Olen tulossa vuonna 2007 Seinäjoelle töihin perustettavaan Maaseutuvirastoon ja etsimässä uutta kotia perheelleni. Millainen vaiehtoehto olisi Lapua asua ja elää ? Mikä on välimatka Lapualta Seinäjoen keskustaan ? Pelaako joukkoliikenne juna/bussi ? Mikä on Lapuan kunnallisveroprosentti ? Onko Lapuan kaupungilla myytävänä edullisia tontteja hartiapankkirakentamiseen ? Millaiset koulut ja opiskelumahdollisuudet ? Entä kulttuuri ? Mikä on henkinen ilmapiiri Lapualla ? Lapualaisia pidetään jotenkin kovina ihmisinä, pitääkö paikkansa ? Mitkä ovat poliittiset voimasuhteet Lapualla? Entä terveyskeskuspalvelut ? Mitä Lapualla voi harrastaa ? Tulevat Maaseutuviraston työntekijät kaipasivat mielelään lisäinfoa seutukunnasta ja Seinäjoen työssäkäyntialueen kunnista/kaupungeista.
Onko Lapua hyvä paikka asua ?
35
8495
Vastaukset
- keskipohjalainen
hei vaan.
et ole saanut paljon vastauksia kysymyksiisi niinpä keskipohjanmaalta kokkolasta 20 vuotta sitten kauhavalle muuttaneena ajattelin informoida sinua eteläpohjanmaasta.
lapua on erittäin tuttu paikka minulle, ja siellä tulee paljon kuljettua, lapseni on pelanneet jalkapalloa lapuan virkiässä kun kauhavalla ei omaa joukkuetta ollut.
eteläpohjalainen kauhavalainen ja lapualainen ovat molemmat samantyylisiä luonteeltaan eli kovia, ittellisiä ja kateita.
lapualaiset ovat kauhavalaisten mukaan vielä körtimpiä, joten sellainen näkyy heidän luonteessaan suvaitsevaisuuden puutteena.
onhan näissä ihmisissä poikkeuksia, mutta yleinen ilmapiiri myrkyttää kaikkia. siinä missä keskipohjalainenon avoin ja ystävällinen rupattelija on epohjalainen kyräilevä, jurnuttaja.
lapualla on muutaman ala-aste.. se on aika ankea kaupunki.. paljon vanhoja taloja joista on huonosti huolehdittu. itse jos saisin valita muuttaisin perheeni nurmoon tai suoraan seinäjokee.. sillä eihän sjolta ole kuin 15 km matka ajella lapualle. suurempaan paikkaan muuttamalla turvaat samalla lastesi tulevaisuuden sillä seinäjoella on suurimmat koulut kun lapset kasvavat.. eli lapualla on vain kristillinen opisto ylä-asteen jälkeen..
myös jos ajattelee asumisen viihtyisyyttä ja harrastus mahdollisuuksia et kadu jos muutat seinäjoelle, siellä on mahtava jouppilanvuori, kyrkösjärvi sekä keskustassa uimapaikka, ja mahtava luonnonkaunis lenkkeilypaikka/ teatteri puisto jne.. joten ei muuta kuin sjoelle. sjoki on vain asunnon etsimisen suhteen ongelmallinen. missään tapauksessa älä muuta sjoella ainakaan kasperiin tai kivistöön ne ovat levottomia alkoholi ja muu ongelmaisten asumalähiöitä..
käy ihmeessä katsomassa lapuaa.. ja seinäjokea ennekuin teet päätöksen. uskon, että päädyt seinäjokeen johonkin uusista asumalähiöistä. ja muista että älä vaan muuta kauhavalle, sillä tää paikka on todella peestä..
tsemppiä..- lapualainen
...lapuan ja seinäjoen keskustan välimatka on kyllä 26 km. Itse olen keskipohjanmaalla syntynyt ja asunut ensimmäiset 20 vuotta. Ikinä en sinne enää takaisin muuttaisi...Lapualla on hyvä asua ja harrastaa...
