Lestadiolaisuus oikea uskoko?

Elvira

HEi
Olen seurannut jonkin verran keskustelua netissä lestadiolaisuudesta. Itse olen (tai ainakin päällepäin olen) lestadiolainen. Viime aikoina minua on yhä enemmän alkanut ahdistaa, kai niitä sanoittais epäilyksiksi. Moni sanoisi, että en ole uskovainen,kun ajattelen näin. Nimittäin minusta tuntuu yhä enemmän siltä ettei tämä ole minun juttuni.

Nyt vasta olen tajunnut millainen juttu on ns."kieltää uskonsa" siis luopua vanhoillislestadiolaisuudesta. Rehellisesti sanottuna olen joutunut näyttelemään monissa tilanteissa ja tunnen itseni seurapenkissä hyvin ulkopuoliseksi. Oikeastaan kaikki minulle läheisimmät ihmiset ovat lestadiolaisia. Jos tekisin pesäeron lestadiolaisuuteen olisin aivan yksin. Onneksi perheeni on suht. vapaamielinen
he sentään ymmärtäisivät ratkaisuni.Äitini kanssa olen jonkin verran keskustellut asioista ja hän on aika tavalla samaa mieltä. Me esimerkiksi olemme saaneet olla tosi paljon ns. epäuskoisten kanssa tekemisissä, toisin kuin monet tuntemani.
Minulla on hyviä ystäviä, mutta heidän kanssaan en ole halunnut ottaa asiaa puheeksi, vaikka monista muista elämän eri osa-alueista pystynkin puhumaan.Rehellisesti sanottuna kukaan ei nykyisin voisi kai uskoa minusta kiltistä tyttelistä, mitä ajatuksia päässäni pyörii.

Viime aikoina olen aika paljon miettinyt monia asioita ja olen tehnyt seuraavanlaisia havaintoja; Lestadiolaisuus mielestäni on nykyisin oma vanhoillinen pienoiskulttuurinsa suomalaisen yhteiskunnan sisällä. Sellainen tuntuma on, ettei monetkaan nuoret ja vanhemmatkaan koe uskoa kauhean omakohtaisesti vaan seuroissa käyminen on tapa. Sitten toisaalta olen itse huomannut ja myös itse kokenut lestadiolaisten keskuudessa henkistä väkivaltaa. Varsinkin pienellä paikkakunnalla(olen kotoisin)vallitsee kyräilevä ilmapiiri.Toisten asioita tarkkaillaan ja niistä juorutaan. Pahan puhuminen toisista ei ole harvinaista. Ihmisiä myös usein luokitellaan esim. ammatin tai pankkitilin mukaan. Eikö ihmiset kuitenkin ole samanarvoisia Jumalan edessä?

En halua pilkata lestadiolaisuutta, halusin vain tuoda julki minua ahdistaneita asioita.Tässä tuli nyt oikeestaan näitä ulkosia asioita, ei ehkä niinkään opillisia. En tiedä sainko muotoiltua asian siten,kun haluan sanoa. Haluaisin asiallista keskustelua aiheesta ja mielipiteitä!

29

2024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mm

rakas matkaystävä melkein itken kun luen tekstiäsi haluan muistaa sinua rukouksin olen itse nuorena kieltänyt uskon ja palannut myöhemmin parannuksen kautta. älä kiellä uskoasi. meinasin jo käydä nukkumaan mutta nyt teen kaiken voitavani että löytäisit taas jumalan valtakunnan taivaan isä antakoon voimia

• mm

en tiedä mitä sinulle oikein sanoisin, mutta rukoilen, että sielunvihollinen ei saisi sinusta yliotetta. tämä voi tuntua tyrkyttämiseltä, mutta tiedän että minun pitää sinulle kirjotta tunnen itseni eittäin heikoksi. rakas matkaystävä kuinka mielellään saarnaisknkaan epäilykset jeesuksen nimessä ja kalliissa maahan vuotaneesa sovintoveressä anteeksi. samanlaista epäilyksiä on ollut myös minulla yläaste ikäisenä ensin kielsin uskoni teoilla myöhemmin n. 17 v myös sanoilla

• Rintti

En tunne kovin hyvin lestadiolasuutta. Sellaisen kuvan olen usein saanut, että 'olla uskovainen' on yhtä kuin olla ko. liikkeen jäsen. Vaikka tämä ei olisikaan virallinen totuus, epävirallisenakin se on omiaan hämmentämään ihmisten ajatuksia.

Uskoisin, että olet Jeesuksen oma. Jeesus tahtoo, että olet oma itsesi, rehellisesti. Uskovaista, tai kuvaa-joka-jollain-ryhmällä-on-uskovaisesta näytteleminen ei pelasta ketään! Ainoastaan Jeesus pelastaa. Ole rehellinen ja luota Hänen armoonsa ja rakkauteensa. Hän on uskollinen. (Mark.10:29-)

Ellet ole Jeesuksen seuraaja, on silti parempi tunnustaa sekin, kuin kärsiä huonoa omaatuntoa epärehellisyyden tähden.

Rakkaudella

• Pieni

Jos yhtään tuot ajatuksiasi julki kiihkolestaadiolaisille,niin valmistaudu suureen "rakkaushoitoon". Kuten tässä yksi lestaadiolainen jo yllä herkisteli. Sinun kannaltasi se vain vaikeuttaa eroprosessia. He yrittävät kynsin hampain pitää sinusta kiinni.
      Ah,niin tuttuja ovat lestojen tavat kontrolloida jäseniään.

• Aivan

Totuus on tekevä vapaaksi, teeskentely ei ole totuus.

Lestadiolaisia on kaikkiaan 18 eri ryhmää.
      Minun hengellinen kotini on yksi tällainen ryhmä.

Jos minä puhun epäilyksistä niin tarkoitan sillä sitä, etten täydellisesti jaksa uskoa Kristuksen ansion peittävän (poistavan) syntejäni. Uskon että jokainen minun laisestani, noin 20000 lessusta, ajattelee aivan samoin epäilystä.

Tämä epäily on perkeleen petosta ja se johtaa helposti lain alle. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että omin teoin ja valinnoin pyrin ansaitsemaan Jumalan armoa, vaikkapa olemalla kiltti, teeskentelemällä, tottelemalla sellaisakin ihmisten ohjeita, jotka eivät perustu raamattuun. Voin ansaita autuutta, vaikkapa Kuulumalla vanhoillisiin, tai johonkin muuhun vastaavaan ryhmään, jotta tulisin näin pelastetuksdi helvetistä.

Mikään näistä ei auta vaan ainoastaan usko Jeesukseen, usko Jumalan Sanaan ja sakramentteihin. Joka uskoo ja kastetaan pelstuu. Sana ja sakramentit pelstavat taivaaseen. kunhan ne otetaan USKOLLA vastaan. Uskon antaa Jumala ja usko on se käsivarsi, jolla Kristuksen lunastus synneistä ja tätäydelliset pelastushyvyydet otetaan vastaan.

Rakas nuori ystäväni, ellet jaksa seurata monimuotoista lestadiolaista identiteettiä, älä siitä huolimatta hylkää tätä ihanaa Jeesusta Kristusta, joka rakastaa sinua. Hän vuodatti verensä sinun vuoksesi.

Tämä veri on vieläkin rakkaudesta lämmintä ja sen sanoma kuuluu sinullekin, että tule juuri sellaisena kun olet, usko kaikkki syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja hänen verensä tähden. Kun sen uskot sen omistat.

Joh. 3:14   Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
      Joh. 3:15   että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
      Joh. 3:16   Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      Joh. 3:17   Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
      Joh. 3:18   Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

1. Joh. 2:8   Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.

1. Joh. 2:9   Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.
      1. Joh. 2:10   Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.
      1. Joh. 2:11   Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.
      1. Joh. 2:12   Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.

Lestadiolaisuuden koko identiteetin yllä leijuu raskas tunnistamattoman vihan ja katkeruuden henki edelleen. Tämä henki hajoitti ekan kerran koko puljun v. 1900 paikkeilla, mutta he eivät edelleenkään suostu tunnustamaan tätä isiensä raskasta syntiä rakkauden rikosta ja häpeää eivätkä ylpeydessään suostu rukoilemaan anteeksiantoa tästä synnistä. Tämä viha on nyt siirretty lapsille kolamnteen ja neljänteen polveen. Itse olen neljännen polven lestadiolainen.

