Heips!
Mä oon niitä ihmisiä (naisia) joilla on hb ollut aina yli 140. Kävin kuitenkin tuossa jokin aika sitten mittaamassa kilpirauhasarvot jatkuvan palelun ja väsyn takia. Yllättäin hemoglobiini olikin 117, lisäksi lääkäri sanoi, että punasoluni ovat kooltaan liian pieniä. Määräsi rautakuurin. Söin kolmisen viikkoa luontaistuotekaupasta hommaamaani ferrofortte b -nimistä tuotetta. Tänään kävin mittaamassa hb:n uudelleen, nyt se oli 114.
No, ehkä tuo rautalääke ei imeydy muhun jostain syystä, vaihdan sen joo, mutta mistä voi johtua hemoglobiinin lasku? vielä pari kuukautta sitten hb oli 140:n pintaan? Mitään leikkauksia/sairauksia ei ole ollut, eikä esim. ruokavalio ole mielestäni muuttunut.
Niin ja mistä johtuu tuo punasolujen pieni koko?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.
Laskeva hb ja pienet punasolut
22
13586
Vastaukset
- jhjhj--
Hae apteekista "tuhdimpi" rautalääke (esim. Obsidan, Retafer...) ja syö sitä muutama viikko ja mittauta Hb uudestaan. Tuossa Ferrofortessa on niin pieni määrä rautaa, ettei välttämättä korjaa anemiaa, ainakaan kovin nopeasti.
Pienet punasolut liittyvät yleensä juuri raudanpuuteanemiaan. Vitamiininpuuteanemioissa (B12-vitamiini, foolihappo) punasolut suurentuneita.
Jos hemoglobiini ei ala korjaantua yhtään muutamassa viikossa tai parissa kuukaudessa, pitäisi varmaankin selvittää, mistä tuo johtuu.- jhjhj--
Hb:n lasku voi johtua hyvin monesta syystä, vaikkapa runsaista kuukautisista, keliakiasta tms.
- tulee mieleen
Minkä ikäinen olet? Onko muita oireita kuin palelua ja väsymistä? Oletko esimerkiksi laihtunut?
Minullekin tulee mielen tuo keliakia mahdollisena sairautena. Keliakia on suolistosairaus, jonka yksi ilmenemismuoto voi olla anemia ja alentunut veren Hb. Keliakiaa varten on hyviä verikokeita, nykyisin myös nopea "pikakoe", jonka tulos saadaan muutamassa minuutissa.
Lisätutkimuksia kannattaisi harkita.- rautaa..
Olen 23-vuotias, laihtumista en ole huomannut. Äidilläni todettiin keliakia vuosi sitten, (kärsi mm. epämääräisistä vatsakivuista) ja kävin myös itse verikoikeissa puolisen vuotta sitten varmuuden vuoksi, sairaushan on periytyvä ja myös mulla on kaiken moisia epämääräisiä vatsakipuja. Keliakiaa ei kuitenkaan verikokeista löytynyt. Tänään kävin hakemassa maltofer -nimistä rautalääkettä, toivottavasti saan nyt sen hb:n nousuun, ja olon paremmaksi..
- väsymys
Moiks! Mulla todettu nyt kaksissa viimeisissä verikokeissa et punasolut on pienet silti hemog on 144. Väsymys on kova ja hiukan lihonutkin. Osaako kukaan selittää ??
- Fe+haasteet
Pienet punasolut eli mikrosyyttinen anemia löytyy minulta. Olen syntynyt lähes aneemisena. Rauta ei minulla ole milloinkaan imeytynyt riittävästi, olen pitkään sinnitellyt vähillä tai jopa mitättömillä rautavarastoilla. Nyt olen tehokuurilla ja lääkärin määräyksestä syön kuukausikaupalla suurta määrää rautalisää. Olen tarkkailussa, punasolujen kokoa yritetään saada muuttumaan, ja rautavarastoja
täyttymään . - justiinsa joo
Voi että, kiitos tarinastasi. Pidä ajan tasalla taudin kulusta!
- rautainen mummo
Minulla on lähes jatkuvasti pienet kalpeat punasolut (MCV ja MCH matalat). Hemoglobiini ja punasolumäärä ovat normaalit, oikeastaan erittäin hyvät. Punasoluja on joskus jopa yli viitteen. Luulen, että tuo kompensoi punasolujen kalpeuden ja pienuuden.
Eräs veriasiantuntija ehdotti, että minulla voisi olla hemoglobinopatia, eli poikkeuksellinen hemoglobiini, eikä rautaa tarvitse syödä. Tutkitutin sen, mutta ei minulla ole sellaista poikkeusta. Veriarvot vain ovat ristiriitaiset. Krooniset tulehdukset ym. voivat aiheuttaa pienet punasolut (kroonisen taudin anemia). Minulla kyllä on kroionisia tulehduksia (vuopsikausia poskiontelo- ja nielurisatulehdusta), mutta kun hemoglobiini on kuitenkin hyvä ja punasoluja on paljon...
Kun rauta-arvoja mietitään, niin olisi hyvä mitata verestä ferritiini, seerumirauta ja liukoinen transferriinireseptori. Minulla ei selvinnyt, että olisiko anemiaa ja olisiko kroonisen taudin vaiko raudanpuuteanemia. Sellainen mittaus kuin hepsidiini selventää tilannetta. Se nousee, jos on kroonisen taudin anemia. Minulla hepsidiini oli aika matala, jolloin voidaan päätellä, että minulla on paremminkin lievä raudanpuuteanemia.
Tein hoitokokeilun 2 viikkoa Maltoferilla n. 25 tippaa/vrk. MCV, joka kuvaa punasolujen kokoa, nousi normaalille tasolle (84). Normaaliviitteen alaraja on 82. Muihin arvoihin se ei vaikuttanut. Minulla on ilmeisesti tuo MCV kaikkein herkin raudanpuutemittari. Sitä ei ole tiedetty kohdallani. Olen vuosia ihmetellyt lääkäreille pieniä punasolujani. En ole saanut selitystä. Joissakin tapauksissa rautaa ei edes saa syödä. Minulle sanottiin, että jos minulla on kroonisen taudin anemia, niin raudan syöminen ei edes auta. Tilanne liittyy kai jotenkin sen hepsidiinin nousuun. Nyt olen itse päättänyt, että syön rautaa silloin tällöin, että saan pysymään MCV:n tuolla yllämainitulla tasolla.- rautainen mummo
Jos alkuperäisellä "rautaa.." nimimerkillä on kilpirauahsen vajaatoiminta, niin rauta ei välttämättä imeydy kunnolla. Mahan limakalvo ei silloin toimi oikein. Ei synny tarpeeksi mahahappoa, joka pohjukaissuolessa auttaisi monien aineiden imeytymistä. Voi tulla puutosta muistakin aineista. Esim. B12 vitamiini ei imeydy suolessa mahalaukun erittämän sisäisen tekijän puutoksen vuoksi.
- turhaa on
Onko näillä tutkimuksilla ollut oikeasti väliä? Onko sulla oireita? Veronmaksajat maksaa, hoitolinjassa ei mitään muutoksia. Justiinsa.
- Käykääpä testissä
HIV muuten aiheuttaa tällaista, onkohan aloittaja (tai muut) käyneet ikinä testeissä...? Sen voi saada ihan supisuomalaiselta heteroseksuaaliselta peruskoulun opettajattarelta, ei siis tarvi juosta missään "maahanmuuttajahomppeliluilissa" sen saadakseen..
- justiinsa aivan
Justiinsa, ei hiviä suomalaisista niin paljoa löydy. Ja testit voi jättää käymättä, jos ei ole paneskellut ilman kortsua ympäriinsä. Taas näitä nettineuvoja. Hyvä ettei taas d-vitamiinisepustusta.
- Tervetuloa 2014 :D
Just tuolla asenteella se nimenomaan leviää. Luuletko ihan tosissas, ettei ns "kantasuomalaisilla" ole hiviä? Heteroilla? Naisilla? Hohhoijjaa.... eikä siinä tarvi käydä paneskelemassa ilman kumia ympäriinsä, kyllä siihen tartuntaan riittää tasan yksi kerta - mikäli se nyt sitten on just sillon tarttuakseen.
Suosittelen tiputtautumaan tähän päivään, todellisuus on luuloja ihmeempää. Testin voi käydä teettämässä ilmaiseksi lähimmässä tk:ssa, tai vaikka tukarissa, spr muistaakseni kans tekee niitä.. pikatestin vastauksen saa parissa minuutissa.
- tell me more
Just tuolla asenteella sitä ei tule. Käyttää kumia eikä paniskele tuntemattomien kanssa. Siinähän näitä testeissä juoksee olis nyt kerrankin positiivinen. Hiv testi ei ole mikään ilmainen.
- Johan on asenteet
Ja tutultako sitä ei voi saada? Ei niinku tule mieleen, että se tuttu ajattelee just samalla lailla (en ole paneskellut ympäri maakuntia maahanmuuttajien kans, joten ei voi olla mitään) ja tietämättään kantaa kuppaa & 16 muuta tautia....
VAIN testi kertoo todellisuuden, kaikki muu on pelkkää luuloa ja kuten wanha kansa tietää, niin luulo ei todellakaan ole tiedon väärti.
Testi ei maksa sulle itsellesi mitään, "ilmaisia" ne ei tietyskikään ole, mutta huomattavan halpoja verrattuna esim siihen, että testillä säästetään edes yhten uuden positiivisen hoitokustannukset...
- tyroksiini
Kyse on kilpirauhasen vajaatoiminnasta, jos palelee jatkuvasti (kesälläkin) , veriarvot on huonot, väsyttää ja kaiken lisäksi on lihonutkin. Sairaus on niin viheliäinen etten "paremmasta" tiedä. Näytät terveeltä vaikka olet sairas ja vaikka syöt siihen määrättyä thyroxiinia, siitä ei pahemmin ole apua. Olo on puolikuntoinen ja pikkuhiljaa hiukset ohenee, iho kuivuu, on ummetusta, kynnet on huonokuntoiset jne. Pitäisi tehdä sitä ja tätä mutta ei huvita. Ei kiinnosta enää edes ystävät, ja haluat mieluummin olla yksin, omassa hiljaisuudessa. Tässä vaiheessa pitäisi ottaa KAIKKI kilpirauhaskokeet (yleensä otetaa VAIN 2) ym ym ja vaihtaa kokonaan lääkitystä. On sanottu että Suomessa on kilpirauhasvaivaisia n. 200 000, mutta epäilenpä että saman verran on pelkästään diagnosoimattomia ( joille määrätään masennuslääkkeitä)
- pertti nettiexpertti
kerrohan miten vaihdetaan "kokonaan" lääkitystä? olet niin fiksu? mitä teet jos tpo vasta-aineet ja t3v onkin normaali? loppuuko nevos siihen? vai tuleeko sitten vaikka "kokonaan eri tauti"? odotan nettispesialistivastauksia!
- pertti nettiexpertti
Hienosti päätelty bravo. Se on kilppari sitte . Mut oho arvot onkin normaalit?
- nettiexpertti
Ja siinäpä ne kilpparineuvot loppuikin.
- keba2
Itsellä oli vuotava vatsahaava ja hemoglopiini tippui 91:een.Rauta kapseleista ei ollut mitään apua mutta kun ostin nestemäisessä muodossa olevaa rauta juomaa jossa oli c vitamiini mukana niin johan alkoi hemoglobiini nousta.Pitää vaan muistaa välttää juomasta tai syömästä maitotuotteita silloin kun ottaaa rauta pamauksen!
- vähäverinen
Hei, olisi mielenkiintoista tietää mitä aloitustekstin kirjoittajalle kuuluu, mitä selvisi? Itse kärsin matalasta hb:sta ja pienistä punasoluista, tutkimukset on kesken.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781