Tutun näköinen henkilö

turhaNtärkee

Onks teille koskaan käynyt niin, että näette esim kaupassa tai jossain muualla jonkun henkilön, joka on tosi tutun näköinen, mutta ette saa millään päähänne, mistä se tuttu oikein on. Esim mietittekö siinä vaiheessa, että pitääköhän mun morjenstaa tuolle vai ei. Tarkoitan sellaisia tilanteita vaikka, että joku henkilö on töissä jossain asiakaspalvelussa ja sitä kautta hän on jäänyt mieleenne. Noh, selvitinkö tarpeeksi monimutkaisesti? :)

14

1212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taikis

moni-ilmeisesti selvitit. On käynyt monestikin noin, kasvot näyttävät tutuilta muttei välttämättä saa mieleen mistä yhteydestä ne on tutut, nimestä ei hajuakaan. Jos tutun-näköiset kasvot tuijottavat minua (ehkä miettien samaa tahollaan) niin yleensä nyökkään ja hymyilen.

• Masse setä

Useamman kerran on tultu kertomaan, että minut on havaittu milloin missäkin. Terveyskeskuksessa, rautatieasemalla...
      Suunnilleen jo tiedän, missä tuo typpi asustelee. Pitäisi joskus ihan ajan kanssa lähteä pongaamaan kyseinen kaveri ja käydä esittämässä osanottoni. Käveleekin kuulemma samalla tavalla...

• jokinen

Joskus on tullu moikattua jotain julkkistakin kadulla. Vasta muutaman askeleen jälkeen hiffaa, että tuo tuttuus onkin vain yksipuolista.

On muuten uskomaton tuo ihmisen kasvomuisti. Miten ne pienet piirteet nupin alueella jäävätkin niin helposti muistiin. Pätee tietysti vain oman rodun ihmisiin, kiinalaisethan ovat kaikki samannäköisiä.
      Ja muurahaiset. Plus tipilinnut.

• Tuhiwai*

En voi sille mitään, että minua ärsyttää, kun ajatus "roduista" edelleen pyörii arkisessa kielenkäytössämme, vaikka sellaisia ei nykygenetiikan valossa ole mahdollista ihmislajin sisällä erottaa. Erot ihmisten ihonvärissä tai silmien muodossa tai sen sellaisessa ovat siis ikään kuin samalla viivalla, kuin vaikkapa sellaiset erot, että minä olen lyhyt nainen ja joku toinen on pitkä nainen, minulla on suora nenä ja jollain toisella taas ei ole. Geneettisesti ei voida puhua ihmislajin sisällä olevista roduista, vaan sellaisista evoluution myötä syntyneistä ulkoisista ominaisuuksista, jotka ovat auttaneet ihmistä lajina sopeutumaan erilaisiin ympäristöihin. Esimerkiksi ihonväri ei siis korreloi jonkun tietyn ihmisen kohdalla jonkun muun hänen ominaisuutensa kanssa; yhtä vähän kuin minun suora nenäni korreloi jonkun muun ominaisuuteni kanssa. Se, että minulla on suora nenä kertoo vain sen, että minulla on suora nenä. Se ei siis kerro mitään esimerkiksi siitä, osaanko piirtää vai en.

• jokinen
        Tuhiwai* kirjoitti:

En voi sille mitään, että minua ärsyttää, kun ajatus "roduista" edelleen pyörii arkisessa kielenkäytössämme, vaikka sellaisia ei nykygenetiikan valossa ole mahdollista ihmislajin sisällä erottaa. Erot ihmisten ihonvärissä tai silmien muodossa tai sen sellaisessa ovat siis ikään kuin samalla viivalla, kuin vaikkapa sellaiset erot, että minä olen lyhyt nainen ja joku toinen on pitkä nainen, minulla on suora nenä ja jollain toisella taas ei ole. Geneettisesti ei voida puhua ihmislajin sisällä olevista roduista, vaan sellaisista evoluution myötä syntyneistä ulkoisista ominaisuuksista, jotka ovat auttaneet ihmistä lajina sopeutumaan erilaisiin ympäristöihin. Esimerkiksi ihonväri ei siis korreloi jonkun tietyn ihmisen kohdalla jonkun muun hänen ominaisuutensa kanssa; yhtä vähän kuin minun suora nenäni korreloi jonkun muun ominaisuuteni kanssa. Se, että minulla on suora nenä kertoo vain sen, että minulla on suora nenä. Se ei siis kerro mitään esimerkiksi siitä, osaanko piirtää vai en.

Osaat pohdiskella asiaa kauniin tieteismäisesti.

En ole perehtynyt pajonkaan nykygenetiikkaan enkä evoluutioteorioihin, mutta minulla on maalaisjärkimäinen käsitys siitä että 'rodut' pyrkivät pitämään itsensä puhtaina.

Ajatellaanpa parinmuodostusta. On paljon todennäköisempää rakastua 'oman kylän' tyttöön tai poikaan, kuin telluksen toisella puolella kasvaneeseen ihmiseen. Ulkonäön lisäksi eroavaisuuksia on muitakin.

Olen samaa mieltä, että ajatus 'roduista' on häviämässä. Nyt kulttuurien ja sivilisaatioiden törmätessä ja sulautuessa (väkivaltaisestikin) toisiinsa, etnisyys katoaa.

Mutta vielä nyt, en voisi kuvitella eläväni harmonisessa suhteessa esim kiinalaisen kanssa, kun mitään yhteistä taustaa ei olisi.

Ehkä seuraavassa elämässä sitten.

• Tuhiwai*
        jokinen kirjoitti:

Osaat pohdiskella asiaa kauniin tieteismäisesti.

En ole perehtynyt pajonkaan nykygenetiikkaan enkä evoluutioteorioihin, mutta minulla on maalaisjärkimäinen käsitys siitä että 'rodut' pyrkivät pitämään itsensä puhtaina.

Ajatellaanpa parinmuodostusta. On paljon todennäköisempää rakastua 'oman kylän' tyttöön tai poikaan, kuin telluksen toisella puolella kasvaneeseen ihmiseen. Ulkonäön lisäksi eroavaisuuksia on muitakin.

Olen samaa mieltä, että ajatus 'roduista' on häviämässä. Nyt kulttuurien ja sivilisaatioiden törmätessä ja sulautuessa (väkivaltaisestikin) toisiinsa, etnisyys katoaa.

Mutta vielä nyt, en voisi kuvitella eläväni harmonisessa suhteessa esim kiinalaisen kanssa, kun mitään yhteistä taustaa ei olisi.

Ehkä seuraavassa elämässä sitten.

Olen nyt keskellä minulle hyvin harvinaista olotilaa: kiirettä, joten vastaan lyhyesti. Tarkoitan juuri sitä, että vaikka "rotu" biologisena käsitteenä on vanhentunut, niin tietenkin erilaiset kulttuuriset ja etniset raja-aidat ovat edelleen olemassa, jos eivät jopa yhteentörmäyksissä entisestään vahvistuneet. Ei pitäisi siis puhua epämääräisesti "roduista", joita ei oikeasti ole olemassa, vaan nimenomaan erilaisista kulttuurisista ja etnisistä eroista. Terveisiä Eväällesi.

• jokinen
        Tuhiwai* kirjoitti:

Olen nyt keskellä minulle hyvin harvinaista olotilaa: kiirettä, joten vastaan lyhyesti. Tarkoitan juuri sitä, että vaikka "rotu" biologisena käsitteenä on vanhentunut, niin tietenkin erilaiset kulttuuriset ja etniset raja-aidat ovat edelleen olemassa, jos eivät jopa yhteentörmäyksissä entisestään vahvistuneet. Ei pitäisi siis puhua epämääräisesti "roduista", joita ei oikeasti ole olemassa, vaan nimenomaan erilaisista kulttuurisista ja etnisistä eroista. Terveisiä Eväällesi.

Terveiset menevät perille.

Yhteisen hyvän ajatteleminen on ihmiselle loppujenlopuksi vierasta. On kaunista puhua 'yhteisestä Euroopasta'. Rajojen madaltaminen aiheuttaa vastaliikkeen: pyritään entistä tiukemmin pitämään kiinni omista eduista. EU:ssa tämä on nähty. Aiheesta on meidän rakas pääministerimmekin huolissaan.

Ihminen on outo olio.

Terkut sinne kiinamaahan ja hyvät viikonloput!

• Hekla

sit mietin, että missähän ko. henkilö on töissä tms. Mulla on tosi huono muisti ja jos oikein juttusille aletaan, niin pulassa monesti oon.

Aina ei kehtaa ihan suoraan kysyäkään, että mistä me tunnetaan. Usein asia valkenee siinä keskustellessa tai jälkeenpäin.

Toisinaan jää pitkäksi aikaa vaivaamaan. : D

Esim työasu muuttaa ulkonäköä, niin ettet tunnista vaikka kaupan lihatiskin setää, kun suikka puuttuu päästä.

• bag_gie

olla yleinen vaiva ja on nuo tieteilijät sen hienosti selittäneetkin :)

Varsinkin jos samoja ihmisiä useamman kerran näkee niin muodostuu mielikuva että pitäis tuntea :) Onneks meillä päin saa hymyillä vastaantulijoille kun nää kaikki tuntee toisensa (paitsi mie).

Aika vaikiaa sanoa suoraan että kuule kun en todellakaan tiijä kuka hemmetti sitä sieki olet ;D

• kun minua tervehditään täällä puolelta ja toiselta, ja enkä varmasti ole puoliakaan heistä tuntenut koskaan, onkohan minulla kaksoisolento..:)

• Ihmettele

Sinähän oot paikallinen julkkis;))

• Jää pitkäksi aikaa hiertämään, kuka kumma se oikein oli kun oli niin tutun näköinen. Missä olen aikaisemmin nähnyt ja mikä oli tilanne.

Ja ne tilanteet jossa toinen tervehtii tuttavallisesti, eikä muista missä nähnyt, onkin tosi kinkkisiä. Pakko tervehtiä iloisesti, vaikka otsa pyrkii kurttuun ja muistilokerot jauhaa täysillä menneitä että sais jonkun langan pään kiinni.
      Ja kysymykseen "muistatko minua" pakko vastata reippaasti "muistanhan toki", vaikkei hajuakaan mistä toinen on tuttu. No joskus on ihan pakko sanoa että olet niin tutun näköinen, mutta kun muisti toimii nykyään pätkittäin en ihan muista missä ollaan viimeksi nähty. Onneksi noita tilanteita tulee äärimmäisen harvoin.

Viime vuoden lopulla minua tervehti henkilö jonka olen nähnyt viimeksi melkein parikymmentä vuotta sitten. Häntä en tuntenut, mutta hän tunnisti minut kuulema heti.

• tapana

on ollut morjenstaa jokaista joka katsoo sillä silmällä että epäilee tuntevansa, vaikken tuntisikaan. Kas kun apinan tuntevat kaikki eikä apina ketään mutta haluaa silti olla kohtelias.

• Olen nähnyt tuolla galleriassa yhden kuvan joka on tutunnäköinen. Asutaan gallerian mukaan vielä samassa kaupungissakin. En vaan saa millään mieleeni mistä hän on tuttu. Onko hän peräisin niiltä ajoilta kun hääräsin lasten harrastusten parissa, vaiko lasten kouluajoilta, vai työn kautta...
      Äh, yöunet mennee...

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      533
      1753
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      853
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      711
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      687
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      65
      608
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe