksensa" saa heidät hylkäämään sovitut järjestelyt.Kyllä minullakin herää heti tietynlaiset epäilykset sellaisen henkilön suhteen, joka ilmoittaa olevansa isänmaallinen, ilman että sitä on kukaan häneltä kysynyt. Uskontojen suhteen minulla on myös samanlaiset epäilyt kyseisestä henkilöstä. Mielestäni tämän tapaisia mielipiteitä ei tarvitse/kannata tuoda esille, ellei niitä kysytä tai jos ne eivät ole sen hetken puheenaiheena.
Aluksi asiaan kuulumaton juttu. Tuossa mun alottamassa viestiketjussa olisit voinut käyttää " " lainausmerkkejä lainatusta tekstistä oli vähän vaikea lukea sitä. Sitten asiaan.
"Voiko teidän mielestänne sivari tai totaalikieltäytyjä olla isänmaallinen kansalainen? "
Voi olla ei olleenkaan mahdotonta. Asia on oikeastaan yksilöstä kiinni miten hän näkee isänmaallisuuden. Isänmaallisuus ei ole pelkästään maanpuolustukseen liittyvää.
"Mitä teidän mielestänne kuuluu normaaliin isänmaallisuuteen, entä mikä on mielestänne ääri-isänmaallista?"
Ensiksi täytyy sanoa etten henkilökohtaisesti kannatta minkäänlaista isänmaallisuusaatetta. En edes halua olla suomen kansalainen.
Isänmaallisuus nähdään jonain sellaisena kuin esim. oma kotimaa ja siihen liittyvä kulttuuri, elämäntapa ja lainsäädäntö. Isänmaallisuutta voi olla myös suomen lätkämaajoukkueen kannustaminen. Isänmaallisuuteen kuuluu elää niiden arvojen mukaan, jotka ovat ihmisten keskuuteen jurtuneet ja kaikki mikä yleensä liittyy suomalaisuuteen.
Ääri-isänmaallisuus on taas liiallista kiihkoilua, jossa ei harkita asioita tarkemmin muiden näkökulmista. Ääri-isänmaallinen käyttäytyy yleensä rasistisesti tärkeimpänä iskulauseenaan suomi suomalaisille. Hän vihaa yli kaiken henkilöjä, jotka eivät suostu puolustamaan suomea. Hän haluaisi tappaa sivarit ja totaalit tai karkoittaa heidät maasta. Hän vihaa maahanmuuttajia eikä halua yhtään ulkomaalaista tähän maahan vaan haluaisi karkoittaa heidät kaikki. Hän ajattelee että suomi on kaikki kaikessa mikään muu ei merkkaa mitään. Tämä lista voisi olla loputon miten ääri-isänmaallinen kiihkoilee suomen puolesta.
Itsestäni voisin sanoa että toimin joka asiassa aivan päinvastoin kuin ääri-isänmaallinen, tämä kuvaa hyvin luonnettani ja suhtautumistani suomeen.Isänmaallisuuden voi nähdä jokainen aika eri tavalla, eikä sen ole pakko liittyä välttämättä armeijaan/maanpuolustukseen. Joidenkin mielestä se isänmaallisuus voi olla vaikka suomen kannattamista lätkä ja muissa urheilukisoissa.
Minun täytyy myöntää myös, ettei minussa ole minkäänlaista isänmaallisuutta. Olisin paljon mieluummin jonkun toisen valtion kansalainen kun suomen. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos suomalaiset pärjäävät urheilukisoissa, mutta en silti ota tästäkään asiasta liian turhia paineita.
Ääri-isänmaallisuus on taas juuri tätä kiihkoilua, jossa suomalaisuutta ylistetään oikein maasta taivaaseen ja pidetään suomalaisia jotenkin parempina kansalaisina kun muita ihmisiä. Tähän ääri-isänmaallisuuteen kuuluvat tietenkin myös rasistinen ajattelu ja viha kaikkia eri mieltä olevia kohtaan. Sivarit, totaalikieltäytyjät ja ulkomaalaiset ovat tietenkin näiden ääri-isänmaallisten suurin viha kohde. Näiden ääri-isänmaallisten tärkein iskulause onkin juuri tämä "suomi suomalaisille". Tätä listaa voisi todellakin jatkaa vaikka loputtomiin. Tämän kaltaisia fasisteja löytyy täältä Suomi24-palstalta vaikka kuinka paljon, osa heistä myös kirjoittelee säännöllisesti tänne sivarit&totaalit-palstalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 100822
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361760Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38576- 63548
- 30546
- 46540
- 66536
Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48527Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27522En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25520