oma auto

kurssari

Ei ole ehkä paras palsta minun asialleni, mutta muutakaan en tähän hätään löytänyt. (raivostuttaa). Minulla on oma auto jolla ajelen työmatkani. Tulipa kurssimatka töiden puolesta. Pomo sanoi...a-haa, sinulla kun on auto niin otathan pari-kolme autotonta työkaveria kyytiin. Pakko oli itse mennä kurssille 200 km:n päähän, joten tavallaan olin "pakotettu" ottamaan ne tyypit kyytiini. Ja korvaushan oli "ruhtinaallinen" ylimääräisistä henkilöistä kilometrikorvauksen lisäksi. Ensinnäkin lähtö aamuna keräsin porukat kotoansa. Matkalla huilattiin kahvitellen. Kukaan ei edes kysynyt voisiko tarjota kyytimiehelle kahvit. Takaisin tullessa, (viethän sitten kotiin asti kun ei se suurta lenkkiä tee) kukaan ei ymmärtänyt tietenkään kysyä voisiko edes pikkusummalla osallistua bensakuluihin kun sai kyydin ovelta-ovelle... "kun kuskihan saa firmalta korvauksen". Tästä lähtien autoni on joko rikki tai myyty jos kurssireissuja tulee.

21

2522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eetu

      Voi jeesus, mitä valitusta. Sinä saat n. 40 senttiä kilometriltä korvausta. Tuo korvaus riittää aivan varmasti niihin bensoihin, joita matkalla käytät. Itse asiassa korvaus on mitoitettu niin, että sillä katetaan auton pääomakulujakin. Vanhalla autolla, jollainen sinullakin varmaan on kun olet noin pihi, pääsee kilometrikorvauksilla jopa voitolle.

      Meillä on sellainen tapa, että kuski tarjoaa muille kahvit, koska kuski käytännössä tienaa kilometrikorvauksilla.

      • Mersumies S

        Suomessa kannattaa ennen ajella taksimersulla kun omalla autolla. Sulla on uudehko auto alla ja kuski (promillit all 0,5 ).

        Oma pikkukotterokin (Passat) tulee maksaa Autoliiton laskemien mukaan 60-70 senttiä km. Mersu jo yli Euron jos ajaa 20 tkm vuodessa.
        100 t€ maksava mersun hinta putoaa jo eka vuonna 20 t€.


      • kurssari

        ps. minulla on uusi Toyota Camry.


      • Kemikaali Ana
        kurssari kirjoitti:

        ps. minulla on uusi Toyota Camry.

        Eihän Camry ole ollut suomessa myynnissä enää pariin vuoteen, viimeksi vissiin 2004. Eli se on jo vanha kuin taivas. Ihme että ne kaverit suostuvat edes tulemaan kyytiisi.


      • pihipihi
        Kemikaali Ana kirjoitti:

        Eihän Camry ole ollut suomessa myynnissä enää pariin vuoteen, viimeksi vissiin 2004. Eli se on jo vanha kuin taivas. Ihme että ne kaverit suostuvat edes tulemaan kyytiisi.

        Kateellisten panettelua.
        Mikä sinusta on uusi auto jos ei alle 3 v vanha ole uusi kuten autovero ihmiset asian käsittelevät, vai liekö nykyään vielä 5 v vanhakin auto uusi autovero ihmeisten mielestä?


      • Kemikaali Ana
        pihipihi kirjoitti:

        Kateellisten panettelua.
        Mikä sinusta on uusi auto jos ei alle 3 v vanha ole uusi kuten autovero ihmiset asian käsittelevät, vai liekö nykyään vielä 5 v vanhakin auto uusi autovero ihmeisten mielestä?

        Mulla on 2005 vuosimallin auto joka on mielestäni jo vanha, kilsoja 29 tkm eli selkeästi käytetty. Uusia autoja ovat mielestäni max. 6 kk vanhat alle kympin ajetut autot. Tarkoituksenani olisikin vaihtaa autoni uudempaan tämän vuoden aikana.

        Mielipideasioitahan nämä toki ovat, myönnän sen.

        ps. 3 vuotta vanhaa autoa ei kyllä millään voi enää sanoa uudeksi.


      • tuija
        Kemikaali Ana kirjoitti:

        Mulla on 2005 vuosimallin auto joka on mielestäni jo vanha, kilsoja 29 tkm eli selkeästi käytetty. Uusia autoja ovat mielestäni max. 6 kk vanhat alle kympin ajetut autot. Tarkoituksenani olisikin vaihtaa autoni uudempaan tämän vuoden aikana.

        Mielipideasioitahan nämä toki ovat, myönnän sen.

        ps. 3 vuotta vanhaa autoa ei kyllä millään voi enää sanoa uudeksi.

        Miksi sitten autoverolappusen mukaan maksan täyden maksun 3 vuotta vanhasta autostani?


      • jjj

        Verottajan sallima korvaus riittää kuluihin, siis muuhunkin kuin bensaan, mutta ei siitä mitään ylimääräistä jää.

        Otetaan sut heti tänne meille töihin, jos lupaat aina tarjota kahvit :)


      • jjj
        tuija kirjoitti:

        Miksi sitten autoverolappusen mukaan maksan täyden maksun 3 vuotta vanhasta autostani?

        eikös se täysi vero makseta kymmenenkin vuotta vanhoista autoista?


    • Potkut tuommoselle

      Tämähän oli provo, eikö niin. Jos ei ollut, niin veikkaisin sinun tämän purkauksen perusteella olevan melko epäsosiaalinen tapaus.

      Sillä ei ole väliä millä kuljet matkan työpaikkasi ja majapaikkasi välillä. Kun puhutaan työmatkasta, työnantaja voisi vaatia sinuakin käyttämään halvinta mahdollista kulkuneuvoa työajoihin. Tässä kurssimatka tapauksessa se olisi ollut juna tai linja-auto. Tai vaihtoehtoisesti, olisit ehkä voinut omallasikin mennä, muuta korvauksen olisit saanut julkisen taksoilla (kattaa nippa nappa polttoainekulut).

      Tässä tapauksessa, saat kilometrikorvauksen 42c/km. lisäksi saat lisähenkilöistä 2c/km/hlö.

      Äkkiä laskemalla tuosta tulee sinulle saatavia 192 Euroa. Tuolla hinnalla joku toinen saattaisi hypätä vaikka kuperkeikkaa parkkipaikalla pari tuntia. Kyllä ne kaverit varmaan naureskelee sinulle, kun et älynnyt tarjota heille taukokahveja. Ensi kerralla tiedät.

    • kurssari

      Yleensä tuolla tavalla puhuvat/kirjoittavat sellaiset henkilöt jotka eivät autoa itse omista, mitä tässä lueskelin. Kyse ei ole pihiydestä vaan periaatteesta. Itse en missään tapauksessa kehtaisi "ottaa kyytiä" ilmaiseksi työkaverilta joka saa 0.2 senttiä kilometri lisähenkilöistä, tai edes lomareissulla kaveriltani. (bensat puoliksi lomilla). Minusta hyviin tapoihin kuuluu edes KYSYÄ auton omistajalta niistä kahveista tai "mitä maksaa" kun kotoa haettiin ja vietiin. Uusi kurssi on tulossa ja kuulin kauttarantain että "miinan" kyydissähän muut pääsevät taas. Tämä "miina" menee seuraavaksi päivää ennen kurssipaikkakunnalle rytyämään eikä takuulla ota ketään kyytiin... (ja en valita kun korvaukset vähenee kun ei yksin saa kun junalipun hinnan vaikka ajaisi omalla autollaan, nähkööt vaivaa työkaveritkin matkoistaan:)))

      • Veka

        Onpa ihme periaatteet. Kyllä työkaverisikin varmasti odottavat näitä yhteisiä automatkoja ja työnantaja kiittelee kun olet niin reilu ja joustava työntekijä. Eikö sulla ole riittävästi muita ongelmia kun niitä pitää tällaisista asioista tehdä?


      • rasseli

        Minulla vähän samantyyppisiä kokemuksia noista autottomista työkavereista. Olen saanut(myös)? veemäisen maineen kun en ota työkavereita esim. työmatkan varrelta kyytiin. Eivät ne tajua että ei kukaan viitsi ilmaiseksi kuskata ketään. Ja jos sanon että puolet bussilipun hinnasta on taksa, niin se ei ole hyvä, "kun siitä nyt muutenkin joutuu ohi ajamaan".. Tai sitten kyytiin vonkaajat eivät tule sovittuun aikaan, ja sitten ollaan vielä vihaisia kun en varttunut tai peräti hakenut kotiovelta. Ajan yksin eikä edes hävetä.


      • eetu
        rasseli kirjoitti:

        Minulla vähän samantyyppisiä kokemuksia noista autottomista työkavereista. Olen saanut(myös)? veemäisen maineen kun en ota työkavereita esim. työmatkan varrelta kyytiin. Eivät ne tajua että ei kukaan viitsi ilmaiseksi kuskata ketään. Ja jos sanon että puolet bussilipun hinnasta on taksa, niin se ei ole hyvä, "kun siitä nyt muutenkin joutuu ohi ajamaan".. Tai sitten kyytiin vonkaajat eivät tule sovittuun aikaan, ja sitten ollaan vielä vihaisia kun en varttunut tai peräti hakenut kotiovelta. Ajan yksin eikä edes hävetä.

        Muista tehdä ero kodin ja työpaikan väliselle matkalle ja varsinaiselle työmatkalle, josta työnantaja maksaa kilometrikorvaukset. Muita henkilöitä ei tarvitse ilmaiseksi kuskata. Työnantajahan maksaa siitä korvauksen. Se 2 c/km varmasti kattaa ylimääräisestä henkilöstä tulleet kulut.

        Miksi kyytiläisten pitäisi maksaa kyydistä, kun kuski itse ei siitä maksa? Kuskihan saa korvauksen työnantajalta. Tavallaan työnantaja vuokraa kuskilta auton käyttöön. Kuten jo kerroin, kilometrikorvaus kattaa varmasti kaikki matkasta tulevat kulut, jos auton on ns. tavallinen auto. Bensaa 50 l/100 km nielevä rekka olisi jo vähän eri asia.


      • rasseli
        eetu kirjoitti:

        Muista tehdä ero kodin ja työpaikan väliselle matkalle ja varsinaiselle työmatkalle, josta työnantaja maksaa kilometrikorvaukset. Muita henkilöitä ei tarvitse ilmaiseksi kuskata. Työnantajahan maksaa siitä korvauksen. Se 2 c/km varmasti kattaa ylimääräisestä henkilöstä tulleet kulut.

        Miksi kyytiläisten pitäisi maksaa kyydistä, kun kuski itse ei siitä maksa? Kuskihan saa korvauksen työnantajalta. Tavallaan työnantaja vuokraa kuskilta auton käyttöön. Kuten jo kerroin, kilometrikorvaus kattaa varmasti kaikki matkasta tulevat kulut, jos auton on ns. tavallinen auto. Bensaa 50 l/100 km nielevä rekka olisi jo vähän eri asia.

        Tulikohan väärinkäsitys? En minä omista jokapäiväisistä työmatkoistani saa mitään korvauksia työnantajalta. (verotuksessa kyllä huomioidaan km vähennykset). Tarkoitin että nämä autottomat työkaverit ovat vonkaamassa ilmaista työmatka kyytiä "kun siitä ohi ajan kuitenkin". Hekin saavat työmatkoistaan vähennystä verotuksessa, ja kuitenkin matkustaisivat kyydissäni ilmaiseksi. Kokeiltu on, mutta en ala siihen odotus, hakemis, v...tuilu rumbaan enään ja porhaltelen yksin mieluummin. Kulkekoot busseilla.


      • IPE

        Tuo on sitä perisuomalaista KATEUTTA! Luulen, että et omaa montaakaan kaveria. Edestäsipä löydät! Ihme, että olet ylipäätään saanut jostain töitä...

        -IPE-


      • kurssari
        IPE kirjoitti:

        Tuo on sitä perisuomalaista KATEUTTA! Luulen, että et omaa montaakaan kaveria. Edestäsipä löydät! Ihme, että olet ylipäätään saanut jostain töitä...

        -IPE-

        Anteeksi, nyt en kyllä ymmärtänyt. Siis minä olen kateellinen työkavereilleni kun he vonkaavat minulta kyytiä ilmaiseksi??? Siinä olet oikeassa että työkaveri piirissä ei minulla ole niitä bestfrendejä, mutta silti tulen heidän kanssaan toimeen kuten pitääkin. (Todelliset hyvät ystäväni ovat muista kuin työpiireistä).
        Heh, voin minä löytää sinutkin edestäni joskus työasioissa, mutta lupaan olla "hellä" ettei satu:))))


      • Masa
        kurssari kirjoitti:

        Anteeksi, nyt en kyllä ymmärtänyt. Siis minä olen kateellinen työkavereilleni kun he vonkaavat minulta kyytiä ilmaiseksi??? Siinä olet oikeassa että työkaveri piirissä ei minulla ole niitä bestfrendejä, mutta silti tulen heidän kanssaan toimeen kuten pitääkin. (Todelliset hyvät ystäväni ovat muista kuin työpiireistä).
        Heh, voin minä löytää sinutkin edestäni joskus työasioissa, mutta lupaan olla "hellä" ettei satu:))))

        Nykyään voidaan heittää tuo kortti ihan mihin paikkaan vaan. Jos joku kusee sun kengilles ravintolan vessassa, niin ei sun kannata valittaa. Sähän olet vain kateellinen ;-)
        Muijan duunissa on yksi tyyppi, joka vaahtoaa kuinka autot saastuttaa ja vaikka mitä. Kumminkin se auto kelpaisi silloin kun pitäisi hakea joku kirjahylly Ikeasta, tai heittää muksut hoitoon tms.


    • vinks

      Jos kaveri taas änkeävät kyytiisi, niin sopikaa joku paikka mihin kaikki tulee aamulla ja johon jätät heidät illalla. Ei ole sinun asiasi kuskata arvon työkavereitasi kotiovelle saakka. jos eivät jaksa bussilla kulkea loppumatkaa, niin ottakoon taksin. Yhden kaverin nyt vielä kotiin heittäisikin mutta 2-3 on todella liikaa! Ja kun aina joku on vielä myöhässä.. ja todella, kiitosta on turha odotella!

      Itse ehdotin aikoinaan yhdelle työkaverille, että maksaisi puolet kuluista, jos kuljemme minun autollani töihin yhtä matkaa. Vaan ilmaiseksi olisi pitänyt päästä ja sama tyyppi on vielä itse niin tarkka rahoistaan, että on turha kuvitella hänen tarjoavan koskaan esim. kahveja tai lounasta kiitokseksi autokyydeistä. Lopputuloksena hän kulki bussilla, joka oli varmasti hänelle kalliimpi vaihtoehto, mutta en katso velvollisuudekseni toimia oman työn ohella ilmaisena taksikuskina.

      • jjj

        Vaimo kulki aikoinaan toisella paikkakunnalla töissä ja hyväksikäyttäjiä riitti. Bussilippu olisi maksanu muistaakseni 65mk, niin autottomat kimppakyytiin haluajat tarjosivat viittä markkaa ja usein jättivät senkin maksamatta. Lopulta homma meni siihen että vaimo ajeli yksin.


    • jormas

      "Paras" autottomien kyytitarve on kohdalleni sattunut "kun lapsi pitää viedä lääkäriin". Melkein tuntematon naapuri soitti eräs lauantai aamu että voinko mitenkään auttaa kun lapsi yskii ja pitäisi käydä tohtorilassa.
      Ystävällisenä ihmisenä olin tietenkin avulias. Noin neljä vuotiaalle muksulle tapahtui "ihmeparaneminen" yskän suhteen ennen lääkäriasemaa, ja vanhemmat käväisivätkin vaan kaupassa. Että potutti oma tyhmyyteni ja se kaljakassien kilinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3792
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      116
      1480
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1350
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1184
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      59
      1051
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe