Hei! Minulla todettiin magneettikuvassa eilen protruusio, eli näin siitä sanotaa:"Välilevyn pullistumaa astetta lievempi tila on välilevyn madaltuma eli protruusio, jolloin diskus on menettänyt suuren osan vesipitoisuudestaan ja kimmoisuudestaan" välilevy on siis hieman ilmeisesti luiskahtanu paikoiltaan, niin mä ymmärsin ainaki..lääkäri ei juuri tarkemmin sitä selittänyt, joten olisiko jollakin tarkemmin tieto tästä??miten paranee, mitä voi liikkua, saako siis urheilla jne..onko mitää hoitoa tähän vai täytyykö vain odottaa..olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi vastata, googlettamalla en tietoa juuri löytänyt.
selän protruusio?!?!?
20
34914
Vastaukset
- hoidettu
Kannattaa varmaan mennä jollekin, joka osaa nikaman "nostaa" paikoilleen, kuten vaikka kansanparantaja Harto Heimo Helsingissä...
- kärsivä
olen ollut varmaa kymmenellä eri "niksauttajalla", kansanparantajalla (mm. mestariparantaja jouko holmalla), naprapaateilla jne, kukaan ei ole saanut selkää kuntoon..tosin nyt vasta diaknoosi selvisi, mutta nikamia nuo on paikoilleen yrittäny laittaa, mutta kipu senkun on ja pysyy... eli tähän mennessä noista ei apua ole ollut. ja nyt lääkäri antoi ymmärtää, että tähän vaivaan ei hoitoa ole olemassa, muutakuin aika!
- Eve 38
Ei noihin pullistumiin ja siittä johtuviin nikamalaskeutumiin mikään auta. Siis siihen ei ole mitään parantavaa hoitoa olemassakaan. Ajan kanssa ne pullistumat kuivuvat ja näinollen eivät enään paina sinne hermoon, mistä se kipu johtuu. Joskus niitä leikataan, mutta autuaaksi tuo leikkauskaan EI tee. Ja joiskus se hermo vautioituu pysyvästi ja näinollen kipu ei hellitä ikinä.
Kaikki liikunta mitä itse pystyy tekemään on hyväksi ja sellainen missä selkä pysyy suht suorana.
Eli: hiihto, sauvakävely, uinti, kuntosali jne...
Hyvä lihaskunto on kaiken A ja O.
Selkä ja vatsalihakset ovat tärkeimpiä, koska ne tukevat selkärankaa.
Itselläni on "valuvika" selässä ja ikäni kärsinyt kivuista. Niksauttajista on hetken apu, mutta se oma apu eli hyvä lihaskunto ovat parhaiten minua auttaneet. Eve 38 kirjoitti:
Ei noihin pullistumiin ja siittä johtuviin nikamalaskeutumiin mikään auta. Siis siihen ei ole mitään parantavaa hoitoa olemassakaan. Ajan kanssa ne pullistumat kuivuvat ja näinollen eivät enään paina sinne hermoon, mistä se kipu johtuu. Joskus niitä leikataan, mutta autuaaksi tuo leikkauskaan EI tee. Ja joiskus se hermo vautioituu pysyvästi ja näinollen kipu ei hellitä ikinä.
Kaikki liikunta mitä itse pystyy tekemään on hyväksi ja sellainen missä selkä pysyy suht suorana.
Eli: hiihto, sauvakävely, uinti, kuntosali jne...
Hyvä lihaskunto on kaiken A ja O.
Selkä ja vatsalihakset ovat tärkeimpiä, koska ne tukevat selkärankaa.
Itselläni on "valuvika" selässä ja ikäni kärsinyt kivuista. Niksauttajista on hetken apu, mutta se oma apu eli hyvä lihaskunto ovat parhaiten minua auttaneet.mutta ainoat lihakset jotka tukevat selkärankaa kunnollisesti ja joiden treenaus on tärkeämpää, kuin esim. "sixpack", ovat ne lihakset jotka sijaitsevat aivan rangan ympärillä.
Tottakai myös näillä ns. ulkoisilla lihaksilla on suuri merkitys, mutta tärkeimmät on nämä sisäiset lihakset.
Näin ainakin minulle kuntoutuksessa opetettiin.
Jos ei googlella löydy ohjeita niiden treenamiseen, niin kannattaa käydä omalta terveysasemalta kyselemässä neuvoja.
- Justiina
Mikä ihmisiä oikein vaivaa kun sitä suuta ei siellä lääkärissä saada auki kysyäkseen jos jokin kohta jää epäselväksi lääkäripuheista tai jos haluaisi tarkennusta esim liikunnan suhteen.
olen monta kertaa itse miettinyt ja ihmetellyt ihmisten välinpitämättömyytä omaan terveyteensä, vaikka maksavat välillä isojakin summia hoidostaan.
Ei ne lekurit ole muuta kuin vähän enemmän lukeneita ja myös he mouheloivat samalla tavalla kuin me "tyhmät".
Ehkä siinä on olemassa vielä joillakin se ns. herranpelko, ettei vastaan saa sanoa ja tehdään niin kuin lekuri määrää.
Itse olen kait sen verran typerys, että sanon suorat sanat lekurille jos olen saanut/saamassa huonoa hoitoa.
Itse sen parhaiten tietää miten annettu lääkitys/hoito tehoaa.- kärsivä
Pärre kirjoitti:
olen monta kertaa itse miettinyt ja ihmetellyt ihmisten välinpitämättömyytä omaan terveyteensä, vaikka maksavat välillä isojakin summia hoidostaan.
Ei ne lekurit ole muuta kuin vähän enemmän lukeneita ja myös he mouheloivat samalla tavalla kuin me "tyhmät".
Ehkä siinä on olemassa vielä joillakin se ns. herranpelko, ettei vastaan saa sanoa ja tehdään niin kuin lekuri määrää.
Itse olen kait sen verran typerys, että sanon suorat sanat lekurille jos olen saanut/saamassa huonoa hoitoa.
Itse sen parhaiten tietää miten annettu lääkitys/hoito tehoaa...jäi epäselväksi kaikki hoito-ohjeet jne, koska olin yksityisellä ottamassa nämä kuvat, ja sielä ei ole lääkärin vastaanottoa, sielä on pelkkä magneetti, sain siis vastaanotosta (henkilö joka ei ite tiennyt yhtään asiasta mitään) pelkän lausunnon kouraan!mulla ei siis ole ollut edes mahdollisuutta puhua tai kysellä lääkäriltä yhtään mitään kun en ole itse saanut edes ks. herraa tavata! että silleen...siksi siis kyselen näitä " tyhmiä" kysymyksiö täällä, yksityiselle lääkärille kun taas menisin ,joutuisin maksmaan jälleen väh.85€.......
kärsivä kirjoitti:
..jäi epäselväksi kaikki hoito-ohjeet jne, koska olin yksityisellä ottamassa nämä kuvat, ja sielä ei ole lääkärin vastaanottoa, sielä on pelkkä magneetti, sain siis vastaanotosta (henkilö joka ei ite tiennyt yhtään asiasta mitään) pelkän lausunnon kouraan!mulla ei siis ole ollut edes mahdollisuutta puhua tai kysellä lääkäriltä yhtään mitään kun en ole itse saanut edes ks. herraa tavata! että silleen...siksi siis kyselen näitä " tyhmiä" kysymyksiö täällä, yksityiselle lääkärille kun taas menisin ,joutuisin maksmaan jälleen väh.85€.......
Sinua, mutta kuten varmasti olet huomannut lukiessasi näitä palstoja, niin usein kysymyksenä on miten/mitä/miksi.
Ikävää ettet saanut lekuria tavata, mutta ainahan voit hänelle soittaa, jos hoido(i)ssa on epäselvyyksiä ja se ei maksa mitään -no normaali puhelumaksuhan menee.
Eri asia on se, että saatko sen lekurin puhelimeen, mutta kunnollisena ammatinharjoittajana hän joko vastaa tai soittopyynnön jätettyäsi soittaa.
ps. muista pyytää joka käynnistä ns. potilaskansiosta kopiot itsellesi, jos heillä ei ole tapana niitä lähetellä.- turha kysellä
Tammikuun puolivälissä raskasta esinettä nostaessani selkäni "rusahti", sen jälkeen jatkuvasti kipeä, kysyin tammikuun lopussa lääkäriltä selästä , se sano ettei se lääkettä tarvitse,
selkä jatkuvasti kipeä, nyt myös jalat, lähinnä polvesta ylöspäin, välillä ei meinaa käveleen päästä mutta pakko on mennä , yksinhuoltajan, kävellessä kun puristaa kädellä reittä, se auttaa,
puutuu jalat, ym
on aivan turha syytellä potilasta, jos lääkärit hoitaisivat hommansa, ei meidän pitäisi täällä narista.
Otan mielelläni vastaan neuvoja, miten kotikonstein saan selän edes hieman parempaan kuntoon. Vai saanko mitenkään. Tiedän kyllä ajan hoitavan selän, mutta jos hieman jotenkin saisi helpotusta tuskaan. - maksu
Pärre kirjoitti:
Sinua, mutta kuten varmasti olet huomannut lukiessasi näitä palstoja, niin usein kysymyksenä on miten/mitä/miksi.
Ikävää ettet saanut lekuria tavata, mutta ainahan voit hänelle soittaa, jos hoido(i)ssa on epäselvyyksiä ja se ei maksa mitään -no normaali puhelumaksuhan menee.
Eri asia on se, että saatko sen lekurin puhelimeen, mutta kunnollisena ammatinharjoittajana hän joko vastaa tai soittopyynnön jätettyäsi soittaa.
ps. muista pyytää joka käynnistä ns. potilaskansiosta kopiot itsellesi, jos heillä ei ole tapana niitä lähetellä."Ikävää ettet saanut lekuria tavata, mutta ainahan voit hänelle soittaa, jos hoido(i)ssa on epäselvyyksiä ja se ei maksa mitään -no normaali puhelumaksuhan menee."
Puhelinkonsultaatiosta yksityislääkäri voi veloittaa aivan kuten vastaanottokäynnistäkin. Ei tosin taida yhtä paljon ottaa kuitenkaan eikä lähellekään sitä mitä juristi puhelinkontaktista veloittaa. - burana 800
turha kysellä kirjoitti:
Tammikuun puolivälissä raskasta esinettä nostaessani selkäni "rusahti", sen jälkeen jatkuvasti kipeä, kysyin tammikuun lopussa lääkäriltä selästä , se sano ettei se lääkettä tarvitse,
selkä jatkuvasti kipeä, nyt myös jalat, lähinnä polvesta ylöspäin, välillä ei meinaa käveleen päästä mutta pakko on mennä , yksinhuoltajan, kävellessä kun puristaa kädellä reittä, se auttaa,
puutuu jalat, ym
on aivan turha syytellä potilasta, jos lääkärit hoitaisivat hommansa, ei meidän pitäisi täällä narista.
Otan mielelläni vastaan neuvoja, miten kotikonstein saan selän edes hieman parempaan kuntoon. Vai saanko mitenkään. Tiedän kyllä ajan hoitavan selän, mutta jos hieman jotenkin saisi helpotusta tuskaan.auttaa kyllä kipuun, tuskin poistaa sitä alkuperäistä vaivaa
- Justiina
turha kysellä kirjoitti:
puutuu jalat, ym
Otan mielelläni vastaan neuvoja, miten kotikonstein saan selän edes hieman parempaan kuntoon. Vai saanko mitenkään. Tiedän kyllä ajan hoitavan selän, mutta jos hieman jotenkin saisi helpotusta tuskaan.Kuulin minäkin ensimmäiseltä lääkäriltä jolle menin selkäkivuistani juttelemaan, että selkäkipu ja lievät välilevynpullistumat ovat suorastaan kansantauteja. Ei sairaslomaa ja kiplääkettä jos kovasti sattuu. Eikun toiselle lääkärille (tällä kertaa ihan julkisensairaanhoidon puolelle). Ja löytyihän sitä vikaa selästä (vähän enemmänkin) ja hoito alkoi. Kyllä jokainen itse parhaiten tuntee ja tietää milloin kaikki ei ole ok omassa kropassa.
- samantapaista
Justiina kirjoitti:
Kuulin minäkin ensimmäiseltä lääkäriltä jolle menin selkäkivuistani juttelemaan, että selkäkipu ja lievät välilevynpullistumat ovat suorastaan kansantauteja. Ei sairaslomaa ja kiplääkettä jos kovasti sattuu. Eikun toiselle lääkärille (tällä kertaa ihan julkisensairaanhoidon puolelle). Ja löytyihän sitä vikaa selästä (vähän enemmänkin) ja hoito alkoi. Kyllä jokainen itse parhaiten tuntee ja tietää milloin kaikki ei ole ok omassa kropassa.
Ennen sanoi lääkärit "hullulle", ettei tämä itse huomaa lääkkeen vaikutusta, nykyään puhuvat jo erilailla.
On totta että jokainen tuntee onko kaikki nikamat kohdallaan ja ei varmasti ole, sano lääkäri mitä tahansa. - kyllä vois
lääkärikin selostaa maksavalle potilaalle kansantajuisesti mikä potilasta vaivaa ja mikä auttaa.
Siksihän sinne lääkäriin mennään!
Ei siellä lääkärissä aina tule kaikki mieleen,aikaa kun on vain muutama minuutti.
Joku hyvä lääkäri joskus kysyi joka väliin, onko kysyttävää ja piti huolen, että potilas ymmärsi.
Kympin lääkäri !
Ihmisiä on moneen junaan ja on myös niitä, jotka eivät vain saa suutansa auki siinä tilanteessa, ehkä pikkuisessa lääketokkurassa, jännittää jne.
Iso lasku vaan tulee maksettavaksi . Eivät ne lekurit niin isoja herroja ole, ihmisiä varten ne siellä on.
