Urheilulta loppuu rahoitus

Hockey-Nightin loputtua MTV3:lta ovat myös jääkiekkoseurojen saamat sponsorirahat tipahtaneet. Yritykset eivät tue jääkiekkojoukkueita lämpimikseen, vaan laskevat logonsa näkyvyydelle arvon. Hockey Nightin loputtua ei jääkiekkojoukkueen tukeminen enää samaa näkyvyyttä tuo.
Mikäli seuraavassa uutisessa esitetty direktiivi menee läpi, tarkoittaisi se käytännössä sitä, että Urheiluruudussa sun muualla ei enää saisi Toivo Tuovinen (olen pahoillani, mulla ei ole hajuakaan yhdenkään urheilijan nimestä) poseerata haastattelussa sponssilogoin varustetussa puvussaan. Myöskin lehdistötilaisuuksista pitäisi karsia pois taustakankaan sponssilogot. Ainakin Yleisradion kanavilta, kaupallisethan ovat kaupallisia...
Sama tulisi vaikuttamaan myös esim. hip-hoppiin, jossa tuotemerkkien esittely kuuluu asiaan. Konserttia, jossa posse esiintyisi jonkin sponssin vaatteissa ja lavan taustalla olisi vielä jonkun toisen logo, ei siis saisi enää sellaisenaan tv:ssä näyttää.
En ole jälleen kerran yhtään mitään mieltä aiheesta, mutta jos tuo direktiivi tuollaisenaan menee läpi, lopettaa se nähdäkseni huippu-urheilun ja myös musiikkigenreistä hiphopin Suomessa.
Jollei juuri lopeta, niin asettaa ne erittäin vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen.

Tv-ohjelmien tuotesijoittelulle tulossa EU-säännöt
23.3.2006 15:09

EU:n televisiodirektiiviin suunnitellaan muutoksia, jotka muun muassa keventäisivät hieman tv-mainontaa koskevaa sääntelyä. Yhden tunnin aikana sallittavan mainonnan määrä ei lisääntyisi, mutta mainosten sijoittamiseen tulisi enemmän liikkumavaraa. Mainoksia saa olla enintään 12 minuuttia tuntia kohti.

Tv-ohjelmissa esiintyvälle tuotesijoittelulle ja sponsoroinnille sen sijaan halutaan entistä täsmällisemmät pelisäännöt. Keskeinen idea on, että niistä on selvästi kerrottava katsojille ohjelman alussa eivätkä ne saisi vaikuttaa ohjelmien sisältöön. Tähän asti tuotesijoittelua ja sponsorointia on valvottu piilomainontaa koskevien määräysten pohjalta.

EU:n komissio esittää nyt, että lasten- ja dokumenttiohjelmissa tuotesijoittelu olisi kokonaan kiellettyä, uutis- ja ajankohtaisohjelmissa sen lisäksi myös sponsorointi. Tupakkayhtiöt eivät saisi toimia ohjelmien sponsoreina lainkaan.

Valtioneuvosto antoi komission esityksen tiedoksi eduskunnalle tänään. Perinteisten, tiettyyn aikaan välitettävien tv-lähetysten lisäksi esitys koskisi jatkossa myös tilattavia audiovisuaalisia palveluita.

(STT)

4

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen sijaan

      ... mainospätkät harmittavat eniten.

      12 minuuttia on riittävä määrä per ohjelmatunti. Se on noin puolet siitä, mitä jenkeissä on. Joskus siellä on moninkertaisesti, riippuen missä kohtaa ohjelmaa ollaan menossa, esim. elokuvien ja joidenkin suosikkiohjelmien yhteydessä. Ohjelman loppupuolella saattaa olla mainoskatkoja vähän väliä.

      • Suomessa puolen tunnin tv-showssa on yksi katko. Jenkkisarjoista näkee, jos osaa katsoa, että puolen tunnin showssa on pahimmillaan 3 katkoa.

        Mutta siis direktiivi olisi asettamassa tuotesijoittelullekin rajoja. Jos olen sen oikein ymmärtänyt, niin tuossa aloituksessani ne rajat kerroin.


      • siis ...
        dj-marco kirjoitti:

        Suomessa puolen tunnin tv-showssa on yksi katko. Jenkkisarjoista näkee, jos osaa katsoa, että puolen tunnin showssa on pahimmillaan 3 katkoa.

        Mutta siis direktiivi olisi asettamassa tuotesijoittelullekin rajoja. Jos olen sen oikein ymmärtänyt, niin tuossa aloituksessani ne rajat kerroin.

        ... tuotesijoittelumääräykset on turhia. EU-byrokratiaa.

        Mainoskatkoista. Jenkeissä on puolen tunnin ohjelmassa 10 minuuttia mainoksia. Se on tosi raskasta.


      • siis ... kirjoitti:

        ... tuotesijoittelumääräykset on turhia. EU-byrokratiaa.

        Mainoskatkoista. Jenkeissä on puolen tunnin ohjelmassa 10 minuuttia mainoksia. Se on tosi raskasta.

        On siinä aina se kysymys, että jos Salomon (esimerkiksi) ei pääse esittelemään tuotemerkkiään ilmaiseksi kumparelaskija Jaana Janatuisen haastattelussa, he joutuvat ostamaan sen saman näkyvyyden mainos-spotteina.

        Piilomainostuskielto tuo rahaa medialle, mutta vie sitä pois Jaanalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      25
      4437
    2. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      106
      2229
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

      Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      97
      1490
    4. Miten suomalaiset miehet

      On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      172
      1418
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

      näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      60
      1274
    6. Eräs läheinen sanoi

      Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      56
      1145
    7. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

      – On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      204
      1108
    8. Muistatko vielä

      Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      50
      1029
    9. puukkotappelu-keskella-tieta

      https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo
      Rovaniemi
      11
      1009
    10. Missä Martina miehineen?

      Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      984
    Aihe