Urheilulta loppuu rahoitus

Hockey-Nightin loputtua MTV3:lta ovat myös jääkiekkoseurojen saamat sponsorirahat tipahtaneet. Yritykset eivät tue jääkiekkojoukkueita lämpimikseen, vaan laskevat logonsa näkyvyydelle arvon. Hockey Nightin loputtua ei jääkiekkojoukkueen tukeminen enää samaa näkyvyyttä tuo.
Mikäli seuraavassa uutisessa esitetty direktiivi menee läpi, tarkoittaisi se käytännössä sitä, että Urheiluruudussa sun muualla ei enää saisi Toivo Tuovinen (olen pahoillani, mulla ei ole hajuakaan yhdenkään urheilijan nimestä) poseerata haastattelussa sponssilogoin varustetussa puvussaan. Myöskin lehdistötilaisuuksista pitäisi karsia pois taustakankaan sponssilogot. Ainakin Yleisradion kanavilta, kaupallisethan ovat kaupallisia...
Sama tulisi vaikuttamaan myös esim. hip-hoppiin, jossa tuotemerkkien esittely kuuluu asiaan. Konserttia, jossa posse esiintyisi jonkin sponssin vaatteissa ja lavan taustalla olisi vielä jonkun toisen logo, ei siis saisi enää sellaisenaan tv:ssä näyttää.
En ole jälleen kerran yhtään mitään mieltä aiheesta, mutta jos tuo direktiivi tuollaisenaan menee läpi, lopettaa se nähdäkseni huippu-urheilun ja myös musiikkigenreistä hiphopin Suomessa.
Jollei juuri lopeta, niin asettaa ne erittäin vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen.

Tv-ohjelmien tuotesijoittelulle tulossa EU-säännöt
23.3.2006 15:09

EU:n televisiodirektiiviin suunnitellaan muutoksia, jotka muun muassa keventäisivät hieman tv-mainontaa koskevaa sääntelyä. Yhden tunnin aikana sallittavan mainonnan määrä ei lisääntyisi, mutta mainosten sijoittamiseen tulisi enemmän liikkumavaraa. Mainoksia saa olla enintään 12 minuuttia tuntia kohti.

Tv-ohjelmissa esiintyvälle tuotesijoittelulle ja sponsoroinnille sen sijaan halutaan entistä täsmällisemmät pelisäännöt. Keskeinen idea on, että niistä on selvästi kerrottava katsojille ohjelman alussa eivätkä ne saisi vaikuttaa ohjelmien sisältöön. Tähän asti tuotesijoittelua ja sponsorointia on valvottu piilomainontaa koskevien määräysten pohjalta.

EU:n komissio esittää nyt, että lasten- ja dokumenttiohjelmissa tuotesijoittelu olisi kokonaan kiellettyä, uutis- ja ajankohtaisohjelmissa sen lisäksi myös sponsorointi. Tupakkayhtiöt eivät saisi toimia ohjelmien sponsoreina lainkaan.

Valtioneuvosto antoi komission esityksen tiedoksi eduskunnalle tänään. Perinteisten, tiettyyn aikaan välitettävien tv-lähetysten lisäksi esitys koskisi jatkossa myös tilattavia audiovisuaalisia palveluita.

(STT)

4

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen sijaan

      ... mainospätkät harmittavat eniten.

      12 minuuttia on riittävä määrä per ohjelmatunti. Se on noin puolet siitä, mitä jenkeissä on. Joskus siellä on moninkertaisesti, riippuen missä kohtaa ohjelmaa ollaan menossa, esim. elokuvien ja joidenkin suosikkiohjelmien yhteydessä. Ohjelman loppupuolella saattaa olla mainoskatkoja vähän väliä.

      • Suomessa puolen tunnin tv-showssa on yksi katko. Jenkkisarjoista näkee, jos osaa katsoa, että puolen tunnin showssa on pahimmillaan 3 katkoa.

        Mutta siis direktiivi olisi asettamassa tuotesijoittelullekin rajoja. Jos olen sen oikein ymmärtänyt, niin tuossa aloituksessani ne rajat kerroin.


      • siis ...
        dj-marco kirjoitti:

        Suomessa puolen tunnin tv-showssa on yksi katko. Jenkkisarjoista näkee, jos osaa katsoa, että puolen tunnin showssa on pahimmillaan 3 katkoa.

        Mutta siis direktiivi olisi asettamassa tuotesijoittelullekin rajoja. Jos olen sen oikein ymmärtänyt, niin tuossa aloituksessani ne rajat kerroin.

        ... tuotesijoittelumääräykset on turhia. EU-byrokratiaa.

        Mainoskatkoista. Jenkeissä on puolen tunnin ohjelmassa 10 minuuttia mainoksia. Se on tosi raskasta.


      • siis ... kirjoitti:

        ... tuotesijoittelumääräykset on turhia. EU-byrokratiaa.

        Mainoskatkoista. Jenkeissä on puolen tunnin ohjelmassa 10 minuuttia mainoksia. Se on tosi raskasta.

        On siinä aina se kysymys, että jos Salomon (esimerkiksi) ei pääse esittelemään tuotemerkkiään ilmaiseksi kumparelaskija Jaana Janatuisen haastattelussa, he joutuvat ostamaan sen saman näkyvyyden mainos-spotteina.

        Piilomainostuskielto tuo rahaa medialle, mutta vie sitä pois Jaanalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3243
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2935
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2202
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1645
    5. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1514
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      8
      1477
    7. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      18
      1385
    8. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1351
    9. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      35
      1315
    10. Olisitpa rakkaimpani

      Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras
      Tunteet
      6
      1228
    Aihe