Urheilulta loppuu rahoitus

Hockey-Nightin loputtua MTV3:lta ovat myös jääkiekkoseurojen saamat sponsorirahat tipahtaneet. Yritykset eivät tue jääkiekkojoukkueita lämpimikseen, vaan laskevat logonsa näkyvyydelle arvon. Hockey Nightin loputtua ei jääkiekkojoukkueen tukeminen enää samaa näkyvyyttä tuo.
Mikäli seuraavassa uutisessa esitetty direktiivi menee läpi, tarkoittaisi se käytännössä sitä, että Urheiluruudussa sun muualla ei enää saisi Toivo Tuovinen (olen pahoillani, mulla ei ole hajuakaan yhdenkään urheilijan nimestä) poseerata haastattelussa sponssilogoin varustetussa puvussaan. Myöskin lehdistötilaisuuksista pitäisi karsia pois taustakankaan sponssilogot. Ainakin Yleisradion kanavilta, kaupallisethan ovat kaupallisia...
Sama tulisi vaikuttamaan myös esim. hip-hoppiin, jossa tuotemerkkien esittely kuuluu asiaan. Konserttia, jossa posse esiintyisi jonkin sponssin vaatteissa ja lavan taustalla olisi vielä jonkun toisen logo, ei siis saisi enää sellaisenaan tv:ssä näyttää.
En ole jälleen kerran yhtään mitään mieltä aiheesta, mutta jos tuo direktiivi tuollaisenaan menee läpi, lopettaa se nähdäkseni huippu-urheilun ja myös musiikkigenreistä hiphopin Suomessa.
Jollei juuri lopeta, niin asettaa ne erittäin vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen.

Tv-ohjelmien tuotesijoittelulle tulossa EU-säännöt
23.3.2006 15:09

EU:n televisiodirektiiviin suunnitellaan muutoksia, jotka muun muassa keventäisivät hieman tv-mainontaa koskevaa sääntelyä. Yhden tunnin aikana sallittavan mainonnan määrä ei lisääntyisi, mutta mainosten sijoittamiseen tulisi enemmän liikkumavaraa. Mainoksia saa olla enintään 12 minuuttia tuntia kohti.

Tv-ohjelmissa esiintyvälle tuotesijoittelulle ja sponsoroinnille sen sijaan halutaan entistä täsmällisemmät pelisäännöt. Keskeinen idea on, että niistä on selvästi kerrottava katsojille ohjelman alussa eivätkä ne saisi vaikuttaa ohjelmien sisältöön. Tähän asti tuotesijoittelua ja sponsorointia on valvottu piilomainontaa koskevien määräysten pohjalta.

EU:n komissio esittää nyt, että lasten- ja dokumenttiohjelmissa tuotesijoittelu olisi kokonaan kiellettyä, uutis- ja ajankohtaisohjelmissa sen lisäksi myös sponsorointi. Tupakkayhtiöt eivät saisi toimia ohjelmien sponsoreina lainkaan.

Valtioneuvosto antoi komission esityksen tiedoksi eduskunnalle tänään. Perinteisten, tiettyyn aikaan välitettävien tv-lähetysten lisäksi esitys koskisi jatkossa myös tilattavia audiovisuaalisia palveluita.

(STT)

4

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen sijaan

      ... mainospätkät harmittavat eniten.

      12 minuuttia on riittävä määrä per ohjelmatunti. Se on noin puolet siitä, mitä jenkeissä on. Joskus siellä on moninkertaisesti, riippuen missä kohtaa ohjelmaa ollaan menossa, esim. elokuvien ja joidenkin suosikkiohjelmien yhteydessä. Ohjelman loppupuolella saattaa olla mainoskatkoja vähän väliä.

      • Suomessa puolen tunnin tv-showssa on yksi katko. Jenkkisarjoista näkee, jos osaa katsoa, että puolen tunnin showssa on pahimmillaan 3 katkoa.

        Mutta siis direktiivi olisi asettamassa tuotesijoittelullekin rajoja. Jos olen sen oikein ymmärtänyt, niin tuossa aloituksessani ne rajat kerroin.


      • siis ...
        dj-marco kirjoitti:

        Suomessa puolen tunnin tv-showssa on yksi katko. Jenkkisarjoista näkee, jos osaa katsoa, että puolen tunnin showssa on pahimmillaan 3 katkoa.

        Mutta siis direktiivi olisi asettamassa tuotesijoittelullekin rajoja. Jos olen sen oikein ymmärtänyt, niin tuossa aloituksessani ne rajat kerroin.

        ... tuotesijoittelumääräykset on turhia. EU-byrokratiaa.

        Mainoskatkoista. Jenkeissä on puolen tunnin ohjelmassa 10 minuuttia mainoksia. Se on tosi raskasta.


      • siis ... kirjoitti:

        ... tuotesijoittelumääräykset on turhia. EU-byrokratiaa.

        Mainoskatkoista. Jenkeissä on puolen tunnin ohjelmassa 10 minuuttia mainoksia. Se on tosi raskasta.

        On siinä aina se kysymys, että jos Salomon (esimerkiksi) ei pääse esittelemään tuotemerkkiään ilmaiseksi kumparelaskija Jaana Janatuisen haastattelussa, he joutuvat ostamaan sen saman näkyvyyden mainos-spotteina.

        Piilomainostuskielto tuo rahaa medialle, mutta vie sitä pois Jaanalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2456
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2086
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      121
      1739
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1567
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1497
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      123
      1044
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      975
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    Aihe