- selkä kipee kans
terve sinulla on sama oireyhtymä kun minullakin
on ollut 10.1.07 lähtien ja on edelleen . Hoitona on ollut pelkästään jumppaa ja kävelyä juosta ei kannata ainakaan akuutti vaiheessa- kiputyttö
Täällä myös madaltuma ja pulistuma potilas.Mutta enpä osaa sanoaaa tarkkaan koska on tullut:) 10 v sisällä pikku hiljaa hiipien.Ei tähän auta jumpat, hoidot tai ihmeparantajat. Kaikki on yritetty.Jos auttaisi eihän kirurgeja enää tarvittaisi.
kun se lähtee siitä huononemaan jonkain päivänä se on menoa, mitään et voi...
Itsellä viimeinen vuosi ollut yhtä helv...enää ei ilman lääkkeitä pystyisi edes liikkumaan.Leikkaus odottaa parin viikon päästä.Tehdään välilevyproteesi vaurioituneeseen kohtaan.Tsemppiä sinulle!!
Hae lääkäristä kunnon lääkkeet ei siihen mitkään burana 800 auta kun tulee pahaksi.Pilaat vain vatsasti niillä.Tähän ei auta kuin lääkkeet jotka vaikuttavat aivojen kiputuntemukseen. - täti -55
kiputyttö kirjoitti:
Täällä myös madaltuma ja pulistuma potilas.Mutta enpä osaa sanoaaa tarkkaan koska on tullut:) 10 v sisällä pikku hiljaa hiipien.Ei tähän auta jumpat, hoidot tai ihmeparantajat. Kaikki on yritetty.Jos auttaisi eihän kirurgeja enää tarvittaisi.
kun se lähtee siitä huononemaan jonkain päivänä se on menoa, mitään et voi...
Itsellä viimeinen vuosi ollut yhtä helv...enää ei ilman lääkkeitä pystyisi edes liikkumaan.Leikkaus odottaa parin viikon päästä.Tehdään välilevyproteesi vaurioituneeseen kohtaan.Tsemppiä sinulle!!
Hae lääkäristä kunnon lääkkeet ei siihen mitkään burana 800 auta kun tulee pahaksi.Pilaat vain vatsasti niillä.Tähän ei auta kuin lääkkeet jotka vaikuttavat aivojen kiputuntemukseen.Hei!Oikeassa olet.Sairaus etenee omalla painollaan
vuosi vuodelta.!10v.kokemus, ainakin.Ja Protruusio
ja pullistumakin ja muuta sellaista löytyi magneetti kuvista.Keskushermoston kautta vaikuttavat lääkkeet auttavat paremmin.Vesikävely
paras liikunta muoto minulla=)Päivä kerrallaan!
Toivotaan ettei meistä tulisi loppujen lopuksi
pyörätuoli potilaita!!Hyvää kesän jatkoa!
- selkäkipuja jo v.-86
Minulla myös todettiin prostruusio,lievänä. Lisäksi L2 nivelessä hemangiooma. Sain pelkän diagnoosin Meilahdesta kirjeessä enkä lääkäriä ole tavannut ollenkaan. Kysymyksiä jäi paljon mieleen enkä saa niihin mistään vastausta. Tiedän paljon ihmisiä joille on käynyt samalla tavalla, ei tiedä miten edetä tai miten ko. diagnoosi vaikuttaa tulevaisuudessa (vai vaikuttaako)? Eteneekö jotenkin ja onko tulevaisuudessa lisää kipuja tiedossa? Tuntuu todella että on jäänyt yksin eikä kukaan selvitä mistä on kysymys!!!
- Enso3534
Oho,, onko toi hemangip haitallinen,, luin netistä, että jos se on riittävän iso, se pitäisi poistaa,,ja eikö todellakaan tullut mitään hoito tai toimenpide ohjelmaa..
- nikama
hei minä olen kärsinyt reilut kolme vuotta niska-ja lannerankakipuja, on leikattu kaulaurangan välilevytyrä v.2014, kivut jatkuneet edelleen, se implantti mikä laitettiin sinne leikattuun väliin ei ole luutunut, jouduin menemään toiselle paikkakunnalle yliopiston sairaalaan jossa neurokirurgit totesivat ettei implantti ollut luutunut oli kasvanut ns. valenivel, tehtiin uusi leikkaus jossa poistettiin implantti mikä oli melkein irti, laitettiin omasta luusta luudutus nyt on mennyt kuukausi ja kivut ovat kovia ainoastaan kovat keskushermostoon vaikuttava kipulääke auttaa, ei Helsingissä aina hoideta niin hyvin kuin sanotaan, vaikka olen helsinkiläinen, jouduin turvautumaan toisen läänin yliopiston sairaalan apuun. Tämä on kurja sairaus tulee hiipien nämä rappeumaoireet, toisilla kovat kivut toisilla ei mitään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214