Tässä sitten ollaan hengellisen ylpeyden vankeina vihan ja katkeruuden alla ja selitellään itseämme ainoaksi oikeaksi Jumalan valtakunnaksi.

Todellisuudessa tämä on hengellistä ylpeyttä, omaa vanhurskautta ja narsismia. Ei Lestadius mitään uskontoa ole perustanut, me olemme luterilaisia edlleen. Tässä lestadiolaisuudessa on vaan syvällinen pietistinen leima.

• nick

...mutta oikeat tavat

• ...

Ja näitä hyviä tapoja voi ja pitää toteuttaa ilman, että ainakaan väkisin on lestadiolainen. Ts. ei tarvitse olla lestadiolainen ollakseen hyvätapainen.

• nick
        ... kirjoitti:

Ja näitä hyviä tapoja voi ja pitää toteuttaa ilman, että ainakaan väkisin on lestadiolainen. Ts. ei tarvitse olla lestadiolainen ollakseen hyvätapainen.

..niin, mutta pitää myös olla omakohtainen usko jumalaan, eli jos olet ev.lut. ja tapasi on kuin vanhoillislestadiolaisilla, silloin olet luultavimmin oikealla tiellä, vaikket oliskaan vl.

• ...
        nick kirjoitti:

..niin, mutta pitää myös olla omakohtainen usko jumalaan, eli jos olet ev.lut. ja tapasi on kuin vanhoillislestadiolaisilla, silloin olet luultavimmin oikealla tiellä, vaikket oliskaan vl.

Kyllä kyllä. Näinkin kai. Mutta tarkoitin, että ilman MITÄÄN uskoa (esim. ateistikin) voi olla hyvätapainen! Se on ennenkaikkea kasvatuksen ja ympäristön vaikutuksen tulosta. Ei siinä välttämättä tarvita uskoa. Uskovaiset lienevät kai sitä mieltä että tapoja ja käyttäytymistäkin ohjaa Pyhä Henki. Näinkin voi olla, mutta itse olen sitä mieltä, että se on ennen kaikkea opittua. ..ja voi siis olla mahdollista muillekin kuin uskovaisille.

• unhappy

voiko lestatiolainen jätkä rakastua tyttöön..joka juo joskus ja polttaa silloin tällöin..ja käyttää meikkiä, värjäilee hiuksiaan ....?????????????? vastauksia please.. sori jos nyt poikkesin aiheesta..
      ja onko ne lastatiolaisten lapset itsekin aina niin " uskonnollisia" tai silleen et nekin uskoo siihen et ei sais käyttää mm: ehkäisyä...?

• nete

mä luulen että lestajätkä voi ihastua sellaseen tyttöön... mä oon lestatyttö mutta oon kyllä ihastunut muihin poikiin.
        tietenkään kaikki lestadiolaisten lapset ei oo niin uskonnollisia, nehän päättää ite uskonasioistaan, ei niiden vanhemmat.
        mä uskon jumalaan, mutta on jotenki outoa ettei muut ko lestat pääsis taivaaseen. se on mun ongelma, aika paljo epäilyksiä..

• makeh

jopa itse olen joskus palavasti rakastunut semmoiseen tytön heitukkaan, mutta se johti lopulta minut sen verran huonoille teille että tästä lähtien oon pysyny senki suhteen "meikäläisissä" piireissä.

• ...
        makeh kirjoitti:

jopa itse olen joskus palavasti rakastunut semmoiseen tytön heitukkaan, mutta se johti lopulta minut sen verran huonoille teille että tästä lähtien oon pysyny senki suhteen "meikäläisissä" piireissä.

Mitähän heitukalla mahdat tässä tarkottaa? En tiedä sitä, mutta itselläni tulee mieleen tuosta sanasta lähinnä "kevytmielinen" tms. Tuossa merkityksessä heitukoita ja ei-heitukoita löytyy sekä vanhollislestadiolaisista että ei-vanhoillislestadiolaisista.

