HYVÄT PUOLET
============
1. Kestävyys. Jenkkiautoa on mahdotonta saada ajamalla rikki - 300 000 ajettu on hädin tuskin sisäänajettu. Samanikäinen euroauto on valmis paaliin. Valtaosa 80-luvuilla rekisteröidyistä jenkeistä on yhä liikenteessä. Runko on patarautaa, joka kestää hyvin ja jota voi korjata itsekin hitsaamalla.
2. Turvallisuus. Iso massa merkitsee myös isoa inertiaa ja turvallisuutta yhteentörmäystilanteissa (toivottavasti kuitenkin elotonta objektia vastaan!)
3. Halvat varaosat. Jenkkiautoihin saa varaosia suunnilleen romuraudan hintaa - tuotantosarjat ovat suuria, eivätkä perusosat muutu vuosimallista toiseen, toisin kuin euroilla.
4. Ajomukavuus. USA on pitkien välimatkojen maa, ja siellä on autoissa myös panostettu ajomukavuuteen. V-moottorin sylinterien kulmat on optimoitu niin, että värähtelyt kompensoivat toisensa, ja V-moottori täristää paljon vähemmän kuin suora kone, bokserista puhumattakaan. Jenkeissä on yleensä myös vakiona automaattivaihteisto, ohjaustehostin, vakionopeussäädin, ilmastointi sekä keskuslukitus.
5. Helppo huollettavuus. Suuren osan huolloista ja fiksauksista pystyy tekemään itse.
HUONOT PUOLET
=============
1. Polttoainekulutus. 'Nuff said. Tähän tosin itse kukin voi vaikuttaa ajotottumuksillaan.
2. Takavetoisuus. Amerikkalaisautot ovat yleensä takatuuppareita, ja vaikka tällä ei ole kesäajossa juurikaan merkitystä, talvella sillä on. Eli hiekkasäkki takakonttiin talveksi.
3. Kiihtyvyys. Jenkeissä on heikko peruskiihtyvyys, ja kick-down puolestaan hörppää gasoa niin että tankkiin tulee kurimus.
4. Automaattivaihteisto. Lisää polttoaineenkulutusta ja hankala korjata itse. Lisää kuitenkin ajomukavuutta valtavasti.
5. Iso koko. Vakaa maantieajo kostautuu sitten varsinkin kaupunkiajossa, ja hankaloittaa parkkausta. Tosin tämäkin on tottumuskysymys.
- terveisin Dodge Ram 250 '90 -
Jenkkien hyvät ja huonot puolet
31
5856
Vastaukset
- Etuvetoiset
Ainakin jotkin "uudemmat" vanhat Cadillacit ovat etuvetoisia.
Ja nykyisistä Jenkeistä mm. Chevrolet Lumina Ja Alero ovat etuvetoja.- pärjää mainiosti
kun on painojakauma vaan tasainen niin kuin on esim. stw:t 50/50, ongelmahan oli ne -70 (-80) luvun kevytperäiset japsi ja euro takavetoiset niiden takia meni koko takavedon maine pilalle.
Tämän huomaa helposti näin talvella kun liikennevaloista lähdetään niin rinnalla oleva etuveto jää sutimaan kun mä jo meen, nääs kiihdytyksessä painoa siirtyy lisään takapyörille kun taas etupyöriltä ote katoaa. - vanittaja
pärjää mainiosti kirjoitti:
kun on painojakauma vaan tasainen niin kuin on esim. stw:t 50/50, ongelmahan oli ne -70 (-80) luvun kevytperäiset japsi ja euro takavetoiset niiden takia meni koko takavedon maine pilalle.
Tämän huomaa helposti näin talvella kun liikennevaloista lähdetään niin rinnalla oleva etuveto jää sutimaan kun mä jo meen, nääs kiihdytyksessä painoa siirtyy lisään takapyörille kun taas etupyöriltä ote katoaa.Takavedosta on etua esimerkiksi venetrailerin vedossa. Traileri siirtää yhdistelmän painopistettä pituusakselilla taaksepäin. Niinpä painopiste siirtyy lähemmäs takapyöriä takavetoisessa yhdistelmässä, kun etuvetoisella se siirtyy poispäin vetävistä etupyöristä. Näin pito paranee esimerkiksi ylämäessä tai rampilla. Vanit ovat siitä mukavia, että suuri osa moottorista (omassani 5,2 litran V8) on etuakselin takana eikä sen edessä.
Pitoa voi parantaa, kuten tuolla jo neuvottiin, hiekkasäkillisellä tavaratilassa. Näin saadaan painoa vetäville pyörille.
- hyvin pääsee
jos on lukko,niin eipä tarvii hietasäkkejä.
Ram 250 -90 täälläkin.- Cheyenne
Kyllä tosiaan hyvin pärjää takavetoisella (Pick-Up ja Vani kaipaavat talvella lisäpainoa) kunhan edes kohtuulliset renkaat on alla.
Ja jos on niin mahdoton tilanne ettei pärjää takavetoisella (Stw Chevyllä matka jatkui kun oli joku nipponin "citymaasturi" jumissa lumessa), niin voi valita USA:ssa tehdyn 4X4 Auton...
- gm vm 84
plussat: HINTA, VEEKASI, ULKOMUOTO, AJOMUKAVUUS. miinukset: bensasyöppö, epäluotettavat apulaitteet (sähkökaasari ja alipaiehommelit) ja tilan käyttö. kestävyys mielestäni kohtuullinen.
- kaasarihan
on pommin varma laitos ei oo mitään ongelmia ollu ja alipaine servotkin kestää ihmeen hyvin, alipaine letkut vaan hapertuu niitä joutuu vaihtelemaan.
- wrgtyjhuyjkuk
tietämättömät haukkuu helposti sähkökaasarit ja alipainesysteemit... miks? otetaan nyt huomioon että autolla on 20v ikää tottakai joskus loutuu jonkun letkun tai tiivisteen vaihtamaan ihan mihin vaan ton ikäiseen autoon joutuu tekeen remppaa jos noi laitteet on kestäny yli 20v ja sit leviää niin joo ne on iha paskoja, noi kommentit tulee yleensä täysiltä tumpeloilta joilla ei ole käsitystä tekniikasta...
- ajaja
Plussat
Ulkonäkö...Tietynlainen bling-bling on aina
kiehtonut minua ja tulee jatkossakin kiehtomaan
-------------------------------------
Tilat...autoissa on tilaa isollekin kuljettajalle, vaikka tilankäytön maksimointi ei aina ole niin tehokasta (full-size coupet lähinnä)
-------------------------------------
Ajomukavuus...auto on tehty alunperin leveille kestopäällysteteille, joten nykyliikenteessäkin kohtuumukavia ajettavia
Miinukset ---
Kulutus...bensaa menee varsinkin kaupungissa runsaasti
-------------------------------------
Hyvän auton löytäminen...ei aina ole niin helppoa. Sama pätee muunmaalaisiin harrasteautoihin. Täysentisöity kulkine on monen haave. Siksi myös huijareita on pesiytynyt alalle. Tästä en puhu sen enempää, koska omalla kohdallani olen säästynyt huijareilta. Liikkeellä on sekä entisöityjä että "entisöityjä" autoja. - Kokemukset
Takavetoisuus ei ole huono asia - talvellakaan !
- takaveto
on ainoa oikea vetotapa, kun ajatellaan että vedolla auton vauhtia siis lisätään niin silloinhan paino siirtyy luonnostaan vetäville pyörille.
ihan kuin jarruttaessa paino siirtyy etupyörille jotka tekevät käytännössä jarrutustyön, pelkillä takajarruilla ei pahemmin autoa pysäytetä.
tämä tietysti edellyttää että auto on suunniteltu oikein eli paino jakautuu tasaisesti akselien välillä. - Roccabilly
takaveto kirjoitti:
on ainoa oikea vetotapa, kun ajatellaan että vedolla auton vauhtia siis lisätään niin silloinhan paino siirtyy luonnostaan vetäville pyörille.
ihan kuin jarruttaessa paino siirtyy etupyörille jotka tekevät käytännössä jarrutustyön, pelkillä takajarruilla ei pahemmin autoa pysäytetä.
tämä tietysti edellyttää että auto on suunniteltu oikein eli paino jakautuu tasaisesti akselien välillä.juu varsinkin normiliikenteesä on sitten witusti merkitystä tuolla painon siirtymisellä vetävile pyörille.
Vanhoissa jenkeissä paino tosiaan siirtyy koska jousitus on niin onnettoman lillu ja vaarallinen mutkissa ettei tiedä pysyykö tiellä vai ei.
Muutamalla aidolla jenkillä ajaneena voin sanoa että tuo mukavuus jousitus ei oikein sovi tänne Härmään jossa teissä on mutkia ja motarit vähissä. Nykyään jenkit yrittävät kylläkin ottaa oppia euroopasta ja hyvä niin. Takavetokin saa olla tukevassa alustassa.
- Bunker
Noi oli sun sanelemia mielipiteitä, jotka perustuvat johonkin vanhaan ja isoon malliin.. Itse en kyllä pidä automaattia huonona puolena oli sitten auto tehty millä tahansa mantereella. Kiihtyvyys riippuu vähän mallista, tottakai joku 80-luvun Caprice on hidas kuin lehmä, mutta esim. samankokoisen '70 Sport Fury GT:n kiihtyvyys liimaa sut selkänojaan posket lommolla..
Jos nyt puhuttaisiin välillä uusista tai uudehkoista perusamerikkalaisista (ei mikään Vette, 300C V8 tai Viper), niin ei niillä ole nyt paljoa eroa eurooppalaisiin sisariinsa.. samaa paskaa kaikki tyynni, paitsi eurooppalaiset laatuautot ovat paremman näköisiä. Se on sale.- Johnny B. Badd
että suurin osa eurooppalaisista ja japanilaisista uusista autoista näyttävät ihan toisiltaan
- Katsotaanpa
Tässä esimerkiksi Hummer.
Patarautaa ja vahva kuin mikä...
http://www.break.com/index/bb7024.html - kusti polkee
Varaosia saa erityisen edullisesti hankkimalla US-osoitteen
vertailun jälkeen shipiton palvelu on minusta osoittautunut hyväksi.
Maahan tuojien kate on aika rasvainen.
hyödyllisiä linkkejä osien hankkimisessa
http://www.jenkkiautonosat.com/ - Oikaisija...
Yhdessä asiassa olet väärässä. nimittäin noi jenkkilaivat on kaikkea muuta kuin turvallisia. Niin sitä luulisi että iso massa tuo mukanaan turvallisuuden mutta uskoisin että jos ajat jenkkilaivallasi vaikka tojota Iq:ta päin niin tojotan ihmiset nousee autosta ulos, sinä jenkkilaivastasi et. en puhu mistään jenkkimaastureista vaan niistä peruslaivoista. Turvallisia: ei.
- FIN_Elvari
Mistähän näitä ihmisiä löytyy??? tosi asia on että massa kestävyys tuo turvallisuutta mutta tietenkin aiheuttaa ongelman äkkipysähdyksen kanssa mikä hoidetaan itäautoissa kokoontaittuvalla korilla. Mutta mietippä kuinka usein käy niinkuin testitilanteessa? eli siis auto liikkuu täysin suoraan paikalla olevaan kohteeseen? jos toyotaan jää testissä 5cm jalkatilaa niin mitä käy tilanteessa kun 2000kg painava chevy ajaa sun yli? eli siis tässä tilanteessahan ei ole ongelmia äkkipysähdyksen kanssa ( siis Chevyssä) koska toyota hoitaa sen, mutta haluaisitko sinä olla siinä toyotassa vai siinä vaarallisessa chevroletissa? itse olen ikävä kyllä ajanut auton lunastukseen ja vaikka vauhtia oli vain n. 50km niin pahalta näytti! Ja oma autonihan on ajossa vieläkin, mietin vaan mitä olisi käynyt jos vauhtia olisi ollut lisää?
- FIN-Tolvari
FIN_Elvari kirjoitti:
Mistähän näitä ihmisiä löytyy??? tosi asia on että massa kestävyys tuo turvallisuutta mutta tietenkin aiheuttaa ongelman äkkipysähdyksen kanssa mikä hoidetaan itäautoissa kokoontaittuvalla korilla. Mutta mietippä kuinka usein käy niinkuin testitilanteessa? eli siis auto liikkuu täysin suoraan paikalla olevaan kohteeseen? jos toyotaan jää testissä 5cm jalkatilaa niin mitä käy tilanteessa kun 2000kg painava chevy ajaa sun yli? eli siis tässä tilanteessahan ei ole ongelmia äkkipysähdyksen kanssa ( siis Chevyssä) koska toyota hoitaa sen, mutta haluaisitko sinä olla siinä toyotassa vai siinä vaarallisessa chevroletissa? itse olen ikävä kyllä ajanut auton lunastukseen ja vaikka vauhtia oli vain n. 50km niin pahalta näytti! Ja oma autonihan on ajossa vieläkin, mietin vaan mitä olisi käynyt jos vauhtia olisi ollut lisää?
"ajaa yli"?! Enpä ole autojen keskinäisistä yliajoista vielä kuullutkaan. :D
50km eihän tuo ole ole vielä mitään. Minä ajoin vanhalla toitsulla ilman turvavöitä ojarumpuun 60-70kmh ja hengissä ollaan ilman sairaalassa käyntejä. Ajappa joustamattomalla jenkillä saman verran niin se olisi ollut henki pois poliisien ja ambulanssikuljettajienkin mielestä.....
On kai nuita europpalaisia ja japseja ajossa paljon kovemmistakin tärskysitä selvinnyt ajoon kun on vain osaava korjaaja kuntoon laittamassa. Vai väitätkö että autoasi ei tarvinnut edes korjata ja vähän vaan maalipinnasta lähti lakka? Älä edes jaksa naurattaa sellaisilla vitseillä. :D
- Tiedän lisää.
Plussat:
1: Muut saavat nauraa katketakseen näille iriooteille kun eivät tiedä autoista mitään.
2: Asennevammaiset vähemmistön kuljettajat erottuu paremmin, kun omistavat erottuvan auton (ameriikkalaisen).
Miinukset:
1: Syöppöjä.
2: Economisuus. Kuormittavat luontoa enemmän, kuin on tarvis yhden ihmisen kuljettamiseen.
3: Naurettavan iso koko ja ego kasvaa kuljettajilla sen takia. Muut joutuu ojien kautta ohittamaan.
4: Vakio askit ei kestä isoja tehoja, joten huonoja harrastus kohteita. Esim tehojen 5-6 kertaistamista.
5: Rumia pahvilaatikoita ja star wars sekoituksia.
6: ameriikkalaisia.
7: Liian paksut pellit.
8: Huonoja autoja ralli autoiksi.
9: Talvi "ominaisuudet".
10: Huono alusta. Vähän kuin kengurun selässä istuisi.
11: Huono cc/hp suhde. Tehokkaimmasta suprasta revitty esim 2000hp vain 3,5 litran suorakutosesta. Ja mitä nämä ameriikkalaiset mitä katellu niin jäävät 2000-2500hp sisään yli 9 litran koneilla eli kun suhteutetaan. Minusta esim: 10,5 litran koneesta pitää saada silloin irti 6000-7500hp irti.
