Voikohan työkkäristä erota ja mitä sanktioita tästä seuraa sossun toimesta? Olen alle 25-vuotias ilman ammattia, joten mulle ei mitään päivärahaa sieltä etes makseta ja alkaa kyllästyttämään tämän puljun toiminta.
Ensimmäisellä kerralla mainostivat oppisopimuskoulutusta, tästä tietenkin innostuin ja kävin eräässä paikassa työhaastattelussa. Nyt sitten selvisi, että kunnalla on säästötoimet ja alle 25-vuotiaista ei makseta työnantajalle korvauksia!
Kovasti kyllä koittavat saada minua työharjoitteluun tai kursseille. En kyllä ilmaista työtä ala enää tekemään, kun sitä olen vuoden verran jo tehnyt siviilipalveluksen muodossa. Ennemmin teen vaikka vapaaehtoistyötä esim. seurakunnalle, kun alan orjatyöhön jollekkin riistofirmalle. Pitäisi muidenkin tajuta olla menemättä työharjoitteluun, koska tämä vaan lisää työttömyyttä.
Mutta silti pää pystyssä kävelen ja aktiivisesti työtä etsin. Jaksamisia muille vastaavassa tilanteessa oleville.
Työkkärissä opetellaan alistumaan
21
2044
Vastaukset
- Masa
hankkia ammattia/koulutusta?
- oman tien kulkija
onhan siellä työkkärissä ammattiin valmistavia kursseja joissa on mahollisuus saada korkeampaa päivärahaa eli jotain 8 euroo vielä sen päälle.
- meininkiä!!!
oman tien kulkija kirjoitti:
onhan siellä työkkärissä ammattiin valmistavia kursseja joissa on mahollisuus saada korkeampaa päivärahaa eli jotain 8 euroo vielä sen päälle.
VOI HELV.... sentään, kun muut ei oo mielessä kuin tuet!!! Ole hyvä vaan saamarin loiseläjä!!! Minä maksan kuussa läshes 1000e pelkkiä veroja ja kyllä ottaa päähän, kun edes murto-osa siitä menee sinunlaiselle pummille!!! Tuo nimimerkkikin on aivan sairaan naurettava. Mitä "oman tien kulkemista" on elää muiden tuella??
- myös veronmaksaja
meininkiä!!! kirjoitti:
VOI HELV.... sentään, kun muut ei oo mielessä kuin tuet!!! Ole hyvä vaan saamarin loiseläjä!!! Minä maksan kuussa läshes 1000e pelkkiä veroja ja kyllä ottaa päähän, kun edes murto-osa siitä menee sinunlaiselle pummille!!! Tuo nimimerkkikin on aivan sairaan naurettava. Mitä "oman tien kulkemista" on elää muiden tuella??
mikä ihme sinut saa kimpaantumaa tästä kirjoittjasta. 1000€ maksat veroa voi kun olet tietämätön mihin verosi menee. Avaa silmäsi ja katso ympärillesi. Veromarkkojasi menee vähän enemmän pressan ja eduskunnan palkkakustannuksiin, vankien täysihoitoon yms. muuhun purnaa nyt vähän näillekkin.
- mutta,
myös veronmaksaja kirjoitti:
mikä ihme sinut saa kimpaantumaa tästä kirjoittjasta. 1000€ maksat veroa voi kun olet tietämätön mihin verosi menee. Avaa silmäsi ja katso ympärillesi. Veromarkkojasi menee vähän enemmän pressan ja eduskunnan palkkakustannuksiin, vankien täysihoitoon yms. muuhun purnaa nyt vähän näillekkin.
en tässä kirjoituksessa, koska asia ei niitä koskenut!! Purnaan elämäntapapummeja ja heidän 6-vuotiaan tasolla olevaa ajatusmaailmaa vastaan. Nämä raukat kun ei tunnu ymmärtävän, että heidän eläminen maksetaan muiden työnteolla.