- virheitä sattuu
lapualainen kirjoitti:
...lapuan ja seinäjoen keskustan välimatka on kyllä 26 km. Itse olen keskipohjanmaalla syntynyt ja asunut ensimmäiset 20 vuotta. Ikinä en sinne enää takaisin muuttaisi...Lapualla on hyvä asua ja harrastaa...
jep, ajatuksissani kirjoitin kauhavan ja lapuan etäisyyden. todellakin ajomatka seinäjoelta lapulle on hiukka pidempi, mutta ei paha. kannattaa ajella moinen matka ihan perheenkin viihyvyyden kannalta..
lapualaiset on huonoja ottamaan palautetta vastaan.. siitä alkaa haukkuminen.. ja elinikäinen vihanpito, tuo että olet keskipohjanmaalta, etkä koskaan muuttaisi takaisin.. on valetta, oikeasti olet taas joku lapualainen, joka ei kestänyt palautetta.
sinulle virkamies, ota vaan neuvosta vaarin ja muuta sjoelle. siellä ihmiset ovat sivistyneitä kaupunkilaisia, eivätkä jaksa juoruilla ja kyttäillä ja kadehtia naapureita jatkuvasti.. - lapualainen
virheitä sattuu kirjoitti:
jep, ajatuksissani kirjoitin kauhavan ja lapuan etäisyyden. todellakin ajomatka seinäjoelta lapulle on hiukka pidempi, mutta ei paha. kannattaa ajella moinen matka ihan perheenkin viihyvyyden kannalta..
lapualaiset on huonoja ottamaan palautetta vastaan.. siitä alkaa haukkuminen.. ja elinikäinen vihanpito, tuo että olet keskipohjanmaalta, etkä koskaan muuttaisi takaisin.. on valetta, oikeasti olet taas joku lapualainen, joka ei kestänyt palautetta.
sinulle virkamies, ota vaan neuvosta vaarin ja muuta sjoelle. siellä ihmiset ovat sivistyneitä kaupunkilaisia, eivätkä jaksa juoruilla ja kyttäillä ja kadehtia naapureita jatkuvasti..tiedän kyllä ihan itse mistä olen kotoisin.
Ajatukseni Lapuasta eivät ensimmäisinä asuinvuosina (Lapualla) olleet niin positiivisia kuin nyt, mutta kun aloin käymään täällä Seinäjoella töissä ja kuuntelemaan minkälaista elämänmeno on täällä (varsinkin siis tuo terveydenhoito yms. systeemit - kaikkihan eivät toki niitä arvosta) - arvostan Lapualla joitakin asioita (tärkeitä minulle), mutta voisin toki asua vaikka Seinäjoella.
En edelleenkään pidä itseäni niin erityisen lapualaisena, koska olen toki asunut keskipohjanmaan jälkeen mm. Tampereella ja Seinäjoellakin melkein 10 vuotta. Juuriltanihan olen tietenkin edelleen keskipohjalainen! - Lapuanlikka
Kuules nyt, se on ihan paskapuhetta että Lapualla ei ole kuin Kristillinen opisto!! Kyllä täälä nyt on lukio, kauppis ja ammatti-instituutti..
- 19 vuotta lapualainen
Lapualta Seinäjoelle on matkaa n. 26 km, senhän kulkee kesällä vaikka pyörällä tai juosten!!
Kaikista parasta Lapualla on terveyskeskussysteemi, eli jokaisella on omalääkäri, jonka kanssa kun pääsee tutuksi on erittäin helppo ja mukava asioida. Lapualla tehdään myös monia erikoistutkimuksia omassa tk:ssa, joihin pääsee jos tarvetta on - jouhevasti. Myös harrastusmahdollisuudet ovat erinomaiset. Juuri remontoitu uimahalli, erittäin hyvässä kunnossa pidetyt hiihtoladut, laskettelurinne, vireä urheiluseura, jäähalli...
Ainut huono puoli on työtilanne, itselleni ei ole lapualta toivoakaan saada työtä, joten kuljen täällä Seinäjoella (pääsee muuten 68 euron hinnalla/kk bussilla kulkemaan, myös junat kulkee). Uusia hienoja tontteja on kaavoituksen alla (ja edullista ja osaavaa rakentajaporukkaa löytyy (omasta takaa))...
Tervetuloa vaan...
Mitä ihmisiin tulee - omanlaistansahan täällä on, mutta kukas sitä käskee liikaa naapurien kanssa nuhjustaa. Pysyttelee omissa oloissaan vaan...- eettä
Joo lapuan terveyskeskus on arvauskeskus..
- Potilas 2
eettä kirjoitti:
Terveyskeskus ottaa asiaksi heti, eikä 15 päivä. Jonoja ei ole, ja omalääkärijärjestelmä toimii kuin unelma.
Tuon "arvauskeskuksen" kirjoittaja ei ole tainnut käydä koko laitoksessa viime aikoina?
Terveyskeskus toimii paremmin, kuin ikinä olisin voinut edes kuvitella.
En ole saanut niin hyvää palvelua edes yksityislääkärillä! - se ei
eettä kirjoitti:
olisi arvauskeskus...
- entinen seinäjokinen
...kyllä täällä nuo terveyspalvelut ovat tosiaankin aivan ykkösluokkaa: on omalääkärisysteemi, tutut lääkärit ja jopa hoitaja!!! Joskus nuo sairaudet vaan tulevat vastaan ja vaikka työpaikan puolesta olisikin työterveyspalvelut niin joku kuitenkin ennenpitkään perheestä tulee tarvitsemaan tk-palveluja.
Hienoja tontteja (josta näkyy simpsiö ja koko hieno lakia) on tarjolla ja luin että lisää tulee koko ajan. Edullista ja asiantuntevaa rakentaja/remontti palvelua saa (toisin kuin isommmissa kaupungeissa).
Työpaikkoja ei niin paljon ole kyllä tarjolla kuin tarvetta olisi...
- Kyllä,kyllä!
Se tk:n systeemi on hyvä ja tykätty,siitä isoo plussa Lapualle.Mutta keskusta on kyllä hiukan ankeannäköistä.Mutta jos mun pitääs muuttaa työnperässä maakunnan keskukseen,se olisi Nurmon Hyllykallion tai Tanelinrannan seutu,ellei S:joelta
löydy hyvää tonttia.Ja em. paikoista vain n.5km Seinäjoen keskustaan(en ole koskaan mittarista seurannut).Toki Seinäjoen lounaispuolella Ilmajoen suunnassa on tonttia. - lapualaanen
mikäs täälä on olles ;-)
kyllähän se on ihan itsestä kiinni, kuinka ihmisten kanssa pärjää ja tulee toimeen ! täälä on hyvä ja turvallinen olla, voi päästää lapsetkin kylälle , eikä tarvi murehtia et joku käy päälle. Ihmiset on kyllä ystävällisiä, voihan sitä kateutta olla, mutta missäpä sitä ei olisi ! Harrastus mahdollisuuksia on kyllä enemmän kuin tarpeeksi ! ja mitä keskustaan tulee niin se korjaamisesta on tehty jo alustavat suunnitelmat ! eli parannus on tulossa ! tätä on moni kehunut, kun on tuota viherkasvatus myös keskustassa ! vanhoja rakennuksia on kyllä purettu ja puretaan loputkin kun kerkiäävät ! Eihän sitä täydellistä paikkaa ole missään, ainahan sitä puuttuu, mut seinäjoelle on lyhyt ostoksille ! mut nythän olikin kysymys asumisesta ! tervetuloa vaan ;-))- Informaatiota
Käy katsomassa Lapuan kaupungin sivuja, sieltä saat tietoa mm. tonttitarjonnasta ym.
- ...oot..
...arvos hyvin tunteva viskaali,niin silloonhan sä
toki hommaat tontin Seinäjoen Kultavuoresta. Siellähän ne muutkin viskaalit asuu,eihän siinä ny sulla oikeen palio oo vaihtoehtoja. Lapua on sun arvooselle "köppäänen" peräkylä,mitähän ne tulevat työkaverit sanoos jos asuusit Lapualla.Tämolis aivan
ennenkuulumatoonta.- Ei ikinä S-jokinen
Kuka haluaisi asua niin tiuhaan rakennetulla alueella, jos kerran kunnon kokoisiakin tontteja saa?
Isoja ja komeita talojahan siellä on, mutta mä oon sen verran ujo, että en halua kaikkien näkevän jokaista tekemistäni. Pitäisin siellä kai verhot aina kiinni.
- paluumuuttaja
Ittekki oon palailemas Lapuan suuntaan. Vuosikaudet on tullu oltua tualla muualla Suames. Ei voi sanua, että olisin viihtyny.
Huamaat, miten vähän ihmisillä on Lapuasta valittamista, kun valittavat siitä, että paikalliset on töykeitä ja köppääsiä. Ihan niinku Lapua olis ainua paikka Suomes, mihinä pitäis kaikkien ihimisten olla aina kiltisti! :) - Lapualta kotoisin
Välimatka on about 25km.
Suosittelen hankkimaan tarpeeksi henkilöautoja, E-P:llä julkisilla ei kulje kukaan kortti-ikäinen ja terve. Tontit ovat menneet aika hyvin kaupaksi, hyvästä saat maksaa. Kouluja on lukio, amis, kauppis ja kristillinen kansanopisto. Kulttuurielämä on vilkasta, siitä kiitos vireälle kuorotoiminnalle, musiikkiopistolle ja kansalaisopistolle. Henkisestä ilmapiiristä sen verran, että pääkaupunkiseudulla se ilmapiiri ei ainakaan ole parempi. Kepu ja Kokoomus ovat suurimmat puolueet Lapualla. Terveyskeskus on erinomainen. Lapualla voi harrastaa vaikka mitä.
Itse en asu opiskelujen tähden Lapualla, mutta arvostan porvarillista pikkukaupunkia, josta on helppo ponnistaa maailmalle.- verenkuljettama
...kyllä ainakin kannattaa matkustaa julkisilla liikennevälineillä (vaikka ja varsinkin kun on!! terve ja ajokortti-ikäinen) SIIS maksaa 68 euroa per kuukausi (paljonko saat sillä bensaa????) ja menee monta vuoroa päivässä Lapua-Seinäjoki. Jos ei nyt sitten oo niin ylypiä LAPUALAINEN ettei kehtaa kulukia yleisellä...
Saa ottaa sekä aamusta, että illasta tirsat mennen tullen, ei tartte aamulla lämmittää autoa ja pääsee (ainakin minä) paljon lähemmäs työpaikkaa kuin lähin parkkipaikka.... - Lapualta kotoisin
verenkuljettama kirjoitti:
...kyllä ainakin kannattaa matkustaa julkisilla liikennevälineillä (vaikka ja varsinkin kun on!! terve ja ajokortti-ikäinen) SIIS maksaa 68 euroa per kuukausi (paljonko saat sillä bensaa????) ja menee monta vuoroa päivässä Lapua-Seinäjoki. Jos ei nyt sitten oo niin ylypiä LAPUALAINEN ettei kehtaa kulukia yleisellä...
Saa ottaa sekä aamusta, että illasta tirsat mennen tullen, ei tartte aamulla lämmittää autoa ja pääsee (ainakin minä) paljon lähemmäs työpaikkaa kuin lähin parkkipaikka....Olet kyllä harvinainen tapaus. Itselleni on ainakin täysin mahdotonta kulkea Lapualta kylältä käsin julkisilla kesätöissä Seinäjoen keskustan alueella. Näin on tilanne myös kaikilla, jotka tunnen. Väitän, että edustat todella pientä vähemmistöä. En kylläkään käyttäisi julkisia, vaikka se olisi mahdollista. Olen saanut kulkea julkisilla maailmalla ihan tarpeeksi. Se on se liikkumisen vapaus ja hyvän auton mukavuustaso...
- verenkuljettama
Lapualta kotoisin kirjoitti:
Olet kyllä harvinainen tapaus. Itselleni on ainakin täysin mahdotonta kulkea Lapualta kylältä käsin julkisilla kesätöissä Seinäjoen keskustan alueella. Näin on tilanne myös kaikilla, jotka tunnen. Väitän, että edustat todella pientä vähemmistöä. En kylläkään käyttäisi julkisia, vaikka se olisi mahdollista. Olen saanut kulkea julkisilla maailmalla ihan tarpeeksi. Se on se liikkumisen vapaus ja hyvän auton mukavuustaso...
...tässä vähän bussiaikatauluja epäilijöille:
lähtöaikoja Lapualta 7.20, 7.40, 7.55, 8.40, 9.25......ja paluuaikoja Seinäjoelta 14.15, 15.00, 15.50, 16.30, 19.40.... niin onhan se tietysti mukavuuskysymys, mutta myös taloudellinen asia. Eihän nuo ajat tietenkään kaikkien työajoille sovi, mutta siinä tapauksessa, että esim. on liukuva työaika. Myös junalla pääsee edullisesti, juna lähtee 7.14 ja Seinäjoen päästä pääsee 16.18 junalla, joka siis pysähtyy Lapualla.
Lapuan kaupunki tukee seutulippujärjestelmän kautta tätä minunkin työmatkaani (bussilla)!!!!
Terveisiä vaan....tällaiselta HARVINAISLAATUISELTA IHMISELTÄ!!! Itse pidän kyllä itseäni paremminkin valveutuneena ja voihan sitä ajatella, että säästää vaikkapa luontoa käyttämällä julkisia kulkuneuvoja.
- Muuttaa
Nurmoon
- Akseli
Hei!
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa aikoinaan, kuin sinäkin nyt. Työn takia muutimme etelä-suomesta kainuun kautta etelä-pohjanmaalle. Mietimme myös perheeni kanssa vaihtoehtoja paikkakuntien välillä, että mistä tulisi uusi kotikaupunkimme ja loppujen lopuksi päädyimme Seinäjokeen, josta vuoden kuluttua muutimme Lapualle. Seinäjokeen verrattuna tonttien koot on isommat ja halvemmat, asuminen väljempää, lastenhoitopaikkoja riittävästi ja myös terveyskeskuspalvelut vaikuttivat verrattuna Nurmoon tai Seinäjokeen. Rakensimme itse omakotitalon ja kaikki rakennuspalvelut -avut ym. rakentamiseen liittyvät palvelut löytyivät kotikaupungista.
Olemme asuneet nyt Lapualla viitisen vuotta ja voin omalta osaltani kertoa, että olen tavannut paljon ystävällisiä, mukavia ja lämminhenkisiä ihmisiä. Olen löytänyt paljon uusia ystäviä, kuten koko perheeni ja en ikinä ole tuntenut itseäni ulkopuoliseksi lapualaisten kanssa. Nuorimmaisella lapsellamme on lapualaiset kummitkin, niin hyviä ystäviä me olemme saaneet. Kateuteen tai muuhun negatiiviseen en ole törmännyt yhtään sen enempää kuin muissakaan kaupungeissa. Ihmisten suhtautumiseen vaikuttaa tietenkin omakin suhtautuminen ja käytös. Lapsillamme on hyvät koulut ja ihanat opettajat sekä nuorimmilla hyvät hoitopaikat ja -tädit. Harrastusmahdollisuuksia on vaikka millä mitalla eikä harrastusten perässä tarvitse lähteä muihin kaupunkeihin. Kysymyksiisi oletkin saanut jo paljon vastauksia, joten halusin vain kertoa oman kokemukseni Lapualle muuttamisesta ja täällä elämisestä.
Minä en muuttaisi enää pois.- heikki
Etelä-Suomesta tulleena ja kahden vuoden asuinkokemuksella voin suositella Lapuaa.
Se on sopivan kokoinen ja kaikki tarvittavat palvelut löytyvät. Terveyskeskus on valtakunnan
huippua. Ihmisillä oikea asenne elämään. On yritteliäisyyttä jne. Ilmapiiri on sopivan oikeistolainen. Seinäjoella on mukava asioida.
Ei kun Lapualle!
- Ylistaron Halkosaareen
on matkaa vain muutama kilometri Seinäjoelle. On Uusi koulu, Päiväkoti. Hyvä nettiyhteys, valokaapeli (ei muualta löydy). Mukavat ihmiset. Edulliset tontit. Mahdollisesti Ylistaro liittyyy Seinäjokeen, helpottaa Halkosaarelaisten palveluja, ei enää tarvitse lähteä Ylistaroon.
- ...puupää..
..Kurikasta löytyy valokaapeli kans,vai ei muka muualta löydy.Nuo sun puhees on kuin keitetystä lampahan päästä.Ja josset satu tietämähän,niin se on
OSUUSKUNTA HAKUKAISTA. - tiärän niin olevan
...puupää.. kirjoitti:
..Kurikasta löytyy valokaapeli kans,vai ei muka muualta löydy.Nuo sun puhees on kuin keitetystä lampahan päästä.Ja josset satu tietämähän,niin se on
OSUUSKUNTA HAKUKAISTA.mutta täs Seinäjoen likillä ei oo mualla kun Halakosaares ja Kitinojalla. Kuka hullu Kurikkahan asti Seinäjoelta lähtöö nykyysillä pensan hinnoolla.
- ...meillä ...
tiärän niin olevan kirjoitti:
mutta täs Seinäjoen likillä ei oo mualla kun Halakosaares ja Kitinojalla. Kuka hullu Kurikkahan asti Seinäjoelta lähtöö nykyysillä pensan hinnoolla.
..on erullinen veroprosentti,ollu aina.Lisäksi Kurikan kaupunki omistaa Fortumin osakkehia,kun muut kuikuuloo köyhyyres niin täälä ei oikeen tieretä mihinkä osinkorahoja lykättääs.Sen köyhyyren takia teirän "tarokin" lätkäästähän Seinäjokehen,jotta olsitta eres pikkuusen jotaki,jottei olsi aiva niinku kärpääsen paska itämeres. Ja moni kulukoo kuule Kauhajoeltakin asti Seinäjoella jopa Nurmoos asti töis.
- köyhyys kolokuttelioo
...meillä ... kirjoitti:
..on erullinen veroprosentti,ollu aina.Lisäksi Kurikan kaupunki omistaa Fortumin osakkehia,kun muut kuikuuloo köyhyyres niin täälä ei oikeen tieretä mihinkä osinkorahoja lykättääs.Sen köyhyyren takia teirän "tarokin" lätkäästähän Seinäjokehen,jotta olsitta eres pikkuusen jotaki,jottei olsi aiva niinku kärpääsen paska itämeres. Ja moni kulukoo kuule Kauhajoeltakin asti Seinäjoella jopa Nurmoos asti töis.
jo ovella.Kurikka on niin kurijas paikas jotta kumppania ei löyry kirvehelläkään. Miataan Jussi on peliästyttäny kaikki maharolliset. Teherähänkö siälä muuta ku kärryjä, taitaa muutama lypsäväkin olla. Vai kulokoo Kauhajokisiakin täälä ihimisten ilimoolla töis, tottahan sitä ajaa miälellänsä kauaskin kun pääsöö päiväksi pois mettästä. Mutta älä houkuttele sinne viarahia ihimisiä pettymähän, ei ne teihin totu, tuloo vaan surua ja murhetta.
Mutta täälä on toisin, halaamalla otetahan kaikki vastahan. Täälä on jokikin komiampi kun Kurikas, ei oo sellaasen rotkon pohojas pikkuunen luru. Täälä on vettä melekeen äyrähihin asti.
Ja naapurit täälä on ihimisiä. - ..teille on..
köyhyys kolokuttelioo kirjoitti:
jo ovella.Kurikka on niin kurijas paikas jotta kumppania ei löyry kirvehelläkään. Miataan Jussi on peliästyttäny kaikki maharolliset. Teherähänkö siälä muuta ku kärryjä, taitaa muutama lypsäväkin olla. Vai kulokoo Kauhajokisiakin täälä ihimisten ilimoolla töis, tottahan sitä ajaa miälellänsä kauaskin kun pääsöö päiväksi pois mettästä. Mutta älä houkuttele sinne viarahia ihimisiä pettymähän, ei ne teihin totu, tuloo vaan surua ja murhetta.
Mutta täälä on toisin, halaamalla otetahan kaikki vastahan. Täälä on jokikin komiampi kun Kurikas, ei oo sellaasen rotkon pohojas pikkuunen luru. Täälä on vettä melekeen äyrähihin asti.
Ja naapurit täälä on ihimisiä...kun ei siä saa eres rakentaa teollisuushallia, teitähän paimennetahan sielä kuin mukulalaumaa.No kummanko slummialueeksi tai siirtomaaksi "tarolaaset" pääsöö ,lapualaasten vai seinäjokisten? Ja kärrynteolla opetteloo nykyysin muut teollisuutta. Täälähän se MP-lift ensiksi kehiteltihin aluunperin,notta siitä on heleppo ollu teikäläästen jatkaa.Muuten,eikös sielä ainakin yksi kylä oo yhtä ja samaa sukua kun akka on aina otettu naapurista.Soon hyvä jos joku viittii sellaasehen sukurutsaasehen paikkahan muuttaa,mä en viittisi tulla vaikka maksettaas. Asun mieluummin vaurahas Kurikas,jolle Fortum keherää osinkoja,ja teollisuutta täälä on aina ollut,ja uutta pukkaa.Eikä meillä näis kuntafuusioos oo mitää kiirusta,mutta teillä on, kun kunta on "siunatus" tilas.Mutta,mutta eikähän tämä nyt kumminkin ole lapualaasten palsta,notta jatketahan johonaki muualla.
- sanoosin ...
muuta Nurmoohin! Hyvät palvelut ja sijaattoo aiva Seinäjojen viäres!
Itte asias Seinäjoki kadehtii Nurmoa niin palio notta haluaa sen ittelleen ... - muuttaa
Seinäjoelle. on sevverran vilikasliikenteinen tiä Lapualta Seinäjoelle ja säästyyhän sitä pensaski, vaikka oliski kallihimpi tontti. Tiärähäntä sitä Nurmoon skeidaa, sellaanen nukkumalähiö.
Lapualla pitää aina olla oikiaa miältä, sitä mitä muukki lapualaaset, jos oot eri miältä sua kyräällähän ja piretähän pöyröönä. - Kaisanen
Hyvä virkamies,
Lapua on hyvä paikka asua ja kasvattaa lapset. Olen syntynyt Lapualla, mutta vanhempani eivät ole täältä kotoisin. Muutin äskettäin opiskelujeni jälkeen takaisin synnyinkuntaani, vaikka joskus pois muuttaessani vannoin, etten palaa. Kuten joku sinulle vastannut sanoi, on lapualla omat kateelliset ja kovat ihmisensä, mutta eikö joka paikassa ole? Ja kuten huomaamme, on lapualaisissa myös omat valittajansa.
Lapua on rauhallinen pikkukaupunki, jossa lapsien on hyvä kasvaa. Kaupungilla liikkuessaan ei tarvitse pelätä, oli sitten yö tai päivä. Ympäristö peltolakeuksineen on kaunis, luonto puhdas ja suurelta osin koskematon. Harrastusmahdollisuudet ovat hyvät ja monipuoliset. Terveydenhuolto pelaa siinä missä muuallakin, ellei hieman paremminkin. Kodittomia tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena hiippailevia rappion merkkejä ei näy kaduilla, muutama rappioalkoholisti tosin, mutta missäpä ei olisi?
Suurin osa lapualaisista on myös valmis kehittämään kotikuntaansa. Esimerkiksi Simpsiön kehittämisessä ei ole mitään pahaa. Simpsiö on hieno paikka, jota ei olla tuhoamassa, vaan kehittämässä. Ei kai siinä ole mitään pahaa, että Lapualle tulisi käymään joku vieraspaikkakuntalainenkin nauttimaan tarjoamistamme huveista ja toisi rahaa kuntaamme? Vaikka osa lapuan väestä tahtoisikin pitää ulkopuoliset ulkopuolisina, on suurin osa ihmisistä hauskoja, mukavia ja positiivisia. Kateellisuus, körttiys ja juoruilu asuu enää vanhemmissa väestössä.
Toivotan sinut perheinesi tervetulleeksi Lapualle!
Kaisa- Pera
Minä asuin Lapualla opiskelujen merkeissä pari vuotta. Oli oikein mukava paikka asua. Sopivan rauhallinen ja pienikokoinen. Mutta palveluja oli kuitenkin sopivasti ja Seinäjoelta (joka oli sopivan lähellä) sai sitten sen mitä Lapualla ei ollut.
Jos vain mahdollsta, muuttaisin Lapualle vaikka heti.
- Rami7
Muutin Itä-Suomesta 3 vuotta sitten, Lapua on mukava paikka asua, edulliset asunnot, viihtyisä kaupunkiympäristö monipuolisine palveluineen ja hyvät liikenneyhteydet. Maakuntakeskus Seinäjoki lähellä.
- qEFI
Ei tainnut ap lukea saamiaan vastauksia. Minne muutti, sitä emme tiedä. vai tiedämmekö?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757