Paljon muutakin faktaa mitä en jaksa kirjoittaa.
Tiedän lisää, mutta en keksi.- onaboy
kyllähän top fuelissa revitää 8000hp tehoja v8 moteista, jos niistä japsikuutosista sais paremmin tehoja niin kai ne niillä sitten ajaisi???
- Kelpo Mies
Hyvä luettelo, siksi sinun ei ikäpäivänä kannata amerikkalaisvalmisteista autoa ostakaan, eikä siksi myöskään näitä asioita murehtia.
Ihmiset ketkä taasen näillä ajavat, ovat itse valintansa tehneet, eikä meitä kiinnosta hevon vitun vertaa sinun tai kenekään muun mielipide. - Mercury Eldorado
Huonoa: Enemmän rikki kuin ehjänä.
Hyvää: Onneksi saunan takana on tilaa.- flathead
Jenkit OLI hyviä autoja 60-luvun loppupuolelle saakka. Sitten laa
tu romahti surkeaksi. Vanhat jenkit on erittäin hyviä ja kestäviä pelejä, uudemmat taas täysiä paskoja.
- jenkkipissis
Jenkit löyhkää.
- jenkkikakkis
Jenki syöppöjä,kuskit juoppoja.
- HE HEE !!
JENKEISSÄ EI OLE KUIN HYVYYSVIKAA, MUISSA MERKEISSÄ ON SITTEN NIITÄ MUITA VIKOJA.
- hyväpuoli
Jenkillä saat piparia paljon enemmän ja helpommin kuin tavallisella ajoneuvolla.
- CutlassOisKova
Ainakun löytyy jotain kritiikkiä niin vedotaan kulutukseen ja etsitään geeteeii makaziinistä mailman tehokkain riisikippo ja verrataan sitä vanhaan capriceen :'Dd ettikää ne 2000heppaset supranne ja verratkaa samaan kategoriaan eli mailman tehokkaimpaan kasiin? Itsekkin ajan tällähetkellä vain 2.2 litrasella accordilla, soppaa viepi 8l sataselle mikä ei minun mielestä ole paljoa jota joku viherpiipertäjä pitää kovana lukemana kun oma pölynimuri sähkö tuulivoima prius vie 3 litraa. Itsellä alkaa pikkuhiljaa säästökuuri että saadaan rahaa kasaan, sillä tahdon ihan oikian auton ku on vain puolikas moottori pellin alla.. eli 4 sylinteriä. Toiset neljä sylinteriä lisää niin sitten kyllä kelpaisi kruisata, ja en etsi sitä supernopeaa vaan etsin juurikin fiilistä ajamiseen kun ei ole paras mahdollinen kruisailu pirssi tuommonen mitäänsanomaton peruskippo vaikka jenkkimallin honda onkin. Ja tämä on vain minun mielipiteeni ja viherpiipertäjät ja pikkupojat voi olla hiljaa ja perehtyä siihen sähkötolppaan että kauan menee prius ladata tai selata gti magaziinistä super drifting anime tribali muovi pulkkia super tehokkailla viri viri moottoreillanne, itse ainakin kuolaan ameriikan lotkottimien perään, soitinkin saattaa mennä pois päältä ja ikkunaa raolleen että kuulee ne sulosoinnut mitä ne jenkit lotkottaa.. oi että <3
- juppx
joo joo harrastus maksaa .mutta onhan niissä komee ääni.ja arvo säilyy missä muissa autoissa arvo säilyy?!!!kyllä se aina laskee!!
- SamiTolvanen
Poikien välinen ystävyys kun yhdessä rassataan,kaikkea kivaa yhdessä tekemistä jenkkilöitten parissa ja ilman. Huonoja puolia ei oo ei tuu ja mä tiedän noista enempi ku te eli helppoo väsätä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123710MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721944Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin821243Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671057Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33998Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778