- oman tien kulkija
en kyllä suosittele työkkäristä eroamista. sulla ei pitäisi käsittääkseni olla mitään esteitä päivärahaan työkkäristä. Sossun rahalla ei kyllä pitkälle pötkitä mutta onhan sekin rahaa. Olikohan se työmarkkinatukea jota sun pitäisi hakea sillä on oma lappunsa. Korjatkaa muut jos olen väärässä. Jos sulla on vuokra-asunto niin saat siihen haettua yleistä aseumistukea ja jos aiot opiskella niin asumislisää pitää silloin hakea.
- prkl
Niin tosiaan en koulun penkillä viihdy, koska lievää paniikkihäiriötä sairastan. Ehkä sitten tulevaisuudessa.
Työkkärissä sanottiin etten saa päivärahaa muuta kuin katumismenettelyn kautta, koska olen eronnut koulusta. Ja katumismenettely tarkoittaa, että olen työharjoittelussa sen 5kk, jonka jälkeen tilanteeni arvioidaan uudelleen. En kyllä tiedä itkeäkkö vai nauraa.
Ja minähän teen työtä vaikka 8€ tuntipalkalla, mutta näillä leveysasteilla jopa varastotyöhön tulee montakymmentä hakemusta.
Kyllä taidan muuttaa espanjaan tai alan tekeen pimeenä prkl! - oman tien kulkija
prkl kirjoitti:
Niin tosiaan en koulun penkillä viihdy, koska lievää paniikkihäiriötä sairastan. Ehkä sitten tulevaisuudessa.
Työkkärissä sanottiin etten saa päivärahaa muuta kuin katumismenettelyn kautta, koska olen eronnut koulusta. Ja katumismenettely tarkoittaa, että olen työharjoittelussa sen 5kk, jonka jälkeen tilanteeni arvioidaan uudelleen. En kyllä tiedä itkeäkkö vai nauraa.
Ja minähän teen työtä vaikka 8€ tuntipalkalla, mutta näillä leveysasteilla jopa varastotyöhön tulee montakymmentä hakemusta.
Kyllä taidan muuttaa espanjaan tai alan tekeen pimeenä prkl!voi olla parempi että käy sen työharjoittelun niin ainakin silloin saa työmarkkinatukea. Toinen vaihtoehto on mennä jonnekin työkkärin kursseille.Jotka monet niistä ovat ihan turhia jotka ei auta työllisyys tilanteeseen.
- Mitä Äksyin Ämmä
oman tien kulkija kirjoitti:
voi olla parempi että käy sen työharjoittelun niin ainakin silloin saa työmarkkinatukea. Toinen vaihtoehto on mennä jonnekin työkkärin kursseille.Jotka monet niistä ovat ihan turhia jotka ei auta työllisyys tilanteeseen.
Eli se, jos ihminen on esim. paniikissa tullut lähteneeksi työstä tai opiskelupaikasta ns. ovet paukkuen tai mitään ilmoittamatta hiipien ja vasta jälkeenpäin ajatellut seurauksia esim. toimeentuloonsa.
Miten oman virheensä voi korjata? Kannattaako se avoimesti myöntää esim. mokaa seuraavassa työvoimatoimiston haastattelussa tai peräti ilmoittaa työkkäriin heti erheen jälkeen vai yrittää peitellä sitä jollain tavoin ja lykätä paljastumista?
Mieleeni tulee tilanne, jossa työtön työnhakija aloittaa kurssin tai työnteon vilpittömin mielin ja joskus suurinkin odotuksin mutta huomaa, ettei pystyisi opiskelemaan tai kyseistä työtä tekemään tai huomaisi, että kurssin käyminen loppuun johtaisi hänet subjektiivisesti arvioiden sopimattomalle alalle. Voiko työnhakija/kurssilainen perääntyä karenssitta enää tässä vaiheessa?
Olen myös kuullut, ettei karenssin kärsiminenkään lopeta pattitilannetta, vaan että samaisella työnhakijalle voidaan tarjota samantyyppistä työtä tai koulutusta uudelleen ja kieltäytymisestä määrätä taas sanktio jne. Tottako on? Ja jos on, niin miten sosiaalitoimisto suhtautuu näin rangaistuun toimeentulotuen hakijaan? Määräkö se omat sanktionsa samalla tavoin aina vain uudelleen, vai löytyykö sieltä luovaa ratkaisunhakuhenkeä? - luovaa ratkaisuhenkeä
Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:
Eli se, jos ihminen on esim. paniikissa tullut lähteneeksi työstä tai opiskelupaikasta ns. ovet paukkuen tai mitään ilmoittamatta hiipien ja vasta jälkeenpäin ajatellut seurauksia esim. toimeentuloonsa.
Miten oman virheensä voi korjata? Kannattaako se avoimesti myöntää esim. mokaa seuraavassa työvoimatoimiston haastattelussa tai peräti ilmoittaa työkkäriin heti erheen jälkeen vai yrittää peitellä sitä jollain tavoin ja lykätä paljastumista?
Mieleeni tulee tilanne, jossa työtön työnhakija aloittaa kurssin tai työnteon vilpittömin mielin ja joskus suurinkin odotuksin mutta huomaa, ettei pystyisi opiskelemaan tai kyseistä työtä tekemään tai huomaisi, että kurssin käyminen loppuun johtaisi hänet subjektiivisesti arvioiden sopimattomalle alalle. Voiko työnhakija/kurssilainen perääntyä karenssitta enää tässä vaiheessa?
Olen myös kuullut, ettei karenssin kärsiminenkään lopeta pattitilannetta, vaan että samaisella työnhakijalle voidaan tarjota samantyyppistä työtä tai koulutusta uudelleen ja kieltäytymisestä määrätä taas sanktio jne. Tottako on? Ja jos on, niin miten sosiaalitoimisto suhtautuu näin rangaistuun toimeentulotuen hakijaan? Määräkö se omat sanktionsa samalla tavoin aina vain uudelleen, vai löytyykö sieltä luovaa ratkaisunhakuhenkeä?Sossulla kun on mahdollisuus olla maksamatta toimeentulotukea ja sen lisäksi päätöksen tekemistä voidaan viivytellä ylipitkällä käsittelyajoilla sekä uusien tositteiden pyytämisellä.
Tämän lisäksi tulee vielä päivämääräkikkailu, jolla maksetut tai maksamatta olevat laskut "haihtuvat".
Toimeentulotukea hakiessa pitäisi olla rahaa lakimiehen palkkaamiseen - ainakin sellaisella jonka pärstäkerroin ei miellytä sosiaalivirkailijoita. - liian vanha
Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:
Olen myös kuullut, ettei karenssin kärsiminenkään lopeta pattitilannetta, vaan että samaisella työnhakijalle voidaan tarjota samantyyppistä työtä tai koulutusta uudelleen ja kieltäytymisestä määrätä taas sanktio jne. Tottako on? Ja jos on, niin miten sosiaalitoimisto suhtautuu näin rangaistuun toimeentulotuen hakijaan? Määräkö se omat sanktionsa samalla tavoin aina vain uudelleen, vai löytyykö sieltä luovaa ratkaisunhakuhenkeä?kyllä sinun ikäisellesi töitä löytyy jos vain valitset alan jolta puutuu tekijöitä eikä koulutuskaan vie kuin korkeintaan 2 vuotta
- no propleemo
prkl kirjoitti:
Kyllä taidan muuttaa espanjaan tai alan tekeen pimeenä prkl!jos oikein on paperit siitä paniikista (itse en kyllä usko yhtään joka sanoo että sellainen on, kun yleensä sanovat juuri siksi että saavat eläkkeen, ei sillä, sama tuo mulle on, on vaan valtio keksinyt että pitää valehdella jotta saa) niin siitähän saa ensin sairaspäivärahaa ja sitten eläkkeen
- kadottelevat hakemuksia jne.
luovaa ratkaisuhenkeä kirjoitti:
Sossulla kun on mahdollisuus olla maksamatta toimeentulotukea ja sen lisäksi päätöksen tekemistä voidaan viivytellä ylipitkällä käsittelyajoilla sekä uusien tositteiden pyytämisellä.
Tämän lisäksi tulee vielä päivämääräkikkailu, jolla maksetut tai maksamatta olevat laskut "haihtuvat".
Toimeentulotukea hakiessa pitäisi olla rahaa lakimiehen palkkaamiseen - ainakin sellaisella jonka pärstäkerroin ei miellytä sosiaalivirkailijoita.hakemus katoaa, ei löydy, ei tipu rahaa,
jne. - töihin jonnekin muualle
no propleemo kirjoitti:
jos oikein on paperit siitä paniikista (itse en kyllä usko yhtään joka sanoo että sellainen on, kun yleensä sanovat juuri siksi että saavat eläkkeen, ei sillä, sama tuo mulle on, on vaan valtio keksinyt että pitää valehdella jotta saa) niin siitähän saa ensin sairaspäivärahaa ja sitten eläkkeen
kun saa ensin eläkkeen, voi heti lähteä muualle töihin
- .A.
no propleemo kirjoitti:
jos oikein on paperit siitä paniikista (itse en kyllä usko yhtään joka sanoo että sellainen on, kun yleensä sanovat juuri siksi että saavat eläkkeen, ei sillä, sama tuo mulle on, on vaan valtio keksinyt että pitää valehdella jotta saa) niin siitähän saa ensin sairaspäivärahaa ja sitten eläkkeen
No kuka sun uskomuksistasi välittää. Valittavasti paniikkihäiriö on ihan oikea monilla ihmisillä. Taidat olla aika vammainen itse.
- valittako..
kadottelevat hakemuksia jne. kirjoitti:
hakemus katoaa, ei löydy, ei tipu rahaa,
jne.te ette osaa vain täyttää lappuja oikein.. aina oon saanu mitä oon hakenukin.. ja bonusta myös.. pelkkä kerjääminen on perseestä!
- Mitä Äksyin Ämmä
luovaa ratkaisuhenkeä kirjoitti:
Sossulla kun on mahdollisuus olla maksamatta toimeentulotukea ja sen lisäksi päätöksen tekemistä voidaan viivytellä ylipitkällä käsittelyajoilla sekä uusien tositteiden pyytämisellä.
Toimeentulotukea hakiessa pitäisi olla rahaa lakimiehen palkkaamiseen - ainakin sellaisella jonka pärstäkerroin ei miellytä sosiaalivirkailijoita.jos toimeentulotukea hakeneella ei kerta kaikkiaan ole varaa maksaa esim. asumistuen jälkeen jäänyttä omavastuuosuutta vuokrasta eikä kustantaa muutenkaan omaa elantoaan? Ja mihin tällaiseen hätään joutunut menee apua hakemaan? Erilaiset järjestöt, kuten Pelastusarmeija, antavat kyllä hätäapua mutta useimmat tällaisetkin paikat toimivat ajanvarausperiaattein eli kiireellistä avustusta ei välttämättä saa. Entä mistä toimeentulotukea hakenut hankkii välttämättömän elantonsa tukihakemuksen käsittelyaikana?
Ainakin vuokra ja sähkölasku ovat menoeriä, jotka asukkaan pitää hoitaa, muutoin heti kirpaiseva sanktio seuraa (häätö ja sähkömittarin sulkeminen. Muiden laskujen maksamatta jättäminen johtaa perintätoimiin mutta ei yleensä sentään aja velkaista taivasalle tai jätä kylmään ja pimeään asuntoon. - ei vain sossun asiakas
oman tien kulkija: "en kyllä suosittele työkkäristä eroamista. sulla ei pitäisi käsittääkseni olla mitään esteitä päivärahaan työkkäristä. Sossun rahalla ei kyllä pitkälle pötkitä mutta onhan sekin rahaa. Olikohan se työmarkkinatukea jota sun pitäisi hakea sillä on oma lappunsa. Korjatkaa muut jos olen väärässä. Jos sulla on vuokra-asunto niin saat siihen haettua yleistä aseumistukea ja jos aiot opiskella niin asumislisää pitää silloin hakea."
Et voi lähteä työkkäristä jos aiot saada sossusta jotain. Sossu ja työkkäri toimivat nykyään yhteen ja sossun sekä työkkärin virkailija yhdessä laativat suunnitelman työllistämiseen tai koulutukseen. Jos karenssiä työkkärsitä saat, niin soosun toimeentulotuen (360e/kk) määrä tippuu 20%, toistamiseen kieltäytyminen työllistämistoimista ja tippuu 40%. Jos et suostu työkkärissä käymään ja osallistumaan työkkärin/sossun suunnitelman laatimiseen jatoimiin, niin et saa mitään sossusta.
seurakunnille saat aikuisohjaajana sieltä palkkaa!
- veronmaksaja-
Mihin olet koko nuoruutesi tähän asti käyttänyt, hauskanpitoon, rälläämiseen, ryyppäämiseen vai pilvenpolttoon? Edes inttiin ei jaksanut mennä (mitäs siitä maksetaan...). Sitten ihmetellään, että ei löydy töitä, ei kukaan elätäkään, ei kukaan hoida asioita. Ei hitto mistä tollasia tulee? Syytä kuule vaan ittees äläkä ketään muuta! Mahtaakohan niillä, jotka on hoitanut asiansa kunnolla, opiskellu ja nähny vaivaa mennä vähän paremmin... ja miksi?
- kokemusta on
"Voikohan työkkäristä erota ja mitä sanktioita tästä seuraa sossun toimesta? Olen alle 25-vuotias ilman ammattia, joten mulle ei mitään päivärahaa sieltä edes makseta ja alkaa kyllästyttämään tämän puljun toiminta.
Ensimmäisellä kerralla mainostivat oppisopimuskoulutusta, tästä tietenkin innostuin ja kävin eräässä paikassa työhaastattelussa. Nyt sitten selvisi, että kunnalla on säästötoimet ja alle 25-vuotiaista ei makseta työnantajalle korvauksia!
Kovasti kyllä koittavat saada minua työharjoitteluun tai kursseille. En kyllä ilmaista työtä ala enää tekemään, kun sitä olen vuoden verran jo tehnyt siviilipalveluksen muodossa. Ennemmin teen vaikka vapaaehtoistyötä esim. seurakunnalle, kun alan orjatyöhön jollekin riistofirmalle. Pitäisi muidenkin tajuta olla menemättä työharjoitteluun, koska tämä vaan lisää työttömyyttä.
Mutta silti pää pystyssä kävelen ja aktiivisesti työtä etsin. Jaksamisia muille vastaavassa tilanteessa oleville."
Jos et ole työnhakijana työkkärissä, niin sossukaan ei maksa sinulle mitään. Jos kieltäydyt työkkärin työllistämistoimista ja saat karenssia eli työmarkkinatuen maksu katkeaa, niin sossu pudottaa toimeentulotuen perusosasta (360e/kk-20%)pois 20%. Toistamiseen kieltäytyessä työvoimatoimista sossu pudottaa tukea 40%.
Tästä karenssista ja tuen pudotuksesta huolimatta käyt edelleen työkkärin pitkäaikaistyöttömien toimistossa, jossa sossun virkailija ja työkkärin henkilö räätälöivät sinulle suunnitelmia ja töitä, koulutusta. Jos kieltäydyt näistä toimista, et saa mitään rahaa mistään, no korkeintaan asumistuen Kelasta, koska tulosi ovat 0:ssa. Asumiskuluistakin tosin maksat asumistuen omavastuuosuuden 100-200 euroa, joten käytännössä varaa asumiseen tässä tilanteessa ei enää ole.
Käytännössä työttömän on näin pakko olla työvoimatoimiston asiakas eli työnhakija ja hakea vielä omassa kämpässä asuessaan toimeentulotukea sossusta. Ainoa keino päästä tästä systeemistä pois on joko mennä siis päästä töihin tai mennä vankilaan tekemällä rötöksiä, tai hankkia toimeentulo jotenkin pimeästi. tosin verottaja alkaa pian kysellä miten elät, jos maksat vuokraa vaikka sinulla ei ole tuloja.
Ei täällä Suomessa loikoilemaan voi jäädä, vaan työkkärin ja sossun kiusattavana ainakin pitää olla jos töitä ei tee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.845247Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.283498Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j402854Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin182031Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.581830Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2861596- 471586
- 941382
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441366Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.71115