Jos ulkoisia asioita tapaa tuijotta näissä "uskonasioissa" eniten niin muistutan, että vanhoillislestdiolaisten ulkopuolellakin on ELÄMÄNTAVOILTAAN ym. ym. täysin vanhoillislestadiolaiseenKIN 'muottiin' sopivia yksilöitä ja (nyt tämä old story..) vanhoillislestadiolaisista löytyy esimerkkejä "maallisesti" elävistä yksilöistä.

• makeh
        ... kirjoitti:

Mitähän heitukalla mahdat tässä tarkottaa? En tiedä sitä, mutta itselläni tulee mieleen tuosta sanasta lähinnä "kevytmielinen" tms. Tuossa merkityksessä heitukoita ja ei-heitukoita löytyy sekä vanhollislestadiolaisista että ei-vanhoillislestadiolaisista.

Jos ulkoisia asioita tapaa tuijotta näissä "uskonasioissa" eniten niin muistutan, että vanhoillislestdiolaisten ulkopuolellakin on ELÄMÄNTAVOILTAAN ym. ym. täysin vanhoillislestadiolaiseenKIN 'muottiin' sopivia yksilöitä ja (nyt tämä old story..) vanhoillislestadiolaisista löytyy esimerkkejä "maallisesti" elävistä yksilöistä.

mutta keskimäärin vanhoillislestadiolaiset useimmiten menee naimisiin vanhoillislestadiolaisen kans.

• ...
        makeh kirjoitti:

mutta keskimäärin vanhoillislestadiolaiset useimmiten menee naimisiin vanhoillislestadiolaisen kans.

Niin tekee. Takerruin vain siihen, miksi kutsuit sitä aiemmin rakastamaasi 'epäuskoista' tyttöä 'heitukaksi'. Oliko se aiheellista vai vaan ensimmäinen sana joka kuvaa mielestäsi 'epäuskoisia' tyttöjä.

Tässä tapauksessa toivon että kutsumanimen käyttö oli aiheellista (et siis käyttänyt sitä harkitsematta)!! Eikä niin, että yleensä vaan tapaat ajatella epäuskoisia tyttöjä 'heitukoina'.

• ma
        nete kirjoitti:

mä luulen että lestajätkä voi ihastua sellaseen tyttöön... mä oon lestatyttö mutta oon kyllä ihastunut muihin poikiin.
        tietenkään kaikki lestadiolaisten lapset ei oo niin uskonnollisia, nehän päättää ite uskonasioistaan, ei niiden vanhemmat.
        mä uskon jumalaan, mutta on jotenki outoa ettei muut ko lestat pääsis taivaaseen. se on mun ongelma, aika paljo epäilyksiä..

Kun menet seuroihin niin avaa sydämesi korvat kuulemaan.
        Siellä kuulet sanoman sydämmellesi.

• makeh
        ... kirjoitti:

Niin tekee. Takerruin vain siihen, miksi kutsuit sitä aiemmin rakastamaasi 'epäuskoista' tyttöä 'heitukaksi'. Oliko se aiheellista vai vaan ensimmäinen sana joka kuvaa mielestäsi 'epäuskoisia' tyttöjä.

Tässä tapauksessa toivon että kutsumanimen käyttö oli aiheellista (et siis käyttänyt sitä harkitsematta)!! Eikä niin, että yleensä vaan tapaat ajatella epäuskoisia tyttöjä 'heitukoina'.

..tarkoita kaikkia, mutta ne ei-lest. likat ketä keskimäärin alkaa jammailee lest. poikien kans on aika heitukoita.

• ...
        makeh kirjoitti:

..tarkoita kaikkia, mutta ne ei-lest. likat ketä keskimäärin alkaa jammailee lest. poikien kans on aika heitukoita.

Luulen tietäväni, mitä tarkoitat. Haluaisin kuitenkin vielä jatkaa sen verran, että kun kirjoitit "ne ei-lest. likat ketä keskimäärin alkaa jammailee lest. poikien kans on aika heitukoita", niin eikö se ole vähintään puoliksi näiden lestadiolaispoikien valinta, että likat alkaa 'jammailee' (pitämään pelejä/seurustelemaan?) ei-lestadiolaisten heitukoiden kanssa.

Miksi alkaa ollenkaan pitämään pelejä oman joukon ulkopuolella olevan kanssa? "Pelien pitämiseen" tarvitaan aina kaksi. Ja todennäköisyyden mukaan vähintään puolessa tapauksista tämä lestadiolaispoika on se joka pelien pitämisen alottaa.

Aivan kuten sinäkin olet kantapään kautta oppinut, ei ole suotavaa alkaa kokeilun vuoksi leikkimään suhteella, jolla ei lopulta ole mitään tulevaisuutta! Muistakaahan se lestadiolaispojat ja ei-lestadiolaistytöt (kuin myös toisin päin).

Näiden ei-lestadiolaisten on hyvin vaikea arvata kuinka mahdoton suhde on kyseessä, ja kuinka isoista asioista teidän kannalta on kysymys, kun he yleensä eivät tiedä lestadiolaisuuden periaatteita. Ei-lestadiolaisen osapuolen voi olla hyvin vaikea ymmärtää, miksi kohtuu hyvin sujunut suhde yhtä-äkkiä loppuu.

Siinä mielessä vastuu on mielestäni enemmän teillä lestadiolaisilla, jotka tällaiseen yritelmään alatte. Vähintään pitäisi selvittää juurta jaksaen millaiselle perustalle suhdetta aletaan rakentamaan, ja mikä on suhteen suuri riski.

• vl

Nimittäin tarinasi kohta "olemme SAANEET olla tekemisissä ulkopuolisten kanssa enemmän kuin muut" kuulostaa aika hassulta.

Kuka v-lestadiolainen kuvittelisi että me ei saada olla muiden kaa tekemisissä? Tai että ei olla. Onhan monillakin ateisteja, helluntailaisia tai esikoislestoja kavereina. Enkä ole koskaan kuullutkaa ettei sais olla näiden kaa tekemisissä.

Siispä feikki? Ei välttämättä, mutta ehkä? Ei olisi ensimmäinen kerta tällä palstalla.

• nikke

Kaikista tärkeintä olisi nyt se, että löytäisit JEESUKSEN ja uskoisit ja turvaisit häneen.

(Lestadiolaisus ei muuten ole "usko" vaan yks ev.lut. kirkon sisällä toimivista herätysliikkeistä. En suosittele siellä pysymistä, koska he korottavat itseään ja herätysliikettään, eivät Jeesusta. He eivät myöskään pidä muita Jumalan lapsia Jumalan lapsina, vaan väittävät olevansa ainoita sellaisia. Jo SEN pitäisi panna hälytyskellot soimaan jokaisen sydämessä, joka sen yhteisön sisällä elää ja herättää etsimään Totuutta.)

• ohhoh

Sinähän taas selität omias...

• jh

niinpä. kaikkea ei voi saada.ja kaikkihan me ollaan inhimillisiä.kannattaa yrittää pitää kuitenkin usko ja inhimilliset heikkoudet erillään. pienillä paikkakunnilla toisten asiat kiinnostaa vakaumuksesta riippumatta.ei kannata tosin siellä penkissä istua jos siltä tuntuu.teeskentely on raskasta henkisesti.älä tuhlaa elämääsi ainakaan siihen.elämän peruskysymýksiä ja omaa identiteettiä kannattaa etsiä aika puolueettomalta maaperältä. juttele jonkun kanssa johon luotat ettei vaan yksin pohdi.

• ma
      • ano

toisinsanoen käännyttää "oikealle tielle" ts. painostaa takaisin "uskoon" ??.

• ma
        ano kirjoitti:

toisinsanoen käännyttää "oikealle tielle" ts. painostaa takaisin "uskoon" ??.

Voihan sitä keskustellakin, ja painostamista alas painamista muutenkin liika, jotten siihen taida nyt alkaa.

• Juuso1

Ei L.L. Laestadius todellakaan halunnut perustaa "lestadiolaisuutta". Liioin hän ei pitänyt lestadiolaisuutta ainoana oikeana, eikä nin ajatellut myöskään Juhani Raattamaa. Tästä on asiasta on kyllin säilynyt sekä Lestadiuksen että Raattamaan kirjoituksia. Kaiken näkyvän, oman seurakunnan ulkopuolella esiintyvän uskon kieltäminen ja tuomitseminen on myöhemmin tullut ilmiö. Raattamaa toivoi, että kaikki heräykset yhdistyisivät Kristuksessa, ei suinkaan lestadiolaisuuden nimessä, sillä lestadiolaisen nimi ei ketään pelasta.

Kuinka moni "meikäläinen" rohkenee "ainoasta oikeasta seurakunnasta" puhuttaessa ottaa esille sen Raamatun paikan, jossa Vapahtaja sanoo, että kun teille sanotaan, "katso, se on tuolla", tai, "katso, se on täällä", niin älkää uskoko; Luuk. 17:23: "...älkää menkö sinne älkääkä juosko perässä".

Kuitenkin "vaimo" - ulkonainen seurakunta - on tarpeellinen ja Jumalan järjestyksen mukainen, eikä vaimoa saa hylätä eikä neuvoa toista hylkäämään. Ei, vaikka vaimo olisi vähän hupsukin joskus. Se tarkoittaa sitä, että me itse olemme hupsuja, sillä näkyvä, ulkonainen seurakunta koostuu meistä - vaimo on luu minun luustani. Enemmän on kysymys siitä, pannaanko toivo - elämän toivo - vaimoon, vaiko vaimon siemeneen, joka on Kristus.

Kuitenkin Jumala vaimoa - olkoon se vaimo joskus vähän hupsukin - kovin varjelee, sillä sen siemenestä - ei mistään muusta - on kirjoitettu, että se on rikki polkeva käärmeen pään.

Ja joskus - ehkä harvoin - voi havaita, että lestadiolaisen herätysliikkeen sydänääni ei ole tuon vaimon oma sydänääni - minun oman sydämeni ääni - sieltä ei löydy mitään hyvää. Vaimo ei ole rikki polkenut käärmeen päätä, vaan käärme on pistänyt vaimoa kantapäähän. Elämä on yksin Kristuksessa ja vain Hän voi särkeä perkeleen työt 1. Joh. 3:8; vaimolla ei siinä ole osuutta;
      ja kuitenkin Jumala kovin vaimoa varjelee ja sitä paljon rakastaa, sitä vaimoa, jolla on se salaisuus, josta myös Paavali kirjoittaa Ef. 5:32.

• Ergobe

Hienoa huomata, että joku huomaa minkälaista tekopyhää skeidaa koko lestadiolaisuus on.

IRROTTAUDU ENNENKUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ !!!!!!!!!

• peikko

Älä loukkaa ihmisiä, älä ketään elävää olentoa tässä maailmassa. Oletko huomannut, että olet rasisti? Suomessa on uskonnon vapaus...anna siis jokaisen uskoa äläkä mustamaalaa ketään uskon tai muunkaan perusteella. Olet todella ilkeä- minä ainakin loukkaannuin tollasesta mailistasi. Olet varmaan todella onnellinen saadessasi ihmisen surulliseksi...Kiitos vaan.

• xenia

Irrottaudu, sano Ergobe, mutta ei anna mitään tilalle.
        Lähipiirissäni on pari ihmistä, jotka ovat irrottautumisensa jälkeen jääneet kuin tyhjän päälle. Molemmille on tullut alkoholi ja lääkkeet uskon ja entisen lestadiolaisyhteisön tilalle. Palaaminen on vaikeaa, kun kaikki sillat ovat katkenneet. Molemmat kärsivät masennuksesta ja toisella on ollut useita itsemurhayrityksiä.
        Mies, joka toimi heidän kohdallaan Ergoben tavalla kannustaen heitä irrottautumaan, ei enää sano mitään. Hänelle on aivan kuin yhdentekevää, mitä näille kahdelle nyt kuuluu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5776
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3791
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3323
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2758
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2222
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2167
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162