12 pingispalloa

eksyksissä

Onko kukaan kuullut sellaisesta arvoituksesta kuin;

Sinulla on 12 pingispalloa, kaikki ulkoisesti identtisiä. Kuitenkin 1 palloista on eripainoinen kun muut pallot. Et tiedä on pallo painavampi vai kevyempi kuin muut. Sinulla on käytössä vanhanaikainen vaaka, jossa siis kaksi puolta joihin molempiin laittamalla samanpainoisen esineen vaaka pysyy tasapainossa. Selvitä kolmella punnituksella mikä palloista on eripainoinen ja onko se painavampi vai kevyempi kuin muut.

Itse en varmaa vastausta ole keksinyt, mutta jos joku keksii tai tietää, laittakaa toki vastaus ehdotuksia että saan vihdoin mielenrauhan!

6

1887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äo 145

      tuohonhan voi itse keksiä vastauksen omasta päästä :D
      no joo mutta näin mä tekisin
      ensin laitan 6 palloa molemmille puolille, ja vasen puoli painuu alas. sitten jaan taas nämä kuusi kahteen osaan ja oikea puoli painuu alas. 3 palloa jäljellä, otan niistä kaksi ja punnitsen ne. ne ovat saman painoisia. jäljelle jäänyt pallo on se eripainoinen. se painoi 0,7 pikogrammaa verrokkipalloja enemmän.

    • Jompero

      2:lla punnituksella pääsee melko helposti tilanteeseen, jolloin kummassakin kupissa on 2 palloa ja vaaka epätasapainossa. Korvataan toisen kupin toinen pallo oikean painoisella pallolla ja vaihdetaan toista palloa toisen kupin pallon kanssa. Tämän jälkeen on helppo päätellä mikä palloista on eripainoinen ja onko se painavampi vai kevyempi muita. Pallot pitää vain muistaa merkitä ettei sekoa...

      • eksyksissä

        Vastaus ei ole raoton.. Ensinnäkin et kertonut miten saat kahdella punnituksella jäljelle jöömöön 4 palloa ja toiseksi yhden pallon vaihtaminen toiselta puolelta on hieman hämärä..
        Mistä tiedät ensinnäkin kummalta puolelta vaihdat pallon? Ja mistä tiedät sitten kumman pallon vaihdat?
        Eli vastaus edelleen hakusessa. Ja selkeyttämiseksi, vastauksen tulee siis olla 100% varma ja selkeä että siitä saa sen oikein vastaukseb, ei arvailuja tai olettamuksia..


    • kimu-73

      ensimmäisellä punnituksella vaakakuppeihin laitetaan 4 palloa molemmin puolin. Jos nämä ovat tasan niin kevyempi pallo on punnitsemattomien 4 pallon joukossa.

      loppu pitäisikin olla jo sitten simppeliä

    • pallokala

      1. punnistus
      1234 vs. 5678 >>9,10,11,12 jätetään sivuun.
      ajatellaan vaa'an kallistuvan.

      2.punnitus vaatii eniten hoksottimia
      125 vs 673
      oleellista on kallistuuko samaan suuntaan vai toiseen vai onko tasapainossa

      3. punnituksen saat miettiä itse
      samoin, kuin sen, että 1. punnitus tasapainossa
      Ne on kuitenkin helpompi ratkoa.

      • pallomaha

        2.punnitus vaatii eniten hoksottimia
        125 vs 639
        oleellista on kallistuuko samaan suuntaan vai toiseen vai onko tasapainossa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe