Kiertoliittymät

Kentsu

Niin mitä mieltä olette näistää uusista kiertoliittymistä, joita näköjään ängetään vähän joka risteykseen nykyään. Itse en niistä ole ollut kovin ihastunut, ja lopullisesti mitta täyttyi kun täräytin epähuomiossa yhden yli iskarit paukkuen. Oli laitettu T-risteykseen tämmöinen kanttarikierros, eikä se ole edes kovin vilkas paikka. Hämärässä huomasin sen liian myöhään ja vauhdilla yli, onneksi ei ollut muuta liikennettä paikalla. Siitäkin risteyksestä olen ajanut huolettomasti aikaisemmin satoja kertoja, mutta tämä uusi ratkaisu yllätti jotenkin täysin.

16

895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jipiiiiiii

      paras juttu aikoihin. selkeyttää ajamista paljon.

      sille jos ajaa päin 'risteystä' on parempi hakea syytä omasta huolimattomuudestaa (tai mahdollisesta ylinopeudesta).

    • eetu

      Kiertoliittymillä usein sujuvoitetaan liikennettä. Jos et sellaista ajaessasi näe, on ihan oikein, että autosi hajoaa. Sen verran pitää kuskin katsoa eteensä, että kiertoliittymän kanttari ei tule yllätyksenä.

    • olet ajannu

      satoja kertoja, etkä silti ole huomannut kun risteys on muutettu. Oletko ajanut 2 kk silmät kiinni kyseisessä kohdassa kun työmiehet ja työkoneet ovat olleet muuttamassa risteys? Ei se yhdessää yössä muutu.

      Mun mielestä kiertoliittymät ovat hyviä, kunhan tekisivät riittävän suuria että ympyrään mahtuu autoja.

      • Kentsu

        Aikaisemmin asuin Helsingin Vuosaaressa, eikä siellä silloin ollut näitä kiertoliittymiä. Muutin pois eikä sielläpäin tullut ajeltua vähään aikaan. Sitten tuli asiaa Vuosaareen ja ajelin tietysti vanhaan malliin, kun oli tutut paikat. Olen edelleen sitä mieltä, ettei T-risteykseen kannata laittaa kiertoliittymää, varsinkaan jos ei ole edes vilkasliikenteinen risteys.


    • Hölmöilijä

      Uudet ovat yleisesti parempia kuin vanhat!

      Kiertoliittymä ja leveäkaistatie on parasta mitä autoilijoille on tarjoiltu pitkiin aikoihin. Molemmat parantavat kaikkia liikennehaittoja merkittävästi.
      Kannattais varmaan vähä katella miten ajelee. Ei tietä voi omasta hölmöilystä syyttää...

      • turhautunut kuski

        ne ovat ne kiertoliittymät?
        Lait ja asetukset eivät sellaisia tunne.
        Jotkut HÖLMÖT kaiketi liikenneympyröitä sellaisiksi sanovat, kun eivät oikeaa nimeä tiedä.
        Ovat muuten syvältä. Sekä nämä hölmöt että ympyrät. Ei ole ihme että liikenne takkuaa.
        Saksassa liikenne tunnetusti TOIMII, mutta siellä en ole koskaan liikenneympyrää nähnyt.
        Nykyisin liikenneympyrät vielä mitoitetaan pikkuautoille. Esimerkiksi Raahessa ja Iissä on rekkoja kaatunut sen takia, kun ei sovi menemään liikenneympyrästä vaan renkaat nousee korokkeelle eikä kaikki rekkakuskit aina osaa varoa ja yritä vekslaamalla päästä läpi.
        Kaikista typerin järjestely on Turpakukkulalla. 3 liikenneympyrää peräkkäin ja välillä rajoitus 40 km/h. Kaikki tämä nelostien varrella olevassa pikkukylässä.
        Kyllä on liikennesuunnittelu Suomessa samaa tasoa kuin rakennussuunnittelukin! Molemmille aloille ajautuu se osa opiskelijoista, joka ei muualle pääse - ja tulokset näkyy!


      • risteyksistä.
        turhautunut kuski kirjoitti:

        ne ovat ne kiertoliittymät?
        Lait ja asetukset eivät sellaisia tunne.
        Jotkut HÖLMÖT kaiketi liikenneympyröitä sellaisiksi sanovat, kun eivät oikeaa nimeä tiedä.
        Ovat muuten syvältä. Sekä nämä hölmöt että ympyrät. Ei ole ihme että liikenne takkuaa.
        Saksassa liikenne tunnetusti TOIMII, mutta siellä en ole koskaan liikenneympyrää nähnyt.
        Nykyisin liikenneympyrät vielä mitoitetaan pikkuautoille. Esimerkiksi Raahessa ja Iissä on rekkoja kaatunut sen takia, kun ei sovi menemään liikenneympyrästä vaan renkaat nousee korokkeelle eikä kaikki rekkakuskit aina osaa varoa ja yritä vekslaamalla päästä läpi.
        Kaikista typerin järjestely on Turpakukkulalla. 3 liikenneympyrää peräkkäin ja välillä rajoitus 40 km/h. Kaikki tämä nelostien varrella olevassa pikkukylässä.
        Kyllä on liikennesuunnittelu Suomessa samaa tasoa kuin rakennussuunnittelukin! Molemmille aloille ajautuu se osa opiskelijoista, joka ei muualle pääse - ja tulokset näkyy!

        Mielummin ympyrä kun liikennevalot!
        Kaikki liikennevalot pitäis poistaa, ja tilalle ympyröitä.
        Kaikkein sujuvinta risteysajoa on ympyrässä.
        Ja jos ei osaa ajaa, niin pitää sit opetella.Ei o niin vaikeeaa kun luulis.


      • risteyksistä. kirjoitti:

        Mielummin ympyrä kun liikennevalot!
        Kaikki liikennevalot pitäis poistaa, ja tilalle ympyröitä.
        Kaikkein sujuvinta risteysajoa on ympyrässä.
        Ja jos ei osaa ajaa, niin pitää sit opetella.Ei o niin vaikeeaa kun luulis.

        Jos vaihtoehtona liikennevalot, niin ehdottomasti kiertoliittymä


      • Eikö vain
        turhautunut kuski kirjoitti:

        ne ovat ne kiertoliittymät?
        Lait ja asetukset eivät sellaisia tunne.
        Jotkut HÖLMÖT kaiketi liikenneympyröitä sellaisiksi sanovat, kun eivät oikeaa nimeä tiedä.
        Ovat muuten syvältä. Sekä nämä hölmöt että ympyrät. Ei ole ihme että liikenne takkuaa.
        Saksassa liikenne tunnetusti TOIMII, mutta siellä en ole koskaan liikenneympyrää nähnyt.
        Nykyisin liikenneympyrät vielä mitoitetaan pikkuautoille. Esimerkiksi Raahessa ja Iissä on rekkoja kaatunut sen takia, kun ei sovi menemään liikenneympyrästä vaan renkaat nousee korokkeelle eikä kaikki rekkakuskit aina osaa varoa ja yritä vekslaamalla päästä läpi.
        Kaikista typerin järjestely on Turpakukkulalla. 3 liikenneympyrää peräkkäin ja välillä rajoitus 40 km/h. Kaikki tämä nelostien varrella olevassa pikkukylässä.
        Kyllä on liikennesuunnittelu Suomessa samaa tasoa kuin rakennussuunnittelukin! Molemmille aloille ajautuu se osa opiskelijoista, joka ei muualle pääse - ja tulokset näkyy!

        Täältäkin löytynyt joku kielipoliisi. Kiertoliittymä on ihan hyvä nimitys liikenneympyrälle.


      • nimihän on...
        turhautunut kuski kirjoitti:

        ne ovat ne kiertoliittymät?
        Lait ja asetukset eivät sellaisia tunne.
        Jotkut HÖLMÖT kaiketi liikenneympyröitä sellaisiksi sanovat, kun eivät oikeaa nimeä tiedä.
        Ovat muuten syvältä. Sekä nämä hölmöt että ympyrät. Ei ole ihme että liikenne takkuaa.
        Saksassa liikenne tunnetusti TOIMII, mutta siellä en ole koskaan liikenneympyrää nähnyt.
        Nykyisin liikenneympyrät vielä mitoitetaan pikkuautoille. Esimerkiksi Raahessa ja Iissä on rekkoja kaatunut sen takia, kun ei sovi menemään liikenneympyrästä vaan renkaat nousee korokkeelle eikä kaikki rekkakuskit aina osaa varoa ja yritä vekslaamalla päästä läpi.
        Kaikista typerin järjestely on Turpakukkulalla. 3 liikenneympyrää peräkkäin ja välillä rajoitus 40 km/h. Kaikki tämä nelostien varrella olevassa pikkukylässä.
        Kyllä on liikennesuunnittelu Suomessa samaa tasoa kuin rakennussuunnittelukin! Molemmille aloille ajautuu se osa opiskelijoista, joka ei muualle pääse - ja tulokset näkyy!

        ...kiertoliittymä.


      • minä
        turhautunut kuski kirjoitti:

        ne ovat ne kiertoliittymät?
        Lait ja asetukset eivät sellaisia tunne.
        Jotkut HÖLMÖT kaiketi liikenneympyröitä sellaisiksi sanovat, kun eivät oikeaa nimeä tiedä.
        Ovat muuten syvältä. Sekä nämä hölmöt että ympyrät. Ei ole ihme että liikenne takkuaa.
        Saksassa liikenne tunnetusti TOIMII, mutta siellä en ole koskaan liikenneympyrää nähnyt.
        Nykyisin liikenneympyrät vielä mitoitetaan pikkuautoille. Esimerkiksi Raahessa ja Iissä on rekkoja kaatunut sen takia, kun ei sovi menemään liikenneympyrästä vaan renkaat nousee korokkeelle eikä kaikki rekkakuskit aina osaa varoa ja yritä vekslaamalla päästä läpi.
        Kaikista typerin järjestely on Turpakukkulalla. 3 liikenneympyrää peräkkäin ja välillä rajoitus 40 km/h. Kaikki tämä nelostien varrella olevassa pikkukylässä.
        Kyllä on liikennesuunnittelu Suomessa samaa tasoa kuin rakennussuunnittelukin! Molemmille aloille ajautuu se osa opiskelijoista, joka ei muualle pääse - ja tulokset näkyy!

        kiertoliittymä ja liikenne ympyrä on kyllä ihan eri asia ja molemmat on olemassa. liikenne ympyrä on vanha malli jossa ilmoitetaan kolmioin kuka ajaa. kiertoliittymässä aina ympyrässä ajaja on etu-ajo oikeutettu


      • muutenhan
        minä kirjoitti:

        kiertoliittymä ja liikenne ympyrä on kyllä ihan eri asia ja molemmat on olemassa. liikenne ympyrä on vanha malli jossa ilmoitetaan kolmioin kuka ajaa. kiertoliittymässä aina ympyrässä ajaja on etu-ajo oikeutettu

        Totta mooses muutenhan kiertoliittymä tykkeutuisi jollei siellä olisi ETUAJO-OIKEUTTA.
        Ainoita järkeviä keksintöjä nyky liikenteessä.


      • ei Saksassa
        turhautunut kuski kirjoitti:

        ne ovat ne kiertoliittymät?
        Lait ja asetukset eivät sellaisia tunne.
        Jotkut HÖLMÖT kaiketi liikenneympyröitä sellaisiksi sanovat, kun eivät oikeaa nimeä tiedä.
        Ovat muuten syvältä. Sekä nämä hölmöt että ympyrät. Ei ole ihme että liikenne takkuaa.
        Saksassa liikenne tunnetusti TOIMII, mutta siellä en ole koskaan liikenneympyrää nähnyt.
        Nykyisin liikenneympyrät vielä mitoitetaan pikkuautoille. Esimerkiksi Raahessa ja Iissä on rekkoja kaatunut sen takia, kun ei sovi menemään liikenneympyrästä vaan renkaat nousee korokkeelle eikä kaikki rekkakuskit aina osaa varoa ja yritä vekslaamalla päästä läpi.
        Kaikista typerin järjestely on Turpakukkulalla. 3 liikenneympyrää peräkkäin ja välillä rajoitus 40 km/h. Kaikki tämä nelostien varrella olevassa pikkukylässä.
        Kyllä on liikennesuunnittelu Suomessa samaa tasoa kuin rakennussuunnittelukin! Molemmille aloille ajautuu se osa opiskelijoista, joka ei muualle pääse - ja tulokset näkyy!

        "on rekkoja kaatunut sen takia"
        Niitä nyt on kaatunut suoralla sileällä tielläkin!.
        Toiseksi liikenneympyrän/kiertoliittymän alueella ON AINA nopeus rajoitus.


    • nuo joissain paikoin on ihan päteviä liikennöinnin sujuvuuden kannalta, joissain taas täysin turhia. Vilkkaammin liikennöity risteys jossa iso, mahdollisesti kaksikaistainen risteys kuten hyrylässä, on täysin toimiva, kun taas pieni ja ahdas ympyrä kuten tattarisuo/jakomäki alueella oleva ympyrä olisi fiksumpi valoilla, ja ne vuosaaren pohjoiset ympyrät on naurettavia, parempi ois jos ois normaali risteys.

      • Rudolf

        Jakomäki/Tattarisuon risteyksessä ennen liikennevalot ja taisi olla Helsingin kolaritilastoissa aika korkealla. Ympyrän jälkeen kolarien määrä tippunut huimasti.


    • että ne joku keksi

      Koska muuten olisi liikennevalot joissa saisit aina odottaa, odottaa ja odottaa tuli ketään tai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      43
      5754
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5275
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3678
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3643
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3116
    6. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      88
      3103
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2854
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57
      2700
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2350
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1814
    Aihe